Odplata / Payback (1999/100/USA/Akční, Krimi, Thriller, Drama) 85%

02.03.2018 17:10
JEDNOU VĚTOU
„Porter chce jen svoje peníze, které mu vzali, když se ho bývalý parťák pokusil zabít - nic víc, ale také nic míň."

OBSAH
Pomsta je zábava, když se jí ujme dvojnásobný držitel ceny Akademie(R)* Mel Gibson v roli drosného Portera. ODPLATA je svižná a vtipná směs akce a filmu noir. Snímek režíroval držitel Oscara za L. A. Přísně tajné Brian Helgeland a podílel se také na scénáři, jež je adaptací románu Donalda E. Westlakea. Ten už posloužil jako předloha pro klasiku POINT BLANK, která vznikla ve spolupráci Jon Boorman/Lee Marvin. Když Portera podrazí vlastní kumpáni, ukradnou jeho podíl v hodnotě 70 tisíc dolarů a nechají ho napospas smrti, zbývá jen jeden způsob, jak věc vyřešit: Porterův způsob. Jeho vendeta postaví spoustu podrazáků před hlaveň pistole. Zkorumpovaní policajti. Pouliční gangy. Bezpáteřní křiváci. Šéfové podsvětí. Všichni, kdo stojí mezi Porterem a jeho sedmdesáti tisíci, brzy zjistí, že se Porter vrátil... a chce se mstít.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Porter je jeden z těch drsných týpků, které není radno namíchnout. Mohli byste snadno skončit na dlažbě... se zlámanými žebry a vystřeleným mozkem. Porter nemá rád podrazy. Obzvlášť ty, při kterých přijde o parťáka, manželku a balík peněz. Poté, co přežije vlastní smrt, rozhodne se jednat – chce zpátky svých 70 táců, stůj co stůj. Se zkorumpovanými poldy, čínskou, americkou i italskou mafií Porter rozehrává hru o přežití a o zabití. V konečném důsledku spíš o to zabití: -„Máš oheň?“ -„Ne.“ „Tak jsi mi k ničemu.“ PRÁSK!!!. Jinými slovy: někdy je lepší jednat, než vyjednávat. A tohoto pravidla se držel i Brian Helgeland při psaní scénáře ke své poctě starým filmům noir. Odplata je účelně přímočarou, brutálně nemorální, ale přesto lehce kodrcající jízdou napříč těmi lepšími filmy o pomstě a o mafii. Jako režisér má Brian ještě mnoho co dohánět. Stejně jako se Porter nepárá s likvidací obětí kladoucích zcela nežádoucí odpor, tak Helgeland projevuje podobně přímočarý přístup k režii. 75% P.S: Ten kdo se zasměje nad hláškou „Už to vypadá jako rostbíf“, může svůj smysl pro humor směle kategorizovat jako „absolutně mrtvolný“. Já se smál přímo od (prohnilého) srdce. Zajímavé komentáře: Marigold, Cornon (Matty) 4*

Helgelandovi se povedl celkem slušný mix drsného frajírka alá Smrtonosná zbraň a taratinovsky hrubé gangsterské poetiky, ve které se brutalita pojímá tak nějak roztančeně, humorně, nezávazně. Odplata není žádným režisérským opusem magni, je to film spíše rutinní, který za většinu skvělých momentů vděčí scénáři a výtečnému Melu Gibsonovi, který zúročil dlouholetou praxi v kůži detektiva Riggse, jen se holt postavil na opačnou stranu barikády. Neuvěřitelně tvrdohlavý zlodějíček Porter se díky němu stává postavou až humorně nebezpečnou, která s hovězí svéhlavostí projde železobetonovou barikádou kvůli naprosté prkotině. Ústření postava je ústřední hodnotou Odplaty, jinak tu už nenajdeme nic zvláště originálního či památného, vše funguje ve prospěch celku a výsledkem je kvalitní gangsterka z drsné školy, která potěší i dobře zmáknutým závěrem. (Marigold) 4*

