Na hraně zítřka / Edge of Tomorrow ( 2014/113/USA, Austrálie/Akční, Sci-Fi, Thriller) 86%

22.02.2018 20:14
JEDNOU VĚTOU
„Žít. Zemřít. Zažít znovu.“

OBSAH
Příběh se odehrává v blízké budoucnosti. Mimikové, mimozemská rasa připomínající včelí kolonii, vytrvale útočí na Zemi, obracejí velká města v hromadu trosek a zanechávají za sebou miliony lidských obětí. Podplukovník Bill Cage (Tom Cruise), který nikdy nebyl v žádné bitvě, je bez cirátů degradován a s nulovým výcvikem a mizernou výzbrojí poslán splnit úkol, který není ničím jiným než sebevražednou misí. Během několika minut je zabit, předtím se mu však podaří zneškodnit Alphu. Ač se to zdá nemožné, procitne opět na začátku toho samého pekelného dne a je nucen znovu bojovat a zemřít... a tak stále dokola. Přímý fyzický kontakt s mimozemšťanem způsobil, že se dostal do časové smyčky a je tak odsouzen prožívat nelítostnou bitvu znovu a znovu. S každým dalším pokusem se však zvyšuje jeho odolnost a pohotovost a své rostoucí schopnosti dokáže v boji s Mimiky lépe využívat. Po jeho boku bojuje členka speciálních jednotek Rita Vrataski (Emily Blunt), která zlikvidovala víc Mimiků než kterýkoliv jiný bojovník na Zemi. Každá další bitva je pro Cagea a Ritu příležitostí najít způsob, jak mimozemské vetřelce porazit a Zemi zachránit.(Warner Bros. CZ)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Na Hromnice vstanu a opařím se bordelem z vesmíru. Kdybych já byl stosedmdesáticentimetrovým scientologem a mohl si střihnout několikadenní reparátní opakovačku s neodolatelnou slečnou Emílií Tupou, vysral bych se okamžitě na všechny lidožravé mimozemské brouky, frajersky se opřel pravou rukou o nejbližší zeď, pravou nohu ležérně přehodil přes levou, zkušeně si odfoukl z čela imaginární melírovanou patku, sjel ji uznalým pohledem chovatele klisen a zkusil bych pro začátek s donchuánským úšklebkem samolibou pózu testosteronového klátiče: „Ahoj prdelko, zamrdáme?“ „Jdi do prdele, verbale!“ Hm, tak tudy ne, rána do hlavy, restart. Takže opačný extrém. Trémou svěšená ramena, prsty obou rukou nervózně přejíždějí přes palce až ke zpoceným dlaním, pohled nesměle fixuje špičky u nohou díky poraženecky svěšené uhrovité hlavě, třaslavá, zadrhávající fistule patřící otylému panici: „Dododobrý den, papapapaní Bluntová, momomohl bych vám, proproprosím, sáhnout na pppprso …. nenenenene, chci říct pppprst?“ „Odpal, leštile!“ Zase špatně, rána do hlavy, restart. Je čas vytáhnout těžší kalibr. Pohledem plným nešťastně nenaplněné touhy v němž se ještě stále zračí odlesky pohasínajících ohňů té spousty čarovných potlachů znějících něžnými a tolik citlivými songy bratrů Nedvědů se vpíjím do jejich blankytně modrých očí a zasněným, jemně modulovaným vokálem nenapravitelného romantika řku: „Emílie, drahá, pojď se mnou ruku v ruce kráčet vlahým letním podvečerem vstříc počínajícím červánkům, posledním planoucím slzám umírajícího slunce, a toužit, ať zítřek už nikdy nenastane!“ „Pojdi, mrzáku!“ Ups, opět vedle, rána do hlavy, restart. Tak ještě jeden zoufalý pokus. Kostkované kalhoty s puky, šik střižené sáčko krémové barvy, bílé ponožky směle vykukující z černých mokasín od Bati. Světácky smekám slamák, odhaluji černě dobarvované, pečlivě nagelované skráně a sugestivně úlisným hlasem kolonádního obšousta se z pod pěstěného kníru táži: „Slečno Emilko, zdalipak jste již někdy zkoušela pít Vincentku v leže a nahá?