Ticho před bouří / Serenity (2019/116/USA/Drama, Mysteriózní, Sci-Fi, Thriller) 51% -Originál DVD-
15.01.2023 17:33
JEDNOU VĚTOU
„Na tomhle ostrově nikdo neumírá . . . dokud neporušíte pravidla“
OBSAH
Všechna tajemství jednou vyplují na povrch. Baker (Matthew McConaughey) toho má asi dost za sebou. Svoje životni rány si léčí v klidu a vedru rajského exotického ostrova kdesi v Karibiku. Živí se tu jako rybářský průvodce, má svou loď s názvem Ticho před bouří, ve vesnici má domek i milenku (Diane Lane) a nehezkou minulost zapíjí v baru. Ticho jeho života rozčísne jako blesk bývalá žena Karen (Anne Hathaway). A přinese bouři. Zničehonic se objeví a zoufale požaduje po Bakerovi, aby zabil jejího současného násilnického manžela. Ve jménu jejich společného syna i ve jménu jednoho milionu dolarů jako odměny má vzít jejího manžela na rybářskou výpravu a uprostřed oceánu ho hodit žralokům. Baker nejprve odmítá, ale klidné vody karibského ráje jsou už nevratně zčeřené. Výčitky a strach o syna ho začnou ještě více pronásledovat a začne o návrhu přemýšlet. Následná vlna vášní, událostí a zvratů odhalí i ta nejskrytější tajemství. (Bontonfilm)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
V Hollywoodu si fakt můžou natočit, co chtějí. Během filmu jsem si totiž pořád říkal, kde je sakra to sci-fi a mysteriózní, co je tady popsáno v žánrech. Ke konci filmu to ale dostalo takovej spád, že jsem měl co dělat, abych ho vůbec pochopil (a nakonec nepochopil). Na druhou stranu nemůžu říct, že by mě to karibské prostředí nebavilo. Bavilo...a jak. Matthew tu je opět ten klasickej strhanej chlap životem, kterej si tu celý film uzurpuje pro sebe. Anne vypadá jak umělá, Jason je na přesdržku a naštěstí tu zbejvá ještě místní mnich Djimon Hounsou, kterej tu životní rozvrácenost Matthewa jakž takž tříští. Osobně musím říct, že takovou filmařskou ulítlost s hollywoodskými hvězdami jsem dlouho neviděl. Jak kdybych chvíli koukal na Interstellar z Karibiku, ale přitom vůbec nechápal, co je na tom filmu divně. Dokud se nezačalo schylovat ke konci. (Malarkey) 3*
Jasně, Matt zase začal chodit do posilovny a potřeboval nám ukázat výsledky své dřiny, takže říkat, že tento film nemá větší smysl je nesmysl. Překvapení je pro mě Anne, tady mě teda jako fatalka příliš nechytla. Celkový náměť filmu mě nepřijde úplně špatný, ovšem trošku pokulhává zpracování, jako kdyby ani sami autoři nevěděli přesně jak co veleváženému diváctvu říct a tak vzniklo pár otazníčků nad příběh. Nicméně ten životní styl Matta, chlast, ženský, ryby, slunce a zbytek fuck, ten mě velmi zaujal. Já pro tyhle muže s intelektuální náplní života mám prostě slabost. Není to až taková hrůza, jak tady kolegové píšou, samozřejmě nic světobornýho, ale já to v kině přežil docela v klidu. (Enšpígl) 3*
Dva oscaroví herci a zároveň velcí sympaťáci, kouzelné prostředí, určitý nádech mystična, erotické dusno. Jenže hned od začátku tvůrci leccos potřísní kaňkami, charakterizace postav je plochá až hanba a nakonec přijdou se „zvratem“, který nepotěší. Ani trochu. Matthew McConaughey prchá před minulostí, po letech se setkává s Anne Hathaway, která mu porodila syna, ale při jeho službě vlasti dala přednost prachatému tyranovi. Z Matthewa je nyní rybář, má sen lapit obřího tuňáka, jenže nemá prachy a chlastá. Ex mu nabízí lákavý balík peněz, když ji zbaví násilnického manžela (úplně pitomě uchopená role), což ulehčí život i vlastnímu synkovi. Mezitím přijde na pár morálních keců, neúspěšných plaveb za vysněnou rybou i na nabídku sexu s bývalkou. To, co přijde pak, nehodlám pitvat. Prostě se objeví tak trochu nový film. Chybí napětí, chybí emoce. Ani herci nepotěší, kupříkladu moje oblíbenkyně Hathaway (nesmyslně na blond) působí mdle, a coby objekt touhy i docela lacině. Britský tvůrce Steven Knight jako scenárista Východních příslibů či Špíny Londýna nějakou kvalitu ukázal, tady ovšem selhává na plné čáře. Měl kašlat na podivné ambice a vsadit na dusný thriller o dramatických událostech na otevřené vodě a nechat nám tím vzpomenout na 90. léta. (castor) 2*
VELKÁ RECENZE
Steven Knight se v Hollywoodu už zvládl etablovat jako scenárista a o pár let později i jako režisér. Napsal Špínu Londýna a získal za ni nominaci na Oscara, výborné Východní přísliby a seriálové pecky Peaky Blinders a Taboo. Jako režisér se podepsal pod komorní thrillery Crazy Joe a Noční jízda, které se taky povedly, takže dostal zelenou, aby se pokusil postoupit do vyšší ligy. Vzhledem k tomu, jak jeho Ticho před bouří u diváků i u kritiků vyhořelo, to možná bylo naposledy, ale tvrdit o jeho novince, že by nedovedla zaujmout, by nebylo úplně přesné. Zajímavá je. Jen možná ne úplně tím dobrým způsobem.
