Trainspotting / Trainspotting (1006/94/Velká Británie/Komedie, Drama) 87% -Originál DVD-

15.01.2023 17:34
JEDNOU VĚTOU
„Závislost na heroinu není žádná dovolená, ale práce na plný úvazek.“

OBSAH
Další snímek tvůrčího tria, skládajícího se z režiséra Dannyho Boylea, scénáristy Johna Hodge a producenta Andrewa MacDonalda, si získal ještě větší celosvětovou popularitu než předchozí Mělký hrob. Ve vyprávění hlavního "hrdiny", asociálního mladíka Rentona, se odkrývá bizarní svět revolty proti současné konzumní společnosti. Renton a jeho skotští přátelé jsou totiž narkomané, jejichž jedinou starostí je sehnat další dávku. Jenže "skutečný život" smutné protagonisty "semele" a změní. Někteří nepřežijí, z jiných - jako například právě z Rentona - se stanou "normální" lidé. Epizodické vyprávění vytváří zvláštní mozaiku, z níž se velmi působivě vynořuje pochmurný obraz jedné "ztracené" generace. Snímek těží z tradic britského civilismu a dokumetárních filmů se sociální tématikou, ale zároveň je radikálně inovuje pomocí surrealistických hříček, černého humoru, dynamické kamery, střihu a charakterizace hlavních postav. Režisér Boyle svým pozorováním světa z nevšedního (a generačně vypjatého) úhlu opět provokuje měšťáckou společnost. Svým filmem jako hozenou soubojovou rukavicí políčkuje standardní středostavovskou morálku a tradiční hodnoty. Zároveň si postupně získává u nejmladšího publika přívlastek kultovního režiséra (důležitou roli v tomto procesu hraje hudební složka filmu, obsazená právě kultovními jmény anglosaské scény 80. a 90. let).(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Stydím se, že takovouhle legendu jsem viděl až tak stár. Film je slavný hlavně díky hudbě, Underworld k němu totiž tenkrát složili skladbu, která se neohrála ani v dnešní době. Předběhla dobu v hudební branži stejně, jako to zvládl se vší počestností i samotný film. Neřikám, že by o drogách nějaký ten film už před ním nebyl. Jasně, že jo, ale natočit film o drogách, vzít ho s nadhledem, ukázat divákovi pravou tvář feťáka, uvrhnout ho do feťáckých stavů a topit ho emocemi z desetiny tak vražednými, jako skutečný feťák prožívá, a to vše zaobalené do ironického humoru, to prostě dokázali akorát tak Angličani, a dokázali to skutečně precizně. Jen mně na tom filmu vadilo, že občas to s tou kvalitou skutečně přehnali. Pár scén na to, jak se film tváří nevinně, dokázaly otevřít držku dokořán. S tím, že ani Born Slippy by jí nezavřelo. A tak i když je tenhle film kultovní až k prasknutí, pro mě to plný počet určitě nebude. Ale pro Born Slippy si místečko najdu vždycky. (Malarkey) 4*

„Who needs reasons when you've got heroin?“ Když se potopit do drogové a ekonomické stoky Edinburghu raných 90´s, tak jedině s hořkým úsměvem - u jednoho koutku pěna, u druhého Spudova stolice. Jistě, v "nepravých rukou" možná může Boyleův film nadělat více škody než užitku, ale kdo si udrží nadhled, bude žrát ten festival režisérské invence, černohumorných scén a skvostné hudby jak Stallone kýbl nudlí.. Ostatně, Boyle a výběr muziky je jako Michael Jackson a sahání si na vlastní genitálie pro pocit rytmu - nikdy neminuli. Když Begbie s úvodními tóny Born Slippy vyfoukne cigaretový kouř a začne se lámat chleba za 16 tisíc liber, stanete se svědky budování moderních filmových dějin.. Nitrožilně přijímané chemie prostý a možná proto kapánek vznětlivý Francis Begbie je pak jedna z mých nejoblíbenějších filmových postav vůbec - řeknu vám, nerad bych ho v baru polil pivem a už vůbec ne během vyšetřování incidentu ohledně létajícího krýglu.. (Gilmour93) 5*

