Anděl Exit / Anděl Exit ( 2000/100/Česko/Drama) 56% -Originál DVD-

30.07.2023 03:41
JEDNOU VĚTOU
„Každý vede válku s každým, i láska je jen jiným slovem pro zápas.“

OBSAH
ANDĚL. Zimním mrazem promodralá tepna velkoměsta, kudy se s ospalou neúnavností stále a znovu proplétají cinkající tramvaje, stovky lidí s hlavami sklopenými k zemi i desítky popojíždějících aut. Chátrající synagoga, vedle rozšklebená hluboká jáma a nad ní varovný prst jeřábu předznamenávající budoucí kovově-lesklé obchodní centrum. Mísí se tu hukot aut, dunění rozvibrovaných kolejí, hlasy lidí, ječáky policejních sirén i nezúčastněně monotónní broukání omšelých amplionků na obchodech o idyle a pohodě vánoc: "Pur-pu-ra-na-plot-ně..." Staniol, Santa Mikuláš, kapři bez hlav a zatoulaní psi nedočkaví své vánoční výslužky! (oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Bože, to zase byla věc. Bezútěšný postmoderní trip movie, který naštěstí není tak "cool" jako Ondříčkovi slátaniny, ale přesto veškerou obskurnost námětu redukuje na námel hoven, čuráků a píč, které létají z úst v civilní křeči se zmítajících herců a hereček. Michálek chrlí příhody a snaží se z nich vymodelovat FILM. Postmoderní snaha dýchá ze všeho, forma je rozbitá na nesourodou drť, digitální kamera se nejistě třepotá, barevné filtry se mění... Příběh v pravém slova smyslu chybí. Jde přeci o sžíravou postmoderní výpověď. Krásné, jen to všechno maskuje velkou prázdnotu a nicotu za slovy, skutky. Těžko říci, kam tahle barevná tříšť míří, na emotivní potenciál Trainspottingu nemá, o obskurnost Cronenbergova Nahého oběda se nesnaží. Jediné, čím je pro mne Anděl Exit hodnotný, je zachycení mizejícího světa v okolí andělské křižovatky. Jinak jsem viděl pouze podivný zfetovaný a otravně uřvaný mišmaš, který ke mně promlouvá plynou tatarštinou. (Marigold) 2*

Chopit se takového scénáře a přenést ho do atraktivní podoby musí dát zatraceně zabrat. A třebaže jsem z filmu nijak zvlášť nadšený nebyl, musím vzdát hold Michálkově režii, hercům i "špinící" (v Praze) a "pestré" (na tripu) kameře Štrbově, skvostně zvoleným lokacím uvnitř i venku. Některé scény, např. první drogové dobrodružství s černochem, po formální stránce snesou srovnání s nejlepšími filmy o tomto tématu... Jenže... snad má snaha vše zařadit, pochopit, rozložit mi brání tenhle film plně přijmout. SPOILERY - Vidím, že "trip" není v exotické části světa, Kapském městě, ale pořád v Praze. Jezdí tam metro(express), Trevor zamyká mříž jako Machata, Dzurilla se přetransformoval v gangsterského černocha a bezvýznamná kriminalita v job století... Drogy nabízí opravdu jiný svět, ale ne tak docela jiný. Jenže... kam s náboženskou sektou? Jde snad o jiný druh drogy? A takových problémů mám víc... KONEC SPOILERŮ. A mám v tom všem vůbec hledat smysl? Není to stejně pošetilé jako hledat ho ve snech a halucinacích? Jsem už takový, že bych ho raději našel. Do té doby pro tenhle zběsilý výlet do mizejícího "pražského fet-slumu" budu mít jen ***. (Subjektiv) 3*

Od tohoto českého režiséra jsem prozatím viděl pouze 4 filmy, ale Anděl Exit v mých očích docela silně vybočuje. Jak obsahem, tak hlavně vizuálem. A právě různě barevné filtry se k té zvláštní a depresivní atmosféře snímku velmi hodily. Postavy mi však moc sympatické nebyly a jejich představitelé, zvláště k závěru, předváděli už poněkud příliš afektované herecké výkony, díky kterým mi pak na hlavních hrdinech pranic nezáleželo. Konec byl sice fajn, ale moc si nedokážu představit, jak by následný děj asi mohl vypadat. Ve výsledku možná nejvýraznější a nejodvážnější, avšak pro mě osobně zároveň také nejslabší Michálkův film, který hodnotím pouze průměrem. (Sarkastic) 3*

