Jak se točí Rozmarýny / Jak se točí Rozmarýny (1977/82/Československo/Rodinný, Komedie) 58% -Originál DVD-
01.08.2023 03:21
JEDNOU VĚTOU
„Veselohra pro děti i dospelé o tom, jak vzniká film“
OBSAH
Režisérka dětských filmů Bonžůrka a její asistentka Drahuška hledají pro svůj nový film dětské hrdiny. Příběh má být o dívce, která kvůli nemoci ztratila vlasy a teď je plešatá. Kde ale najít tu, která se vzdá svých vlasů? Filmový štáb začne objíždět školy a hledá hlavní představitelku Rozmarýny. V jedné škole konečně narazí na dvanáctiletou dívku, shodou náhod také Rozmarýnu. Všem se zalíbí, a tak natáčení začíná. Má to ale háček. Rozmarýna musí být skutečně ostříhaná. To je sice pro děvče trauma, ona ho však s odvahou podstoupí. S tím se nesou různé nepříjemnosti, které její nevšední vzhled provází. Přesto se film podaří zdárně dokončit.
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nečekal jsem, že Věra Plívová - Šimková ode mě někdy nafasuje tak nízký hodnocení, ale nedá se nic dělat. Naprosto žádná souvislost nic, prostě jen si tančíme, zpíváme, žvatláme a spějeme ke svýmu konci. Dobrý byly pouze scény kdy se točí Rozmarýny a režisérka v podání Ivy Janžurový musela působit i jako psycholog aby děti danou scénu zahrály v tom jsem poznával samotnou Věrů Plívovou Šimkovou, ale jinak hrůza a děs obchází naší televizí. Vlastně abych se přiznal nepochopil jsem proč se kvůli roli v "rozmarýnech" hlavní hrdinka musela hodit do hola, alespoň že "leontýnku" nevzali trojkou, to bych asi nepřežil. Velký očekávání se změnilo ve velký zklámání. (Enšpígl) 2*
Dětský předchůdce cimrmanovského TRHÁKu dopadl o poznání lépe. Dětskýma očima viděný svět filmového natáčení dětského filmu v úsměvné, tak trochu výstřední atmosféře s neomylnou samozřejmostí objevuje pod povrchem zdánlivě odlehčených situací a gagů starou pravdu. To, co je zdánlivě výhradně dětské nezávazné skotačení a nevinný boj o větší místo na slunci, je ve skutečnosti příprava na nesmlouvavou dospělost; dětské hry se stoupajícím věkem tu znamenají postupně stále průhlednější boj o co nejprestižnější životní statut. Stupňované nesmlouvavosti odpovídá kvalita nejen důrazu, ale především podrazu. Opar něhy a okouzlení novým životem rozhodně není to, co by určovalo pravidla hry. Naopak. Hravost je dospělostí a naopak, utěšují se často ti, kterým se proti jejich vůli podařilo dospět. Vidět to však lze i jinak. Ze zdola. Dětsky. Realisticky a neiluzívně. Třeba dospělýma očima režisérčinýma. Tak už víte JAK SE TOČÍ ROZMARÝNY? (sportovec) 5*
Tenhle film byl pro mne docela zmatečný, protože realita od natáčení filmu šla skutečně odlišit jen velmi těžko. Díky tomu jsem se několikrát ztratil v ději a proto mne film bavil stále méně a méně a ke konci jsem se ptal sám sebe, kdy ta blbost už skončí, protože z toho skoro nic nemám. A úvodní písnička už mi v druhé půli filmu lezla pěkně na nervy. Je ale pravda, že je zde velká koncentrace známých herců a hereček, a to dělá film zajímavým. Jinak ale není téměř o co stát. Ale přesto oceňuji tehdejší snahu filmařů natočit film o dětech pro děti, a ani na tomto filmu téměř není vidět, že vznikl za komunismu, což je taky určité plus. Celkově tedy dávám dvě hvězdičky. Třeba až film uvidím podruhé, zaujme mne více, ale zatím to vidím takto... (freddy) 2*
VELKÁ RECENZE
