Oliver Twist / Oliver Twist (2005/130/Velká Británie, Česko, Francie, Itálie/Drama, Rodinný) 73% -Originál DVD-

20.05.2022 05:01
JEDNOU VĚTOU
„Oscarový režisér, Roman Polanski, se scenáristou Ronaldem Harwoodem společně oživují klasický román Charlese Dickense o mladém sirotkovi, který se přimotá k partě kapsářů.“

OBSAH
19. století, Londýn. Oliver Twist osiřel v raném věku a nyní musí žít v chudobinci, který řídí odporný pan Bumble. Již tak skromné denní příděly chlapců jsou jeho zásluhou ještě tenčí. Zoufalý, přesto však rozhodnutý, Oliver uprchne a splyne s davy v ulicích Londýna. Nemá v kapse ani penny, je sám. Fagin, šéf místních malých kapsářů, ho však vláká do světa zločinu. Oliverova záchrana od laskavého pana Brownlowa je pouze začátkem řady dobrodružství, která jsou příslibem lepšího života.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Roman Polanski se pokusil zachovat charakteristické znaky Dickensových románů vycházejících na pokračování, takže i jeho film se nejdříve věnuje několika pro samotnou zápletku podružným epizodám, které končí de facto otevřeně (přesunem hlavního hrdiny někam jinam) a postupně konstruují obraz nevinného hrdiny zmítaného osudem. Komplexně rozvíjený narativ tak začíná až kolem čtyřicáté minuty s příchodem do Londýna, kdy se film dostává na nový začátek a divák se může konečně začít orientovat v prostoru, v čase a v postavách. Na jejich spletitých vztazích je film postaven a všechny jsou ve skutečnosti mnohem důležitější než sám hrdina, který svůj osud není schopen ovlivňovat, ale je jím sám zmítán. Vzhledem k předchozím Polanského hrdinům, kteří se vždycky snažili změnit svůj osud, Oliver Twist je zajímavým popřením hlavní postavy ve vztahu ke zdánlivě vedlejším persónám kolem, jejichž spletitými vztahy je Oliver vlastně průvodcem. Nedokáže ovlivnit svůj osud (když se o to pokusí, je postřelen), ale radikálně ovlivňuje osudy všech ostatních a nutí je dělat fatalická rozhodnutí, která s sebou většinou nesou tragické důsledky (vražda, šílenství, oběšení), ačkoliv dosud žili v poměrně klidném stavu bez konfliktů. Oliver Twist představuje především katalyzátor událostí, hitchcockovského „McGuffina“. Přes všechnu pasivitu a naivitu budí malý Oliver Twist diváckou spoluúčast, především skrze bezmocnost a nespravedlnost: neustálé křivdy, kterých se Oliverovi pořád dostává, když do jeho nevinné (chtělo by se říci prázdné) mysli padouchové vkládají vlastní uvažování. Křivdy, bezmoc a nesmyslné přívaly násilí jsou tu prezentovány jako nedílná součást života, před níž nelze utéct. Nádherně natočený film navíc vsugerovává podobně intenzivní pocit identifikace s prostorem, jaký Polanski vytvořil v Pianistovi. Evidentními digitálními triky nezploštělý Londýn (postavený v Praze) podobně jako v Pianistovi žije se svými postavami a kopíruje jejich momentální rozpoložení. (Douglas) 5*

Obrazově velmi hezké a už od prvního záběru je patrné, že Roman Polanski snad poprvé ve své režijní kariéře dá hodně na exteriéry a atmosféru filmu založenou na místě, kde se odehrává. Opravdu mě překvapilo, jak jsou ulice "Londýna" skvělé a herci pana režiséra poslouchají snad jenom v dobrém, protože tu nikdo nehraje špatně ani průměrně. Všichni jsou tu výborná, hudba potěší a skoro si není na co stěžovat. Možná jedině na můj pocit jisté prázdnoty tohoto díla, které na mě dýchalo každou minutu. Jako by nám bylo pouze vyprávěno, bez duše a nebo snahy, aby jsme porozuměli. Chybí mi tam ten pocit, kdy se divák nechá pohltit a vcucnout a sám se prochází uličkami, kde se oddávají prostitutky své práci a malý caparti strkají své špinavé pracky do cizích kapes... (Djkoma) 4*

