Štvanec / The Hunted (2003/91/USA/Akční, Drama, Thriller) 64% -Originál DVD-

13.01.2023 20:15
JEDNOU VĚTOU
„… a jeho lovec“

OBSAH
Hluboko v oregonských lesích se ukrývá dobře vycvičený zabiják Aaron Hallam (Benicio Del Toro), který utekl ze služby u speciální vojenské jednotky. Když brutálně zavraždí čtyři lovce, zvláštní agentka FBI Abby Durrell (Connie Nielsen) požádá o pomoc L. T. Bonhama (Tommy Lee Jones). Ten jediný jí může pomoct. Bonham je v důchodu, a tak zpočátku váhá. Roky strávené u speciálních jednotek tím, že učil ostatní vojáky, jak zabíjet, nechal daleko za sebou. Ale pak si uvědomí, že vrahem je jeden z jeho bývalých „žáků“. Musí ho zastavit, a proto se vydá do lesů úplně sám. (TV Prima)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Štvanec je natočen pouze z jednoho důvodu. Tommy Lee Jones s vousy chtěl ukázat Benicio Del Torovi, kdo je větší zálesák a jestli žák dokáže překonat svého učitele. Film to není rozhodně špatný, pomalý děj, který není ničím krom souboje dvou mužů vylepšen často ztrácí na zajímavosti a spadá do nudy. tento stereotyp se snaží přerušovat akční/dobrodružné scény, v kterých se buď oba muži mlátí, pronásledují nebo plazí v opravdu škaredě vypadajícím sajrajtu někde v lese. William Friedkin pro mě nikdy nebyl extra kvalitním režisérem, ale na tomhle filmu neměl ze svého postu, co zkazit. (Djkoma) 3*

Než pravíte "Benicio", otevře si drobnou kovářskou dílnu, vám otevře stehenní tepnu, propíchne plíci a zmizí jako prd ve větru. Ten člověk má trauma a dostat z něj ho může jen jeho osobní "Trautman" T.L.Jones.. Friedkin tradičně syrový, naturalistický, ničím se nezdržující a nabízející jeden z nejlepších filmových soubojů na nůž (a pazourek) v historii. Řeknu vám, vydat se do oregonských lesů na houby musí být pěkně o hubu.. (Gilmour93) 4*

Snad až příliš oldschoolová rambovská variace o dvou zásadových skautech, vyvedených z míry světem, který žádných zásad nedbá. Učitel a žák, jasná páka, jenže kdo je kořist a kdo lovec? Tyhle dvě role jsou střídány výrazně častěji než výrazy na tváři Benicia Del Tora (oproti Slyovi je ale stále žabař). V tomhle přímočaře nalajnovaném střetnutí dvou mužů není místo pro nýmandské poldy z města, kteří jsou jenom palivem pro Del Torovu kudlu. Ten zjišťuje, že vám sebedokonalejší zvládnutí pravidel bude houby platné, nebudou-li pravidla dodržována. Mít více scén grády té závěrečné, kdy se chlapci celkem věrohodně řežou, a méně onen punc posttraumatické retardovanosti („jsem zlej magor, protože válka“), s chutí jednu hvězdičku přisadím. 65% (Matty) 3*