Baker žije na malém ostrově uprostřed oceánu, vozí boháče na ryby a pokouší se zapomenout na svůj starý život. Ten si ho však najde, když se jednoho dne v hospodě objeví jeho bývalá žena a snaží se ho ukecat, aby za deset milionů dolarů a pro blaho svého syna zabil jejího nového manžela, který jí i Bakerovu klukovi dělá ze života peklo. Jemu se do toho zpočátku moc nechce, ale stará láska a pocit zodpovědnosti za potomka ho donutí o tom čím dál tím víc uvažovat… a pak se něco stane. A já vám tu neřeknu co, protože byste mi asi stejně moc nevěřili.
Ticho před bouří se první hodinu tváří jako klasický pomalu vyprávěný thriller o osudové ženě, velkých penězích a podrazech. Jako takový vcelku funguje, i když se děj odvíjí možná až příliš pomalu a Anne Hathaway vypadá na femme fatale trochu moc roztomile a nevinně, ale to není popravdě moc důležité, protože po zvratu, který přijde v polovině, je to nakonec úplně jedno. Po hodině se totiž z Ticha před bouří stává neskutečně bizarní podívaná a mohla by fungovat, kdyby se jí chopil někdo jako Brian De Palma, David Lynch nebo David Cronenberg. Bohužel Knightovi přerostla přes hlavu.
Zvrat (sakra, jak strašně moc bych vám to chtěl vykecat…) je šílený a naprosto neočekávaný, naneštěstí po něm už nepřijde nic. Knight sám sobě podráží nohy, protože od základů přepíše pravidla celého filmového světa, ale rychle se ukáže, že moc neví, jak podle těch nových pravidel hrát. Z průměrného, i když celkem funkčního thrilleru se tak stává naprosto mimózní podívaná, jejíž tvůrce se strašně moc snaží poskládat ji tak, aby dávala smysl, šokovala a nutila diváka přemýšlet. Bohužel po twistu už s ničím zajímavým nepřijde a člověk tak půl filmu kouká na něco, co asi v hlavě tvůrce dávalo smysl a zavánělo genialitou, ovšem cestou na plátno se z toho stal pitomoučký blábol. Na konci to do sebe sice tak nějak zapadne, avšak ne proto, že by to bylo bůhvíjak dobře vymyšlené. Není, je to vlastně strašně nesmyslné, ale hlavně jsme se v polovině dozvěděli téměř vše podstatné a už se jen čekalo na to, jestli to Knight nějak zvládne důstojně dovyprávět a jaký ze dvou možných závěrů si nakonec zvolí.
Ticho před bouří má fajn obsazení, atraktivní prostředí a Knight dovede vytěžit atmosféru tropického ostrova, jinak to však celé vypadá jako epizoda Black Mirror, kterou někdo hodil do koše s tím, že není moc zajímavá a ke konci se stává vyloženě pitomou. Knight to asi celé myslel dobře, ale udělat z toho chytrý a zábavný film se mu vážně nepovedlo.
O FILMU
Scenárista a režisér thrilleru Ticho před bouří Steven Knight, tvůrce vynikajících seriálů Taboo a Peaky Blindres: Gangy z Birminghamu, přišel s nápadem na film na moři na rybářské lodi: „Kapitán lodi měl hodně svéráznou povahu. Rybáři umí být skutečně posedlí, proto mě napadlo, že vymyslím postavu rybáře, který se úporně snaží chytit jednu určitou rybu. Pracoval jsem pak na postavě a příběhu rybáře, přemýšlel jsem, co byl zač, kde se nacházel a proč byl zrovna tam.“
Ticho před bouří je o posedlosti jen částečně. Z té větší je to tajemný thriller, kde „dobří lidé dělají špatné věci z dobrého důvodu“ a kde na hlavní postavu dopadnou stíny z minulosti. „Rád zkoumám možnost volby a svobodnou vůli. Máme ji nebo jsou věci předem dané? Chtěl jsem vzít Dillovu postavu a uvrhnout ho do světa, kde si na počátku bude myslet, že se rozhoduje sám za sebe. Pak ale začne přemýšlet o tom, zda jsou to vlastní rozhodnutí nebo rozhodnutí, do kterých je tlačen okolnostmi,“ popisuje Steven Knight.
