Babička / Babička (1971/163/Československo/Drama, Rodinný, Romantický) 76%

30.07.2023 03:48
JEDNOU VĚTOU
„Jarmila Kurandová a Libuše Šafránková ve slavném dvoudílném televizním filmu podle románu Boženy Němcové."

OBSAH
Jednu a tutéž událost vidí jinak dítě, jinak člověk dospělý, jinak člověk starý. I Babičku Boženy Němcové jsme četli, čteme a budeme číst stále jinak. Jako děti jsme ji četli bezmála jako pohádku a nejvíc nás zaujaly postavy Jeníka, Adélky, Barunky, psů Sultána a Tyrla. Příběh Kristly z hospody a jejího milého Jakuba nás zaujal ve dvaceti, mnohem, mnohem později jsme porozuměli nářku Viktorky. Ale to jsme se pak dívali zase docela jinak na hry dětí ze Starého bělidla, to už jsme v Adélčiných věčných otázkách slyšeli otázky vlastních dětí, to už jsme věděli, co znamená prázdnota, kterou po sobě zanechává smrt blízkého člověka.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nikdy nezapomenu na to jak pan Moskalyk dokázal onu naivní venkovskou selanku převést v působivé psychologické drama. Obzvlášť silné je prolínání snů s realitou a scény Petra Čepka a Libuše Geprtové. Přidaná hodnota oproti knize je až neskutečná. Libuše Šafránková nemohla ve světě filmu debutovat lépe. 80% (Gemini) 4*

Babička Jarmily Kurandové jej prototypem babičky z pohádky, Viktorka, kterou jsem bývala fascinována, Barunka - budoucí Božena Němcová....moje oblíbené postavy. Babička není čtení pro děti, přestože to bývala povinná četba. A.Moskalyk "přeložil" tyto vzpomínky Boženy Němcové z dětství do filmové podoby a i když jsem film viděla už jako dítě, hloubku předlohy doceňuji až dnes. (kleopatra) 4*

Druhé klasické ztvárnění nejklasičtější české literární látky je neméně přínosné jako to protektorátní. Základní rozdíl je dán pokrokem filmové řeči, který při srovnávání vyvolává jakoby silně diskontinuitní pocit. Pravda je to jen zdánlivá. Naopak v mezích možnosti Moskalyk usiluje o kontinuitu (příbuznost typů vytvářených Brzkovou a Kurandovou, v současnosti by na této pomyslné parketě byla nejvíce doma Libuše Havelková) v postavách i v pojetí. Usilování o blízkost pochopitelně nechce být totožností. Cykličnost literární předlohy je tu ještě více oslabena ve prospěch realistické linky. Z ženských - v tomto ztvárnění určujících postav - jsou vysoko nad průměrem Šafránková (v porovnání s Tanskou ve všech ohledech zralejší výkon) i nedoceněná Geprtová (Štěpničkovou bych nezavrhoval). Pominuta by neměla být ani Květa Fialová, svým osobitým herectvím dokonale odpovídající představě hodné paní kněžny, i slovenská komtesa Magda Vášáryová. Z mužských postav asi nejvíce vyniká myslivec Petra Čepka. Tato realistická pohádka pravdivého snu - tak to také odpovídalo idylicky založenému ženskému typu Němcové - není na první zhlédnutí dost často přiměřeně doceňována. Právě proto, že své největší přednosti zrcadlí hloubkou, která jí propůjčuje nadčasové poselství. Poselství lásky a naděje, poselství života silnějšího než smrt a ve své umělecké fikci silnějšího a pravdivějšího než jevová skutečnost našich všedních dnů. (sportovec) 5*