VELKÁ RECENZE
Vztah mezi těmito dvěma muži je vyjádřen téměř beze slov.
Friedkin představuje jako prvního Aarona Hallama v roce 1999, v krvavém boji v Kosovu. Srbští vojáci páchají krutosti proti albánským civilistům, zatímco americké tajné jednotky nejsou daleko. Aaron v té době voják dobré pověsti - vnikne do zničené budovy a nepozorovaně proklouzne kolem stráží. Jelikož se pohybuje neslyšně, nastane napínavý okamžik, kdy mu v cestě k cíli vadí holčička, modlící se nad matčiným mrtvým tělem. Ale Aaron se dokáže tak skvěle skrýt mezi stíny, že srbský důstojník, který nařídil celou tu zkázu, nemá tušení, že v místnosti je ještě někdo. Až ho Aaron zabije. Za tuto vraždu je posléze odměněn Stříbrnou hvězdou. Aaron se necítí poctěn,, v noci leží s očima dokořán, sužován nočními můrami.
V roce 2003, pár let od události, která se odehrála v Kosovu, poznáváme L.T. Bonhama jak táhne zraněného vlka třpytivým sněhem nejsevernější části Britské Kolumbie. Běží měkkým krokem profesionálního stopaře. Přiblíží k trpícímu zvířeti. Vyprostí ho z pasti a ošetří mu ránu. Rozzuřený L.T. se odebere do nejbližší taverny a pustí se do chlapa, který past nastražil.
Tisíce mil směrem na jih, v zelených lesích Stříbrných vodopádů, v Oregonu, Aaron Hallam, bývalý poručíkův student - nyní dezertér - pokračuje ve svých nočních hlídkách v divočině. Dva muži v lovecké výzbroji, ale s vysoce účinnými vojenskými teleskopy, najednou slyší výsměch někoho, koho nevidí, někoho, kdo se míhá mezi stromy jako lesní skřítek. Zeptá se dvou lovců, jestli si myslí, že je to spravedlivé vůči zvěři, lovit je s tak velkými teleskopy, pak zasekne nůž do stromu, záměrně jen o vlásek mine jednoho z nich. To vyprovokuje přestřelku dvou lovců, kteří se nemohou rovnat Aaronovým schopnostem. S kočičími reflexy se na ně brutálně vrhne, a zvířecí rychlostí je zabije.
Ale to nejsou jeho jediné oběti. Aaron zabil ještě dva další lovce v této oblasti. Zvláštní agentka Abby Durrelle, zoufale touží po vypátrání vraha. Povolává jednoho muže, který by mohl pomoci.
Nadporučík, hovící si ve výslužbě, odolává ze všech sil tomuto úkolu. Uzavřel minulost a tím by se jenom všechno znovu oživilo. Ale po prostudování fotografií obětí, ví, že zabiják je ten, kterého cvičil. Přijímá tento úkol pod podmínkou, že bude pracovat sám. Vejde do lesů - neozbrojen, jakoby pátral po jiném raněném vlkovi. Jeho poslední slova: "Pokud se do dvou dnů nevrátím, znamená to, že jsem mrtev."
Zatímco Aaron je pronásledován špatnými sny, nadporučík je pronásledován špatnými vzpomínkami na dobu, kdy učil ostatní zabíjet. Slyší Aaronův hlas, vzpomíná si na svého výtečného studenta, a v okamžiku kdy stojí spolu tváří v tvář, ho trápí pocit viny. Nadporučík , že Aaron sklouzl na šikmou plochu, obdržel dopisy od svého sužovaného žáka. Prosil ho o pomoc. Ale on se nechtěl vrátit do minulosti, ignoroval Aaronovu prosbu, a teď ví, že má svůj podíl na hrozivém výsledku.
Nakonec je Aaron vzat do vazby a poslán do zařízení v Portlandu, ale brzy je vydán tajným agentům z oddělení speciálních služeb, aby pro ně pracoval. Aaron, který je zasvěcený do přísně tajných vládních záležitostí, nemůže nikdy předstoupit před veřejný soud, a tajní agenti ho naloží do dodávky a rychle ho odvezou.
Aaron rychle dojde, že ho chtějí agenti "uklidit". Způsobí automobilovou nehodu a vyklouzne do okolní oregonské krajiny.FBI pošle další agenty, aby ho pronásledovali, zatímco nadporučík žádá velitele, aby pronásledování Aarona nechali na něm. Přestože počet mrtvých vzrůstá, velení věří, že toho muže dostanou.
Jedině nadporučík se dokáže přiblížit k Aaronovi a to proto, že Aaron - stejně jako kočka s myší - mu to dovolí. Je rozzuřený na svého bývalého učitele pro to, že nereagoval na jeho dopisy. Ví, že mezi ním a nadporučíkem existuje tragické pouto, které je nezlomné. A i když dojde ke konečnému souboji jednoho proti druhému, ani jeden z nich nedokáže říct, kdo je "loven" a kdo je "lovec".. a kdo nakonec zvítězí.

