Nákaza / Contagion (2011/102/USA, Spojené arabské emiráty/Drama, Thriller, Sci-Fi, Akční) 66%

22.02.2018 20:18
JEDNOU VĚTOU
„Panika se šíří“

OBSAH
Film „Nákaza“ sleduje rychlé šíření smrtícího vzduchem přenosného viru, který nemocné zabíjí během několika dnů. S rychlým šířením epidemie se lékaři po celém světe snaží najít lék a minimalizovat paniku, která se šíří ještě rychleji, než samotný virus. Cestující na letišti se dotkne salátové místy v letištním baru předtím, než podá kreditní kartu číšníkovi. Obchodní jednání začne podáváním rukou. Muž zakašle v plném autobusu. Jeden kontakt. Jeden okamžik. A smrtelný virus se přenese. V americkém Centru pro kontrolu a prevenci nemocí dochází k mobilizaci všech výzkumných pracovníků, kteří se snaží rozluštit kód unikátního patogenu, který neustále dále mutuje.Jak postupně narůstá počet mrtvých a lidé se v kolabující společnosti snaží ochránit sebe samotné a své nejbližší, jeden aktivista a blogger (Jude Law) začne tvrdit, že veřejnost nedostává pravdivé informace o skutečném dění, čímž vyvolá epidemii paranoie as strachu stejně nakažlivou jako původní virus. . Obyčejní lidé se zároveň snaží přežít ve společnosti, která se prakticky zhroutila.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
"Ensemble piece" o smrtící pandémii ála Steven Soderbergh. A je to dá se říci dokumentárním stylem natočená procedurální podívaná o tom, jak se postupuje při objevení epidemie hodně ošklivé chřipky a pokusech ji zvládnout. Ale ne tak docela - Soderbergh totiž v rámci výstavby šokujícího děje sleduje i konkrétní "obyčejné" lidi, ale nedělá to tak, že byste se s nimi mohli sžít, nebo že by nedej bože páchali nějaké hrdinské skutky ve stylu katastrofických velkofilmů. Aby to nebylo málo, Nákaza také "drží prst na tepu doby", když umně využívá postavu investigativního bloggera, který do bohulibých snah WHO a národních vlád svými konspiračními teoriemi a vlastní agendou soustavně háže vidle. Co rozhodně stojí za zmínku, je skutečnost, že Soderbergh nijak nepřikrašluje to, co by v analogické situaci nastalo (a co se mu ve filmu děje), tj. rozpad společnosti, návrat k zákonu džungle, a hlavně to, že by o životy přicházeli mladí, staří, ženy, děti, prostě všichni bez výjimky. V kombinaci s vědomím, že "hlavním hrdinou" filmu je nijak zvlášť virulentní patogen, přenášející se fyzickým kontaktem, a že by tudíž mohlo být mnohem, mnohem hůř, to celé působí velmi znepokojivě. Soderbergh respektive scénárista Burns to ještě navíc koření morálně spornými rozhodnutími, a v zásadě neukazují jedinou výlučně "dobrou" postavu. Je mi jedno, nakolik režisér selhal v pokusu natočit kontroverzní kritiku systému, a nakolik se zalekl přílišných odklonů od diváckých očekávání. Contagion totiž i tak funguje, a nutno říct, že řada momentů v něm je opravdu překvapivá. Rozhodně jsem se nedíval naposledy, takže dám spokojených (znepokojených-ale-co-s-tím-asi-tak-naděláš) (Gemini) 4*

Pokud má polovina žen AIDS a druhá prasonetopýří chřipku, přestává platit klasická tuberkulózní poučka, že se maj píchat jen ty, co kašlou. Ve výše uvedeném případě má jeden rozhodně zaručenou delší životnost u těch s lézemi. Teda jestli nakonec stejně nechytnou tu chřipku. Ale to už se příliš filosoficky zamotávám. Typická Soderberghovina. Ten chlap je prostě mistr ve svém oboru! Dokáže si nacpat před kameru snad každou profláklou hollywoodskou držku, sehnat macatý rozpočet a pak rutinovaně natočit nudný a neosobní film, na který zapomenete snad ještě před závěrečnými titulky. A takhle mu to prochází už hezkých pár let. Je to jednoduše frajer nebo Bruckheimerův nemanželský synek? (verbal) 2*

