Noviny / The Paper (1994/106/USA/Komedie, Drama) 68%

22.03.2021 09:43
JEDNOU VĚTOU
„Neuvěřitelný zmatek, shon a hádky - to vše se denně opakuje v redakci New York Sun, aby ráno dostali čtenáři své oblíbené noviny."

OBSAH
Některé dny jsou důležitější než jiné... Stává se, že některý den vydá za mnoho jiných. Dnes musí Henry Hackett (Michael Keaton), redaktor newyorského bulvárního plátku, učinit několik zcela zásadních rozhodnutí. Jeho žena, novinářka v pokročilém stupni těhotenství, má před sebou své vlastní naléhavé uzávěrky. Henryho šéfová (Glen Closeová), vedoucí redaktorka, dospívá k životní krizi. Její nadřízený (Robert Duvall) se právě dozvídá, že je vážně nemocný. K tomu všemu jsou jejich noviny právě na horké stopě případu, který by mohl odhalit jeden velký skandál a osvobodit dva chlapce, nevinně obviněné z vraždy. Musí se však stihnout uzávěrka! S tikajícími hodinami roste napětí všech, nervy pracují na plné obrátky a někde uprostřed tohoto chaosu nastávají okamžiky, které změní životy těchto lidí navždy.(H.C.E.)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Příjemná nedělní oddechovka. Ron Howard buď ovládá brilantně životopisy nebo si odpočine u takových pohodiček jako je právě film Noviny. Aneb ze života novinářů, kteří nemají jednoduchý, jak život v soukromí, tak v práci. Celé je to mimochodem v takovém tom poctivém a spravedlivém americkém duchu. Je tu dobrý Američan, špatný Američan, oba mají nějaké poselství a vše končí comebackem. No a do toho hraje taková ta devadesátková americká hudba jako podkres. Jo, tuhle atmosféru v amerických filmech fakt mám děsně rád. U ní se dobře odpočívá. Hlavní hrdinové jsou totiž neuvěřitelní pohodáři a tady jim k tomu ještě pomáhá krásná kulisa v podobě New Yorku. Co víc chtít… (Malarkey) 3*

Jedno vím zcela jistě, že já bych rozhodně v žádné redakci jakýchkoliv novin nikdy nechtěla pracovat. Napětí, rivalita, neustálé se honění za senzacemi, které by upoutaly co nejvíc čtenářů, by nebyla v žádném případě moje parketa. A ten neustálý boj se svým svědomím, potlačit ho a nechat u ledu, jo pak by to možná šlo. Henry to snad ustane, ale nebude to mít jednoduché a ty nervy s tím spojené mu vůbec nezávidím. Michaela Keatona mám ráda, hrál toho svého redaktora Henryho moc dobře a co nemohu filmu určitě v žádném případě upřít, byla velmi dobře vystavěná gradace filmu, která mě ale stejně o čtvrté hvězdě nepřesvědčila, škoda. Ale "noviny" kvůli tomu nepřestanou vycházet. (Emma53) 3*

Jest to věru těžké, když je film sám sobě spoilerem. Co asi tak čekat za děj od snímku s nálepkou americká komedie, když má hlavní hrdina těhotnou ženu (v třetím trimestru zjevně), trošku to mezi nimi skřípe, pracuje v novinách, ve kterých to mezi lidmi taky trochu skřípe a k tomu se někde objeví mrtvoly, z jejichž zabití jsou obviněni dva nevinní černí kluci? 1+1=2, 2+2=4 a vypočítat výše popsanou rovnici je podobně snadné. Pak nezbývá než čekat, až se film přes neustálé náhledy na novinářskou práci, které se podbízejí snahou přiblížit se té podobě tohoto řemesla, kterou známe z jiných filmů, nikoli skutečnosti, pomalu prokouše k odhadovanému závěru. Než se tak stane, stihne nás ještě seznámit s osazenstvem redakce, které obsahuje pár až příliš typických a známých charakterů. Originalitu, nečekané a svěží aby člověk lupou hledal.(14.6.2009) (Subjektiv) 2*