Film o natáčení filmu je oblíbeným způsobem, jak pobavit diváky. Scenáristka a režisérka Věra Plívová-Šimková však v roce 1977 přišla s inovací: protagonistkou veselého vyprávění je sice jako obvykle režisér (respektive režisérka), autorka dětských filmů přezdívaná Bonžůrka, svět filmového natáčení je však sledován dětskýma očima. Proces příprav k natáčení dětského sníku Koleno začíná hledáním dětských představitelů. Bonžůrka se svými asistenty po nich pátrá – stejně jako to obvykle dělá samotná Plívová-Šimková – v konkursu, mezi talentovanými neherci. Představitelka hlavní hrdinky musí mít nejen herecké vlohy, ale i odvahu nechat si oholit hlavu. Bonžůrčin příběh totiž vypráví o dvanáctiletém děvčeti, které po těžké virové chorobě ztratilo všechny vlasy – a zotavuje se v létě na venkově, u prarodičů… Obtížná filmová role nakonec připadne kurážné Rosemary Pavlíčkové zvané Rozmarýna, které se během filmování rozpadne celý svět: rozvádějí se jí rodiče a její dětská láska – Kája – začne chodit s dlouhovlasou Janou. Za nezávazným dětským dováděním a skotačením tak prosvítá realistický, dospělý svět bez iluzí. Nad vážnějšími tématy a motivy ovšem nakonec – jak je u Plívové-Šimkové obvyklé – vítězí hravost a radost ze života… V režisérčině do značné míry autobiografickém snímku si hlavní roli zahrála Iva Janžurová. Partů jejích asistentů se ujali Dagmar Veškrnová a Jiří Lábus. V rámci filmového štábu Plívová obsadila Josefa Bláhu (vedoucí výroby), Jana Karuse (asistent výroby), Jiřího Krampola (kameraman) nebo Zuzanu Bydžovskou (klapka). Rozmarýna se stala debutem tehdy dvanáctileté Pavlíny Mourkové, která – stejně jako její Rozmarýna – neměla žádné zkušenosti s kamerou. Její herecká dráha je nyní především televizní, objevila se však v menší roli i v Kruhu (2001), jejž režírovala Plívová-Šimková s Drahomírou Královou.
Režisérka dětských filmů přezdívaná Bonžůrka hledá se svými oddanými asistenty Drahuškou a Honzou představitele do svého nového snímku Koleno. Děti obsazené do filmu nemají být bojácné a stydlivé a musí mít jistý talent ke hraní, a tak je výběr dost obtížný. Nejtěžší je najít představitelku hlavní hrdinky, která přišla po těžké chorobě o vlasy a musí strávit celé prázdniny na venkově s hlavou holou jako koleno. I když se maskér snaží, umělá pleš nic neřeší. Z vybraných holčiček má jedině průbojná Rosemary zvaná Rozmarýna odvahu nechat si ostříhat dlouhé vlasy a oholit hlavu. Bonžůrka po celou dobu dohlíží, aby děti neztratily motivaci a pořádá pro ně mezi natáčením různé hry nebo i táborák. Rozmarýně se rozvádějí rodiče, a když dívka ve dvou dnech volna navštíví na chatě otce, ten dá před dcerou evidentně přednost mladé milence. Natáčení narušuje déšť i různé drobné nehody. Rozmarýnu rozesmutní „nevěra“ její dětské lásky - Káji zvaného Kedlubna - s hezkou dlouhovlasou Janou. Natáčení skončilo a všichni se z venkovských exteriérů vracejí do Prahy. Rozmarýna chce být jednou režisérkou a s partou dětí ze svého bydliště si proto hraje na natáčení filmu, tak jak to okoukala od obdivované Bonžůrky.
„Veselohra pro děti i dospelé o tom, jak vzniká film“
OBSAH
Režisérka dětských filmů Bonžůrka a její asistentka Drahuška hledají pro svůj nový film dětské hrdiny. Příběh má být o dívce, která kvůli nemoci ztratila vlasy a teď je plešatá. Kde ale najít tu, která se vzdá svých vlasů? Filmový štáb začne objíždět školy a hledá hlavní představitelku Rozmarýny. V jedné škole konečně narazí na dvanáctiletou dívku, shodou náhod také Rozmarýnu. Všem se zalíbí, a tak natáčení začíná. Má to ale háček. Rozmarýna musí být skutečně ostříhaná. To je sice pro děvče trauma, ona ho však s odvahou podstoupí. S tím se nesou různé nepříjemnosti, které její nevšední vzhled provází. Přesto se film podaří zdárně dokončit.
