Misery nechce zemřít / Misery (1990/107/USA/Drama, Krimi, Thriller) 83%

15.04.2020 08:07
JEDNOU VĚTOU
„Po autonehodě zachrání zraněnému spisovateli život jeho velká obdivovatelka. Z nadšené čtenářky a pečovatelky se však zakrátko stává brutální tyranka a věznitelka!"

OBSAH
Spisovat Paul Sheldon, kterého proslavila osmidílná série románů o dívce jménem Misery, havaroval autem ve sněhové bouři. Z místa nehody ho zachránila asi pětačtyřicetiletá žena. Představila se mu jako Annie Wilkesová, vzala ho k sobě domů a ošetřila ho. Ukázalo se také, že je Paulovou horlivou ctitelkou. Znala všechna jeho díla i detaily z jeho života. Svou úslužností ho až přiváděla do rozpaků. Tak tomu bylo ale jen do chvíle, než jí nic netušící spisovatel dovolil přečíst rukopis devátého pokračování série, v němž Misery umírá. Takový konec svého idolu Annie nehodlá připustit. Běsní, vyhrožuje - a nakonec vyděšeného Paula zamkne v pokoji. Stal se vězněm ženy, o níž je víc než jasné, že je nepříčetná...

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Misery nechce zemřít jsem viděl už hodně, hodně dávno předtím. Dokonce jsem ho viděl i s českým dabingem a právě český dabing byl to, co mě na filmu zaujalo nejvíc. Tu šílenou fúrii Annie totiž nadabovala Gábina Osvaldová, takže to ve výsledku vyznělo, že celý ten film tomu spisovateli chce jen udělat dobře, uvařit čaj, dát nohy do tepla a celkově mu zpříjemnit pobyt v přírodě, než mu dát kudlu pod krk s tím, že jeho nový román bude přesně podle její představy. (Malarkey) 3*

Velmi kvalitní psychothriller s excelentní Kathy Batesovou v jedné z hlavních rolí, vlastně by se dalo říct v hlavní roli, jelikož Jamese Caana tato špičková herečka zcela zastiňuje. Bravurně gradovaná atmosféra nenechá diváka vydechnout a je opravdu zážitek sledovat charakterovou proměnu nenápadné pečovatelky v rozlícenou saň. (Radyo) 4*

Jedna z mála povedených adaptací knížky od Stephena Kinga. Film si dokázal z velké části udržet atmosféru knížky (měl to možná snažší oproti jiným díky tomu, že v této knížce se neobjevuje nic nadpřirozeného a hrůzu tu nahání skutečná osoba), je napínavý a Kathy Bates hraje naprosto famózně osamělou ženu Annie Wilkisovou, jejíž jediným smyslem života jsou knížky o Misery spisovatele Paula Sheldona. Ten náhodou v zimě sjede autem ze silnice kousek od Annina domu... Annie ho sice zachrání, ale má v plánu zachránit i někoho jiného - Misery, kterou Paul ve své poslední knize nechal zemřít... (Galadriel) 4*

