Babí léto / Babí léto (2001/95/Česko/Komedie, Drama) 81%

30.07.2023 03:48
JEDNOU VĚTOU
„O věčném snílkovi, který se odmítá smířit s údělem stáří a pro kterého je každý den báječnou příležitostí k novému dobrodružství“

OBSAH
Tragikomický příběh mladého pětasedmdesátníka, věčného snílka, pábitele a recesisty (V. Brodský), který na rozdíl od své milované, ustarané maželky (S. Zázvorková), se odmítá smířit s údělem rezignujícího stáří a žije svůj život jako nikdy nekončící výzvu, v níž každý den se pro něho stává báječnou příležitostí k novému dobrodružství. Spolu se svým věrným a oddaným kamarádem z operety přenáší divadelní role do života a splňuje si tak své nesplněné sny. Vystupuje jako emeritní člen Metropolitní operety, který kupuje zámky, jako revizor, horolezec a dobrodinec. V řadě vděčných komických situací, plných jemného i černého humoru, válčí s manželkou o svou bezstarostnost a nezávislost, s níž vždy znova dokazuje, co je to UMĚNÍ ŽÍT. Tento film o přátelství, lásce a neumírání je věnován Vlastimilu Brodskému.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Moc hezká filmová derniéra Vlastimila Brodského. U tak ztřeštěného příběhu to vlastně ani jinak vyznít nešlo. Přitom v druhé polovině filmu je krásně vidět, jak těžce na nás druhá polovička může působit a jak těžce se do sebe umíme následně uzavřít. Na závěr ale konec dobrý, takže všechno dobré. Babí léto má v sobě krásné příběhové kouzlo a představuje skutečnost, že žít se dá v každém věku. Stačí jen život nevzdat. (Malarkey) 4*

Vladimír Michálek je režisér, který točí výborné filmy s neuvěřitelnou lehkostí (snad až na "experimentální" Anděl exit). Stačí si vybavit jeho Je třeba zabít Sekala nebo Zapomenuté světlo a člověk před jeho dalším dílem tuší, že nebude zklamán. Pravdou ale zůstává, že Babí léto co do kvality nedosahuje úrovně dvou snímků, zmíněných v předešlé větě. Přesto však jde o film, který diváka potěší. Všichni hlavní herečtí hrdinové jsou již natolik zkušení, aby věděli, kde své roli trochu přidat a kde pro změnu ubrat, aby z dějové linie nijak nevyčnívali. Film místy vyloudí úsměv, místy naopak navodí trochu smutnou atmosféru (ale zase ne moc), ovšem rozhodně nezklame. (Radyo) 4*

Milé, laskavé, příjemné... Skoro se mi nechce věřit, že tahle procítěná a prožitá režie je dílem stejného člověka, který má na svědomí samoúčelný Anděl Exit. Michálek dal svojí příkladnou prací stratéga a nenápadného vypravěče prostor k strhujícímu koncertu Stelly Zázvorkové a Vlastimila Brodského, pro nějž se film stal závětí a jakýmsi posledním sbohem. Tak se loučí praví mistři... I bez přídechu moderny a experimentality patří Babí léto k perlám porevoluční kinematografie a k herecky největším delikatesám české produkce. (Marigold) 4*

