M*A*S*H / M*A*S*H (1970/116/USA/Komedie, Drama, Válečný) 73% -Blu-ray-

11.11.2022 05:15
JEDNOU VĚTOU
„Práce chirurga přímo na válečném poli rozhodně nepatří k jednoduchým zaměstnáním. A tak si lékaři ulehčují těžký úděl sarkasmem, alkoholem, sexem i sportem.“

OBSAH
Kapitán MUDr. Benjamin Franklin Pierce, zvaný Hawkeye (Donald Sutherland), je s kapitánem MUDr. Augustusem Bedfordem Forrestem, přezdívaný Duke (Tom Skerritt), převelen do mobilní, armádní, chirurgické nemocnice MASH 4077. Nemají vůbec vojenskou morálku, neuznávají armádu a rádi si dělají legraci, ožralství není u nich nic neznámého a sestry si u nich namohou být jisté. Ani jejich velící plukovník MUDr. Henry Braymore Blake (Roger Bowen), ani úředník jednotky desátník Walter Evžen O´Reilly zvaný Radar (Gary Burghoff) si s nimi nevědí rady. Přidá se k nim ještě Piercův kamarád kapitán MUDr. John Francis Xavier McIntyre zvaný Trapper (Elliot Gould). Pak se všem třem podaří dostat do blázince jejich úhlavního nepřítele majora MUDr. Franka D. Mariona Burnse zvaného Kunní ksicht. A ještě pozlobit vrchní sestru majora Margaret O´Hulihanovou (Hulihanovou) oblíbenou to Šťabajznu, Hrma (Sally Kellermanová) i poručíka Dishovou (Jo Ann Pflugová) a také kněze jednotky Johna Francise Patrika Mulcahyho (Rene Auberjonois). Ještě než Hawkeye a Duke odjedou domů, stihnou spolu s Trapperem udělat fingovanou sebevraždu táborového zubaře, pokusit se dostat korejského chlapce Ho Johna (Kim Atwood) z armády, odoperovat kongresmanova syna a přitom myslet na golf, zahrát si americký fotbal s 325. evakuační nemocnicí ale také těžké směny na operačním sále a plno dalších. Předlohu filmu napsal americký lékař Dr. Richard Hornberger pod pseudonymem Richard Hooker a v knize popisoval své zkušenosti z války v Koreji. Práva na zfilmování knihy Dr. Hornbergera stály společnost Twentieth Century Fox zhruba 100 tisíc dolarů a zásluhu na jejich nákupu měl bratr tehdejšího ředitele Otty Premingera, Ingo Preminger. Scénáře se ujal Ring Lardner jr., který se v minulosti dokonce objevil na černé listině a měl všechny důvody být proti vládě a zřízení. Tím trampoty neskončily, scénář odmítlo patnáct režisérů (přestože film byl oceněn Oscarem právě za nejlepší scénář!), než ho přijal Robert Altman, celý scénář svým charakteristickým způsobem normální rozmluvy herců od základu překopal a natočil film za skutečně nízký rozpočet  25 tisíc dolarů! Jako pahorky jižní Koreje posloužily kopečky jižní Kalifornie. Film byl uveden do kin v rekordním čase  do dvou let od vydání knihy (byla to navíc doba zanícené proti vietnamské nálady)  a diváci jeho kvalitu ocenili. Film vidělo zhruba čtrnáct milionů lidí a vydělal mateřské společnosti 36 milionů dolarů! Film byl označen za nejlepší komedii všech dob a na celém světě. Na svém kontě má několik ocenění: Oscara za nejlepší scénář (5krát byl na Oscara nominován), Cenu Britské akademie, Zlatý glóbus za nejlepší film/muzikál/komedii, Zlatou palmu na mezinárodním festivalu v Cannes a Národní sdružení filmových kritiků, jako nejlepší film.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
V MASHi Roberta Altmana jsou poprvé představeny osudy slavné televizní polní nemocnice, při jejíž pokračováních ve volně navazujícím kultovním seriálu se v USA vylidňovaly ulice a každá nová premiéra byla malá televizní událost (to píši při vědomí kontextu obrovského amerického televizního trhu). Nelze totiž přehlédnout dobu, kdy se Altmanův film i pozdější stejnojmenný seriál natáčel - Amerika byla právě uprostřed ožehavého válečného konfliktu ve Vietnamu. Není se proto čemu divit, že osudy polní nemocnice MASH z předcházející války v Korei byly více než aktuální... Jestliže jsem výše zmínil pozdější slavný seriál, je nutno se také zastavit u několika nepřehlédnutelných rozdílů mezi těmito dvěma audiovizuálními fenomény - zatímco Robert Altman zdůrazňuje spíše čistě antiválečný rozměr svého snímku s akcentem na humornou absurditu válečného konfliktu, tvůrci seriálu se přiklánějí spíše k absurdně-humornému rozměru války a svůj záměr odrážejí v žánrovém posunu k sitcomu. Tato forma je pak jistě divácky snáze akceptovatelná, proto ten obrovský divácký ohlas seriálu. Altman jde cestou náročnější a v řetězení absurdit někdy připomíná filmovou Hlavu XXII. Jeho film skutečně není tak humorný jako seriál. Přesto styčných ploch bychom našli hned několik - ve filmu je iniciována většina postav, které známe ze seriálu (pouze Radara však hraje stejný herec...), proti absurditě válečné mašinerie je postaven lidský přístup hlavních hrdinů v opozici k vojenskou subordinaci vyznávajícím Franku Burnsovi a vrchní sestře O'Houlihanové (zde s přezdívkou Hrma) - Frank Burns tu ještě není tak zkarikován a jeho postava je více charakterní (dá-li se to v jeho případě napsat :-)) a mnohovrstevnatější atd. V obou případech si však MASH zachovává to nejpodstatnější ze své literární předlohy - Je to manifest proti nesmyslnosti války. A jako takový bychom ho měli i vnímat... (Radek99) 3*