VELKÁ RECENZE
Pokračujeme v tématu posedlosti. Dneska si ukážeme její další polohu, a přitom zůstaneme nápadně blízko minulé goldie, která byla věnována snímku Co se vlastně stalo s Baby Jane? V ní Martin popsal téma tyranie vedené směrem k bezmocné oběti a jemně naznačil dílo, v němž byl tento námět doveden takřka k dokonalosti. Misery nechce zemřít. Motivem k takovému jednání byla v knize Stephena Kinga a následné stejnojmenné filmové adaptaci Roba Reinera právě posedlost. Zde konkrétně se jednalo o posedlost Annie, vášnivé fanynky číslo jedna. Jak zhoubná zmíněná vlastnost může být a co všechno může způsobit? Pokud posedlost navíc zkombinujeme s šílenstvím a duševním onemocněním, nemůžeme čekat nic dobrého. Misery nás o tom hravě přesvědčí.
Robem Reinerem jsme se už jednou zabývali. Film Když Harry potkal Sally byl projektem, který těsně předcházel právě Misery. Rob Reiner je filmař mnoha žánrů, tímto skokem od netradiční romantické komedie k hororu s prvky thrilleru to jen dokazuje. V adaptování Stephena Kinga však nebyl žádným nováčkem. V roce 1987 totiž spatřilo světlo světa dobrodružné drama Stůj při mně. Sám King si snímku Stůj při mně nesmírně považoval a dodnes ho pokládá za nejlepší adaptaci, která kdy podle jeho knih vznikla. Divácký úsudek se ale často liší. Publikum považuje za nejlepší adaptace docela jiné filmy. Někteří kopou právě za Misery nechce zemřít. Reiner sice vynechal paralelní linii o zmrtvýchvstání Misery, jinak se ale předlohy držel poměrně věrně. To čtenáři a fanoušci Kinga považují za plus. Pokud se na Misery podíváme čistě z hlediska filmařského a pomineme, že se jedná o adaptaci, uspěje rovněž. Především dokonale stupňovaný pocit zmaru a temná atmosféra jí dodávají ten správný šmrnc.
Paul Sheldon vs. Annie Wilkesová. Počáteční stav 0:0 se rychle začíná měnit ve prospěch Annie. Paul Sheldon je známým a komerčně úspěšným spisovatelem. Jak je u něj obvyklé, na samotě v Coloradu dokončuje svou zatím poslední knihu. Chce se vrátit domů, ale plány mu překazí nejprve sněhová bouře, poté Annie. Paul havaruje, avšak pohotová fanynka Annie jej z místa nehody dostane a odveze ho k sobě domů. Poskytne mu přístřešek, jídlo, ošetří jej, neboť bývala zdravotní sestrou. Když se Paul probírá, Annienu pohostinnost i vyznání obdivu přijímá s rozpačitým úsměvem. Postupem času však vychází najevo, že Annie Paulovi lže. Telefony prý nefungují, cesta není prohrnutá, zkrátka a dobře: tisíce výmluv, kterým Paul zprvu věří. Když pochopí, že jej Annie ve skutečnosti drží v zajetí a že její sladký úsměv je jen zástěrkou pro šílenost, nemůže dělat vůbec nic. Zranění nohou jej paralyzovalo. V inkriminovanou dobu navíc vychází poslední díl Sheldonovy série o Misery. Annie jakožto věrná fanynka spěchá do obchodu a knihu zakoupí. Jaké je však její zděšení, když se dozvídá, že Paul její oblíbenou postavu na konci knihy zavraždil. Tak to tedy ne! Naplno se začíná projevovat její posedlost. Annie nařizuje Paulovi, aby napsal příběh nový, a to přesně podle jejího gusta. Paul píše, aby zůstal naživu. Zároveň se snaží uniknout. Promyšlená tyranie ze strany Annie totiž překračuje všechny meze. Dostane se Paul Sheldon z pekla živý?
Ukázkovým příkladem šílenství a posedlosti je samotná postava Annie. Annie je tak divná, tajemná a svým způsobem zajímavá a fascinující, že by sama o sobě zasloužila rozbor nejméně v diplomové práci. Smlsly by si na ní psychoanalýza, feministické teorie i různá odvětví psychologie. My takový prostor nemáme, takže se na ni zaměříme alespoň z laického hlediska.
Annie Wilkesová musí trpět nějakou psychickou poruchou. Reiner tuto možnost ve filmu nijak nerozvádí, ovšem z jejího jednání je více než patrné, že úplně normální nebude. Zprvu se jeví „sluníčkově“. Neskrývá úsměv ani obdiv. Na krku se jí však neustále zlověstně pohupuje zlatý přívěsek ve tvaru křížku a my, když jsme svědky jejího chování, kdesi v hloubi duše lovíme myšlenky týkající se náboženských fanatiků. Pak se dovídáme o nepovedeném manželství (a tážeme se sami sebe, co se vlastně s manželem stalo?, protože Annie už nevěříme ani slovo), spolu s Paulem objevujeme pečlivě uschované výstřižky z novin, v nichž se řeší například vraždy novorozeňat, které spáchala právě Annie... Tatam je původní dojem z Annie – milá, trochu při těle, baculaté tváře, v nemoderních šatech i účesu vám připadala jako správná žena vyznávající ty správné hodnoty. To, že svého domácí mazlíčka – prase – pojmenovala Annie Misery, nám v tu chvíli připadá až hořce úsměvné.
Misery nechce zemřít staví na několika zásadních bodech. Nejdůležitější bezesporu je samotné obsazení Annie Wilkesové. Do té doby nepříliš známá, především divadelní, herečka Kathy Bates zahrála laskavou ženu, měnící se pod tíhou nemoci i okolností ve všehoschopný stroj na zabíjení, skvěle. Nakonec odešla jako první herečka, která za roli v hororu získala Oscara. Ač se děj odehrává prakticky pořád v malé místnosti a v centru zájmu stojí většinou jen dvě ústřední postavy, divák nemá šanci se nudit. Rob Reiner dokonale buduje atmosféru plnou děsu, strachu a bezvýchodnosti. Příběh sám je napínavý a ukázkově graduje. Misery nechce zemřít nemá moc chyb a bezesporu se jedná o jednu z nejzdařilejších Kingových adaptací.

