Muž v ohni / Man on Fire (2004/146/USA, Velká Británie/Akční, Krimi, Thriller, Drama) 81% -Blu-ray-
27.02.2018 09:09
JEDNOU VĚTOU
„Myslel si, že již nemá co ztratit, ale nebyla to pravda.“
OBSAH
Myslel si, že již nemá co ztratit, ale nebyla to pravda.Bývalý vládní agent John Creasy, pronásledovaný výčitkami svědomí, díky pomoci starého kamaráda Rayburna získává práci v Mexiko City, kde má dělat osobního strážce devítileté holčičce. Pita je dcerou místního automobilového magnáta Samuela Ramose a jeho ženy, Američanky Lisy. V městě prolezlém kšeftaři, korupcí, skandály a mafií nebezpečí číhá na každém rohu, v posledních dnech navíc z místních ulic zmizelo několik dětí. Není divu, že se rodiče o dceru bojí. Proto si vybrali muže, na kterého se můžou spolehnout. Chladnokrevně uvažující Creasy si k malé Pitě buduje velmi osobitý vztah. V okamžiku, kdy ji unese banda a on je těžce zraněn, vyhlásí nelítostnou válku všem, kteří byli do akce zapleteni...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Vizuálně nabušená, skvěle odvyprávěná story o jedné netradiční pomstě muže, který už nemá co ztratit a odpouštění nechává na Bohu, protože na něm je, aby před něj viníky dostal. Tony Scott neslevil ze svých kameramanských exhibic, které i tentokrát berou dech a jakmile se člověk naladí na jeho vlnu, šlape jako skvěle promazaný stroj. Jen se toho tam možná na tu půltřetí hodinu stane přece jen poněkud málo, než by se slušelo a v žánru se orientující divák holt už dopředu uhádně zásadní momenty, které budou následovat. Scottův film sice nepodává morální poselství o nefunkčnosti násilí, ale násilí je tu prezentováno jako správné, dobré a hlavně účinné řešení... Vynikající Denzel Washington táhne film kupředu, a když si úsměvem užívá drsné hlášky směrem k mučeným padouchům, nejde se nad tím pohoršovat, naopak tomu černému obru, který vzal do rukou spravedlnost a narozdíl od jiných filmů to vyšší úřady s vděkem podporují, budete držet palce až do poslední minuty... (Douglas) 3*
Scott to přeháněl. Na můj vkus exhiboval až příliš, ty jeho nervní kamerové hrátky byly až moc časté, řekl bych, až otravné. Jednoduchý scenář se nevyhnul několika logickým nesmyslům, ovšem nejednoznačný konec celkem příjemně překvapil. Washington se zde herecky opakuje, v podstatě předvedl variaci na svůj oscarový Training Day (pravdu díš, seppe). Potěšilo vidět Walkena v jiné, než tradičně záporné roli a příjemně překvapila ta malá holčička, která podala velmi přesvědčivý a přirozený (na dítě) herecký výkon. Závěrem cool hláška z rozhovoru, který vede Washington (chystající se k atentátu na jednoho z hajzlů) se starým pánem, který tomu přihlíží: "V kostele mluví o odpuštění." -- "Odpuštění je mezi nimi a bohem. Má práce je sjednat jim schůzku." (Lima) 3*
Muž V Ohni nabízí na jedné straně vynikající herecké výkony nejenom v hlavních rolích, a slušně řečeno nekorektnost (čili česky hrdinu, který se s tím moc nesere - dost se při tom zamaže, takže to nešlo korektně opsat;) - a tvůrce, který to neschovává kvůli ratingu PG-13). Na druhé straně ale taky "nabízí" poněkud rozkolísanou náladu kořeněnou až příliš srdceryvnými momenty, které působí jako úlitba "průměrnému divákovi". Nějak mi to prostě neladilo, a dělat z lidsky vykresleného antihrdiny Jacka "Insta-Heal" Bauera NA PLOŠE DVOU A PŮL HODINY mi přišlo jako mrhání filmovým materiálem i divákovým časem. Starouš Tony mi víc kápnul do noty svojí o dva roky mladší záležitostí, ve které Denzel aka Déža Ví, zač je toho James Caviezel (i když jsem dal stejná procenta). Man On Fire rozhodně stojí za vidění, a sám bych řekl, že ne jednou (ale za dlouhý čas) - ale stejně tak chápu ty, kdo ho mají za jeden ze svých nejoblíbenějších filmů, jako ty, kdo si jsou jistí, že tady Scottovi zatraceně ujela ruka. Ode mě 70%. (Gemini) 3*
VELKÁ RECENZE
Tony Scott (Pravdivá romance (True Romance), Spy Game), adaptuje román A.J. Quinnella (zfilmovaný koncem 80.let Elie Chouraquim) Muž v ohni (Man on Fire) jako komiksovou odplatu v realistických kulisách. Hektický střih a textové vzkazy dotvářejí útrpnou podívanou, která přitom zkraje nevypadala špatně. Muž v ohni jsou totiž v podstatě filmy dva.