“ „Vrať se do hrobu, debile!“ A je to. Arzenál kompletně v hajzlu, nula skolených. Rána do hlavy, restart. „Kurva, já už teda fuckt nevím! Tak víš co, vyliž si jí sama, krávo nafrněná!!! Já jdu zatím sejmout ty červy.“ Výborný, zábavný film, plný plnotučných časomanipulativních vychytávek a Emilka by si ani nemusela sundávat to brnění! (verbal) 5*

Po Lososech a Looperovi jsem definitivně zamilován do Emily Blunt. To vám je taková ženská do nepohody... trochu jako Vasquezová:) No, ale o tom Edge Of Tomorrow není, takže tím na toto téma končím. A začnu jinak - rozhodně běžte do kina, dokud to jde, protože tohle je přesně ten film, který si velké plátno a dobrý zvuk rozhodně zaslouží. Japonská předloha se nějakým záhadným způsobem transformovala do filmu, u kterého je to sice naprosto vedlejší, ale ve kterém jsou snad nejlepší scény mecha boje, jaké byly kdy v hraném snímku k vidění. Ačkoliv jsou to jenom exoskeletony jako v Elysiu, takže to není úplně mecha, ale to nemění nic na tom, že ty power slidy byly dokonalé;) Škoda, že v poslední třetině to začne trochu drhnout, protože první dvě jsou napěchované výbornou akcí, výbornými konverzacemi, HUMOREM, a docela to i dává smysl. Pak se z toho stane Matrix Revolutions a na úplném konci to popře samo sebe, ehm... I tak to ale bez problémů vydá na spokojených 80%. Taky proto, že jsem si tuhle invazi do Normandie užíval shodou okolností šestého června. (Gemini) 4*

Fascinuje mě, že Americkej divák (peněženka amerického filmového průmyslu) dá radši přednost komerčnímu guláši s názvem Transformers před nápaditým sci-fi s názvem Edge of Tomorrow, který ve své podstatě nikomu nic neřekne a tak mu nezbyde nic jiného, než překvapit. O Japoncích se traduje, že vždy ve svých příbězích a komiksech měli kvalitní příběhy a já jsem rád, že konečně jeden z nich se dočkal takového zpracování, kde v hlavní roli je Tom Cruise. Ten už zřejmě pro mě vždycky zůstane hercem, co se podepsal sci-fi filmům. Jako scientolog mě vlastně ani nepřekvapuje, že točí zrovna takové filmy. Jsem vlastně moc rád, že zrovna on se do takových filmů pouští, protože zrovna k němu mi nejvíce sedí. Po shlédnutí filmu jsem tak ve výsledku hodně přemýšlel nad tím, jestli dám pět hvězd. Kde jsem ale trošku měl problém, tak hlavně s kamerou, která mi ostří rozmazala tak, jako třeba takovej slušnej pětikilometrovej běh. Jenže Doug Liman je holt takový. Nicméně nebejt jeho režie, možná bych se zase nedočkal tak krásné změny role samotného Toma. Tak mi nezbývá než dodat, že tenhle film má svoje pro a proti, ale i tak ho budu mít v rámci letošního roku rád nejspíš ze všech nejvíc. (Malarkey) 4*

VELKÁ RECENZE
Dámy a pánové, máme tu pecku léta. Vysokorozpočtové sci-fi si sice nárokovaly loňskou sezónu, koneckonců i páně Cruise doufal v triumf skrze chladně vydesignované Nevědomí, ten pravý futuristický nářez ale dostáváme až teď. A i když nemá zájem v přepisování dějin kinematografie a posouvání ideových hranic, nejspíš se stane jednou z povinných součástí fanboyovských videoték a televizních schémat.