Ocenění:
Academy Awards
1991 - Kathy Bates (Hlavní herečka)

Golden Globes
1991 - Kathy Bates (Nejlepší herečka - drama)

New York Film Critics Circle
1990 - Kathy Bates (Nejlepší herečka) (nominace)

DABING
V českém znění: Jiří Bartoška - James Caan (Paul Sheldon), Naďa Konvalinková - Kathy Bates (Annie Wilkes), Jiří Holý - Richard Farnsworth (Buster), Alena Kreuzmannová - Frances Sternhagen (Virginia), Vlasta Peterková - Lauren Bacall (Marcia Sindell), Karel Urbánek - Graham Jarvis (Libby), Miloš Vávra - Jerry Potter (Pete), Josef Nedorost - J.T. Walsh (Sherman Douglas), Pavel Šrom a další.
Střih: Jana Stejskalová
Překlad: Evelina Koublová
Zvuk: Jaromír Svoboda
Produkce: Jiří Beránek
Dialogy: Zdena Psůtková
Režie: Marie Fronková
Vyrobilo: AB Barrandov Dabing 1993

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 30.11.1990 Columbia/Sony
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.7.1999 (VHS) Gemini, 10.10.2003 (DVD) Bontonfilm
Poprvé na DVD: 14.1.2008 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 873 967
Tržby celkem - $ 61 300 000
Návštěvnost v ČR 43 665
Náklady (Rozpočet) - $ 20 000 000
 
Tvůrci a herci
Rob Reiner (Režie), Rob Reiner (Produkce), Andrew Scheinman (Produkce), Marc Shaiman (Hudba), Barry Sonnenfeld (Kamera), Robert Leighton (Střih), Janet Hirshenson (Casting), Jane Jenkins (Casting), Norman Garwood (Scénografie), Gloria Gresham (Kostýmy), Charles L. Campbell (Zvuk), Donald J. Malouf (Zvuk), John M. Elliott Jr. (Masky), Margaret E. Elliott (Masky), William Goldman (Scénář), Stephen King (kniha) (Předloha), James Caan (Herec), Kathy Bates (Herec), Richard Farnsworth (Herec), Frances Sternhagen (Herec), Lauren Bacall (Herec), Graham Jarvis (Herec), J. T. Walsh (Herec), Rob Reiner (Herec), Archie Hahn (Herec), Jerry Potter (Herec), Julie Payne (Herec)
 
