Spy Game / Spy Game (2001/126/USA, Německo, Japonsko, Francie/Akční, Krimi, Thriller) 75% -Originál DVD-

13.01.2023 20:07
JEDNOU VĚTOU
„Robert Redford jako veterán výzvědných služeb, který se pustí do riskantní hry proti vlastním lidem, aby zachránil život svého kolegy."

OBSAH
Píše se rok 1991 a veterán CIA, agent Nathan Muir (Robert Redford) je poslední den ve službě. Zbývá jen zabalit, rozloučit se a odejít do penze. Jenže telefonát z Hong Kongu, který ho probudí, zásadně změní chod nejbližších 24 hodin. Nathan se z něj doví, že jeho někdejší chráněnec, žák a spolupracovník Tom Bishop (Brad Pitt) se dostal do vážných problémů. Ocitl se v čínském vězení, je obviněn ze špionáže a hrozí mu smrt. V obavách z mezinárodního incidentu od něj dává CIA ruce pryč. Tomova záchrana představuje pro USA příliš velké riziko. Vše tedy závisí na Muirovi, který od začátku tuší, jak k incidentu došlo a navíc si je vědom, že nové vedení CIA odsunulo "lidi ze staré školy" na vedlejší kolej. Dostat se k potřeným informacím a přelstít organizaci, pro níž tak dlouho a obětavě pracoval je úkol nad jiné těžký...(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Přiléhavý název. Špiónské hry se zatajováním pravdivých a sdílením zavádějících informací hrají postavy mezi sebou i film s divákem. Pozornější vyhrává. Cokoli se dozvíme, sehraje dříve či později svou roli. Tři mise, které Muir ve flashbacích rekapituluje, zachycují vývoj komplikovaného vztahu obou mužů, kteří se k sobě mají jako otec k synovi, ale zároveň hájí neslučitelné světonázory. Náznaky, jak se Muir vůči Bishopovi na základě svých dřívějších rozhodnutí zachová, nás drží v nejistotě, nakolik se veterán CIA idealismem svého učně ve skutečnosti nakazil a zda jej v kritické situaci podpoří. Kromě nutnosti vyhodnocovat ve vícero časových rovinách velké množství informací a sledovat, jaký cíl která postava momentálně sleduje, jsme do hry zapojováni záměrně diskontinuitním střihem. Záběry na sebe vždy přímo nenavazují, něco mezi nimi chybí nebo přebývá, opakovaně dochází ke skokům v čase tam a zpět. Některé scény tak připomínají skládačku s rozhozenými dílky, které si sami musíme poskládat do souvislého obrazce. Spy Game je sice převážně interiérová konverzačka s brilantně napsanými dialogy, ale nebyl by to Tony Scott, kdyby nevytěžil každé příležitosti nakopnout vyprávění kromě dynamiky mezi postavami také nějakým audiovizuálním ozvláštněním. Tradičně střídá různé objektivy a barevné ladění jednotlivých sekvencí (každý z flashbacků má vlastní vizuální i hudební styl), občas použije expresivně vychýleného úhlu kamery a v jednu chvíli si neodpustí ani poctu Čelistem v podobě velmi podobného použití vertigo efektu. Přes rychlý střih a vizuální rozmanitost je Spy Game slastně kompaktní podívanou, na níž by se dramaturgové mohli učit, jak neztrácet čas s jinými než kompozičně motivovanými vyprávěcími prvky. A kromě toho jde o nádherně stylovou (byť ne poslední) Redfordovu rozlučku s rolemi mužů, kteří i ve světě s rozostřenými hranicemi mezi dobrem a zlem bezpečně vědí, co je správné. 90% (Matty)