O FILMU
Režisér William Friedkin (Francouzská spojka, Vymítač ďábla, Žít a umřít v L A.) ve filmu Štvanec se zaměřil na vnitřní konflikt muže a jeho niterných běsů. Příběh válečného veterána - učitele (Tommy Lee Jones), který musí bojovat se svým bývalým studentem Aaronem (Benicio Del Toro), odpadlíkem speciálních vražedných jednotek. Oscarový Tommy Lee Jones (JFK, Uprchlík, Muži v černém, Muži v černém II) se nadchl pro postavu poručíka Bohnama, protože nejzajímavější a nejdůležitější je fakt, že tento muž učí něco, co vlastně sám nikdy nedělal: zabíjet. Ví o tom všechno a je mimořádně dobrý. Zrovna tak oscarový Benicio Del Toro (Traffic) byl nadšen rolí Aarona, jednoho z poručíkových nejlepších studentů v oboru zabíjení.
Režisér Friedkin věří, že "obsazení znamená 80-90 procent úspěchu filmu", Jones a Del Toro předvedli ve filmu Štvanec různé, ale mimořádně úžasné styly herectví.
Tommy Lee Jones a Benicio Del Toro, oba nositelé Oscarů, oba se mnohému při natáčení filmu "The Hunted" naučili. Od souboje s nožem po kování primitivních zbraní. Oba herci pracovali s nositelem Oscara i Zlatého globu, režisérem Billym Friedkinem. Oba byli vděčni, a Jones který už v minulosti s Friedkinem pracoval na vojenském thrilleru, "Rules of Engagement," mimořádně ocenil Friedkinovu metodu práce. Přesně tak se mu to líbí.
"Billy je bezvadný režisér a poskytuje hercům volnost k výměně názorů, což je pro mě velmi důležité," říká Jones. "Také se mi libí, že se snaží dosáhnout skvělého záběru na poprvé. O to já také usiluji: mít ten první záběr vždycky nejlepší. Abych použil sportovní přirovnání, nejlepší obrana je skórovat po každé, když se dotknu míče, " dodává Jones, který přirovnává Friedkinův režisérský přístup k fotbalovému zápasu jeho kolegů na Harvardu.
Pokud se týká poručíka Bonhama, Jones říká, že je na ní nejzajímavější a nejdůležitější, že ten muž učí něco, co vlastně sám nikdy nedělal: zabíjet. "Je v tom mimořádně dobrý," dodává herec, "a ví, o tom všechno. Nikdy to ale doopravdy neudělal."
Benicio Del Toro, který představuje Aarona Hallama, jednoho z poručíkových nejlepších studentů v oboru zabíjení, si váží Friedkinova nadšení pro realismus.
"Jsem mimořádně pyšný na boj muže proti muži ve filmu," říká Del Toro. "Chtěli jsme to natočit co nejreálnější, a tak ačkoliv boj mezi dvěma muži s mimořádnými dovednostmi s nožem by mohl skončit během několika vteřin, náš souboj je velmi skutečný pokud se týká toho jak dlouho blokujeme a jak reagujeme."
Friedkin věří, že "obsazení znamená 80-90 procent úspěchu filmu," Jones a Del Toro předvedli ve filmu "The Hunted" různé, ale mimořádně úžasné styly herectví.
"Tommy je jeden z nejlepších herců a já jsem ho dal na seznam se Spencerem Tracym, Robertem Mitchumem a Steve McQueenem," říká Friedkin. Dělá to co velcí herci dělají: Do každého záběru vloží obrovskou dávku svého nitra. Proto s ním rád pracuji. Do každého okamžiku investuje své vlastní lidství. A Benicio," dodává Friedkin dává do každého záběru sebe. To je přesně to, co tento film potřebuje protože mnohé není sděleno dialogem, ale obrazem. Nemá smysl psát, co Benicio udělá. Velmi často, nejlepší herectví nespočívá jenom v tom co je napsáno v hercově obličeji, ale co je vepsáno v jeho duši."
Producent James Kacks, který v minulosti pracoval s režiséry jako je Sam Saimi na filmu "The Gift" a "A Simple Plan" stejně tak jako s bratry Coenovými na filmu "Raising Arizona,"se nemohl dočkat práce s Billy Friedkinem.
"Chvíli mi trvalo, než jsem Billyho pochopil," říká Jacks. "Natáčí jinak než ostatní.Jinak se připravuje. Nedělá nic z toho na co jsem zvyklý. A navíc jsem si uvědomil, že Billy vychází z dokumentu a natáčí své filmy jakoby to byly dokumenty. Filmuje akci, jako byste tam byli -- jako byste viděli jak se to stalo. A pracovat s ním, je tak jedinečná zkušenost, protože on jako dokumentarista, objevuje podstatu filmu postupně, v průběhu natáčení."
Friedkin snil o tom natočit film "The Hunted" od chvíle, kdy uzavřel přátelství s profesionálním trackerem Tomem Brownem,Jr., ale připadalo mu, že by to byl ryzí dokument až si přečetl scénář Davida a Petera Griffithse o jednom člověku, který prodělal výcvik ve stylu zabijáků Delta Force a stal se masovým vrahem.
