Showgirls / Showgirls (1995/128/USA, Francie/Drama, Erotický) 53% -Originál DVD-

13.01.2023 20:06
JEDNOU VĚTOU
„Nechejte své předsudky doma."

OBSAH
Neodolatelná síla a ukrývaná nebezpečí lidské sexuality nejsou nikde tak evidentní jako za blýskavou fasádou Las Vegas. Erotický film Showgirls představuje "světovou metropoli hazardu, hříchu a vášně" prostřednictvím temných zákoutí jeho známých nočních klubů a vzrušujících vystoupení na tanečních molech. Je to svět vášní, moci a individuálních rozhodnutí, v němž má všechno - a všichni -svou cenu. (oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Paula Verhoevena mám moc rád, stejně jako odvahu ukazovat nejedno dámské ňadro. Vždycky si uměl vybrat herce i herečky a ukazovat jen pěkné kousky, čemuž je z části Showgirls důkazem. Bohužel toho tady chybí hodně, třeba příběh nebo film samotný (?), ale jako nenucený oddech se to dá vzít... (Djkoma) 2*

Sice stejně jako Randy ve Vřískotu dvojce tvrdím, že můj oblíbený horror jsou Showgirls, ale když už se můžu dívat na Vřískot ( i na třetí díl), proč bych se nemohl dívat na Showgirls, že? Kyle Mac Lachlan už navždy zůstane Dalem Cooperem z Twin Peaks, ať už dělá nebo hraje cokoliv, Paul Verhoeven natočil i horší věci (co takhle Starship Troopers? Pokud jste nečetli knihu, bibli všech mariňáků, asi mě tak úplně nechápete, ale prostě to tak je). A Gina Gerschon je nádherná. Prostě průměr, i když bych to měl hrozně zdrbnout. BTW kolik ženských (dívek, slečen, dam, nerad bych nějakou urazil) a jak tohle hodnotilo? Jen že bych to docela rád věděl, protože je docela jasný proč chlapy tenhle film neodpuzuje. (Gemini) 3*

Mé oprašování starých kousků pokračovalo tímhle Verhoevenovským muzikálovo-psychologicko-erotickým krokem stranou. Tanečnice, striptérka, prostitutka – je to jedno. Hladká tyč, lodičky a spousta světel. Když se na scéně objeví Henrietta, královna poprsí, začne být divákovi kapku nevolno. Když se snaží Elizabeth Berkley o nějaký záchvěv herectví, začne si už dávat ruku před ústa. Natvrdo se tu odkládají zábrany a napřímo se míří ke hvězdné kariéře. Každá se jednou prodá, jde jen o to, počkat si na správnou chvíli. Mohlo jít o zajímavé téma praktik ze zákulisí tohohle byznysu, ale tvůrci se zaměřují především na nahotu, se kterou nepracují zrovna umně. Tu a tam se ale objeví zajímavá situace nebo taneční vystoupení, ale vždy jen do doby, než nějaká z postav promluví. Dialogy jsou víc než špatné, Berkley přesto vypadá u tyče podstatně líp, než o rok později Demi Moore – no, a božská Gina Gershon.. To, co u Paula Verhoevena fungovalo jinde, bylo proto, že to mělo zápletku, pointu a hlavně příběh. Tady se toho příliš nevypráví, jen se monotónně exhibuje. Sen protancovat se do lepšího života se začne velmi záhy zajídat, přitom Joe Eszterhas stál třeba za Základním instinktem. Sečteno, podtrženo: Pochybná příležitost pro všechny zúčastněné!! (castor) 3*