Vyhořelý agent John Creasy (Washington) se díky pomoci kamaráda Rayburna (Walken) ocitá za volantem limuzíny v bujícím Mexico City. Stará se o bezpečnost malé Pity (Fanning - před kamerou jako ryba ve vodě), dcery Američanky a místního automobilového magnáta.
Ačkoli je Muž v ohni akčním thrillerem, v prvních padesáti minutách se střílí maximálně ze startovací pistole na stadiónu. Sledujeme poměrně přesvědčivý vývoj vztahu mezi holčičkou, pro kterou je Creasy ohromným dobrodružstvím, a chlapem, který si spíš než jako velký milý medvěd připadá jako nespláchnutý záchod.Při jízdách městem Scott divákům ukazuje svojí vizi Mexico City - prolezlé kšeftaři a korupcí, skandály a mafií. Nebezpečí, které divák tuší na každém rohu, vytváří silné napětí a kontrastuje s dosud lyrickým a nepatetickým dějem.
Když už se zdá, že by mohly přijít titulky, Pitu unesou a Creasyho postřelí. Jako kdybychom se ocitli v jiném sále. Creasy se ještě zalyká vlastní krví, a už chrlí klingonská přísloví o pomstách. S biblí v jedné a polním arzenálem ve druhé ruce pak zarputile rozbíjí obří mexickou mafii „Bratrstvo“, která vězí za Pitiným únosem.
To, co se nedaří rozčísnout snaživé novinářce, ani státní správě, se prostě pokusí dokázat jediný americký ex-opilec.
Denzel Washington je sice aranžován jako odhodlaný Ghost Dog Foresta Whitakera, ale nikdy nedosáhne jeho výhružnosti, ani bezbrannosti.
Scott začne tlačit na pilu. Plátno, dosud špikované kratičkými, špionážně roztřesenými záběry, začne vyztužovat textovými vzkazy a útržky dialogů. Díky průhledné zápletce se však obě techniky obrací proti tvůrci a působí jako zástěrné ornamenty zdůrazňující slabotu scénáře.
Příběh je maximálně šablonovitý a nedůvěryhodný. Scott sice naučil stoického Creasyho lásce k Pitě, ale ani na okamžik mu nepoloží otázku, zda všechno to řádění za to vážně stojí. Dalším rozčarováním je slabota Creasyho soupeřů. S přibývajícím časem působí víc a víc jako amatéři. Šéfa „Bratrstva“ nechávají autoři v pozadí, ale přitom se jim nedaří zrežírovat zajisté velkolepou moc gangu. Díky typově jednoznačnému obsazení je navíc možné jakékoli zvraty předvídat na dvě hodiny dopředu.
Oproti špionážní konkurenci typu Bourneův mýtus (The Bourne Supremacy), nebo Collateral je Muž v ohni ohromně řídký, oproti pomstychtivým filmům jako Kill Bill je zas nesnesitelně vážný a s každou přibývající minutou prokazuje, že tentokrát to Scottovi prostě nevyšlo.
O FILMU
Režisérovi Tonymu Scottovi a společnosti Regency Enterprises trvalo 20 let než přenesla tento projekt na filmové plátno. Majitel a zakladatel společnosti Regency Arnon Milchan koupil filmová práva k románu A.J.Quinnella Muž v ohni v roce 1980. (A.J.Quinnell je až do současnosti pseudonym, skutečné jméno autora zůstává veřejnosti utajeno). Protagonista příběhu, CIA agent- terorista John Creasy, se objevil ve třech pokračováních Quinnellových thrillerů: The Perfect Kill, The Blue Ring a Message from Hell.
Milchan vycítil filmový potenciál knihy a oslovil režiséra Tonyho Scotta, který právě natáčel The Hunger, aby podle tohoto románu natočil film.
Přesto, že se Scott pro tento projekt nadchl, ochladl a ujal se režie filmu Top Gun. Nicméně, téměř dvě desetiletí trval Scottův zájem o film Muž v ohni. "Neustále jsem myslel na tento projekt," říká. "Nikdy jsem ho neztratil ze zřetele."