Výborná minimalistická hudba, kterou složil, pro mě neznámý Cliff Martinez, naprosto perfektně podkresuje atmosféru tohoto, v současnosti neuvěřitelně strašidelného námětu. Sympatické ale bylo, kolik známých herců nám chtělo ukázat, jak rychle se dokáže šířit nákaza nějaké zhoubné chřipky. Po některých scénách jsem dokonce měl dost hnusný pocit. Závěrečná scéna na mě tak například udělala spolu s hudbou takový dojem, jako hodně dlouho v žádném filmu. Nicméně od filmu jsem čekal cokoliv. Natočil ho Steven Soderbergh, který mě posledně šíleně naštval s Che Guevarou. Tenhle film ale nudit nedokáže. Já byl v napětí prakticky celou dobu, ale to hlavně díky tomu, že jsem koukal na realitu. Každá scéna byla dnešní realita, která se děje, děla nebo by se dít mohla. O to víc je to pak strašidelnější. Matt Damon, Marion Cotillar, Gwyneth Paltrow, Kate Winslet, Jude Law a Laurence Fishbourne mi tak tu realitu ukázali opravdu neuvěřitelně strašidelně a já nad tím musel po skončení dlouhou dobu přemýšlet. Možná, že příště dám i pět hvězd. (Malarkey) 4*

