Muž z oceli / Man of Steel (2013/143/USA, Kanada, Velká Británie/Akční, Dobrodružný, Fantasy, Sci-Fi) 73%

16.11.2021 16:25
JEDNOU VĚTOU
„Mladý chlapec zjišťuje, že má výjimečné schopnosti a že nepochází ze Země."

OBSAH
Mladý chlapec zjistí, že má mimořádné schopnosti a že není z této planety. Jako mladý muž se vydá na cestu za zjištěním, odkud pochází a s jakým záměrem byl vyslán na Zemi. Ale hrdina, který má zachránit svět před zničením a stát se symbolem naděje pro celé lidstvo, se v něm teprve musí objevit. Superman se znovu vydává vzhůru do oblak a kabát Muže z Oceli tentokrát oblékne Henry Cavill, jenž je připraven bojovat s minulostí, kterou nechápe, i s budoucností, jíž nelze uniknout. Ve hvězdně obsazeném snímku se představí i Diane Laneová a Kevin Costner v roli Clarkových pozemských rodičů, Russell Crowe jako Supermanův kryptonský otec, Amy Adamsová coby reportérka Lois Laneová z plátku Daily Planet, Laurence Fishburne jako šéfredaktor Perry White a v neposlední řadě i Michael Shannon, jenž ztvární Supermanova úhlavního nepřítele generála Zoda.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Novozákonním interpretacím byl otevřen již Donnerův film, nepřekvapuje tudíž, že Snyder využil poskytnutých financí a svého Supermana bez okolků pojal jako novodobý biblický epos. Apokalyptické finále, vzbuzující pocit, že se střetly dvě ideologie a dochází k destrukci celého světa, představuje jen nevyhnutelnou spektakulární tečkou za epickým příběhem, sledujícím postupně zrod Kal-Ela, Clarka Kenta a Supermana. Druhé dva vyprávěcí celky jsou promyšleně „rozbité“ četnými flashbacky (podobně jako celí Watchmen), které ozřejmováním nových skutečností a prohlubováním charakterů udržují naší pozornost (minimálně kvůli základní časoprostorové orientaci si musíme připomínat, odkud jsme do minulosti odskočili). Flashbacky kromě rytmizace vyprávění zároveň pomáhají vytěžit příběhový potenciál vedlejších postav, které také díky srozumitelným paralelám (Lois nemůže napsat pravdu o Supermanovi – Superman se nemůže chlubit svými schopnostmi) nejsou zcela zastíněné hlavním hrdinou. Nejvýraznějšího posunu se dočkala Lois Lane, jež představuje nejenom v rámci komiksových adaptací neobyčejně silnou ženskou hrdinku. V nejméně okázale (a pro mne i nejlepší) akční scéně filmu se sice nechává vést muže (nebo hlasem božím?), ale jinak rozhodně jenom tupě nečeká, co se jí přihodí a kdo ji zachrání a díky tomu, co ví, je její přítomnost dokonce podmínkou vítězství dobra nad zlem. Muž z oceli neříká mnoho nového (jistého rozpracování se dočkala pouze myšlenka Kryptonu, mimochodem gigerovsky nedesignovaného, jako „ideální“ platónské společnosti, kterou Superman coby „an American hero“ nakonec příznačně zavrhne ve prospěch americké demokracie), ale staré informace alespoň přeskupuje a distribuuje neotřelým způsobem. Podobně jako Batman začíná, podobně jako Skyfall, také Muž z oceli se vrací ke kořenům jednoho hrdinského mýtu, který se zároveň snaží – v možnostech žánru – konfrontovat s realitou. To se kromě pseudo-realistického indie stylu režie projevuje zejména ztrátou lehkosti předchozích filmů. Jistě, Superman je pořád borec, který umí létat a uzvedne školní autobus, ale nově při tom musí zatnout všechny svaly, zaskřípat zuby a pořádně se zpotit. Cavillův křečovitý výraz při náročných fyzických úkonech není nechtěně směšný díky tomu, že se filmu ona antická tragičnost skutečně dá věřit. Zásluhou hercům, kteří v něm hrají, zásluhou emocí, které vzbuzuje, zejména ale zásluhou patosu, za který se nestydí. Pro mne zatím blockbusterový vrchol letošního roku, skvěle svou upřímnou vážností vyvažující blbnutí Iron Mana a nerdů ze Star Treku. (Matty) 4*

Subjektivně: takhle otupělý jsem z kina odcházel naposledy po Sucker Punchi a to musím dodat, že Muž z oceli je výrazně lépe zrežírovaným filmem. Pokud si održím odstup od z mého pohledu čistě debilizující digitální smršti padajících mrakodrapů a vybuchujících molekul nicoty, pak musím vyzdvihnout následující: Goyerovu snahu propracovat kryptonskou linii i mytologii Supermana. Obrovský podíl na určité působivost filmu má Russell Crowe a Michael Shannon, jejichž postavy jsou rozhrané i rozepsané mnohem lépe než zbytek filmu (casting Shannona byl prozíravý). Podobné péče a propracovanosti se nedostalo postavě Clarka Kenta, kterou hraje Cavill se zádumčivostí modela, kterému ukradli všechny košile. Snaha posunout Supermana / Kenta do roviny jedné nerozlučné bytosti, uzavřeného a osamělého mimozemšťana se tříští na jeho výkonu i na tom, že na rozdíl od rebootu Batmana tu chybí vývoj postavy, nějaká patrná vnitřní přeměna / dilema. Muž z oceli a jeho flashbacky do dětství jsou čistě generické a co do obsahu / významu vlastně příliš nevybočují z donnerovské linie (jen postrádají nadsázku), Cavill se promračí rozbouřeným mořem a pajzly do nevyhnutelné situace, kdy jako Bůh překonává rychlost zvuku a s padouchy boří města. Duel se Zodem tvoří překvapivě velkou část filmu a pokud tuhle trikovou extravaganzu nekoupíte hned na začátku, doslova vás utluče lokomotivami a tunami železobetonu. Náznak nadhledu přichází pozdě a Supermanova vážnost je monotónně setrvalá, aniž by však působila jakkoli temně a problematicky. Jednoduše monolitický a produkčně dobře ošetřený blockbuster, se kterým jsem si užil jen minimum zábavy. (Marigold) 2*

