Napola: Hitlerova elita / Napola - Elite für den Führer (2004/117/Německo/Válečný, Drama, Sportovní) 79%

12.03.2018 15:16
JEDNOU VĚTOU
„Vychováváme elitu pro Vůdce!“

OBSAH
Berlín, 1942. Friedrichu Weimerovi je sedmnáct a právě ukončil školu. Pochází z chudých poměrů, přesto však sní o tom, že v životě něco dokáže. Jediné, čemu se intenzivně věnuje, je amatérský box. Šanci dostává v okamžiku, kdy se setkává s chápavým Voglerem, který sdílí jeho boxerskou vášeň a učí na elitní nacistické střední škole Nationalpolitische Erziehungsanstalt (Napola). Ten zajistí, aby tam byl Friedrich přijat, a stává se jeho mentorem. Friedrichovým novým přítelem se stává syn vysoce postaveného nacistického pohlavára Albrecht Stein - citlivý mladík, který před ním neskrývá své pochybnosti o ideologii, kterou si ostatní studenti nechávají bezmyšlenkovitě vtloukat do hlavy. V každodenní konfrontaci s tvrdým a námitky nepřipouštějícím drilem se Albrecht stále zřetelněji dostává do konfliktů. Friedrich pochopí, že kamarád si svůj osud zvolil i za cenu sebezničení. Rozhodne se, že využije posledního zbytku svobody, který mu osud nabízí, a pokusí se žít čestný život.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Z Německa poslední dobou vychází vcelku slušná várka zajímavých válečných filmů. Bílé Peklo, Pád třetí říše a tak dále. Dyť ještě aby ne, vždyť válka si toho nejvíc odbyla právě tam, tak ty zkušenosti, znalosti a přednosti rozhodně musejí mít. Každopádně s příběhem se nepářou a tak ho vyprávějí tak jak nejlépe dovedou a docela hezky se jim to daří. O silné scény rozhodně nemají nouze a je to vidět. Nic špatného na tom nevidím, opět se snaží odvyprávět příběh jednoho z milionů, kteří se na válce podíleli a opět se jim to daří. Každopádně si nemůžu pomoci s tím, že takové Bílé peklo je o veliký kousek dál, hlavně sílou jeho příběhu. Ono je těžké sledovat ty, kteří zpustošili Evropu od shora dolů, ale je lehké je kritizovat, přestože to byli lidé jako my, přestože měli svoje názory a také s vedením v Německu nesouhlasili. Každopádně jako film je to rozhodně zajímavý vstup do Německa za druhé světové války, který rozhodně zaujme. (Malarkey) 4*

Jak mimořádně zajímavé je sledovat práci filmařů zvláště dekoratérů Pak je Berlín na Praze 8 kousek od Florence, tělocvična je rovněž v Praze (Sokolovna na Pavláku); elitní škola se nachází na jednom „nejmenovaném“ hradu v Česku, oblíbeného hlavně u tvůrců pohádekPro zajímavost – za druhé sv.války byl v Bouzově (onen nejmenovaný hrad) od roku 1939 uhnízděn přepadový oddíl SS nikoli elitní škola. Místo děje (žádný kvapík to zas není) jsem napoprvé pak chvilkami sledoval kdo, kde, kdy a jak z českých herců si střihne nějakou tu roli. Např. poznat Ljubu Krbovou (ve své roli otočenou zády) podle šíje, vlasů, hřbetu pravé ruky a části pravé tváře je taky kumšt :-) BTW Karel Dobrý se snad taky těch „uniforem“ hned tak nezbaví Já vím, film Napola je fikce opřená o skutečnou realitu a kdybych se nezajímal o literaturu faktu a zvlášť o II.sv.válku a nástup fašismu, neměl bych asi tomuto snímku co vytknout. Skutečnost v elitních školách plných řádně zpracovaných prověřených rekrutů z potomků vyvolených a rovněž řádně prokádrovaných rodičů je trochu jiná. Na sentiment a ohleduplnost moc prostoru nebylo Proto mi nějak „neštymovalo“, kde se vzala v 17ti-letém hlavním hrdinovi (jeho spolužácích též), který je víc jak 10 let od nástupu Hitlera přímým účastníkem raketového vzestupu režimu a úspěchů Hitlerovo Německa a navíc kdy příběh je situován přesně do doby, kdy Německo stojí pomyslně na samém vrcholu, tj. v roce 1942 ta síla nepodlehnout tlaku a opojnému pocitu být vyvoleným a vzdorovat systému a pod všudypřítomnou, nutno přiznat promakanou Goebelsovou propagandou Nevím nevím, v elitních školách byli Ti „nejnejnej“ specialisté pedagogové (obrazně), nejvěrnější a nejzavilejší stoupenci AH drtivou většinou v uniformách SS, aby next power generation byla opravdu elitní Měl jsem místy mlhavý, sotva postřehnutelný pocit, že mi někdo chce skrz tento film sdělit, že v SS byli i normální „lidé“, ne jen sadisti, hovada, kariéristé a všehoschopná monstra ale jak říkámje to takový mlhavý pocit, leč mě osobně rušil. Napola je nadprůměrný film, s výtečnou kamerou a hudbou, jen by tam sentimentu, ohleduplnosti a citu vzhledem ke skutečné realitě méně Jenže to by potom zase ten příběh vyzněl jinakach jo. (Brouk) 4*

