Nevyzpytatelné cesty Boží / Los renglones torcidos de Dios (2022/155/3panělsko/Mysteriózní) 73%

13.01.2023 20:05
JEDNOU VĚTOU
„Soukromá vyšetřovatelka tvrdí, že je silně paranoidní. Nastoupí proto do psychiatrické léčebny, aby tam přišla na kloub záhadné smrti jednoho pacienta."

OBSAH
Soukromá vyšetřovatelka Alice (Bárbara Lennie) se nechá zavřít do psychiatrické léčebny a předstírá paranoiu, aby získala důkazy pro případ, na kterém pracuje neboli smrt pacienta za nejasných okolností. Skutečnost, s níž se v léčebně setká, však předčí její očekávání a zpochybní její vlastní příčetnost. Před jejíma očima se otevře zcela neznámý a fascinující svět. Španělský thriller Nevyzpytatelné cesty Boží (Los renglones torcidos de Dios) natočil Oriol Paulo a jde o filmovou adaptaci stejnojmenného bestselleru španělského spisovatele Torcuata Luca de Teny, který vyšel v roce 1979.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nový film Oriola Paula jsem si nemohl nechat ujít. Nejedná se sice o žádný majstrštyk, ale přece jen si to s vámi trochu pohraje. Nápad je celkem známý, můžeme najít podobnost s Přeletem nad kukačím hnízdem nebo Prokletým ostrovem. Alice se dobrovolně dostává do psychiatrické léčebny za účelem vyřešit údajnoou vraždu. Vše se ale rychle změní a ona se ocitá v pasti. Skutečně to na ni jen nastražili, nebo je vážně blázen a patří do ústavu? To se spolu s dalšími postavami snažíme zjistit během filmu. Možná to mohlo být o něco kratší. Jinak je to celkem příjemné a Alici fandíte. "Matka vždy pozná své dítě." (Kothy) 4*

’Nevyzpytatelné cesty boží začíná svižně, ale pak klesne pod váhou vlastní složitosti. Tím film selhává jak být psychologický thriller, tak mysteriozní film. Divák musí být mimořádně trpělivý a pak ho odmění za jeho čas, hlavně fanoušky žánru. Příběh je dlouhý a občas se něco opakuje. K tomu jsou tu flashbacky a příběh vypráví nespolehlivý vypravěč. Vše se mění každých pět minut jako balíčk karet, který je vždy znova rozdán a to po dvě a půl hodiny. líNevyzpytatelné cesty boží začíná svižně, ale pak klesne pod váhou vlastní složitosti. Tím film selhává jak být psychologický thriller, tak mysteriozní film. Divák musí být mimořádně trpělivý a pak ho odmění za jeho čas, hlavně fanoušky žánru. Příběh je dlouhý a občas se něco opakuje. K tomu jsou tu flashbacky a příběh vypráví nespolehlivý vypravěč. Vše se mění každých pět minut jako balíčk karet, který je vždy znova rozdán a to po dvě a půl hodiny. Líbila se mi psychoterapeutická otázka "Alicio, co se vám na sobě nejvíc nelíbí?" (Marze) 3*

Zamotaná přechcávačka mezi postavami a mezi tvůrci a diváky, takže vlastně klasický Oriol Paulo. Fanoušci rozhodně dostanou to, co očekávají, pro mě je ta scenáristická konstrukce tak překombinovaná a paradoxně i předvídatelná ve své nepředvídatelnosti, že mi ze sledování mizí divácké potěšení. Je to přecpané zvraty, ale jejich vršení jeden na druhý by mohlo tímhle stylem pokračovat donekonečna, jak jen by stopáž dovolila. Navíc mi to přijde nějak unyle, bezpečně podané, odříkané tak, aby se v tom ani poslední divák neztratil. (J*A*S*M) 3*