Z anticomicsových stránek pana Nolana na velké plátno pana Snydera a pak někam fuč. Hned na úvod je nutno zdůraznit, že tvůrčí námět se pokusil o zajímavou demýtizaci nejstarší comicsové postavy, ale tento pohled postrádá "duši". Film mě nedostal. Příběh byl místy dětinský, sice poměrně přehledný, ale moc triviální. Celkový prožitek z filmu nebyl nijak ohromující. Ačkoliv akce bylo nejméně na dva akční filmy. Ale i té, přes proměnlivou kvalitu CGI, chyběl nějaký monumentální vrchol. Film po rozvláčném úvodu s převratem na Kryptonu postupně prošel zajímavými flashbackovými fázemi, některé scény kolikrát na sebe ani nenavazovaly, Michael Shannon jako generál Zod selhal v osobitosti padoucha a byl démonický jen pár minut před koncem, než divně skapal, Amy Adams jako Lois Laneová až téměř asexuální a nijak zvláště sympatická, Russell Crowe v roli zavražděného otce působil až komicky s tím, jak se v průběhu filmu několikrát zjevoval a zase mizel ze scény a vycházející hvězda Henry Cavill jako Superman se tvářil tak nějak na jedno brdo. Na nějakou retro přehlídku v níž by figuroval padouch Lex Luthor, osobitější pohled do redakce Daily Planet, chytlavý hudební motiv mistra Williamse, můžete rovnou zapomenout a dokonce i Supermanovy pověstné červené spodky vzaly za své a zůstala precizní chladnost ocele, kterou si film nese nikoliv náhodou ve svém názvu. Nejvíc mně vadilo upozadění Supermana v akci, kdy sice ve druhé fázi filmu je všechno rozmetáno a budovy padají k zemi jako sirky, ale hlavní hrdina nebyl do akčního megalomanského mumraje ideálně zakomponovaný. Jasně, létal vzduchem, postaveným pérem rozrážel vzduch (to už kecám) a pak opíchal Lois v redakci na stole (to nakonec vystřihli), ale všechno to tak nějak málo vtáhlo do děje. Nejvíce bodů tedy nasbíral vysoký výskyt akce, kdy se prakticky od počátku pořád něco děje. Dialogy žádná sláva, práce s herci jen průměr, Supermanovy pochyby, jestli ho přijmou lidé takového, jaký je, se ukázaly pro svoji nedotaženost jako liché, absence výrazných motivací a děj tedy byl asi nejblbější, jaký jsem za poslední dobu v comicsových filmech viděl. Opět se mně potvrdilo, že Zack Snyder je skvělý vizionář, a o dost horší vypravěč, ačkoliv z toho "úchvatného" scénáře opravdu nešlo nic lepšího udělat, a co taky od invencí neobdařeného Goyera čekat, že. To jejich mnohými zavrhovaní předchůdci Bryan Singer s Brandonem Routhem dokázali velmi lehce vyloudit emoce, a jejich filmu si vážím víc, než téhle poněkud bezduché atrakce v přepáleně megalomanském pojetí ze které po více jak dvou hodinách v kině trpěl zrak i sluch. A příště chci ty spodky! Jinak do toho nejdu. Na jedno jediné zhlédnutí se všechno ve filmu nedalo dostatečně pobrat, bylo toho jednu chvíli moc a jednu chvíli zase málo, a přesto se do další projekce překotně nehrnu. Mé hodnocení: 60% (kingik) 3*