Je tomu už dávno, kdy jsem Spy Game viděl poprvé. Bylo to v době, kdy jsem na Tonyho Scotta byl děsně zaujatej. Vadil mi ten způsob vyprávění jeho příběhů, kde když vynecháte vteřinu, okamžitě se v příběhu ztrácíte. Nebo alespoň já takovej pocit měl a mám. Stejně tak jsem se vlastně cítil i u Spy Game. U toho jsem se ale rozhodl investovat maximální úsilí a musím říct, že mě ve všech ohledech tenhle film udělal radost. Příběh je hodně věrnej, trošičku mi připomíná francouzské sedmdesátky. Robert Redford a Brad Pitt předvádí skvělé výkony a je radost na ně koukat. Myslím si, že nikdy nezapomenu na scénu v Berlíně, kde Redford Brada vycvičuje a pošle ho na absolutně neznámý balkón. Nádherná scéna a to přátelství…to je radost pozorovat. (Malarkey) 4*

Tony Scott umí, o to se přít nebudeme. Ale tímhle "jinak" pojatým akčňákem o špionážních službách a záchranné misi těžko mohl zaujmout. Dvouhodinový popis fungování zákulisí tajných služeb by jako román sklidil slušný úspěch a klidně bych si ho přečetl i víckrát, ale jako film je to moc a působí to celé trochu rozporuplně...na jedné straně vám ukáže jak snadno akce selhávají, na druhé straně jediný šedý vlk oblbuje všechny tak dlouho jak potřebuje..navíc v jednom záběru hopsá na TV obrazovce v Baywatch Pamela Anderson, a ta se poprvé objevila až v roce 1992:) Robert Redford působí notně sešle, ale zase mu jeho veterána uvěříte bez problémů (narozdíl od Pitta, ten se na tajného agenta moc nehodí). Nathan Muir je stejný týpek ze staré školy jako hrdinové Forsythových románů - chrání si svoje lidi, používá staré triky, které už dneska nikoho nenapadnou, a proto fungují - a navíc je to další z řady chlapů, co si v krizi středního věku koupili Porsche (zdravíme Tylera:)). Jeho postava a chování v průběhu filmu, které vám párkrát zamotá hlavu, jsou na celé Spy Game to nejzajímavější, nepočítám-li velmi příjemné vystoupení starého matadora Davida Hemmingse a hudbu. S tou se statečně popasoval Harry Gregson-Williams, jeho dílko film výborně dokresluje, neustále jako byste slyšeli nezadržitelně odtikávající čas, prostě kvalitní práce. Ale nějaký mráz, nějakou duši nečekejte. 70% (Gemini) 3*

VELKÁ RECENZE
V čínské věznici se humanitární pracovníci pokouší zastavit šířící se choleru. Jeden z lékařů způsobí výpadek proudu, který ho zasáhne. Když je jeho tělo odvezeno do prázdné cely ožije a muž se pustí do prohledávání cel, které jsou vinou výpadku proudu otevřené. Najde koho hledal a společně s kolegou se ho pokusí dostat z vězení. Velitel věznice však pozná, že něco nehraje a nechá sanitku zastavit a prohledat. Mezitím si ve Spojených státech užívá posledního dne v práci zkušený veterán Nathan Muir. Dostane vzkaz od přítele z Hong Kongu, že jeho přítel Tom Bishop se dostal do průšvihu.
Byl zatčen v Číně a druhého dne ráno má být popraven. Problém je, že právě v tu chvíli se americký prezident chystá na přátelskou návštěvu Číny a Muir pochopí, že vláda i CIA se rozhodly Bishopa obětovat. Protože to byl právě Muir, kdo Bishopa kdysi ve Vietnamu objevil, získal pro špionáž a byl jeho nadřízeným v řadě nebezpečných akcí. Rozhodne se mu pomoci, i když to znamená, že musí jít proti svým lidem. Postará se, aby se v televizi objevila reportáž o zatčení Američana, který se pokusil osvobodit vězně z čínského vězení, čímž chce zabránit vládě, aby případ zametla pod stůl. Vzápětí se však televize zprávu dementuje. Nathan tedy musí najít jiný způsob jak Toma zachránit a přitom oklamal nadřízené, kteří se ho pokouší od případu a informací izolovat.
