Bolero / Bolero (2004/102/Česko/Krimi, Drama) 54% -Originál DVD-

01.08.2023 03:20
JEDNOU VĚTOU
„Chceš žít? Tak mlč!"

OBSAH
Příběh, jenž je inspirován skutečným zločinem, který se udál v 80. letech, převedli tvůrci filmu do současné Prahy. Vytvořili napínavý kriminální film o pátrání po vrazích mladé studentky. Skupina mladíků unese z vysokoškolského klubu studentku 1. ročníku a znásilní ji. Oběť si své ponížení nechce nechat pro sebe, a proto musí být umlčena. O tom, kteří z únosců se stanou vrahy, rozhodne v její přítomnosti los. Nad ránem dívku odvezou k řece a utopí. Pachatelé si většinou ve svém svědomí udělají z oběti viníka tragédie. Svědky činu zastraší, přestanou se scházet. Otec jednoho z nich na základě indicií svého syna usvědčí, ale pomůže mu zamést stopy. Policie přes intenzivní pátrání objeví stopu, vedoucí k účastníkům osudné noci, až po několika letech. Mezitím si však někteří založili rodiny a stali se spořádanými občany. Zcela změnili identitu a nabyli přesvědčení, že nebudou odhaleni. Jejich rodiče bojují všemi prostředky, aby vina nebyla prokázána - bez soucitu s obětí, vedeni jen snahou ochránit své děti, svou pověst a postavení. Působivé zpracování scénáře, kredit spisovatelky a scénáristky, silná hudba a renomovaný režisér jsou zárukou mimořádného díla, jehož posláním je renesance svědomí, soucitu a lidskosti. Režisér F. A. Brabec má na svém kontě mnoho filmů jako kameraman a od začátku 90. let se samostatně věnuje i režii. Zatím největšího úspěchu dosáhl jeho film Kytice. Film je doslova nabit hereckými hvězdami. Zaujme excelentní výkon Jiřího Bartošky, zajímavé je obsazení Martina Stropnického jako hlavního vyšetřujícího a hereckých rodin do rolí filmových rodičů a dětí (Bolek Polívka a Anna Polívková, Alois a David Švehlíkovi).(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Neříkám že by mě to nebavilo, zejména zaměření na vyšetřování případu policií se mě líbilo. Nevím však co si mám myslet o kameře. Originální byla, ale k čemu je originalita, která mě sere ? To se prostě nemůže ta kamera postavit a normálně s ni nehejbat, nepřibližovat, neodalovat, nejzdit, nehoupat ? Snad v nasnímaní vnadů Jany Štéfankové má u mě kamera malé plus, ale spíše jí Jana Štéfanková v červeným spodním prádle úplně uzemnila a to i včetně Brabce za kamerou. Jirka Bartoška byl zřejmě za zásluhy v oblasti českého filmu následně odměněn milostnou scénou s Janičkou. Nutno říci, že ze všech herců to byl právě on, komu hážu do vínku slovíčko nejlepší. Za zmínku ještě stojí Stropnický a Kraus ml., zbytek ancáblu odvedl na český poměry průměr, čili na světový poměry, hovno. Sledovat Bolero mě, ale nakonec tak nebolelo. (Enšpígl) 3*

Co ocenit? Bohužel se mi do hodnocení dere jen zajímavý plakát, ale tím výčet končí.. Brabcova vizuálně stylizovaná kamera je od dob Kytice ta tam, taneční intermezza nikterak neosloví, ale celkově příjemná bezpochyby je. Herci sice nemají co hrát, ale víceméně tohle řemeslo ani neumějí - výkony jsou nevyvážené, hloupé, ABSOLUTNĚ NEPŘIROZENÉ, emočně hluché, jen pár výjimek by se našlo. Dále jsme svědky časové nelogičnosti, hudba využívá jediného (často rušivého) motivu a mnohdy (no, celkem často) jsem přes efektní zvuk totálně nerozumněl dialogům. No, a na závěr pan režisér? Měl by se držet svého původního řemesla, režie (společně s nevyváženým scénáře, ať mu nekřivdím) je nejslabším článkem celého snímku. Je nevýrazným vypravěčem, neschopným pohánět děj dál.. Ano, skutečně je tuzemská kinematografie v propastné krizi - Bolero jest toho důkazem!! (castor) 2*