VELKÁ RECENZE
Steven Soderbergh pro mě dlouhodobě platí za naprostou filmařskou záhadu. Troufl si na odvážné projekty typu Kafka a Sex, lži a video, zremakeoval Tarkovského Solaris, uměl si omotat Akademii kolem prstu Erin Brockovich nebo Traffic (které vypustil ve stejný rok) a nedělá mu problém vydělat spoustu peněz Dannyho parťáky. Jindy si ale vybírá projekty, které nedokáže prodat, což je případ třeba dvoudílného Che Guevary a vlastně velké části jeho filmografie. Ruku na srdce - kdo z nás viděl víc než polovinu jeho filmů? Teď přichází Nákaza - snímek, o němž se mluvilo jako o brilantním kousku ještě před tím, než padla poslední klapka. Bylo to předčasné?
Ano i ne. Nákaza není film, který by diváka posadil do křesla a změnil jeho pohled na události, o nichž vypráví. Stejně tak není překvapivým, originálním dílem. Nestane se v něm nic, co byste po seznámení se s námětem nemohli očekávat. Přesto ale dokáže zaujmout a obhájit svůj smysl, protože vše, čeho jsme svědky, působí velmi "přesvědčivě". To slovo si zapamatujte, budete ho ve spojení s Nákazou slyšet zřejmě často. Určitě ještě několikrát i v téhle recenci.
Soderbergh opět osciluje mezi nezávislým, uznávaným režisérem a tím, kdo chápe, že se na jeho film chce občas podívat i člověk bez pěti titulů. Existují režiséři, kteří naplňují jen jeden ze zmíněných extrémů a nedokáží takovými nebýt pokaždé. Soderbergh se ale očividně vždy pokouší vybrat správný poměr mezi oběma a namíchat drink, který se mu v danou chvíli hodí. Někdy chutná lépe, jindy hůř, vždy se ale zdá jasné, že se ty ingredience smíchaly sice jinak než jsme zvyklí, ani tentokrát však ne náhodně. Víme, proč je zrovna Solaris tak nepřístupné, stejně jako chápeme, že Dannyho parťáci musejí být naopak použitelní i příležitostným divákem. Nákaza pak stojí přesně uprostřed a my nepochybujeme o tom, že zcela záměrně. Jako ve většině srovnatelných případů jde ale právě proto o projekt, který se bude "líbit" skoro všem, ale zamiluje si ho málokdo. Podobně dopadla třeba Singerova Valkýra, kterou mi Nákaza (ne dějově, ale tvůrčím přístupem) docela připomíná.
Sledujeme velmi sugestivně (ale ne vtíravě) podaný průběh velké pandemie se vším všudy. Steven dokáže navodit jak hektickou atmosféru vědců hledajících lék, tak i strach a tíseň obyčejných lidí. A nezapomene ani na ty, kteří umí z každé události něco "vytřískat" (ať už fyzicky, nebo sofistikovaněji). Je zajímavé, že vidíme poměrně málo mrtvých a nakažených - snímek těží spíš z chování, jejž ony smrti třeba jen z doslechu v lidech vyvolávají.
Vždy jsme pozorovateli dění, ne účastníky, což je možná maličko škoda, nicméně se zdá jasné, že jde o režisérův záměr. Film totiž ani nemá hrdinu, s nímž by se dalo identifikovat. Vzhledem k tomu, že sledujeme průběh nemoci z více úhlů pohledu a předkládá se před nás tolik informací, bylo by beztak nemožné se ztotožnit s nějakou konkrétní postavou, nebo se cítit být reálně přítomný. Nemůžeme být přece zároveň šéfem výzkumníků a neinformovaným občanem. Nákaze by se každopádně dalo vyčíst, že vše dokola vysvětluje (obzvlášť Kate Winslet tu diváky ráda poučuje), na druhou stranu to krásně dokazuje onu Soderberghovu schopnost vybrat si přístupnost a stravitelnost svého filmu. Ostatně Počátek je také extrémně vysvětlující a nevypadá to, že by s ním měl někdo problém.
Na čem ale Nákaza stojí, jsou herecké výkony. Pokud něco Soderbergh dokáže především, tak vždy včas oprášit diářek s telefonními čísly největších hereckých es. Kate Winslet, Matt Damon, Marion Cotillard, Jude Law (jehož dějovou linii považuji za tu nejzajímavější), Laurence Fishburne a další a další jsou skutečně bezchybní. Něco mi říká, že herecké kategorie na příštích Oscarech už mají zarezervovaných pěkných pár slotů.
Dějové linie, které se prakticky neprotnou, mají vždy svůj smysl a záměr, který není moc hluboký, vždy se ale dívá na pandemii trochu odjinud. Některé jsou možná očividnější (Damonova), jiné neuzavřené (Cotillard) a další zase přece jenom nechávají diváka zamyslet se trochu víc (Lawova), vždy jde ale o díly jediné skládačky, které jsou samostatně nekompletní a nicneříkající, pospolu přesto vytvářejí pohled na situaci z nadhledem a přehledem (slovem "komplexní" bych raději neplýtval). Nákaza má tedy podobně jako Traffic vyvolat v první řadě výsledný dojem, který je nad vyřčeným.
Nákaza nezachází nějak zvlášť daleko, nepokouší se o přehnanou objevnost a Soderbergh se nechová jako režisér, který by chtěl trumfnout sám sebe. Působí proto přirozeně, sebejistě a přesvědčivě. A ona "přesvědčivost" je skutečně zásadní. V jejím jménu se Nákaza dokonce ani nepouští do velkých, dramatických sekvencí, k nimž by námět vyloženě vybízel. Pandemii nezlehčuje ani nedramatizuje, postavy nedělá hodnými ani zlými. Pár scén zavání klišé (obzvlášť Damonova linie), ale i skutečný život jich je plný, proto by naprostá nepřítomnost trochy toho patosu vlastně ani nepůsobila skutečně.
Nákaza se tak jeví hlavně coby dokonale vytěžený námět bez prvoplánových pomůcek, což je ale v Soderberghově podání přece jenom víc než pouhé přiznání dobře odvedené práce. Není to film náročný ani primitivní, hloupý ani chytrý, odměřený ani osobní. Je, dalo by se nejspíš říct, hodně přesný. A přesvědčivý.

DABING
V českém znění: Petr Oliva - Laurence Fishburne (Dr. Ellis Cheever), Michal Jagelka - Matt Damon (Mitch Emhoff), Jitka Ježková - Kate Winslet (Dr. Erin Mearsová), Marek Libert - Jude Law (Alan Krumwiede), Apolena Veldová - Jennifer Ehle (Dr. Ally Hextallová), Tereza Chudobová - Marion Cotillard (Dr. Leonora Orantesová), Sabina Laurinová - Gwyneth Paltrow (Beth Emhoffová), Ladislav Cigánek - John Hawkes (Roger), Rudolf Kubík - Chin Han (Sun Feung), Otakar Brousek ml. - Enrico Colantoni (Dennis French), Zdeněk Mahdal - Bryan Cranston (Lyle Haggerty), Jiří Plachý - Elliott Gould (Dr. Ian Sussman), Drahomíra Kočová - Mary Jo Faraci (sociální pracovnice), Irena Máchová, Zuzana Benešová, Ivana Korolová, Libor Terš, Jaroslav Horák, Antonín Navrátil, Michal Holán, Jaromír Meduna, Dana Syslová, Jakub Nemčok, Zbyšek Horák (titulky) a další
Překlad: Eva Kalábová
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Leoš Lanči
Dialogy a režie: Jiří Balcárek
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2011