Prozradí, že Bishop hledal ve vězení svou lásku Elizabeth Hadleyovou, humanitární pracovnici, která se kdysi podílela na atentátu na čínskou ambasádu. Zručně hraje o čas za pomoci důmyslných a věrohodných výmluv, současně však horečně připravuje záchranou operaci, na kterou obětuje své celoživotní úspory. Dokáže ji dotáhnout do úspěšného konce navzdory všem překážkám?

O FILMU
Je tomu už pět let, kdy se původní scénář filmu SPY GAME autora a scenáristy Michale Frosta Becknera poprvé dostal k producentům Douglasovi Wickovi ze společnosti Red Wagon Entertainment a Marcu Abrahamovi, prezidentu společnosti Beacon Communication. SPY GAME - smyšlený příběh o přátelství mezi dvěma muži -, se odehrává na pozadí komplexní přeměny organizca CIA, která proběhla v letech 1975 až 1991, a tehdy také došlo k řadě proměn na všech světových frontách. ,,Chtěl jsem zkoumat druhou polovinu studené války prostřednictvím veterána organizace, který se ohlíží na tuto část své kariéry těsně před odchodem do penze a porovnává ji z hlediskem svého mladého chráněnce." říká Beckner, který se zabýval organizací CIA po dlouhou dobu a vytvořil z materiálů, získaných tímto průzkumem, televizní seriál THE AGENCY. ,,Také jsem se chtěl podívat na patriotismus v morálně dvojjaké době, a ukázat, že vlastenectví je nakonec soukromou záležitostí, jde-li o to, udělat správnou věc ve správnou chvíli."
,,CIA v roce 1991, v porovnání s dneškem, jsou dvě rozdílné organizace," zdůrazňuje Beckner, ,,a SPY GAME není v žádném případě myšlen jako učebnicový řád této organizace. Film je humanistickým příběhem o záležitostech, pro něž lidem stojí za to nejen žít ale dát i své životy v sázku." Tento příběh rezonoval se záměry producentů Wicka a Abrahama. ,,Vnímal jsem příběh SPY GAME jako metaforu, historku o jistém splacení dluhu, o hrdinovi, který v mladém muži objevuje jako v zrcadle sebe sama, a jemuž postupně vyšlapává cestičku, aby se stal špičkovým agentem CIA," říká Wick. ,,Scénář byl velice vzrušující," souhlasí Abraham. ,,Způsob, jakým zkoumá prostřednictvím CIA situaci ve Vietnamu, v Berlíně a Bejrutu, mu dodává epickou hodnotu. Titul SPY GAME je myšlen ironicky, protože ve skutečnosti je to příběh o životě a smrti. Tématem je přátelství, bolest a desiluze, k níž dochází, když se toto přátelství zhroutí. Je to velice silný a působivý příběh."
Scénář také nabízel zajímavé akční scény v exotických lokalitách, aktraktivních pro Tonyho Scotta, který režíroval takové akční thrillery, jako je TOPGUN, CRIMSON, DAYS OF THUNDER a NEPŘÍTEL STÁTU. ,,Je to divoká jízda," souhlasí Scott. ,,Příběh se otvírá v Číně, pak pokračuje ve Vietnamu, kde se hlavní postavy poprvé setkávají. Přenášíme se do Berlína, kde Muir zaučuje svého žáka Bishopa, a pokračujeme v Bejrutu, kde vojenský konflikt vrcholí. Vypravujeme zde, většinou ve flashbacích, 16tiletý úsek americké historie. Nalezeli jsme vizuálně vděčné lokality a scény v nich natočené, navazují v ostrém střihu na přítomný děj. Film má navíc vynikající charaktery, výborně hrané jejich představiteli. Nabízí divákovi pestrou škálu hádanek, plnou rozmanitých barev a emocí, přitažlivých míst i zvuků. Opravdu je možno vychutnat si tuto bohatou nabídku."