F.A.Brabec zajímavý námět zpracoval až příliš akademicky. K dispozici měl všechno, co by drama s tragickým vyústěním mělo obsahovat. Pohlednou dívku v podání Barbory Seidlové, která se stane obětí ohavného zločinu. Bandu pachatelů trestného činu, kteří navenek působí jako by se nic podstatného nestalo, a vyšetřovatele, kterému se dají pro jeho oduševnělou tvář uvěřit pronášené repliky. Brabec není nejexcelentnějším vypravěčem příběhu, ale v mnoha pasážích vylíčil události více než uspokojivou formou. Jistě usiloval o větší přesah kontroverzní látky, ale ten se vytratil už s přesazením událostí do současnosti. Stěžejní scéna znásilnění může působit tragicky i absurdně a není v ní dostatečně zachycena osobitost režijního rukopisu. Ten se nepodařilo rozprostřít do celého filmu, ale spíše do úseků, v nichž lze spatřit zajímavé herecké obsazení. Brabec sahal i po občasné obscénnosti, která film činí jako by atraktivnějším. Problém s uvěřitelností nastal už v samotných postavách, a i když trvám na silném hereckém obsazení, tak jen hrstka z nich byla přesvědčivá ve svých rolích. Práci s herci by měl Brabec věnovat samostatnou kolonku ve svém pracovním rozvrhu. Scénář Markéty Zinnerové měl podle mě rozměry televizního filmu. V něm by se ztratily větší či menší nedostatky, které pro filmové zpracování představují úskalí. Nižší explicitnost by v případném televizním drama byla naprosto adekvátní. V Brabcově filmové verzi nastane nejednou dojem, že je tam jaksi navíc, aby i divák neskapal postupně rozlézající se nudou. Proto zřejmě odhalená Jana Štefánková a spol. Brabec to celé až tak výjimečně "neutančil", a slovy tanečního mistra, použil pár tanečních kroků navíc, které zmíněný tanec v názvu filmu ani nemá. Bránil se televizním prostředkům a chtěl z nich za každou cenu "vytancovat". Na televizní obrazovce film své taneční číslo zvládá kupodivu lépe než na plátně kin, kde film dostává akademický rozměr. 60% (kingik) 3*