No né, nemůžou se na mě tvůrci zlobit, ale tohle je strašný. Beru je, že natočili tenhle film, a pak vznikl jeden z nejgeniálnějších seriálů, ale pořád nechápu, že ten seriál vůbec spustili. Vždyť ten film je příšerný. Bere se příšerně vážně. Vtipných scén tam moc není. Jedna debilnější postava než druhá, nikdo ze všech těch herců není sympatický a já vlastně nevím z čeho mám mít radost. I ty jindy supr pitomý kecy, tady jsou ubohý. Jediné z čeho mi ten film dělá radost je hudba. Ta je jediná nezměněná. Na seriálové postavy si to ale nemůže hrábnout ani omylem. Ti jsou totiž někde úplně jinde. Divím se, že ten film mohl tenkrát někoho vůbec zaujmout. Když si přitom uvědomím, že i samotný seriál měl problémy, aby se vůbec v Americe chytl. I tak ale započal jednu z válečných legend. Jsem ale rád, že jsem film viděl až tak pozdě. Seriál je prostě pořád nepřekonatelný a Alan Alda navždy zůstane oním Hawkey Pearcem! (Malarkey) 2*

Seriál se mě líbil více... Možná to bude faktem, že jsem seriál viděl dříve a oblíbil si nejen skvělé postavy, ale díky televizi snad i ten dabing. Bohužel film mi přišel tak o dva stupně jiným směrem a přes obyčejný příběh a chvílemi až nepříjemné charaktery jsem se protrpěl ke konci. Uvidíme, zda druhá šance změní můj názor (a zda k ní vůbec dojde:)) Alan Alda je best. (Djkoma) 3*