Již v roce 1998 oslovil tento projekt Roberta Redforda. Projevil svůj zájem o scénář a o postavu Nathana Muira. To znamenalo velký přínos pro producenta i celkové obsazení filmu. ,,Jakmile Bob projevil svůj zájem a bylo možno počítat s jeho účastí, byli jsme si jisti, že připravujeme něco významného." říká Abraham. ,,Myslím, že z hlediska filmové historie je jedním z nejvýznamějších špionážních filmů snímek TŘI DNY KONDORA. Bob vnesl do své postavy velkou autentičnost a charisma. Všichni jsme si přáli vidět ho znova v podobné roli." Redford přispěl i svými povahovými rysy. ,,Jsou dvě věci, které Robert Redford umí lépe, než jakýkoli jiný herec," říká Wick. ,,Jednou z nich je projev přátelství, a tento film je o přátelství dvou mužů, představovaných Redfordem a Pittem. Druhou věcí je, že Robert Redford patří k hercům, kteří vždycky působí jako osobnosti, které s sebou přinášejí jisté tajemství.
Kdykoli ho spatříte, máte pocit, že je něčemu na stopě. Jeho plánem je, pohybovat se o krok vpředu před ostatními úředníky CIA, protože on je lepší než oni, ale oni zas chtějí vědět, čemu on je na stopě. A právě to je na příběhu tak vzrušující. Myslím, že ve filmu SPY GAME mohou diváci vidět Roberta Redforda v úplnosti jeho hereckého talentu, tak, jak ho neviděli ještě nikdy předtím." I Redford se těšil ze své role. ,,Základní myšlenkou filmu je akční příběh inteligentního muže. Povolání, které vykonává Nathan Muir, vyžaduje plnou oddanost věci. Ze samé podstaty této práce vyplývá, že je třeba neustále hrát riskantní hru, v níž jde o bezpečnost státu. Nathan také ví, že být dobrý ve své práci, znamená být tvrdý a nekompromisní a nepoddávat se citům, a to ani tehdy, jde-li o osobní záležitosti. Nathan vykonává svou práci už velmi dlouho s tak dobrými výsledky, že si ani si neuvědomuje, kolika perspektiv se ve svém osobním životě k vůli ní vzdal. A nakonec, navzdory tomu všemu, pochopí, že jedinou hodnotou je lidský život."
Ve chvíli, kdy k projektu přistoupil Robert Redford, vznikla vážná otázka: kdo bude schopen vnést do postavy jeho partnera, skauta Toma Bishopa, veškerou závažnost, humor i fyzické aktivity, které tato role vyžadovala. Producent Abraham znal odpověď na tuto otázku. ,,Kdo by mohl být absolutně nejlepším střelcem ve Vietnamu a má předpoklady stát se dobrým špionem" Kdo je s to být spoluhráčem Roberta Redforda v tomto perfektně snovém světě" Nestává se to často, ale máme štěstí, že Brad Pitt, který si přečetl scénář, se okamžitě zamiloval do představy, že by mohl tuto postavu ve filmu ztvárnit v partnerství s Redfordem."
Pitta také přitahoval inteligentní rámec příběhu. ,,Je to svým způsobem šachová hra," vysvětloval. ,,Tah je proveden a nikdo si nemůže být jist tím, jaká strategie se za ním skrývá. To zůstává tajemstvím. Záhadnost příběhu posiluje Tonyho pohotovost a rychlost, jakým nás přivádí k provedení dalšího tahu." Pitt uvítal příležitost představovat postavu nováčka v CIA. ,,Tom Bishop je trochu idealistou. Tento chlapík akceptoval skutečnost, v jaké se nachází a snaží se rozplést záhadu svého postavení v CIA i možnosti svého učitele Nathana Muira."