VELKÁ RECENZE
Kriminální snímek režiséra a kameramana F.A. Brabce Bolero vznikl podle televizního scénáře Markéty Zinnerové, inspirovaného zločinem, který v 70. letech minulého století vzbudil na Slovensku velký rozruch. V roce 1976 byla nalezena zavražděná studentka Ludmila Cervanová. Až po pěti letech policie zatkla sedm mladíků, kteří byli odsouzeni celkem na sto osm let vězení. V roce 1990 slovenský Nejvyšší soud původní rozsudek zrušil a nařídil obnovení procesu. V zatím posledním stání z 20.1.2004 uznal soud vinu obžalovaných a vynesl nové rozsudky (od tří do třinácti let vězení). Obžalovaní se proti verdiktu okamžitě odvolali. – Proti filmu rozpoutali údajní pachatelé již dříve protestní kampaň s tvrzením, že snímek může ovlivnit průběh i výsledek procesu. – Čeští tvůrci posunuli děj do současné Prahy a hájí se konstatováním v úvodních titulcích: „Příběh byl volně inspirován motivem skutečné události. Děj filmu, postavy, čas ani místo s ní nejsou identické.“ – Artur, Dany a Štefan, patřící ke zlaté mládeži, s oblibou provozují na chatě skupinový sex. Když unesou a znásilní medičku Mariku, vyhrožuje jim dívka udáním. Proto se jí zbaví vraždou. Po činu se přestanou stýkat, avšak po několika letech jsou odhaleni. – Děj se soustřeďuje na vyřešení zločinu a na zachycení životního stylu cynických pachatelů. Vypovídá o chybějícím svědomí a amorálnosti a zároveň poukazuje na „zvrácenost“ případu, v němž se vrahové vidí jako oběti. – Atmosféra detektivního příběhu je budována především prací kamery: její nervní pohyby, úhly záběrů, prudké nájezdy na detaily slouží zejména k vizuální dramatizaci. Režisér a kameraman F.A. Brabec také „nabourává“ události leitmotivem tanečních scén s latinskoamerickými rytmy. Film ovšem značně trpí schematismem postav, frázovitými dialogy a nevyrovnanými hereckými výkony.
Na zkoušce taneční skupiny Bolero přihlíží Lucie, jak její bývalý přítel Jakub tančí flamenco s Marikou Čihanovou. – Skupina mladíků topí v jezeře polonahou svázanou dívku. – Maričin otec hledá dceru na koleji. Od její spolubydlící Lucie se dozví, že po diskotéce prý šla dívka na vlak. – Pavel Čihan oznámí na policii svému známému majoru Hrazdírovi zmizení dcery. – Podnikatel Osvald Aksman s milenkou Izabelou odjíždějí z města. V kufru luxusního automobilu objeví poničený koberec z chaty. - Podporučice Lipčíková a poručík Poštulka ověří oznámení staré paní Ljukové, která v noci slyšela křičet na autobusové zastávce u studentských kolejí o pomoc nějakou dívku, a pak viděla odjíždět luxusní auto. – Aksman najde v chatě, kde je nepořádek po flámu, rozřezanou prádelní šňůru. Při milování s Izabelou objeví na gauči náušnici. – V televizi vysílají pátrací relaci po Marice Čihanové. Lipčíková s Poštulkou se matky pohřešované vyptávají na dívčin vztah s jejím chlapcem Patrikem. – Aksman se od manželky dozví, že Artur odletěl s přítelkyní na Ibizu. – Těhotné Beatě zakáže její opilý manžel Štefan číst o zmizelé Marice. – Mladíka Edu při večeři rozruší pátrací relace o Marice. Matka se diví, proč dal výpověď v autoservisu. – Student FAMU Dany Kušmic upravuje fotky Mariky a Lucie z plovárny. – Studentka Ilona při milování s přítelem Rosťou zaslechne v rádiu zprávu o Marice. – Marika se na diskotéce pohádá s Jakubem, uteče a pak s taškou míří na autobusovou zastávku. Zastaví u ní vůz. – Jakub to vypráví na policii. Po Marice prý na diskotéce „vyjížděl“ nějaký kluk (Artur Aksman). On ji doprovodil ke koleji a marně ji přemlouval, aby nejezdila za Patrikem. Pak odešel do baru. – Mladí vyšetřovatelé zapisují svědectví studentů z kolejí. Ilona zatají přítomnost na diskotéce, tvrdí, že byla na soustředění. – V docích na Vltavě je objeveno Maričino tělo. – Kriminalisté podle Jakubova popisu sestaví identifikační portrét mladíka z diskotéky. – Artur Aksman se vrací se Žanetou z dovolené. O nalezení Maričina těla se dozví z novin. – Čihan řekne ženě o dceřině smrti, ale ona tomu nevěří. – Otec vynadá Arturovi za nepořádek na chatě. Chce vědět, nač použili provaz a koberec. – Opilý Štefan nadává těhotné Beatě, že její rodiče (Kušmicovi) žijí v luxusu a oni ne. – Beatini rodiče vyprávějí Edově matce, která k nim přišla na výpomoc, o svých dětech. Jejich syn Dany ztropí scénu. Eda sem přijede pro matku. – Vyšetřovatelé na poradě nevylučují variantu Maričina únosu, který mohl zorganizovat Jakub. – Lipčíková se na zkoušce tanečního souboru vyptává Jakuba a Lucie. Dívka hystericky prohlásí, že nic neví. – Aksman podle Maričiny fotky v časopise pozná náušnici. – Vyšetřovatelé najdou na svetru oběti psí chlupy a podle vody v plicích usoudí, že tělo připlavalo po proudu. Vyloučí z podezření Patrika, náhodný únos i žárlivost; domnívají se, že pachateli jsou chlapci z lepších rodin. – Major Hrazdíra navštíví Maričinu matku Magdu a ta se zmíní o plovárně. – Lucie přizná, že se s Marikou na plovárně seznámily s Danym a Arturem, ale popírá, že mladíci byli na diskotéce. – Aksman ukáže synovi nalezenou náušnici a ten se přizná k Maričině vraždě. Chtěla prý udat jeho a jeho kamarády kvůli znásilnění. Otec mu poručí změnit způsob života. Mladík se chce oženit se Žanetou. – Aksman prodá vůz. Požádá sekretářku Izabelu, aby „zorganizovala“ piknik kvůli synovým zásnubám. – Podle majora Hrazdíry měli pachatelé před únosem Mariku vytipovanou. – Paní Ljuková řekne na hřbitově Maričiným rodičům, jak slyšela jejich dceru volat o pomoc. – Opilý Štefan předstírá u hospody, že nezná Edu. – Dany fotí nahou modelku se třemi nahými kluky. Jejich pózy připomínají Maričino znásilnění. Sám se toho zalekne. – Invalidní kapitán Nečas z výpovědí zjistí, že Ilona zatajila svou přítomnost na diskotéce. Dívka pak přizná, že ji tam ze soustředění přivezl mladík z otcova autoservisu. Vyšetřovatelé se tak dostanou k Edovi Lohníkovi. Ten potvrdí, že kluci si Mariku vyhlédli a odvezli ji na chatu, kam pozvali i jeho a Ilonu. Do Mariky násilím nalévali alkohol. On byl úplně opilý a ráno se probral někde na parkovišti. – Ilonin bohatý otec najme právničku Peňázovou. – Lucie u výslechu vypoví, že se s Marikou na koupališti seznámily s Danym a s Arturem. Pozvala je na diskotéku, kde se k ní však už nehlásili. – Aksman a Kušmic se domluví s Peňázovou, že na obranu dětí využijí své známosti, neboť policejní důkazy jsou chabé. Aksman uplatí podplukovníka Novotného permanentkou tenisového klubu; tvrdí, že Artur má na osudný večer alibi. Později odmítne mluvit s Hrazdírou a Poštulkou. Sekretářka Izabela policistům v záznamech ukáže, že v den vraždy měl Artur oslavu zásnub. Řekne jim, že Aksmanovi mají psa. Aksman pak v lese zvíře zastřelí. Navzdory jeho snaze však vyšetřovatelé při domovní prohlídce objeví ve vysavači psí chlupy. - Ilona na advokátčinu radu popíše Maričino znásilnění. Ona s Edou všemu jen přihlíželi. Artur, Dany a Štefan dívku opakovaně znásilnili a pak losovali, kdo z nich ji zabije. Svázali ji, zabalili do koberce a utopili. – Zásahová jednotka zatkne Štefana před hospodou a Danyho na promoční oslavě. Pod dohledem Novotného zatknou policisté i Artura. Ten u výslechu tvrdí, že dívka si za svou smrt mohla sama. Dany vše zapře; podle něj Štefan na místě činu nebyl. – Policisté rekapitulují celý případ: mají důkazy, vedoucí k usvědčení pachatelů. – Skupina Bolero tančí opět flamenco. – Mladíci topí bezmocnou Mariku.