"Zabijáky někdo trénoval. Vlastně, jsou často trénováni muži jako můj přítel Tom Brown, který až do dneška učí zvláštní jednotky Delty a dalších týmů způsob stopování, přežití a zabíjení," říká Friedkin. "Cítil jsem, že ve vztahu učitel - student, existují zárodky vzrušujícího konfliktu - hlavně když žákovi málem přeskočilo z počtu zabíjení, které musel provést, a učitel trpí silnými pocity vinny, protože učí ty ostatní zabíjet, i když sám v životě nikoho nezabil." Friedkin najal samotného Toma Browna,, aby trénoval herce a pracoval v průběhu natáčení jako poradce.
"Billy je perfekcionista," říká Brown. Vždycky se mi to na něm líbilo. Snaží se o to natočit co nejvíc autentický příběh."
Dvě hodiny denně, tři nebo čtyři dny týdně během produkce v Portlandu, ve státě Oregon, pracoval Brown s Tomy Lee Jonesem a Beniciem Del Torem. Učil je jak přežít v divočině. Brown publikoval široký výběr knih. Právě jeho knihy upoutaly pozornost Williama Friedkina. Brown vede také stopařskou školu v severním New Jersey - Tom Brown´s Tracking, Nature and Wilderness Survival School.
"Tommy Lee má ranč v Texasu, " vzpomíná Brown. "On se toho nemusel moc učit, protože je lovec a počíná si velmi dobře v přírodě. Benicio měl méně zkušeností, ale velmi snadno se učil. Většinu první poloviny filmu je v masce, a tam existuje jistý, velmi těžký způsob pohybu, jakoby stín, který musíte ovládat, a on se to naučil okamžitě."
Oba dva Jones a Del Toro byli mimořádně vděčni specialistovi na nůž Thomasovi Kierovi, stejně tak jako Rafalu Kayananovi, dalšímu filmovému poradci.
Augie Hess, (nominace na Emmy) , který pracoval s Friedkinem na filmu "Vymítač ďábla" a novějším "Rules of Engagement," říká, že "studovaná surovost" je příslovečná pro tento režijní styl. "Billy rád postaví dekoraci a nechá herce, aby se projevili, a když si vedou dobře hned napoprvé, jedná se o přirozený způsob improvizované nedokonalosti Má rád spontaneitu."
Jak Hess poznal, Friedkin si také potrpí na technické detaily. "Během flashbacku, kdy nadporučík instruuje Aarona jak bojovat, Deschanel použil lehkou ruční kameru, ale působila rušivě, bylo to slyšet v dialogu," vzpomíná Hess. "Tak jsem se zeptal Billyho jestli to chce vystřihnout, a on chtěl abychom to nechali tak jak to je. Udělali jsme jistou zvukovou redukci, abychom oslabili ten účinek, ale přesto je to tam slyšet a zajímavé na tom je, že to tu scénu zkrášluje, dává jí dokumentární nádech."
Podle Deschanela, Friedkin v roli režiséra také dovede naslouchat, když se někomu něco nezdá. "Billy z vás chce dostat to nejlepší, a to má dobrý vliv, zejména na herce.
Poprvé zmírnil svoje nadšení během prvního velkého souboje mezi nadporučíkem a Aaronem. V tom okamžiku, se oba muži vrhnou na lesní půdu, ve snaze uchopit nůž.
"Možná, že jsme mohli na tuto scénu použít kaskadéry," vzpomíná producent Jacks. . "Ale herci tam byli a chtěli to dělat. Bohužel, Benicio vyskočil vysoko a tvrdě dopadl na zápěstí, zhmoždil si ho.Kdyby to bylo všechno, bylo by to v pohodě, natočili bychom to dřív. Ale pak na něj celou svou vahou spadl Tommy , Benicio si zlomil kost a pohmoždil sedm dalších. Byly mu voperovány hřeby, a my jsme museli přerušit natáčení na sedm měsíců."
Lesní zem byla podle Jackse, měkká jako žíněnka, na které herci trénovali, ale terén byl nerovný a bylo na něm mnoho nečekaných předmětů. Del Toro, si vlastně zlomil ruku o malou rostlinu, o kterou klopýtl.
"Mockrát jsem si to přehrával v mysli," říká Jones. "Určitě jsme dost trénovali v tělocvičně. Měli jsme pro ten pohyb i jméno.
Dobrý spor, shrnuje Del Toro celý incident. "Kaskadérský kousek, který nevyšel," říká. "Všichni jsme dopadli na moje zápěstí, včetně mě. Ale teď je to v naprosté pohodě."
"Nejhorší bylo když jsem se dozvěděl, jak hrozné to Beniciovo zranění bylo," vzpomíná Friedkin, který využil sedmi měsíční pauzy na to aby se podval na film a vylepšoval ho než se hvězda natolik uzdraví, aby mohla natáčet. "hodně jsem o filmu přemýšlel, a začal jsem přirovnávat tento příběh k Abrahámovi a Izákovi," říká režisér. "Pak jsem se sešel s Johnny Cashem, který pro nás napsal původní píseň do filmu a požádal jsem ho, aby zarecitoval úvodní verše k Highway 61 Revisited Boba Dylana. Dostali jsme od Dylana povolení a to se stalo osnovou naší scény."
Ke zranění Del Tora došlo pouhých sedm dní před dokončením natáčení. Naštěstí, všechno dále pokračovalo bez problému
"Billy filmoval s velkou péčí, s precizní choreografií, dohlížel na to, abyste se nechali vtáhnout do akce," říká Jacks. "Kombinací jeho oka a Calebovy kamery vznikla velmi bezprostřední autentická scéna."