Tehdy to byla revoluce a divočina a tihle hoši se stali součástí vzpomínek celé generace. Buď lecčeho, co oni prožili, nebo si to tak alespoň představovali. Minipříběhy kamarádů jsou plné ironie, černého humoru a beznaděje. Propadli drogám a okázale se vysmívali bílým límečkům, spořádanosti, umělému štěstí a komerci. Britský klenot Danny Boyle tehdy zaválel, ač si tedy myslím, že v druhé polovině mu dochází dech. Nabízí několik hodně dobře mířených ran, děsí smrtí malého dítěte a předkládá takové úlety, jako je výprava do hlubin záchodové mísy. Herecky pecka. (castor) 4*

GOLDIE FILM
Danny Boyle: oscarový režisér? Ještě před pár lety by mi to znělo jako nesplnitelná pohádka. Nechci říct, že na takové ocenění není dost dobrý, to rozhodně ne. Spíš by se nabízelo, že je na něj dobrý až moc, i když ani to úplně neodpovídá pravdě. Točí zkrátka způsobem, jenž se nesetkává s oceněním na tak konzervativních cenách jako Oscary zrovna každý rok. Film, kterým se zatím nejvíce zapsal do dějin kinematografie, to ostatně potvrzuje. Samozřejmě není řeč o relativně konvenčním Milionáři z chatrče ani 127 hodinách, ale o ulítlé feťácké komedii Trainspotting, jež právě opět přichází do kin v rámci Projektu 100.
Parta britských mladíků žije svůj hyperaktivní život v oproti představám překvapivě uspěchaném Skotsku. Jsou asociálními spratky společnosti a neznají vychování ani mantinely slušného nebo zákonného chování. Nevědí co se životem, proto fetují, paří a kradou, aby v tom nevědění mohli pokračovat. Prostě týpci k nepohledání, k nimž chtě nechtě, nelogicky a bezděčně přilneme, což je paradox, na který Boyle nejednou poukáže.
Trainspotting rozhodně není nějakou otevřenou tvrdou kritikou tohoto způsobu života jako třeba Requiem za sen. Dalo by se říct, že myšlenkově černobílý opus je přesným opakem pestrobarevného Boyleova světa. Zatímco Aronofsky nám dopřává tvrdý absťák, Boyle se nachází uprostřed rauše (i během zobrazování tvrdého absťáku).
Existují tací, kteří o Trainspottingu tvrdí, že propaguje asociální chování, neukazuje realitu a ze škodlivých skutků hrdinů dělá zábavnou jízdu, ze níž můžou hrdinové relativně snadno vystoupit, když si najdou motivaci. "Stačí jen chtít." Tyto výtky dávají smysl, ale na druhou stranu není důvod na nich lpět.
Boyle tu v první řadě vystupuje jako hyperaktivní cirkusák, co rozproudí adrenalin a baví. Jeho klipová režie, kdy na diváka působí především radost z možnosti vyprávět filmový příběh, nabízí přesnou dávku audiovizuální lahůdky říznutou zajímavým dějem a jistě ne hloupou pointou, jež si nehraje na víc, než na co má. Ale rozhodně jí nechybí podložené sebevědomí.
Trainspotting lze nazvat dokonalou filmovou lží a Dannyho Boylea králem šarlatánů. Nechápejte mě špatně: je to samozřejmě naprosto v pořádku. Kinematografie nemá říkat pravdu a divák (i kdyby si myslel opak) o pravdu nestojí. U vchodu do sálu zaplatíme za to, aby nám bylo lháno. A Boyle vyniká právě v tom, že nás dokáže obelhat způsobem, který se nám zalíbí. Mimo jiné proto, že z nás zároveň svým lhaním nedělá hlupáky. Nevydává Trainspotting za realistický film, i kdyby s několika obměnami mohl.
Tím se liší od mnoha jiných filmařů (většiny českých), kteří lžou i o svých lžích. A takhle velká metalež se na ně většinou sesype a právě kvůli ní si jejich filmy nejde užít.
Boyle ale nemá zapotřebí nás přesvědčovat o tom, že jeho film máme brát jako obraz reality/zdroj životní pravdy/varování/návod. Ve skutečnosti se nenuceně vymezí vůči všem těmto přístupům a přeje si, abychom Trainspotting brali "prostě jako film".
Zdá se mi, že celá jeho tvorba tkví právě ve snaze přesvědčit nás, že každý film může stát sám o sobě, nemá být zařazován do žánrů a nemá se pro něj hledat kontext a význam. Sám Boyle žánry rozhodně nerespektuje (minimálně Sunshine, Pláž a Millions to potvrzují) a recenzenti, kteří jeho snímky rozebírají vzhledem k "žánrovým pravidlům", se většinou dostávají do slepé uličky. Nakonec často končí s tím, že Boyle vytvořil nekonzistentní mišmaš, který je "pouze" sympatický.
Jenže v tom tkví veškerý vtip! Danny Boyle nerespektuje skutečně nic, tedy krom svého diváka. Je to vlastně filmař, jakým by byl strašně rád Zdeněk Troška, ale nemá na to.
Proto si může dovolit moralizovat i moralizování se vysmívat, drogové extáze si užívat i varovat před nimi a hrdiny profilovat jako sympaťáky i idioty. Zvládá proti sobě stavět protichůdné emoce a přepínat z radosti ke smutku doslova mrknutím oka.
Leckdy to nedává moc velký smysl, vzpírá se přirozenosti a hraničí to s teatrální přetažeností. Boyle neřeší, jestli danou věcí hranice překročí, ale jestli se nám to právě takhle bude líbit.
V podstatě nepokrytě "populistický" režisér ale spokojenosti diváků nedosahuje skrze ústupky vůči nim, ale stále preciznějším broušením svého režijního stylu. Není tedy divu, že by mohl Trainspotting sloužit právě jako "mustrová" ukázka bezchybného filmového stylu a všeho okolo něj.