Ocenění:
Český lev
2004 - F. A. Brabec (Nejlepší kamera) (nominace)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 11.3.2004
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 27.10.2004 (DVD) Bontonfilm
Poprvé na DVD: 1.9.2004 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 6 739 014
Návštěvnost v ČR 71 071
 
Tvůrci a herci
F. A. Brabec (Režie), Ivo Pavelek (Produkce), Jan Jirásek (Hudba), F. A. Brabec (Kamera), Boris Machytka (Střih), Olga Rosenfelderová (Scénografie), Jaroslava Pecharová (Kostýmy), Zuzana Brožová (Kostýmy), Lukáš Moudrý (Zvuk), Petr Lenděl (Zvuk), Jana Radilová (Masky), Markéta Zinnerová (Scénář), Barbora Seidlová (Herec), Martin Stropnický (Herec), Jan Potměšil (Herec), Jiří Bartoška (Herec), Anna Polívková (Herec), David Kraus (Herec), Jan Kačer (Herec), Marta Vančurová (Herec), Vlastimil Harapes (Herec), Evelyna Steimarová (Herec), Jana Pehrová-Krausová (Herec), Bolek Polívka (Herec), Alois Švehlík (Herec), Gabriela Osvaldová (Herec), Nina Divíšková (Herec), Eva Decastelo (Herec), Daniel Bambas (Herec), Ondřej Brousek (Herec), Pavel Šimčík (Herec), Jaromíra Mílová (Herec), Ladislav Hampl (Herec), Eva Salzmannová (Herec), Jana Štefánková (Herec), David Švehlík (Herec), Miroslav Hrabě (Herec), Jana Fabiánová (Herec), Magdaléna Bianka Ištoková (Herec), Johana Rezková (Herec), Tomáš Racek (Herec), Kristína Filipová (Herec)
 
2004/102/Česko/Krimi, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Jedná se o jeden z mála filmů, kde Vlastimil Harapes nebyl předabován.
- V Praze se mj. natáčelo v areálu Výzkumného ústavu vodohospodářského na Císařském ostrově, v Průmyslovém paláci, v Nuslích, ve Vršovicích, na Břevnově, Novém městě a Vinohradech. Chatu Aksmana hledejte západně od nádrže Orlík (Bohostice, č. 82) a jeho rezidenci ve Vonoklasech u Prahy.
- Vlastimil Harapes (Čihan) a Marta Vančurová (Čihanová) si manžele zahráli i ve filmu Den pro mou lásku (1976). Navíc jim v obou filmech zemře dcera.
- Skutočná obeť sa volala Ľudmila Cervanová.
- V skutočnosti sa vražda stala na Slovensku a takisto aj zavraždená a vrahovia boli zo Slovenska.
- Na natáčanie prišli dokonca aj skutoční podozriví z vraždy.
- Anna a Bolek Polívkovy a David a Alois Švehlíkovy, kteří ztvárnili rodiče a potomky, jsou ve stejném rodinném vztahu i ve skutečnosti.
- Film byl inspirován skutečnou událostí, která se stala v osmdesátých letech.
 
Odkazy