VELKÁ RECENZE
Další z českých filmů o mladých lidech „na okraji“ natočil pod názvem Anděl Exit Vladimír Michálek podle zdánlivě nezfilmovatelné novely Jáchyma Topola Anděl. Autor knihy se s režisérem podílel i na scénáři. V hektickém a divokém příběhu, který má charakter noční můry, se ocitáme v okolí přestavované křižovatky Anděl. Tady žije feťák a zloděj Mikeš, který je odhodlán skoncovat s drogou, zvláště poté, co se zamiluje do nové sousedky Jany. Jenže nedokáže uniknout ze spárů kamaráda Lukáše a jeho dívky Káji. Později se s Kájou ocitá v Jižní Africe, kde se mu podaří „uvařit“ mimořádně kvalitní drogu. Zaplete se kvůli tomu s místními gangstery a vrací se zpět na Smíchov. Znovu však nemá klid. Zatímco je Jana v nemocnici kvůli samovolnému potratu, Mikeš je donucen zase „uvařit“ várku zázračné drogy. Lidé z jeho okolí končí tragicky, avšak on dostává ještě jednu šanci... Dílo těží především z génia loci části Smíchova, jež se brzy stane minulostí. Zároveň vypovídá o drastickém životním stylu mnoha „loserů“ z různých generací. Ve vybydlených pavlačových činžácích s převážnou většinou romských obyvatel, v nonstop otevřených hernách a nočních barech platí zcela jiná morálka, než jakou preferuje „slušná společnost“. Nízkorozpočtový film byl natáčen digitální kamerou a obraz byl později překopírován na 35mm. Výhody práce s malým aparátem přesně odpovídají zvolenému stylu, v němž se mísí výtvarně koncipované záběry (včetně několika drogových vizí) se syrovým reportážním, dokumentaristicky věcným záznamem. Snímek se točil postupně po jednotlivých obrazech, přičemž čas ve filmu vlastně odpovídá času natáčení (zhruba půl roku, od zimy na počátek léta). S malým štábem se pracovalo nejen v Jižní Africe, ale i u nás. Vladimír Michálek, který si získal pověst uměřenými, klasicky stavěnými filmy, tady předvádí zcela jinou poetiku, jež však koresponduje s předlohou. Značnou zásluhu na vyznění díla mají výborní herci a také bohatý soundtrack.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Vánoce. Kruté zabíjení kaprů u kádí kontrastuje s křečovitou „sváteční pohodou“ v obchodech. Při půlnoční mši ve smíchovském kostele ukradnou tři malí Romové porcelánového anděla. Dostihne je kostelník. Matka jednoho z nich jim vynadá: vědí přece, že v kostele krást nesmějí. Ostatní Romové kostelníka uchlácholí peněžními dary. V takřka prázdném nonstop baru se k mladíkovi Mikešovi přidá rozparáděný kamarád Lukáš. Představí mu rozvernou dívku Káju a pochlubí se lupem. Během zmatku v kostele ukradli jezulátko z jesliček. Zfetovaná Kája náhodou ulomí sošce ručku. Mikeš však s nimi nechce mít nic společného a vydá se domů, do vybydleného pavlačového činžáku na Plzeňské ulici nedaleko křižovatky Anděl, kde je velké staveniště. Mikeš se seznámí s novou sousedkou Janou, která se přistěhovala do vedlejšího bytu a která jakoby sem nepatřila. Zemřelá stařena, jež tu dosud bydlela, byla její maminka. U automatů se k Mikešovi zase připojí Lukáš s Kájou a se svým vlkodavem Komančem. Mladík však s nimi chce skončit a přiměje kamaráda, aby mu vrátil dlužné peníze. Pak se u stánku potká s Janou a zavede ji do zdevastované synagogy u křižovatky. Dvojice se sbližuje. Mikešovi se náhle udělá zle: má absťák. Oba se pak připletou k hádce nenápadného šéfa všech místních gaunerů, protřelého obchodníka Machaty, a jeho fanatické ženy. Ta se snaží odtáhnout s sebou němou dceru Naďu, o níž mluví jako o Svaté holce. Muž jí v tom chce zabránit. Napadnou ho však místní Romové. Dívenky se zastane Jana, a Machatová odejde bez ní. V noci probudí Mikeše výstřely v domě. Zdá se mu, že sousedka na něj klepá. Jde vedle a lehne si ke spící Janě; pomilují se spolu. Naďa jde s dvěma malými romskými zlodějíčky, Morčetem a Pedrem, na Malostranský hřbitov, kde mají kluci svou skrýš. Jana ráno vypráví Mikešovi, že vešel do jejího snu, v němž se s ním právě milovala. Sen se tak stal skutečností. Milenci mluví o smrti svých rodičů: Janini zahynuli, když otec zapálil ve sklepě benzin, který kupoval od ruských vojáků, Mikešovi zase přitom, když je na chatě zasáhl elektrický proud ze sekačky, kterou jim syn koupil. Jana odjede vyřídit pozůstalost. Za Mikešem přijdou do jejího bytu Lukáš s Kájou a přesvědčí ho, aby si s nimi naposledy dal ještě