Čas dluhů / Čas dluhů (1998/110/Česko/Drama) 44% -Originál DVD-

05.08.2023 07:40
JEDNOU VĚTOU
„Ledacos bychom odhodili, kdybychom se nebáli, že to někdo jiný zvedne... Karel Roden, Lucie Bílá a Ivana Chýlková v tragikomickém labyrintu mezilidských vztahů Ireny Pavláskové.“

OBSAH
Režisérka Irena Pavlásková zabodovala už svým filmovým debutem ČAS SLUHŮ, kterým uvedla do poněkud neúměrného nadšení i značnou část kritiky. ČAS SLUHŮ byl na svou dobu snímkem v mnoha ohledech výjimečným, v němž vedle atraktivně zpracovaného chytlavého příběhu nečekaně zazářila i budoucí velká tuzemská filmová hvězda Ivana Chýlková. Protože patří Irena Pavlásková mezi tvůrce, kteří se hned tak něčeho nezaleknou, rozhodla se natočit volné pokračování příběhu cílevědomé a dominantní Dany. Před diváky tak nyní předstupuje s filmem ČAS DLUHŮ, který už mnohem intenzivněji, stejně jako její druhý film CORPUS DELICTI (neboť debutům bývá mnohé odpuštěno) prověří její režijní kvality. Navázat na úspěch jedničky totiž nebude jednoduché. Tak jsou tu opět naši staří známí - autoritativní Dana a submisivní Milan. Milan už dosáhl slušné kariéry, jako obchodní zástupce v Maroku má významné postavení a žije životem exkluzivního diplomata. Zatímco on poctivě pracuje, Dana si užívá se svým milencem a ve "volných chvílích" Milana samozřejmě náležitě deptá. Manželská rvačka v nejnevhodnější chvíli významné pracovní návštěvy zapřičiní jejich předčasný odjezd a Milan, který Daně v afektu způsobil četná zranění je hospitalizován na psychiatrii. Jeho psychický šok pochopitelně Dana využije pro sebe a s pomocí posluhovačky v domácnosti Bohunky (zde navíc zdravotní sestry v tomtéž sanatoriu) a slabošského primáře, získává nad Milanem opět absolutní kontrolu. Jenomže v sanatoriu si odbývá svou stáž i mladá psycholožka Táňa, které je inteligentní pacient okamžitě velmi sympatický. Navíc si dobře uvědomuje, že je léčba velkými dávkami sedativ naprosto neadekvátní a snaží se v Milanovi naopak posílit sebedůvěru a novou chuť do života. Rodí se křehký vztah, který brzy přeroste profesionální vazby a odvede Milana z domova a hlavně od Dany. Jenomže Dana je ženou, "která se neopouští" a nehodlá svou hračku jen tak odložit. Nastává čas, v němž se Milan snaží vnitřně i navenek osvobodit a milá paní doktorka utrží četné šrámy na těle i na duši... (mimochodem, náročné "bojové" scény odehrála Ivana Chýlková v prvních týdnech těhotenství).(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Natočit volné pokračování výborného Času sluhů, ve kterém svými hereckými výkony dominovala dvojice Chýlková / Roden, byl výborný nápad. Bohužel tím nápadem to skončilo. Pavlásková to absolutně nezvládla a je očividné, že u Času sluhů jí nepřálo nic jiného, než začátečnické štěstí. Je totiž nejen režisérkou, ale i autorkou námětu a scénáře obou filmů. A právě scénář je zásadní kámen úrazu pokračování. Tam, kde se v prequelu dalo napětí krájet a Chýlkové byste nejraději vyškrábali oči, se v druhém filmu setkáváme jen s tupým přehráváním (což v tomto případě není problém výborných herců, ale právě scénáře) a toporným dějovým kalkulem - načež nálepka "drama" (kterým první díl rozhodně je) by se dala přelepit nápisem "nepovedená parodie". Neskutečně trapné chování některých postav je opravdu nesnesitelné a veškerý glanc prvního filmu se vytrácí. Převeliká škoda - snímek zachraňuje jen poměrně dobrý a většinu doby přirozený výkon neherečky Bílé, ztřeštěná postava Vilhelmové a místy se objevující Vladimír Dlouhý. (swamp) 2*