VELKÁ RECENZE
Oriol Paulo je BŮH a je zpátky v mistrovské formě!! Už to vypadalo, že Španělé slábnou, ale potom příjde na scénu Španělský David Fincher a natočí pro Netflix jeden z nejlepších filmů roku. Contratiempo meets AHS:Asylum!! Soukromá detektivka si přichystá inteligentní plán jak se infiltrovat do blázince, aniž by někdo znal její pravou identitu s úmyslem vyřešit vraždu, která byla označená za sebevraždu.Ovšem nepůjde to úplně dle jejího plánu a můžete se těšit na pěkně nervydrásající zážitek, který překroutí vaše správné teorie několikanásobně. Paulo hodně těží z atraktivního prostředí blázince- jeden z nejlepších blázinců, co kdy byl mimochodem zfilmován. Někteří lidé jsou opravdu správně creepy a někomu z nich může být lehce nekomfortně.
I při 155 minutové stopáži zde nedochází k hluchým místům, mou pozornost si režisér získal okamžitě a dokonale se mnou manipuloval a vodil si mě za nos opravdu precizně. Výborná je Bárbara Lennie, která předvádí obdivuhodné herecké dovednosti, baví svým intelektem a manipulací a vzhledově i vyjadřováním mi připomíná Raqel z La Casa de Papel, ale i zbytek herců odvede kvalitní práci. Paulo tu přísně dodržuje svůj rukopis- Zvrat na Zvrat, dokonalá manipulace s divákem, kde až do poslední minuty divák neví, čemu věřit,úžasná mysteriózní atmosféra, kde je záhadná i kniha ležící na stole a více rozjetých dějových linek naráz, které pěkně zapadnou jak puzzle. Při sledování jsem měl několik prodělaných infarktů, spocenou prdel, mráz v zádech, husí kůži, úzkost a otevřenou pusu dokořán ( a to Paulo k mému uspokojení nepotřeboval ani GORE a tomu říkám true art).
Opravdu nemám žádné výhrady, tady je mistr v perfektní formě a luxusní scénář zasazený do nepříjemného prostředí s atraktivní zápletkou a údernou hudbou je trefa do černého. Dokonalost sama. 10/10,

Ocenění:
Goya Awards
2023 - Bárbara Lennie (Nejlepší herečka)
2023 - Guillem Clua, Oriol Paulo (Nejlepší adaptovaný scénář)
2023 - Fernando Velázquez (Nejlepší původní hudba)
2023 - Sylvia Steinbrecht (Nejlepší výprava)
2023 - Alberto Valcárcel (Nejlepší kostýmy)
2023 - Carol Atxukarro, Montse Sanfeliu, Pablo Perona (Nejlepší masky)

DABING
1.DABING (Netflix)
V českém znění: Stanislava Jachnická - Bárbara Lennie (Alice Gouldová), Roman Štabrňák - Javier Beltrán (César Arellano), René Slováčková - Loreto Mauleón (Monserrat Castoliová), Jan Szymik - Eduard Fernández (Samuel Alvar), Radovan Vaculík - Joan Crosas (Dr. García del Olmo), Radek Škvor - David Selvas (Heliodoro), Ondřej Kavan - Federico Aguado (Teodoro Ruipérez), Jiří Valšuba - Pablo Derqui (Ignacio Urquieta), Kristina Jelínková - Raquel Ferri (Lucía), Radek Hoppe - Samuel Soler (Rómulo), Petr Burian - Dafnis Balduz (Soto), Rudolf Kubík - Vicente Vergara (Terrón), Otto Rošetzký, Pavel Šrom, Zuzana Skalická, Martin Zahálka, Petra Tišnovská a další
Překlad: Eva Kalábová
Dialogy: Lukáš Kumpricht
Produkce: Zdena Sirotková
Zvuk: Jan Vaniš
Výsledný mix: Jiří Nižník
Režie: Veronika Bayerová
Pro Netflix vyrobilo Studio Beep ve studiu babidabi - 2022

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR:  29.12.2022 Netflix
Premiéra USA: 29.12.2022 Netflix
Premiéra Španělsko: 7.10.2022 Warner Bros. Espana
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Poprvé na VOD: 29.12.2022 Netflix
 
Tvůrci a herci
Oriol Paulo (Režie), Ángel Blasco (Produkce), Mercedes Gamero (Produkce), Adrián Guerra (Produkce), Núria Valls (Produkce), Fernando Velázquez (Hudba), Bernat Bosch (Kamera), Jaume Martí (Střih), - (Casting), Sylvia Steinbrecht (Scénografie), Alberto Valcárcel (Kostýmy), Aitor Berenguer (Zvuk), Laura Díez Mora (Zvuk), Montse Sanfeliu (Masky), Carol Atxukarro (Masky), Oriol Paulo (Scénář), Guillem Clua (Scénář), Lara Sendim (Scénář), Torcuato Luca de Tena (kniha) (Předloha), Bárbara Lennie (Herec), Eduard Fernández (Herec), Pablo Derqui (Herec), Javier Beltrán (Herec), Adelfa Calvo (Herec), Loreto Mauleón (Herec), Federico Aguado (Herec),
 
2022/155/3panělsko/Mysteriózní
 
Zajímavost k filmu
- Film se natáčel v Barceloně, Tarragoně a Terrasse. K vytvoření přesvědčivě děsivého blázince byla využita stará budova Tabacalery v Tarragoně a bývalá automobilka Mercedes v Barceloně.
 
Odkazy
-
-