Novinka Douga Limana, jenž má u mě jednou provždy dobrou reputaci díky Agentu bez minulosti i Mr. & Mrs. Smith, je vlastně našlapanou hardcore military sci-fi - tedy pohybujeme-li se v kontextu popcornových oddychovek, které neřeší odkaz Immanuela Kanta a zvládnou pobavit všechny, od desetiletých klučinů až po jejich maminky, které v pubertě vlhly, když si Cruise v Top Gun mezi záclonami podával Kelly McGillis. S Tomem už něco prožily, ten pán holt není nejmladší, přesto ani tentokrát neselhává a zvládá uhrát vyjukaného zelenáče na válečném poli i odhodlanou vojenskou mašinu.
Jeho postava díky šťastné shodě okolností (okolností z jiné galaxie) prožívá znovu a znovu ten samý zlomový den, tak trochu po vzoru hrdinů Zdrojového kódu nebo Na Hromnice o den více. Akorát přitom proskakuje mezi výbuchy, šrapnely a tříštícími se exoskeletony, kosí šmejdy z vesmíru a touží po záchraně své kolegyně ve zbrani, s roztomilou přezdívkou The Full Metal Bitch. Cruiseova postava trochu trpí handicapem své obyčejnosti, nenaplňuje hrdinské archetypy a nebudete ho mít za cool geroje, v jehož přítomnosti byste chtěli strávit aspoň pár minut. Nepřišel nový Neo nebo Wolverine. Tahle „slabina“ ale pomáhá vtáhnout neznalého diváka rychleji do děje a nabírat během filmu zkušenosti prakticky paralelně s hlavním hrdinou, vždy jen krok za ním, tak aby vás neustále překvapovala efektnost jeho skopičin.
A že jich je! Nevzpomínám si na natřískanější blockbuster. Vážně ne. V Na hraně zítřka je toho strašlivě moc, desetkrát víc než v trailerech, které přitom už samy o sobě vyznívaly velmi tučně. Přeskakování v čase a efektní těžení toho, že se znovu a znovu projíždí ten samý děj, umožňuje libovolně zrychlovat vyprávění, čehož Liman využívá bezezbytku. Hlušina je nekompromisně přehlížena, scény, v nichž by se šetřily miliony neexistují, prostě se do toho šlape v neskutečném tempu od první do poslední minuty.
Těžko vzpomenout na lépe napsanou letní pohodu. Kromě efektních válečných jatek, které bez problémů propojují Zachraňte vojína Ryana s Avatarem a Transformery, se tu zábavně hraje s paradoxy repetitivních zážitků – tak že by se nemusely stydět ani ryzí komedie typu Na Hromnice o den více nebo 50x a stále poprvé – a přimíchává se trocha té psychologie a romantiky. I tady je ovšem Liman úsporný, nevykecává se a nezpomaluje. Bohatě to ale stačí, klidně i pro rozvíjení emzácké mytologie. Při tom střemhlavém tempu prostě víc potřebovat nebudete - i pár záběrů na cvičící Emily Blunt postačí, i tři sáčky cukru sladící její kafe zvládnou odpálit kýženou chemii, o níž se kdejaký biják pokouší desítky minut.
Víc prostoru tak zůstává pro hravost, scenáristickou invenci a mámení diváckých smyslů. Co do atrakcí je Na hraně zítřka výjimečně nahuštěnou podívanou, u níž nehrozí time-out. A přestože film nabere od začátku obrovské tempo, nikdy nezahltí. Válečné inferno občas ustoupí komediální pasáži. Když se omrzí jatka na pláži, změní se chytře lokace a boj o přežití lidstva se přesune do jiné válečné zóny. Třeba i klidnější… ale rozhodně takové, abyste měli pocit, že scenáristé využili potenciál své zápletky a svého fikčního světa naplno. Koneckonců film má ve své úvodní třetině i moudře staženou zvukovou stopu, aby mohl postupně přidávat na intenzitě a nevyplýtval si všechnu sílu hned zkraje.
Na hraně zítřka je chytrým, úsměvným a přesto strhujícím roller-coasterem, z něhož sebevědomí a realizační suverenita stříkají od první verbovací montáže až do posledního úsměvu. Jasně že jde o míchanici všech možných inspiračních zdrojů a vlivů, proto tu schází onen wow-efekt, jenž by film okamžitě vykopl mezi milníky z ranku Matrixu. Nejsou tu ani osudové emoce a intelektuální ambice, díky nimž bychom mohli mluvit o jasné klasice typu Minority Report, Total Recall nebo Terminátorovi.