VELKÁ RECENZE
Po novinářské projekci nejvíc super hrdiny jsem si musel dát pár dní pauzu. Dvanáctiletý geek ve mě totiž řval nadšením a zmateně blekotal něco o maximálním hodnocení. Jasně, byl v tom IMAXu spolu s mým okoralejším já, které už si pomalu začíná myslet, že se ty komiksové skopičiny ve vší crossoverové, restartovací a týmovací horečce začínají blížit pomyslnému vrcholu, ze kterého se už pojede jenom z kopce, jenže... kde je ten vrchol? Je to Muž z oceli? Není. Ale právě on naznačuje, jak moc komiksový žánr za uplynulou dekádu vyrostl, zmohutněl a nabral na sebevědomí. Že je Superman postava, kterou nelze zajímavě zfilmovat, aniž by člověk uhnul do laciného šaškování s kostěnými brýlemi a 100+1 klišé novinářské profese? Zack Snyder, jištěný z úctyhodné dálky Christopherem Nolanem, to přeci jenom zkusil. A se vší svojí zabejčeností rozhodně uspěl. Američané tomu říkají tour de force. Někteří moji kolegové pro to mají podstatně nevybíravější slůvka. I zdánlivě povrchnímu akčnímu infernu lze ale nahlédnout pod povrch. A my to teď zkusíme.
Váš vztah k Muži z oceli bude do značné míry determinovat váš vztah ke Snyderově tvorbě. Pokud ho máte za bezhlavého rutinéra, co "jen" lepí jeden kus patosu na druhý, aby vyrobil něco na první pohled i poslech epického, co spolehlivě rozdráždí děti v nás, pak budete mít problémy s udržením pozornosti už v úvodní scéně na Kryptonu, která má ovšem víc atmosféry a vypiplaných kulis než kompletní Thor. Nemluvím teď jenom o technické úrovni, ale i o rychle a účelně nahozených charakterech (Russell Crowe, Michael Shannon), které vás začnou zajímat ještě před úvodními titulkami. O akční sekvenci, která by jinde s přehledem fungovala jako velkolepé finále. O soundtracku, který do toho neuvěřitelně buší (Zimmerovský stereotyp? Ve spojení s obrazem funguje náramně a rozhodně se na sploše dvou a půl hodiny nestihne oposlouchat).
Muži z oceli je od první minuty hutný. Jako pověstná gulášovka, ve které stojí lžíce, a která je servírovaná s půl kilem masa, ze kterého by se najedla čtyřčlenná rodina. Snyder má tzv. těžkou nohu na plynu. Buď jede na sto procent nebo na plné koule couvá. Stacionární poloha neexistuje, červená na křižovatce platí jen pro ty druhé. Surovost, se kterou režisér skládá jednotlivé díly skládačky může někoho až urážet, ale umožňuje hned několik věcí, ke kterým by se opatrnější tvůrce nikdy nedostal.
Zaprvé - ve filmu jsou všechny ty věci, co jste viděli v ukázkách - a mnohdy ještě o dost epičtější - aniž by to ovšem působilo nějak přebujele. Snyder zkrátka věci urychlí nějakým tím stereotypem nebo oslím můstkem v podobě papírem šustící hlášky, ale v rekordním čase se mu povede vyvolat emoci. Ať už je to zásluha přiblble znějících, ale v zásadě odzbrojujících one-linerů, nebo dobře obsazených herců (Kevinu Costnerovi stačí koukat do dáli a má vás v hrsti), Snyder vás nakopne, dojme i naštve, kdykoliv potřebuje - jen se nesmíte nechat urazit všudypřítomným patosem, který ovšem k Supermanovi patří jako k Bondovi martini a dobře ušitý oblek. A ve středu tohohle emocionálního čardáše stojí pro někoho prkenný, pro někoho věrohodně mimozemský Henry Cavill, který si chladný odstup mimických svalů vynahrazuje neuvěřitelnou fyzičkou a nejvytesanějšími lícními kostmi, co jsem viděl v reálném světě. Toho Supermana má zkrátka nejen na břišních svalech, ale i v obličeji. A hraje zhmotnělého boha s obří silou a intelektem přesně tak, jak bych čekal. Ostatně stačí si vzpomenout na Dr. Manhattana ze Strážců. Až budete disponovat takovou mocí, možná taky přijdete pár lidem trochu divnej.
Zadruhé - si Snyder navzdory Nolanově pomoci dláždí svou vlastní cestičku. Kašle na laciné vtipkování, které adaptace Supermana provázelo filmovým i seriálovým universem, ale ani se nesnaží ikonický charakter protáhnout duševní žumpou jako v případě nolanovské netopýří trilogie. Muž z oceli není ani na chvilku zbytečně temný, ale stejně tak ani na okamžik neuhne do sebeparodování nebo byť jen vlažné formy humoru (tj. ani popkulturní masáž z Avengers, ale dokonce ani Raimiho legrácky ve Spideym). Někoho to může naštvat, někoho dokonce možná rozesměje ta hra na Clarkova osudová rozhodnutí, odehraná výhradně skrz Cavillův kamenný obličej a tuplák tátovských mouder. Já jsem naopak ocenil, že jsme nebyli svědky dalšího zbytečného šaškování s Lexem Luthorem (Gene Hackman to svého času uhrál, protože je pan herec, Spacey v Singerově verzi měl postavu od začátku blbě napsanou) nebo záplavy žurnalistických klišé v Perryho redakci. Vlastně i ta Lois Lane je tu trochu navíc, a kdyby ji Superman potkal až v samotném závěru, nic moc by se nestalo. Její nastrčení coby impuls Supermanovy důslednější péče o lidstvo se Snyderovi příliš nevydařilo, ale vzhledem k tomu, že v podstatě narativně kombinuje první dva Donnerovy filmy a servíruje tak vlastně origin a sequelovou katarzi v jednom, to není důvodem ke kárání. Naopak.