Knight je scénáristou filmů jako Špína Londýna, Východní přísliby, Spojenci, Tah pěšcem nebo odlehčené Lásky na kari. U snímku Ticho před bouří předem věděl, že ho chce i režírovat. „Jsou filmy, u nichž už když píšu scénář, vím, že je chci také režírovat. Mám tam nápady, které si chci ponechat pro sebe. U tohohle filmu to bylo desetkrát tak - opravdu jsem chtěl být režisérem právě já.“
Ticho před bouří se odehrává na tropickém ostrově uprostřed Indického oceánu, tvůrci se pro řadu věcí inspirovali přímo tam, kde posléze i natáčeli - na Mauriciu. „Lidé na Mauriciu jsou velmi specifičtí. Když jsem se díval, jak se oblékají, jaký život na ostrově žijí, ovlivnilo to naší představu o tom, jak film pojmout. Mám totiž pocit, že tady na ostrově žijí lidé ve svém vlastním světě.“
Casting započal asi půl roku před zahájením natáčení TICHA PŘED BOUŘÍ a jednou z prvních obsazených rolí byla postava Bakera Dilla. Pro Knighta byl v tomto případě od začátku první volbou Matthew McConaughey. „Nikdo není lepší než Matthew. Dill musí být trochu prudší, výrazný, postava, kterou nelze hned prohlédnout, někdo, kdo je uzavřený, a tak jsem si Matthewa představoval.”
“Je to chlap, který toho hodně zažil, sloužil v armádě a moře ho vyplavilo na rajský ostrov. Musíme ale zároveň cítit, že jde opravdu o muže protřelého životem. Nesnaží se schovávat před tím, co se mu v životě událo, ale chce bezpochyby ochránit ostatní před tím, co nosí v sobě. Představa, že by roli hrál Matthew, se nám zamlouvala od začátku. Matthewa scénář nadchl a s rolí velmi rychle souhlasil,” vypráví Knight.
Že chce ve filmu hrát, vědět Matthew McConaughey okamžitě. „Vzpomínám, že jsem Stevenovi psal: ,Nic neměň. Prosím, neměň ani slovo.‘“ Různé roviny, které příběh tvoří, ho velmi zaujaly. Na první pohled jde o muže posedlého chycením ryby, ale pod povrchem této dějové linky film řeší, co je a co není realita. „Musím ovládnout svou vůli, najít si cestu ke konci příběhu. Jsem detektivem vlastního života a musím odhalit, co je skutečné.“
Po obsazení McConaugheye, začali producenti sestavovat zbytek hereckého ansámblu. Anne Hathawayová si scénář zamilovala a skutečnost, že s McConaugheyem už pracovala, představovala velkou výhodu. „Vzájemně si důvěřovali, což je pro roli velmi důležité. Pojí je blízké přátelství - že jsme je pro film získali, bylo zásadní,“ dodává Knight.
Když ve své schránce objevila email se scénářem od Stevena Knighta, byla Anne Hathawayová nadšená. „Nemohla jsem uvěřit tomu, co čtu. Kvalita, nejen dialogů a zápletky, ale i režijních poznámek, byla tak vysoká…“ Hathawayová obdivovala Kareninu odvahu a zaujalo ji, že ji definovala láska k vlastnímu dítěti a každé rozhodnutí přijímala s vědomím, že chce pro syna to nejlepší. Anne Hathawayovou oslovila také možnost zahrát si matku, která na povrchu zdánlivě působí „velmi něžně a mírně, ale uvnitř skrývá opravdovou bojovnici.“
Také pro Diane Lane bylo pracovat s Knightem rozhodující příležitostí. “Je úžasný v tom, co dělá. Podle mě je tento scénář přímo od srdce. Vzpomínám si, že jsem si s ním na dálku volala a snažila se porozumět jemu a tomu, co chce, protože napsal scénář a ve svých uších slyší, jak moc jsou postavy věrné tomu, jak je vytvořil.“
„Šaty dělaj člověka“ . . charakter postav filmu hodně vytváří kostýmy a přestože nejde o historický kostýmní film, věnovali jim tvůrci velkou pozornost. „Jako inspiraci jsem používal klasické noirové filmy, Humphreyho Bogarta a Lauren Bacallovou, jejich sílu, krásu a osudovost. Pak přemýšlel, jak je přetavit do současné estetiky,“ říká kostýmní návrhář Danny Glickman.
Co se týče hlavní postavy a Matthew McConaugheyho, našel Glickman inspiraci v tradiční mužnosti, kterou vidíme například u Bogarta nebo Marlona Branda. „Hrál jsem si se správným dávkováním autentičnosti, kuráže, mužnosti a propracované citlivosti. S Matthewem jsme se snažili vytvořit něco zdánlivě jednoduchého, co se ale v průběhu příběhu může ukázat jako velmi pravdivý odraz života, který Dill žije.“
Glickmana také bavilo navrhování kostýmů pro Karen, kterou ztvárnila Anne Hathawayová. „Na postavě Karen se mi líbí, že předkládá mnoho otázek tím, jak se prezentuje - je vždy elegantní, záleží jí na detailech. Myslím, že se ale v průběhu filmu budeme vážně ptát, co je Karen vlastně zač.“ Glickman se domnívá, že diváci budou hledat odpovědi v jejích kostýmech.
