Most (TV film) / Die Brücke (2008/103/Německo/Drama, Válečný, Historický) 53%

04.03.2018 13:01
JEDNOU VĚTOU
„Byli mladí a hloupí..."

OBSAH
Duben 1945, Hitlerovo Německo stojí těsně před kapitulací. Wehrmacht mobilizuje poslední síly. Albert, Walter a dalších pět kamarádů ze třídy jsou povoláni na frontu přímo ze školních lavic, jako pomocná vojska k obraně strategicky nedůležitého městského mostu před blížícími se Američany. Mise se záhy ukáže jako boj na život a na smrt. Pouze jejich bývalá učitelka Elfie Bauerová se snaží, aby šestnáctiletí mladíci přežili zbytečnou a bezvýznamnou bitvu o most...

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Na to, že se jedná o televizní film rozhodně velmi slušná záležitost. Narozdíl od své slavnější filmové "předlohy" z roku 1959 je příběh budován tak nějak uvěřitelněji. Pokud původní Most naléhavě přesvědčoval, tento zdánlivě pouze nezúčastněně vypráví. Zatímco původní "Most" vytáhne ze školních škamen partu ne nepodobnou Foglarovým Rychlým šípům, tento tak činí s mladými muži, kteří už v mnoha ohledech skutečně nejsou dětmi. Mimochodem také citelně přibylo sexuálního napětí. Přibylo ovšem také krve a napětí. Děj je bohatě protkán dramatickou hudbou a místy doslova ždímá emoce. Leckdo si asi v závěru i zaslzí. Celkový dojem je přesto slabší. Právě proto, že původní Most je vybudován jako jednolitá pacifistická výpověď, zatímco tento se svou mnohovrstevnatostí malinko rozpadá. Přesto určitě stojí za vidění. (Šandík)

Na tento remake jsem byl velice zvědavý, jelikož se mi původní film z roku 1959 líbil. Nečekal jsem nic velkého, přeci jenom se jedná o TV film. Sklamán jsem ale nebyl. Film má sice stejnou dějovou linii jako jeho předchůdce, ale je v mnohém jiný. Dá nám narozdíl od předchůdce možnost nahlédnout více do boje o most, naopak nesleduje tolik dění ve vesnici a minulostí sfanatizovaných kluků, kteří byli povoláni do bojů, nicméně velicí důstojník jim dal zaúkol bránit bezvýznamný most a jejich veliteli rozkaz, kdyby došlo ke střelbě je rozpustit. Kluci, ale byli tak sfanatizovaní, že byli ochotni zemřít, aby svůj úkol splnili. Je zajimavé pozorovat, jak kolem nich projíždějí z fronty transporty zraněných vojáků a oni si stále myslí, že na jejich úkolu stojí Říše. Film nabídl spousty nových scén, nicméně některé z původního spracování mi tam chyběly. Nepocítil jsem na tom nějáké špatné efekty či viditelné nedostatky, které tady mnozí popisují. Herecké výkony také nebyly špatné. Originál je vždy jenom jeden, ale o mnohé tento film svého předchůdce doplnil a přizpůsobil se dnešnímu divákovi. Celkově tedy hodnotím jako důstojný remake, který neurazí. Moje hodnocení 75% (Georgex) 4*

Abych byl upřímný, tak od tohoto filmu jsem čekal mnohem víc, i když je to TV film. Těšil jsem se na něj a byl jsem nadšen když jsem ho sehnal, ale po shlédnutí jsem byl docela zklamaný. Ten příběh mi přišel takový umělý a až moc holywoodský, prostě takové málo uvěřitelné, navíc američani mi přišlo, že mluvili německou angličtinou, takže další bod, který odebírá na realitě. Film z roku 1959 mě uchvátil, ale tady jsem čekal opravdu víc. Těšil jsem se jak po shlédnutí dám 5 hvězd, ale je mi líto musím dát pouze 2 a to sem ještě hodnej... (Bobek27) 2*

VELKÁ RECENZE
Skvělý Most z roku 1959 jsem samozřejmě viděl. Opravdu mne dostal. - Od tohoto remake jsem si nejvíce sliboval možnosti vidět film v barvě, moderně natočený, případně obohacený o nějaké ty moderní efekty o kterým se filmařům v roce 1959 ani nemohlo snít. Bohužel se prokázalo, skoro jako u každého remake, že originál je originál. Stáří mu nijak neubralo na působivosti i kvalitě zpracování.
Nový Most působil levným dojmem, herecké výkony byly nepřesvědčivé a po pravdě netuším co koho vedlo k tomu aby toto dílo vzniklo. Jako milovníka válečných filmů mně tam popudila i nasazená technika... Při prvním leteckém útoku na učitelku s žákem zaútočilo cosi amerického rozhodně cvičného (nejspíš Texan).. Naštěstí na most pak zaútočí (sice opět krapet prapodivně) P38 Lightning. Ve filmu stále projíždějí ty samé náklaďáky s raněnými z nichž některé jsem identifikoval jako Tatry 111. Ty se sice vyráběly od poloviny války do šedesátých let, ale spíše bych čekal nasazení vozidel Steyr, nebo Opel Blitz... Ze dvou nasazený tanků amerického protiútoku byl pouze jeden Sherman, druhý tank byl poválečný ze šedesátých let... A klasika levných filMů - v boji zasažená vozidla pak v dalším ději normálně defilují jako další spojenecké jednotky... Oceňuji přítomnost krásného M3A Halftracku s AAA čtyřčetem.
Bohužel byl v jednom záběru naprosto nepochopitelně použit k odvozu raněných (s přetáhnutým hadrem přes čtyřče). V noci zapomněli tvůrci filmu kryty omezit jas reflektorů německých vozidel a tak tam jezdí plně osvícená válka neválka... To že za války platily striktní podmínky pro zatemnění domů i v noci jezdících vozidel kvůli možným náletům a leteckým útokům se asi zapomnělo. ---- Takhle prostě ne. Z protiválečného tónu ve filmu sice stále něco zbylo, ale je to zoufale slabé a může to účinkovat jen na ty, kteří neznají originál. (Big Bear)

DABING
V českém znění: -

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: (TV film)
Premiéra Německo: 29.9.2008 ProSieben
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 22.6.2009 H.C.E
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
 
Tvůrci a herci
Wolfgang Panzer (Režie), Andres Jauernick (Produkce), Filippo Trecca (Hudba), Edwin Horak (Kamera), Sara Pazienti (Střih), Emrah Ertem (Casting), Andrius Paulavicius (Casting), Donatas Simukauskas (Casting), Frank D. Geuer (Scénografie), Gudrun Leyendecker (Kostýmy), Max Wanko (Zvuk), - (Masky), François Goeske (Herec), Franka Potente (Herec), Paula Schramm (Herec), Tobias Licht (Herec), Daniel Axt (Herec), Michael Lott (Herec), Arvidas Lebeljunas (Herec), Emilis Velyvis (Herec), Branislav Martinák (Herec)
 
2008/103/Německo/Drama, Válečný, Historický
 
Zajímavost k filmu
- První zníčený americký tank má pancéřování. To však bylo vynalezeno až dlouho po válce.
 
Odkazy
-
-