Neotřelou zápletku, živé postavy a maximální trikové podání tu ale pracují ve prospěch filmu, jenž zvládne během čtvrt hodiny nabídnout tolik popcornové radosti, kolik najdete obvykle v jednom celém blockbusteru. Scény, jež by byly jinde adrenalinovým vrcholem, jsou tu jen dalším stupínkem k plnokrevné jízdě bez slabých míst. Málokde byly ty stovky milionů dolarů utraceny průkazněji. V rámci přímočarých letních rambajsů jde o absolutní trefu, kterou budou diváci nadšeně sjíždět ještě mnoho dalších let. Díky za ní.

O FILMU
Ve filmu „Na hraně zítřka“ se svět ocitá ve válce s neúmornými vojsky mimozemšťanů, které nedokáže přemoci žádná armáda, natož jednotlivec - a největší bitva má teprve přijít. V bitvě s těmito „Mimiky“ bude bojovat a umírat bezpočet mužů a žen, pokud se tomu nejbeznadějnějšímu nováčkovi ve Sjednocených obranných silách nepodaří použít tu nejméně pravděpodobnou strategii: Žít. Umřít. Opakovat.
Tom Cruise hraje ve filmu majora Williama Cage, vojenského mluvčího, který nikdy nebyl na frontě, ale díky svému neuváženému vyhrožování čtyřhvězdičkovému generálovi skončí uvězněn v mimozemšťany vyvolané nekonečné časové smyčce, kde bojuje o svůj život… a smrt.
Režiséra Douga Limana na filmu přitahovala mimořádná a krajně neobvyklá situace, ve které se Cage ocitá. „Myšlenka této opravdu jedinečné časové smyčky mě zaujala.“, říká. „Potom jsem začal zkoumat zajímavé stránky Tomovy postavy a sledoval jsem, co den za dnem Cage přivádí až na pokraj zoufalství. Nejenže se tím mění ve vojáka, ale mění se také v muže, jakým má být. Když narazím na projekt, který sděluje hlubší poselství prostřednictvím velkolepé akčnosti a skvělého humoru, tak chci takový film natočit“.
Cage se do této neobvyklé situace dostal ve svém prvním - a zdánlivě i posledním - boji s mimozemšťanem. Rychle prohrává a měl by přijít i o život, ale má jedinečnou schopnost „resetovat“ den a znovu se probudit v přesně stejný okamžik na úplně stejném místě, jako se probudil toho dne ráno. Cage je naprosto zmatený, protože zcela pochopitelně nerozumí tomu, proč se zdá, že nikdo jiný nic netuší o všech těch hrůzách, které se už staly. Lépe řečeno, nic netušíce se připravují na úplně stejný - už prohraný - boj.