Glickman byl velmi nadšený ze spolupráce s Jasonem Clarkem. „S jistotou ví, jak se v pohybovat v drahých oblecích a byla zábava s ním pracovat při vytváření Frankových kostýmů. Frank je postava, o níž ve filmu hodně slyšíte ještě, než se objeví na plátně, což znamená, že od něj budou diváci také hodně očekávat. Když se pak objeví, tak já jako kostýmní výtvarník, mohu podpořit to, co od jeho postavy diváci očekávají. Ukáže se, že má vkus a umí se oblékat.“ Frank je vždy sladěný od hlavy až k patě a podle Glickmana hrají jeho kostýmy velkou roli pro pochopení jeho postavy, světa odkud pochází a světa, který ve svém okolí očekává.
Ticho před bouří se odehrává kdesi tropech, ve fiktivním městě s názvem Plymouth. Produkční tým zkoumal různá exotická místa - například Bermudy, Dominikánskou republiku nebo Fidži, ale jakmile dorazil Knight na Mauricius, věděl, že svoje místo našel. „Mauricius je z hlediska natáčení filmů zatím neobjevený, protože své dveře filmařům otevřel teprve nedávno. Hledal jsem místo, kde, ať už namíříte kameru kamkoliv, nebudete vědět, kde se nacházíte. Jinými slovy, místo Mauriciu to stejně tak mohl být Karibik, Afrika, nebo Francie, podle konkrétního místa a etnického složení obyvatelstva. Žijí tu všichni, namíchání, a zdá se, že spolu vychází.“
“Na papíře vypadalo natáčení na Mauriciu poměrně náročně, je to přeci jen ostrov uprostřed indického oceánu a daleko od všeho. Když jsme tam ale dorazili, projeli jsme východní pobřeží a vzpomínám si, že jsme se procházeli po molu, zastavili se, poodstoupili a podívali se na ten svět a uvědomili si, že máme restauraci, kterou bychom mohli proměnit v bar, máme molo a máme krajinu, která se může stát rybářskou vesničkou. V tu chvíli jsme věděli, že jsme našli to správné místo, které nám bude kreativně vyhovovat,“ dodává Steven Knight.
Vzhledem k tomu, že se asi 28 až 30 stran ze 100 stránkového scénáře odehrává na otevřeném moři, bylo natáčení Ticha před bouří neuvěřitelně náročné. Natáčet na lodi je velmi složité, pomalé a drahé, přináší problémy s počasím, nestálostí světla i vody. Mauricius však nabízí i jedinečnou výhodu - jde o sopečný ostrov obklopený útesem. Když členové štábu zvažovali jiná místa, mysleli si, že budou scény na moři muset natáčet v nádrži. Ale protože útes obklopující Mauricius vytváří efekty laguny hluboké jen dva metry, dokonale splňoval fyzikální vlastnosti nádrže. „V podstatě využíváme takovou obrovskou nádrž a útes slouží jako přechod mezi stojatou vodou a oceánem, přesně jako když natáčíte v nádrži,“ vysvětluje Knight. „Mauricius a všechny jeho vlastnosti nám pomáhají vytvořit svět, který jsme si vymysleli.“
Ocenění:
Golden Raspberry Awards (Razzies)
2019 - Matthew McConaughey (Nejhorší herec)
DABING
V českém znění: Jakub Saic - Matthew McConaughey (Baker Bill), Jitka Moučková - Anne Hathaway (Karen Zariakasová), Pavel Vondra - Jason Clarke (Frank Zariakas), Dana Černá - Diane Lane (Constance), Ivo Novák - Jeremy Strong (Reid Miller) + Robert Hobbs (Ape), Zbyšek Horák - Djimon Hounsou (Duke + titulky), Veronika Bandyová - Charlotte Butler (Lois), Tomáš Juřička - David Butler (Jack) + Michael Richard (Ron), Tomáš Semerád, Radoslav Budač
Překlad: Jan Feldstein
Dialogy: Pavel Soukup ml.
