Čas sluhů / Čas sluhů (1989/111/Československo/Drama, Psychologický) 73% -Originál DVD-

05.08.2023 07:40
JEDNOU VĚTOU
„O zlu, které rodí zlo."

OBSAH
Její vášní se stala manipulace s lidmi. Studentka medicíny Dana (Ivana Chýlková) je navzdory svém hezkému zevnějšku zakomplexovanou staropanenskou stydlivkou. Když ji zavrhne zbožňovaný student ekonomie Marek (Miroslav Etzler), rozhodne se Dana dokázat mu, že o ni někdo stojí. Uprosí jeho spolužáka Milana (Karel Roden), aby si ji vzal za ženu. Tím muže přebere své nejlepší kamarádce Lence (Jitka Asterová). Po čase najde Dana v intrikách, pomluvách a manipulaci s lidmi zalíbení. Dokáže zneužít každou slabost a zbabělost, ale i obyčejnou lidskou slušnost. Stane se z ní noblesní domácí panička, která si zakládá na svém postavení a na manželově kariéře v podniku zahraničního obchodu. Neváhá kvůli tomu přemluvit Milana, aby v práci podrazil kolegu a nastoupil na jeho místo... Snímek Čas sluhů byl režijním debutem tehdy osmadvacetileté scenáristky a režisérky Ireny Pavláskové.(Česká televize)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Pořadí tří nejnebezpečnějších žijících tvorů : 3. místo - Vetřelec / dá se zničit pouze plamenometem /; 2. místo - Predátor / dá se zničit pouze Schwarzeneggerem /; 1. místo a suverénní vítěz - Žena / nedá se zničit !! /. Dokonalá vztahová psychárna, která rozsévá strach z žen na všechny strany, skvěle proložená kritikou doby a naší společnosti. Ivanka Chýlková zahrála tu mrchu natolik působivě, že její současný životní partner Jan Kraus se při sledování tohoto filmu jistě neuvolnil, prosím. Původně jsem chtěl dát čtyři hvězdy, ale když si vemu, že je to debut Ireny Pavláskové, přičtu si k bezchybnému hereckému výkonu Ivanky Chýlkové stejně tak vynikající herecký výkon Karla Rodena, započítám vyvedenou hudební stránku filmu a vzpomenu si, jak jsem po skončení filmu lítal po baráku a přemlouval všechny ženatý chlapy ať se okamžitě rozvedou, dokud můžou a je čas, jinak, že je čekají strašný věci, úslužně přidávám pátou hvězdu. (Enšpígl) 5*

Zvěčnělý pomník MRCHY se všemi velkými písmeny, který v 89. roce po zásluze uchvátil diváky a leckoho naprosto fascinuje dodnes. Na režijní prvotinu (pro kina) v necelých třiceti letech skutečně pozoruhodně zvládnutý počin, u kterého se sešla řada těch, kterým dnes říkáme osobnosti českého filmu - je ovšem otázkou, zda to tím měla Irena Pavlásková ulehčeno, či naopak. To ale není důležité, narozdíl od dosaženého výsledku, a ten je bez debaty luxusní (viz třeba ta hudba!!!). Ivana Chýlková předvádí výkon, na který zůstáváte zírat nejen kvůli její Daně, ale i kvůli osobám v jejím okolí, které sebou nechávají vláčet tak, že se tomu rozum vzpírá uvěřit. Čas Sluhů je i jistou výpovědí o své době a lidech v ní žijících, ale zároveň je v lecčem nadčasový. Jen se rozhlédnete kolem sebe, poslechněte si zprávy, a zamyslete se nad tím, co se vlastně v lidech změnilo, a co to pro nás všechny i pro vás osobně znamená. Můžete pak dát cokoliv menšího než 80%? Nemůžete;) Víc byste mohli, ale já to neudělám, protože si ode mě film držel chladný odstup a nepustil mě k sobě. Třeba to je další rozměr kvality, který jsem nepochopil, ale pro mě je Čas Sluhů doslova osmdesátkový film. (Gemini) 4*

Jako konzerva normalizovaného socialismu působí tenhle film režisérky Ireny Pavláskové. A to konzerva se všemi jeho neduhy. Coby artefakt doby je tohle dílo jistě cenné, podá řadu svědectví o životě před rokem 1989, jako produkt doby trpí ale snímek chorobami dobových filmů - od povrchní společenské kritiky až třeba po šílenou dobovou módu (na níž je krásně vidět, jak celý ten svět neuvěřitelně zestárl). Mám však zásadní výhradu - Proč se jasně vymezené psychologické drama vůbec kříží s protisystémovou kritikou? Symbolický čas sluhů, jistě titul je tak výstižný, ale jestli autorka chtěla především tepat dobový šlendrián a podstatu režimu, měla natočit ještě jeden film....viz třeba taková scéna s Bolkem Polívkou poslouchajícím v restauraci protistátní rozhlas, která jen ředí psychologickou drobnokresbu a nemá hlubší opodstatnění, než ideové a tak bych mohl pokračovat... Jistě, Irena Pavlásková natočila maximum možného, aby její film mohl vzniknout, obětovala tomu ale část jeho nadčasovosti. Přitom psychologická studie bezcitné vypočítavé mrchy je hodně trefná, o hereckém výkonu Ivany Chýlkové nemluvě. Do zlatého fondu československé kinematografie se ovšem nezapsala, propracovanost a hlubší rozměr třeba Herzových psychologických filmů Času sluhů zjevně chybí. Komentář shrnuji příslovím - Není to víno, co činí člověka opilým - je to on sám. Paní režisérka ale zjevně činí zodpovědným i to víno... (Radek99) 3*

