Obhájce / The Lincoln Lawyer (2011/118/USA/Drama, Krimi, Thriller) 81%
29.04.2021 09:22
JEDNOU VĚTOU
„Advokátní kancelář má zadním sedadle luxusní limuzíny a právě dostal životní případ... Ale..."
OBSAH
V thrilleru Obhájce ztvárnil Matthew McConaughey roli Michaela, “Micka”, Hallera, charismatického trestního advokáta v Los Angeles, jehož kanceláří je zadní sedadlo vozu Lincoln Continental. Po tom, co většinu své kariéry strávil obranou drobných kriminálníků, dostane z ničeho nic svůj velký životní případ: obhajobu bohatého playboye z Beverly Hills (Ryan Phillippe), který je obviněn z pokusu vraždy. To, co se ze začátku jeví jako jasný případ s velkým finančním výnosem, se rychle obrátí v děsivý souboj dvou mistrů manipulace a krizi Hallerova svědomí.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Od mládí jsem žil v domnění, že soudní případy jsou scény, které mě nikdy nezačnou bavit. Byly momenty, které příjemně překvapili, ale nikdy jsem nečekal, že mě sejme film, který je na soudních případech postavený. A to především proto, že je o právníkovi. Právníka tady k tomu všemu ještě hraje Matthew McConaughey, kterej se pro takové povolání nejspíš narodil, protože kdekoliv se jako právník objevil, pokaždé zaúřadoval tak, že jsem neskonale pokývl hlavou na dobře vykonanou prací. Matt prostě umí. No a jakmile se sejde takový film o tom všem, co by Vás na první pohled těžce přesvědčilo, že se bude jednat o pěti hvězdičkový zážitek, stojí se na takový film rozhodně podívat, protože nic víc nepřekvapí více, než film, od kterého to nečekáte a on si těch pět hvězdiček zaslouží. A nejenom za to všechno, co jsem psal, ale i za tu krásnou a přirozenou filmovou atmosféru a hlavně za závěr, který vytvořil krásné filmové zakončení, jako jsem hodně dlouho neviděl. Obhájce má parádní filmovou duši a přiznám se, že jsem skoro zapomněl, jak taková filmová duše vypadá. A tady je. (Malarkey) 5*
Ze všeho nejdřív bych rád pochválil sám sebe, tentokrát a zcela vyjímečně ne za produkci kvalitního sexu, ale za vynikající výběr filmu podle plakátu. Doslova miluju chodit do kina jen podle názvu nebo podle plakátu a absolutně netušit co mě čeká. Tento "výběr bílou holí" praktikujeme už léta a můžu se pyšnit mnoha zásahy do černýho resp. do čtyř až pětihvězdičkovýho. Samotnej děj je hotová exibička stylovosti a vychcanosti s dokonalým dezertovým finále. Mattha sice ve filmech vždycky rád vidím, ale tady svým výkonem dost silně zabouchal na první ligu. Až se přístě budu dívat na Obhájce vezmu si radši bryndák, protože postavu Micka jsem Matthewovi baštil i s kostma. (Enšpígl) 4*
Příjemné překvapení a čiré potěšení z inteligentního filmu a řekl bych, že od doby skvostného Coppolova ´Vyvolávače deště´ se urodilo jenom málo podobně kvalitních právnických dramat, jako je toto. Matthew McConaughey konečně odhodil okoukanou slupku sunny boye na surfovém prkně a po letech (od role v Schumacherově ´Času zabíjet´) si zopakoval to, co mu jde nejlépe, tj. zapáleného obhájce, který vzbuzuje ambivalentní pocity – za jeho vychcanost byste mu nakopali, ale svým způsobem mu fandíte. Chytrý scénář obsahuje tolik dějových zvratů, že by vystačily na tři jiné filmy a já uznale pokyvuji hlavou a vřele doporučuji. (Lima) 4*
VELKÁ RECENZE
Procento filmů daného distribučního roku, na které se zapomene hned po Silvestru, je dlouhodobě hrozně vysoké. Logicky jsme proto dospěli do stádia, kdy je i sousloví „dobrá práce“ svým způsobem vyznamenáním.
V souvislosti s novým snímkem Obhájce se tohle hodnocení objevuje hodně často. Navíc zaslouženě a ještě zní vcelku přesně – na filmu neznámého režiséra Brada Furmana je totiž vidět jistá „rukodělnost“, tedy filmařská poctivost spoléhající na promyšlený scénář, soustředěné vedení herců a smysluplnou režijní realizaci. Zkrátka, dočkali jsme se přesně toho, v co se dalo po slibných trailerech doufat.
Dostáváme dějově vypilované drama, za nímž je neustále cítit literární předloha.
Obhájce, věren svému názvu, je ryzím právnickým dramatem, evokujícím zejména řadu žánrově spřízněných snímků z 90. let a prvních roků nového století. Hodně z nich se opíralo o předlohy Johna Grishama, shodou okolností v jednom z těch nejlepších exceloval mladý Matthew McConaughey. Ano, Čas zabíjet a spoustu dalších dramat ze soudní síně nám tak trochu odvála doba, která fandí víc trikovým řežbám, comicsovkám a ansámblovým komediím. Úsporné náměty ze soudní síně se přesunuly do televize, kde z nich desítky seriálů o zločinu a trestu vybrakovaly veškerou poutavost. Máme právnické show pro ženské i pro krvežíznivé chlapáky, hrané i reálné, drsné i romantické, prostě nekonečnou sérii soudních přelíčení, k nimž když přiřadíte nejlepší filmová právnická dramata minulých dekád, sebere to elán vidět jakýkoliv další film z tohohle ranku. Jako by se už nedalo přijít s něčím novým. Právě proto filmaři před útokem na plátna obezřetně vyhledávají originální motivy – a v případě Obhájce se jednoznačně trefili.
Reprodukovat klíčový dějový prvek tohohle dráma by ovšem nebylo fér. Řekněme, že hlavní hrdina – klasicky sebevědomý žralok ze soudních síní – je vehnán do zajímavé pasti. Dle litery zákona z ní není úniku (pravděpodobně). Do scénáře je tak rozpracován jeden zajímavý paradox, o jehož pravdivosti a logické neprůstřelnosti se můžete klidně pobavit se svým právním zástupcem… ale proč byste to dělali, když v rámci filmové reality funguje základní příběhové schéma výborně.
Mezi obhájcem Matthewa McConaugheyho a jeho proradným klientem, jehož si bez pochybností střihl dlouholetý klaďas Ryan Phillippe, se rychle rozvine drsný konflikt. Další zvraty jej nesmlouvavě uzlují a uzlují, a to až do stavu, kdy můžou praskat nervové soustavy méně odolné části publika. Index zoufalství hlavního hrdiny je díky suverénní režii přímo úměrný indexu diváckého fandění, aniž by přitom emoce mírnily nějaké očividné logické lapsy nebo zbytečné odbočky. Dostáváme koncepčně propracované a dějově hodně vypilované drama, za jehož výstavbou je vlastně neustále cítit literární předloha. Tohle by ze sebe scenárista Nocí v Rodanthe jen tak sám prostě nedostal…
Režie futruje do materiálu hodně energie, ale ne ani tak formálními vychytávkami (ty dostávají šanci hlavně během rekonstrukcí vražd), jako spíš pečlivou instalací herců do ozkoušených škatulek a velmi živým vykreslením prostředí soudní síně, hospody nebo klubu. Přelévání nálady v rámci jedné místnosti se daří líčit na výbornou, a to i při určitých rezervách v hereckých výstupech. Nechci na někoho káravě ukazovat prstem, ale Josh Lucas jako McConaugheyho konkurent rozhodně není přesvědčivý v každé emoci, což bohužel z části platí i pro samotnou hlavní hvězdu.