No more Mr. Nice Guy...that´s what´s going on... Gibson je v roli Portera, kterého všichni odkecali (ale nezabili dost pečlivě), úplně geniální. Protože jemu nejde o ty prachy (zase tolik jich nebylo), ale řekněme, že o princip. A jde si za svým cílem dostatečně tvrdě, efektně, chytře a vtipně, aby si zasloužil čtyři hvězdy. A dalo by se uvažovat i o páté - za hudbu, kameru, Marii Bello, Lucy Liu, psa Portera a Vala Resnicka, jednu z nejhnusnějších krys stříbrného plátna. Za požitek ze sledování ode mě 90%. (Gemini) 5*

V.I.M. FILMU
Sedmdesát tisíc není zas takovej "big deal", aby se kvůli němu lidé nechávali mučit, rozbíjet si hubu, nebo obětovat vlastní končetiny nepříjemně vypadajícímu kladivu. Porter je ale prosťáček, sice mazaný, ale pořád prosťáček. A hlavně muž svých zásad. Jeho cesta za pomstou a pár drobnými je však o to větší zábava, když s nevinným výrazem v obličeji kosí jednoho záporáka za druhým, mučí lidi, nebo ignoruje jakoukoliv citovou zainteresovanost ze strany sakra sexy Marie Bello. Sice je ze všech těch hajzlů ve filmu jednoznačně ten největší, Gibsonovo klasické chudáčkovské ztvárnění mu ale dodává hloubku, díky které tohohle šmejda budete nakonec považovat za milou postavu. A ve strastiplné cestě do nejvyšších pater mafiánského sídla mu budete držet palce. Ať už proto, že hlavní "záporák" je ten typ, co byste preventivně zastřelili už na míle daleko, nebo proto, že Gibsonova herecká kariéra obletuje v Odplatě kolem bodu kulminace. Ale hlavně je to zábava. Hodně drsná, avšak ne samoúčelově brutální. Nekomromisní násilí, které Porter preferuje před vyjednáváním, se dostává do rámce snesitelnosti a tolerovatelnosti právě díky skvělému ztvárnění hlavní role a jisté absurdnosti všech postav kolem (hlavně slizký a zrádný Gregg Henry jako Val Resnick a sadistka Lucy Liu, která vytahuje bičík na všechno, co potká). Gibson tu dává vzniknout další nezapomenutelné postavě, arogantnímu šílenci, v jehož žilách pumpuje nitroglycerin. Povětšinou zůstává v klidu, když ale vybouchne, jeho řádění stojí za to. Podtrženo temnou osobitou režií (přímo geniální debut, škoda, že se Helgeland ztratil...), sečteno v bolestivou procházku zločineckým podsvětím, kde jsou všichni s naprostou samozřejmostí děsně cool.

VELKÁ RECENZE
A to mu dlužili „pouhopouhých“ 70 000$ . Jak by to asi dopadlo, pokud by šlo o pořádnej balík peněz. Snímek (nejen) o tom, že každej správnej felčar dobře ví, že nejlepší dezinfekce je (kvalitní) whisky, stejně jako si je každej správnej chlap moc dobře vědom, jaká je jeho skutečná cena, popř., že zásadoví muži ještě nevymřeli (ikdyž je to druh (téměř) před vymřením) či, že „čína“ může být dost návyková a rychle při ní (ne)jednomu vytráví. Payback je další pádný důkaz toho, že v jednoduchosti resp. přímočarosti je krása resp. síla a celkem jednoduchá rovnice. B. Helgeland + Ch. Boardman + E. Core + v nejlepších letech a formě hrající M. Gibson, (který se pro tento typ rolí s „tak trochu jiným“ (osobitým) smyslem pro spravedlnost (čest) zřejmě již narodil) + správný záporák = zážitek k nezaplacení. Jako třešínka(y) na dortu dvě (resp. tři) ženy s velkým Ž. Tj. D. Kara Unger resp. M. Bello, z nichž (pro prvně jmenovanou) mám slabost již od Cronenbergova snímku Crash a Marii jsem (si) objevil právě zde. Třetí do party je zde potom „nevinná“ (asijská) kočička resp. šelmička Lucy Liu, co ráda trochu toho rozptýlení pro ukrácení volné chvíle a ta, která když ji vlepíte pořádný políček, pouze spokojeně zapřede a následně vám ho i s úroky (láskyplně) vrátí. Nebudu to zbytečně protahovat. Payback je stylová žánrová (černo)humorná perla a (vy)broušený klenot, navíc s nepřehlédnutým noir nádechem. Tj. laskomina pro vybrané jazíčky, (moje) srdcovka, navíc spolehlivě odolávající pověstnému zubu času. 93% p.s. navíc potěší SPOILER i netradiční (pohádkový) závěr ve stylu.... a jestli (ne)přestal(a) zabíjet resp. šlapat, tak (spolu) (ne)žijí spokojeně dodnes...... (Šakal)