Produkce: Markéta Kratochvílová
Zvuk: Michal Páleníček
Finální mix: Matěj Večeřa
Režie: Veronika Veselá
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 31.1.2019 Bontonfilm
Premiéra USA: 25.1.2019 Aviron Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 10.7.2019 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 10.7.2019 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 1 366 960
Tržby celkem - $ 14 387 413
Návštěvnost v ČR 8 526
Náklady (Rozpočet) - $ 25 000 000
„Na tomhle ostrově nikdo neumírá . . . dokud neporušíte pravidla“
OBSAH
Všechna tajemství jednou vyplují na povrch. Baker (Matthew McConaughey) toho má asi dost za sebou. Svoje životni rány si léčí v klidu a vedru rajského exotického ostrova kdesi v Karibiku. Živí se tu jako rybářský průvodce, má svou loď s názvem Ticho před bouří, ve vesnici má domek i milenku (Diane Lane) a nehezkou minulost zapíjí v baru. Ticho jeho života rozčísne jako blesk bývalá žena Karen (Anne Hathaway). A přinese bouři. Zničehonic se objeví a zoufale požaduje po Bakerovi, aby zabil jejího současného násilnického manžela. Ve jménu jejich společného syna i ve jménu jednoho milionu dolarů jako odměny má vzít jejího manžela na rybářskou výpravu a uprostřed oceánu ho hodit žralokům. Baker nejprve odmítá, ale klidné vody karibského ráje jsou už nevratně zčeřené. Výčitky a strach o syna ho začnou ještě více pronásledovat a začne o návrhu přemýšlet. Následná vlna vášní, událostí a zvratů odhalí i ta nejskrytější tajemství. (Bontonfilm)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
V Hollywoodu si fakt můžou natočit, co chtějí. Během filmu jsem si totiž pořád říkal, kde je sakra to sci-fi a mysteriózní, co je tady popsáno v žánrech. Ke konci filmu to ale dostalo takovej spád, že jsem měl co dělat, abych ho vůbec pochopil (a nakonec nepochopil). Na druhou stranu nemůžu říct, že by mě to karibské prostředí nebavilo. Bavilo...a jak. Matthew tu je opět ten klasickej strhanej chlap životem, kterej si tu celý film uzurpuje pro sebe. Anne vypadá jak umělá, Jason je na přesdržku a naštěstí tu zbejvá ještě místní mnich Djimon Hounsou, kterej tu životní rozvrácenost Matthewa jakž takž tříští. Osobně musím říct, že takovou filmařskou ulítlost s hollywoodskými hvězdami jsem dlouho neviděl. Jak kdybych chvíli koukal na Interstellar z Karibiku, ale přitom vůbec nechápal, co je na tom filmu divně. Dokud se nezačalo schylovat ke konci. (Malarkey) 3*
Jasně, Matt zase začal chodit do posilovny a potřeboval nám ukázat výsledky své dřiny, takže říkat, že tento film nemá větší smysl je nesmysl. Překvapení je pro mě Anne, tady mě teda jako fatalka příliš nechytla. Celkový náměť filmu mě nepřijde úplně špatný, ovšem trošku pokulhává zpracování, jako kdyby ani sami autoři nevěděli přesně jak co veleváženému diváctvu říct a tak vzniklo pár otazníčků nad příběh. Nicméně ten životní styl Matta, chlast, ženský, ryby, slunce a zbytek fuck, ten mě velmi zaujal. Já pro tyhle muže s intelektuální náplní života mám prostě slabost. Není to až taková hrůza, jak tady kolegové píšou, samozřejmě nic světobornýho, ale já to v kině přežil docela v klidu. (Enšpígl) 3*
Dva oscaroví herci a zároveň velcí sympaťáci, kouzelné prostředí, určitý nádech mystična, erotické dusno. Jenže hned od začátku tvůrci leccos potřísní kaňkami, charakterizace postav je plochá až hanba a nakonec přijdou se „zvratem“, který nepotěší. Ani trochu. Matthew McConaughey prchá před minulostí, po letech se setkává s Anne Hathaway, která mu porodila syna, ale při jeho službě vlasti dala přednost prachatému tyranovi. Z Matthewa je nyní rybář, má sen lapit obřího tuňáka, jenže nemá prachy a chlastá. Ex mu nabízí lákavý balík peněz, když ji zbaví násilnického manžela (úplně pitomě uchopená role), což ulehčí život i vlastnímu synkovi. Mezitím přijde na pár morálních keců, neúspěšných plaveb za vysněnou rybou i na nabídku sexu s bývalkou. To, co přijde pak, nehodlám pitvat. Prostě se objeví tak trochu nový film. Chybí napětí, chybí emoce. Ani herci nepotěší, kupříkladu moje oblíbenkyně Hathaway (nesmyslně na blond) působí mdle, a coby objekt touhy i docela lacině. Britský tvůrce Steven Knight jako scenárista Východních příslibů či Špíny Londýna nějakou kvalitu ukázal, tady ovšem selhává na plné čáře. Měl kašlat na podivné ambice a vsadit na dusný thriller o dramatických událostech na otevřené vodě a nechat nám tím vzpomenout na 90. léta. (castor) 2*
VELKÁ RECENZE
Steven Knight se v Hollywoodu už zvládl etablovat jako scenárista a o pár let později i jako režisér. Napsal Špínu Londýna a získal za ni nominaci na Oscara, výborné Východní přísliby a seriálové pecky Peaky Blinders a Taboo. Jako režisér se podepsal pod komorní thrillery Crazy Joe a Noční jízda, které se taky povedly, takže dostal zelenou, aby se pokusil postoupit do vyšší ligy. Vzhledem k tomu, jak jeho Ticho před bouří u diváků i u kritiků vyhořelo, to možná bylo naposledy, ale tvrdit o jeho novince, že by nedovedla zaujmout, by nebylo úplně přesné. Zajímavá je. Jen možná ne úplně tím dobrým způsobem.
