Snílci / The Dreamers (2003/108/Francie, Velká Británie, Itálie, Drama, Romantický/Thriller, Erotický) 68%

18.05.2020 18:14
JEDNOU VĚTOU
„Oddejte se milostným hrám trojice mladých studentů“

OBSAH
Autor završuje snímkem SNÍLCI pomyslnou trilogii pařížských filmů, kterou zahájil KONFORMISTOU a v níž pokračoval POSLEDNÍM TANGEM V PAŘÍŽI. Tři postavy příběhu se na pozadí studentských nepokojů kolem roku 1968 v Paříži oddávají podobným hrám jako kdysi Marlon Brando a Maria Schneiderová v nejproslulejším Bertolucciho díle. Mezi experimentováním, kam až lze dojít ve svobodném sexu, si dvojice sourozenců a její náhodný host z Ameriky libují v neustálých citacích z kultovních filmů. Ventilují svou zlobu vůči nepřítomným rodičům, jejichž peníze vesele projídají. Film je Berolucciho nostalgickým ohlédnutím za vlastní minulostí. Na rozdíl od svých tehdejších radikálních postojů, dokáže dnes vidět své hrdiny s ironickým odstupem a něhou.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Film, který staví na pocitech, francouzské nespoutanosti, snaze šokovat. Dvojčata, jejichž vzájemný vztah je, zdá se, o trochu víc než jen sourozenecká láska. Nesmělý americký student, který s dvojčaty sdílí lásku k filmu a studuje v Paříži. Rodiče, odjíždějící na venkov a nechávající dětem volný celý dům... A orgie můžou začít... Snílci jsou ale citlivější, než se zpočátku nebo po přečtení libovolného obsahu děje můžou zdát. Nahotou a sexem režisér nešetřil, film nemá v podstatě žádný pořádný děj, ale přesto je na něm něco, co ho žene dopředu a co ho dělá zajímavým. Mně osobně se nejvíc líbily pasáže, kdy byl děj prostříháván se starými filmy (dvojčata totiž hrají hru "poznej, z jakého filmu je to, co teď předvádím"), uvolněná atmosféra a úžasná kamera. (Galadriel) 4*

Raději snít, než shnít. Začátek se mi moc líbil. Bertolucci dokázal vystavět příjemnou retro atmosféru, Paříž roku 1968 v jeho podání budí dojem místa, kde by chtěl žít každý filmový fanoušek. Pohodová hudba, mnoho odkazů na Novou vlnu – film jsem si skutečně užíval a těšil se, jakým způsobem se bude dále vyvíjet. Cinefilské odkazy sice dále prostupují celý film, ten se však více soustředí na milostný trojúhelník plný explicitní erotiky. Bertolucci jakoby při své fascinaci třemi pohlednými mladými těly úplně zapomněl na diváka. Zajímavě rozjetý film se mění na ulepenou samoúčelnou onanii, ze které se záhy zcela vytrácí i ono mile filmové naladění. Pokud mě ze začátku Snílci lákali, toužil jsem být v jejich světě a spolu s nimi objevovat dávné skvosty kinematografie, ve druhé polovině mě spíše odpuzovali a znechucovali svou amorálností. Nejsem žádný puritán, jenže když ono to bylo tak zoufale samoúčelné… . Eva Green kolem sebe vytváří hustý erotický opar a v těch nejkrizovějších momentech dokáže snímku vdechnout druhý dech, jistě ne náhodou připomíná Jeanne Moreau v Julesi a Jimovi nebo Annu Karinu v Bandě pro sebe (btw, snílci proběhnou Louvrem o sedmnáct vteřin rychleji :). Její dva partneři do trojky se taky snaží, až mě překvapilo, co všechno byli tihle mladí herci ochotni pro „mistra“ udělat. Filmové hádanky, které si mezi sebou dávají, jsou zábavné (pokud se trochu orientujete ve francouzské a americké kinematografii), ale stejně jako celý film budí dojem intelektuálské exhibice, která navíc není (nepočítáme-li sex) nijak originální. Ve filmu je přitom dostatek pěkných nápadů (zrcadlová scéna ve vaně) i hudby (mj. The Doors, Jimi Hendrix, Bob Dylan, Janis Joplin), aby – oproštěn od touhy něco si dokazovat – zaujal i diváka, který má filmy „pouze“ rád, nejen toho, který je do detailů studuje a analyzuje. 60%  (Matty) 3*

Dreamers. Snílci. Kdo mezi ně nepatří? Já rozhodně patřím, ale Bernardo Bertolucci je předvádí trochu jinak než bych si představoval. Hlavně používá vztah dvojčat s jejich kamarádem jako stěžejní látku, která by měla směřovat k vyvrcholení, které se nekoná. Pro mě tím zabíjí celý film, který se snažil říct možná něco velmi důležitého, ale v půlce cesty na to zapomněl a raději se šel věnovat krásám Evy Green a různým sexuálním praktikám, na které jsme nuceni se dívat jako voayeři. Režiséři jako Fellini, Bertolucci i jiní mají asi tento přístup nějakým způsobem v krvi, protože je patrný z každé sebe více nebo méně erotické pasáže, ale mě tyto okamžiky velmi nudí, kvůli jejich samoúčelnosti. Jako by autoři za každou cenu chtěli převést něco, co rádi vidí na filmové plátno a ukázat své choutky, touhy a vášně divákovi. Pokud chce někdo srovnávat tento nevyrovnaný film s Posledním tangem v Paříži, tak porovnává neporovnatelné. Herecky, tématicky, ale i kvalitativně. Své 3* dávám se zavřenýma očima a jen doufám, že film neuvidím znovu, abych nemusel snižovat. (Djkoma) 3*