VELKÁ RECENZE
Kontextuálně bych mohl nabídnou u Showgirls srovnání s třetím holandským filmem Verhoevena, Keetje Tippel. Vypíchnout nakolik s ní sdílí celý koncept mladé, krásné, odbojné a neomalené dívky, která v prostředí prokorumpovaného a neprolomitelně kastovního města prorazí až do nejvyšších žebříčků a to zejména díky tomu, jak snadno je schopná se vzdát jakýchkoli etických a morálních hodnot. Mohl bych nabídnout i to nepohodlné srovnání s tím, že Keetje Tippel je film, který původně měl umožnit pochopení nástupu socialistických hnutí koncem 19. století v Holandsku, zatímco Showgirls vypráví v podstatně stejný příběh akorát zasazený do tehdejší současnosti, kde nějaký odstín rozvoje socialistických hnutí nebyl ani v dohledu, takže vlastně ten film nenabízí východisko ze zobrazeného marasmu.
Ale já to úplně nechci dělat, protože by to mohlo vyznít jako, že Showgirls obhajuji v nějakém kontextu. A já si přitom myslím, že to dost možná nejlepší Verhoevenův film. Inscenačně má neuvěřitelný drajv, postavy jsou téměř neustále v pohybu a přitom jednotlivé záběry jsou velmi dlouhé. Jednozáběrové scény přecházející z dialogů do tanců či motající se mezi desítkami statistů v zákulisních šatnách s milióny světelných a odrazových zdrojů jsou často daleko komplikovanější choreografií než samotné sborové tance, ale vůbec na to nepoukazují. Při tanečních scénách je zase kamera téměř statická (vyjma dechberoucího prvního Nomina představení, které je natočeno povědomě pro každého, kdo se někdy ocitl na pódiu před plným sálem) a dynamizuje se střihem. Zároveň minimum záběrů je tam čistě pro estetický efekt, ale přinášejí hned několik informací najednou.
Jsem si vědom nepohodlí, které ve své době Showgirls musela v uměleckých a kritických kruzích vyvolávat, protože popisuje celý svět showbyznysu jako neproměnitelný patriarchální rape-cult jungle, který nelze pokořit a uspět v něm lze pouze tím, že se mu přizpůsobíte. Pro tehdejší emeritní kulturní garnituru muselo být nepohodlně povědomé sledovat jak na večírku všichni dobře oblečení tančí na smooth jazz, zatímco o patro výše probíhá brutální skupinové znásilnění, se kterým se není možno ani nikam obrátit. Za okouzlujícím způsobem nejamorálnější scénu filmu pak považuji tu, kdy protagonistka získá sebedůvěru díky uznání jejího bývalého pasáka, jinak machistického násilníka, který provádí konkurzy na své tanečnice skrze to, jestli mu vykouří.
Když sledujete Showgirls, vidíte formální kvality filmu (můžete píčovat na herecké výkony, ale ukažte mi s čestnými výjimkami Sharon Stone, Kurtwooda Smithe a Jennifer Jason Leigh dobrý herecký výkony ve Verhoevenových filmech), sledujete tu paniku která po tom filmu nastala a jste si zpětně vědomi jak fungovalo pozadí showbyznysu v 90. letech, dojde vám, že Verhoeven s Eszterhazem tady udeřili na určitá veřejná tajemství s takovým důrazem, že to nepohodlí Ameriky, která se s tímto filmem musela potýkat, se muselo dát stáčet.
Co se týče hereckých výkonů, tak Berkley (které Showgirls prakticky ukončil ještě ani nezapočatou hereckou kariéru) není špatná herečka, jak jde v některých zásadních scénách vidět, ale díky své nezkušenosti si není schopná úplně poradit s Verhoevenovým hereckým vedením, kdy on sám předváděl hercům požadované výkony skrze přehnaná gesta. Jde ji velmi dobře srovnat s jinými hereckými výkony v jeho filmech, zejména ještě z holandské éry. Co je ovšem jednoznačné je to, jak je výborná tanečnice a jakmile se má vyjadřovat tímhle způsobem, film nabere neskutečně na tempu. Osobně dávám přednost tanečním filmům s hůře hrajícími tanečnicemi než tanečním filmům, kde si usoplená Nicole Kidman šlape na šosy a předstírá luxusní prostitutku.
V současné době se Showgirls začíná rehabilitovat u veřejnosti a kritiky, což jen dokazuje nepřekonané pokrytectví západní popkultury, která není schopna kontextualizovat aktuální díla, leda je po mnoha letech začít analyzovat až poté, co se film stane společensky neškodným, jakkoli mezitím zdecimovala kariéry většiny zúčastněných. ¨

Ocenění:
Golden Raspberry Awards (Razzies)
2004 - Nejhorší drama za prvních 25 let vyhlašování Zlatých malin (nominace)
1999 - Nejhorší film desetiletí (1990 - 1999)
1995 - Nejhorší film
1995 - Paul Verhoeven (Nejhorší režisér)
1995 - Elizabeth Berkley (Nejhorší herečka)
1995 - Nejhorší kombinace k vidění
1995 - Joe Eszterhas (Nejhorší scénář)
1995 - Elizabeth Berkley (Nejhorší vycházející hvězda)
1995 - Nejhorší filmová píseň
1995 - Kyle MacLachlan (Nejhorší herec) (nominace)
1995 - Robert Davi (Nejhorší herec ve vedlejší roli) (nominace)
1995 - Alan Rachins (Nejhorší herec ve vedlejší roli) (nominace)
1995 - Lin Tucci (Nejhorší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
1995 - Gina Gershon (Nejhorší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
1995 - Nejhorší Remake nebo Sequel (nominace)

DABING
1.DABING (VHS, DVD)
V českém znění: Lucie Benešová - Elizabeth Berkley (Nomi Maloneová), Sabina Laurinová - Gina Ravera (Molly Abramsová), Isabela Soukupová - Gina Gershon (Cristal Connorsová), Martin Sobotka - Glenn Plummer (James Smith), Martin Zounar - Kyle MacLachlan (Zack Carey, více rolí), Bedřich Šetena - Robert Davi, Greg Travis (Al Torres, Phil Newkirk + titulky), Regina Zahradníková, Lucie Kožinová - Michelle Johnston (Gay Carpenterová), Irena Hrubá - Ungela Brockman (Annie, více rolí), Jana Mařasová - Melissa Williams, Rena Riffel (Julie, Penny), Ivana Hromková, Michaela Pánková, Ludmila Molínová - Lin Tucci (Henrietta 'Mama' Bazoom), Zdeněk Hruška - Alan Rachins (Tony Moss, více rolí), Petr Gelnar, Michal Michálek, Roman Hájek - William Shockley (Andrew Carver + vice rolí), Filip Jančík - Patrick Bristow, Dewey Weber (Marty Jacobsen, Jeff, více rolí) a další
Zvuk: Ivo Novák
Produkce: Jaromír Šindelář
Překlad: Daniela Margoliusová
Dialogy a režie: Jiří Strach
Vyrobilo: Barrandov Studio Dabing pro Intersonic v roce 1996

