Divoké včely / Divoké včely (2001/94/Česko/Komedie, Drama) 66% -Originál DVD-

09.08.2023 14:07
JEDNOU VĚTOU
„Dáme po zelené, svět nám zrůžoví…Na chvíli“

OBSAH
Osmnáctiletý Kája bydlí ve vesnici kdesi na severní Moravě s otcem-filozofem a s energickou babičkou. Pracuje se ženskými v lese a tajně zbožňuje svou vrstevnici, prodavačku v místním krámku Božku. Ta však chodí s frajírkem Laďou. Když do vesnice přijede z Prahy Kájův starší bratr Péťa, který se živí jako cesťák, začnou se vztahy mezi jednotlivými postavami proměňovat. Zatímco Božka, pociťující snad nejvíce vesnickou nudu a beznaděj, nakonec zůstává, Kája, který přišel o panictví, odjíždí s bratrem... (Magic Box)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Stále stejná poškrábaná deska postmoderní filmové narace... Ačkoli je dějištěm severomoravský venkov, prázdnota a bezvýchodnost je stále stejná... Prázdnota "vně" filmového světa, ale bohužel i prázdnota filmu samotného. Příšerná tříšť dialogů, ve kterých se snoubí naprostá stupidita s poměrně dobře trefenou vulgaritou, postavy črtané podle stereotypního schématu "duše lapená prostředím --- chce uniknout / nechce uniknout", nulové tempo vyprávění, rezignace na epičnost se vším všudy... Nebavilo mě to nikdy, nebaví mě to ani tady. Ano, herecké výkony jsou ucházející, ale vzato do důsledku, skutečně o čem hrát má snad jen Majkl Pavel Liška, ostatní postavy jsou spíše ztišenými, či nařvanými karikaturami v kultivovanější a intelektuálnější interpretaci, než jakou nabízí Troškův arcividlácký epos Slunce, seno. Bohdan Sláma se snažil trefit optimální tón mezi komedií a dramatem, ale podařilo se mu vytvořit jakési neutrální a bezpohlavní pořvávání, které mě spolehlivě ukolébalo. Snaha po formanovsku vyřešit "zápletku" na tancovačce není o nic přesvědčivější než celý dosavadní průběh. Divoké včely řadím po bok filmů jako Anděl Exit, Šeptej, Samotáři atd. Ačkoli jsou jiné prostředím, snaha podat svědectví o dětech svého věku je stejně úporná, stylizovaná, křečovitá... nepodařená. (Marigold) 2*

Zelená, hrací automaty, ošuntělé bytovky, vzdálená troška štěstí, nezaměstnanost, hořkost venkova a nespočet zoufalých lidských existencí včetně „druhého“ Michaela Jacksona. Posloucháme místy banální, jindy zásadní problémy, řešíme nedohledné lepší příští, babráme se a přešlapujeme na místě. Bohdan Sláma (stejně jako mnohokrát později) kápl na skvělé herce, ať je to nenápadná prodavačka Tatiany Vilhelmové, nadsamec Jaroslava Duška, nejistý trouba Pavel Liška, pragmatická Zuzana Kronerová a jiní, stejně jako se mu dokonale podařilo zachytit zobrazované prostředí jedné díry, kde ovšem stále žijí lidé z masa a kostí. (castor) 2*

Poznání, že Praha, Brno nebo Ostrava nejsou celou republikou, baže dokonce ani souhrn menších měst nemůže dotvořit předsvědčivý obraz naší země sice není převratné, ale ani zanedbatelné. Obraz českého venkova v jeho pohraničním vyvedení tu už opravdu dlouho nebyl. Renesance neherectví ovšem nedokáže překrýt nedodělky Slámovy dílny; syrovosti a protokolární všednodennosti je tu najednou až přehršel. Statičnost všedního dne a zpomalení dějů s jejich pidivrcholy vesnických zábav, sociálních obtížností i tribuny zdejšího obchodu tu jsou ovšem zachyceny dokonale. Neškodí, když se připomene, že i to je Česko a že lidé, žijící na venkově, jsou cenní a plnohodnotní jako kdokoliv druhý. I tady se tápe, i tady jsou úspěchy a pády, i tady se miluje a vzniká nový život. Slámově režii je nutno přičíst k dobru, že profesionální herectví je v jeho dikci stejně přesvědčivé a spontánní jako přirozenost neherců hrajících sebe sama. Přes napadnutelná místa a slabiny film určitě patří k nadprůměru - a to k silnému nadprůměru - naší polistopadové filmové tvorby. (sportovec) 4*