I kvůli McConaugheymu není nakonec cesta, po níž projde hlavní postava, až tak emocionálně očistná, inspirativní a nakonec vlastně ani tolik vysilující. Právě v tom bych viděl zádrhel a důvod, proč se Obhájce možná nestane klasikou - i když k ní měl hodně nakročeno. Je to napínavá a vychytralá konverzačka, vyvážená a místy i strhující. Ale v celkových dojmech přeci jenom trochu prchavá a v delším horizontu i trochu mělká. Z tohohle výtečného žánrového cvičení neprobublává tolik vydatnějších a hutnějších živin, aby to stačilo na zlatý fond. Je to prostě jen dobrá práce. OK, ať nežeru… možná i velmi dobrá.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Mick Haller je úspěšný advokát, jeho bývalá manželka je kolegyně Maggie McPhersonová, se kterou má dceru Hayley. Mickovou kanceláří je jeho vůz Lincoln s řidičem Earlem. Mick má obhajovat bohatého Louise Rouleta, který se svou matkou Mary Windsorovou vlastní makléřskou společnost. Mezitím má Mick i další drobné případy; z vězení musí dostat člena motorkářů Harolda a Glorii, kterou obvinili za prostituci a držení drog. Louis byl obviněn ze zmlácení a pokusu o znásilnění Reggie Campové; on však tvrdí, že dívka si vše vymyslela, aby získala peníze. Mickův vyšetřovatel Frank Levin pro něj zjišťuje informace kolem případu. Žalobcem je Ted Minton, který má důkazy, že to Louis opravdu udělal. Mick nechápe, proč mu Louis neříká pravdu; vzpomene si na svůj starý případ, který byl podobný, avšak žena Donna byla i zavražděna. Mickův klient Jesus Martinez je ve vězení za tuto vraždu neoprávněně, násilníkem a vrahem je vychytralý Louis, který si za advokáta vybral Micka záměrně... Mick je zoufalý, nemůže nic říct, protože je vázán advokátním tajemstvím. Večer se Louis vloupe k němu do domu a vyhrožuje mu. V tu samou noc je zastřelen Frank a Mickovi je jasné, že to udělal Louis. Frank byl však zastřelen Mickovou pistolí, která mu z domu zmizela, a tak se stane hlavním podezřelým... U soudu Mick jednoznačně vítězí. Dokonce se mu podaří zmanipulovat svědka Corlisse, který vypoví, že Louis se mu kromě zmlácení Regiie svěřil i s vraždou dívky s hadem - Donny. Mick zpochybní článkem z novin Corlissovo svědectví a případ vyhraje; Louis je zproštěn viny z napadení ženy, ale policie ho zatkne za vraždu Donny. Louise však záhy propustí. Mick vezme zbraň a jede k Maggiinu domu. Tam také Louis po chvíli přijede.
O FILMU
Právníci a vrtochy justičního systému byly pro filmy vždy dobrým materiálem, diváci však doposud neviděli advokáta podobného Michaelovi “Mickovi” Hallerovi ve filmu The Lincoln Lawyer, který uvedla společnost Lionsgate and Lakeshore Entertainment. Cestující advokát Mick Haller nemá žádnou kamennou kancelář - místo toho úřaduje na zadním sedadle nablýskaného vozu Lincoln Continental a jezdí od jednoho soudu v Los Angeles k druhému, kde obhajuje drobné kriminálníky, kteří se dostali do křížku se soudním systémem.
Podle Matthewa McConaughey, který ztvárnil Micka Hallera, žije Mick od výplaty k výplatě, přičemž se snaží podporovat svou bývalou ženu i svoji dceru, a poskytuje právní ochranu prostitutkám nebo lidem obviněným kvůli drogám a celé řadě menších přestupků.
Mick je neustále v pohybu. K tomu mu jeho Lincoln Continental slouží jako ideální mobilní kancelář. Producent Tom Rosenberg vysvětluje: „Má pět nebo šest případů, které probíhají současně a které jsou rozptýlené po celém značně rozlehlém kraji. Nejjednodušší způsob, jak se dostat od jednoho soudu k druhému je nechat se tam odvést autem.“
Mick se i přes své četné intriky drží svého vlastního morálního kodexu a věří v nutnost pomáhat uraženým a poníženým, kteří na své straně nemají nikoho jiného. McConaughey dodává: “Pravdou je, že Mick by mohl být právníkem umělců v Beverly Hills a uspěl by, ale on má velké srdce a lidskost v sobě a tak si myslím, že se i přes četné obtíže snaží poskytovat právní pomoc pouličním kriminálníkům. Má pocit, že ti ho nejvíc potřebují, s nimi si nejvíc připadá jako člověk a s nimi se cítí nejlíp. Mick od samého počátku nemá problémy se svojí identitou.“
Klientela pouličních kriminálníků nevydělá Mickovi moc peněž, takže, když se rozhodne bránit Louise Rouleta, bohatého mladíka obviněného z pokusu o znásilnění a vraždu, dělá to pouze v naději na rychlé vyřešení případu a pro snadno vydělané peníze. Když se však tento případ z ničeho nic dostane k soudu, je Mick postaven před nejnáročnější dilema své kariéry, a to za značně nebezpečných okolností. „Mick zjistí, že jeho klient Louis Roulet dost možná spáchal zločin, z kterého byl soudem obviněn, ale dost pravděpodobně i znásilnění a vraždu další ženy před čtyřmi lety“, vysvětluje jeho představitel McConaughey, „Klíčový problém je v tom, že Mick sám obhajoval muže, který byl před čtyřmi lety mylně odsouzen pravě za tento zločin.“
Mick se rozhodne napravit svou chybu a osvobodit z vězení svého bývalého klienta, který je nevinen, avšak zásada „důvěrnosti informací mezi klientem a jeho právním zástupcem“ mu brání v tom, aby proti Rouletovi použil jakékoli důkazy dokonce i v případě, že má stoprocentní důkaz o jeho vině. Mick se tak chytí do pasti mezi svými dvěma klienty - z nichž jeden si odpykává trest za zločin, který způsobil ten druhý - a stačí jediný chybný krok k tomu, aby navždy přišel o svou advokátskou licenci. „Poprvé dostávají důsledky této hry, kterou Mick hraje s justicí, osobní rozměr“, říká McConaughey. „Všechno - jeho osobní integrita, jeho život - jsou v sázce.“
Autor bestsellerů z oblasti mystérií a thrillerů Michael Connelly, je i autorem novely, která se stala předlohou pro film The Lincoln Lawyer. Ještě před svým vydáním byl manuskript této knihy zaslán věhlasným filmovým producentům Tomu Rosenbergovi a Gary Lucchesimu, partnerům ve společnosti Lakeshore Entertainment. Producenti Rosenberg i Lucchesi si manuskript přečetli a příběh je okamžitě oslovil. Každého ovšem z jiných osobních důvodů. Rosenberg, který je bývalým advokátem pro trestní věci, byl zaujat charakterem Micka Hallera ze svého právního pohledu. Zatímco Lucchesi, který v počátcích své Hollywoodské kariéry produkoval film Prvotní strach, prahnul po možnosti natočit další film o chytrém, vznětlivém a drsném právníkovi.