V.I.M. FILMU
„Vybrat si život. Vybrat si práci. Vybrat si kariéru. Vybrat si rodinu. Vybrat si zasraně velkou televizi,“ sype ze sebe Renton na začátku svého slavného monologu, který nemůže končit ničím jiným než jedním omamným slůvkem. HEROIN.
Posedlost kouzelnou látkou skvěle vystihl ve své knížce Irvine Welsh, filmový Trainspotting je přitom jedním z těch ukázkových příkladů, kdy se podařilo osobitý a hodně dravý literární tvar otisknout na filmové plátno. Bez velkých ztrát, přesně tím suverénním způsobem, kdy film výborně šlape sám o sobě a jen někde tam vzadu cítíte oporu v silné knižní předloze.
Trainspotting je pro mě osobně takovým britským (a zfetovaným) Klubem rváčů. Máte tu figury se svérázným jazykem a nezaměnitelným způsobem uvažování. Výborně vystiženou atmosféru drogových doupat i obyčejného mládežnického lelkování. V Trainspottingu je obsažen silný generační feeling. Posedlost i naprostá rezignace. Humor i tragédie. Podstata života i trapné feťácké umírání. Trainspotting je jedním z těch filmů, které se už v okamžiku své premiéry stávají klasikou, protože dokáží přes ohromné množství vjemů vyjádřit něco nehmatného, co trefně vystihuje danou dobu. A to i pro lidi, kteří o drogách nemají ani páru.
Protože v Trainspottingu nejde o heroin, nejde tu ani o zaplivané anglické pajzly, Iggyho Popa, fotbal a nárazový sex se školačkami. Jde o věčný svit mladistvé mysli, která se zrovna kdesi v Anglii hrabe z drogových sraček a snaží se pochopit, o čem ten život vlastně je. Danny Boyle měl v té době ještě zatraceně velké koule, takže nemoralizoval ani nepřikrášloval, neštítil se děsivě zaflákaných záchodů, análních nehod nebo čerstvě použitých kondomů. Hlavně ale zvládl ze všech těch velmi zábavných epizodek, které se za sebe vytrvale řadí po dvě hodiny, vybrousit kompaktní film se vším, co k dobrému snímku Dannyho Boylea patří (například špičkový soundtrack, perfektní herci a osobitá obrazová stránka). To všechno mají i další Boyleovy filmy, Trainspotting je ale víc než kterýkoliv z nich i chytrou, nekompromisní a proto i nestárnoucí generační výpovědí.
A jako takový patří do zlatého fondu, i do fondu naších V.I.M.