VELKÁ RECENZE
Celovečerní debut Bohdana Slámy Divoké včely je už druhým autorovým titulem v české distribuci. Společnost CinemArt totiž uváděla v kinech i jeho absolventský středometrážní snímek Akáty bílé (1996). Slámova hořká komedie je výjimečná tím, že poprvé od roku 1989 přivádí na plátno vesnické hrdiny a zasazuje je do autentického vesnického prostředí. Tématem vzdáleně připomíná Feničův Džusový román (1984) a způsobem zpracování nezapře inspiraci formanovskými filmy šedesátých let a poetikou Saši Gedeona. Osmnáctiletý Kája bydlí ve vesnici kdesi na severní Moravě s otcem-filozofem a s energickou babičkou. Pracuje se ženskými v lese a tajně zbožňuje svou vrstevnici, prodavačku v místním krámku Božku. Ta však chodí s frajírkem Laďou. Když do vesnice přijede z Prahy Kájův starší bratr Péťa, který se živí jako cesťák, začnou se vztahy mezi jednotlivými postavami proměňovat. Zatímco Božka, pociťující snad nejvíce vesnickou nudu a beznaděj, nakonec zůstává, Kája, který přišel o panictví, odjíždí s bratrem... Jednoznačným kladem snímku je důraz na realitu dnešního života na vesnici. Autentičnost prostředí i charakterů však nemůže vyvážit vágnost scénáře, který postrádá silný příběh a nahrazuje jej tříští epizod. Snad z obav před přílišnou syrovostí reality opatřil tvůrce téměř všechny hlavní postavy značnou dávkou nesmělosti, ostýchavosti a osamělosti. Zbytečně tak ohlazuje hrany, jež jsou v dnešní době na venkově značně ostré; také vztahy mezi lidmi tam jsou vesměs tvrdší. Zásadní obraz venkovského života mladých lidí, tedy pocit frustrace a zároveň odevzdanost osudu bez vůle hledat jiný životní styl, však jistě odpovídá skutečnosti. Snímek se natáčel v Jiříkově na Bruntálsku, v kraji bývalých Sudet s vysokou nezaměstnaností. Vedle známých i méně známých herců tu vystupují i místní obyvatelé, k nimž patří i představitel Káji. Název Divoké včely (ty se objevují ve filmu jen ve zvuku lesa), souvisí podle tvůrce s tajemstvím, s neklidem a touhou...