Cruise říká, že ho fascinovala ta zcela nepředvídatelná a nechtěná situace a to, jak na ni reaguje jeho postava. „Stavba příběhu a způsob fungování časové smyčky umožňuje divákům pochopit její pravidla a spolu s Cagem sledovat stále se zrychlující průběh událostí. I když prožívá stále dokola jeden den, nikdy to není úplně stejné, protože s každým dalším dnem se mění jeho chování a vždy posouvá děj kupředu.“
Liman dodává: „Všichni ostatní se chovají stále stejně; jediné, nad čím má Cage kontrolu, jsou jeho vlastní činy.“ Emily Blunt hraje četařku Ritu Vrataski, nejskvělejší bojovnici sil odporu, která Cageovi umožňuje zachovat vývoj děje. „Byla jsem fakt ráda, že si zahraji přímočarou a sebevědomou drsňačku Ritu, se kterou si není radno zahrávat. Ale když jsem si přečetla scénář, ve kterém se bezva příběh prolíná s náročnými akčními scénami, objevila jsem v něm vedle spousty humoru i neuvěřitelné odhodlání a vytrvalosti lidského ducha.“
Film „Na hraně zítřka“ je natočen podle japonského ranobe-románu All You Need is Kill od Hiroshiho Sakurazaky. Producent Erwin Stoff dostal knihu od producenta Toma Lassallyho a ihned vytušil její potenciál pro zfilmování. „Věděl jsem, že by to byl fantastický námět na celovečerní film.“, vzpomíná Stoff . „Jet to přesně ten druh filmu, jaké rád dělám - velkolepá a vzrušující akce s velmi poutavým příběhem. Velmi se mi líbila myšlenka člověka lapeného v opakující se smyčce války, ve které je v sázce samotné přežití lidstva a hrdina se musí zdokonalovat po fyzické i emoční stránce, aby mohl zvrátit nepříznivý vývoj situace.“
Producent Jason Hoffs, jehož vydavatelství Viz Media vydalo román v USA, říká: „Miluji hrdinské příběhy a tento má navíc dramatickou strukturu o třech dějstvích, takže se výborně hodil pro zfilmování.“
Nečekané spárování dvou lidí, kteří jsou plně závislí jeden na druhém, i když jen jeden z nich je schopen si pamatovat, že se už někdy potkali, vytvořilo dostatečný prostor pro humorné situace, zejména mezi Cagem a Ritou. Scénárista Christopher McQuarrie poznamenává: „Cage začíná jako prospěchářský propagandistický mluvčí armády, který zpočátku v Ritě vidí jen prostředek k dosažení cíle. Ale ona má bezkonkurenční bojové zkušenosti a chápe jeho situaci lépe než on sám - zkrátka řečeno, ona je klíčem k probuzení z jeho děsivého snu. Mezitím každý den začíná tím, že ona s ním nechce mít nic společného.“ Cage si rychle uvědomuje, že jeho obvyklý šarm na ni neplatí a bude muset najít jiný způsob, jak si ji naklonit. „Musí znovu a znovu prolamovat její důkladně vybudovanou emocionální bariéru“.
„Považoval jsem to za nejoriginálnější scénář bojového filmu, jaký jsem kdy četl.“, vzpomíná producent Jeffrey Silver. „Velmi se mi líbil originální nápad přehrávat v časové smyčce stejný den stále dokola. Často z toho vznikají komické situace a podle mě to mělo také velmi lidský podtext, který se odrážel ve velmi neobvyklém vztahu hlavních postav.“
Příběh se odehrává především v Londýně, Paříži a na francouzském pobřeží a venkově. Aby mohli filmaři zachytit svou představu drsné reality válkou zničené země, natáčeli téměř všechny scény v nově zrekonstruovaných studiích společnosti Warner Bros. v Leavesdenu. Byl to první film, který se zde točil po jejich otevření.
Jednou z výjimek stojících za zmínku je scéna odehrávající na začátku filmu, ve které Cage přilétá do hlavního štábu Spojených obranných sil. Vůbec poprvé dostala filmová společnost povolení k přistání helikoptéry uprostřed slavného londýnského náměstí Trafalgar Square.
Když Cage v další scéně vystupuje z helikoptéry, má na sobě pro film charakteristickou bojovou výzbroj: ExoSuit. Tyto unikátní bojové obleky patří mezi nejvýraznější designové prvky filmu.
„Na tomto filmu jsem spolupracoval s těmi nejúžasnějšími lidmi.,“, říká nadšeně Liman. „Co do rozsahu to byl můj největší film. Ještě nikdy jsem nenatáčel sci-fi film ani film o cestování v čase a v tomto filmu je kromě mnoha dalších věcí oboje. Při natáčení i mimo něj všichni pracovali s plným nasazením a odhodláním natočit film tak přesvědčivě, jek je to jen možné. A já myslím, že je to na filmu poznat.“
Když se poprvé setkáváme s Majorem Williamem Cagem, je to povrchní a vemlouvavý PR důstojník americké armády. Na tuto pozici se dostal poté, kdy kvůli globálnímu konfliktu ukončil svou kariéru v reklamě. Do té doby žil ve světě bílých límečků, nesnášel pohled na krev a jeho nejvážnějším zraněním byla řezná ranka od papíru. Když se najednou má připojit k jednotkám Sjednocených obranných sil v přední linii a zúčastnit se posledního výpadu ve válce - ironicky nazývaném Operace zkáza - je nejen nepřipraven, je přímo vyděšený.