„Advokáta podobného Micku Hallerovi jsme ještě neviděli,“ říká Rosenberg. „Když jste advokátem v oblasti trestního práva, jsou vinni téměř všichni vaši klienti. Pokud nejsou vinni za zločin ve kterém je zastupujete, nesou pravděpodobně vinu za jiné zločiny. Tak už to chodí. A Mick Haller, jako advokát, je ještě mazanější než oni.“
Jakmile producenti získali práva k této novele, pustili se do hledání ideálního scénáristy, který by z ní vytvořil scénář pro celovečerní film. „Ačkoliv jsme uvažovali o různých scénáristech, s Johnem Romanem jsme měli již výborné zkušenosti z úspěšné adaptace jiné knihy, takže konečná volba byla pro nás snadná“ říká Lucchesi. „John Romano má velkou reputaci v oblasti celovečerních filmů i televizních pořadů a byly jsme si jisti, že má cit pro to, aby přenesl tuto postavu a příběh na stříbrné plátno. Dodal nám skvělý scénář, s kterým byl velmi spokojen i sám Michael Connelly.
Když pracujete se slavným spisovatelem, jako je Michael Connelly, vždycky vám záleží na tom, aby byl spokojen s produktem, který vytváříte z jeho původního díla.
Producenti pak oslovili herce, který se zdál, jako by se Mickem Hallerem narodil. Matthew McConaughey, který hrál advokáta hned ve své první velké filmové roli ve filmu Čas zabíjet, vzpomíná, „Přečetl jsem si jednu z prvních verzí scénáře a když Tom Rosenberg a Gary Lucchesi za mnou přišli s nabídkou, neváhal jsem ani chvíli.“
Lucchesi říká: „Matthew byl vždy jedním z mých oblíbených herců, a tato role se pro něj dokonale hodí. Předvede nám všechny své kvality, které z něj udělaly hvězdu: důvěryhodný chlapík, docela sebevědomý a s kouzlem osobnosti."
„Vždycky jsme si říkali, že Matthew vyniká v dramatických rolích a toto je příležitost pro něj - po tom, co udělal řadu komedií - aby se ujal opět rolí ve vážnějším žánru,“ dodává Rosenberg.
Matthew McConaughey sedla role Micka Hallera jako ušitá, mimo jiné proto, že mu připomněla jeho dávné kariérní tužby. „Když jsem studoval na Texaské Univerzitě, měl jsem v úmyslu stát se advokátem v oblasti trestního práva,“ říká. „Kvůli tomuto filmu jsem se snažil pochopit vše, co znamená být advokátem ve věcech trestních. Vyptával jsem se řady právníků na různé technické podrobnosti: o jakou situaci se ve skutečnosti jedná, jak to může dopadnout? Kde jsem určité informace mohl získat? Pokud můj soukromý detektiv získal špatné informaci, jak se mu to mohlo stát?“
Dalším krokem bylo najít toho pravého režiséra. Po určité době hledání přišel McConaughey se jménem Brad Furman. Režisér Brad Furman již natočil film Úlovek, který - jak McConaughey říká - „Dokonale zachycuje atmosféru Los Angeles.“ Herec dodává „Brad Furman opravdu chápe význam „ulice“ pro film The Lincoln Lawyer. Furman něco ví o tom, jak justice funguje, i o nespravedlnostech ke kterým v ní dochází.“
Lucchesi říká, „S Bradem Furmanem jsme strávili nějaký čas a pak jsme zavolali Matthewovi, abysme mu řekli že nám doporučil toho pravého režiséra. Pak jsme si s Bradem plácli a pustili se do výroby filmu.”
Furman zejména ocenil propracovanost scénáře i to že Romano a Connelly vykreslili postavy, které jsou z masa a kostí. „Byl to přesně ten typ filmu, který jsem hledal. Můj táta, máma i děda jsou advokáti, takže něco o světě právníků vím.“
Pro klíčovou roli Louise Rouleta jsme vybírali z řady herců. Nakonec jsme ji nabídli vynikajícímu Ryanu Phillippovi. Lucchesi říká, „Tento film je postaven na dvou protipólech, a úspěchu dosáhl značnou měrou díky dvěma vynikajícím výkonům. Pokud lotr nefunguje, nemůže vyznít ani hrdina, takže Ryan Phillippe a Matthew McConaughey byly vskutku důstojní protihráči.
Aby proniknul do své postavy, četl Ryan Phillippe novelu, která byla předlohou, velice bedlivě. „Ve filmové adaptaci není dost prostoru pro prozkoumání každé scény, která se odehraje v knize, takže knižní předloha se pro vás stane biblí,“ říká.
Souhra McConaugheyho s Phillippem, jako právníka a klientem, se nevytvářela na zdlouhavých zkouškách, ale zrodila se spíše ze vzájemného respektu a důvěry v herecký talent toho druhého. McConaughey říká, „Když jsme šli na první čtení, řekl jsem mu, „Ryane, pokud nemáš nic proti tomu, raději bych nic nezkoušel, protože ve filmu - před tím než se poprvé sejdeme - o sobě navzájem nevíme vůbec nic. Chtěl bych se nechat překvapit tím, co budeš dělat, a abys i ty byl překvapený tím, co já dělám. Takhle bych to chtěl pro ten film nacvičit." Ryan se mnou plně souhlasil.“
„Matthew a já si dobře rozumíme, a byla to radost sledovat ho, jak je ve svém živlu,“ říká Phillippe. „Bylo to zajímavé protože obě naše postavy se snaží navzájem manipulovat. Řekl bych, že v jejich vzájemné dynamice je velice zajímavé, že se nám podařil advokát a klient, kteří v podstatě nenávidí jeden druhého. Je to velice zvláštní druh vztahu.“
Když producenti s Furmanem uvažovali o herečce, která by ztvárnila Hallerovu bývalou manželku Maggie McPherson, měli jasno hned: Vybrali si vítězku ceny Americké akademie Marisu Tomei.
Ačkoli již nejsou manželé, Mick a Maggie se i nadále navzájem přitahují a společně se snaží vychovávat svoji osmiletou dceru - jejich vztah je mnohostranným vztahem ztvárněným tak věrohodně, že bychom podobný v jiných filmech jen těžko hledali. McConaughey říká, „Existuje hodně dvojic, jako je Mick a Maggie, jejichž vztah je i po rozvodu funkční, kteří se i nadále přitahují, ale spolu nejsou. Maggie a Mick si v některých věcech rozumí jako málo kdo.“
Tomei okouzlila Furmana hned na jejich prvním setkání. „Především Marisa hraje celým srdcem” říká režisér. „Marisa Tomei má v sobě tolik vášně a je tak pečlivá, že všechno dělá na sto procent a všechno hluboce promýšlí. Když jsme se poprvé setkali, měla na mě snad tisíc otázek, o každém zlomku výroby tohoto filmu. To jsem si pomyslel, „Jo, teď mi je jasný, proč dostala cenu Americké akademie. Její příprava, její mravenčí píle, i její pochopení textu byly ohromné.”