VELKÁ RECENZE
V práci jakýchkoliv sdělovacích médií existuje prvek bulváru, který u samotného bulváru dosahuje maxima, a v samotné činnosti zpravodajů tak existuje menší nebo větší podíl paparazzionismu neboli slušněji řečeno hledačství pokladu, senzace. Čím více existence média a zpravodaje (novináře, fotografa, kameramana atd.) závisí na výdělku, tím menší roli hraje etika, pravda a ohled. Hlavní pro média ve skutečnosti není samotná informace a její maximálně objektivní a hluboké zpracování a šíření – to si může dovolit pouze nezávislý filosof nebo speciálně za to placený sociolog.
Hlavní pro média, obzvlášť ta samoživící se, je novota, ojedinělost a rychlost. Nakolik tomuto tlaku peněz, mechanismu fungování média a potřebě šíření samotné informace nebo moderně řečeno memu podlehne každý konkrétní mediální pracovník, je dáno jeho vlastním světonázorem, životními potřebami a okolním děním. Tento film je hlavně o samotných novinářích a jejích postojích spíše než o novinách a o zprávách, a spíše než mechanismus novinového vydavatelství ukazuje vnitřní "kuchyň" jeho pracovníků. Film sice má všechny složky, počínaje zajímavým tématem a zkušenou režií a konče slušným obsazením, ale nakonec pro mne ztratil na přílišné snaze vměstnat do filmových 24 hodin maximum novinařiny. V tomto případě by filmu prospělo vyčištění a vykrystalizování anebo prodloužení do menšího seriálů.
V tomto filmu z roku 1994 jsou přítomny známky nastávajících změn, jejichž výsledek je dnes všeobecně známý – jsou to počítače, mobily a hlavně v té době začínající internet, který zásadně proměnil způsob distribuce informací, a na konci filmu lze vidět elektronický budík s nápisem Japan – dnes by to bylo Made in China. (Aelita)

Ocenění:
Academy Awards
1995 - Píseň (nominace)

DABING
1.DABING (VHS)
V českém znění: Eliška Balzerová - Glenn Close (Alicia Clarková), Pavel Šrom - Michael Keaton (Henry Hackett), Lucie Benešová - Marisa Tomei, Amelia Campbell (Martha Hackettová, Robin), Hana Talpová - Catherine O'Hara, Roma Maffia, Jill Hennessy (Susan, Carmen, Deanne), Jan Přeučil - Randy Quaid, Spalding Gray (McDougal, Paul Bladden), Inka Šecová - Lynne Thigpen (Janet), Bohdan Tůma - Geoffrey Owens (Lou), Petr Pospíchal - Jason Alexander, Mike Girard Sheehan (Marion Sandusky, Richie), Karel Richter - Robert Duvall (Bernie White, titulky)
Zvuk: Lubomír Zajíc
Produkce: Zdena Sirotková
Překlad: Daniela Margoliusová
Režie: Jiří Ptáček
Vyrobilo: Studio dabing AB Barrandov pro HCE 1995