Baker žije na malém ostrově uprostřed oceánu, vozí boháče na ryby a pokouší se zapomenout na svůj starý život. Ten si ho však najde, když se jednoho dne v hospodě objeví jeho bývalá žena a snaží se ho ukecat, aby za deset milionů dolarů a pro blaho svého syna zabil jejího nového manžela, který jí i Bakerovu klukovi dělá ze života peklo. Jemu se do toho zpočátku moc nechce, ale stará láska a pocit zodpovědnosti za potomka ho donutí o tom čím dál tím víc uvažovat… a pak se něco stane. A já vám tu neřeknu co, protože byste mi asi stejně moc nevěřili.
Ticho před bouří se první hodinu tváří jako klasický pomalu vyprávěný thriller o osudové ženě, velkých penězích a podrazech. Jako takový vcelku funguje, i když se děj odvíjí možná až příliš pomalu a Anne Hathaway vypadá na femme fatale trochu moc roztomile a nevinně, ale to není popravdě moc důležité, protože po zvratu, který přijde v polovině, je to nakonec úplně jedno. Po hodině se totiž z Ticha před bouří stává neskutečně bizarní podívaná a mohla by fungovat, kdyby se jí chopil někdo jako Brian De Palma, David Lynch nebo David Cronenberg. Bohužel Knightovi přerostla přes hlavu.
Zvrat (sakra, jak strašně moc bych vám to chtěl vykecat…) je šílený a naprosto neočekávaný, naneštěstí po něm už nepřijde nic. Knight sám sobě podráží nohy, protože od základů přepíše pravidla celého filmového světa, ale rychle se ukáže, že moc neví, jak podle těch nových pravidel hrát. Z průměrného, i když celkem funkčního thrilleru se tak stává naprosto mimózní podívaná, jejíž tvůrce se strašně moc snaží poskládat ji tak, aby dávala smysl, šokovala a nutila diváka přemýšlet. Bohužel po twistu už s ničím zajímavým nepřijde a člověk tak půl filmu kouká na něco, co asi v hlavě tvůrce dávalo smysl a zavánělo genialitou, ovšem cestou na plátno se z toho stal pitomoučký blábol. Na konci to do sebe sice tak nějak zapadne, avšak ne proto, že by to bylo bůhvíjak dobře vymyšlené. Není, je to vlastně strašně nesmyslné, ale hlavně jsme se v polovině dozvěděli téměř vše podstatné a už se jen čekalo na to, jestli to Knight nějak zvládne důstojně dovyprávět a jaký ze dvou možných závěrů si nakonec zvolí.
Ticho před bouří má fajn obsazení, atraktivní prostředí a Knight dovede vytěžit atmosféru tropického ostrova, jinak to však celé vypadá jako epizoda Black Mirror, kterou někdo hodil do koše s tím, že není moc zajímavá a ke konci se stává vyloženě pitomou. Knight to asi celé myslel dobře, ale udělat z toho chytrý a zábavný film se mu vážně nepovedlo.
O FILMU
Scenárista a režisér thrilleru Ticho před bouří Steven Knight, tvůrce vynikajících seriálů Taboo a Peaky Blindres: Gangy z Birminghamu, přišel s nápadem na film na moři na rybářské lodi: „Kapitán lodi měl hodně svéráznou povahu. Rybáři umí být skutečně posedlí, proto mě napadlo, že vymyslím postavu rybáře, který se úporně snaží chytit jednu určitou rybu. Pracoval jsem pak na postavě a příběhu rybáře, přemýšlel jsem, co byl zač, kde se nacházel a proč byl zrovna tam.“
Ticho před bouří je o posedlosti jen částečně. Z té větší je to tajemný thriller, kde „dobří lidé dělají špatné věci z dobrého důvodu“ a kde na hlavní postavu dopadnou stíny z minulosti. „Rád zkoumám možnost volby a svobodnou vůli. Máme ji nebo jsou věci předem dané? Chtěl jsem vzít Dillovu postavu a uvrhnout ho do světa, kde si na počátku bude myslet, že se rozhoduje sám za sebe. Pak ale začne přemýšlet o tom, zda jsou to vlastní rozhodnutí nebo rozhodnutí, do kterých je tlačen okolnostmi,“ popisuje Steven Knight.
Knight je scénáristou filmů jako Špína Londýna, Východní přísliby, Spojenci, Tah pěšcem nebo odlehčené Lásky na kari. U snímku Ticho před bouří předem věděl, že ho chce i režírovat. „Jsou filmy, u nichž už když píšu scénář, vím, že je chci také režírovat. Mám tam nápady, které si chci ponechat pro sebe. U tohohle filmu to bylo desetkrát tak - opravdu jsem chtěl být režisérem právě já.“
Ticho před bouří se odehrává na tropickém ostrově uprostřed Indického oceánu, tvůrci se pro řadu věcí inspirovali přímo tam, kde posléze i natáčeli - na Mauriciu. „Lidé na Mauriciu jsou velmi specifičtí. Když jsem se díval, jak se oblékají, jaký život na ostrově žijí, ovlivnilo to naší představu o tom, jak film pojmout. Mám totiž pocit, že tady na ostrově žijí lidé ve svém vlastním světě.“
Casting započal asi půl roku před zahájením natáčení TICHA PŘED BOUŘÍ a jednou z prvních obsazených rolí byla postava Bakera Dilla. Pro Knighta byl v tomto případě od začátku první volbou Matthew McConaughey. „Nikdo není lepší než Matthew. Dill musí být trochu prudší, výrazný, postava, kterou nelze hned prohlédnout, někdo, kdo je uzavřený, a tak jsem si Matthewa představoval.”