PODROBNÝ POPIS FILMU
Osmnáctiletý Kája už ani nevnímá otcovo věčné filozofování, zcela odtržené od reality. Kája přináší v láhvích vodu do boudy, kde se právě převlékají lesní dělnice. Ženy v nejrůznějším věku jsou v bujaré náladě, vydatně přiživované kořalkou. Idylku ukončí příchod hajného Ludvy, který je nemilosrdně vyžene do práce. Hajný usne v autě. To je pro ženy signál, aby se sesedly okolo ohně. Popíjejí a zpívají. Kája poklízí s tatou králíky. Otec se na něj zlobí, že odmítá přemýšlet o filozofických otázkách. Tvrdí synovi, že mu schází „duchovní pohyb“. Otcova matka, babi, se prostě nemůže vyrovnat s tatovým věčným mudrlantstvím a nepraktickým přístupem k životu. Marně se mu snaží dohodit nějakou ženu. Volné chvíle tráví v místní hospodě u hracích automatů. Zatímco otec se věnuje meditaci nad knihou, nesmělý Kája se vydá do vsi. Líbí se mu totiž prodavačka z kiosku před bytovkami, Božka. Dívka se očividně nudí. Strašně ji rozčiluje hluk z amplionu místního rozhlasu. Když se pokusí amplion umlčet, rozbije kamenem okno hajného Ludvy. Muž za ní rozzlobeně přiběhne, ale ona mu klidně dá z kasy peníze na zasklení. Kája cítí svou příležitost. Vyleze na sloup a amplion odpojí. Právě však přijede na motorce za Božkou její kluk, místní frajírek Laďa. Dívku vystřídá v krámku majitelka Jana, která má trápení s manželem Staňou, nenapravitelným gamblerem. Kromě obchodu se utrápená žena stará o mimino. Laďa se chce pomilovat s Božkou ve stohu. Vyruší je však dívčin mladší brácha Jeňa, který obdivovanému frájovi přinesl kostým, ušitý matkou. Dvojice, provázená Jeňou, dorazí do hospody. Laďa v prázdném sále začne v kostýmu zkoušet vystoupení podle svého idolu, Michaela Jacksona. Božka znuděně hraje sama kulečník. Dívka přijde večer domů, do vybydlené bytovky. Matka (paní Lišajová) jí radí, aby se držela Ladi: je to hodný kluk a má barák. Dívka nechce poslouchat její věčné řeči. Venku posedávají cikánští sousedé kolem ohně. Druhý den přijede domů Kájův starší bratr Petr, který se živí jako dealer s ponožkami. V obstarožní Tatře 603 přivezl výstředně oblečeného kolegu, který se nemůže nabažit venkova. Péťa dá babi elegantní klobouk. Ženské v lese pošlou Káju na nákup dřív než jindy; mají už „žízeň“. Mladík jde do boudy pro prázdné lahve a vyruší tu při souložení hajného s Lišajovou. Ludva je záhy mobilem odvolán šéfem. Lišajová by se klidně pomilovala s Kájou, ale nezkušený mladík to vůbec nepochopí. U krámku se potká Kája s bratrem, příjemně překvapeným, jak Božka za půldruhého roku (co nebyl doma) „vyrostla“. Záhy přijde Jana s dítětem. Je zřejmé, že mezi ní a Péťou něco bylo. Teď se však chová mladá žena odtažitě. Bratři s babi se zastaví autem u hradla. Otec (železničář) právě odjíždí po směně na kole. Nechce se znát ke staršímu synovi, který se tak dlouho neozval. Babi se s ním kvůli Péťovi pohádá. Božka se v krámku baví s Janou o Petrovi. Vyruší je křik. Ženské chytily před bytovkami Staňu, jak odváží televizi (chce ji zastavit, aby měl na hru). Jana sebere odevzdanému manželovi klíče od bytu. Má už dost jeho věčně porušovaných slibů. V hospodě zase trénuje Laďa „svého“ Jacksona. Jeňa ho zbožně pozoruje. Zato Božka se opět zoufale nudí a odejde. Péťa, který byl s babi a bráchou