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nečekal jsem, že Věra Plívová - Šimková ode mě někdy nafasuje tak nízký hodnocení, ale nedá se nic dělat. Naprosto žádná souvislost nic, prostě jen si tančíme, zpíváme, žvatláme a spějeme ke svýmu konci. Dobrý byly pouze scény kdy se točí Rozmarýny a režisérka v podání Ivy Janžurový musela působit i jako psycholog aby děti danou scénu zahrály v tom jsem poznával samotnou Věrů Plívovou Šimkovou, ale jinak hrůza a děs obchází naší televizí. Vlastně abych se přiznal nepochopil jsem proč se kvůli roli v "rozmarýnech" hlavní hrdinka musela hodit do hola, alespoň že "leontýnku" nevzali trojkou, to bych asi nepřežil. Velký očekávání se změnilo ve velký zklámání. (Enšpígl) 2*
Dětský předchůdce cimrmanovského TRHÁKu dopadl o poznání lépe. Dětskýma očima viděný svět filmového natáčení dětského filmu v úsměvné, tak trochu výstřední atmosféře s neomylnou samozřejmostí objevuje pod povrchem zdánlivě odlehčených situací a gagů starou pravdu. To, co je zdánlivě výhradně dětské nezávazné skotačení a nevinný boj o větší místo na slunci, je ve skutečnosti příprava na nesmlouvavou dospělost; dětské hry se stoupajícím věkem tu znamenají postupně stále průhlednější boj o co nejprestižnější životní statut. Stupňované nesmlouvavosti odpovídá kvalita nejen důrazu, ale především podrazu. Opar něhy a okouzlení novým životem rozhodně není to, co by určovalo pravidla hry. Naopak. Hravost je dospělostí a naopak, utěšují se často ti, kterým se proti jejich vůli podařilo dospět. Vidět to však lze i jinak. Ze zdola. Dětsky. Realisticky a neiluzívně. Třeba dospělýma očima režisérčinýma. Tak už víte JAK SE TOČÍ ROZMARÝNY? (sportovec) 5*
Tenhle film byl pro mne docela zmatečný, protože realita od natáčení filmu šla skutečně odlišit jen velmi těžko. Díky tomu jsem se několikrát ztratil v ději a proto mne film bavil stále méně a méně a ke konci jsem se ptal sám sebe, kdy ta blbost už skončí, protože z toho skoro nic nemám. A úvodní písnička už mi v druhé půli filmu lezla pěkně na nervy. Je ale pravda, že je zde velká koncentrace známých herců a hereček, a to dělá film zajímavým. Jinak ale není téměř o co stát. Ale přesto oceňuji tehdejší snahu filmařů natočit film o dětech pro děti, a ani na tomto filmu téměř není vidět, že vznikl za komunismu, což je taky určité plus. Celkově tedy dávám dvě hvězdičky. Třeba až film uvidím podruhé, zaujme mne více, ale zatím to vidím takto... (freddy) 2*
VELKÁ RECENZE
Film o natáčení filmu je oblíbeným způsobem, jak pobavit diváky. Scenáristka a režisérka Věra Plívová-Šimková však v roce 1977 přišla s inovací: protagonistkou veselého vyprávění je sice jako obvykle režisér (respektive režisérka), autorka dětských filmů přezdívaná Bonžůrka, svět filmového natáčení je však sledován dětskýma očima. Proces příprav k natáčení dětského sníku Koleno začíná hledáním dětských představitelů. Bonžůrka se svými asistenty po nich pátrá – stejně jako to obvykle dělá samotná Plívová-Šimková – v konkursu, mezi talentovanými neherci. Představitelka hlavní hrdinky musí mít nejen herecké vlohy, ale i odvahu nechat si oholit hlavu. Bonžůrčin příběh totiž vypráví o dvanáctiletém děvčeti, které po těžké virové chorobě ztratilo všechny vlasy – a zotavuje se v létě na venkově, u prarodičů… Obtížná filmová role nakonec připadne kurážné Rosemary Pavlíčkové zvané Rozmarýna, které se během filmování rozpadne celý svět: rozvádějí se jí rodiče a její dětská láska – Kája – začne chodit s dlouhovlasou Janou. Za nezávazným dětským dováděním a skotačením tak prosvítá realistický, dospělý svět bez iluzí. Nad vážnějšími tématy a motivy ovšem nakonec – jak je u Plívové-Šimkové obvyklé – vítězí hravost a radost ze života… V režisérčině do značné míry autobiografickém snímku si hlavní roli zahrála Iva Janžurová. Partů jejích asistentů se ujali Dagmar Veškrnová a Jiří Lábus. V rámci filmového štábu Plívová obsadila Josefa Bláhu (vedoucí výroby), Jana Karuse (asistent výroby), Jiřího Krampola (kameraman) nebo Zuzanu Bydžovskou (klapka). Rozmarýna se stala debutem tehdy dvanáctileté Pavlíny Mourkové, která – stejně jako její Rozmarýna – neměla žádné zkušenosti s kamerou. Její herecká dráha je nyní především televizní, objevila se však v menší roli i v Kruhu (2001), jejž režírovala Plívová-Šimková s Drahomírou Královou.