O NATÁČENÍ
"Chtěl jsem vytvořit záporného hrdinu, ale nechtěl jsem ho v ničem omlouvat," říká filmový režisér Brian Helgeland. "S Melem, je to obzvlášt zajímavé, protože nikdy dříve nehrál takový druh role." Gibson k tomu říká, "Porter není ani náhodou dobrý člověk. Spíš naopak, je to ta nejbezcitnějíší postava jakou jsem kdy hrál. A jak už napovídá sám název filmu, on nemá žádné výčitky při provádění msty. Porter dělá dost odpudivých věcí, ale tak, že se tomu dá porozumět. Odloží všechno mimo své záště." Je to prostě človek, který nedá nikomu pokoj dokud nedostane to, co chce. A to i v případě, že je to smrt toho druhého. Příběh filmu Odplata je díky typu hlavního hrdiny temný, ale zároveň dost emotivní, což je opravdu zvláštní kombinace. A také velmi zajímavá cesta. Jak říká Gibson: "Když jsem točil Spiknutí, film, který Brian napsal, pohrával si s myšlenkou natočit knihu The Hunter od Donalda Westlaka, který jí napsal pod pseudonymem Richard Stark. Ze začátku mi Brian dal pouze první scénu. A potom další a další a pak jsme spolu mluvili po telefonu a přemýšleli, 'Hej, a co když....' Vedli jsme debaty o jednotlivých liniích příběhu a dost jsme se u toho nasmáli. Byla to produktivní spolupráce a navíc dost rychlá."
"Moje první reakce," přiznává Helgeland, "byla, ach ne, protože Mel byl tím projektem tak zaujat. A já nevěděl jak mu říct, že on nemůže ve filmu hrát. Protože kdyby v tom hrál, okamžitě by se zvýšil rozpočet a mě by nedovolili ten film režírovat. Nakonec jsem mu to řekl. Ale Mel v pohodě prohlásil, že když se mu líbí scénář a chce ho natočit, tak proč bych to nemohl režírovat právě já. Přestal jsem váhat, dal mu to a řekl 'jdem do toho.'"

DABING
V českém znění: Vladimír Dlouhý - Mel Gibson (Porter), Josef Carda - Gregg Henry (Val Resnick), Miroslava Součková - Maria Bello (Rosie), Michal Pavlata - David Paymer (Arthur Stegman), Pavel Rímský - Bill Duke (detektiv Hicks), René Slováčková - Deborah Kara Unger (Lynn Porter), Aleš Procházka - John Glover (Phil), Michaela Kuklová - Lucy Liu (Pearl), Pavel Šrom - Jack Conley (detektiv Leary), Bohuslav Kalva - Kris Kristofferson (Bronson), Jaroslav Kaňkovský - James Coburn (Justin Fairfax), Gustav Bubník - Trevor St. John (Johnny Bronson), Libor Hruška, Michal Jagelka, Bohdan Tůma, Bedřich Šetena - William Devane (Carter + titulky) a další.
Překlad: Blanka Vojířová
Zvuk: Vladimír Žďánský
Vedoucí výroby: Leoš Lanči
Produkce: Stanislav Wszolek
Dialogy a režie: Zdeněk Gawlik
Vyrobilo: AW studio Praha pro Warner Home Video 1999