VELKÁ RECENZE
Nemůžu si pomoct, musím srovnávat, protože tenhle film jsem viděla až jako dlouholetá fanynka seriálu. Mimochodem, předem bych chtěla upozornit, že na obojí jsem koukala v originále. Příjemně mě překvapilo, že ve filmu je to, co mně v seriálu chybělo: v seriálu se pořád mluví o spoustě krve a zelené barvy, ale zas tolik jí tam není - tady se o ní nemluví, zato je tu spousta krve a všechno je zelenohnědé. Na rozdíl od upovídaného seriálu se tu míň mluví a víc jedná, což je mně bližší.
O Hawkeyem a Trapperovi se v seriálu pořád říká, jací jsou to rebelští sukničkáři, ale až film mně to pořádně ukázal v praxi. A moc se mně líbil způsob, jakým zabránili zubařovi v sebevraždě. No, jenže tím pro mě pozitiva končí. Vlastně jediná scéna, která mě zasáhla, byla ta, kdy major Burns jen tak mimochodem obviní jednoho vojína, že zabil pacienta, protože nepřinesl správnou jehlu o dvě vteřiny dřív. Souhlasím s uživateli, kteří popisují, jak film svou absurditou zdůraznil absurditu války, a také oceňuji to, že mnoho scén je dost realistických: je zabíráno hodně lidí najednou a ti lidé mezi sebou mluví rychle a nezřetelně stejně jako v normálním životě, takže si člověk umí představit, jaké to asi je, přijet do zabahněné Koreje mezi spoustu neznámých lidí.
Jenže ta realističnost byla rušena tím, že jsem nechápala, co všechny ty sestřičky na chirurzích vidí; byli příšerně nesympatičtí. Což beru v tom smyslu, že opravdu je minimální pravděpodobnost, že z pěti válečných chirurgů pět bude krásných, milých a oholených, ale pokud z nich pět je ošklivých, protivných, zlomyslných a neoholených, tak mě prosím nenuťte věřit, že třem z nich podlehla většina sestřiček. Kromě toho jsem na rozdíl od Hawkeye ani po půl hodině nevěděla, kdo je kdo, kdo právě mluví ani co se na scéně děje, a až na několik epizod, které se výrazněji vyvíjely (vztah Margaret a Franka, zubařova sebevražda) jsem to netušila po celou dobu. Kromě toho se mně udělalo špatně z toho, co Hawkeye a jeho banda provedli Margaret - a že to samé vlastně provedl režisér té herečce, protože jí předem neřekl, že tam bude vidět nahá - to by se podle mě lidem prostě mělo říkat předem.
A proč bylo tolik místa věnováno fotbalovému zápasu, to mně zůstalo záhadou. Takže osobně bych dala jednu hvězdičku, ale dávám dvě pro případ, že jsem film nepochopila a že moje dezorientace je způsobena nedostatkem zkušeností s filmy.

MASH
MASH je zkratka pro lékařské jednotky americké armády – Mobilní armádní chirurgická nemocnice (z anglického Mobile Army Surgical Hospital).
Poprvé byl tento typ nemocnic použit v srpnu 1945, hromadně nasazen byl během války v Koreji a v pozdějších konfliktech. Americká armáda oficiálně zrušila nemocnice MASH dne 16. února 2006 a nahradila je větším ekvivalentem, CSH (Combat Support Hospital – Podpůrná polní nemocnice).
Všechny jednotky měly kolem 10 lékařů, převážně chirurgů a 12 zdravotních sester, 200 armádních zaměstnanců a lůžka pro přibližně 200 pacientů. Protože tyto nemocnice mohly být rychle rozebrány a postaveny na jiném místě, mohly sledovat přední linie (některé jednotky během korejské války proto svoji polohu změnily mnohokrát). Blízkost bojiště a krátké přepravní vzdálenosti výrazně zvýšily úspěšnost léčby.
Personál MASH 8225 u vrtulníku H-13, Korea 1951
Ke zpopularizování MASH přispěl svojí novelou z roku 1968 spisovatel Richard Hooker, o dva roky později stejnojmenný americký film a později i stejnojmenný televizní sitcom.