Za několik let, producent Lucas Foster se spojil s Regency a vytvořil jinou adaptaci Muž v ohni a scénárista Brian Helgeland (2x nominovaný na Oscara - L.A.Confidential, Mystic River) napsal nový scénář. V roce 2003, Tony Scott, se kterým Foster spolupracoval na filmu Crimson tide, slíbil režii, téměř dvacet let poté co se s tímto projektem setkal poprvé.
Helgelandův původní scénář, stejně jako román, se odehrávaly v Itálii. Ale Foster a Scott, uvědomujíce si, že tato lokalita a její mafiánští antagonisté jsou unaveni - a že únosy byly v Itálii eliminovány, díky novým přísným zákonům - přesunuli místo děje do Brazílie, Guatemaly a Mexika. Filmaři zjistili, že únosy se staly životním stylem v Mexicu City. "Únosy se staly obrovským obchodem," říká Scott," jsou kontrolované a organizované. Je to současný průmysl." Scott zkoumal historii únosů v Mexiku a scénárista Brian Helgeland podle toho upravil příběh.
Scott říká, že Helgelandův přínos projektu je neocenitelný. "Brian vytvořil dva příběhy," říká režisér. " První příběh, první polovina filmu, je o člověku, který nachází cestu zpátky k životu, prostřednictvím dítěte. Druhý příběh je o jeho touze se pomstít.
Helgeland přirovnává Muže v ohni ke "Krásce a zvířeti." "Pita ví, že V Creasyho nitru bije srdce, i když on neví, že ho tam má," říká "Když unesou toho, kdo ho probudil k životu, rozzuří se, protože nyní mu znovu bije srdce.
Roli "muže v ohni" přijal dvojnásobný nositel Oscara Denzel Washington, který předtím pracoval s Tonym Scottem na thrilleru Crimson tide. Scott říká: "Mám rád Denzelovu posedlost a jeho vnitřní temnotu." "Denzel má v sobě zajímavou drsnost. Ví kdy ji efektivně použít. "Creasy se utápěl v alkoholu, ztratil smysl života a nemohl se vyrovnat s tím co dělal jako tajný agent /zabiják," říká Washington. "Je izolovaný a to se stává, když zabíjíte lidi za peníze. Creasy je ztracená duše, která už neumí milovat a prostřednictvím holčičky, najde sám sebe a probudí svou duši a začne znovu žít."
Tony Scott a producent Lucas Foster obsadili do role Pity Dakotu Fanningovou poté co ji viděli po boku Seana Penna v dramatu I am Sam. "Dakota patří k nejtalentovanějším herečkám, se kterými jsem kdy pracoval a to je jí teprve devět!" říká Foster. "Je jako sluníčko - výbuch energie."
Creasyho seznámil s Pitou a s její rodinou, Rayburn, Creasyho dávný přítel, který dosáhl na jižní hranici úspěchu. Scott chtěl svěřit Christopherovi Walkenovi roli zkorumpovaného právníka Jordana Kalfuse (roli, kterou nakonec hrál Mickey Rourke). "Ale řekl jsem Tonymu, že mám po krk rolí padouchů," říká Walken se smíchem. "Chtěl jsem hrát kladnou postavu!" Scott svěřil Walkenovi roli Rayburna. "Chris umí přečíst i telefonní seznam zajímavě a zábavně."
Rodilá Australanka Radha Mitchelová hraje Pitinu matku, Lisu Ramosovou, americkou manželku mladého mexického průmyslníka. Její manžel, Samuel, je příslušník mexické aristokracie. "Samuel prožívá velké napětí, protože nemá peníze, které kdysi měl a jeho žena ráda utrácí," říká hudební superstar a herec Marc Anthony, který hraje tuto roli. "Zbožňuje svou dceru, ale vzhledem k častým služebním cestám na ni nemá tolik času, kolik by chtěl."