Díky síle scénáře a zápalu McConaugheyho, Phillippa a Tomei přitahoval tento film herce a herečky do vedlejších rolí rovněž značně vysokého kalibru. William H. Macy, který ztvárňuje soukromého detektiva Franka Levina, který je Mickovým nejlepším kamarádem, se pokusil vnést do své role humor, kdykoli to bylo možné. William H. Macy říká, „Snažil jsem se přinést trochu odlehčení, protože jinak je ten film šíleně vážný. Tak jsem se k roli snažil přistupovat s lehkostí a kdykoli to jen bylo možné, snažil jsem se trochu zažertovat.“
Herec Michael Pena ztvárňuje Martineze, Mickova bývalého klienta, kterého uvěznili za zločin, který nespáchal. Michael Pena říká: „Scény, které se odehrávají mezi Matthewem a mnou mají dobrý náboj.“ „Pro Micka to je zlomový okamžik, když se dozví, že jsem byl mylně odsouzen. Stane se z něho úplně jiný člověk.“
McConaughey souhlasí, „Mick pomohl dostat Martineze do vězení, když byl nevinný a ten tam je už čtyři roky. Jak to teď může Mick napravit? Dostat nevinného člověka z vězení a vrátit mu svobodu je pro Micka důležitější než cokoli jiného.“
Mickova oponenta u soudu, Teda Mintona ztvárňuje herec Josh Lucas jako člověka, který dbá na přesnost a dodržování předepsaných pravidel. Josh Lucas říká: „V určitém okamžiku si Ted Minton uvědomí, že k tomu, aby porazil Micka, musí hrát stejnou hru jako Mick, to znamená hrát riskantněji než by normálně hrál.“
Když Josh Lucas studoval svou roli, chodil do jednací síně místního soudu a sledoval průběh skutečných soudních procesů. „Jednou z vymožeností amerického právního systému je, že můžete přijít do soudní místnosti a sledovat kterýkoli proces," říká. „Bez ohledu na to, jestli se jedná o vraždu, znásilnění nebo úmyslné způsobení zranění, můžete být přítomen u jakéhokoli soudního procesu, který se v této zemi odehrává.
Film The Lincoln Lawyer se začal točit 12. července 2010. Všechny scény byly za 37 dní natočeny v Los Angeles County. Prioritou tvůrců bylo filmovat v autentických lokalitách. Furman říká, „Chtěl jsem natočit to, čemu já říkám odvrácená tvář Los Angeles “. Je to opravdu velký svět zalidněný lidmi rozmanitých kultur.”
McConaughey shrnul naše zkušenosti s natáčením v Los Angeles, „Není to slunné nóbl Los Angeles, které ukazujeme. Naše L.A. je horké, vlhké, prašné, špinavé, někdy poseté odpadky. Je to místo, kde, když jdete po ulici, tak se vám vyplatí sledovat po očku toho, jestli někdo nejde za vámi.“
Film The Lincoln Lawyer dobře zachycuje, jak se různé protikladné síly střetávají v postave Micka Hallera. Mick je zároveň povrchní oportunista i čestný muž, který se řídí svým vlastním smyslem pro integritu; zapřísáhl se dodržovat nejvyšší mravní normy a přitom je nucen respektovat vadný systém; a ačkoli jeho povinností je dodržovat zákon, ví, že jej musí porušit, aby bylo učiněno spravedlnosti za dost. Jak říká McConaughey, „Mick je komplikovaný člověk. Má své zásady, které často pozměňuje tak, jak se mu to zrovna hodí, ale zároveň je to dobrý chlapík. Suma sumárum, za tím vším je jeho snaha dělat to, co je správné.“
Ocenění:
The Saturn Awards
2012 - Nejlepší akční/dobrodružný film (nominace)
DABING
V českém znění: Jakub Saic - Matthew McConaughey (Mick Haller), Filip Jančík - Ryan Phillippe (Louis Roulet), Jitka Moučková - Marisa Tomei (Maggie McPhersonová), Jiří Prager - William H. Macy (Frank Levin), Svatopluk Schuller - Josh Lucas (Ted Minton), Irena Máchová - Margarita Levieva (Reggie Campová), Filip Švarc - John Leguizamo (Val Valenzuela), Jan Vondráček - Shea Whigham (DJ Corliss), Oldřich Vlach - Bob Gunton (Cecil Dobbs), Růžena Merunková - Frances Fisher (Mary Windsorová), Zdeněk Mahdal - Trace Adkins (Eddie Vogel), Jaroslav Horák, Michal Holán, Libor Terš, Kateřina Petrová, Kateřina Velebová, Antonín Navrátil, Zbyšek Horák, Bohdan Tůma, Anna Nemčoková
Překlad: Vladimír Fuksa
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Jiří Balcárek
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2011
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 11.8.2011 Bioscop
Premiéra USA: 18.3.2011 Lionsgate US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 7.12.2011 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 7.12.2011 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 1 929 140
Tržby celkem - $ 87 100 000
Návštěvnost v ČR 18 145
Náklady (Rozpočet) - $ 40 000 000
„Advokátní kancelář má zadním sedadle luxusní limuzíny a právě dostal životní případ... Ale..."
OBSAH
V thrilleru Obhájce ztvárnil Matthew McConaughey roli Michaela, “Micka”, Hallera, charismatického trestního advokáta v Los Angeles, jehož kanceláří je zadní sedadlo vozu Lincoln Continental. Po tom, co většinu své kariéry strávil obranou drobných kriminálníků, dostane z ničeho nic svůj velký životní případ: obhajobu bohatého playboye z Beverly Hills (Ryan Phillippe), který je obviněn z pokusu vraždy. To, co se ze začátku jeví jako jasný případ s velkým finančním výnosem, se rychle obrátí v děsivý souboj dvou mistrů manipulace a krizi Hallerova svědomí.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Od mládí jsem žil v domnění, že soudní případy jsou scény, které mě nikdy nezačnou bavit. Byly momenty, které příjemně překvapili, ale nikdy jsem nečekal, že mě sejme film, který je na soudních případech postavený. A to především proto, že je o právníkovi. Právníka tady k tomu všemu ještě hraje Matthew McConaughey, kterej se pro takové povolání nejspíš narodil, protože kdekoliv se jako právník objevil, pokaždé zaúřadoval tak, že jsem neskonale pokývl hlavou na dobře vykonanou prací. Matt prostě umí. No a jakmile se sejde takový film o tom všem, co by Vás na první pohled těžce přesvědčilo, že se bude jednat o pěti hvězdičkový zážitek, stojí se na takový film rozhodně podívat, protože nic víc nepřekvapí více, než film, od kterého to nečekáte a on si těch pět hvězdiček zaslouží. A nejenom za to všechno, co jsem psal, ale i za tu krásnou a přirozenou filmovou atmosféru a hlavně za závěr, který vytvořil krásné filmové zakončení, jako jsem hodně dlouho neviděl. Obhájce má parádní filmovou duši a přiznám se, že jsem skoro zapomněl, jak taková filmová duše vypadá. A tady je. (Malarkey) 5*
Ze všeho nejdřív bych rád pochválil sám sebe, tentokrát a zcela vyjímečně ne za produkci kvalitního sexu, ale za vynikající výběr filmu podle plakátu. Doslova miluju chodit do kina jen podle názvu nebo podle plakátu a absolutně netušit co mě čeká. Tento "výběr bílou holí" praktikujeme už léta a můžu se pyšnit mnoha zásahy do černýho resp. do čtyř až pětihvězdičkovýho. Samotnej děj je hotová exibička stylovosti a vychcanosti s dokonalým dezertovým finále. Mattha sice ve filmech vždycky rád vidím, ale tady svým výkonem dost silně zabouchal na první ligu. Až se přístě budu dívat na Obhájce vezmu si radši bryndák, protože postavu Micka jsem Matthewovi baštil i s kostma. (Enšpígl) 4*
Příjemné překvapení a čiré potěšení z inteligentního filmu a řekl bych, že od doby skvostného Coppolova ´Vyvolávače deště´ se urodilo jenom málo podobně kvalitních právnických dramat, jako je toto. Matthew McConaughey konečně odhodil okoukanou slupku sunny boye na surfovém prkně a po letech (od role v Schumacherově ´Času zabíjet´) si zopakoval to, co mu jde nejlépe, tj. zapáleného obhájce, který vzbuzuje ambivalentní pocity – za jeho vychcanost byste mu nakopali, ale svým způsobem mu fandíte. Chytrý scénář obsahuje tolik dějových zvratů, že by vystačily na tři jiné filmy a já uznale pokyvuji hlavou a vřele doporučuji. (Lima) 4*
VELKÁ RECENZE
Procento filmů daného distribučního roku, na které se zapomene hned po Silvestru, je dlouhodobě hrozně vysoké. Logicky jsme proto dospěli do stádia, kdy je i sousloví „dobrá práce“ svým způsobem vyznamenáním.