S nadějí jsem se sem mrknul, zda Čas dluhů je v kategorii "parodie" nebo alespoň "komedie". Ona tohle snad Pavlásková opravdu myslela vážně. Má silný tah na branku, kdo film nevypne po prvních patnácti minutách. Nejlepší čeští herci posledních let předvádějí na od začátku se potápějícím scénáři naprostou tragédii, slovo "přehrávat" jistě bude v místních komentech patřit mezi ta nejčastější. V první půlhodině je herecky nejkvalitnější "nehérečka" Bílá (!). Jak byl "první díl" (oba filmy snad raději ani nejde spojovat) působivý, je tento druhý dovedený do nepochopitelné absurdity. Režijně, protože o kvalitách Rodena, Chýlkové, ale i Holubové a Dulavy netřeba pochybovat, totálně nezvládnuté. Scénáristicky nekomentovatelné. Snad je z lítosti nedávám odpad. (dopitak) 1*

Tak nějak nevím - chvíli se to tváří jako parodie, chvíli jako vážně míněné drama, ale není to ani jedno. Roden na klinice se chová jako inteligentní člověk, a pak nad sebou najednou nemá dostatek sebekontroly? Divné, celé to bylo divné. Kdyby se Pavlásková držela dramatické linie, byla by nosná. Ale asi se lekla, že bude příliš těžká, tak se téma snažila odlehčit - a tím film zcela pohřbila. Mimochodem, vedle všech herců stačí, když přijde na scénu tiše Vladimír Dlouhý a ukradne si všechen prostor pro sebe - škoda ho, byl skutečně vynikající herec. A my můžeme jen doufat, že po odchodu Rodenovy postavy do modře ozářených polí nás nečeká Čas pluhů. (honajz) 2*