také v hospodě, zastaví na cestě a vezme Božku do auta. Avšak babi okázale vystoupí: nepojede s holkou, která „dá každému“, stejně jako její máma. Dívka tedy pokračuje dál pěšky. Rozzlobený Laďa se marně shání po Božce u krámu. Staňa se chce pokorně udobřit se ženou. Laďa si dodá kuráž a zabouchá na dveře Božčina bytu. Lišajová v kombiné ho pozve dál. Jeňa si píše úkoly a z ložnice právě odchází ženin zákazník, železničář. Božčina matka Laďu uklidňuje a chválí dceru jako dobrou partii. Jana dělá v krámku účty. Přijde za ní Petr, který by se chtěl udobřit. Žena je však nadále odmítavá. Božka přijde domů. Laďa na ni křičí, ale ona mu přibouchne dveře. Bratři sedí mlčky u večeře s otcem a babi. Petr radí Kájovi, aby vypadl z domu tak jako on, než tu úplně zblbne. Babi mu přinese dárky od Vánoc. Otec má Péťovi za zlé, že nedokončil vysokou školu. Babi mu připomene, že ani on nedostudoval. Podle otce však za to mohli komunisti. Matka má však o jeho disidenství své mínění... Laďa pracuje na baráku. Rodina v čele s babi je o Dušičkách na hřbitově u hrobu předčasně zemřelé matky obou dospělých synů. U náhrobku svého muže předvede srdceryvnou scénu Lišajová v doprovodu stydící se Božky a Jeni. Babi pošle Káju, aby si od ní vypůjčil lahev s petrolejem (do hřbitovní lampičky), kterou jí Lišajka určitě ukradla. Jenže Lišajová jen odlije z lahve do skleničky, a tak babi přijde o důkaz (měla totiž ukradenou lahev poznačenou). Petr přiměje nesmělého bratra, aby se vydal do bytovky a pozval Božku na zábavu. Dívka se neohlíží na matčino konstatování, že z Káji nic nekouká. Před domem trojici potká Laďa, který přijel pro dívku na motorce. Božka však nasedne do tatrovky. Hasičská zábava začíná. Božka se ptá Káji, proč neodjede s bráchou pryč. Mladíka to však prý vůbec nenapadlo. Jana vyhodí Staňu od automatů. Božka se s ní pak baví v krámě. Nutí ji, aby šla také na zábavu. Kája tu kupuje hořčici. Napadne ho zhrzený Laďa. Božka před ním mladíka mlčky odvede pryč. Jana dá Staňovi klíče od bytu a svěří mu děcko. Zábava je v plném proudu. Šťastný Kája tančí s Božkou, jeho bratr s Janou. Laďa to pozoruje. Podnapilý Ludva, který podle svého zvyku ošahává každou ženskou, napadne Péťova kolegu, který tu natáčí na video. Božka losuje tombolu. Petr vyhraje první cenu, dárkový koš. Laďa, navlečený do kostýmu Michaela Jacksona, musí vystupovat, zatímco ze sálu odcházejí rozjařená Božka a Jana s oběma bratry. Laďovo a Jeňovo vystoupení skončí fiaskem; zklamaný mladík je úplně mimo. Čtveřice dojede do lesní boudy. Opilý Petr se pomiluje s usmířenou a taky opilou Janou. Kája si s Božkou povídá za komínem. Políbí se s ní a později se s ní v boudě pomiluje, zatímco se druhá dvojice uchýlí do tatrovky. K ránu Péťa tvrdí Janě, že ji miluje. Ptá se, zda dítě je jeho, jak se povídá ve vsi. Ale Jana se ho na oplátku zeptá, zda to není jedno... Božka se s Kájou rozloučí pusou. Krajinou jede Tatra 603. Řídí jí pyšný Kája, který odjíždí s bráchou a s jeho kolegou. Na silnici míjejí motorku, kterou pro změnu řídí Božka, za níž sedí Laďa. Milenci na jednu noc se s úsměvem pozdraví. Božka se s Janou v krámku dobře baví na účet sousedky, která prý včera bouřlivě „oslavovala smutek“ kvůli svému muži, notorickému ochlastovi...
 