drogu. Všichni tři se sjedou a skončí u černocha Klea v jakémsi bizarním podniku. Vyzývavá Kája se netají svým zájmem o Mikeše... Mikeš a Kája se budí v černošském slumu v Jižní Africe. Mladík dívce oholí vlasy břitvou, kterou našli zkrvavenou na schodech domu na Plzeňské. Usídlí se u Mikešova kamaráda Trevora a Mikeš tu začne „vařit“ drogu, zvanou čeko. Oba muži prodávají drogy na ulicích. Občas musejí prchat. Kája jim stále dokola vaří ryby. Mikešův vztah k ní je však stále chladnější. Mladík musí stále myslet na Janu. Jednou se dvojice krutě pohádá. Kája vytáhne kuchyňský nůž. Ve rvačce spadne do drogy nějaké koření a nakape tam jejich krev. Výsledkem je nečekaně výborná várka, která má úspěch nejen u trojice, nýbrž i na místním trhu. Rázem jsou bohatí a stěhují se do nové vily. Záhy se u nich objeví místní boss Dzurilla se svou suitou. Mikeš přistoupí na to, že mu bude dodávat pět kilo drogy týdně. Dostanou kufřík se zálohou. Jenže Mikešovi se prostě nepodaří uvařit stejně dobrou várku: nezná přísady. Trevor se pokusí prchnout s penězi, ale gangsteři ho chytí. Mikeš uteče s Kájou. Ujedou z města vlakem a po velké hádce mladík nechá dívku na útesu nad mořem... Mikeš vystupuje z metra na stanici Anděl. Je mu zima a je mu zle. Najde dveře svého bytu zamčené. Po chvíli váhání vstoupí k Janě. Žena ho přivítá chladně, ale nechá ho u sebe. V Mikešově bytu je skladiště církevních předmětů, s nimiž kšeftuje Lukáš, který se v době kamarádovy nepřítomnosti „postaral“ o Janu. Dobrým zákazníkem je sekta, vedená Machatovou, jejímž pokorným služebníkem je mlčenlivý, ale neuvěřitelně silný „bratr“ Lurija. Kamarádi se spolu vydají na pivo do hospody Na Klamovce. Mikeš se vrací v dobré náladě, ale najde Janu zkrvavenou na posteli. Žena patrně potratila. Šokovaný mladík ji dopraví do nemocnice, kde se jí ujme bodrá a zřejmě zfetovaná vrchní sestra. Cestou domů muž odmítne svou známou barmanku, která se mu nabízí. Do Janina bytu za ním přijde Machata: dozvěděl se od svého syna Lukáše, že jim Mikeš tají kšeft, z nějž by byla spousta peněz. Vzápětí se dostaví Kája, která mu předtím volala s Lukášem mobilem. Kája se na milence zlobí kvůli Africe. Chce po něm, aby uvařil „africkou“ várku, protože oni to bez něj nedokážou. Ze žárlivosti uráží Janu. Rozzuřený Mikeš ji vyhodí a jede za milenkou do nemocnice. Vrchní sestra ho „omylem“ zavede do pokoje s mrtvolou (černocha Klea) a stresovaný Mikeš omdlí. Až pak se dostane na pokoj k Janě. Vysílená dívka musí ležet v posteli; naštěstí nepotratila, ale ztratila hodně krve. Mikeše zajímá, zda je dítě jeho, a ona si myslí, že ano. Dvojice romských zlodějíčků se vydá na cestu „do Šanghaje“, ale Naďa s nimi neodejde. Ze hřbitova si ji odvede Machatová s Lurijou. Lukáš přinutí Mikeše nastoupit do auta a pak ještě naloží černocha Klea. Mikeš jim pod nátlakem slíbí, že se pokusí uvařit jednu jedinou várku. V bytě na něj čeká Kája, aby mu pomohla. Lukáš jde do krámu za otcem. Vrazí sem Machatová, která chce peníze. Obratně manipuluje s oddaným Lurijou, z něhož má Lukáš strach. Ovládá i Naďu, kterou chce jako Svatou holku pro svou sektu. Mikeš s Kájou se marně snaží „uvařit“ drogu. Kája mladíka řízne břitvou: důležitá ingredience je totiž jeho krev, kterou se pokoušeli získat přes vrchní sestru i z Janina nenarozeného dítěte. Mikeš dívku málem uškrtí. Ona však pochopí, že pro drogu je rozhodující krev jich obou. Řízne se také a várka se skutečně podaří. Kája ji hned pořádně ochutná. Mikeš nese drogu do krámu. Lukáš se tu vrhne na Luriju s nožem, ale ten se ho snadno zbaví. Když mu dá Mikeš drogu, okamžitě se předávkuje a umře. Mikeš touží jen vypadnout z krámu. Zahlédne zkrvaveného Machatu, jehož srazil Lurija. Obchodník zapálí kanystr s benzenem. Mikeš stačí utéct před požárem i s malou Naďou. Kromě Machaty uhoří i jeho žena a Lurija. Kája se zatím dostala z bytu a znovu si dala dávku ve vraku auta na dvoře. To však odveze odtahová služba. Na šrotišti vůz slisují i s omámenou dívkou. Mikeš marně hledá v nemocnici Janu. Dozví se, že prý odešla domů. Mladík jede s Naďou tramvají Plzeňskou ulicí. Vidí, jak u domu pracují policisté, hasiči a funebráci. S dívenkou přestupuje u Anděla do metra. Sjíždějí po eskalátoru jako desítky obyčejných lidí kolem nich...
 