Dějová přehuštěnost, šokově zmražená půlhodinovým finále, ve kterém jsou převálcována všechna očekávání (co se týče počtu zničených budov), umožňuje zbudovat o to masivnější dějový oblouk, byť z trochu opotřebovaných cihel. Ano, celá zápletka o svobodě volby, dvojí loajalitě, první lásce, náhradních rodičích... to všechno jsou tak obecné mechanismy, že jejich zmínkou vlastně nic nespoileruji. Na jejich vyzrazení, stejně jako uchopení v ději totiž vlastně příliš nezáleží. Jsou součástí Supermanova originu už několik dekád, a ani Snyderova snaha zamotat je do náhodně se odvíjející spirály (snímek není ani zdaleka odvyprávěn chronologicky), z nich neudělá linie hodné větší pozornosti. Přes jejich povrchnost si ale nelze nevšimnout, že jakmile do sebe krátce před finální smrští zapadnou, je nám na ploše jediného filmu prezentován hotový a dospělý superhrdina, kterého jste připraveni vyslat do války, kde se o něj budete bát a kde mu budete fandit.
A je vlastně úplně jedno, zda v závěru Superman zachraňuje lidstvo nebo kočky ze stromů, jestli se bije s úlisným Luthorem, nějakým exotickým záporákem ve stylu Brainiaca nebo právě kryptonskou nemesis - generálem Zodem, který se na první duel s účastí veřejnosti zdá být přeci jen příliš silným oříškem. Důležité je, že v Cavillovi vidíte hotového Supermana. Toho, co je připraven definitivně překročit stín Reeveova ztvárnění nejen v očích hrstky teenagerů, co Donnerovu verzi nepamatují, ale i v myslích veteránů, kteří si odmítají připustit, že pláštěnku je potřeba po dlouhých pětatřiceti letech konečně vyprat.
Nerad bych tady přechválil technický aspekt snímku a především tedy akcí nabité finále, ve kterém za ohlušujícího zvuku bortících se mrakodrapů, trochu zaniká humanistická myšlenka, která svým hláskem neumí přeřvat Snyderův na maximum vytočený motor, ale závěrečný duel je pro mě symbolickým vyvrcholením, jakousi vyvřelinou zadržované síly celé první poloviny. Superman se tu v žáru boje vytvrzuje tak jako doběla rozžhavená ocel kalená ve vodě za mohutného syčení a magického shluku chemických procesů. Všechen ten nádherný bordel, který Snyder předvádí můžete považovat právě za symbolické kalení. Rozhodně nejde o snahu zamaskovat dějovou prázdnotu a absenci pointy. Snyder předvádí pravý opak. A s pointou si poradí stejně lišácky jako Abrams v prvním Star Treku. Poslední záběr je přesně tím, kterým by původní Donnerův Superman dneska začínal, kdyby ho chtěl někdo pouze otrocky vzkřísit. To z Muže v oceli ale nedělá zbytečný prequel, naopak tu máme co do činění originem, který zbaštil dost růstového hormonu na to, aby jedním tahem dohnal marveláckou konkurenci a ještě jí stihnul udělit pár lekcí (např. o tom, že když chcete natočit epický akční komiks, musíte si vybrat v prvé řadě dobrého řemeslníka).
Hlavně se teď ale po hospodách bude znovu řešit, jestli by Thor s Hulkem dokázali Supermanovu zkřivit tu jeho pověstnou kudrlinku. A přesně to teď filmový komiks potřebuje. Protože když se dva perou, divák se směje.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Planeta Krypton čelí zkáze. Vědci a manželé Jor-El a Lara Lor-Van se rozhodnou zachránit svého novorozeného syna Kal-Ela a odeslat ho vesmírnou lodí na planetu Zemi. Zachrání tím nejen svého potomka, ale i genetický kód Kryptoňanů. Povstalecký generál Zod zabije Jor-Ela a je se svými následovníky odsouzen k pobytu v Přízračné zóně. Následně celá planeta zanikne a všichni její obyvatelé zemřou.
Kal-El je na Zemi nalezen a adoptován farmářským párem Jonathanem a Martou Kentovými, kteří ho vychovají jako svého syna Clarka. Clark postupně objevuje, že je jiný než ostatní lidé, že jeho fyzické schopnosti dalece převyšují ty pozemské. Když je starší, Jonathan mu prozradí, že je mimozemšťan, kterého našli, když byl malý. Učí také Clarka být dobrým člověkem. Po Jonathanově smrti se Clark toulá po světě a snaží se pochopit svoji existenci. V Arktidě nalezne prastarou průzkumnou vesmírnou loď z Kryptonu s komunikačním centrem, ve kterém spustí nahrávky, jež mu na zanechal Jor-El.
V téže době se v Arktidě nachází i novinářka z novin Daily Planet Lois Laneová, která se snaží najít dobré téma pro reportáž. Když novinářka nevědomky aktivuje automatický obranný mechanismus lodi, Clark ji tehdy poprvé zachrání. Šéfredaktor Daily Planet Perry White ale její příběh o superhrdinském zachránci odmítne. Lois se proto vydává za Clarkem do Kansasu, kde si vyslechne jeho minulost a poté se rozhodne, že jeho tajemství nezveřejní.
Generál Zod a jeho následovníci se dostanou díky výbuchu Kryptonu z Přízračné zóny a poté cestují vesmírem a hledají přeživší obyvatele koloniálních planet, aby znovu společně vytvořili nový Krypton. O několik let později zachytí signál z jedné z průzkumných lodí Kryptonu, který omylem spustil Clark na planetě Zemi a který má v sobě kryptoňanský genetický kód (kodex). Požadují jeho vydání, ten však odmítne a tak chtějí planetu přebudovat na nový Krypton, jemuž by vládli. Clark se jim postaví, na požadavek americké armády se jim ale nakonec vzdá. Zod mezitím začne s přetvářením Země na Krypton a Clark, nyní známý jako Superman, musí zasáhnout.