V souvislosti s novým snímkem Obhájce se tohle hodnocení objevuje hodně často. Navíc zaslouženě a ještě zní vcelku přesně – na filmu neznámého režiséra Brada Furmana je totiž vidět jistá „rukodělnost“, tedy filmařská poctivost spoléhající na promyšlený scénář, soustředěné vedení herců a smysluplnou režijní realizaci. Zkrátka, dočkali jsme se přesně toho, v co se dalo po slibných trailerech doufat.
Dostáváme dějově vypilované drama, za nímž je neustále cítit literární předloha.
Obhájce, věren svému názvu, je ryzím právnickým dramatem, evokujícím zejména řadu žánrově spřízněných snímků z 90. let a prvních roků nového století. Hodně z nich se opíralo o předlohy Johna Grishama, shodou okolností v jednom z těch nejlepších exceloval mladý Matthew McConaughey. Ano, Čas zabíjet a spoustu dalších dramat ze soudní síně nám tak trochu odvála doba, která fandí víc trikovým řežbám, comicsovkám a ansámblovým komediím. Úsporné náměty ze soudní síně se přesunuly do televize, kde z nich desítky seriálů o zločinu a trestu vybrakovaly veškerou poutavost. Máme právnické show pro ženské i pro krvežíznivé chlapáky, hrané i reálné, drsné i romantické, prostě nekonečnou sérii soudních přelíčení, k nimž když přiřadíte nejlepší filmová právnická dramata minulých dekád, sebere to elán vidět jakýkoliv další film z tohohle ranku. Jako by se už nedalo přijít s něčím novým. Právě proto filmaři před útokem na plátna obezřetně vyhledávají originální motivy – a v případě Obhájce se jednoznačně trefili.
Reprodukovat klíčový dějový prvek tohohle dráma by ovšem nebylo fér. Řekněme, že hlavní hrdina – klasicky sebevědomý žralok ze soudních síní – je vehnán do zajímavé pasti. Dle litery zákona z ní není úniku (pravděpodobně). Do scénáře je tak rozpracován jeden zajímavý paradox, o jehož pravdivosti a logické neprůstřelnosti se můžete klidně pobavit se svým právním zástupcem… ale proč byste to dělali, když v rámci filmové reality funguje základní příběhové schéma výborně.
Mezi obhájcem Matthewa McConaugheyho a jeho proradným klientem, jehož si bez pochybností střihl dlouholetý klaďas Ryan Phillippe, se rychle rozvine drsný konflikt. Další zvraty jej nesmlouvavě uzlují a uzlují, a to až do stavu, kdy můžou praskat nervové soustavy méně odolné části publika. Index zoufalství hlavního hrdiny je díky suverénní režii přímo úměrný indexu diváckého fandění, aniž by přitom emoce mírnily nějaké očividné logické lapsy nebo zbytečné odbočky. Dostáváme koncepčně propracované a dějově hodně vypilované drama, za jehož výstavbou je vlastně neustále cítit literární předloha. Tohle by ze sebe scenárista Nocí v Rodanthe jen tak sám prostě nedostal…
Režie futruje do materiálu hodně energie, ale ne ani tak formálními vychytávkami (ty dostávají šanci hlavně během rekonstrukcí vražd), jako spíš pečlivou instalací herců do ozkoušených škatulek a velmi živým vykreslením prostředí soudní síně, hospody nebo klubu. Přelévání nálady v rámci jedné místnosti se daří líčit na výbornou, a to i při určitých rezervách v hereckých výstupech. Nechci na někoho káravě ukazovat prstem, ale Josh Lucas jako McConaugheyho konkurent rozhodně není přesvědčivý v každé emoci, což bohužel z části platí i pro samotnou hlavní hvězdu.
I kvůli McConaugheymu není nakonec cesta, po níž projde hlavní postava, až tak emocionálně očistná, inspirativní a nakonec vlastně ani tolik vysilující. Právě v tom bych viděl zádrhel a důvod, proč se Obhájce možná nestane klasikou - i když k ní měl hodně nakročeno. Je to napínavá a vychytralá konverzačka, vyvážená a místy i strhující. Ale v celkových dojmech přeci jenom trochu prchavá a v delším horizontu i trochu mělká. Z tohohle výtečného žánrového cvičení neprobublává tolik vydatnějších a hutnějších živin, aby to stačilo na zlatý fond. Je to prostě jen dobrá práce. OK, ať nežeru… možná i velmi dobrá.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Mick Haller je úspěšný advokát, jeho bývalá manželka je kolegyně Maggie McPhersonová, se kterou má dceru Hayley. Mickovou kanceláří je jeho vůz Lincoln s řidičem Earlem. Mick má obhajovat bohatého Louise Rouleta, který se svou matkou Mary Windsorovou vlastní makléřskou společnost. Mezitím má Mick i další drobné případy; z vězení musí dostat člena motorkářů Harolda a Glorii, kterou obvinili za prostituci a držení drog. Louis byl obviněn ze zmlácení a pokusu o znásilnění Reggie Campové; on však tvrdí, že dívka si vše vymyslela, aby získala peníze. Mickův vyšetřovatel Frank Levin pro něj zjišťuje informace kolem případu. Žalobcem je Ted Minton, který má důkazy, že to Louis opravdu udělal. Mick nechápe, proč mu Louis neříká pravdu; vzpomene si na svůj starý případ, který byl podobný, avšak žena Donna byla i zavražděna. Mickův klient Jesus Martinez je ve vězení za tuto vraždu neoprávněně, násilníkem a vrahem je vychytralý Louis, který si za advokáta vybral Micka záměrně... Mick je zoufalý, nemůže nic říct, protože je vázán advokátním tajemstvím. Večer se Louis vloupe k němu do domu a vyhrožuje mu. V tu samou noc je zastřelen Frank a Mickovi je jasné, že to udělal Louis. Frank byl však zastřelen Mickovou pistolí, která mu z domu zmizela, a tak se stane hlavním podezřelým... U soudu Mick jednoznačně vítězí. Dokonce se mu podaří zmanipulovat svědka Corlisse, který vypoví, že Louis se mu kromě zmlácení Regiie svěřil i s vraždou dívky s hadem - Donny. Mick zpochybní článkem z novin Corlissovo svědectví a případ vyhraje; Louis je zproštěn viny z napadení ženy, ale policie ho zatkne za vraždu Donny. Louise však záhy propustí. Mick vezme zbraň a jede k Maggiinu domu. Tam také Louis po chvíli přijede.