Krásnou výpravu a výtečnou práci se světlem bohužel anuluje tradičně nudná a sterilní režie. Polanski absolutně nezvládá tempo filmu a celek je víceménně plochý, bez jakékoli dynamiky, či zlomového bodu. Ben Kingsley je absolutně k nepoznání a nebýt závěrečných titulků, nevěděl bych o něm. Hlavní chlapecký hrdina je obyčejný a naprosto nevýrazný, stejně jako celý příběh. Postavy jsou vůči divákovi odtažité a nezajímavé. Knihu jsem nečetl, ale horši než film snad být ani nemůže. Čekal jsem, že mě bude Polanski nudit (téměř pravidlo), avšak jisté kvality jsem od filmu očekával. Bohužel zde není téměř nic. Nudná a sterilní vyprávěčka, která absolutně nemá šanci.(Kaka) 2*

VELKÁ RECENZE
Roman Polanski chtěl podle svých slov natočit konečně film, na který by se mohli přijít podívat i jeho děti. Realizace probíhala především v Praze a režisér se chopil dlouhými desetiletími prověřené látky – viktoriánského románu Charlese Dickense o sirotkovi na nelehké cestě za štěstím, Oliveru Twistovi.
Předně bych pochválila to, co na mne udělalo asi největší dojem – vynikající kameru a hudbu. Oliverův neutěšený svět sice občas připomene pohled na varšavské ghetto z Polanského oscarového Pianisty, ale je to obraz oživujíci dobové rytiny, jež román ilustrovaly, a odkazující na temné, no esteticky dokonalé malby té doby. Obraz i nádherná hudba vytvářejí atmosféru, jež rezonuje ještě dlouho poté, co se za vámi zavřou dveře kinosálu. Je to opravdu drsný portrét kruté doby, jejíž nelítostnost výtvarná estetizace spíš zdůrazňuje, než potlačuje.
Tvůrci moudře okleštili komplikovaný děj předlohy tak, aby byl snesitelný pro filmové plátno, a zároveň v něm nic zásadního nechybí. Přesto by filmu neuškodilo ještě razantnější zkrácení trochu nepřiměřené stopáže, neboť příběh chvílemi dost ztrácí dech. To je dáno i hlavní postavou, kterou režisér slíbil udělat zajímavější, komplikovanější, no opak je nakonec pravdou. Oliver se svým okouzlujícím ublíženým pohledem je chudáček, vláčený nekonečnou „řadou nešťastných pŕíhod.“ Mnohem životnější (a zajímavější) je plejáda vedlejších charakterů, které teprve dodávají tomuhle dílu tu správnou energii a šťávu. Prohnaný „Lišák“ Artful Dodger je určitě působivější (a spravedlivě viděno také vděčnější) postavou než Oliver, nad nímž se sice člověku svírá srdce, no na dvě hodiny by to bylo málo.
Strhující je kreace Bena Kingsleye v roli Fagina, zvráceně pečujícího o své svěřence z ulice, jež plní jeho bezednou pokladnici. Sekvence, v níž podvodníkovi učedníci předvádějí taneční okrádačskou choreografii za doprovodu sugestivní hudby, vskutku stojí za shlédnutí. S mrazením v páteři jsem sledovala každou scénu, kterou si uzurpoval děsivý Bill Sykes coby esence absolutního zla; fascinující a asi nejkomplexnější postavou je jeho tu vyděšená, tu odvážně odhodlaná družka Nancy.
Z jasně rozdělených černo-bílých plakátech k filmu by se možno zdálo, že půjde o zápas mezi Dobrem a Zlem o Oliverovu duši. Můj dojem je značně odlišný, touhle optikou se jedná spíš o snahu kýčovitě prosluněné strany vyrvat nevinného kloučka ze spárů špíny, otrhaných šatů a křivých charakterů, zachránit ho pro knihy a ušlechtilé zájmy. Mnohem zajímavější stránkou filmu je spomínaná spleť různých uhraničivých karikatur i překvapivě realistických figur. Vzhledem k nim a výtvarně-hudební složce filmu Olivera Twista doporučuji, s jednou výstrahou: navzdory proklamovaným záměrům Romana Polanského na něj své děti určitě neberte. Pokud jim teda nemáte zájem pomstychtivě přivodit noční můry, aby si uvědomili, jak je jim u rodičů (t.j. u vás) krásně.