DABING
V českém znění: Bohdan Tůma - Denzel Washington (Creasy), Zdeněk Mahdal - Christopher Walken (Rayburn), Lucie Svobodová - Rachel Ticotin (Mariana), Tereza Taberyová - Dakota Fanning (Pita), Jiří Kodeš - Jesús Ochoa (Fuentes), Jitka Ježková - Radha Mitchell (Lisa), Alfred Strejček - Mickey Rourke (Jordan), Marek Libert - Marc Anthony (Samuel), Otakar Brousek ml. - Gustavo Sánchez Parra, Mario Zaragoza (Daniel Sanchez, Jorge Ramirez), Jaroslav Kaňkovský - Giancarlo Giannini (Manzano), Ludmila Molínová - Angelina Peláez (sestra Anna), Tomáš Racek - Gero Camilo (Aurelio Sanchez), Jan Šťastný, Zuzana Schulzová, Martin Spurný, Jitka Moučková, Miloslav Študent a Tomáš Materna
Překlad: Anna Kareninová
Dialogy: Hana Krtičková
Zvuk: Dušan Matuška
Režie: Martin Kolár
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska pro Bontonfilm v roce 2004
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 23.9.2004
Premiéra USA: 23.4.2004 20th Century Fox
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.04.2005 Bontonfilm (VHS)
Poprvé na DVD: 1.5.2005 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 16.2.2009 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 2 510 156
Návštěvnost v ČR - 21 994
Tržby celkem - $ 130 293 714
Náklady (Rozpočet) - $ 70 000 000
BONUSY (Blu-ray)
• Komentář režiséra Tonyho Scotta
• Komentáře tvůrců - Lucas Foster, Brian Helgeland, Dakota Fanning
• Pomsta je má
• Vynechané scény
• Únos Pity
• Fotogalerie
• Videoklip - Kinky - „Oye como va“
ROZLIŠENÍ Blu-ray
„Myslel si, že již nemá co ztratit, ale nebyla to pravda.“
OBSAH
Myslel si, že již nemá co ztratit, ale nebyla to pravda.Bývalý vládní agent John Creasy, pronásledovaný výčitkami svědomí, díky pomoci starého kamaráda Rayburna získává práci v Mexiko City, kde má dělat osobního strážce devítileté holčičce. Pita je dcerou místního automobilového magnáta Samuela Ramose a jeho ženy, Američanky Lisy. V městě prolezlém kšeftaři, korupcí, skandály a mafií nebezpečí číhá na každém rohu, v posledních dnech navíc z místních ulic zmizelo několik dětí. Není divu, že se rodiče o dceru bojí. Proto si vybrali muže, na kterého se můžou spolehnout. Chladnokrevně uvažující Creasy si k malé Pitě buduje velmi osobitý vztah. V okamžiku, kdy ji unese banda a on je těžce zraněn, vyhlásí nelítostnou válku všem, kteří byli do akce zapleteni...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Vizuálně nabušená, skvěle odvyprávěná story o jedné netradiční pomstě muže, který už nemá co ztratit a odpouštění nechává na Bohu, protože na něm je, aby před něj viníky dostal. Tony Scott neslevil ze svých kameramanských exhibic, které i tentokrát berou dech a jakmile se člověk naladí na jeho vlnu, šlape jako skvěle promazaný stroj. Jen se toho tam možná na tu půltřetí hodinu stane přece jen poněkud málo, než by se slušelo a v žánru se orientující divák holt už dopředu uhádně zásadní momenty, které budou následovat. Scottův film sice nepodává morální poselství o nefunkčnosti násilí, ale násilí je tu prezentováno jako správné, dobré a hlavně účinné řešení... Vynikající Denzel Washington táhne film kupředu, a když si úsměvem užívá drsné hlášky směrem k mučeným padouchům, nejde se nad tím pohoršovat, naopak tomu černému obru, který vzal do rukou spravedlnost a narozdíl od jiných filmů to vyšší úřady s vděkem podporují, budete držet palce až do poslední minuty... (Douglas) 3*
Scott to přeháněl. Na můj vkus exhiboval až příliš, ty jeho nervní kamerové hrátky byly až moc časté, řekl bych, až otravné. Jednoduchý scenář se nevyhnul několika logickým nesmyslům, ovšem nejednoznačný konec celkem příjemně překvapil. Washington se zde herecky opakuje, v podstatě předvedl variaci na svůj oscarový Training Day (pravdu díš, seppe). Potěšilo vidět Walkena v jiné, než tradičně záporné roli a příjemně překvapila ta malá holčička, která podala velmi přesvědčivý a přirozený (na dítě) herecký výkon. Závěrem cool hláška z rozhovoru, který vede Washington (chystající se k atentátu na jednoho z hajzlů) se starým pánem, který tomu přihlíží: "V kostele mluví o odpuštění." -- "Odpuštění je mezi nimi a bohem. Má práce je sjednat jim schůzku." (Lima) 3*
