Na špatné straně / Dragged Across Concrete (2018/159/USA, Kanada/Krimi, Drama, Thriller) 75%

23.04.2020 15:19
OBSAH
Dva až příliš horliví policisté jsou za překročení rámce svých povinností suspendováni ze služby. To jim ovšem nebrání, aby ve svém boji s podsvětím pokračovali na vlastní pěst a učinili spravedlnosti zadost. Krimi thriller s notnou dávkou násilí překračuje hranice žánru a poukazuje na problematiku přehnané politické korektnosti, která je v současném světě dovedena až ad absurdum.(Febiofest)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Absolutní filmová nirvána. Do posledního záběru jsem se ani nehnul a hltal každou scénu a dialog netušíc jaký obrat vezme příběh v následující scéně. Mistrovský kousek, kterýmu sluší velký plátynko a jsem rád, že nám Febio fest tenhle zážitek dopřál. Černohumorné strhoé dialogy, dva hlavní hrdinové, všichni tak trošku záporní, ale ve filmu jsou jedini záporní nesympaticky a druzí záporní sympaticky, mimochodem politický názor tohoto filmu je mě docela blízký. Na postavách si tu nechal někdo sakra záležet a Mel je pořád charimastickej až na půdu, pokud jde o Vince Vaughna, tak jeho agent zjevně dělá přečasy, protože on je prostě všude i na Febiu měl dva filmy. Stará drsná škola s poctivou filmařinou navrch nemůžu si přát víc, možná jak říká Pomo, celou scénu v bance, ale to bylo asi fakt hodně drsný. (Enšpígl) 5*

Bulwark of Broken Dreams. Ve své podstatě triviální, ryze béčkový obsah, ale podaný unikátní slow burn formou. Do toho bezskrupulózní násilí, chytré, lehce knižní dialogy (bez Tarantinovy současné bezuzdné sebestřednosti), nevyzpytatelný vývoj pohrávající si po McCarthyovsku s fatalitou a v neposlední řadě takový ten prostý lidský rozměr s vírou v dobro. Není to parní válec poháněný cílevědomou agresí jako devadesát devítka, ale tu pátou nakonec dám, protože Zahler je jako Gibsonův zoufalý fízl Brett Ridgeman. Odvádí poctivou práci, kašle na politikaření a nemění se s časem.. Ozývají se hlasy, že by se měl posunout jinam. Proč? Nikdo jiný tohle v celovečerním formátu neumí, tak ať s tím klidně dál pokračuje. Třeba na North Ganson Street.. (Gilmour93) 5*

Úplatky nebral, hotovost si do kapsy nikdy nestrčil. Jenže to byl policajtem v aktivní službě. Dnes je chudým civilistou, kterému táhne na šedesát, má nemocnou manželku a dceru, kterou otravují výrostci ze sousedství. Zabránil tomu, aby se větší množství drog dostalo od dealera do škol, jenže ho suspendovali, protože nebyl společně s parťákem dost zdvořilý. Ke zločinu se někdy uchýlí i poměrně obyčejní lidé. A okradou místního grázla. Tak trochu rezignovaný Martin Riggs Mela Gibsona, u kterého to na povýšení nevypadá, se po letech „vrátil“ a po dvě hodiny je to radost. Poslední půlhodina je už bohužel víceméně o tom, kdo koho přechytračí a kdo z téhle hry na morálku vyjde jako vítěz. Navíc obsahuje momenty, které mi tolik nechutnaly. Nic na tom ale nemění, že S. Craig Zahler dokazuje, že má solidně našlápnuto. Je jiný, je svěží. Nepotřebuje se zalíbit, točí, jak chce on a ne, jak (když to přeženu) vyžadují lidé okolo. Znovu na vše jdeme velmi pozvolna, dlouze žvýkáme hamburgery i se necháme ukolébat vsuvkou, kterak jedna čerstvá matka nechce opustit kojence a vyrazit zpět do pracovního procesu. Celkové zápletce její bankovní příběh nic nedá, ale body navíc za něj tvůrci dostanou. Stejně jako za ústřední dvojici: Mel Gibson a Vince Vaughn v sobě drží zlobu i silné emoce, chemie mezi nimi funguje, atmosféra je přesná, násilí nekompromisní. Vyhlídky postav na zlepšení chybí, vyhlídky na další Zahlerův kousek jsou ovšem o to naléhavější. (castor) 4*