OLDIES FILMU
Jakmile se Iggy Pop rozjede, těžko si můžete postěžovat na tempo. Lust for Life totiž patří k těm písničkám, které jakmile se rozezní v uších, už vám nedají celý den pokoj. Budete si jí pobrukovat, občas si do rytmu zabubnujete prsty do stolu, prostě to má neskutečný drive. Trailer na Trainspotting se tomu samozřejmě přizpůsobuje - i když během prostřední představovačky dost zpomalí (také v ní není skoro vůbec slyšet hudba). Ale co na tom, s touhle koncentrací hlášek a neuvěřitelných situací vám to bude zřejmě jedno. Hlavní postavy jsou nezapomenutelné už díky těmahle dvěma minutám, ať už je to šílený Begbie, nebo věčně sjetý Spud (schválně, kdo z vás pozná Kevina McKidda?). Trailer je to prostě bezva, pokud vám navíc ke spokojenosti nestačí Iggy Pop, zachraňuje to existenciální monolog Ewana McGregora.

VELKÁ RECENZE
Za těch dvacet roků, které uplynuly od jeho natočení, se stal svého druhu fenoménem - kultovním snímkem, který neztratil nic ze své působivosti, o čemž svědčí i obnovená premiéra v české kinodistribuci v roce 2012. Velkou zásluhu na jeho úspěchu má pochopitelně stejnojmenná literární předloha Irvinea Welshe, která se ihned po svém vydání stala bestsellerem. Ústřední postavou díla, líčícího bez obalu všední životy edinburghských feťáků, je Mark Renton, v jehož vyprávění se odkrývá bizarní svět revolty proti konzumní společnosti. Renton a jeho přátelé jsou narkomani, jejichž jedinou starostí je sehnat si další dávku, skutečný život je ale nakonec semele. V různých epizodách tvůrci sledují těžké pády antihrdinů, jejich chabý milostný život či odvykací pokusy.
Vzniká tak zvláštní mozaika, z níž se sugestivně vynořuje obraz celé jedné generace. Zásadní roli hraje také soundtrack se skladbami Iggyho Popa, Loua Reeda, Primal Scream, New Order, Underworld, Blur, Pulp, Heaven 17 a dalších hudebních veličin. Trainspotting byl přelomovým mezníkem v kariérách Ewana McGregora i Dannyho Boylea, jenž se v poslední době věnuje též divadelní režii a v roce 2012 režíroval zahajovací ceremoniál letních olympijských her v Londýně.
Tady nemá cenu se o filmu nějak výjimečně rozepisovat. Jde o jedno z nejlepších děl britské kinematografie a jde o film, který vynesl Ewana McGregora mezi hereckou elitu a sebe samého mezi nejlepší filmy s drogovou tématikou. Danny Boyle již takový úspěch nezaznamenal (neříkám, že v budoucnu ještě nemůže) a tak je Trainspotting vrcholem v jeho režisérské kariéře. Co se týče drog jako tématu, vítězí u mě novější Requiem za sen pro jeho větší důraz na dramatičnost a větší dopad na případné diváky z řad závislých. I přesto ve mně Trainspotting něco zanechal. Drogy jsou svinstvo.. nemám nic proti lidem, kteří je užívají, ostatně, je to jejich věc, ale doufám, že k nim nikdy nebudu patřit.