DABING
1.DABING (VHS, DVD)
V českém znění: Pavel Rímský - Tommy Lee Jones (poručík Bonham), Lukáš Hlavica - Benicio Del Toro (Aaron Hallam), Petra Hanžlíková - Leslie Stefanson (Irene Kravitzová), Lucie Juřičková - Connie Nielsen (agentka Abby Durrellová), Luděk Čtvrtlík - John Finn (agent Ted Chenoweth), Zdeněk Hruška - José Zúniga (agent Bobby Moret), Miloslav Študent - Ron Canada (vel. agent Harry Van Zandt) + Alexander MacKenzie (šerif), Aleš Procházka- Mark Pellegrino (spec. agent Dale Hewitt), Bedřich Šetena - Lonny Chapman (starý prodavač Zander), Roman Hájek - Eddie Velez, Hank Cartwright, Jeff Gianola (lovec jelenů Richard, hasič, Tv reportér, člen zásahového týmu, agent v terénu, policejní technik, svědek autonehody), Jitka Jirsová (žena na autob. zastávce, svědkyně autonehody, běžkyně v parku), Julie Alexandridisová - Alisha Garric (malá dívenka v letištní hale), Zdeněk Velen, Hynek Dřízhal a další
Překlad: Jitka Rybová
Zvuk: Miloš Sommer a Oldřich Wajsar
Produkce: Milena Čapková
Dialogy a režie: Jana Kovaříková
Vyrobily: ABZ Divize Bonton Films v roce 2003