VELKÁ RECENZE
Psychologické drama scenáristky a režisérky Ireny Pavláskové patří k těm snímkům, které sice začaly vznikat ještě v minulém režimu, svým kritickým, svobodným duchem však signalizují nastupující společenské změny spojené s rokem 1989. Ambiciózní devětadvacetiletá autorka měla za sebou několik úspěšných studentských snímků realizovaných na pražské FAMU a v Čase sluhů dokázala zhodnotit svou dravou vypravěčskou energii i kritického ducha. Celovečerní debut Pavláskové je tak citově angažovanou výpovědí o morální devastaci, kterou v osobě hlavní hrdinky v době socialismu procházeli mnozí mladí lidé. Protagonistka filmu, Dana, se stala prototypem bezohledné a cynické manipulátorky, která podřizuje všechny kolem sebe zvráceným představám o vlastních potřebách a kvalitách. Z ošklivé, uťápnuté medičky se Dana mění v elegantní monstrum, jehož rozpínavý vzestup k moci odstartují „kopačky“ od atraktivního milence. Dana ukradne spolužačce Lence přítele a v dalším životě tyje ze své schopnosti modelovat okolní svět ve vlastní prospěch. Přestože v případě „nedobrovolného“ manžela Milana hrdinka nakonec narazí, pokračuje ve finále v symbolickém, vítězném tažení světem…
Pavlásková sleduje svou nesympatickou hrdinku s mrazivou ironií, kriticky však zobrazuje i dvě extrémní polohy společnosti, projektované do oboru „pozitivního“ oboru lékařství (které studuje a posléze úspěšně provozuje Danina obětavá kamarádka Lenka) a „negativního“ zahraničního obchodu (jemuž se věnují manipulované mužské postavy manžel Milan i bývalý milenec Mirek).
V hereckém obsazení vsadila režisérka na Ivanu Chýlkovou, jíž zdatně sekundují Karel Roden (Milan) a Miroslav Etzler (Marek). „Generační“ obsazení doplňují Eva Holubová jako Danina ujařmená sousedka Bohunka a Jitka Asterová coby Lenka. Debutující kameraman F. A. Brabec dokázal „přehlídce stvůr“ Ireny Pavláskové vdechnout bohatý a živý rozměr. Film se dočkal volného pokračování Čas dluhů (1998).
Medička Dana je stydlivá šedivá myš. Pohledný student zahraničního obchodu Marek s ní sice spí, ale krátce po své promoci ji bezohledně opustí. Jeho spolužák Milan má naopak Daninu kamarádku Lenku, rovněž medičku, opravdu rád. Zoufalá Dana si na sympatické dvojici doslova vykňourá podivné řešení své situace. Aby se Markovi pomstila, rychle se vdá a k tomu potřebuje ženicha. Na rozdíl od šokované Lenky se Milan domnívá, že „papírové“ manželství ustojí. Dana brzy projeví nevídanou energii. Milana svede, brzy se nastěhuje do luxusního bytu jeho rodičů a ty brzy vystrnadí na chalupu. Pro zrazenou Lenku sežene jen protekční místo v nemocnici, sama se zůstane v domácnosti. Po pěti letech je z Dany atraktivní mondénní panička. Domácnost jí nezištně obstarává sousedka Bohunka, oběť katastrofických vztahů s muži. Malé dceři a manželovi se věnuje Dana jen okrajově. Zato kariéru svého muže řídí pevnou rukou. Ze závětří ho nenápadně kormidluje k podrazům, které mu přinášejí v PZO povýšení. Po letech se smíří s Lenkou, šťastně vdanou a úspěšnou lékařkou. Její muž ale Danu upřímně nesnáší. Dana si pořídí milence - plachého historika Luboše. Pak jí hry vymknou z rukou, Milan se chce rozvést a Luboš jí pozve do bytu svou rozvětvenou rodinu z Moravy. Po čase je všechno, jak chtěla Dana. Na opulentní recepci potká Marka. Bývalý milenec nastupuje v Londýně na obchodním zastupitelství. Dana se pochlubí, že tam jede i ona s Milanem.
 