O FILMU
Právníci a vrtochy justičního systému byly pro filmy vždy dobrým materiálem, diváci však doposud neviděli advokáta podobného Michaelovi “Mickovi” Hallerovi ve filmu The Lincoln Lawyer, který uvedla společnost Lionsgate and Lakeshore Entertainment. Cestující advokát Mick Haller nemá žádnou kamennou kancelář - místo toho úřaduje na zadním sedadle nablýskaného vozu Lincoln Continental a jezdí od jednoho soudu v Los Angeles k druhému, kde obhajuje drobné kriminálníky, kteří se dostali do křížku se soudním systémem.
Podle Matthewa McConaughey, který ztvárnil Micka Hallera, žije Mick od výplaty k výplatě, přičemž se snaží podporovat svou bývalou ženu i svoji dceru, a poskytuje právní ochranu prostitutkám nebo lidem obviněným kvůli drogám a celé řadě menších přestupků.
Mick je neustále v pohybu. K tomu mu jeho Lincoln Continental slouží jako ideální mobilní kancelář. Producent Tom Rosenberg vysvětluje: „Má pět nebo šest případů, které probíhají současně a které jsou rozptýlené po celém značně rozlehlém kraji. Nejjednodušší způsob, jak se dostat od jednoho soudu k druhému je nechat se tam odvést autem.“
Mick se i přes své četné intriky drží svého vlastního morálního kodexu a věří v nutnost pomáhat uraženým a poníženým, kteří na své straně nemají nikoho jiného. McConaughey dodává: “Pravdou je, že Mick by mohl být právníkem umělců v Beverly Hills a uspěl by, ale on má velké srdce a lidskost v sobě a tak si myslím, že se i přes četné obtíže snaží poskytovat právní pomoc pouličním kriminálníkům. Má pocit, že ti ho nejvíc potřebují, s nimi si nejvíc připadá jako člověk a s nimi se cítí nejlíp. Mick od samého počátku nemá problémy se svojí identitou.“
Klientela pouličních kriminálníků nevydělá Mickovi moc peněž, takže, když se rozhodne bránit Louise Rouleta, bohatého mladíka obviněného z pokusu o znásilnění a vraždu, dělá to pouze v naději na rychlé vyřešení případu a pro snadno vydělané peníze. Když se však tento případ z ničeho nic dostane k soudu, je Mick postaven před nejnáročnější dilema své kariéry, a to za značně nebezpečných okolností. „Mick zjistí, že jeho klient Louis Roulet dost možná spáchal zločin, z kterého byl soudem obviněn, ale dost pravděpodobně i znásilnění a vraždu další ženy před čtyřmi lety“, vysvětluje jeho představitel McConaughey, „Klíčový problém je v tom, že Mick sám obhajoval muže, který byl před čtyřmi lety mylně odsouzen pravě za tento zločin.“
Mick se rozhodne napravit svou chybu a osvobodit z vězení svého bývalého klienta, který je nevinen, avšak zásada „důvěrnosti informací mezi klientem a jeho právním zástupcem“ mu brání v tom, aby proti Rouletovi použil jakékoli důkazy dokonce i v případě, že má stoprocentní důkaz o jeho vině. Mick se tak chytí do pasti mezi svými dvěma klienty - z nichž jeden si odpykává trest za zločin, který způsobil ten druhý - a stačí jediný chybný krok k tomu, aby navždy přišel o svou advokátskou licenci. „Poprvé dostávají důsledky této hry, kterou Mick hraje s justicí, osobní rozměr“, říká McConaughey. „Všechno - jeho osobní integrita, jeho život - jsou v sázce.“
Autor bestsellerů z oblasti mystérií a thrillerů Michael Connelly, je i autorem novely, která se stala předlohou pro film The Lincoln Lawyer. Ještě před svým vydáním byl manuskript této knihy zaslán věhlasným filmovým producentům Tomu Rosenbergovi a Gary Lucchesimu, partnerům ve společnosti Lakeshore Entertainment. Producenti Rosenberg i Lucchesi si manuskript přečetli a příběh je okamžitě oslovil. Každého ovšem z jiných osobních důvodů. Rosenberg, který je bývalým advokátem pro trestní věci, byl zaujat charakterem Micka Hallera ze svého právního pohledu. Zatímco Lucchesi, který v počátcích své Hollywoodské kariéry produkoval film Prvotní strach, prahnul po možnosti natočit další film o chytrém, vznětlivém a drsném právníkovi.
„Advokáta podobného Micku Hallerovi jsme ještě neviděli,“ říká Rosenberg. „Když jste advokátem v oblasti trestního práva, jsou vinni téměř všichni vaši klienti. Pokud nejsou vinni za zločin ve kterém je zastupujete, nesou pravděpodobně vinu za jiné zločiny. Tak už to chodí. A Mick Haller, jako advokát, je ještě mazanější než oni.“
Jakmile producenti získali práva k této novele, pustili se do hledání ideálního scénáristy, který by z ní vytvořil scénář pro celovečerní film. „Ačkoliv jsme uvažovali o různých scénáristech, s Johnem Romanem jsme měli již výborné zkušenosti z úspěšné adaptace jiné knihy, takže konečná volba byla pro nás snadná“ říká Lucchesi. „John Romano má velkou reputaci v oblasti celovečerních filmů i televizních pořadů a byly jsme si jisti, že má cit pro to, aby přenesl tuto postavu a příběh na stříbrné plátno. Dodal nám skvělý scénář, s kterým byl velmi spokojen i sám Michael Connelly.
Když pracujete se slavným spisovatelem, jako je Michael Connelly, vždycky vám záleží na tom, aby byl spokojen s produktem, který vytváříte z jeho původního díla.
Producenti pak oslovili herce, který se zdál, jako by se Mickem Hallerem narodil. Matthew McConaughey, který hrál advokáta hned ve své první velké filmové roli ve filmu Čas zabíjet, vzpomíná, „Přečetl jsem si jednu z prvních verzí scénáře a když Tom Rosenberg a Gary Lucchesi za mnou přišli s nabídkou, neváhal jsem ani chvíli.“
Lucchesi říká: „Matthew byl vždy jedním z mých oblíbených herců, a tato role se pro něj dokonale hodí. Předvede nám všechny své kvality, které z něj udělaly hvězdu: důvěryhodný chlapík, docela sebevědomý a s kouzlem osobnosti."