2.DABING (Prima)
V českém znění: Pavel Rímský - Tommy Lee Jones (poručík Bonham), Pavel Vondra - Benicio Del Toro (Aaron Hallam)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 24.7.2003
Premiéra USA: 14.3.2003 Paramount Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.1.2004 (DVD) Bonton Home Entertainment
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé na VHS: 1.1.2004 Bonton Home Entertainment
Poprvé na DVD: 1.1.2004 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby celkem - $ 45 000 000
Náklady (Rozpočet) - $ 55 000 000
 
Tvůrci a herci
William Friedkin (Režie), Richard Hawley (Produkce), James Jacks (Produkce), Ricardo Mestres (Produkce), Brian Tyler (Hudba), Caleb Deschanel (Kamera), Augie Hess (Střih), Denise Chamian (Casting), William Cruse (Scénografie), Gloria Gresham (Kostýmy), Steve Boeddeker (Zvuk), Gail Rowell-Ryan (Masky), John Blake (Masky), David Griffiths (Scénář), Peter Griffiths (Scénář), Art Monterastelli (Scénář), Tommy Lee Jones (Herec), Benicio Del Toro (Herec), Connie Nielsen (Herec), Leslie Stefanson (Herec), John Finn (Herec), José Zúniga (Herec), Ron Canada (Herec), Mark Pellegrino (Herec), Lonny Chapman (Herec), Rex Linn (Herec), Eddie Velez (Herec), Jenna Boyd (Herec), Johnny Cash (Herec), Tara Walker (Herec), Gary Taylor (Herec), Robert Blanche (Herec), Ayanna Berkshire (Herec), Hank Cartwright (Herec), Katie O'Grady (Herec), Mike White (Herec), Mio R. Jakula (Herec)
 
2003/91/USA/Akční, Drama, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Režisér William Friedkin oslovil tehdy začínajícího skladatele Briana Tylera poté, co jej zaujala hudba, kterou zkomponoval pro snímek Lovec démonů (2001). Poté Tyler získal za soundtrack ke filmu Štvanec (2003) řadu ocenění a jeho kariéra od té doby stoupala.
- Nůž, který používá Aaron Hallam (Benicio Del Toro), je Tops Tom Brown Tracker.
- Mokasíny, které Tommy Lee Jones a Benicio Del Toro během nátáčení nosili, byly ušité na míru z bůvolí kůže.
- Stejně jako Benicio Del Toro, byl i Tommy Lee Jones při jednom ze soubojů ošklivě zraněn a natáčení muselo být pozastaveno.
- Mnoho scén bylo natáčeno v Portlandu, protože filmaři potřebovali déšť. Během natáčecích týdnů však nepadla ani kapka.
- Benicio Del Toro si během natáčení souboje s Tommy Lee Jonesem zlomil zápěstí – natáčení muselo být pozastaveno na 4 měsíce.
- Postava Tommy Lee Jonese je inspirována skutečným stopařem Tomem Brownem Jr., který byl rovněž technickým poradcem štábu.
- Obě hlavní postavy, Aaron i L.T., používají bojové umění nazvané Sayoc Kali, jež je z větší části založené na boji s noži a má původ na Filipínách.
- Několik filmových postav dostalo příjmení podle slavných rockerů: Bonham (John Bonham – Led Zeppelin), Kravitz (Lenny Kravitz), Van Zandt (Steve Van Zandt), Zander (Robin Zander – Cheap Trick), Powell (Cozy Powell), Richards (Keith Richards – Rolling Stones).
 
Odkazy