Muž V Ohni nabízí na jedné straně vynikající herecké výkony nejenom v hlavních rolích, a slušně řečeno nekorektnost (čili česky hrdinu, který se s tím moc nesere - dost se při tom zamaže, takže to nešlo korektně opsat;) - a tvůrce, který to neschovává kvůli ratingu PG-13). Na druhé straně ale taky "nabízí" poněkud rozkolísanou náladu kořeněnou až příliš srdceryvnými momenty, které působí jako úlitba "průměrnému divákovi". Nějak mi to prostě neladilo, a dělat z lidsky vykresleného antihrdiny Jacka "Insta-Heal" Bauera NA PLOŠE DVOU A PŮL HODINY mi přišlo jako mrhání filmovým materiálem i divákovým časem. Starouš Tony mi víc kápnul do noty svojí o dva roky mladší záležitostí, ve které Denzel aka Déža Ví, zač je toho James Caviezel (i když jsem dal stejná procenta). Man On Fire rozhodně stojí za vidění, a sám bych řekl, že ne jednou (ale za dlouhý čas) - ale stejně tak chápu ty, kdo ho mají za jeden ze svých nejoblíbenějších filmů, jako ty, kdo si jsou jistí, že tady Scottovi zatraceně ujela ruka. Ode mě 70%. (Gemini) 3*
VELKÁ RECENZE
Tony Scott (Pravdivá romance (True Romance), Spy Game), adaptuje román A.J. Quinnella (zfilmovaný koncem 80.let Elie Chouraquim) Muž v ohni (Man on Fire) jako komiksovou odplatu v realistických kulisách. Hektický střih a textové vzkazy dotvářejí útrpnou podívanou, která přitom zkraje nevypadala špatně. Muž v ohni jsou totiž v podstatě filmy dva.
Vyhořelý agent John Creasy (Washington) se díky pomoci kamaráda Rayburna (Walken) ocitá za volantem limuzíny v bujícím Mexico City. Stará se o bezpečnost malé Pity (Fanning - před kamerou jako ryba ve vodě), dcery Američanky a místního automobilového magnáta.
Ačkoli je Muž v ohni akčním thrillerem, v prvních padesáti minutách se střílí maximálně ze startovací pistole na stadiónu. Sledujeme poměrně přesvědčivý vývoj vztahu mezi holčičkou, pro kterou je Creasy ohromným dobrodružstvím, a chlapem, který si spíš než jako velký milý medvěd připadá jako nespláchnutý záchod.Při jízdách městem Scott divákům ukazuje svojí vizi Mexico City - prolezlé kšeftaři a korupcí, skandály a mafií. Nebezpečí, které divák tuší na každém rohu, vytváří silné napětí a kontrastuje s dosud lyrickým a nepatetickým dějem.
Když už se zdá, že by mohly přijít titulky, Pitu unesou a Creasyho postřelí. Jako kdybychom se ocitli v jiném sále. Creasy se ještě zalyká vlastní krví, a už chrlí klingonská přísloví o pomstách. S biblí v jedné a polním arzenálem ve druhé ruce pak zarputile rozbíjí obří mexickou mafii „Bratrstvo“, která vězí za Pitiným únosem.
To, co se nedaří rozčísnout snaživé novinářce, ani státní správě, se prostě pokusí dokázat jediný americký ex-opilec.
Denzel Washington je sice aranžován jako odhodlaný Ghost Dog Foresta Whitakera, ale nikdy nedosáhne jeho výhružnosti, ani bezbrannosti.
Scott začne tlačit na pilu. Plátno, dosud špikované kratičkými, špionážně roztřesenými záběry, začne vyztužovat textovými vzkazy a útržky dialogů. Díky průhledné zápletce se však obě techniky obrací proti tvůrci a působí jako zástěrné ornamenty zdůrazňující slabotu scénáře.
Příběh je maximálně šablonovitý a nedůvěryhodný. Scott sice naučil stoického Creasyho lásce k Pitě, ale ani na okamžik mu nepoloží otázku, zda všechno to řádění za to vážně stojí. Dalším rozčarováním je slabota Creasyho soupeřů. S přibývajícím časem působí víc a víc jako amatéři. Šéfa „Bratrstva“ nechávají autoři v pozadí, ale přitom se jim nedaří zrežírovat zajisté velkolepou moc gangu. Díky typově jednoznačnému obsazení je navíc možné jakékoli zvraty předvídat na dvě hodiny dopředu.
Oproti špionážní konkurenci typu Bourneův mýtus (The Bourne Supremacy), nebo Collateral je Muž v ohni ohromně řídký, oproti pomstychtivým filmům jako Kill Bill je zas nesnesitelně vážný a s každou přibývající minutou prokazuje, že tentokrát to Scottovi prostě nevyšlo.