VELKÁ RECENZE
Autorský snímek Ireny Pavláskové Čas dluhů je volným pokračováním režisérčina celovečerního debutu Čas sluhů (1989). Autorka v něm rozvíjí a zkoumá dříve rozehraný modelový vztah majetnické, všeho schopné Dany a jejího poddajného manžela Milana.
Po bezmocném výbuchu agresivity přijde Milan o atraktivní práci v diplomatických službách a skončí v psychiatrické léčebně. Seznámí se tam s ambiciózní doktorkou Táňou, na jejíž naléhání se pokusí o návrat do normálního života. Ve snaze dohnat to, co podle svého názoru po boku Dany zameškal, se Milan pustí do projektů a do vztahů, jež není schopen zvládnout. Jako milenec mladičké dívky Vendulky se stane ředitelem podezřelého obchodního centra, patřícího jejímu otci. Nedokáže si udržet zamilovanou Táňu, a jeho vzdor vůči Daně vyvrcholí monstrózním gestem, kvůli němuž Milan opět skončí na psychiatrii. Odtud se vrací prakticky jako nesvéprávný ke své zákonné manželce.
Na rozdíl od psychologického ladění předcházejícího dílu pojala autorka snímek ne zcela šťastně jako komedii s poněkud křečovitou groteskní nadsázkou a s nemístným satirickým podtextem. Hlavním hrdinou příběhu je tentokrát Milan, jenž si neuvědomuje, že kvůli impulzivnímu a zbytečnému vzdoru vůči Daně postupně ztrácí milující bytost. Daleko nebezpečnější než skutečná manželka (odstavená po větší část děje do role bezmocné, trapné a směšné fúrie) je tedy pro Milana „Dana v něm“. Přes herecké výkony Karla Rodena a tentokrát zcela civilní Lucie Bílé (po vysoce stylizované roli v Brabcově Králi Ubu) tak vznikl snímek, jenž zůstává ve stínu režisérčina debutu.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Zatímco dominantní Dana tráví dny s milencem v kterési exotické zemi, její ušlápnutý manžel Milan, jenž tu působí jako obchodní rada, připravuje malou recepci pro pozvaného diplomata. Manželská dvojice vede dlouhou soukromou válku. Nervózní Milan vybuchne a před recepcí se se ženou krutě porve. Zákeřná Dana (jež ze všeho vychází navenek jako oběť), při tom náhodou zaviní diplomatický skandál. Po rvačce skončí v obvazech. Rodina se i s dcerou Markétkou musí vrátit do Prahy. Milan se ocitne na psychiatrii. Po půl roce jeho pobytu sem nastoupí na stáž mladá doktorka Táňa, kterou inteligentní a nekomunikativní pacient zaujme. Táňa zjistí, že Milan dostává víc sedativ, než je uváděno v záznamech. Primář Mráček jí však za přílišnou snahu vynadá. Táňa si promluví s Danou, prohlašující Milana za neschopného slabocha. Doktorka pochopí, že má před sebou podlou manipulátorku. Netuší přitom, že Daně donáší její kamarádka Bohunka, jež je ošetřovatelkou v léčebně. Milan odmítne Tánin návrh, aby se nenechal vydírat a vrátil se domů. Psychiatrička, nesnášející překvapení, má problémy s bývalým manželem Pavlem, který se pod různými záminkami objevuje v jejím bytě. Doktorka dále naléhá na Milana, aby se pokusil žít mimo léčebnu. Při vycházce muž navštíví svou dřívější lásku Lenku, kterou kdysi opustil kvůli Daně a která žije jako neukojená manželka kulturisty Václava. Dozví se, že Lenka za ním několikrát byla, ale doktor Mráček ji za Milanem nepustil. Milan se marně snaží opět se s ní sblížit. Doktor Mráček, který od počátku vystupuje proti Táně, je Daniným milencem. Žena mu vynadá, když se dozví, že manžel o své vůli ukončil dobrovolné léčení. Milan se při návštěvě u Táni pokusí doktorku svést. Ale ona ho se sebezapřením odmítne. Muž se nastěhuje do podnájmu k Lence, která si to musí zodpovědět před svým mužem. Bývalý diplomat nastoupí v redakci jakéhosi plátku jako třídič zpráv. Původně si ovšem myslel, že bude pracovat jako ekonom. Po společném večeru ve striptýzovém klubu si Milan přivede do bytu přiopilou mladičkou kolegyni Vendulku. Ale ta se před zamýšleným milováním pozvrací. Dana se krutě pohádá s Táňou kvůli zmizelému manželovi. Milan doktorce tvrdí, že Dana má rozkoš z ponižování ostatních. Psychiatrička mu vysvětluje, že pro něj není řešením útěk. Milování se vstřícnou Táňou překazí Milan svou unáhleností. Podle ženy nesmí partneři ve vztahu něco vyžadovat, nýbrž nabízet. Muž získá Vendulčinu přízeň, když zachrání před udušením šéfredaktora, jemuž zaskočilo v krku. Dívka se s ním konečně pomiluje. Milan udržuje kontakt s dvanáctiletou dcerkou Markétkou, kterou občas vyzvedává po škole. Dana mezitím zoufale touží mít manžela zase pod kontrolou. Vendulka představí nic netušícího Milana svému otci, panu Hlavičkovi, jako snoubence. Hlavička s kolegy podrobí muže podivnému výslechu, jenž se týká jeho ekonomické odbornosti. Později Milana násilím odvezou k Hlavičkovi členové jeho soukromé ochranky. Vendulčin otec je majitelem velkého obchodního centra. Milan se dozví, že vyhrál konkurz na ředitele. Muž za týden nastoupí do nové práce a získá ztracené sebevědomí. Táňa mu vynadá, že neví, jací jsou jeho zaměstnavatelé. Milan, jenž má v rozhodování poměrně volné ruce, zaměstná Lenku jako programovou ředitelku. Přizná před Táňou, že vše podniká ze vzdoru vůči Daně: Chce jí dokázat, že je schopný i bez ní. V Milanově podniku, k němuž patří divadelní sál i striptýzová diskotéka, se s transparenty usadí komunistická Liga ukřivděných. Demonstranty nelze dostat ven. Milan a Táňa se konečně pomilují. Muž se rozhodne ukončit vztah s Vendulkou. Ale dívka ho předejde a tím se ho dotkne. Milan se nastěhuje k překvapené Táně. Dana přijde za manželem do práce a vyhrožuje mu. Rozčílí ho, až když se zmíní o Táně. Hlavička se seznámí s dalším Vendulčiným "snoubencem". Nechá však zatím toho bývalého v podniku. Energický Milan si různými výhodami získá přízeň podřízených žen, včetně transvestitního režiséra/režisérky Teplé. Dana a Bohunka špehují muže oknem při lékařské prohlídce. Muž doktorovi přizná, jak je pro něj vyčerpávající předstírat suveréna. Špehující ženy přistihne psychiatr Mráček, který se s Danou na místě rozejde. Ona předstírá pokoru, a nenápadně mu strčí do kapsy saka své kalhotky. Podle plánu je doma později objeví Mráčkova žena a ztropí zuřivou scénu. Rozpačitý Milan zjistí, že podřízené založily jeho fanklub. Táňa sleduje milencovu proměnu s nevolí. On vysvětluje svou skrývanou nervozitu a nesoustředěnost připravovaným divadelním představením, které režíruje Teplá. Dana se vetře k Táně do bytu a porve se s ní. Vyhodí ji Milan, který se náhodou vrátil s Lenkou a se starší kolegyní. Avantgardní představení režisérky Teplé má úspěch. Na rautu po premiéře vysloví Hlavička námitky vůči Milanovým praktikám (boss má zjevně mezi podřízenými své donašeče). Lenka oznámí Milanovi, že je jí celý podnik podezřelý a že dává výpověď. Táně se opět vnucuje ex-manžel Pavel. Přitažlivá kolegyně Karolína zatáhne přiopilého Milana na diskotéku, pořádanou zároveň s rautem. Muž se přidá ke striptérce. Objeví se tu Dana, která mu prozradí, že podplacenou Ligu ukřivděných nasadila do jeho podniku ona. Její zásluhou vyjde v zítřejších bulvárních novinách článek o Táně, která prý zneužila svého postavení ke svedení pacienta. Dana pošle lékařce vzkaz, aby přijela domů. Tam na Táňu čeká další lístek s urážlivou pozvánkou na diskotéku. Milan mezitím přemluví tanečníky, a vyrazí s nimi za Danou. V bytě jí vyhrožuje zabitím. Zadrží ho však šokovaná dcera Markétka. Muž se zhroutí. Dana využije situaci a zavolá policii. Milan je z psychiatrie propuštěn do domácího léčení k Daně, která podepsala reverz. Táňa odjela někam do zahraničí a v Hlavičkově podniku řediteluje nový Vendulčin „snoubenec“. Danin právník oznámí Milanovi, že v případě žádosti o rozvod ho žena bude žalovat pro napadení. Bezmocný manžel se netají tím, že se mu Dana hnusí. Milan počká na Táňu na letišti. Ona ho však odmítne: naučil se žít s bičem nad sebou a vlastně k Daně patří. Ve chvíli Daniny nepřítomnosti Markétka přemluví otce k útěku ze zamčeného bytu. Když Milan slézá po fasádě činžáku, dívka (navedená maminkou) přestřihne svázaná prostěradla. Milan se zřítí dolů... Je to jen vidina prchajícího Milana. Markétka s ním ve skutečnosti uteče. V lese však otce opustí: Milan musí jít po své cestě sám.
 