Když člověk pracuje pro CIA je vlastně stále pod maskou," pokračuje Pitt. ,,Uvědomte si, že tito lidé nenavazují kontakty. Je to právě ta situace, jíž Bishop čelí, když srovnává styl života agenta CIA s normálním lidským životem. Existuje tu konflikt, který začíná otázkou a nutí člověka, aby si vybral mezi dvěma odlišnými možnostmi." Pitt byl nadšený, že dostal příležitost pracovat znova spolu s Redfordem. Setkali se ve vztahu režisér - herec na filmu TEČE TUDY ŘEkA, a to dodalo postavení učitele a žáka ve filmu SPY GAME zcela zvláštní příchuť. ,,Protože jsem Brada režíroval, bylo to zcela mimořádné přát elství," souhlasí Redford. ,,Na filmu TEČE TUDY ŘEKA jsme si byli velice blízcí a dokázali jsme tuto familiérnost vnést i do tohoto filmu." Vztah Redforda a Pitta byl i mimo filmování velmi srdečný. Během natáčení, kdy společně sledovali projekci denních prací, se jejich vztah vyvinul podobně jako kdysi vztah Newmana a Redforda - jen s tím rozdílem, že Redford byl nyní tím starším, obdařeným charakterovými vlastnostmi jako rozhodnost, moudrost a zralost, zatímco Pitt byl mladším, impulsívním a horkokrevným chlapíkem.
,,Nemohl jsem si přát lepší herce pro tyto dvě role," říká režisér Tony Scott. ,,Jako Muir je Bob přemýšlivý, rozvážný, všechno řeší čistě, bez jakýchkoli následků. Brad jako Bishop naproti tomu jedná spontánně podle svých instinktů, a nechává se ovlivnit pouze svými city." Vedle ideální dvojice Redford - Pitt, je ve filmu zajímavá postava Elizabeth Hadleyové, humanitární pracovnice v Bejrutu, která ohrozí nejen přátelství, ale také profesionální partnerství Muira a Bishopa. ,,Najít představitelku pro tuto roli nebylo snadné," říká Scott. Musela to být osoba, které uvěříme, že opravdu dělá svou práci a stará se o tábor uprchlíků v Bejrutu, ale také musíme uvěřit, že tu jde o oboustranný milostný vztah mezi ní a Bishopem. Jen málo hereček se na tuto roli hodilo.
Catherine McCormacková ten pocit důvěryhodnosti skutečně poskytuje, je velmi autentická a také velmi krásná." McCormacková byla potěšena, že se dostala do společnosti tak vynikajících partnerů. ,,Zbožňuji Tonyho Scotta. Je tak soustředěný a schopný vytvořit na place při natáčení tu správnou atmosféru." Redford a Pitt rovněž inspirovali hereckou partnerku. ,,Brad se velice snažil o navázání skutečného přátelství mezi našimi dvěma postavami, což vytvořilo reálný základ, aby divák uvěřil, že pro ni bude riskovat i svůj život," vysvětluje Cormacková. ,,Jsem dlouholetou obdivovatelkou Boba Redforda - je to herec, jehož zbožňuji. Šance spolupracovat s oběma je pro mě úžasnou příležitostí."

O NATÁČENÍ
Natáčení filmu SPY GAME vyžadovalo intenzivní práci na místě a naprosto přesný střih. ,,Film je vyprávěn zevnitř, ze sídla CIA," poznamenává Scott, ale dvě třetiny děje se odehrávají ve flashbacíh. Chtěl jsem dostat do kontrastu klidné úřední zákoutí CIA s chaosem, jaký panuje na horkých místech světových konfliktů, které se během uplynulých 16 let odehrály na světě. Velkou předností pro skladbu filmu byla možnost používal flashbacky a podle libosti střídat přítomnost s minulostí." Byly tu samozřejmě i jiné výhody. První velkou lokalitou bylo opuštěné vězení ze 16. století v Oxfordu v Anglii, které ve filmu představovalo čínské vězení, v němž je Tom Bishop zadržen. ,,Nevěřím, že v Číně existuje vězení, které by vypadalo tak hrůzně" připouští Scott. ,,Je z Viktoriánské doby - a chcete-li diváky přesvědčit, musí věřit tomu, co vidí."