VELKÁ RECENZE
Režiséru a scenáristovi S. Craigu Zahlerovi stačily dva filmy na to, aby se zařadil mezi tvůrce, jejichž kariéry sledujeme velmi pečlivě. Brutální western Kosti a skalp a krutá výprava do vězení v Cele 99 nás regulérně semlely, tak není divu, že na jeho novinku Dragged Across Concrete jsme se těšili už pěkných pár měsíců. V Americe se do široké distribuce nedostala a u nás ji to nejspíš taky nečeká, ale díky festivalu Febiofest se do českých kin přeci jen podívala a pokud budete mít kliku, můžete ještě pár projekcí chytit. A měli byste se zatraceně snažit, abyste to udělali, protože Dragged Across Concrete se povedlo. Fandové by se však možná měli připravit na to, že tentokrát je to přeci jen malilinko jiný Zahler, i když to tak na první pohled možná nevypadá.
Téměř šedesátiletý Brett Ridgeman a jeho o dvacet let mladší parťák Anthony Lurasetti jsou policajti. A dobří, jen to občas trošku přeženou a tentokrát je u toho bohužel někdo natočil na video. O placku sice nepřijdou, ale šest týdnů nucené dovolené bez platu není něco, s čím by počítali a co by si mohli dovolit. Bez peněz a naštvaní, že systém, který se snaží chránit, s nimi ošklivě vyjebal, se rozhodnou přijít k penězům jinak. Oba mají pocit, že si zaslouží za svou dřinu víc a když oberou partu lupičů, co se právě chystají vybrat banku, nejspíš to nezamává ani s jejich morálkou. Jak to tak ovšem u podobných příběhů bývá, ne všechno jde podle plánu a Ridgeman i Lurasetti až příliš pozdě zjistí, že si možná ukousli až příliš velké sousto.
Po westernu a vězeňském dramatu se Zahler tentokrát vrhl na heist movie, ale i ve svém třetím počinu přistupuje k žánru po svém. 160 minut se může zdát jako hodně a popravdě docela i je, protože ani tentokrát režisér netočí film, který by chtěl být v první řadě zábavný a snažil se o dravé tempo. Naopak, Zahler do značné míry okoukanou zápletku pojal tak, že se věnuje spíš těm věcem, jaké u podobných thrillerů nevídáme. Naštvaní policajti sedí dlouhé hodiny v autě, zloději shánějí peníze na financování svého plánu, jindy anonymní oběti přestřelek tu dostávají podstatně víc prostoru a to všechno je samozřejmě namíchané s typicky zahlerovskou extrémní brutalitou a přestylizovaným násilím. Ani tentokrát to naštěstí nejsou samoúčelné nechutnosti a například celá scéna v bance, i když opravdu nekončí moc hezky, funguje spíš na té mrazivé úrovni než jako krvák. Zahler ani tentokrát nepracuje s násilím proto, aby bylo „hezké“, ale je součástí hry, součástí jeho světa a vyvrcholením dlouho a poctivě budovaného napětí. A jeho chladný a odměřený přístup k šílenostem, které se na plátně občas dějí, je popravdě o dost působivější než to, co by předvedl dejme tomu Eli Roth.
Zahler ovšem ve své osobité variaci na zlodějské thrillery zvládá i chytře a docela drsně komentovat současnou politickou situaci a témata, jako jsou politická korektnost, média a ne úplně šťastná ekonomická situace hrdinů ze střední třídy, co se snaží dělat svou práci poctivě, jsou to v podstatě hodní lidé, ale systém s nimi tak trochu vyjebává. Ppředstaví hned několik hrdinů, z nichž málokoho si zařadíte mezi vyložené klaďáky. Respektive takhle – absolutní zlo se tu dá identifikovat velmi rychle a cítit k některým postavám byť jen minimální sympatie je prakticky nemožné. A pak tu jsou ti, kteří se pohybují na tenké hranici mezi dobrem a zlem. Vyložené hrdiny tu nenajdete, avšak ti, co jsou „mezi“, jsou všichni do jednoho dost zajímaví na to, abyste chtěli vědět, jak to s nimi skončí i abyste se až do konce filmu nedokázali stoprocentně rozhodnout, jestli by si zasloužili dožít se závěrečných titulků. A i když jim tu smrt třeba budete i trošku přát, jednání všech hrdinů je tu naprosto logické, pochopitelné a do značné míry obhajitelné. Někdy se prostě člověk ocitne v tak blbé situaci, že má jen blbá řešení…
Zahler potvrzuje, že umí napsat zajímavé hrdiny, vytáhnout ze svých herců maximum, i když je odmítá postavit před kamerou do situací, kde by museli přehrávat a vyloženě se divákům nutit. Všechno je to mrazivě opravdové, neosobní, někdy krutě ironické a strašně působivé. A ty skoro tři hodiny mi v kině utekly podstatně rychleji, než jsem čekal. Přesto jednu výtku mám. Dragged Across Concrete mi připadalo divácky o něco vděčnější. Díky většímu množství postav, doslovnosti a vlastně i trošku atraktivnější zápletce je Zahlerův třetí hollywoodský zářez trošku přístupnější. Už není nutné si ho „vysedět“ jako u Kostí a skalpu nebo Cely 99. K tempu a stylu klasických thrillerů má samozřejmě pořád daleko, ale přesto jsem měl pocit, jako kdyby Zahler chtěl jít divákům trošku víc naproti.
Tohle rozhodnutí respektuji, každý režisér asi chce, aby jeho dílo vidělo (a užilo si) víc lidí, přesto doufám, že tímhle směrem už nebude chtít jít dál. Ta mnohdy skoro až meditativní atmosféra jeho předchozích filmů, kde těch „dialogů o ničem“ a minimalistického herectví a režie bylo přeci jenom trošku víc, mi tu malinko chyběla. Vyvíjet se ovšem musí každý filmař a směr, jakým se Zahler možná zkouší vydat, mi nakonec žíly netrhá. Pokud vás zaujaly jeho předchozí kousky, dostanete od Dragged Across Concrete přesně to, co chcete. A pokud je neznáte, je tenhle thriller na první seznámení ideální.