Cruise se vyžíval ve ztvárnění antihrdiny, naprostého outsidera, který neměl šanci přežít, natož dokončit svůj úkol, na kterém mu vlastně ani nezáleželo. „Hrát Cage bylo fakt zábavné.“, říká. „Je sice v armádě, ale do skutečného vojáka má daleko; válku jen komentuje a nemá v sobě ani trochu hrdinství. Ve skutečnosti to není ani nedobrovolný hrdina, je to zbabělec, který řekne cokoliv, jen aby se vyhnul boji. A najednou musí stále dokola prožívat stejnou krvavou řež. Pokaždé, když se vzbudí, začíná znovu jeho noční můra.“
„Tom je na rozdíl od Cage odvážný.“, říká Liman. „Zkusí cokoliv a udělá cokoliv. Vrhal se do role, i když jeho postava byla ponižována či zabita nějakým šíleným způsobem. Velmi mu na tom filmu záleželo a pracoval tak tvrdě, že tím inspiroval všechny kolem sebe.“
„Už dlouho jsem chtěl s Dougem něco natočit.“, říká Cruise. „V jeho filmech procházejí postavy určitou proměnou a to mě fascinuje. Dokáže navodit atmosféru a napětí, které vás vtáhne do děje, a gradovat dramatičnost i akci a dodat tomu všemu lidský rozměr a humor. Rád dělám práci naplno a on je v tomto ohledu stejný. Spolupráce s ním je velká každodenní zábava.“
„Tom pracuje s ojedinělým nasazením a energií.“, říká Stoff. „Je velmi talentovaný, vynikající sportovec a má dokonalý přehled o tom, jak se dělá film.“ Cageova zvláštní schopnost vrátit čas zpátky mu začíná dávat smysl až ve chvíli, kdy se blíže seznámí s jediným člověkem, který tomu, jak se zdá, rozumí: s četařkou Ritou Vrataski. „V tomto příběhu stojí Cage a Rita v čele útoku proti nepříteli.“ říká Cruise. „Je to naprostá partnerská spolupráce; na začátku snad jsou velmi málo pravděpodobní spojenci, ale oba záhy zjistí, že jeden bez druhého nemají šanci na přežití.“
„Rád ve svých filmech používám silné ženské postavy a Rita je podle mě zatím tou nejsilnější ženskou postavou v mých filmech.“, konstatuje Liman. „Je to skutečně ostřílená bojovnice, která vedla útok a zabila tisíce Mimiků.“
Za hrdinství v předchozích bitvách média Ritu korunovala na Anděla z Verdunu, ale vojáci o ní mluví jako o Železné mrše. Režisér pokračuje: „A teď se musí také stát Cageovou učitelkou a trénovat ho, aby byl stejně zdatný bojovník, jako je ona, protože jinak by ten den neměli šanci porazit nepřítele. Už na začátku z Emily vyzařovala neuvěřitelně silná osobnost a každým coulem přesně odpovídala Ritě, která byla pokládána za zkušenou bojovnici.“
Emily Blunt poznamenává, že navzdory tomu, že si ji Cage vybal, aby mu pomáhala, „ve skutečnosti ho využívá kvůli jeho schopnosti opakovat den bitvy a ona v tom spatřuje neocenitelnou zbraň. Jeho prostřednictvím může měnit taktiku, která je pokaždé dovede o krůček dál, a díky tomu snad přežijí a nakonec vyhrají celou válku.“
Myšlenka opakování jednoho dne znamenala pro Emily Blunt jeden z nejneobvyklejších úkolů, když si v roli Rity druhý den nepamatovala ni Cage ani co se stalo předchozí den; Cage s ní musí každý opakovaný den začínat od úplného začátku.