VELKÁ RECENZE
Po výrazně stylizovaném expresivním snímku o mladých outsiderech Anděl Exit (2000) natočil Vladimír Michálek smutnou komedii Babí léto podle námětu a scénáře Jiřího Hubače. Jejími hrdiny jsou důchodci na sklonku života. Šestasedmdesátiletý František Hána tráví čas tím, že s kamarádem Edou podniká různé recesistické akce. Zpravidla se při nich vydává za zámožného člověka. Jeho chování však někdy zachází až příliš daleko, což těžce snáší zejména Františkova věčně ustaraná manželka Emilie. Vitální stařík, odmítající připustit si blížící se smrt, však musí pod tlakem událostí poněkud přehodnotit svůj dosavadní způsob života. Hubačův scénář se opírá o přesně vystavěné komické situace, vyvážené elegickými a tragikomickými momenty zcela v tradici autorových nejlepších TV inscenací s tématem stáří (Nezralé maliny, Tažní ptáci). Vladimír Michálek se svým stálým kameramanem Martinem Štrbou se vzdali všech okázalejších postupů, a dali se „do služeb“ zkušeného hereckého ansámblu. Role Františka Hány vznikla na tělo Vlastimilu Brodskému (který je i mimo plátno známý sebeironií a černým humorem), jemuž dokonale nahrávají Stella Zázvorková v kontrapunkticky pojaté roli manželky a Stanislav Zindulka jako kamarád na život a na smrt Eda. - S téměř stejným typem hlavního hrdiny vznikla v USA divadelní hra Herba Gardnera I’m Not Rappaport (Já nejsem Rappaport), jejíž filmová verze byla u nás uvedena pod názvem Ještě na to máme! (1996, I’m Not Rappaport; r. Herb Gardner V)
Důchodce František Hána, bývalý člen operetního sboru, se s pomocí starého kolegy a kamaráda Edy úspěšně vydává před servilním realitním agentem za emeritního člena Metropolitní opery, jenž zvažuje koupi menšího zámku. Ve skutečnosti bydlí Hána v paneláku na pražském sídlišti. Zpozdí se na oslavu šestasedmdesátých narozenin a marně si udobřuje ustaranou manželku Emilii. Od syna Járy, jenž se podruhé rozvádí, dostanou Hánovi jako dárek hrob po jakési rodině. František však rezolutně odmítne ležet v použitém hrobě. V bráně hřbitova se před úplně neznámým čerstvým vdovcem vydává za jeho dávného kamaráda, utěší ho a dá mu i peníze na přilepšenou. Ustaraný podnikatel Jára, který má kamenickou firmu, řeší doma problémy: jeho bývalá i současná žena bydlí s dětmi v jednom bytě a neustále se hádají. František s Edou se v metru vydávají za revizory a vyloudí tak od mladých dívek několik hubiček místo pokuty. Paní Hánová se stará o rodinný rozpočet a hlavně o to, aby měli našetřeno na pohřeb. Rozhodla se, že s manželem odejdou do pečovatelského domu a uvolní byt Járovi. František to však popuzeně odmítne: před lety takto přenechali synovi byt na Vinohradech. Realitní agent, který kvůli zaměněné vizitce odhalil podvod, vyhledá Hánu v jeho bytě. Požaduje přes devětadvacet tisíc korun za své výdaje. František sežene jen deset tisíc od Edy. Přemluví ho, aby sumu znásobili v kasinu. Ale z herny je dvojice světáckých staříků vyvedena, protože omylem vstoupila služebním vchodem. František na schodech pomůže pohledné sousedce Králové, která má chorobně žárlivého manžela-fotbalistu a která kvůli klaustrofobii nejezdí výtahem. Eda přijde s nápadem půjčit si peníze od neteře, květinářky Marcely. Kamarádi před ní tvrdí, že strýc potřebuje peníze na kurz stepu, aby mohl dostat roli v americkém filmu. Jenže svou lež přeženou a Marcela včas ucukne. František musí navíc zaplatit tisícovku za objednanou kytici. Kamarádi zajedou s květinami taxíkem za bývalou kolegyní z divadla Maruškou Grulichovou, která slaví pětaosmdesátiny. Jsou jediní, kdo si na zestárlou sboristku vzpomněli. František jí na odchodu nechá dva tisíce, které paní dlužila sousedce. Po zaplacení taxíku mu zůstane jen šest tisíc. Vzápětí okrade staříky zloděj, vydávající se za slepého žebráka. Mužům zbude jen tisícovka. Šokovaná Emilie zjistí, že manžel vybral ze spořitelní knížky třicet tisíc, určených na pohřeb. Na parkovišti před supermarketem František předstírá, že mu ukradli zbrusu novou Octavii. Jeden řidič ho ochotně odveze na policii, netuše, že Hána jen prchá pryč od manželky. Eda v obavách z nadcházejícího lékařského vyšetření poprosí Františka, aby se případně postaral o jeho psa. Žárlivý fotbalista honí manželku po schodech. Hána ji přiměje vstoupit do výtahu. Jezdí spolu zdviží tak dlouho, až se sportovec na schodech zcela vyčerpá. Jára přinese otci třicet tisíc. František se však urazí a odejde, neboť syn za to počítá s uvolněním bytu. Eda zavolá paní Hánové, že František u něj zkolaboval a že umřel. Nešťastná Emilie k němu přijede s oblekem do hrobu; Jára přivede zřízence pohřební služby se zaplacenou rakví. Ale ukáže se, že všechno je jen Františkův krutý žert. To už je i na Emilii moc. Po čtyřiačtyřiceti letech se Hánovi na manželčinu žádost rozvádějí. Jára jako svědek vypovídá podle toho, co mu našeptává jeho nová žena. Hánová si před soudkyní naříká na manželovy životní eskapády, ale zároveň Františka mimoděk obhajuje. Obviňovaný stařík přizná svou vinu. Soudkyně přesvědčí paní Hánovou, aby si to rozmyslela. František začne sekat dobrotu. Chodí s manželkou na jejich budoucí společný hrob, přestane kouřit oblíbené doutníčky a pomáhá v kuchyni. Úplně ztratí jiskru. Nechá se zapírat před Edou, který mu ani nemůže říct, že odjíždí do nemocnice. František po čase navštíví v nemocnici kamaráda, ochrnutého a zcela apatického. Paní Králová se s Františkem rozloučí: stěhuje se k matce do Kadaně. František začne vážně uvažovat o odchodu do pečovatelského domu. Ale Emilie si uvědomí, že manžela ke konci života změnila v pasivní trosku. Bezradná žena si dojde pro radu za Edou (jemuž měla celý život za zlé, že jejího muže svádí). Krátce nato odmítne Járovi uvolnit byt, vybere všechny peníze a vezme Františka do Ostravy obhlédnout zámek, který si František s Edou již dříve vytipovali „ke koupi“. Sama všechno předjednala. V jídelním voze u láhve vína si manželé uvědomí, že je jim dobře. Cestou k zámečku v najaté limuzíně má žena strach z podvodu. František v poslední chvíli od akce ustoupí: zámeček by se jí prý stejně nelíbil… (Během titulků) František si splní svůj sen letět balonem, zatímco Emilie mu mává ze země.
 