Ocenění:
Academy Awards
1997 - John Hodge (Adaptovaný scénář) (nominace)

BAFTA
1996 - John Hodge (Adaptovaný scénář)
1996 - Výjimečný britský film (nominace)

Guldbaggen
1996 - Danny Boyle (Zahraniční film) (nominace)

DABING
1.DABING (VHS, DVD, Blu-ray)
V českém znění: Pavel Vondra - Ewan McGregor (Renton), Marek Pavlovský - Ewen Bremner (Spud), Martin Sobotka - Jonny Lee Miller (Sick Boy), Michal Suchánek - Kevin McKidd (Tommy), Pavel Markovský - Robert Carlyle (Begbie), Dana Černá - Kelly Macdonald (Diane), Libor Terš - Peter Mullan (Swanney), Milan Slepička, Zuzana Skalická, Antonín Navrátil, Zuzana Schulzová, Regina Zahradníková, Tereza Duchková, Zdeněk Vencl, Miloslav Študent, Lucie Svobodová, Tereza Chudobová a další
Překlad: Gina Dolejšová
Zvuk: Tomáš Bělohradský
Režie: Zdeněk Podhůrský
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska, studio Budíkov pro Intersonic v roce 1997

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 3.5.2012 AČFK
Premiéra USA: 15.7.1996 (New York City, New York) (premiere)
Premiéra Velká Británie: 23.2.1996 PolyGram Filmed Ent. UK
                                       17.7.2020 Park Circus
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.8.1997 (VHS) Intersonic, 5.9.2003 (DVD) Intersonic
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé na VHS: 1.10.1997
Poprvé na DVD: 1.8.2003 Intersonic
Poprvé na Blu-ray: 21.9.2016 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 9 250 206
Tržby celkem - $ 16 491 080
Náklady (Rozpočet) - $ 4 000 000

FILMY V SÉRII
Trainspotting (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/original-dvd118/
Velká Británie, Drama / Krimi, 1996
Režie: Danny Boyle, Hrají: Ewan McGregor, Ewen Bremner

T2 Trainspotting gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/a1183/
Velká Británie, Drama, 2017
Režie: Danny Boyle, Hrají: Ewan McGregor, Ewen Bremner
 
Tvůrci a herci
Danny Boyle (Režie), Andrew Macdonald (Produkce), Damon Albarn (Hudba), Brian Tufano (Kamera), Masahiro Hirakubo (Střih), Gail Stevens (Casting), Andy Pryor (Casting), Kave Quinn (Scénografie), Rachael Fleming (Kostýmy),  Mark Taylor (Zvuk), Colin Nicolson (Zvuk), Robert McCann (Masky), John Hodge (Scénář), Irvine Welsh (kniha) (Předloha), Ewan McGregor (Herec), Ewen Bremner (Herec), Jonny Lee Miller (Herec), Kevin McKidd (Herec), Robert Carlyle (Herec), Kelly Macdonald (Herec), Peter Mullan (Herec), James Cosmo (Herec), Susan Vidler (Herec), Shirley Henderson (Herec), Irvine Welsh (Herec), Keith Allen (Herec), Kevin Allen (Herec), John Hodge (Herec), Stuart McQuarrie (Herec), Andrew Macdonald (Herec), Eileen Nicholas (Herec)
 