„Pokaždé se s Cagem setkávala poprvé, takže bylo těžké ztvárnit vývoj vztahu postavy, jejíž interakce s jinou postavou existuje v podstatě ve stále stejném prostředí a opakujících se podmínkách.“, vypráví Emily. „Jak se má vyvíjet její vztah k němu, jak se s ním má sblížit, když si ho nepamatuje? Bylo pro mě složité zahrát tuhle roli a vystihnout správnou míru důvěrnosti.“
Také Cruise považoval jednostranný vztah ve filmu za zajímavý: „Cage o ni projevuje rostoucí zájem, ale ona to nemůže cítit stejně - pro ni je to stále jeden den. Jejich vztah tím nabývá jiný rozměr a bylo skutečně zábavné zkoumat možnosti této role.“
Limanův styl režírování pomohl Emily Blunt vyjádřit i ty nejnepatrnější změny, kterými procházela její postava. „Byla to radost spolupracovat s Dougem, nikdy jsem netušila, co po mě hodí nebo jakou scénu bude chtít příště vyzkoušet, a to mi umožnilo nacházet různé stránky Ritiny osobnosti.“, říká. „Zavrhuje vše, co vypadá příliš dokonale nebo líbivě; ve filmu upřednostňoval určitou nedokonalost a lidskost, která mu umožnila zachytit velmi spontánní okamžiky, a myslím, že tak divákům zprostředkuje pocit opravdovosti.“
Liman věděl, že Emily a Cruise byli perfektní volbou. „Tom i Emily jsou fantastičtí herci. Nehledě na dramatické prvky příběhu, spousta humorných okamžiků ve filmu pramení z jejich skvělé souhry.“
„Emily byla úžasná.“, dodává Cruise. „Obdivuji to, jak zahrála Ritu, byl to dokonalý vývoj. Člověk vidí i cítí její lidskost, až je to dojemné. Navíc Emily nikdy nehrála v akčním filmu, ale nikdy byste to nepoznali. Byla hozena do vody a nebylo to vůbec snadné, ale ona byla nádherně tvrdohlavá a neústupná. Je to prostě brilantní, vtipná a bystrá herečka. Byla radost s ní hrát.“
Tento obdiv byl vzájemný. Emily Blunt k tomu říká: „Ještě nikdy jsem nepotkala nikoho s takovým odhodláním natočit co nejlepší film. Tom se snažil zahrát tu nejlepší možnou variantu každého okamžiku, každé scény, každého dne. Hrál Cage tak, že nebyl ufňukaný ani nudný; vychutnal si to, i když jeho postava byla zpočátku jen neschopný budižkničemu. A o to více si podle mě dokáže diváky podmanit.“

DABING
V českém znění: Pavel Vondra - Tom Cruise (major Bill Cage), Jolana Smyčková - Emily Blunt (Rita Vrataskiová), Bohuslav Kalva - Brendan Gleeson (generál Brigham), Antonín Navrátil - Bill Paxton (seržant Farell), Zbyšek Horák - Jonas Armstrong (Skinner + titulky), Libor Terš - Tony Way (Kimmel), Dalibor Gondík - Kick Gurry (Griff), Jan Kalous - Franz Drameh (Ford), Jana Páleníčková - Charlotte Riley (Nance), Otto Rošetzký - Terence Maynard (seržant), Petr Gelnar - Noah Taylor (Dr. Carter), Miroslava Součková - Madeleine Mantock (Julie), Radana Herrmannová - Beth Goddard (sekretářka Iris), Tomáš Juřička, Jakub Saic, Jaroslav Horák
Překlad a dialogy: Ivan Kotmel
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Miroslav Vitvar
Vedoucí výrobního štábu: Zdeněk Mahdal
Režie: Zdeněk Gawlik
České znění ve studiu Pro-Time vyrobila Tvůrčí skupina Josefa Petráska v roce 2014

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 5.6.2014 Warner Bros. CZ
Premiéra USA: 6.6.2014 Warner Bros. CA
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 8.10.2014 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 8.10.2014 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 18 742 080