Ocenění:
Academy Awards
1971 - Ring Lardner Jr. (Adaptovaný scénář)
1971 - Nejlepší film (nominace)
1971 - Robert Altman (Režie) (nominace)
1971 - Sally Kellerman (Vedlejší herečka) (nominace)
1971 - Střih (nominace)
1971 - Mix zvuku (nominace)

Golden Globes
1971 - Nejlepší film - muzikál nebo komedie
1971 - Elliott Gould (Nejlepší herec - komedie nebo muzikál) (nominace)
1971 - Donald Sutherland (Nejlepší herec - komedie nebo muzikál) (nominace)
1971 - Robert Altman (Nejlepší režie) (nominace)
1971 - Sally Kellerman (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
1971 - Ring Lardner Jr. (Nejlepší scénář) (nominace)

Cannes IFF
1970 - Robert Altman (Velká mezinárodní cena festivalu)

BAFTA
1971 - Cena Spojených národů za nejlepší film ztělesňující jednu nebo více zásad Charty Spojených národů
1971 - Nejlepší film (nominace)
1971 - Robert Altman (Nejlepší režie) (nominace)
1971 - Elliott Gould (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)
1971 - Nejlepší střih (nominace)
1971 - Soundtrack (nominace)

New York Film Critics Circle
1970 - Nejlepší film (nominace)
1970 - Robert Altman (Nejlepší režisér) (nominace)

DABING
V českém znění: Boris Rösner – Donald Sutherland (kapitán Hawkeye Pierce), Tomáš Töpfer – Elliott Gould (kapitán Trapper John McIntyre), Michal Pavlata – Tom Skerritt (kapitán Duke Forrest), Eliška Balzerová – Sally Kellerman (major Margaret 'Hrma' O'Houlihanová), Viktor Vrabec – Robert Duvall (major Frank Burns), Petr Kostka – Roger Bowen (plukovník Henry Blake), Jiří Prager – Rene Auberjonois (otec Mulcahy), Naďa Konvalinková – Jo Ann Pflug (poručík Maria Schneiderová), Jiří Langmajer – Gary Burghoff (desátník Walter 'Radar' O'Reilly), Zdeněk Žák – John Schuck (kapitán Walter Waldowski), Antonín Molčík – Carl Gottlieb (kapitán 'Plynař John' Black), Pavel Rímský – Fred Williamson (kapitán Spearchucker Jones), Jaromír Meduna – Corey Fischer (kapitán Bandini), Josef Větrovec – G. Wood (generál Hammond), Martin Sobotka - Kim Atwood (Ho-Jon), Petr Pospíchal - Michael Murphy (Marston), Karel Urbánek - James B. Douglas (plukovník Wallace C. Merril), Jiří Pomeje - David Arkin (seržant Vollmer), Filip Jančík - Bud Cort (Boone), Jiří Lábus – David Arkin (rozhlas), Tomáš Juřička, Bohuslav Kalva, David Prachař, Jaroslav Satoranský, Daniel Rous, Jiří Havel, Bohdan Tůma, Milan Livora, Luboš Bíža, Zdeněk Hess, Bedřich Šetena, Miroslava Pleštilová, Jana Mařasová, Eva Spoustová, Zuzana Skalická, Libor Terš, Jindřich Hinke, Jaroslav Horák, Radovan Vaculík, Jan Hanžlík, Petra Hanžlíková, Richard Honzovič a další
Překlad: Šimon Pellar
Dramaturgie: Ladislav Kadlec, Jiří Lexa
Zvuk: Radim Štětina
Hudební spolupráce: Jiří Svoboda
Střihová spolupráce: Ivana Kratochvílová
Asistent režie: Jana Eliášová
Vedoucí výroby: Miloš Novák
Dialogy a režie: Elmar Kloss
Vyrobila: Česká televize 1992

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 25.1.1970 20th Century Fox
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.8.2002 Bonton Home Entertainment
Poprvé na DVD: 1.7.2002 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 21.9.2009 Bontonfilm

Tržby celkem - $ 81 600 000
Náklady (Rozpočet) - $ 3 025 000
 
FILMY V SÉRII
M*A*S*H gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/original-dvd6/
USA, Komedie / Drama / Válečný, 1970
Režie: Robert Altman, Hrají: Donald Sutherland, Elliott Gould

SERIÁL V SÉRII
M*A*S*H (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0114/
USA, Komedie / Drama / Válečný, 1972
Režie: Michael Switzer, Hrají: Alan Alda, Wayne Rogers
 
