V pasti / Hard Candy (2005/103/USA/Thriller, Drama) 70% -Originál DVD-

15.01.2023 17:36
JEDNOU VĚTOU
„Kdo je kočka a kdo myš?“

JEDNOU VĚTOU
„Čtrnáctiletá dívka Hayley Stark potkala na internetu okouzlujícího fotografa Jeffa Kohlvera a po následném setkání přijala pozvání navštívit jeho dům. Jeff však není jen tak obyčejný fotograf..."

OBSAH
Hayley je chytrá čtrnáctiletá holka. Ale i chytré holky dělají chyby. Přes internet se seznámí s Jeffem, módním fotografem lehce přes 30. Dají si sraz v kavárně a pak vyráží do Jeffova domu na předměstí Los Angeles. Ačkoliv je Jeff uhlazený profesionál, na jejich setkání je něco zneklidňujícího. Proč tak bystrá holka vstupuje dobrovolně do domu prakticky neznámého staršího muže? Co vedlo Jeffa, aby ji pozval? Náhodný pokec po síti, fotografování nebo skrytý záměr? Pouhé dvě postavy rozehrávají napínavou hru, která nenechá diváka v klidu až do samého závěru. Přes ožehavé téma není film prvoplánově provokativní ani přehnaně moralizující. Daleko lépe než krev a sex funguje napětí, zvyšovaném pozvolným odhalováním motivů obou postav. V pasti se pohybuje mezi psychologickým dramatem a thrillerem. Film spočívá na výborných výkonech dvojice herců v hlavních rolích: Patrick Wilson hraje Jeffa a mladá Ellen Page ztvárnila roli Hayley. Doslova vynikající je širokoúhlá kamera, která dokonale využívá možností rozlehlého moderního interiéru Jeffova domu. (oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Rozporuplně...nějak takhle se na mě tváří film poté co jsem měl možnost ho shlédnout. Ač se mi příběh zdál divný až trochu nechutný po chvíli jsem opravdu nečekal jak se otočí o 180 stupňů...a od té doby jsem to sledoval s otevřenou pusou a čekal na další minuty co se stane....celou dobu mě nenechal chvíli odpočinout a rozhodně mě jak průběh tak konec celkem dost překvapil. Ve filmu se objevili pouze tři herci...abych se přiznal tak znám pouze Sandru Oh z Bokovky ale ta se tam objeví celkem asi ani ne minutu. Rozhodně thriller jak vyšitej šmrncnutej psychologickým dramatem, na který opravdu jen tak nezapomenu. --- Co bys řekl kdyby tu Denise teď byla? – Řekl bych pomoc!! Teenager mi chce ufiknout koule zavolej policii. (Malarkey) 4*

Drsná hra na kočku a myš, v které se role zajímavě obrací a děj postupuje pomalu, ale jistě do svého mrazivého závěru. Ellen Page si zaslouží potlesk za svou postavu (ať je sebevíc nereálná) a hned bych tento snímek pouštěl jako takové varování pro všechny "pedofily" a vidělo by se zda je ta láska přejde nebo je to "opravdu" vrozené. Za některé věci by se mělo trestat a tento film to dokazuje všemi silnými zbraněmi, které má. Atmosférou, herci a velmi pevnou rukou režiséra, který od začátku do konce přesně ví co a jak chce mít na plátně. (Djkoma) 4*

Film beru jako útok na moje koule. Zejména hlavné scéna, pane bože na nebi, celou noc pak jsem musel svoje koule utěšovat, že tohle se jim nestane. Dalších výhrad už k filmu nemám. Slušná psychárna, které kralovaly herecké výkony Patrick Wilsona a Ellen Page. Zejména Ellen Page, tak půvabná mladá dívka a já bych se na ní po tomhle filmu neopovážil ani křivě kouknout. (Enšpígl) 4*