Tržby celkem - $ 370 541 256
Návštěvnost v ČR - 125 286
Náklady (Rozpočet) - $ 178 000 000

 
Tvůrci a herci
Doug Liman (Režie), Jeffrey Silver (Produkce), Erwin Stoff (Produkce), Jason Hoffs (Produkce), Gregory Jacobs (Produkce), Tom Lassally (Produkce), Christophe Beck (Hudba), Dion Beebe (Kamera), James Herbert (Střih), Laura Jennings (Střih), Lucinda Syson (Casting), Oliver Scholl (Scénografie), Kate Hawley (Kostýmy), Stuart Wilson (Zvuk), James Boyle (Zvuk), Dominic Gibbs (Zvuk), Ailbhe Lemass (Masky), Christopher McQuarrie (Scénář), Jez Butterworth (Scénář), John-Henry Butterworth (Scénář), Hiroši Sakurazaka (kniha) (Předloha), Tom Cruise (Herec), Emily Blunt (Herec), Brendan Gleeson (Herec), Bill Paxton (Herec), Jeremy Piven (Herec), Lara Pulver (Herec), Charlotte Riley (Herec), Jonas Armstrong (Herec), Marianne Jean-Baptiste (Herec), Kick Gurry (Herec), Noah Taylor (Herec), Dragomir Mrsic (Herec), Lee Asquith-Coe (Herec), Madeleine Mantock (Herec), Tony Way (Herec), Jd Roth-round (Herec), Michael Vardian (Herec)
 
2014/113/USA, Austrálie/Akční, Sci-Fi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Emily Blunt se v Noční show Conana O'Briena (od r. 1993) svěřila, že při natáčení jedné z kaskadérských scén, kdy řídí auto se zapřáhnutým karavanem a Cagem (Tom Cruise) na sedadle spolujezdce, pozdě zatočila, a tak během natáčení narazili do stromu.
- Rita Vrataski (Emily Blunt) používala k boji mimo jiné i meč, který byl vyroben ze zbytku listu rotoru motoru.
- Základní jazykové nastavení obleku Cage (Tom Cruise) je japonština, čímž film "pomrkává" na knižní předlohu, která vznikla v Japonsku.
- Osobní zbraň Rity Vrataski (Emily Blunt) byla SIG-Sauer P226R. Zbraň, kterou má Bill Cage (Tom Cruise) na exoskeletonu coby součást pravé paže, vychází z útočné pušky FN SCAR-H.
- Autor první verze scénáře Dante Harper inkasoval od studia Warner Bros. přes milion amerických dolarů. Jeho jméno však není uvedeno v titulcích filmu.
- Bill Cage (Tom Cruise) jezdil ve filmu na anglickém motocyklu Triumph Thruxton.
- Scéna, kdy se Rita (Emily Blunt) s chutí napije kávy, film odkazuje na knižní předlohu, ve které si její postava kavu zamiluje poté, co ji k pití kávy přivede otec. V knižním světě kávu nahradily umělé substance a Rita stále přechovává zásobu kávových zrnek a mlýnek.
- Za rozlučkový večírek utratil Tom Cruise přes sto tisíc amerických dolarů. Sám se ho ale nezúčastnil, protože dotáčel poslední scény filmu.
- Na začátku filmu, kdy je popisován příchod mimozemské civilizace na Zemi, jsou použity amatérské záběry dopadu tzv. Čeljabinského meteoritu, který v únoru 2013 dopadl na Sibiři.
- Tmavý a zaprášený automobil, ktorý bol použitý vo filme, je Citroen CX z roku 1974. Viac ako 1,2 milióna vozidiel tohto modelu sa predalo v priebehu 16 rokov.
- Bitva u Verdunu je odkaz na "Verdunský mlýnek na maso" z První světové války, Operace "Zkáza" je zase odkaz na Vylodění v Normandii během Druhé světové války.
- Krajina a scenérie z okolí přehrady zmíněné ve filmu jsou ve skutečnosti záběry z národního parku Torres del Paine v Chile. Přehradní nádrž byla dodatečně přidána za pomoci CGI.
 
Odkazy