2.DABING (Nova, DVD, TV Barrandov, Cinemax, Prima)
V českém znění: Jan Šťastný - Michael Keaton (Henry Hackett), Zlata Adamovská - Glenn Close (Alicia Clarková), Jaromír Meduna - Randy Quaid (McDougal), Kateřina Lojdová - Marisa Tomei (Martha Hackettová), Jan Schánilec - Robert Duvall (Bernie White), Valérie Zawadská - Lynne Thigpen (Janet), Vladimír Kudla - Jason Alexander (Marion Sandusky, titulky), Antonín Navrátil - Jack Kehoe (Phil), Jana Mařasová - Roma Maffia (Carmen), Helena Brabcová - Catherine O'Hara (Susan), Miloslav Študent - Jack McGee (Wilder), Jaroslav Kaňkovský - Edward Hibbert, Mike Girard Sheehan (Jerry, Richie), Jiří Valšuba - David J. Birnbach (anesteziolog), Jana Altmannová - Bobo Lewis (Anna), Jitka Moučková - Amelia Campbell (Robin), Milan Slepička - Victor Truro (Berniův doktor), Bohumil Švarc - Jason Robards (Keighley), Růžena Merunková - Augusta Dabney (Sára Hackettová), Miloš Hlavica - William Prince (Howard Hackett), Bohdan Tůma - Geoffrey Owens (Lou), Martin Kolár - Michael P. Moran (Chuck), Jiří Plachý - Spalding Gray (Paul Bladden), Hynek Votoček, Petra Jindrová, Radka Malá, Petros Alexandridis, Julie Alexandridisová, Roman Hájek, Josef Nedorost, Kateřina Laifrová, Tereza Chudobová - Amelia Campbell (Robin), Martina Hudečková - Siobhan Fallon (Lisa) + Jill Hennessy (Deanne Whiteová) + Rosanna Scotto (sama sebe), Ludvík Král, Petr Vágner a další
Překlad: Helena Jurčíková
Zvuk: Jaroslav Novák
Produkce: Jana Trefná
Úprava dialogů a režie: Jiří Kodeš
Vyrobila: Česká produkční 2000 a.s. pro CET 21 spol. s r.o. v roce 2000

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 26.5.1994 Lucernafilm
Premiéra USA: 25.3.1994 Universal Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 30.8.2009 North Video
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 387 200
Tržby celkem - $ 48 424 341
Návštěvnost v ČR - 14 008
Náklady (Rozpočet) - $ 6 000 000
 
Tvůrci a herci
Ron Howard (Režie), Frederick Zoll (Produkce), Brian Grazer (Produkce), Randy Newman (Hudba), John Seale (Kamera), Daniel P. Hanley (Střih), Mike Hill (Střih), Janet Hirshenson (Casting), Jane Jenkins (Casting), Todd Hallowell (Scénografie), Rita Ryack (Kostýmy), Rick Dior (Zvuk), Neal Martz (Masky), David Koepp (Scénář), Stephen Koepp (Scénář), Michael Keaton (Herec), Robert Duvall (Herec), Glenn Close (Herec), Marisa Tomei (Herec), Randy Quaid (Herec), Jason Robards (Herec), Jason Alexander (Herec), Spalding Gray (Herec), Catherine O'Hara (Herec), Lynne Thigpen (Herec), Jack Kehoe (Herec), Roma Maffia (Herec), Clint Howard (Herec), Jill Hennessy (Herec), Siobhan Fallon Hogan (Herec), Gary Dourdan (Herec), James Colby (Herec), Jim Meskimen (Herec), Bob Costas (Herec), Bruce Altman (Herec), Rance Howard (Herec), William Prince (Herec), Geoffrey Owens (Herec), Augusta Dabney (Herec), Chuck Scarborough (Herec), Michael Countryman (Herec), Michael P. Moran (Herec), Stephen Koepp (Herec), Amelia Campbell (Herec), Edward Hibbert (Herec), Donna Hanover (Herec), Jack O'Connell (Herec), Joe Viviani (Herec), Pete Hamill (Herec), Jean Speegle Howard (Herec), Nick Taylor (Herec)
 
1994/106/USA/Komedie, Drama
 
Zajímavost k filmu
- V rámci příprav Ron Howard několikrát navštívil redakce New York Post a Daily News a sešel se s několika newyorskými novináři.
-  Při psaní postavy těhotné manželky Henryho Hacketta (Marisa Tomei) otěhotněly obě manželky scenáristů bratrů Koeppových.
-  Šéfredaktorka Alicia Clark (Glenn Close) byla v původním scénáři muž Alan. Ron Howard požádal scenáristy o změnu, aby redakci nedominovali pouze muži. Zároveň chtěl vykreslit vnímání mocné ženy v mužské pozici jejím okolím.
-  Postava Henryho Hacketta (Michael Keaton) byla inspirována Richardem Espositem, uznávaným americkým novinářem, mimo jiné držitelem 5 ocenění Emmy. Americký novinář a publicista Michael James McAlary, držitel Pulitzerovy ceny, byl inspirací pro postavu Michaela McDougala (Randy Quaid).
 
Odkazy