Výtvarný návrhář Norris Spencer úsilovně pracoval na tom, aby tyto scény byly přesvědčivé. ,,Neměli jsme žádné informace o možnosti natáčení v Číně," vysvětloval. ,,Nefunkční anglické vězení v Oxfordu nám poskytlo řadu možností, a stalo stalo se vhodnou základnou pro vznik takového zařízení, jaké jsme potřebovali." Herci a štáb se pak odsunuli do Maďarska, do Budapešti, kde byly nalezeny lokality, představující Berlín. ,,Pátral jsem v Berlíně," říká Scott, ,,jenže ten současný už nevypadá tak, jako v roce 1975. Budapešť má daleko více z této atmosféry, trochu omšelá, upadající, ale krásná." Většina z budapešťských scén se odehrávala v exteriérech, což vyvolávalo velký zájem kolemjdoucích o natáčení, tím spíše, že zde mohli vidět živé současné filmové legendy a také je bavilo jen pozorovat filmaře při práci. ,,Při budapešťském natáčení jsme použili dvě helikoptéry při snímání dialogových sekvencí, kdy kamera sleduje hrdiny na domovní střeše a zabírá jednotlivé detaily obou herců.
Město je efektní a to jsme potřebovali. Ale nešlo o krásné pohledy," zdůrazňuje režisér. ,,Jde tu o narůstání strachu, kdy každý z hrdinů má jiné pocity. Stále je třeba hledat cesty, jak ukázat něco jiným způsobem, aby to podpořilo obsah scény - a tato scéna je o zradě." Pro děj, odehrávající se ve Vietnamu a Bejrutu, byly vybrány exteriéry v Maroku. Scéna vojenského tábora byla snímána v Quarzazate, což je malé městečko na pokraji Sahary a hostilo již vícekrát velké filmové produkce, např. THE LIVING DAYLIGHTS, SPIES LIKE US, THE FOUR FEATHERS, GLADIATOR a MUMIE SE VRACÍ. Na cestě k tomuto území, než se dostanete k zelené, živé oáze s palmami, musíte projet suchou vyprahlou pouští. Zde došlo k prvnímu setkání obou hrdinů, Muira a Bishopa. Byla zde natočena také velká helikoptérová scéna, která ukazovala Pittovu střeleckou akci, a moment, kdy se ocitne v křížové palbě.
Štáb se pak přemístil do Casablanky, největšího marockého města. To představovalo válečný Bejrut, byly zde natočeny scény na střechách domů, na bazaru, v chudinské čtvrti, na uličkách i zákoutích i ve slavném přístavu. ,,Casablanca je největším námořním přístavem v Africe," poznamenal Scott. ,,Je to divoké, exotické místo a považovali jsme to za dar prozřetelnosti, že jsme zde mohli pracovat." Po skončení veškerých exteriérových scén se štáb vrátil do Velké Británie a natáčel v blízkost Londýna a ve studiích Shepperton, kde byly realizovány veškeré scény, odehrávající se uvntiř úřadu CIA. Vytvořit svatyni CIA bylo velkým úkolem pro výtvarníka Spencera, k němuž přistupoval s nadšením i obavami.
,,Tony Scott mě žádal, abych vytvořil prostředí, které bude co nejpřesněji odpovídat originálu. Znamenalo to pro mne tedy podrobnou rešerši. Scott opatřil dokumentaci z kanálu Discovery o tom, jak CIA pracuje. Považoval jsem to za velmi poutavé. Okolo CIA existuje velká mystika. Jde zřejmě o značnou odpovědnost ve všech záležitostech, v nichž je každodenně podřízena přímo prezidentovi." Ústřední scény z CIA byly navrženy a zfilmovány ve studiích Shepperton. Ostatní záběry, např. hlavní přístupová brána a chodby, jsme nalezli v jedné farmaceutické firmě na sever od Londýna. Bylo to poprvé, co dovolila filmařům pracovat v jejích prostorách.