O FILMU
Narodil se jako Kal-El z planety Krypton, vychován byl jako Clark Kent ze Země. Do kterého světa patří? Za který svět bojuje? Tyto otázky si klade Superman a jeho rozhodnutí určí osud planety, kterou vždy nazýval svým domovem.
„Ve světě Superhrdinů je Superman naprosto nekompromisní postavou, která svou existencí představuje to nejlepší, čím každý člověk může být.“, říká režisér Zack Snyder. „Je ideálem; je tím, kým se snažíme být: magický nadčlověk, idol přesahující hranice komiksu a ovlivňující nejširší kulturu.“
Postava Supermana, kterou vytvořil spisovatel Jerry Siegel a výtvarník Joe Shuster, se poprvé objevila v komiksu Action Comics #1, vydaném 18. dubna 1938. Ze Supermana se rychle stal kulturní fenomén, jehož filmové i animované ztvárnění ve všech myslitelných zábavních médiích si získalo příznivce po celém světě. V celovečerních filmech, televizních show, rozhlase, videohrách, na sociálních sítích a v literatuře se střetl s největšími padouchy všech dob. Henry Cavill, který ve Snyderově dobrodružném filmu ztvárnil idol vznášející se na obloze, přijal roli hlavní postavy ve filmu „Muž z oceli“ s nadšením i pokorou. „Superman je skutečně jednou z nejoriginálnějších postav, jakou člověk kdy stvořil.“, vypráví. „Je symbolem naděje, schopnosti postavit se nesnázím i přes veškerou nepřízeň.
A to je něco, k čemu se vždy můžeme upnout bez ohledu na to, kde se v životě ocitneme nebo co se ve světě odehrává. Vždy budeme muset čelit nějakým strastem a naděje bude v našich životech vždy hrát významnou roli. Nemohl jsem si nechat ujít příležitost obléci si plášť naděje jako Superman.“
I když je Snyder pověstný svou schopností vnést do svých filmů dynamickou akčnost a vytvořit na plátně fantastické světy, zpočátku váhal, zda má přijmout odpovědnost za opětovné oživení jednoho z prvních komiksových Superhrdinů na stříbrném plátně. „Za mlada jsem byl fanda do komiksů, a protože Superman patřil k mým nejoblíbenějším, nebyl jsem si jistý, jestli ten film chci točit.“, přiznává. „Nevěděl jsem, na jaké nové místo, kde ještě nebyla, postavu zavést.“
Potom si přečetl scénář Davida S. Goyera, který na motivy původního příběhu vymyslel Goyer společně s jedním z filmových producentů, Christopherem Nolanem. „Zachovali základní principy a atributy, které z něj činí Supermana, a podařilo se jim vytvořit mnohem přijatelnější a uvěřitelnější postavu.“, říká Snyder. „Ukázali mi zajímavou cestu, a proto jsem se rozhodl do toho jít.“
Nolan dodává: „Diváci dobře poznají, že ve filmu ‚Muž z oceli‘ je Superman vyobrazen jako superhrdina, ale tam, kde byl v předchozích zpracováních příběhu nepřekonatelnou, téměř božskou, postavou, v našem podání se jedná o mnohem přijatelnější a uvěřitelnější postavu, která, přestože sama není člověkem, řeší velmi lidská dilemata lásky, loajality ke dvěma stranám a rodiny.“
Příběh zaujal i producenta Charlese Rovena. „Scénář se mi líbil už od samého začátku, protože i když obsahoval spoustu toho, s čím jsem vyrůstal, byl zcela nový, zcela jinak uchopil posvátné téma. Je to velmi ambiciózní postava; mám za to, že snad každé dítě vyrůstá s myšlenkou, že by jednou mohlo být jako Superman. Na tom příběhu se mi líbí, že i když zůstává postavou, jakou byste sami chtěli být, jeho osobnost je mnohem komplexnější než v minulosti. Jeho příběh je mnohem emotivnější.“
I když Snyder na podobném žánru již v minulosti pracoval, instinktivně tušil, že pokud se ujme produkce, nebude moci dál působit jako filmový tvůrce. „Byli jsme hrozně rádi, že Zack kývl na nabídku natočit ‚Muže z oceli‘'“, říká producentka Emma Thomasová. „Již v minulosti prokázal svou jedinečnou schopnost zvládat technickou náročnost a filmové převyprávění příběhu způsobem vhodným pro tento žánr. Právě pro tyto předpoklady v kombinaci s jeho kladným vztahem k hlavní postavě je tou nejvhodnější osobou pro filmové zpracování Supermana v současném pojetí.“
Producentka Deborah Snyderová vzpomíná: „Jako jednu z prvních věcí mi Zack řekl: ‚Tohle bude nejrealističtější film, jaký jsem kdy natočil. Není to ironie?‘. Ale naším cílem bylo přiblížit Supermana současným divákům, začlenit ho do našeho světa.“
Aby natočil film co nejrealističtěji, rozhodl se režisér pro natáčení ve formátu 2D místo v nativním 3D a film převést na formát 3D až při následném zpracování. Snyderová pokračuje: „Zack to cítil tak, že intimní styl natáčení, ke kterému patří i ruční kamery, nám pomůže navázat těsnější vztah s Clarkem, který je při prvním setkání do jisté míry zmatený a snaží se ujasnit si své místo, ale má pocit, že - stejně jako se to někdy stalo každému z nás - nikam nepatří.“
Scénárista David Goyer a Nolan se při psaní scénáře rozhodli, že „film bude hlavně o možnosti výběru. Je to o člověku, který má dva otce: Kalův kryptonský otec Jor-El a Clarkův pozemský otec Jonathan Kent. Clark/Kal vyrůstal ve dvou různých světech, i když dosud věděl pouze o jednom z nich. A nyní, pokud se má stát mužem, jakého z něj zřejmě oba otcové, byť každý svým vlastním způsobem, chtěli mít, musí jejich odkaz sladit dohromady.“
Tyto dva muže, kteří mu byli vzorem a hráli v jeho životě tak důležitou roli, ztvárnili dva velmi uznávaní herci: Kevin Costner jako Jonathan Kent a Russell Crowe jako Jor-El. Diane Laneová si zahrála Jonathanovu manželku a Clarkovu matku Marthu Kentovou, jejíž klidné a rozvážné vystupování provázelo jejího syna celým jeho životem. Právě když Clark začíná odhalovat tajemství svého zrození a rozhoduje se, kterou cestou se musí vydat, potkává ženu, která by mohla významně ovlivnit jeho rozhodování a která má schopnost obrátit jeho svět naruby: investigativní novinářku Lois Laneovou. Role nejznámější novinářky komiksového světa se ujala Amy Adamsová.
„Clark se na své cestě snaží najít někoho, kdo by ho přijal i s jeho schopnostmi.“, poznamenává Adamsová. „Utíká před nimi a skrývá je, protože se ještě nevyrovnal s tím, kdo je, a to prohlubuje jeho osamělost. Musel vynaložit velké úsilí, aby neprozradil své schopnosti, ale dopustil se několika chyb a stal se tak nesmírně zajímavým pro osobnost typu Lois, která má pátrání po pravdě a její odhalování v náplni své práce i v povaze.“
V dnešním přetechnizovaném světě jen málo informací zůstane skryto před veřejností, a pokud se takové informace přece jen vyskytnou, jsou často odhaleny a uveřejněny sdělovacími prostředky, samozvanými hlídacími wiki-psy nebo prostřednictvím virálních videí. Je téměř nepředstavitelné, že by byť i krátkou dobu, mohl mezi námi nepozorovaně žít mimozemšťan z jiné planety.
A pochopitelně, jakmile by to jednou někdo zjistil, pravděpodobně by už nikdy nenašel klid. „Věděli jsme, že vyprávět Supermanův příběh v kontextu současnosti s sebou nese použití výdobytků moderní doby.“, poznamenává Snyder. „A také s postavou samotnou se pojí spousta očekávání, vždyť je známá už 75 let a stejně dlouhou dobu si ji lidé idealizují. Je velmi důležité, abychom pečlivě ověřili důsledky všech rozhodnutí o ‚modernizaci‘ postavy a jejího prostředí, počínaje městečkem Smallville a konče typickým štítem s písmenem ‚S‘.“.
Cavill vypráví: „Všechno v určitém stádiu roste a vyvíjí se a podle mě je tato současná verze dalším stádiem evoluce. Pokud si přečtete komiksy, které nakladatelství DC vydalo před několika lety, například New 52, zjistíte, že to dělali také - i když snad jinak než Zack, Chris a David - Supermanův oblek se od původního naprosto liší a také se trochu změnil jeho postoj, ale stále tam najdete původní hlavní charakteristické znaky. Je to vývoj směrem k modernímu čtenáři a v našem filmu je to vývoj směrem k modernímu divákovi.“
Přestože filmoví tvůrci prozkoumali genezi legendární postavy, Snyder dodává: „Byli jsme si jisti, že akční scény musí být větší než velké, musí vás vtáhnout do děje tak, až se vám při nich rozbuší srdce. Vždy jsme měli na zřeteli skutečnost, že točíme film o Supermanovi.“