VELKÁ RECENZE
Lionsgate si v psychologických bitvách se špetkou zvrhlosti přímo rochní. Nejen, že se na nás chystá čtvrtá Pila, ale i na vedlejší produkční koleji raší tématicky podobné přírůstky jako prašivky po dešti. S klesající kvalitou série o zvráceném vrahounovi jménem Jigsaw je o to překvapivější, jak kvalitní a chutná houba může v žánrovém lese z produkční stáje sebestředných producentů vykouknout.
Prekérní situace však ulehla na má bedra. Toužím vám říci všechno o filmu, o němž se prakticky nesmíte dozvědět vůbec nic; Snad nikdy jsem nepocítil palčivější pocit, že jedna špatně volená věta stačí, aby zkazila výsledný zážitek a pečlivě piplané filmové soukolí Davida Sladea se rozsype jako domeček z karet. Což by byla škoda, protože žánrové originality a režijního umu by v kinodistribuci jeden hledal horko těžko.
Nepokazím nic, když prozradím, že se tu opravdu hodně povídá. Už vůbec by vám nemuselo vadit vědomí, že si spolu povídá muž přes třicet a dívka na hranici čtrnácti. V opuštěném domě s minimem sousedů a rozhodně velmi daleko od civilizace. Je to herecká bitva pro dvě strany. Dlouhá, úporná a bez vyloženého vítěze (rozuměj ani jeden z herců vyloženě nepřehrává toho druhého). Proti služebně staršímu Patricku Wilsonovi (znáte možná z traileru k Little Children) stojí devatenáctiletá hvězdička Ellen Page (aka Kitty Pryde z X-Menů 3) a nejen, že to mezi nimi zatraceně jiskří, ale oba ztvárňují pozoruhodně životné charaktery daleko za pomezím hereckého výkonu. Nastává ona situace, kdy o postavách a jejich představitelích přestanete uvažovat jako o těch, které jste viděli včera v bulváru na Primě a začnete s nimi žít a cítit. Není lepší způsob, jak si otestovat, jestli vás film vtáhnul či ne.
Je napínavý. Je překvapivý. A je krutý, přestože (nehollywoodsky) spravedlivý. Baví i děsí. Ale přestože se v něm skrývá zábavy a napětí přehršel, rád bych vznesl dvě faktické připomínky, které se mi tlačí na mysl. První problém, který s Pastí mám, se vejde do slova délka. Vzhledem k tomu, co se v ní děje, jak dlouho se to děje a v co to celé vyústí, stává se více než stominutová stopáž především ve své druhé polovině škodlivým faktorem působící na jinak velmi pečlivě budované tempo. Nikdy si možná neřeknete, že se nudíte, ale vedlejší příběhy raší jaksi zbytečně horlivě na to, jak jednoduché schéma ve své podstatě obalují. A i bez nich by fungovalo precizně jen se základní premisou, která už tolikrát předtím přežila bez vynucených hlubších motivů.
A ten druhý… je to ona jednoduchost, s níž Slade k látce přistupuje. Jistě, je to zároveň i jeho nejsilnější zbraň. Dobře je pochopeno a uchopeno: V jednoduchosti je krása a netřeba vymýšlet složité žánrové twisty, aby měl divák dojem, že ho to vlastně zatraceně baví. Scénář je citlivý v tom, kam směřuje a přes svou explicitní nekorektnost si to s divákem v podstatě docela urovná. Nicméně… všechna „hloubka“ a délka dialogů je ve své podstatě jen prostředníkem pro komplikovanější kamerovou ekvilibristiku. Pro to, aby si Slade vyzkoušel své řemeslné schopnosti před tím, než se nechá ukecat do komplikovanější žánrové seance, která by mu mimochodem neskonale slušela.
V pasti je v rámci uvažování nad cílovou diváckou skupinou natočeno stylem, který teď letí: Kamerové filtry, akční střih, efektní detaily a ještě efektnější objezdy po místnosti. V kontrastu s neuhlazeným děním na plátně vzniká vysoce atraktivní vizuální požitek, o jehož metě se spoustě současných „moderních“ režisérů může nechat jen v klidu zdát. A Slade si to přitom užívá jen na omezené ploše několika desítek metrů!
Dialogy fungují bez chyb, ale zásluha teoretického papírového předvoje je to jen poloviční. Dva neuvěřitelné herecké koncerty dělají z tohoto ve své podstatě obyčejného filmu sugestivní zážitek, o němž se vašim nervům dlouho nesnilo. Stojí za podívání, posouzení, rozpitvání. A mít hodinu, byl by geniální. Takhle se až příliš tlačí do popředí sousloví „slušně odvedené stylistické cvičení“, což ale není verdikt nijak hanlivý vzhledem k tomu, kolik zábavy ve skutečnosti přináší a jak dlouho na něj budete po skončení myslet.
P. S. Jestli na V pasti půjdete, snažte se také zachovat odměřené informační dekorum. Mlčeti rovná se v tomto případě skutečně zlato ;).