Filmy jako je Napola mám velmi ráda, neboť zkoumají válku z pohledu buďto dětské, anebo mladistvé duše. A to už věděli i ve starověku, že proutek se musí ohýbat, dokud je mladý. Na Napolách byla z chlapců vychváváno budoucí elita. Na začátku je ve filmu jedna výstižná scéna, která si jen sama o sobě zaslouží přinejmenším 5*. Je to scéna uvítání ve škole, s patřičným německým nacionalismem, kdy všichni zpívají oslavnou hymnu o svém Vaterlandu. Scéna je dokonale působivá a jsem si zcela jistá, že v reálu před 60-ti lety byla taková věc působivá neméně... A film sám o sobě se sice tu a tam dopouští klišé, přesto díky vynikajícím hereckým výkonům Maxe Riemelta a Toma Schillinga nemohu jinak než za 4*. A navíc je tu i překvapivé jméno na postu režiséra - nečekala bych, že režisér prcičkovitých filmů "Holky to chtěj taky" etc. natočí něco tak vážného jako je Napola. (Lynn) 4*

VELKÁ RECENZE
Aby se neřeklo, že jsem se poslední dobou koukám jen na horory a sci-fi, vybral jsem si tentokrát německý snímek Napola. Je to velice pěkný film o chlapci, který obdivoval svého vůdce, chtělo být jako on, ale čím více se o nacismu dozvídal, tím více pronikal do jeho tajů a začal jej nenávidět. On je celý film velice působivý a naprosto úžasným způsobem ukazuje, jak jsou z mladých chlapců vychovávání budoucí vůdci Třetí říše.
V příběhu je skvěle vidět, jak byli mladíci manipulování, aby pevně věřili v sílu nacismu, který nelze porazit. Zfanatizovaní a nepřipravení se pak vrhali do různých prohraných bitev, což se ostatně dozvíme již před závěrečnými titulky. Již na samotném začátku se seznámíme s hlavním hrdinou, boxerem Friedrichem, kterému je nabídnuto studium na prestižní škole Napola ( Nationalpolitische Erziehungsanstalt), ze které každoročně vyjde spoustu lidí, které čeká zářná budoucnost. Tam se seznámí s literárně nadaným Albrechtem, jehož otec sní o tom, že ze syna jednou bude vysoce postavený důstojník SS. Jenže
Albrecht má o své budoucnosti jiný názor a nenechá si narozdíl od ostatních vtloukat do hlavy falešné ideály, čímž se ostatně dostává do problémů. V tom momentu, kdy by si divák mohl myslet, že se film odehrává až příliš stereotypně přichází obrovský obrat. Friedrich přijíždí k Albrechtovi domů, aby popřál jeho otci, vysoce postavenému nacistovi, vše nejlepší k narozeninám. Obyčejná oslava se však moc nepovede a tak spolu chlapci po návratu do školy nekomunikují, do toho přichází první bojová akce. Naši hrdinové se tak pouští do lesa, kde mají pokud možno zlikvidovat ozbrojené vězně, kteří se tam rozprchli (vzhledem k situaci, v jaké se to odehrává je tato scéna zcela smysluplná). Byl jsem doslova šokován, jak silný v sobě tato bitva skrývá emocionální náboj.
Dennis Gansel naplno využívá jejího potenciálu a uvědomuje si, že se nejedná o nějakou velikou akci, ale o bitvu, jejíž účastníci jsou vlastně ještě děti. Celkově se jedná o velmi povedený snímek, který kazí snad jen ten ne zrovna povedený konec, který působí poněkud useknutým dojmem. Ač ze zdejších komentářů lze vyčíst něco jiného, na mě Napola působila jako film s velice silnou kritikou nacistického režimu, pro který není II. světová válka jen kulisou. (Dudek)

Ocenění:
Karlovy Vary IFF
2004 - Max Riemelt (Nejlepší mužský herecký výkon)
2004 - Dennis Gansel (Křišťálový glóbus) (nominace)

DABING
V českém znění: Martin Sobotka - Max Riemelt (Friedrich Weimer), Ladislav Novák - Tom Schilling (Albrecht Stein), Filip Švarc - Florian Stetter (Justus von Jaucher), Ladislav Cigánek - Devid Striesow (Vogler), Václav Mareš - Joachim Bißmeier (Ředitel), Libor Terš - Michael Schenk (Tělocvikář), Drahomíra Kočová - Claudia Michelsen (paní Steinová), Jaroslav Horák, Ivo Novák, Pavel Vondrák, Radek Škvor, Aleš Jarý - Justus von Dohnányi (Heinrich Stein + titulky) a další.
Překlad: Radana Říhová
Zvuk: Vladimír Bodnár
Výroba: Markéta Valíčková
Produkce: Milan Soták
Dialogy: Drahomíra Kočová
Režie: Aleš Jarý
Vyrobila: Saga Tv s.r.o. pro Atypfilm 2006