Ocenění:
The Saturn Awards
2014 - Nejlepší film podle komiksu (nominace)
2014 - Dylan Sprayberry (Nejlepší mladistvý herecký výkon) (nominace)
2014 - Dan Lemmon, Joe Letteri, John 'D.J.' Des Jardin (Nejlepší speciální efekty) (nominace)

DABING
V českém znění: Ondřej Brzobohatý - Henry Cavill (Clark Kent / Superman), Tereza Bebarová - Amy Adams (Lois Laneová), Martin Stránský - Michael Shannon (Generál Zod), Jiří Schwarz - Russell Crowe (Jor-El), Zdeněk Podhůrský - Harry Lennix (Generál Swanwick), Nela Boudová - Diane Lane (Martha Kentová), Petr Oliva - Laurence Fishburne (Perry White), Jan Šťastný - Christopher Meloni (Plukovník Nathan Hardy), Zdeněk Mahdal - Kevin Costner (Jonathan Kent), Luděk Čtvrtlík - Richard Schiff (Dr. Emil Hamilton), Jindřich Žampa - Cooper Timberline (Clark Kent (9 let)), Dana Černá - Ayelet Zurer (Lara Lor-Van), Kristýna Valová - Rebecca Buller (Jenny), Jakub Saic - Michael Kelly (Steve Lombard), Kateřina Lojdová - Antje Traue (Faora-Ul), Kateřina Petrová - Carla Gugino (Kelor), Roman Hajlich - Dylan Sprayberry (Clark Kent (13 let)), Radka Malá - Mary Black (Ro-Zar), Bohuslav Kalva - Mackenzie Gray (Jax-Ur), Zdena Petrová - Alexa Gengelbach (dívka ve školním autobusu), Antonín Navrátil, Zbyšek Horák, Libor Terš, Svatopluk Schuller
Překlad: Petr Finkous
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Leoš Lanči
Odborná spolupráce: Marek Píša
Dialogy a režie: Jiří Balcárek
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska ve studiu Pro-Time 2013