Ocenění:
British Independent Film Awards (BIFA)
2006 - Nejlepší zahraniční nezávislý film (nominace)

Sitges Film Festival
2005 - David Slade (Nejlepší film)
2005 - Brian Nelson (Nejlepší scénář)
2005 - David Slade (Divácká cena: Nejlepší film)

DABING
1.DABING (DVD)
V českém znění: Klára Sochorová - Ellen Page (Hayley Starková), Aleš Zbořil - Patrick Wilson (Jeff Kohlver), Drahomíra Kočová - Sandra Oh (Judy Tokuda), Aleš Jarý (titulky)
Překlad a dialogy: Drahomíra Kočová
Zvuk: Dino Mikle
Režie: Aleš Jarý
Vyrobilo: Yes Production pro Palace Pictures v roce 2006

2.DABING (Nova)
V českém znění: Terezie Taberyová - Ellen Page (Hayley Starková), Filip Švarc - Patrick Wilson (Jeff Kohlver), Vanda Hybnerová - Sandra Oh (Judy Tokuda), Dagmar Čárová, Jiří Hromada (titulky)
Překlad: Šárka Bartesová
Dialogy: Veronika Kernová
Zvuk: Petr Kočík
Produkce: Martin Kot, Libuše Witzová
Režie: Miroslav Walter
Vyrobilo: Studio Audiotech pro Cet 21 spol. s.r.o. v roce 2010

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 23.11.2006
Premiéra USA: 14.4.2006 Lionsgate US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 23.11.2006 Palace Pictures
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby celkem - $ 8 300 000
Náklady (Rozpočet) - $ 950 000
 
Tvůrci a herci
David Slade (Režie), Richard Hutton (Produkce), Michael Caldwell (Produkce), Harry Escott (Hudba), Jo Willems (Kamera), Art Jones (Střih), Valerie McCaffrey (Casting), Jeremy Reed (Scénografie), Jennifer Johnson (Kostýmy), Stuart Martin (Zvuk), Richard Taylor (Zvuk), Keston Ridley (Masky), Brian Nelson (Scénář), Patrick Wilson (Herec), Elliot Page (Herec), Sandra Oh (Herec), Odessa Rae (Herec), G.J. Echternkamp (Herec), Lise Lamétrie (Herec)
 
2005/103/USA/Thriller, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Během premiéry filmu na filmovém festivalu v Sundance, v lednu 2005, selhal systém Dolby Surround.
- Při natáčení na střeše musel Patrick Wilson točil scénu na pětkrát.
- Vzhledem ke kontroverznímu obsahu filmu drželi tvůrci rozpočet pod jedním milionem dolarů, aby studio nedostalo choutky cokoliv měnit.
- 300 dívek prošlo konkurzem pro roli Hayley.
- Ve filmu zazní jen devět minut hudby.
- Pracovní názvy filmu byly "Vendetta" a "Snip Snip". Název Hard Candy byl nakonec přijat proto, že v sobě obsahuje sladkost i ostrost zvoleného tématu. Internetoví pedofilové tak expresivně nazývají nezletilé dívky.
- Sandra Oh přijala svou roli především kvůli Ellen Page, se kterou už spolupracovala v jednom z předchozích filmů, krom toho jsou obě Kanaďanky.
- Producent David Higgins se dozvěděl o případu z Japonska, kde školačky ušily léčku na muže, který sháněl materiál s nezletilými. Z toho vlastně vzešel námět pro film.
- Snímek byl natočen za pouhých 18 dnů.
- Sandra Oh natočila své scény za jeden den.
- Přestože postavě Hayley by mělo být 14, Ellen Page bylo v době natáčení 17.
- Scény, odehrávající se u Jeffa v domě, byly natočeny v chronologickém pořadí.
- Ikonická čevená mikina s kapucí použita ve filmu i na plakátech, byla ve skutečnosti oranžová. Barva byla změněna až v post-produkci.
Film stál necelý milion dolarů, přesto prošel kompletní digitální úpravou obrazu, kdy se sytost a škála barev dynamicky mění podle atmosféry filmu.
 
Odkazy