Postavy a obsazení
• Jan Čechtický - Mikeš
• Klára Issová - Kája
• Zuzana Stivínová mladší - Jana
• Vojtěch Pavlíček - Lukáš
• Pavel Zajíček - Lurija
• Pavel Landovský - Machata
• Eva Holubová - Machatová
• Martin Sitta - Činča
• Věra Galatíková - vrchní sestra
• Žofie Hradílková - Naďa
• Martin Telvák - Morče
• Ladislav Štefan - Pedro
• Trevor Steele Taylor - Trevor
• Mark Makulo Limbili - Dzurilla

Ocenění:
Český lev
2000 - Nejlepší střih
2000 - Nejlepší výtvarný počin
2000 - Vladimír Michálek (Nejlepší režie)
2000 - Klára Issová (Nejlepší herečka)
2000 - Zuzana Stivínová (Nejlepší vedlejší herečka)
2000 - Martin Štrba (Nejlepší kamera)
2000 - Nejlepší zvuk

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
2001 - Vladimír Michálek (Velká cena - Křišťálový glóbus)

Premiéra ČR: 26.10.2000 Falcon  
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.5.2001 (VHS) Warner Home Video, 7.5.2001 (DVD)
Poprvé na VHS: 1.9.2001 Warner Home Video
Poprvé na DVD: 1.7.2001 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
 
Tvůrci a herci
Vladimír Michálek (Režie), Jaroslav Bouček (Produkce), Jan Čechtický (Hudba), Martin Štrba (Kamera), Jan Malíř (Kamera), Jiří Brožek (Střih), - (Scénografie), Martin Štrba (Kostýmy), Jan Malíř (Kostýmy), Radim Hladík ml. (Zvuk), - (Masky), Vladimír Michálek (Scénář), Jáchym Topol (Scénář), Jáchym Topol (kniha) (Předloha), Jan Čechtický (Herec), Klára Issová (Herec), Zuzana Stivínová (Herec), Vojtěch Pavlíček (Herec), Pavel Landovský (Herec), Eva Holubová (Herec), Martin Sitta (Herec), Žofie Hradílková (Herec), Pavel Zajíček (Herec), Věra Galatíková (Herec), Martin Telvák (Herec), Ladislav Štefan (Herec), Jan Kehár (Herec), Lucie Váchová (Herec), Markéta Tannerová Šebesťáková (Herec), Zuzana Lhotská (Herec), Milan Kříž (Herec), Roman Jedlička (Herec), Veronika Žilková (Herec), Miloš Vacík (Herec), Trevor Steele Taylor (Herec), Mark Makulo Limbili (Herec), Tyrone Casey (Herec), Christian Dirhde (Herec), Claris Kalonzi (Herec), Douw Van Rensburg (Herec), Frikkie Pieters Nel (Herec), Curtis Jones (Herec),
 
2000/100/Česko/Drama
 
Zajímavost k filmu
- Počáteční scéna byla natáčena v kostele sv. Václava ve Štefánikově ulici na pražském Smíchově - tedy skutečně kousek od stanice metra Anděl.
- Film byl natočen na motivy knihy „Anděl“ od Jáchyma Topola, který se podílel také na tvorbě scénáře.
- Při scéně na půlnoční mši měl kameraman kameru schovanou pod kabátem, aby se všichni ostatní chovali autenticky.
- Film se natáčel chronologicky.
- Natáčení začalo na Štědrý den v roce 1999.
 
Odkazy