BONUSY (Blu-ray)
• Komentář režiséra Roberta Altmana
• M*A*S*H - kompletní interaktivní průvodce
• Amc backstory: M*A*S*H
• Do armády: M*A*S*H a jeho příběh
• Fotogalerie
• Vzpomínky na M*A*S*H: 30. Výročí - setkání herců a štábu
• M*A*S*H: historie pod mikroskopem
 
ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.35:1
česky Dolby Digital 2.0 / anglicky DTS-HD Master Audio 5.1 / francouzsky DTS 5.1 / italsky DTS 5.1 / japonsky DTS 5.1 / maďarsky Dolby Digital 2.0 / polský komentář Dolby Digital 2.0 / turecky Dolby Digital 2.0 / španělsky DTS 5.1
české, anglické, estonské, francouzské, hebrejské, holandské, chorvatské, islandské, italské, japonské, litevské, lotyšské, maďarské, polské, portugalské, rumunské, řecké, španělské, turecké
 
Tvůrci a herci
Robert Altman (Režie), Ingo Preminger (Produkce), Johnny Mandel (Hudba), Harold E. Stine (Kamera), Danford B. Greene (Střih), - (Casting), Arthur Lonergan (Scénografie), Jack Martin Smith (Scénografie), - (Kostýmy), Bernard Freericks (Zvuk), John D. Stack (Zvuk), Daniel C. Striepeke (Masky), Ring Lardner Jr. (Scénář), Richard Hooker (kniha) (Předloha), Donald Sutherland (Herec), Elliott Gould (Herec), Tom Skerritt (Herec), Sally Kellerman (Herec), Robert Duvall (Herec), Rene Auberjonois (Herec), Gary Burghoff (Herec), Fred Williamson (Herec), Michael Murphy (Herec), Bobby Troup (Herec), G. Wood (Herec), Carl Gottlieb (Herec), Bud Cort (Herec), John Fujioka (Herec), John Schuck (Herec), Marvin Miller (Herec), Cathleen Cordell (Herec), Joe Kapp (Herec), Ted Knight (Herec)
 
1970/116/USA/Komedie, Drama, Válečný
 
Zajímavost k filmu
- Sally Kellerman se původně ucházela o roli poručice Dishové. Altman ji však ihned nabídl roli mjr. HotLips "Hrmy".
- "Hrma" měla v původním scénáři jen devět vět. Kvůli Sally Kellerman Altman roli podstatně rozšířil.
- I když jde o válečný film, vůbec se v MASH nestřílí. Paradoxně jediný výstřel zazní při ukončení poločasu v zápase amerického fotbalu.
- Zranění byli převáženi vrtulníky typu Bell-47 G.
- Jediný herec, který přešel z filmu i do pozdějšího seriálu, byl Gary Burghoff (Radar).
- Film podle skutečných zážitků lékařské služby během korejské války z pera bývalého vojenského lékaře, který psal pod pseudymem Richard Hooker.
- M.A.S.H znamená Mobile Army Surgical Hospital (Pojízdná armádní chirurgická nemocnice).
- Práva na zfilmování Hornbergerovy knihy stála společnost Twentieth Century-Fox přibližně 100.000 dolarů. Na jejich nákupu se podílel i bratr tehdejšího ředitele Ingo Preminger.
- Scénáře se chopil Ring Lardner jr., jenž byl v minulosti dokonce na tzv. Černé listině a měl tedy dost důvodů být proti vládě a zřízení.
- Režisér Altman natočil snímek za pouhých 25.000 dolarů.
- Místo pahorků jižní Koreje posloužily kopce jižní Kalifornie.
- Altman údajně nutil herce, aby vnášeli do příběhu vlastní nápady, nechtěl aby se jen suše drželi scénáře. To se však ani scénáristovi, ani některým hercům moc nelíbilo.
- Natáčení skončilo 11. června 1969 po pouhých 52 dnech.
- Po sestříhání přišel snímek vedení společnosti ještě pořád příliš krvavý. Nakonec se režisérovi přeci jen podařilo protlačit ho do kin.
- Premiéra se konala 25. ledna 1970 v New Yorku.
 
Odkazy