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 20.10.2011 Warner Bros. CZ
Premiéra USA: 9.9.2011 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 22.2.2012 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 22.2.2012 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 1 827 009
Tržby celkem - $ 135 458 097
Návštěvnost v ČR - 15 328
Náklady (Rozpočet) - $ 60 000 000
 
Tvůrci a herci
Steven Soderbergh (Režie), Gregory Jacobs (Produkce), Michael Shamberg (Produkce), Stacey Sher (Produkce), Cliff Martinez (Hudba), Steven Soderbergh (Kamera), Stephen Mirrione (Střih), Carmen Cuba (Casting), Howard Cummings (Scénografie), Louise Frogley (Kostýmy), Dennis Towns (Zvuk), Mark Weingarten (Zvuk), Fannie Chan (Masky), Stephan Dupuis (Masky), Suzi Ostos (Masky), Scott Z. Burns (Scénář), Marion Cotillard (Herec), Matt Damon (Herec), Laurence Fishburne (Herec), Jude Law (Herec), Kate Winslet (Herec), Elliott Gould (Herec), Bryan Cranston (Herec), Gwyneth Paltrow (Herec), Tien You Chui (Herec), Josie Ho (Herec), Monique Gabriela Curnen (Herec), John Hawkes (Herec), Armin Rohde (Herec), Jennifer Ehle (Herec), Demetri Martin (Herec), Enrico Colantoni (Herec), Chin Han (Herec), Sanaa Lathan (Herec), Sanjay Gupta (Herec), Steven Soderbergh (Herec), Amanda Dyar (Herec), Griffin Kane (Herec), Ina Lereine (Herec), Sue Redman (Herec), Rebecca Spence (Herec), Alexander Kanellakos (Herec)
 
2011/102/USA, Spojené arabské emiráty/Drama, Thriller, Sci-Fi, Akční
 
Zajímavost k filmu
- Původně chtěl Steven Soderbergh spolu se scenáristou Scottem Z. Burnsem po Informátorovi! (2009) natočit film o německé režisérce Leni Riefenstahl, jež se proslavila dokumentem ze sjezdu Hitlerovy NSDAP Triumf vůle (1935), ale nakonec bylo rozhodnuto, že je pro film malá potenciální cílová skupina diváků. Tito dva autoři pak přišli s nápadem na napínavé drama na téma celosvětové zdravotnické krize, který pak vyladili do finální Nákazy.
- Po snímkach Všetci kráľovi ľudia (2006) a Prázdniny (2006) sa jedná už o tretí film, v ktorom si Kate Winslet a Jude Law zahrali spoločne.
- Natáčanie trvalo päť mesiacov a prebiehalo v Atlante, San Franciscu, Chicagu, Minneapolise, Dubaji, Japonsku, Švajčiarsku, Veľkej Británii, Brazílii, Rusku, Malajzii a Hong Kongu.
- Na filme spolupracovalo Centrum pre kontrolu chorôb a prevenciu.
- Filmová společnost Warner Bros. Pictures Canada se rozhodla pro neobvyklou reklamu. Do obchodního průčelí umístila dvě obří Petriho misky, v nichž byly vloženy bakterie s houbovitou plísní, které se po několika dnech rozrostly do tvaru, který tvořil anglický název filmu.
- Do role Beth Emhoff byla zvažována Jennifer Connelly.
- První film Stevena Soderbergha promítaný v IMAXech.
- Hlas Jona Neala ve scéně, kdy Beth Emhoff (Gwyneth Paltrow) čeká na letišti, patří ve skutečnosti režisérovi Stevenu Soderberghovi.
- Herci Jude Law, Gwyneth Paltrow a Matt Damon si společně již jednou zahráli. Setkali se již během natáčení filmu Talentovaný pan Ripley (1999). Gwyneth Paltrow a Jude Law si pak společně zahráli také ve filmu Svět zítřka (2004).
- Jen tři měsíce po skončení natáčení - v květnu 2011 - se narodil Marion Cotillard syn Marcel Canet. Otcem je herec Guillaume Canet.
 
Odkazy