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 20.6.2013 Warner Bros. CZ
Premiéra USA: 14.6.2013 Warner Bros. US
Premiéra Velká Británie: 14.6.2013 Warner Bros. UK
Premiéra Kanada: 14.6.2013
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 23.10.2013 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 23.10.2013 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 11 419 600
Tržby celkem - $ 662 845 518
Návštěvnost v ČR 77 795
Náklady (Rozpočet) - $ 225 000 000
 
FILMY V SÉRII
Muž z oceli gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/muz-z-oceli-man-of-steel-2013-143-usa-kanada-velka-britanie-akcni-dobrodruzny-fantasy-sci-fi-731/
Akční / Dobrodružný, USA / Kanada, 2013
Režie: Zack Snyder, Hrají: Henry Cavill, Amy Adams

Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti gastonrolinc.webnode.cz/news/a1185/
Sci-Fi / Dobrodružný, USA, 2016
Režie: Zack Snyder, Hrají: Ben Affleck, Henry Cavill

Sebevražedný oddíl gastonrolinc.webnode.cz/news/a1186/
Fantasy / Sci-Fi, USA, 2016
Režie: David Ayer, Hrají: Will Smith, Jared Leto

Liga spravedlnosti gastonrolinc.webnode.cz/news/a1189/
Akční / Dobrodružný, USA, 2017
Režie: Zack Snyder, Hrají: Ben Affleck, Gal Gadot

Wonder Woman gastonrolinc.webnode.cz/news/wonder-woman-wonder-woman/
Akční / Dobrodružný, USA / Hong Kong, 2017
Režie: Patty Jenkins, Hrají: Gal Gadot, Chris Pine

Aquaman gastonrolinc.webnode.cz/news/aquaman-aquaman-2018-143-usa-akcni-dobrodruzny-fantasy-76/
Akční / Dobrodružný, USA, 2018
Režie: James Wan, Hrají: Jason Momoa, Amber Heard

Shazam! gastonrolinc.webnode.cz/news/shazam-shazam-2019-123-usa-akcni-dobrodruzny-komedie-fantasy-64/
Akční / Dobrodružný, USA, 2019
Režie: David F. Sandberg, Hrají: Zachary Levi, Mark Strong

Birds of Prey (Podivuhodná proměna Harley Quinn) gastonrolinc.webnode.cz/news/birds-of-prey-podivuhodna-promena-harley-quinn-birds-of-prey-and-the-fantabulous-emancipation-of-one-harley-quinn-2020-109-usa-akcni-dobrodruzny-krimi-komedie-56/
Akční / Dobrodružný, USA, 2020
Režie: Cathy Yan, Hrají: Margot Robbie, Rosie Perez

Wonder Woman 1984 gastonrolinc.webnode.cz/news/wonder-woman-1984-wonder-woman-1984-2020-115-usa-akcni-dobrodruzny-fantasy-sci-fi-46/
Akční / Dobrodružný, USA, 2020
Režie: Patty Jenkins, Hrají: Gal Gadot, Chris Pine

Liga spravedlnosti Zacka Snydera gastonrolinc.webnode.cz/news/liga-spravedlnosti-zacka-snydera-zack-snyders-justice-league-2021-240-usa-akcni-dobrodruzny-fantasy-74/
Akční / Dobrodružný, USA, 2021
Režie: Zack Snyder, Hrají: Ben Affleck, Henry Cavill

Sebevražedný oddíl gastonrolinc.webnode.cz/news/sebevrazedny-oddil-2-suicide-squad-2-2021-130-usa-akcni-dobrodruzny-fantasy-73/
Akční / Dobrodružný, USA, 2021
Režie: James Gunn, Hrají: Margot Robbie, Joel Kinnaman

The Batman gastonrolinc.webnode.cz/news/the-batman-the-batman-2022-usa-akcni-drama-krimi/
Akční / Drama / Krimi, USA, 2022
Režie: Matt Reeves, Hrají: Robert Pattinson, Zoë Kravitz

Black Adam gastonrolinc.webnode.cz/news/black-adam-black-adam-2022-usa-akcni-sci-fi-v-priprave/
Akční / Sci-Fi, USA, 2022
Režie: Jaume Collet-Serra, Hrají: Dwayne Johnson, Noah Centineo

The Flash gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/the-flash-the-flash-2022-usauakcni-dobrodruzny-fantasy-sci-fi-v-priprave/
Akční / Dobrodružný / Fantasy, USA, 2002
Režie: Andy Muschietti, Hrají: Ben Affleck, Ezra Miller

Aquaman a ztracené království gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/aquaman-and-the-lost-kingdom-aquaman-and-the-lost-kingdom-2022-usa-akcni-dobrodruzny-fantasy-v-priprave/
Akční / Dobrodružný / Fantasy, USA, 2023
Režie: James Wan, Hrají: Jason Momoa, Amber Heard

Shazam! Hněv bohů gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/original-dvd190/
USA, Akční / Dobrodružný / Komedie, 2023
Režie: David F. Sandberg, Hrají: Zachary Levi, Asher Angel

Blue Beetle gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/original-dvd215/
USA, Sci-Fi 2023
Režie: Angel Manuel Soto, Hrají: Xolo Mariduena

Batgirl
USA, Akční / Dobrodružný / Krimi, 2023
Režie: Adil El Arbi, Bilall Fallah, Hrají: Leslie Grace, Brendan Fraser
 