1006/94/Velká Británie/Komedie, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Herec Ewan McGregor bol dokonca otvorený myšlienke pichať si heroín, aby sa dokázal lepšie vžiť do roly Rentona. Neskôr ale tento nápad prehodnotil a zavrhol.
- Pre detailné zábery ruky, do ktorej si Renton (Ewan McGregor) pichá heroín, zhotovili maskéri umelú ruku s pulzujúcimi tepnami a stopami po vpichoch.
- Film byl v roce 2012 v anketě společnosti HMV při příležitosti diamantového výročí anglické královny na trůně Brity zvolen za nejlepší anglický film za posledních 60 let.
- V roce 2004 byl Trainspotting vyhlášen časopisem Total Film čtvrtým nejlepším britským filmem.
- Kelly Macdonald, která ve filmu ztvárnila 14letou školačku, bylo v době natáčení filmu rovných 19 let. Premiéra snímku pak proběhla v den jejích 20 narozenin.
- Sexuální scéna mezi Rentonem (Ewan McGregor) a Diane (Kelly Macdonald) musela být pro americkou verzi filmu upravena, aby nepohoršovala tamní publikum.
- Drobné cameo si zde střihli i producent filmu Andrew Macdonald. Ztvárnil potenciálního kupce Viktoriánského domku, který se Renton (Ewan McGregor) snaží prodat. Podobně se objevil také autor scénáře John Hodge, který si zahrál jednoho z bezpečnostních pracovníků, kteří hlavního hrdinu stíhají v úvodní scéně.
- Autor předlohy Irvine Welsh je velkým fanouškem skotského klubu Hibernian F.C. což se také promítlo do filmové adaptace. Při úvodním fotbalovém zápase hraje Begby (Robert Carlyle) v dresu výše zmíněného klubu a rovněž v ložnici Rentona (Ewan McGregor) nalezneme velké množství klubových plakátů.
- Na soundstracku k filmu najdeme několik písni od Iggyho Popa, kterého ve filmu Sametová extáze (1998) ztvárnil Ewan McGregor, představitel Rentona.
- V rámci přípravy před natáčením strávili herci dva týdny s bývalými drogově závislými z Glasgow.
- Renton a Spud před zatčením kradli v obchodě CD, prozradili se, když Diane uviděla Rentona krást, tato scéna byla také vystřihnuta.
- Ve filmu se původně o práci ucházel kromě Spuda i Renton, scéna byla později vystřihnuta.
- Nápisy na zdech v diskotéce, kde se seznámí Renton s Dianou, jsou stejné jako ve filmu Stanleyho Kubricka Mechanický pomeranč.
- Trainspotting byl realizovaný s rozpočtem pouhých 3,5 milionu dolarů, ale i tak se stal jedním z nejúspěšnějších britských filmů a spustil lavinu filmového hnutí New British Cinema (Nový Britský Film), jehož cílem bylo kriticky ukazovat sociální realitu a zároveň bavit.
- Scéna, ve které na začátku filmu sbíhá Ewan McGregor po schodech a naráží do auta, je jako jedna z mála točená přímo v Edinburghu. Hned vedle těchto schodů se v reálu nachází česká hospoda jménem „Pivo“.
- Trainspotting - způsob zábavy nebo zabíjení času, obzvlášť oblíbený a rozšířený ve Velké Británii. Spočívá ve sledování vlaků, porovnávaní jejich příjezdů a odjezdů s časovými údaji na jízdním řádu.
- Jako poslední se na film do kina vypravili diváci v Estonsku, kam se Trainspotting dostal až po 2 a půl letech od svého prvního uvedení ve Velké Británii dne 23.2. 1996.
- Nápisy na zdech v klubu Volcano jsou stejné jako ty v Moloko baru v Mechanickém pomeranči (1971). Také jsou tam vidět obrazy Roberta De Nira a Jodie Foster z filmu Taxikář (1976).
- Film několikrát odkazuje na hudební skupinu The Beatles. Scéna, ve které Rentona a jeho přátelé pronásleduje obchodní ochranka, připomíná scénu, ve které jsou Brouci ve filmu Perný den (1964) pronásledováni fanynkami. Když sledují odjíždějící vlak, stojí tak, jak Brouci pózují na sérii fotografií, jež se objevily na albu "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band". Při přecházení ulice v Londýně zase jdou po silnici jeden po druhém jako Brouci na přebalu desky "Abbey Road". A nakonec, když se Renton probudí u Diany doma, přikrytý až po bradu dekou, udělá tu samou věc jako Ringo ve filmu Help (1965) - provinile se usměje a řekne "Hallo".
- Když Begbie "navštíví" Rentona v Londýně, tak si Renton čte knihu o herci Montgomery Cliftovi, který má mnoho zkušeností se závislostmi na drogách a prášcích.
 
Odkazy