Režisérka dětských filmů přezdívaná Bonžůrka hledá se svými oddanými asistenty Drahuškou a Honzou představitele do svého nového snímku Koleno. Děti obsazené do filmu nemají být bojácné a stydlivé a musí mít jistý talent ke hraní, a tak je výběr dost obtížný. Nejtěžší je najít představitelku hlavní hrdinky, která přišla po těžké chorobě o vlasy a musí strávit celé prázdniny na venkově s hlavou holou jako koleno. I když se maskér snaží, umělá pleš nic neřeší. Z vybraných holčiček má jedině průbojná Rosemary zvaná Rozmarýna odvahu nechat si ostříhat dlouhé vlasy a oholit hlavu. Bonžůrka po celou dobu dohlíží, aby děti neztratily motivaci a pořádá pro ně mezi natáčením různé hry nebo i táborák. Rozmarýně se rozvádějí rodiče, a když dívka ve dvou dnech volna navštíví na chatě otce, ten dá před dcerou evidentně přednost mladé milence. Natáčení narušuje déšť i různé drobné nehody. Rozmarýnu rozesmutní „nevěra“ její dětské lásky - Káji zvaného Kedlubna - s hezkou dlouhovlasou Janou. Natáčení skončilo a všichni se z venkovských exteriérů vracejí do Prahy. Rozmarýna chce být jednou režisérkou a s partou dětí ze svého bydliště si proto hraje na natáčení filmu, tak jak to okoukala od obdivované Bonžůrky.
Postavy a obsazení
• Pavlína Mourková - Rozmarýna
• Iva Janžurová - filmová režisérka Bonžůrka
• Dagmar Veškrnová-Havlová - asistentka Drahuška
• Josef Bláha - vedoucí produkce
• Jiří Krampol - kameraman
• Jiří Lábus - Honza
• Zuzana Bydžovská - klapka Lilka
• Renata Mašková - skriptka Eliška
• Jana Pehrová-Krausová - Majka (pod jménem Pehrová)
• Lenka Termerová - kostymérka
• Zdena Hadrbolcová - učitelka biologie
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 1.8.1978
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 4.12.2006 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
• Pavlína Mourková - Rozmarýna
• Iva Janžurová - filmová režisérka Bonžůrka
• Dagmar Veškrnová-Havlová - asistentka Drahuška
• Josef Bláha - vedoucí produkce
• Jiří Krampol - kameraman
• Jiří Lábus - Honza
• Zuzana Bydžovská - klapka Lilka
• Renata Mašková - skriptka Eliška
• Jana Pehrová-Krausová - Majka (pod jménem Pehrová)
• Lenka Termerová - kostymérka
• Zdena Hadrbolcová - učitelka biologie
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 1.8.1978
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 4.12.2006 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tvůrci a herci
Jaroslava Vošmiková (Režie), Vladimír Vojta (Produkce/Vedoucí výroby), Petr Hapka (Hudba), Emil Sirotek (Kamera), Miroslav Hájek (Střih), Jiří Matolín (Scénografie), Irena Greifová (Kostýmy), Dobroslav Šrámek (Zvuk), Jaroslav Čermák (Masky), František Pilný (Masky), Libuše Švejdová (Masky), Věra Plívová-Šimková (Scénář), Iva Janžurová (Herec), Dagmar Veškrnová-Havlová (Herec), Josef Bláha (Herec), Jiří Krampol (Herec), Jiří Lábus (Herec), Zuzana Bydžovská (Herec), Renata Mašková (Herec), Jana Pehrová-Krausová (Herec), Lenka Termerová (Herec), Zdena Hadrbolcová (Herec), Vladimír Kudla (Herec), Eva Lecchiová (Herec), Jan Kraus (Herec), Nina Bártů (Herec), Jiří Kostka (Herec), Karel Augusta (Herec), Karel Novák (Herec), Petr Skarke (Herec), Pavlína Mourková (Herec), Dana Vávrová (Herec), Magda Reifová (Herec), Miriam Chytilová (Herec), Miloš Štorkán (Herec), Jiří Zahajský (Herec), Jana Andresíková (Herec), Martin Benoni (Herec), Kateřina Křehnáčová (Herec), Šárka Joklová (Herec), Jitka Kocourková (Herec), Alena Becková (Herec), Ivana Těžká (Herec), Robin Marek (Herec), Michal Gulyáš (Herec), Libor Hynek (Herec), Daniel Krátký (Herec), Petr Marek (Herec), Jiří Petkov (Herec), Tomáš Petr (Herec), Michal Pouzar (Herec), Michal Spáčil (Herec), Jan Cmíral st. (Herec), Jaroslav Čermák (Herec), Ivo Černý (Herec), Zdeněk Skalický (Herec), Miroslav Matuška (Herec), Josef Střecha (Herec), Tomáš Šimek (Herec), Dana Kohoutová (Herec), Vlastimil Kulíšek (Herec), Richard Špůr (Herec), Jiří Fajt (Herec), Stanislava Coufalová (Herec), Veronika Jeníková (Herec), Michael Hofbauer (Herec), Sylva Kamenická (Herec), Juraj Zach (Herec), Mikuláš Křen (Herec)
1977/82/Československo/Rodinný, Komedie
Zajímavost k filmu
- Kameramana hral pôvodne Jan Tříska, po jeho emigrácii bola jeho úloha preobsadená, avšak v niekoľkých záberoch ho môžeme predsa vidieť.
- Film bol natáčaný v Novom Bore a v okolí České Lípy.
- Pavlína Mourková chodila mimo záběry a natáčení bez paruky. Po dotočení filmu si paruku vzala na první školní den, ovšem díky spolužákům se její "pleš" ihned odhalila. Pavlína po té již i do školy chodila s oholenou hlavou. Po škole také kolovala pomluva, že musela být ostříhána kvůli vším.
- Film bol natáčaný v Novom Bore a v okolí České Lípy.
- Pavlína Mourková chodila mimo záběry a natáčení bez paruky. Po dotočení filmu si paruku vzala na první školní den, ovšem díky spolužákům se její "pleš" ihned odhalila. Pavlína po té již i do školy chodila s oholenou hlavou. Po škole také kolovala pomluva, že musela být ostříhána kvůli vším.
Odkazy
Hrají:
Iva Janžurová, Dagmar Havlová, Josef Bláha, Jiří Krampol, Jiří Lábus, Zuzana Bydžovská, Renata Mašková, Jana Krausová, Lenka Termerová, Zdena Hadrbolcová, Vladimír Kudla, Eva Lecchiová, Jan Kraus, Nina Bártů, Jiří Kostka, Karel Augusta, Karel Novák, Petr Skarke, Pavlína Mourková, Dana Vávrová, Magdalena Reifová, Miriam Chytilová, Miloš Štorkán, Jiří Zahajský, Jana Andresíková, Martin Benoni, Kateřina Křehnáčová, Šárka Joklová, Jitka Kocourková, Alena Becková, Ivana Těžká, Robin Marek, Michal Gulyáš, Libor Hynek, Daniel Krátký, Petr Marek, Jiří Petkov, Tomáš Petr, Michal Pouzar, Michal Spáčil, Jan Cmíral st., Jaroslav Čermák, Ivo Černý, Zdeněk Skalický, Miroslav Matuška, Josef Střecha, Tomáš Šimek, Dana Kohoutová, Vlastimil Kulíšek, Richard Špůr, Jiří Fajt, Stanislava Coufalová, Veronika Jeníková, Michal Hofbauer, Sylva Kamenická, Juraj Zach, Mikuláš Křen, Karel Schůt