Tvůrci a herci
Zack Snyder (Režie), Charles Roven (Produkce), Deborah Snyder (Produkce), Emma Thomas (Produkce), Christopher Nolan (Produkce), Hans Zimmer (Hudba), Amir Mokri (Kamera), David Brenner (Střih), Kristy Carlson (Casting), Lora Kennedy (Casting), Alex McDowell (Scénografie), Anne Kuljian (Kostýmy), Jay Wilkinson (Zvuk), Rosalind Jones-Crosby (Masky), Dominic Mango (Masky), David S. Goyer (Scénář), Christopher Nolan (Scénář), Jerry Siegel (komiks) (Předloha), Joe Shuster (komiks) (Předloha), Henry Cavill (Herec), Amy Adams (Herec), Russell Crowe (Herec), Diane Lane (Herec), Kevin Costner (Herec), Michael Shannon (Herec), Dylan Sprayberry (Herec), Antje Traue (Herec), Harry Lennix (Herec), Christopher Meloni (Herec), Laurence Fishburne (Herec), Ayelet Zurer (Herec), Michael Cerveris (Herec), Rebecca Buller (Herec), Michael Kelly (Herec), Richard Schiff (Herec), Tahmoh Penikett (Herec), Joe Minoso (Herec), Mackenzie Gray (Herec), Christina Wren (Herec), Robert Moloney (Herec), Ian Tracey (Herec), Mike Dopud (Herec), Carla Gugino (Herec), Alessandro Juliani (Herec), Elizabeth Thai (Herec), Lesley Bevan (Herec), Ina Lereine (Herec), Brad Kelly (Herec), Jadin Gould (Herec), David Lewis (Herec), Rebecca Spence (Herec), Samantha Jo (Herec)
 
2013/143/USA, Kanada, Velká Británie/Akční, Dobrodružný, Fantasy, Sci-Fi
 
Zajímavost k filmu
- Jedná se o první supermanovský film, kde Lois (Amy Adams) odhalila pravou identitu Supermana/Clarka Kenta (Henry Cavill) dřív, než začal pracovat v Daily Planet.
- Obrovský protivník, který se utká společně se Supermanem (Henry Cavill) ve měste, se jmenuje Nam-Ek. Na Krytonu to byl vědec, který chtěl dosáhnout nesmrtelnosti tak, že vytvořil extrakt z rohu ohroženého krytonského zvířete Rondora, kterého bylo možné spatřit na začátku filmu. Tento experiment se mu sice podařil, ale stal se strašlivým hybridem mezi krytoňanem a tímto zvířetem.
- Clark Kent (Henry Cavill) pracuje jako číšník v Cassidy Pub & Restaurant. Název restaurace je odkazem na jméno umělce Paula H. Cassidyho, který pomáhal utvářet s původní dvojcí autorů ikonický vzhled tohoto hrdiny.
- Při první bitvě v malém městečku je možné na uvítací ceduli vidět jméno města Smallville, čímž film odkazuje na původní seriál a město, v němž se příběh seriálu odehrává.
- Film je věnován památce producenta Lloyda Phillipse, který zemřel na infarkt.
- Ve filmu je často poukazováno na víru Supermana (Henry Cavill) v lid, Clark Kent je ve věku 33 let a jako Superman je považován za "spasitele Země". To vše lze vnímat, také v kontextu se scénou v kostele, kdy je na pozadí za Clarkem vitráž s výjevem Ježíše modlícího se v zahradě Getseman, jako odkaz na spasitele Ježíše Krista.
- Ve filmu je možné spatřit mobilní telefony značky Nokia, konkrétně modely Lumia 920, které Nokia v té době rpávě uváděla na trh.
- Generál Zod (Michael Shannon) vysílá na Zemi svou zprávu v angličtině, čínštině, portugalštině, esperantu a klingonštině.
- Generál Zod (Michael Shannon) nosí ve filmu černý ochranný oblek. Tato myšlenka vzešla z nových komiksů se Supermanem, kde nosí speciální červený oblek, jež filtruje sluneční světlo, a taktéž z vydání komiksů "Man of Steel" a "Action Comics", kde nosí černočervený oblek.
- Do kin se film rozesílal pod krycím názvem "Skyrim".
 
Odkazy
 

Hrají:

Henry Cavill, Amy Adams, Russell Crowe, Diane Lane, Kevin Costner, Michael Shannon, Dylan Sprayberry, Antje Traue, Harry Lennix, Christopher Meloni, Laurence Fishburne, Ayelet Zurer, Michael Cerveris, Rebecca Buller, Michael Kelly, Richard Schiff, Tahmoh Penikett, Joe Minoso, Mackenzie Gray, Christina Wren, Robert Moloney, Ian Tracey, Mike Dopud, Carla Gugino, Alessandro Juliani, Elizabeth Thai, Lesley Bevan, Ina Lereine, Brad Kelly, Jadin Gould, David Lewis, Rebecca Spence, Samantha Win, Bridgett Newton, Julian Richings, Jack Foley, Mark Gibbon, Howard Siegel, Kwesi Ameyaw, Victor Formosa, Rondel Reynoldson, Sean Campbell, Peter J. Chevalier, Mary Black, Bruce Bohne, Coburn Goss, Cooper Timberline, George Canyon, Carmen Lavigne, Jacqueline Scislowski, Rowen Kahn, Brian King, Apollonia Vanova