Postavy a obsazení
• Karel Roden - Milan
• Ivana Chýlková - Dana
• Jitka Asterová - Lenka
• Lucie Bílá - psycholožka
• Jiří Lábus - Hlavička
• Tatiana Dyková - Vendulka
• Vladimír Dlouhý - Pavel
• Eva Holubová - Bohunka
• Jaromír Dulava - doktor Mráček
• Tomáš Vorel - režisérka Teplá

Ocenění:
Český lev
1998 - Tatiana Dyková (Nejlepší vedlejší herečka) (nominace)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 1.10.1998 Bontonfilm
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.10.1999 (VHS) Centrum českého videa, Bonton Home Video
Poprvé na DVD: 3.11.2009 MF Dnes
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 13 080 999
Návštěvnost v ČR 226 906

FILMY V SÉRII
Čas sluhů (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/original-dvd263/
Československo, Drama / Psychologický, 1989
Režie: Irena Pavlásková, Hrají: Ivana Chýlková, Karel Roden

Čas dluhů (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/original-dvd265/
Česko, Drama, 1998
Režie: Irena Pavlásková, Hrají: Karel Roden, Lucie Bílá
 
Tvůrci a herci
Irena Pavlásková (Režie), Irena Pavlásková (Produkce), Aleš Týbl (Produkce), Šárka Podlipná (Produkce), Jiří Chlumecký (Hudba), Yuri Sokol (Kamera), Ján Svoboda (Střih), Tomáš Moravec (Scénografie), Evženie Rážová (Kostýmy), Ján Svoboda (Kostýmy), Jaroslav Novák (Zvuk), Jiřina Pahlerová (Masky), Ivo Strangmüller (Masky), Irena Pavlásková (Scénář), Karel Roden (Herec), Lucie Bílá (Herec), Ivana Chýlková (Herec), Tatiana Vilhelmová (Herec), Eva Šafrová (Herec), Jiří Lábus (Herec), Vladimír Dlouhý (Herec), Tomáš Vorel st. (Herec), Miloslav Mejzlík (Herec), Dana Hlaváčová (Herec), Josef Carda (Herec), Renata Beccerová (Herec), Naďa Vaňátková (Herec), Jaromír Meduna (Herec), Jitka Asterová (Herec), Jaromír Dulava (Herec), Jiří Knot (Herec), Radka Stupková (Herec), Petr Weiss (Herec)
 
1998/110/Česko/Drama
 
Zajímavost k filmu
- Natáčení probíhalo i na zámku v Lysé nad Labem.
 
Odkazy