“Je to chlap, který toho hodně zažil, sloužil v armádě a moře ho vyplavilo na rajský ostrov. Musíme ale zároveň cítit, že jde opravdu o muže protřelého životem. Nesnaží se schovávat před tím, co se mu v životě událo, ale chce bezpochyby ochránit ostatní před tím, co nosí v sobě. Představa, že by roli hrál Matthew, se nám zamlouvala od začátku. Matthewa scénář nadchl a s rolí velmi rychle souhlasil,” vypráví Knight.
Že chce ve filmu hrát, vědět Matthew McConaughey okamžitě. „Vzpomínám, že jsem Stevenovi psal: ,Nic neměň. Prosím, neměň ani slovo.‘“ Různé roviny, které příběh tvoří, ho velmi zaujaly. Na první pohled jde o muže posedlého chycením ryby, ale pod povrchem této dějové linky film řeší, co je a co není realita. „Musím ovládnout svou vůli, najít si cestu ke konci příběhu. Jsem detektivem vlastního života a musím odhalit, co je skutečné.“
Po obsazení McConaugheye, začali producenti sestavovat zbytek hereckého ansámblu. Anne Hathawayová si scénář zamilovala a skutečnost, že s McConaugheyem už pracovala, představovala velkou výhodu. „Vzájemně si důvěřovali, což je pro roli velmi důležité. Pojí je blízké přátelství - že jsme je pro film získali, bylo zásadní,“ dodává Knight.
Když ve své schránce objevila email se scénářem od Stevena Knighta, byla Anne Hathawayová nadšená. „Nemohla jsem uvěřit tomu, co čtu. Kvalita, nejen dialogů a zápletky, ale i režijních poznámek, byla tak vysoká…“ Hathawayová obdivovala Kareninu odvahu a zaujalo ji, že ji definovala láska k vlastnímu dítěti a každé rozhodnutí přijímala s vědomím, že chce pro syna to nejlepší. Anne Hathawayovou oslovila také možnost zahrát si matku, která na povrchu zdánlivě působí „velmi něžně a mírně, ale uvnitř skrývá opravdovou bojovnici.“
Také pro Diane Lane bylo pracovat s Knightem rozhodující příležitostí. “Je úžasný v tom, co dělá. Podle mě je tento scénář přímo od srdce. Vzpomínám si, že jsem si s ním na dálku volala a snažila se porozumět jemu a tomu, co chce, protože napsal scénář a ve svých uších slyší, jak moc jsou postavy věrné tomu, jak je vytvořil.“
„Šaty dělaj člověka“ . . charakter postav filmu hodně vytváří kostýmy a přestože nejde o historický kostýmní film, věnovali jim tvůrci velkou pozornost. „Jako inspiraci jsem používal klasické noirové filmy, Humphreyho Bogarta a Lauren Bacallovou, jejich sílu, krásu a osudovost. Pak přemýšlel, jak je přetavit do současné estetiky,“ říká kostýmní návrhář Danny Glickman.
Co se týče hlavní postavy a Matthew McConaugheyho, našel Glickman inspiraci v tradiční mužnosti, kterou vidíme například u Bogarta nebo Marlona Branda. „Hrál jsem si se správným dávkováním autentičnosti, kuráže, mužnosti a propracované citlivosti. S Matthewem jsme se snažili vytvořit něco zdánlivě jednoduchého, co se ale v průběhu příběhu může ukázat jako velmi pravdivý odraz života, který Dill žije.“
Glickmana také bavilo navrhování kostýmů pro Karen, kterou ztvárnila Anne Hathawayová. „Na postavě Karen se mi líbí, že předkládá mnoho otázek tím, jak se prezentuje - je vždy elegantní, záleží jí na detailech. Myslím, že se ale v průběhu filmu budeme vážně ptát, co je Karen vlastně zač.“ Glickman se domnívá, že diváci budou hledat odpovědi v jejích kostýmech.
Glickman byl velmi nadšený ze spolupráce s Jasonem Clarkem. „S jistotou ví, jak se v pohybovat v drahých oblecích a byla zábava s ním pracovat při vytváření Frankových kostýmů. Frank je postava, o níž ve filmu hodně slyšíte ještě, než se objeví na plátně, což znamená, že od něj budou diváci také hodně očekávat. Když se pak objeví, tak já jako kostýmní výtvarník, mohu podpořit to, co od jeho postavy diváci očekávají. Ukáže se, že má vkus a umí se oblékat.“ Frank je vždy sladěný od hlavy až k patě a podle Glickmana hrají jeho kostýmy velkou roli pro pochopení jeho postavy, světa odkud pochází a světa, který ve svém okolí očekává.