Postavy a obsazení
• Ivana Chýlková - Dana
• Karel Roden - Milan
• Jitka Asterová - Lenka
• Libor Žídek - Luboš
• Miroslav Etzler - Marek
• Eva Holubová - Bohunka
• Vilma Cibulková - Hanka
• Petr Haničinec - zástupce ředitele
• Helga Čočková - žena zástupce ředitele
• Jiří Brožek - Pražák

Ocenění:
Cannes Film Festival
1990 - Irena Pavlásková (Zlatá kamera - Zvláštní uznání)

Montreal World Film Festival
1990 - Irena Pavlásková (Cena Montrealu za nejlepší debut)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČSSR: 1.11.1989
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 1.12.2006 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

FILMY V SÉRII
Čas sluhů (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/original-dvd263/
Československo, Drama / Psychologický, 1989
Režie: Irena Pavlásková, Hrají: Ivana Chýlková, Karel Roden

Čas dluhů (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/original-dvd265/
Česko, Drama, 1998
Režie: Irena Pavlásková, Hrají: Karel Roden, Lucie Bílá
 
Tvůrci a herci
Irena Pavlásková (Režie), Václav Eisenhamer (Produkce/Vedoucí výroby), Jiří Chlumecký (Hudba), Jiří Veselý (Hudba), F. A. Brabec (Kamera), Ján Svoboda (Střih), Boris Halmi (Scénografie), Milena Landová (Kostýmy), Václav Vondráček (Zvuk), Jana Radilová (Masky), Irena Pavlásková (Scénář), Ivana Chýlková (Herec), Karel Roden (Herec), Jitka Asterová (Herec), Miroslav Etzler (Herec), Eva Šafrová (Herec), Vilma Cibulková (Herec), Helga Čočková (Herec), Petr Haničinec (Herec), Miriam Kantorková (Herec), Jiřina Steimarová (Herec), Markéta Světlíková (Herec), Bolek Polívka (Herec), Libor Žídek (Herec), Jana Matulová-Šteindlerová (Herec), Vlastimila Vlková (Herec), Jiří Brožek (Herec), Věra Křesadlová (Herec), Zdeněk David (Herec), Jindřich Bonaventura (Herec), Miloslav Kopečný (Herec), Zdenka Procházková (Herec), Jan Hraběta (Herec), Jana Vychodilová (Herec), Hana Čížková (Herec), Adriena Vlasáková (Herec), Magdalena Čechová (Herec), Lena Birková (Herec), Eva Trunečková (Herec), Petr Kellner (Herec)
 
1989/111/Československo/Drama, Psychologický
 
Zajímavost k filmu
- Ivana Chýlková, Karel Roden, Jitka Asterová a Eva Holubová jsou spolužáky z DAMU.
- V roku 1990 získal film Cenu za réžiu na MFF v kanadskom Montreali, Čestné uznanie na MFF v Cannes a Cenu za najlepší ženský herecký výkon (Ivana Chýlková) na MFF v Ženeve.
- V obsazení filmu nalezneme i řadu "nečinoherců". Role Danina milence Luboše se zhostil operetní sólista Libor Žídek a generálního ředitele podniku ztvárnil Miroslav Frydlewicz, sólista opery pražského Národního divadla. V jedné z dalších rolí můžeme zahlédnout i Imrana Zangiho, českého lékaře a perkusionistu íránsko-iráckého původu.
- Ivana Chýlková (Dana) bola odvážna aj za cenzurovaného komunizmu. Čas sluhů bol v tom čase jej 6 filmom v poradí, kde ukázala svoje ženské "vnady".
- Celú hudobnú produkciu obstarala skupina ZOO, ktorá s titulnou piesňou "Čas sluhů" v roku 1990 dobyla vrchol českej hitparády. Vo videoklipe k tomuto songu boli použité ukážky z filmu.
- Režisér Otakar Vávra v rámci Zväzu dramatických umelcov, ktorému v tej dobe predsedal, sa vehementne usiloval o zákaz filmu.
- Ve filmu se v malé roli mihne i budoucí nejbohatší Čech Petr Kellner, který tehdy pracoval na Barrandově jako asistent filmové produkce. Kellner velmi dbá na své soukromí, a tak se jedná o jeden z mála videozáznamů, na kterém se objevuje.
 
Odkazy
 

Hrají:

Ivana Chýlková, Karel Roden, Jitka Asterová, Libor Žídek, Miroslav Etzler, Eva Holubová, Vilma Cibulková, Daniela Reischlová, Petr Haničinec, Helga Čočková, Jiří Brožek, Jiřina Steimarová, Věra Křesadlová, Miloš Motoška, Markéta Světlíková, Bolek Polívka, Jana Matulová-Šteindlerová, Miriam Kantorková, Zdeněk David, Jindřich Bonaventura, Miloslav Kopečný, Miroslav Frydlewicz, Dr. Ivo Vitera, Zdenka Procházková, Petr Čepický, Václav Čížkovský, Jan Hraběta, Jana Vychodilová, Jiří Ančerl, Šárka Brabcová, Vilém Aster, Imran Musa Zangi, Hana Čížková, Adriana Sobotová, Jan Polívka, Vlastimila Vlková, Magdalena Čechová, Naděžda Asterová, Lena Birková, Eva Trunečková, Martin Bezouška, Viktorie Knotková, Dušan Kukal, Štěpánka Lisá, Jiří Patočka, Gaston Šubert, Pavel Vangeli, Karel Woska, Zdeněk Zelenka, Petr Kellner, Karel Babáček