O FILMU
Režisérovi Tonymu Scottovi a společnosti Regency Enterprises trvalo 20 let než přenesla tento projekt na filmové plátno. Majitel a zakladatel společnosti Regency Arnon Milchan koupil filmová práva k románu A.J.Quinnella Muž v ohni v roce 1980. (A.J.Quinnell je až do současnosti pseudonym, skutečné jméno autora zůstává veřejnosti utajeno). Protagonista příběhu, CIA agent- terorista John Creasy, se objevil ve třech pokračováních Quinnellových thrillerů: The Perfect Kill, The Blue Ring a Message from Hell.
Milchan vycítil filmový potenciál knihy a oslovil režiséra Tonyho Scotta, který právě natáčel The Hunger, aby podle tohoto románu natočil film.
Přesto, že se Scott pro tento projekt nadchl, ochladl a ujal se režie filmu Top Gun. Nicméně, téměř dvě desetiletí trval Scottův zájem o film Muž v ohni. "Neustále jsem myslel na tento projekt," říká. "Nikdy jsem ho neztratil ze zřetele."
Za několik let, producent Lucas Foster se spojil s Regency a vytvořil jinou adaptaci Muž v ohni a scénárista Brian Helgeland (2x nominovaný na Oscara - L.A.Confidential, Mystic River) napsal nový scénář. V roce 2003, Tony Scott, se kterým Foster spolupracoval na filmu Crimson tide, slíbil režii, téměř dvacet let poté co se s tímto projektem setkal poprvé.
Helgelandův původní scénář, stejně jako román, se odehrávaly v Itálii. Ale Foster a Scott, uvědomujíce si, že tato lokalita a její mafiánští antagonisté jsou unaveni - a že únosy byly v Itálii eliminovány, díky novým přísným zákonům - přesunuli místo děje do Brazílie, Guatemaly a Mexika. Filmaři zjistili, že únosy se staly životním stylem v Mexicu City. "Únosy se staly obrovským obchodem," říká Scott," jsou kontrolované a organizované. Je to současný průmysl." Scott zkoumal historii únosů v Mexiku a scénárista Brian Helgeland podle toho upravil příběh.
Scott říká, že Helgelandův přínos projektu je neocenitelný. "Brian vytvořil dva příběhy," říká režisér. " První příběh, první polovina filmu, je o člověku, který nachází cestu zpátky k životu, prostřednictvím dítěte. Druhý příběh je o jeho touze se pomstít.
Helgeland přirovnává Muže v ohni ke "Krásce a zvířeti." "Pita ví, že V Creasyho nitru bije srdce, i když on neví, že ho tam má," říká "Když unesou toho, kdo ho probudil k životu, rozzuří se, protože nyní mu znovu bije srdce.
Roli "muže v ohni" přijal dvojnásobný nositel Oscara Denzel Washington, který předtím pracoval s Tonym Scottem na thrilleru Crimson tide. Scott říká: "Mám rád Denzelovu posedlost a jeho vnitřní temnotu." "Denzel má v sobě zajímavou drsnost. Ví kdy ji efektivně použít. "Creasy se utápěl v alkoholu, ztratil smysl života a nemohl se vyrovnat s tím co dělal jako tajný agent /zabiják," říká Washington. "Je izolovaný a to se stává, když zabíjíte lidi za peníze. Creasy je ztracená duše, která už neumí milovat a prostřednictvím holčičky, najde sám sebe a probudí svou duši a začne znovu žít."
Tony Scott a producent Lucas Foster obsadili do role Pity Dakotu Fanningovou poté co ji viděli po boku Seana Penna v dramatu I am Sam. "Dakota patří k nejtalentovanějším herečkám, se kterými jsem kdy pracoval a to je jí teprve devět!" říká Foster. "Je jako sluníčko - výbuch energie."
Creasyho seznámil s Pitou a s její rodinou, Rayburn, Creasyho dávný přítel, který dosáhl na jižní hranici úspěchu. Scott chtěl svěřit Christopherovi Walkenovi roli zkorumpovaného právníka Jordana Kalfuse (roli, kterou nakonec hrál Mickey Rourke). "Ale řekl jsem Tonymu, že mám po krk rolí padouchů," říká Walken se smíchem. "Chtěl jsem hrát kladnou postavu!" Scott svěřil Walkenovi roli Rayburna. "Chris umí přečíst i telefonní seznam zajímavě a zábavně."