Dalším úspěchem byla koordinace leteckých akcí ve filmu SPY GAME, - což zahrnovalo odvážné akce s helikoptérou. Aby se dosáhlu maximálního účinku, vyžádal si režisér Scott odborný plán od leteckého koordinátora a kaskadérského pilota Marca Wolfa, s nímž před dvěma lety spolupracoval na některých reklamách. Wolf si od té doby vysloužil uznání za spolupráci na leteckých akcích ve filmech INDIANA JONES, ZACHRAŇTE VOJÍNA RYANA, MISSION IMPOSSIBLE a seriálu HVĚZDNÉ VÁLKY. Wolf popisuje svůj úkol na SPY GAME: ,,Dříve než s čímkoli začnete, musíte si vytvořit přesný koordinační plán," zdůraznil. ,,Spolupracuji s dobrým týmem, který kontroluje bezpečnost akce ze země. Přesně jsme označili místa, kde si režisér přál, abychom byli, a ujistili jsme se, že je tam dostatečné místo pro vrtuli.
Bylo to nutné, protože někdy byla mezi vrtulí a stromy, nebo vrtulí a budovami vzdálenost pouhých metr dvacet. Pozemní bezpečnostní hlídka dbala o to, abych se neuchýlil od vyznačené trasy ani o píď." ,,Natočili jsme opravdu několik pěkných sekvencí s použitím vrtulníku U.S. Huey a Laotian M1.2 při přistání na střeše vězení," pokračuje Wolf. ,,Prováděli jsme tu operaci ve tmě, v mlze a za deště. Také jsem létal s Bradem vietnamské scény." ,,Model vrtulníku M1.2, který jsme ve filmu použili, je z roku 1962, což působí velmi dobře a režisérovi se velmi líbil. Velkou výzvou pro nás byla scéna, kdy jsme ztroskotali. Stroj se neřídí snadno v takové situaci a bylo těžké udržet ho pod kontrolou. Museli jsme ho dostat do rotace na místě, což nebylo zrovna jednoduché, ale byla to velká zábava."
Letecké sekvence poskytly Wolfovi příležitost pracovat bezprostředně s oběma hlavními představiteli. ,,Oba, jak Brad, tak Bob, byli úžasní. Bob miluje létání helikoptérou a tak se choval naprosto přirozeně a pro Brada to bylo jako cesta na pouťové horské dráze a moc se mu to líbilo." Pitt si také na tyto scény zavzpomínal: ,,Hrozně rád hraju vojáky. Připadám si, jako bych byl znova sedmiletý kluk. Byla to bezvadná spolupráce." Po několikaletém plánování a čtyřech měsících natáčení štáb zakončil film SPY GAME 16. března 2001.

DABING
V českém znění: Petr Oliva - Robert Redford (Nathan Muir), Michal Dlouhý - Brad Pitt (Tom Bishop), Libor Terš, Hana Krtičková, Antonín Navrátil, Pavel Šrom, Zdeněk Mahdal, Lucie Svobodová, Daniel Dítě, Martin Kolár, Radana Herrmannová, Karel Richter, Martin Velda, René Slováčková, Jaroslav Kaňkovský, Aleš Červeň, Jiří Kvasnička, Filip Jančík, Roman Novotný
Překlad: Natálie Nádassy
Dialogy: Veronika Kernová
Zvuk: Antonín Němec
Produkce: Iva Koudelková
Režie českého znění: Bohdan Tůma
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska, Studio Budíkov pro Bonton Home Entertainment v roce 2002

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 21.3.2002
Premiéra USA: 21.11.2001 Universal Pictures US
Premiéra Francie: 9.1.2002 Metropolitan FilmExport
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na VHS: 1.9.2002  Bonton Home Entertainment
Poprvé na DVD: 10.11.2003 Universal
Poprvé na Blu-ray: 6.2.2013 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 6 024 232