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 6.6.1996 Intersonic
Premiéra USA: 22.9.1995 United Artists
Premiéra Francie: 14.9.2016 Pathé Distribution
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: --
Poprvé na VHS: 1.12.1996
Poprvé na DVD: 20.5.2008 DVD Edice
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 1 710 550
Tržby celkem - $ 20 350 754
Návštěvnost v ČR 47 344
Náklady (Rozpočet) - $ 45 000 000
 
Tvůrci a herci
Paul Verhoeven (Režie), Alan Marshall (Produkce), David A. Stewart (Hudba), Jost Vacano (Kamera), Mark Helfrich (Střih), Mark Goldblatt (Střih), Elaine J. Huzzar (Casting), Johanna Ray (Casting), Allan Cameron (Scénografie), Ellen Mirojnick (Kostýmy), Bob Beemer (Zvuk), Michael Minkler (Zvuk), David Forrest (Masky), Joe Eszterhas (Scénář), Elizabeth Berkley (Herec), Kyle MacLachlan (Herec), Gina Gershon (Herec), Glenn Plummer (Herec), Robert Davi (Herec), Alan Rachins (Herec), Gina Ravera (Herec), Lin Tucci (Herec), Greg Travis (Herec), Al Ruscio (Herec), Patrick Bristow (Herec), William Shockley (Herec), Rena Riffel (Herec), Jack McGee (Herec), Bobbie Phillips (Herec), Lisa Boyle (Herec), Matt Battaglia (Herec), Jacob Witkin (Herec), Jim Wise (Herec), Paul Bates (Herec), Kristen Knittle (Herec), Sebastian La Cause (Herec), Lindsley Allen (Herec), Madison Clark (Herec), Sandra Plazinic (Herec), Anne Gaybis (Herec), Michelle Johnston (Herec), Rick Marotta (Herec), David Garry (Herec), Alexander Zale (Herec), Michelle Zeitlin (Herec), Geoff Callan (Herec), Alexander Folk (Herec), Jim Ishida (Herec), Patrick Seymour (Herec), Danielle Burgio (Herec), Stephen J. Austin (Herec), Julie Pop (Herec)
 
1995/128/USA, Francie/Drama, Erotický
 
Zajímavost k filmu
- Snímek se umístil na 49. místě v žebříčku nejhorších filmů všech dob sestaveném čtenáři časopisu "Empire".
- Elizabeth Berkley a Gina Gershon se musely líbat již během castingu, jelikož režiséra Paula Verhoevena zajímalo, jestli je mezi nimi ta pravá chemie.
- Elizabeth Berkley si o svou roli ve filmu řekla originálním způsobem. Zavolala producentovi a rovnou se představila jako Nomi z Showgirls.
- Paul Verhoeven a Joe Eszterhas plánovali druhý díl filmu, což naznačuje i konec. V pokračování měla Nomi v Hollywoodu začít budovat kariéru jako herečka. Studio realizaci však zamítlo.
- Jenny McCarthy byla žhavou kandidátkou při konkursech, dokud se neukázalo, že neumí tancovat.
- O roli Nomi Malone se ucházela Charlize Theron, Sharon Stone a Finola Hughes zase o roli Crystal Connors.
- Elizabeth Berkley se na natáčení připravovala 16 hodin denně, kdy trénovala taneční scény na vysokých podpatcích.
- Pouze jednou si herečky stěžovaly, že se necítí pohodlně a to bylo ve scéně s opicemi, které civěly na jejich odhalená ňadra.
- Režisér až nezvykle přísně trval na dodržování scénáře a odmítal jakýkoliv náznak improvizace. Pouze dvě vety se lišily od původního scénáře.
- Jediná interierová scéna, která se točila v Las Vegas je úvod filmu, kdy Nomi hraje automat v Caesar´s Palace.
- Berkley je ve filmu 20 minut nahá, to je téměř celá šestina filmu.
- Elizabeth Berkley dostala za hlavní roli pouhých 100.000 dolarů. Když se chystal VIP box na DVD, řekla si za rozhovor pro něj o 2500 dolarů. Studio odmítnulo.
- Paul Verhoeven se osobně dostal na předávání vyhlašování anticen Razzie. Film obdržel rekordních 16 cen, mimo jiné za nejhorší režii a film.
- Plakát na film vychází ze známé fotografie Slováka Tona Stana.
- Autoři chtěli Madonnu, aby hrála Cristal Conners a Drew Barrymore, aby se ujala role Nomi Malone.
 
Odkazy