Rodilá Australanka Radha Mitchelová hraje Pitinu matku, Lisu Ramosovou, americkou manželku mladého mexického průmyslníka. Její manžel, Samuel, je příslušník mexické aristokracie. "Samuel prožívá velké napětí, protože nemá peníze, které kdysi měl a jeho žena ráda utrácí," říká hudební superstar a herec Marc Anthony, který hraje tuto roli. "Zbožňuje svou dceru, ale vzhledem k častým služebním cestám na ni nemá tolik času, kolik by chtěl."
DABING
V českém znění: Bohdan Tůma - Denzel Washington (Creasy), Zdeněk Mahdal - Christopher Walken (Rayburn), Lucie Svobodová - Rachel Ticotin (Mariana), Tereza Taberyová - Dakota Fanning (Pita), Jiří Kodeš - Jesús Ochoa (Fuentes), Jitka Ježková - Radha Mitchell (Lisa), Alfred Strejček - Mickey Rourke (Jordan), Marek Libert - Marc Anthony (Samuel), Otakar Brousek ml. - Gustavo Sánchez Parra, Mario Zaragoza (Daniel Sanchez, Jorge Ramirez), Jaroslav Kaňkovský - Giancarlo Giannini (Manzano), Ludmila Molínová - Angelina Peláez (sestra Anna), Tomáš Racek - Gero Camilo (Aurelio Sanchez), Jan Šťastný, Zuzana Schulzová, Martin Spurný, Jitka Moučková, Miloslav Študent a Tomáš Materna
Překlad: Anna Kareninová
Dialogy: Hana Krtičková
Zvuk: Dušan Matuška
Režie: Martin Kolár
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska pro Bontonfilm v roce 2004
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 23.9.2004
Premiéra USA: 23.4.2004 20th Century Fox
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.04.2005 Bontonfilm (VHS)
Poprvé na DVD: 1.5.2005 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 16.2.2009 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 2 510 156
Návštěvnost v ČR - 21 994
Tržby celkem - $ 130 293 714
Náklady (Rozpočet) - $ 70 000 000
BONUSY (Blu-ray)
• Komentář režiséra Tonyho Scotta
• Komentáře tvůrců - Lucas Foster, Brian Helgeland, Dakota Fanning
• Pomsta je má
• Vynechané scény
• Únos Pity
• Fotogalerie
• Videoklip - Kinky - „Oye como va“
ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.40:1
česky Dolby Digital 5.1 / anglicky DTS-HD Master Audio 5.1 / maďarsky Dolby Digital 5.1 / polsky Dolby Digital 5.1 / portugalsky DTS 5.1 / rusky DTS 5.1 / turecky Dolby Digital 5.1 / španělsky DTS 5.1
české, anglické, arabské, bulharské, dánské, finské, hebrejské, holandské, chorvatské, islandské, maďarské, norské, polské, portugalské, rumunské, ruské, řecké, slovinské, španělské, švédské, turecké
Tvůrci a herci
Tony Scott (Režie), Tony Scott (Produkce), Lucas Foster (Produkce), Arnon Milchan (Produkce), Harry Gregson-Williams (Hudba), Paul Cameron (Kamera), Christian Wagner (Střih), Bonnie Timmermann (Casting), Benjamín Fernández (Scénografie), Chris Seagers (Scénografie), Louise Frogley (Kostýmy), Willie D. Burton (Zvuk), F. Hudson Miller (Zvuk), Kevin O'Connell (Zvuk), Greg P. Russell (Zvuk), George Watters II (Zvuk), Graham Johnston (Masky), Brian Helgeland (Scénář), A.J. Quinnell (kniha) (Předloha),Denzel Washington (Herec), Dakota Fanning (Herec), Marc Anthony (Herec), Radha Mitchell (Herec), Christopher Walken (Herec), Giancarlo Giannini (Herec), Rachel Ticotin (Herec), Jesús Ochoa (Herec), Mickey Rourke (Herec), Angelina Peláez (Herec), Gustavo Sánchez Parra (Herec), Gero Camilo (Herec), Mario Zaragoza (Herec), Norma Pablo (Herec), Georgina González (Herec), Eduardo Yánez (Herec), Stacy Perskie (Herec), Adrian Grunberg (Herec), Jorge Picont (Herec), Steve Gonzales (Herec), Enrique Cimet (Herec), Sparkle (Herec), Hector Tagle (Herec), Gerardo Taracena (Herec), Charles Paraventi (Herec)
2004/146/USA, Velká Británie/Akční, Krimi, Thriller, Drama
Zajímavost k filmu
- Zebra v Pitinom (Dakota Fanning) dome patrila skutočnému majiteľovi tohto domu, ktorý ju zapožičal na nakrúcanie. Taktiež mu patrili aj koberce z leoparda.