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 22.9.2005
Premiéra Německo: 13.1.2005     
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 27.2.2006 H.C.E.
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby celkem - $ 3 764 219
 
Tvůrci a herci
Dennis Gansel (Režie), Viola Jäger (Produkce), Harald Kügler (Produkce), Molly von Fürstenberg (Produkce), Angelo Badalamentil (Hudba), Normand Corbeil (Hudba), Torsten Breuer (Kamera), Jochen Retter (Střih), Nessie Nesslauer (Casting), Matthias Müsse (Scénografie), Natascha Curtius-Noss (Kostýmy), Alexander Saal (Zvuk), Josef Lojik (Masky), Dennis Gansel (Scénář), Max Riemelt (Herec), Tom Schilling (Herec), Jonas Jägermeyr (Herec), Thomas Drechsel (Herec), Martin Goeres (Herec), Florian Stetter (Herec), Devid Striesow (Herec), Joachim Bißmeier (Herec), Michael Schenk (Herec), Justus von Dohnányi (Herec), Claudia Michelsen (Herec), Julie Engelbrecht (Herec), Alexander Held (Herec), Dennis Gansel (Herec), Michael Rast (Herec), Otmar Brancuzský (Herec), Ljuba Krbová (Herec), Jan Fiala (Herec), Zdeněk Maryška (Herec), Karel Dobrý (Herec), Zdeněk Julina (Herec), Jana Altmannová (Herec), Bohumil Švarc st. (Herec), Michael Beran (Herec), Jan Bidlas (Herec), Radek Zima (Herec), Daniel Svoboda (Herec), Otta Tesař (Herec), Maxim Tretiakov (Herec), Otakar Harlas (Herec), Johannes Zirner (Herec), Götz Schubert (Herec)
 
2004/117/Německo/Válečný, Drama, Sportovní
 
Zajímavost k filmu
- Scény z přijimacího řízení se natáčely v sokolovně v Praze Libni.
- Úvodní scéna, v níž hlavní hrdina jede na kole, je natočená v Praze, konkrétně v Karlíně, na křižovatce ulic Pobřežní a Prvního pluku. Lze si povšimnout unikátního Negrelliho viaduktu z roku 1850, tehdy největší železniční stavba Evropy.
- Většina lokací se natáčela v Praze a německém Hamburku.
- Původně chtěl Dennis Gansel film natočit s neznámými amatérskými herci v hlavních rolích, aby se divák mohl lépe ztotožnit s postavami. Bohužel se natáčení příliš vleklo, a tak musel nakonec sáhnout po profesionálech, jakými jsou Max Riemelt a Tom Schilling.
- NapoLa je zkratka pro "National-politische Erziehungs-Anstalt" neboli Národní politický vzdělávací Institut.
- Režisér Dennis Gansel se tady nechal inspirovat životními osudy vlastního dědečka a právě na jeho vyprávění založil hlavního hrdinu.
- Na scénáři se začalo pracovat v polovině roku 2001 a natáčení začalo v červenci 2003.
- Celé natáčení Napoly trvalo 3 měsíce. Stříhání natočeného materiálu další 3 měsíce.
- Na natáčení filmu Napola se podílel 150členný tým.
- Jídelna hradu byla natočena ve staré tělocvičně v Praze. Některé záběry, jako projíždějící německý vůz pod mostem, byl točen hned vedle.
- Kvůli roli Albrechta si tvůrci prohlédli přes 600 chlapců za 9 měsíců.
- Pro film bylo vyrobeno přes 500 uniforem. Hlavní role byly šity na míru, ostatní byly vypůjčeny.
- Výtvarnice, která se s nápisem brambory (pochopitelně v němčině) na výloze obchodu nadřela několik desítek minut, bylo ve filmu shrnuto do 2,5 vteřin.
- Na interiérech bylo spotřebováno 15 kubíků dřeva. Celé to dávalo dohromady 15 truhlářů, malířů, štukatérů a zámečníků.
- V umývárnách bylo položeno 50 metrů funkčního vodovodního potrubí se 24 kohoutky. Ve filmu je pak vidět pouze jeden a ten kape.
- Na scénu se zamrzlým jezerem byla vybráná lokace vyschlého rybníka o rozloze 3000m2, které bylo srovnáno do roviny pískem z patnácti kamionů. Na to byly položeny dřevěné desky a vše posypáno umělým sněhem.
- Vodní dotáčky probíhaly v hale, kde byly uloženy dvě nádrže naplněné teplou vodou a střešní prostor byl vyložen plexisklem a uměle zasněžen.
- Během natáčení ani jednou nesněžilo. Ve skutečnosti bylo +30°C.
 
Odkazy