Postavy a obsazení
• Vlastimil Brodský - František Hána
• Stella Zázvorková - Emilie
• Stanislav Zindulka - Eduard
• Ondřej Vetchý - Jára
• Petra Špalková - Králová
• Jiří Lábus - realitní agent
• Zita Kabátová - Maruška Grulichová
• Simona Stašová - Edova neteř Marcela

Ocenění:
Český lev
2001 - Vlastimil Brodský (Nejlepší herec)
2001 - Stella Zázvorková (Nejlepší herečka)
2001 - Stanislav Zindulka (Nejlepší vedlejší herec)
2001 - Jiří Hubač (Nejlepší scénář)
2001 - Nejlepší film (nominace)
2001 - Vladimír Michálek (Nejlepší režie) (nominace)
2001 - Martin Štrba (Nejlepší kamera) (nominace)
2001 - Nejlepší střih (nominace)
2001 - Michał Lorenc (Nejlepší hudba) (nominace)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 27.9.2001 Falcon
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.4.2002 (VHS) Bonton Home Entertainment
Poprvé na VHS: 1.9.2002 Bonton Home Entertainment
Poprvé na DVD: 1.4.2002 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 9 361 157
Návštěvnost v ČR 112 936
 
Tvůrci a herci
Vladimír Michálek (Režie), Jaroslav Bouček (Produkce), Jiří Bartoška (Produkce), Jaroslav Kučera (Produkce), Michał Lorenc (Hudba), Martin Štrba (Kamera), Jiří Brožek (Střih), Jiří Sternwald (Scénografie), Petra Jáchimová (Kostýmy), Radim Hladík ml. (Zvuk), Jana Dolejší (Masky), Milan Růžička (Scénář), Helena Růžičková (Scénář), Jiří Růžička ml. (Scénář), Miro Halm (Scénář), Vlastimil Brodský (Herec), Stella Zázvorková (Herec), Stanislav Zindulka (Herec), Ondřej Vetchý (Herec), Petra Špalková (Herec), Jiří Lábus (Herec), Zita Kabátová (Herec), Lubomír Kostelka (Herec), Juraj Johanides (Herec), Zuzana Fialová (Herec), Simona Stašová (Herec), Vlastimil Práda (Herec), Vlastimil Zavřel (Herec), Martin Sitta (Herec), Zlata Pavlíčková (Herec), Libor Žídek (Herec), Magdaléna Sidonová (Herec), Oldřich Hrůza (Herec), Kateřina Pindejová (Herec), Edita Zákravská (Herec), Marek Štulpa (Herec), Andrea Bürgin (Herec), Pablo Aguilar (Herec), Lisa Brühlmann (Herec)
 
2001/95/Česko/Komedie, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Před natáčením zavolal Vlastimil Brodský Stanislavu Zindulkovi, aby mu oznámil, že si ve filmu zahrají společně. Rozhovor poté zakončil větou: "Budete hrát ale se Stellou sami, neboť já už v té době budu mrtvý,", čímž narážel na svůj kritický zdravotní stav.
- Režiséru Vladimíru Michálekovi se zpočátku scénář nelíbil a odmítl jej natočit. Přesvědčila ho až ochota Jiřího Hubače k předělávkám podle jeho připomínek.
- Závěrečná scéna, kdy postava důchodce Hána odlétá balónem, byla i splněným snem jejího představitele Vlastimila Brodského, který celý svůj život o letu balónem snil.
- Při závěrečné balónové scéně chytly Vlastimilu Brodskému od otevřeného ohně vlasy. Sám to komentoval slovy: „Naštěstí tam nemělo co hořet.“
- Natáčení probíhalo v Praze, na zámcích Veltrusy a Slap a v Průhonickém parku.
- Film získal v roce 2001 čtyři ocenění Český lev: Scénář (J. Hubač), Nejlepší mužský herecký výkon v roli (V. Brodský), Nejlepší ženský herecký výkon v roli (S. Zázvorková), Nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli (S. Zindulka).
- Návrat Kateřiny Pindejové na filmové plátno po 13 letech.
- Poslední film Vlastimila Brodského.
 
Odkazy