„Vždycky jsme si říkali, že Matthew vyniká v dramatických rolích a toto je příležitost pro něj - po tom, co udělal řadu komedií - aby se ujal opět rolí ve vážnějším žánru,“ dodává Rosenberg.
Matthew McConaughey sedla role Micka Hallera jako ušitá, mimo jiné proto, že mu připomněla jeho dávné kariérní tužby. „Když jsem studoval na Texaské Univerzitě, měl jsem v úmyslu stát se advokátem v oblasti trestního práva,“ říká. „Kvůli tomuto filmu jsem se snažil pochopit vše, co znamená být advokátem ve věcech trestních. Vyptával jsem se řady právníků na různé technické podrobnosti: o jakou situaci se ve skutečnosti jedná, jak to může dopadnout? Kde jsem určité informace mohl získat? Pokud můj soukromý detektiv získal špatné informaci, jak se mu to mohlo stát?“
Dalším krokem bylo najít toho pravého režiséra. Po určité době hledání přišel McConaughey se jménem Brad Furman. Režisér Brad Furman již natočil film Úlovek, který - jak McConaughey říká - „Dokonale zachycuje atmosféru Los Angeles.“ Herec dodává „Brad Furman opravdu chápe význam „ulice“ pro film The Lincoln Lawyer. Furman něco ví o tom, jak justice funguje, i o nespravedlnostech ke kterým v ní dochází.“
Lucchesi říká, „S Bradem Furmanem jsme strávili nějaký čas a pak jsme zavolali Matthewovi, abysme mu řekli že nám doporučil toho pravého režiséra. Pak jsme si s Bradem plácli a pustili se do výroby filmu.”
Furman zejména ocenil propracovanost scénáře i to že Romano a Connelly vykreslili postavy, které jsou z masa a kostí. „Byl to přesně ten typ filmu, který jsem hledal. Můj táta, máma i děda jsou advokáti, takže něco o světě právníků vím.“
Pro klíčovou roli Louise Rouleta jsme vybírali z řady herců. Nakonec jsme ji nabídli vynikajícímu Ryanu Phillippovi. Lucchesi říká, „Tento film je postaven na dvou protipólech, a úspěchu dosáhl značnou měrou díky dvěma vynikajícím výkonům. Pokud lotr nefunguje, nemůže vyznít ani hrdina, takže Ryan Phillippe a Matthew McConaughey byly vskutku důstojní protihráči.
Aby proniknul do své postavy, četl Ryan Phillippe novelu, která byla předlohou, velice bedlivě. „Ve filmové adaptaci není dost prostoru pro prozkoumání každé scény, která se odehraje v knize, takže knižní předloha se pro vás stane biblí,“ říká.
Souhra McConaugheyho s Phillippem, jako právníka a klientem, se nevytvářela na zdlouhavých zkouškách, ale zrodila se spíše ze vzájemného respektu a důvěry v herecký talent toho druhého. McConaughey říká, „Když jsme šli na první čtení, řekl jsem mu, „Ryane, pokud nemáš nic proti tomu, raději bych nic nezkoušel, protože ve filmu - před tím než se poprvé sejdeme - o sobě navzájem nevíme vůbec nic. Chtěl bych se nechat překvapit tím, co budeš dělat, a abys i ty byl překvapený tím, co já dělám. Takhle bych to chtěl pro ten film nacvičit." Ryan se mnou plně souhlasil.“
„Matthew a já si dobře rozumíme, a byla to radost sledovat ho, jak je ve svém živlu,“ říká Phillippe. „Bylo to zajímavé protože obě naše postavy se snaží navzájem manipulovat. Řekl bych, že v jejich vzájemné dynamice je velice zajímavé, že se nám podařil advokát a klient, kteří v podstatě nenávidí jeden druhého. Je to velice zvláštní druh vztahu.“
Když producenti s Furmanem uvažovali o herečce, která by ztvárnila Hallerovu bývalou manželku Maggie McPherson, měli jasno hned: Vybrali si vítězku ceny Americké akademie Marisu Tomei.
Ačkoli již nejsou manželé, Mick a Maggie se i nadále navzájem přitahují a společně se snaží vychovávat svoji osmiletou dceru - jejich vztah je mnohostranným vztahem ztvárněným tak věrohodně, že bychom podobný v jiných filmech jen těžko hledali. McConaughey říká, „Existuje hodně dvojic, jako je Mick a Maggie, jejichž vztah je i po rozvodu funkční, kteří se i nadále přitahují, ale spolu nejsou. Maggie a Mick si v některých věcech rozumí jako málo kdo.“
Tomei okouzlila Furmana hned na jejich prvním setkání. „Především Marisa hraje celým srdcem” říká režisér. „Marisa Tomei má v sobě tolik vášně a je tak pečlivá, že všechno dělá na sto procent a všechno hluboce promýšlí. Když jsme se poprvé setkali, měla na mě snad tisíc otázek, o každém zlomku výroby tohoto filmu. To jsem si pomyslel, „Jo, teď mi je jasný, proč dostala cenu Americké akademie. Její příprava, její mravenčí píle, i její pochopení textu byly ohromné.”
Díky síle scénáře a zápalu McConaugheyho, Phillippa a Tomei přitahoval tento film herce a herečky do vedlejších rolí rovněž značně vysokého kalibru. William H. Macy, který ztvárňuje soukromého detektiva Franka Levina, který je Mickovým nejlepším kamarádem, se pokusil vnést do své role humor, kdykoli to bylo možné. William H. Macy říká, „Snažil jsem se přinést trochu odlehčení, protože jinak je ten film šíleně vážný. Tak jsem se k roli snažil přistupovat s lehkostí a kdykoli to jen bylo možné, snažil jsem se trochu zažertovat.“
Herec Michael Pena ztvárňuje Martineze, Mickova bývalého klienta, kterého uvěznili za zločin, který nespáchal. Michael Pena říká: „Scény, které se odehrávají mezi Matthewem a mnou mají dobrý náboj.“ „Pro Micka to je zlomový okamžik, když se dozví, že jsem byl mylně odsouzen. Stane se z něho úplně jiný člověk.“
McConaughey souhlasí, „Mick pomohl dostat Martineze do vězení, když byl nevinný a ten tam je už čtyři roky. Jak to teď může Mick napravit? Dostat nevinného člověka z vězení a vrátit mu svobodu je pro Micka důležitější než cokoli jiného.“
Mickova oponenta u soudu, Teda Mintona ztvárňuje herec Josh Lucas jako člověka, který dbá na přesnost a dodržování předepsaných pravidel. Josh Lucas říká: „V určitém okamžiku si Ted Minton uvědomí, že k tomu, aby porazil Micka, musí hrát stejnou hru jako Mick, to znamená hrát riskantněji než by normálně hrál.“
Když Josh Lucas studoval svou roli, chodil do jednací síně místního soudu a sledoval průběh skutečných soudních procesů. „Jednou z vymožeností amerického právního systému je, že můžete přijít do soudní místnosti a sledovat kterýkoli proces," říká. „Bez ohledu na to, jestli se jedná o vraždu, znásilnění nebo úmyslné způsobení zranění, můžete být přítomen u jakéhokoli soudního procesu, který se v této zemi odehrává.