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 27.5.1999 Warner Bros. CZ
Premiéra USA: 5.2.1999 Paramount Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.11.1999 Warner Home Video (VHS)
Poprvé na DVD: 10.2.2000 Warner Bros. CZ
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 2 897 642
Tržby celkem - $ 161 626 121
Návštěvnost v ČR 46 415
Náklady (Rozpočet) - $ 90 000 000
 
Tvůrci a herci
Brian Helgeland (Režie), John Myhre (Režie), Bruce Davey (Produkce), Chris Boardman (Hudba), Ericson Core (Kamera), Kevin Stitt (Střih), Marion Dougherty (Casting), Richard Hoover (Scénografie), Ha Nguyen (Kostýmy), Bruce Stubblefield (Zvuk), Geoffrey Patterson (Zvuk), Mindy Hall (Masky), Julie Hewett (Masky), Brian Helgeland (Scénář), Donald E. Westlake (kniha) (Předloha), Mel Gibson (Herec), Gregg Henry (Herec), Maria Bello (Herec), David Paymer (Herec), Bill Duke (Herec), Deborah Kara Unger (Herec), John Glover (Herec), William Devane (Herec), Lucy Liu (Herec), Jack Conley (Herec), Kris Kristofferson (Herec), Freddy Rodríguez (Herec), Elizabeth Berridge (Herec), James Coburn (Herec)
 
1999/100/USA/Akční, Krimi, Thriller, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Film byl natočen v průběhu září a listopadu 1997 v Chicagu a Los Angeles. (Dragoni)
- Odplata je nepřiznaným remakem nebo reinterpretací kultovního filmu s Lee Marvinem Point Blank (1967), nebo (chcete-li) již druhou adaptací románu Richarda Starka "The Hunter". (Eldrick)
- V původní verzi je šéfem organizace pan Bronson (Kris Kristofferson), v režiserském sestřihu je to paní Bronsonová. (giallo)
- Na konci obou sestřihů Odplaty zazní věta "Prostě jeď kotě", ale pokaždé má jiný význam. (giallo)
- V režisérském sestřihu chybí scény návštěvy "doktora", všechny scény s panem Bronsonem a jeho synem, likvidace gangsterů v autě a postava Lucy Liu se nedostane do křížku s tlusťochem. (giallo)
- Porter používá Magnum Smith & Wesson Model 27 357.
- Restaurace, ve které se sejdou Val a Stegman, se jmenuje „Varrick's“, což je odkaz na film Charley Varrick, který měl na Odplatu velký vliv.
- Během natáčení, když bylo hotovo asi 30 % filmu byl vystřídán režisér Brian Helgeland za Johna Myhre.
- Největší změnou po jeho odchodu byla postava Krise Kristoffersona jako hlavního záporného hrdiny. Přetočení některých scén odložilo natáčení téměř o rok, protože Mel Gibson byl už upsaný natáčení Smrtonosné zbrani 4.
- Věta "Get ready to root for the bad guy", která je filmu, musela být upravena pro australskou verzi jako "Get ready to cheer for the bad guy". Je to kvůli tomu, že "to root" vyjadřuje v australském slangu pohlavní styk. Přišel s tím Mel Gibson, jako rodilý Australan.
- Všimněte si, že v jedné scéně je detailní záběr na klíče v zapalování auta, na kterých je symbol Forda. Porter ale odjede v Cadillacu.
- Chyb je ve filmu více, například zmizí peníze z baru, které tam dá Porter když se baví s barmanem. Když pak položí na bar telefon, peníze tam už nejsou.
 
Odkazy