1990/107/USA/Drama, Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- V divadelnej verzii tohto filmu hrali hlavných predstaviteľov Bruce Willis a Laurie Metcalf.
- Celosvětová premiéra proběhla 29. listopadu 1990 ve Westwoodu v Los Angeles v Kalifornii.
- Postava šerifa Bustera (Richard Farnsworth) sa v knižnej predlohe vôbec nenachádza.
- Psací stroj, který přinese Annie Wilkisová (Kathy Bates), je první model Royalu 10 vyráběný od roku 1914. Jedná se o jeden z nejúspěšnějších psacích strojů vůbec.
- Jedná se o jeden ze tří filmů, který vyhrál Oscara za nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli, aniž by byl nominovaný v jiných kategoriích. Dalšími jsou Tři tváře Evy (1957) a Znásilnění (1988).
- Scenárista filmu William Goldman měl za to, že většina slavných herců odmítla zúčastnit se natáčení, protože ústřední ženská role příliš zastiňuje vedlejší mužskou.
- Kathy Bates se stala první herečkou, která získala Oscara za hlavní ženskou roli v hororu.
- Stephen King byl z výkonu Kathy Bates tak nadšen, že se rozhodl pro ni stvořit další postavu a titulní hrdinku své knihy „Dolores Clairborne“ jí psal "na tělo".
- Celá léta se mělo za to, že námět byl inspirován případem zdravotní sestry, obviněné z více než padesáti vražd dětských svěřenců. Až po dvaceti letech se Stephen King přiznal, že inspirací k hlavní postavě byla drogová závislost, s níž se léta potýkal.
- Režisér Rob Reiner ve snímku ztvárnil roli pilota v letadle.
- Snímek se natáčel v Callifornii a Nevadě a také ve velkoměstech New Yorku a Los Angels. Natáčelo se od 20. února do 31. května 1990.
- Do role Annie Wilkisové byla původně zvažována herečka Anjelica Huston. Tvůrci oslovili také Bettu Midler, která však odmítla.
- Fakt o písacom stroji s chýbajúcim "n" je veľmi vierohodný. V záverečných desiatich minútach filmu môžeme vidieť rukopis budúceho románu, v ktorom písmeno "n" naozaj chýba. Zároveň, pri pohľade na stroj a proces písania, môžeme písmeno "n" jasne rozoznať. Písací stroj obsahuje všetky písmená.
- Annie v původním románu spisovatelovi nohy amputuje, což mělo potkat i filmového hrdinu. Nakonec se od toho k nelibosti scenáristy upustilo a ve výsledku se filmová Annie (Kathy Bates) na dolních končetinách svého zajatce "vyřádí" pouze kladivem. Scenárista William Goldman po zhlédnutí filmu nakonec uznal, že tato varianta je pro celkové vyznění snímku lepší.
- Všimnite si, že existujú len dve scény, pri ktorých nemá Annie na krku náhrdelník s krížom. Tá prvá je večera s Paulom a druhá večerný rozhovor v župane.
- Rob Reiner už v minulosti jednu knižku Stephena Kinga sfilmoval (Pri mne stoj!). Misery nechce zomrieť chcel iba produkovať. Údajne sa na réžiu dal až po nekonečnom Kingovom prehováraní.
- Kathy Batesová, ktorá za stvárnenie Annie získala Oscara, v nasledujúcich rokoch ešte niekoľkokrát hrala vo filmoch podľa Kinga (Svedectvo, Dolores Claiborneová). Takisto scenárista William Goldman sa ku Kingovi ešte vrátil (Pavučina snov).
- Role Paula Sheldona (James Caan) byla původně nabídnuta Jacku Nicholsonovi. Ten však odmítl, protože mu námět připomínal další titul Stephena Kinga Osvícení (1980). Ve filmu však zůstala zmínko o "chlápkovi, co se zbláznil v hotelu tady poblíž". Roli odmítl i Warren Beatty.
- Knihy Paula Sheldona jsou ve filmu vydávány v nakladatelství Viking - tedy ve stejném nakladatelství, ve kterém Stephen King v té době vydával knihy své.
- Kathy Bates byla zklamaná z vystřižení scény, ve které zabije mladého policejního důstojníka sekačkou na trávu.
 
Odkazy