Ocenění:
European Film Awards
2006 - Roman Polanski (Cena diváků)

DABING
V českém znění: Petr Neskusil - Barney Clark (Oliver Twist), Oldřich Vlach - Ben Kingsley (Fagin), Tomáš Materna - Harry Eden (Ferina Lišák), Jiří Hromada - Jeremy Swift (pan Bumble), Radka Malá - Gillian Hanna (Sowerberryová), Ludvík Král - Andy Linden, Tony Noble (pan Gamfield - kominík, 2. soudce), Tomáš Juřička - Jamie Foreman (Bill Sykes), Lucie Vondráčková - Leanne Rowe (Nancy), Pavel Vondrák - Jake Curran (Barney), Jan Hanžlík - John Nettleton (1. soudce), Václav Mareš - Peter Copley, Edward Hardwicke (mistr v jídelně, pan Brownlow), Jarmila Švehlová - Teresa Churcher (Charlotte), Bohuslav Kalva - Richard Durden, Michael Heath, Patrick Godfrey (člen představenstva, Sowerberry, knihkupec, titulky), Bohdan Tůma - Gerard Horan (farmář), Ludmila Molínová - Liz Smith (stará žena), Jaroslav Horák - Ian McNeice, Paul Brooke (pan Limbkins, Grimwig), Martin Kolár - Alun Armstrong (3. soudce - Fang), Zdeněk Mahdal* - Mark Strong (Toby Crackit), Roman Hajlich, Petr Vágner, Oldřich Hajlich, Jan Rimbala a další
Překlad: Anna Bandyová
Zvuk: David Pavlíček, studio Pro-Time
Dialogy a režie: Veronika Veselá
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska pro SPI v roce 2006

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 29.09.2005 SPI Film
Premiéra USA: ¨30.9.2005
Premiéra Velká Británie: 7.10.2005
Premiéra Francie: 19.10.2005
Premiéra Itálie: 21.10.2005
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 24.4.2006 SPI Film
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 3 779 144
Tržby celkem - $ 42 600 000
Návštěvnost v ČR 64 673
Náklady (Rozpočet) - $ 60 000 000
 
Tvůrci a herci
Roman Polanski (Režie), Robert Benmussa (Produkce), Alain Sarde (Produkce), Roman Polanski (Produkce), Rachel Portman (Hudba), Pawel Edelman (Kamera), Hervé de Luze (Střih), Celestia Fox (Casting), Allan Starski (Scénografie), Anna B. Sheppard (Kostýmy), Ronald Harwood (Scénář), Charles Dickens (kniha) (Předloha), Barney Clark (Herec), Jeremy Swift (Herec), Ian McNeice (Herec), Richard Durden (Herec), John Nettleton (Herec), Harry Eden (Herec), Ben Kingsley (Herec), Edward Hardwicke (Herec), Jamie Foreman (Herec), Paul Brooke (Herec), Mark Strong (Herec), Jake Curran (Herec), Ophelia Lovibond (Herec), Leanne Rowe (Herec), Patrick Godfrey (Herec), Andy Linden (Herec)
 
2005/130/Velká Británie, Česko, Francie, Itálie/Drama, Rodinný
 
Zajímavost k filmu
- Na Barrandově vyrostly kulisy Londýna 19.století, v jehož ulicích korzovalo osm set komparistů a prohánělo se dvacet kočárů.
- Mezinárodní produkce si vyžádala na evropské poměry slušných 50 mil. eur, ale u diváků neměla ohlas. Například v Anglii vydělala jen 2,3 mil. liber a v USA 1,9 mil. dolarů.
- Polanski si do štábu přivedl své spolupracovníky (kameramana, kostymérku, hudební skladatelku atd.) z předcházejícího projektu Pianista (2002), za který získal Oscara režisér a scénárista Ronald Harwood.
- Románová předloha k filmu vyšla poprvé v letech 1837 – 1838 v časopisu Bentley‘s Miscellany. Autor, celým jménem Charles John Huffam Dickens, napsal také Kroniku Pickwickova klubu, Malou Dorotku či autobiografického Davida Copperfielda.
- Lokace na pražském Barrandově byly tak velké, že se mezi nimi režisér Roman Polanski přemisťoval na skútru. Dále se natáčelo v Berouně a Žatci.
- Ve filmu si zahrály obě děti režiséra. Morgane Polanski ztvárnila dceru farmáře a Elvis Polanski se objevil jako chlapec s obručí.
- Aby děti vydržely natáčení, snažil se Ben Kingsley udržet chování své postavy i mimo záběry.
- Většina kulis byla navržena podle tvorby známého malíře Gustave Doré. I když on přímo neilustroval žádnou z Dickensových knih.
- Nápad na zfilmování románu pochází od Polanského ženy, a jelikož on hledal něco, v čem by si mohly zahrát i jejich děti, ihned se pustil do Olivera Twista.
 
Odkazy