VELKÁ RECENZE
Božský tvůrce Bernardo Bertolucci se snímkem Snílci vrací do Paříže romantického roku 1968 a uzavírá tak pomyslnou trilogii „pařížských“ filmů, kterou zahájil Konformistou a v níž pokračoval provokativním Posledním tangem v Paříži.
Autor výpravného Posledního císaře nebo Obležení nám ve Snílcích představuje amerického mladíka Matthewa, milovníka filmu, který se při studentských protestech před proslulou Cinématheque seznámí s filmem posedlými dvojčaty- zapáleným socialistou Theem (Louis Garrel) a nádhernou Isabelle (dcera Marlene Jobertové Eva Green).
Ti Matthewovi nabídnou, aby s nimi žil v ohromném bytě jejich rodičů a Matthew, který se do obou okamžitě zamiloval, vstoupí do světa jejich filmových, ale i erotických her ne nepodobných těm, kterým se oddával Marlon Brando a Maria Schneiderová v nejproslulejším Bertolucciho díle.
Mezi experimentováním, kam až lze dojít ve svobodném sexu, si dvojice sourozenců a její náhodný host z Ameriky libují v neustálých citacích z kultovních filmů. Všichni tři  si stanoví vlastní pravidla, a při stále náročnějších psychických hrách experimentují se svými city a sexualitou, vzájemně zkoušejí své hranice.  
Příběh se odehrává na pozadí bouřlivých politických událostí, v Paříži roku 1968, v žádném případě se však nejedná o poučný historický film. “Přesto jsou ve filmu chvíle, kdy se dějiny propletou s životy těch mladých lidí,” říká autor románové předlohy i scénáře Gilbert Adair.
Bertolucci k tomu dodává: “Není to ani tak o roce ´68, o vzpourách a násilí, je to spíš o duchu toho okamžiku”. To, co se děje v bytě, kam se trojice zavřela, však do jisté míry odráží události venku.
Film je Bertolucciho nostalgickým ohlédnutím za vlastní minulostí. Na rozdíl od svých dřívějších radikálních postojů, dokáže dnes vidět své hrdiny s ironickým odstupem a něhou.

Ocenění:
European Film Awards
2004 - Eva Green (Nejlepší herečka podle diváků) (nominace)
2004 - Bernardo Bertolucci (Nejlepší režisér podle diváků) (nominace)Výsledky hledání
Výsledky vyhledávání na webu

DABING
V českém znění: Jitka Ježková - Eva Green (Isabelle), Jan Maxián - Michael Pitt (Matthew), Petr Burian - Louis Garrel (Theo), Martin Zahálka, Radka Stupková, Kateřina Petrová, Bohdan Tůma (titulky) a další.
Překlad: Lidmila Hrůzová
Zvuk: Antonín Němec
Produkce: Iva Koudelková, Radka Stupková
Dialogy a režie: Martin Těšitel
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska, studio Budíkov pro Hollywood Classic Entertainment 2004

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOS
Premiéra ČR: 15.1.2004
Premiéra USA: 15.1.2004 (Sundance Film Festival)
Premiéra VB: 6.2.2004
Premiéra Francie: 1.9.2003 (Venice Film Festival)
Premiéra Itálie: 10.10.2003     
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD:
Poprvé na DVD: 14.6.2004 H.C.E.
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 1 103 798
Tržby celkem - $ 15 120 000
Návštěvnost v ČR 11 983
Náklady (Rozpočet) - $ 15 000 000
 
Tvůrci a herci
Bernardo Bertolucci (Režie), Jeremy Thomas (Produkce), Janice Ginsberg (Hudba), Fabio Cianchetti (Kamera), Jacopo Quadri (Střih), Lucy Boulting (Casting), Howard Feuer (Casting), Juliette Ménager (Casting), Jean Rabasse (Scénografie), Louise Stjernsward (Kostýmy), Mark Auguste (Zvuk), Thi-Loan Nguyen (Masky), Gilbert Adair (Scénář), Michael Pitt (Herec), Louis Garrel (Herec), Eva Green (Herec), Robin Renucci (Herec), Anna Chancellor (Herec), Jean-Pierre Léaud (Herec), Jean-Pierre Kalfon (Herec), Valentin Merlet (Herec)
 
2003/108/Francie, Velká Británie, Itálie, Drama, Romantický/Thriller, Erotický
 
Zajímavost k filmu
- Eva Green byla nominována na cenu European Film Awards za nejlepší herecký výkon.
- Film byl natočen podle stejnojmeného románu od Gilberta Adaira.
- Roli Matthewa měl hrát Jake Gyllenhaal, ale ten ji odmítl kvůli otevřenému zobrazení nahoty.
- Role Matthewa byla nabídnuta také Leonardu DiCapriovi, ale ten ji odmítl kvůli přípravám na svou roli ve filmu Letec.
- Režisér Bernardo Bertolucci byl velice nadšen z toho, jak přirozeně se herci chovali při natáčení scén obsahujících nahotu, že scénu, kdy všichni tři leží nazí ponechal delší.
- Film měl obsahovat více sexuálních scén mezi Matthewem a Theem, ale byly vystřiženy.
- Scéna, kdy Isabelle vzplanou vlasy nebyla ve scénáři.
- Aby se herci cítili pohodlně a přirozeně při natáčení scén obsahujících nahotu, radil jim režisér Bernardo Bertolucci, aby chodili nazí ještě před tím, než se začne natáčet.
 
Odkazy