DABING
V českém znění: Ladislav Županič - Mel Gibson (Brett Ridgeman), Pavel Vondra - Vince Vaughn (Anthony Lurasetti), Václav Rašilov - Tory Kittles (Henry Johns), Petr Gelnar - Michael Jai White (Biscuit), Antonín Navrátil - Thomas Kretschmann (Lorentz Vogelmann), Miriam Chytilová - Jennifer Carpenter (Kelly Summerová), Regina Řandová - Laurie Holden (Melanie Ridgemanová), Petr Svoboda - Don Johnson (hlavní poručík Calvert), Bohuslav Kalva - Udo Kier (Friedrich), Zbyšek Horák - Fred Melamed (pan Edmington + titulky), Irena Hrubá - Justine Warrington (Cheryl), Milada Vaňkátová - Jordyn Ashley Olson (Sara Ridgemanová), Adam Terš - Myles Truitt (Ethan Johns), Adéla Kubačáková - Vanessa Bell Calloway (Jennifer Johnsová), Vojtěch Hájek - Andrew Dunbar (Jeffrey), Ludvík Král - Noel Gugliemi (Vasquez), Ivo Hrbáč - Dalias Blake (Davids), Pavel Soukup, Jakub Saic, Martin Zahálka, Zdeněk Maryška, Libor Terš
Překlad: Milan Stejskal
Zvuk: Michal Vašica
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Dialogy a režie: Veronika Veselá
České znění ve studiu Pro-Time vyrobila Tvůrčí skupina Josefa Petráska v roce 2019

Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 22.3.2019 Lionsgate US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 7.8.2019 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 7.8.2019 Magic Box
 
Tvůrci a herci
S. Craig Zahler (Režie), Sefton Fincham (Produkce), Jack Heller (Produkce), Keith Kjarval (Produkce), Dallas Sonnier (Produkce), Tyler Jackson (Produkce), Keith Kjarval (Produkce), Dallas Sonnier (Produkce), Jeff Herriott (Hudba), S. Craig Zahler (Hudba), Benji Bakshi (Kamera), Greg D'Auria (Střih), Corinne Clark (Casting), Jennifer Page (Casting), Mary Vernieu(Casting), Michelle Wade Byrd (Casting), Brian Davie (Scénografie), Tanya Lipke (Kostýmy), S. Craig Zahler (Scénář), Mel Gibson (Herec), Vince Vaughn (Herec), Tory Kittles (Herec), Laurie Holden (Herec), Michael Jai White (Herec), Thomas Kretschmann (Herec), Jennifer Carpenter (Herec), Don Johnson (Herec), Udo Kier (Herec), Fred Melamed (Herec), Andrew Dunbar (Herec), Giacomo Baessato (Herec), Myles Truitt (Herec), Adam Tsekhman (Herec), Trezzo Mahoro (Herec), Primo Allon (Herec), Justine Warrington (Herec), Cardi Wong (Herec), Jenn Griffin (Herec), Dalias Blake (Herec), Vanessa Bell Calloway (Herec), Paul Rogic (Herec)
 
2018/159/USA, Kanada/Krimi, Drama, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Vogelmann (Thomas Kretschmann) a jeho parta používají samopaly české výroby CZ Scorpion Evo 3.
- Natáčanie filmu prebiehalo v kanadskom meste Vancouver.
- Ve filmu zazní píseň „A Better Place For Us“, kterou odehrál jako hudebník režisér S. Craig Zahler.
- Všechny písně a doplňkovou hudbu složili Jeff Herriott & S. Craig Zahler.
 
Odkazy