VELKÁ RECENZE
Předjaří (Pohádka). Jan, Vilém, Adélka a Barunka, děti panského úředníka Proška, radostně vítají svou babičku. Nejvíce si milou stařenku oblíbí Barunka, která okouzleně poslouchá babiččiny pohádky. Babička se brzy spřátelí s celým údolím. Také paní kněžnu babička zaujme a pozve ji i s dětmi na zámek. Dospívající Barunka prožívá první lásku k Orlíkovi a citlivě vnímá lásku Jakuba a Kristly. Líbí se jí také živelnost a smělost Viktorky, když odvážně přeskakuje májové ohně a odmítá nežádoucí nápadníky. Jaro a léto uplyne jako voda a nastane podzim. Májové ohně (Romance). Je opět jaro. Na zámek se vrací panstvo. Na rozkvetlé louce se děti i babička setkají s komtesou Hortensií. Moudrá babička pozná, že dívka je smutná, neboť ve slunné Itálii zanechala svou lásku, mladého malíře. Láska poznamená také osud Viktorky, která se celou svou bytostí zamiluje do černého myslivce. Když myslivec odejde, Viktorka se zblázní a uteče žít do lesa. Barunka se nesměle setká s Orlíkem. Podletí (Balada). Sekáči kosí trávu, ženy ji rozhazují. Mezi nimi je také dvojice snoubenců - Jakub a Kristla. Čas jejich šťastné lásky však brzy skončí. Jakub zbije písaře, který obtěžoval jeho Kristlu, a za to je odveden na sedm let na vojnu. Při opětovné návštěvě zámku babička poví kněžně pravdu o Jakubovi, přimluví se za flašinetáře Kudrnu, který živoří s početnou rodinou a upozorní ji také na příčinu smutku Hortensie. Léto končí, na zámku se konají dožínky. K letnímu období patří radost. Postará se o ni paní kněžna. Zařídila, aby se Jakub vrátil z vojny, Kudrna dostane stálé místo hlídače a Hortensie se bude moci setkat se svým malířem. Ale tragická smrt nešťastné Viktorky zasáhne celou vesnici. S nadcházejícím podzimem odjíždí pan Prošek a s ním také Barunka. Velká noc (Elegie). Je podzim. Babička pase s dětmi krávu, Kudrna sklízí úrodu jablek. Babičku rychle opouštějí sílu, každou chvíli zadřímne. Vzpomíná na Viktorku, Barunku, na muže Jiřího, který padl v prusko-rakouské válce. Má radost z malého Kristlina synka a dá mu tolar, který sama dostala od císaře Josefa. Na zápraží uhynula stará jabloň. Babička cítí, že je řada na ní. Jen by ještě ráda viděla Barunku. Ta se u jejího lože objeví až s posledním babiččiným vydechnutím. Dívka vyplní její poslední přání a řekne o její smrti včelkám.

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČSSR: 1.3.1973
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 29.3.2011 Česká televize
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

FILMY V SÉRII
Babička gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/original-dvd193/
Československo, Drama / Romantický, 1940
Režie: František Čáp, Hrají: Terezie Brzková, Světla Svozilová

Babička (TV film) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/original-dvd194/
Československo, Drama / Rodinný, 1971
Režie: Antonín Moskalyk, Hrají: Jarmila Kurandová, Zdeněk Matouš
 
Tvůrci a herci
Antonín Moskalyk (Režie), Vladimír Vojta (Produkce/Vedoucí výroby), Luboš Fišer (Hudba), Jiří Šámal (Kamera), Zdeněk Stehlík (Střih), Vladimír Labský (Scénografie), Fernand Vácha (Kostýmy), Adolf Böhm (Zvuk), Jaroslav Čermák (Masky), František Pavlíček (Scénář), Božena Němcová (kniha) (Předloha), Jarmila Kurandová (Herec), Zdeněk Matouš (Herec), Míla Myslíková (Herec), Libuše Šafránková (Herec), Erik Pardus (Herec), Jaroslav Moučka (Herec), Lenka Kolegarová (Herec), Libuše Geprtová (Herec), Květa Fialová (Herec), Magda Vášáryová (Herec), Petr Čepek (Herec), Jan Hrušínský (Herec), Jaroslava Obermaierová (Herec), Jiří Wohanka (Herec), Vojtěch Ron (Herec), Helena Růžičková (Herec), Oldřich Vlach (Herec), Jaroslav Moučka (Herec), František Hanus (Herec), Antonie Hegerlíková (Herec), Josefa Pechlátová (Herec), Dana Francová (Herec), Josef Somr (Herec), Josef Kemr (Herec), Eva Šenková (Herec), Radoslav Bartoník (Herec), Zdeněk Kryzánek (Herec), Vladimír Jedenáctík (Herec), Václav Kotva (Herec), Milada Vnuková (Herec), Pavlína Moskalyková (Herec), Luboš Dittman (Herec), Martin Masner (Herec), Ladislav Šulc (Herec), Bohuslav Čáp (Herec)
 
1971/163/Československo/Drama, Rodinný, Romantický
 
Zajímavost k filmu
- Poslední scéna se točila jako první.
- Z politických dôvodov nebol v titulkoch uvedený spoluautor scenára František Pavlíček.
- Natáčelo se v Novém Městě nad Metují, Ratibořicích (Starém Bělidle), Opočně, Dobrušce, Havlovicích-Poklekově a Jaroměři.
- Barunka (Libuše Šafránková) sa vo filme pýta Babičky (Jarmila Kurandová) na rozprávku o Popoluške. Libuše Šafránková si túto postavu zahrala vo filme Tri oriešky pre Popolušku (1973).
 
Odkazy