- Dakota Fanning sa vďaka úlohe Pity naučila hrať na piano a plávať.
- Gero Camilo, ktorý stvárnil postavu Aurelia Sancheza, nevedel po anglicky.
- Na opravách scenára pracoval Harry Bean.
- Radha Mitchell si během natačení najala tři bodyguardy, kteří ji střežili. Stalo se tak poté, co byl její řidič přepaden u Mexico City.
- Hodinky, které má Creasy (Denzel Washington) ve filmu, jsou Casio Pathfinder 227.
- Byly natočeny dvě erotické scény, které nakonec byly vystřiženy. První s Creasym (Denzel Washington) a Lisou (Radha Mitchell) a druhá s Lisou (Radha Mitchell) a jejím manželem (Marc Anthony).
- Dakota Fanning se kvůli roli Pity učila španělsky.
- Opening weekend (23. – 25. 4. 2004) znamenal pro 70-milionový akčňák výdělek 22,7 mil. dolarů, což byl největší v kariéře Denzela Washingtona. Celkový zisk se nakonec vyšplhal na 78 milionů.
- Tony Scott film původně chtěl natočit už v roce 1980, ale studio mu příliš nedůvěřovalo, protože ještě neměl ve filmografii mnoho hitů. Snímek nakonec vznikl pod režijním vedením Elieho Chouaraquiho a hlavní roli ztvárnil Scott Glenn. Tony Scott tehdy natočil Top Gun, který celosvětově vydělal 500-krát víc peněz, než Chouraquiův Muž na mušce (Man on Fire, 1987), který měl premiéru rok po leteckém hitu.
- Zebra v Pitinom (Dakota Fanning) dome patrila skutočnému majiteľovi tohto domu, ktorý ju zapožičal na nakrúcanie. Taktiež mu patrili aj koberce z leoparda.
- Dakota Fanning sa vďaka úlohe Pity naučila hrať na piano a plávať.
- Gero Camilo, ktorý stvárnil postavu Aurelia Sancheza, nevedel po anglicky.
- Na opravách scenára pracoval Harry Bean.
- Radha Mitchell si během natačení najala tři bodyguardy, kteří ji střežili. Stalo se tak poté, co byl její řidič přepaden u Mexico City.
- Hodinky, které má Creasy (Denzel Washington) ve filmu, jsou Casio Pathfinder 227.
- Byly natočeny dvě erotické scény, které nakonec byly vystřiženy. První s Creasym (Denzel Washington) a Lisou (Radha Mitchell) a druhá s Lisou (Radha Mitchell) a jejím manželem (Marc Anthony).
- Dakota Fanning se kvůli roli Pity učila španělsky.
- Opening weekend (23. – 25. 4. 2004) znamenal pro 70-milionový akčňák výdělek 22,7 mil. dolarů, což byl největší v kariéře Denzela Washingtona. Celkový zisk se nakonec vyšplhal na 78 milionů.
- Tony Scott film původně chtěl natočit už v roce 1980, ale studio mu příliš nedůvěřovalo, protože ještě neměl ve filmografii mnoho hitů. Snímek nakonec vznikl pod režijním vedením Elieho Chouaraquiho a hlavní roli ztvárnil Scott Glenn. Tony Scott tehdy natočil Top Gun, který celosvětově vydělal 500-krát víc peněz, než Chouraquiův Muž na mušce (Man on Fire, 1987), který měl premiéru rok po leteckém hitu.
Odkazy
Hrají:
Denzel Washington, Dakota Fanning, Marc Anthony, Radha Mitchell, Christopher Walken, Giancarlo Giannini, Rachel Ticotin, Jesús Ochoa, Mickey Rourke, Angelina Peláez, Gustavo Sánchez Parra, Gero Camilo, Mario Zaragoza, Norma Pablo, Georgina González, Eduardo Yáñez, Stacy Perskie, Adrian Grunberg, Jorge Picont, Steve Gonzales, Enrique Cimet, Sparkle, Hector Tagle, Gerardo Taracena, Charles Paraventi, Jorge Victoria, Carmen Salinas, Jesús González Leal, Itatí Cantoral, Berenice Manjarrez Vericat, Arturo Farfán, Alberto Estrella, Abraham Sandoval, Ariane Pellicer, Luigi Mezzanotte