Postavy a obsazení
• Zdeněk Raušer - Kája
• Miloš Černoušek - Kájův otec
• Eva Tauchenová - Kájova babička
• Marek Daniel - Kájův bratr Petr
• Tatiana Vilhelmová - Božka
• Zuzana Kronerová - Božčina matka
• Jan Brejla - Božčin bratr
• Pavel Liška - Laďa
• Vanda Hybnerová - Jana
• Jaroslav Dušek - hajný
 
Ocenění:
Český lev
2001 - Zuzana Kronerová (Nejlepší vedlejší herečka)
2001 - Tatiana Dyková (Nejlepší herečka) (nominace)
2001 - Pavel Liška (Nejlepší vedlejší herec) (nominace)

Warsaw International Film Festival
2002 - Bohdan Sláma (Zvláštní zmínka)

Premiéra ČR: 8.11.2001
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.5.2002 (VHS) Bonton Home Entertainment,
Poprvé na VHS: 1.12.2005 Bonton Home Entertainment
Poprvé na DVD: 1.5.2002 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 5 428 986
Návštěvnost v ČR 74 973
 
Tvůrci a herci
Bohdan Sláma (Režie), Viktor Schwarcz (Produkce), Veronika Schwarczová (Produkce), Miroslav Šimáček (Hudba), Diviš Marek (Kamera), Jan Daňhel (Střih), Jan Pjena Novotný (Scénografie), Petr Pištěk (Scénografie), Zuzana Krejzková (Kostýmy), Jan Čeněk (Zvuk), Kateřina Vávrová (Masky), Bohdan Sláma (Scénář), Zdeněk Raušer (Herec), Tatiana Dyková (Herec), Marek Daniel (Herec), Vanda Hybnerová (Herec), Pavel Liška (Herec), Eva Tauchenová (Herec), Josef Polášek (Herec), Zuzana Kronerová (Herec), Jaroslav Dušek (Herec), Cyril Drozda (Herec), Iveta Dušková (Herec), Marie Ludvíková (Herec), Jan Brejla (Herec), Alena Ambrová (Herec), Tomáš Matonoha (Herec), Jarmila Červášková (Herec), Ilona Peštová (Herec), Aňa Geislerová (a.z.) (Herec)
 
2001/94/Česko/Komedie, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Imitátor Michaela Jacksona - Pája (Pavel Liška) si v hospodě dá zásadně Pepsi, protože nepřišel na pivo, ale na Pepsi. Skutečný Michael Jackson podepsal koncem 80. let smlouvu s firmou Pepsi na 10 milionů amerických dolarů.
- Film byl vybrán jako zástupce českého filmu, který se ucházel o Oscara v sekci cizojazyčný film za rok 2002.
- Ve scéně, kdy do vesnice přijíždí mladý inženýr Petr (Marek Daniel) s kolegou (Tomáš Matonoha), hraje v autě soundtrack k filmu Samotáři (2000). Konkrétně skladba "Wounds on a Cherry Tree" od kapely Ohm Square.
- Roli Páji (Pavel Liška) měl původně hrát Tomáš Matonoha. Nakonec ale došlo k přeobsazení a Pavlovi připadla role, o které později přiznal, že byla jeho vysněná.
- Zdeněk Raušer, unikátní "neherec" a jeden z mnoha dalších rodáků v Jiříkově, kde se film natáčel, si 4 roky po Divokých včelách střihl i roličku v dalším Slámově filmu Štěstí (2005).
- Na žádost Tatiany Vilhelmové se ve filmu objevuje i její kamarádka Aňa Geislerová, a to na fotografii zemřelé, kterou ostatní oplakávají.
- Film je pojmenován Divoké včely proto, že podle Bohdana Slámy název symbolizuje tajemství, neklid, touhu. Film se natáčel v Jiříkově na Bruntálsku, v kraji bývalých Sudet.
- Natáčeno v Jiříkově a Albrechticích na Rýmařovsku. Jelikož hygienici ještě před natáčením filmu zavřeli rozpadající se hospodu v Jiříkově, musel ji štáb vybudovat v kulturním domě.
- Film bodoval i na dalších festivalech v cizině, a to v Rize, Rotterdamu (VPRO Tiger Award), San Franciscu, Soči. Valenciennes a Varšavě.
- Finále Plzeň 2002 - cena za debut pro herečku Tatianu Vilhelmovou.
- Český lev 2001 za vedlejší roli pro Zuzanu Kronerovou.
 
Odkazy