Tržby celkem - $ 143 049 560
Návštěvnost v ČR 54 536
Náklady (Rozpočet) - $ 115 000 000
 
Tvůrci a herci
Tony Scott (Režie), Marc Abraham (Produkce), Douglas Wick (Produkce), Harry Gregson-Williams (Hudba), Daniel Mindel (Kamera), Christian Wagner (Střih), Lucinda Syson (Casting), Bonnie Timmermann (Casting), Norris Spencer (Scénografie), Louise Frogley (Kostýmy), Kevin O'Connell (Zvuk), Gary Liddiard (Masky), Jean Ann Black (Masky), David White (Masky), Michael Frost Beckner (Scénář), David Arata (Scénář), Robert Redford (Herec), Brad Pitt (Herec), Catherine McCormack (Herec), Stephen Dillane (Herec), Marianne Jean-Baptiste (Herec), Matthew Marsh (Herec), Michael Paul Chan (Herec), Garrick Hagon (Herec), Colin Stinton (Herec), Todd Boyce (Herec), Dale Dye (Herec), David Hemmings (Herec), James Aubrey (Herec), Ken Leung (Herec), Omid Djalili (Herec), Charlotte Rampling (Herec), Amidou (Herec), Károly Rékasi (Herec), Benedict Wong (Herec), Andrea Osvárt (Herec), Hon Ping Tang (Herec), Demetri Gorits (Herec)
 
2001/126/USA, Německo, Japonsko, Francie/Akční, Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Nathan D. Muir (Robert Redford) nosí hodinky značky Swiss Army.
- Ve scéně, ve které Nathan Muir (Robert Redford) licituje po telefonu o výši úplatku, asiaté, jenž mají být uplaceni, sledují v televizi s velkým zájmem úvodní znělku amerického seriáluPobřežní hlídka (od r. 1989).
- V momentě, kdy Nathan Muir (Robert Redford) vchází do své kanceláře poté, co mu tři zaměstnanci CIA prohledávali pracovní složky, je možné spatřit na věšáku vedle dvěří červenou kšiltovku, která patří režisérovi filmu Tonymu Scottovi.
- Průměrná délka záběru je 2,7 sekundy.
- Ohledně režie se mluvilo i o Mike van Diemovi.
- Nathanovo auto je Porsche 912. Vyrábělo se po krátkou dobu na konci šedesátých let.
- Postavu Sandy z berlínské ambasády hraje Kimberly Paige, manželka bývalého velvyslance v Maďarsku, kde se berlínské scény natáčely.
- Scéna, ve které Nathan (Robert Redford) přikáže Tomovi (Brad Pitt), aby se do pěti minut dostal na balkon domu na náměstí, je převzata z knihy Victora Ostrovskyho, bývalého agenta Mossadu. Zmínil to v ní jako část testu při výcviku.
- Jedno z aut, které ve filmu řídí Tom Bishop (Brad Pitt), je Škoda 1000.
- Ve filmu se mihne i Tony Scott. Je to muž v červené čepici, který je vidět u Nathanovy kanceláře.
- Jako malý pozdrav Kmotrovi (1972), kde přítomnost pomerančů symbolizuje blížící se nebezpečí, kupuje si postava Catherine McCormack pomeranče těsně předtím, než je unesena.
- Film je věnován matce Tonyho Scotta, která v roce 2001 zemřela.
- Budova, která je označená jako americká ambasáda v Hong Kongu je ve skutečnosti hlavní budova bankovního úřadu.
- Scény z Berlína se natáčely ve skutečnosti v Maďarsku.
- Ve filmu se několikrát objeví cigarety Morley. Jde o fiktivní značku cigaret, kterou používali v Aktech X.
- Část filmu se měla natáčet v Izraeli, ale kvůli válečnému konfliktu v roce 2000, se přesunulo natáčení do Maroka.
- Postava Brad Pitta se jmenuje Tom Bishop. Robert Redford si zahrál postavu Martin Bishop ve filmu Slídilové (1992).
 
Odkazy