Ticho před bouří se odehrává kdesi tropech, ve fiktivním městě s názvem Plymouth. Produkční tým zkoumal různá exotická místa - například Bermudy, Dominikánskou republiku nebo Fidži, ale jakmile dorazil Knight na Mauricius, věděl, že svoje místo našel. „Mauricius je z hlediska natáčení filmů zatím neobjevený, protože své dveře filmařům otevřel teprve nedávno. Hledal jsem místo, kde, ať už namíříte kameru kamkoliv, nebudete vědět, kde se nacházíte. Jinými slovy, místo Mauriciu to stejně tak mohl být Karibik, Afrika, nebo Francie, podle konkrétního místa a etnického složení obyvatelstva. Žijí tu všichni, namíchání, a zdá se, že spolu vychází.“
“Na papíře vypadalo natáčení na Mauriciu poměrně náročně, je to přeci jen ostrov uprostřed indického oceánu a daleko od všeho. Když jsme tam ale dorazili, projeli jsme východní pobřeží a vzpomínám si, že jsme se procházeli po molu, zastavili se, poodstoupili a podívali se na ten svět a uvědomili si, že máme restauraci, kterou bychom mohli proměnit v bar, máme molo a máme krajinu, která se může stát rybářskou vesničkou. V tu chvíli jsme věděli, že jsme našli to správné místo, které nám bude kreativně vyhovovat,“ dodává Steven Knight.
Vzhledem k tomu, že se asi 28 až 30 stran ze 100 stránkového scénáře odehrává na otevřeném moři, bylo natáčení Ticha před bouří neuvěřitelně náročné. Natáčet na lodi je velmi složité, pomalé a drahé, přináší problémy s počasím, nestálostí světla i vody. Mauricius však nabízí i jedinečnou výhodu - jde o sopečný ostrov obklopený útesem. Když členové štábu zvažovali jiná místa, mysleli si, že budou scény na moři muset natáčet v nádrži. Ale protože útes obklopující Mauricius vytváří efekty laguny hluboké jen dva metry, dokonale splňoval fyzikální vlastnosti nádrže. „V podstatě využíváme takovou obrovskou nádrž a útes slouží jako přechod mezi stojatou vodou a oceánem, přesně jako když natáčíte v nádrži,“ vysvětluje Knight. „Mauricius a všechny jeho vlastnosti nám pomáhají vytvořit svět, který jsme si vymysleli.“
Ocenění:
Golden Raspberry Awards (Razzies)
2019 - Matthew McConaughey (Nejhorší herec)
DABING
V českém znění: Jakub Saic - Matthew McConaughey (Baker Bill), Jitka Moučková - Anne Hathaway (Karen Zariakasová), Pavel Vondra - Jason Clarke (Frank Zariakas), Dana Černá - Diane Lane (Constance), Ivo Novák - Jeremy Strong (Reid Miller) + Robert Hobbs (Ape), Zbyšek Horák - Djimon Hounsou (Duke + titulky), Veronika Bandyová - Charlotte Butler (Lois), Tomáš Juřička - David Butler (Jack) + Michael Richard (Ron), Tomáš Semerád, Radoslav Budač
Překlad: Jan Feldstein
Dialogy: Pavel Soukup ml.
Produkce: Markéta Kratochvílová
Zvuk: Michal Páleníček
Finální mix: Matěj Večeřa
Režie: Veronika Veselá
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 31.1.2019 Bontonfilm
Premiéra USA: 25.1.2019 Aviron Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 10.7.2019 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 10.7.2019 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 1 366 960
Tržby celkem - $ 14 387 413
Návštěvnost v ČR 8 526
Náklady (Rozpočet) - $ 25 000 000
Tvůrci a herci
Steven Knight (Režie), Guy Heeley (Produkce), Steven Knight (Produkce), Greg Shapiro (Produkce), Benjamin Wallfisch (Hudba), Jess Hall (Kamera), Laura Jennings (Střih), Moonyeenn Lee (Casting), Jon Rabaud (Casting), Andrew McAlpine (Scénografie), Christina Moore (Scénografie), Danny Glicker (Kostýmy), Sven Taits (Zvuk), Felicity Bowring (Masky), Kerry Skelton (Masky), Steven Knight (Scénář), Matthew McConaughey (Herec), Anne Hathaway (Herec), Diane Lane (Herec), Jason Clarke (Herec), Djimon Hounsou (Herec), Jeremy Strong (Herec), Robert Hobbs (Herec), Kenneth Fok (Herec), Garion Dowds (Herec), John Whiteley (Herec), Edeen Bhugeloo (Herec)
2019/116/USA/Drama, Mysteriózní, Sci-Fi, Thriller
Zajímavost k filmu
- Roli Karen (Anne Hathaway) měla hrát Christina Ricci, která roli odmítla kvůli filmu 10 Things We Should Do Before We Break Up (2020). (lucius789)
- Zpočátku měla být do role obsazena Uma Thurman, ale nakonec ji dostala Diane Lane. (ČSFD)
- Natáčení probíhalo na ostrově Mauricius.
- Zpočátku měla být do role obsazena Uma Thurman, ale nakonec ji dostala Diane Lane. (ČSFD)
- Natáčení probíhalo na ostrově Mauricius.
Odkazy