Film The Lincoln Lawyer se začal točit 12. července 2010. Všechny scény byly za 37 dní natočeny v Los Angeles County. Prioritou tvůrců bylo filmovat v autentických lokalitách. Furman říká, „Chtěl jsem natočit to, čemu já říkám odvrácená tvář Los Angeles “. Je to opravdu velký svět zalidněný lidmi rozmanitých kultur.”
McConaughey shrnul naše zkušenosti s natáčením v Los Angeles, „Není to slunné nóbl Los Angeles, které ukazujeme. Naše L.A. je horké, vlhké, prašné, špinavé, někdy poseté odpadky. Je to místo, kde, když jdete po ulici, tak se vám vyplatí sledovat po očku toho, jestli někdo nejde za vámi.“
Film The Lincoln Lawyer dobře zachycuje, jak se různé protikladné síly střetávají v postave Micka Hallera. Mick je zároveň povrchní oportunista i čestný muž, který se řídí svým vlastním smyslem pro integritu; zapřísáhl se dodržovat nejvyšší mravní normy a přitom je nucen respektovat vadný systém; a ačkoli jeho povinností je dodržovat zákon, ví, že jej musí porušit, aby bylo učiněno spravedlnosti za dost. Jak říká McConaughey, „Mick je komplikovaný člověk. Má své zásady, které často pozměňuje tak, jak se mu to zrovna hodí, ale zároveň je to dobrý chlapík. Suma sumárum, za tím vším je jeho snaha dělat to, co je správné.“
Ocenění:
The Saturn Awards
2012 - Nejlepší akční/dobrodružný film (nominace)
DABING
V českém znění: Jakub Saic - Matthew McConaughey (Mick Haller), Filip Jančík - Ryan Phillippe (Louis Roulet), Jitka Moučková - Marisa Tomei (Maggie McPhersonová), Jiří Prager - William H. Macy (Frank Levin), Svatopluk Schuller - Josh Lucas (Ted Minton), Irena Máchová - Margarita Levieva (Reggie Campová), Filip Švarc - John Leguizamo (Val Valenzuela), Jan Vondráček - Shea Whigham (DJ Corliss), Oldřich Vlach - Bob Gunton (Cecil Dobbs), Růžena Merunková - Frances Fisher (Mary Windsorová), Zdeněk Mahdal - Trace Adkins (Eddie Vogel), Jaroslav Horák, Michal Holán, Libor Terš, Kateřina Petrová, Kateřina Velebová, Antonín Navrátil, Zbyšek Horák, Bohdan Tůma, Anna Nemčoková
Překlad: Vladimír Fuksa
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Jiří Balcárek
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2011
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 11.8.2011 Bioscop
Premiéra USA: 18.3.2011 Lionsgate US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 7.12.2011 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 7.12.2011 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 1 929 140
Tržby celkem - $ 87 100 000
Návštěvnost v ČR 18 145
Náklady (Rozpočet) - $ 40 000 000
Tvůrci a herci
Brad Furman (Režie), Sidney Kimmel (Produkce), Gary Lucchesi (Produkce), Tom Rosenberg (Produkce), Scott Steindorff (Produkce), Bruce Toll (Produkce), Richard S. Wright (Produkce), Cliff Martinez (Hudba), David Torn (Hudba), Lukas Ettlin (Kamera), Jeff McEvoy (Střih), Deborah Aquila (Casting), Tricia Wood (Casting), Charisse Cardenas (Scénografie), Erin Benach (Kostýmy), Steven Ticknor (Zvuk), Robin L. Neal (Masky), John Romano (Scénář), Matthew McConaughey (Herec), Marisa Tomei (Herec), Ryan Phillippe (Herec), William H. Macy (Herec), Josh Lucas (Herec), John Leguizamo (Herec), Michael Pena (Herec), Bob Gunton (Herec), Frances Fisher (Herec), Bryan Cranston (Herec), Trace Adkins (Herec), Laurence Mason (Herec), Margarita Levijeva (Herec), Pell James (Herec), Shea Whigham (Herec), Katherine Moennig (Herec), Michael Paré (Herec), Michaela Conlin (Herec), Mackenzie Aladjem (Herec), David Castro (Herec), Conor O'Farrell (Herec), Melanie Molnar (Herec), Eric Etebari (Herec), Robert Amstler (Herec), Matt Cinquanta (Herec), Reggie Baker (Herec), Javier Grajeda (Herec), Sam Upton (Herec), David Castro (Herec), Ryan Van de Kamp Buchanan (Herec)
2011/118/USA/Drama, Krimi, Thriller
Zajímavost k filmu
- Film mal pôvodne režírovať herec Tommy Lee Jones, ktorý mal hrať aj jednu z postáv. Z projektu ale nakoniec odišiel kvôli nezhodám so scenárom. (DiBuonaparte)
- Marisa Tomei a William H. Macy si spolu zahrali už vo filme Divé svine (2007).
- Mick Haller (Matthew McConaughey) nosí ve filmu hodinky Tag Heuer Grand Carrera.
- Mick má na Lincolne značku z 8 písmen - NTGUILTY (not guilty = nevinný), hoci v Kalifornii je maximum 7.
- V obsazení Matthewa McConaugheyho měl prsty sám autor knižní předlohy Michael Connelly. Herec se mu zalíbil překvapivě ve vedlejší roli komedie Tropická bouře (2008).
- Všechny scény byly natočeny za 37 dní v Los Angeles County.
- Píseň v TV spotu na tento film, která navazuje na úvodní kytarovou melodii, je skladba „The Catalyst“ od americké kapely Linkin Park z alba „A Thousand Suns“ (2010). Skupina Linkin Park nese název po amerických parcích s názvy Lincoln Park.
- Film mal pôvodne režírovať herec Tommy Lee Jones, ktorý mal hrať aj jednu z postáv. Z projektu ale nakoniec odišiel kvôli nezhodám so scenárom. (DiBuonaparte)
- Marisa Tomei a William H. Macy si spolu zahrali už vo filme Divé svine (2007).
- Mick Haller (Matthew McConaughey) nosí ve filmu hodinky Tag Heuer Grand Carrera.
- Mick má na Lincolne značku z 8 písmen - NTGUILTY (not guilty = nevinný), hoci v Kalifornii je maximum 7.
- V obsazení Matthewa McConaugheyho měl prsty sám autor knižní předlohy Michael Connelly. Herec se mu zalíbil překvapivě ve vedlejší roli komedie Tropická bouře (2008).
- Všechny scény byly natočeny za 37 dní v Los Angeles County.
- Píseň v TV spotu na tento film, která navazuje na úvodní kytarovou melodii, je skladba „The Catalyst“ od americké kapely Linkin Park z alba „A Thousand Suns“ (2010). Skupina Linkin Park nese název po amerických parcích s názvy Lincoln Park.
Odkazy
Hrají:
Matthew McConaughey, Marisa Tomei, Ryan Phillippe, William H. Macy, Josh Lucas, John Leguizamo, Michael Peña, Bob Gunton, Frances Fisher, Bryan Cranston, Trace Adkins, Laurence Mason, Margarita Levijeva, Pell James, Shea Whigham, Katherine Moennig, Michael Paré, Michaela Conlin, Mackenzie Aladjem, David Castro, Conor O'Farrell, Melanie Molnar, Eric Etebari, Robert Amstler, Matt Cinquanta, Reggie Baker, Javier Grajeda, Sam Upton, David Castro, Ryan Van de Kamp Buchanan