Minority Report / Minority Report (2002/145/USA/Sci-Fi, Akční, Thriller, Mysteriózní) 82% -Blu-ray-

27.03.2018 22:42
JEDNOU VĚTOU
„Každý utíká...Každý bude dopaden."

OBSAH
Píše se rok 2054. Washington D.C. je zbaven kriminality. Budoucnost je světlá. Vina je potrestána dřív, než ke zločinu vůbec dojde. PreKrim, elitní jednotka Ministerstva spravedlnosti,  dokáže vraždě zabránit díky třem jasnovidcům, psychotronickým osobnostem, které neomylně určí pachatele. Je to nejmodernější obrana proti zločinu, dokonalý systém. Velitel  jednotky PreKrim John Anderton (Tom Cruise) má dobrý důvod pracovat na této vizi ze všech sil. Jeho motivem je ušetřit tisíce lidí tragédie, jakou sám prožil. Informace od tří médií se nejdříve přenesou na plazmovou obrazovku. John zde analyzuje, co jasnovidci vidí. Nepochybuje o své práci, dokud se sám nestane podezřelým číslo 1. Pak Johna Andertona jeho vlastní jednotka pod vedením osobního rivala Danny Witwera (Colin Farrell) sleduje na každém kroku...(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Působivý svět v americkém provedení se vším, co k tomu patří. Svět Minority report je budovaný velmi zdařile z technologií dneška (hi-tech pro vyvolené a armáda) a technologií, které jsou v blízké době očekávány nebo plánovány. Divák si na svět rychle přivykne, začne po něm toužit a jen se ukájí jeho futuristickým vzhledem a filtry. Temnější strana s drogami a potulnými operacemi je sváděna na PK Dicka, ale tentokrát je to úplně mimo. MR totiž jako adaptace jde úplně jiným směrem a z povídky si půjčuje jen pár jmen a velmi pozměněnou hlavní dějovou linii (jiné myšlenky, zjednodušení příběhu). Možná i právě proto tleskám Spielbergovi a jeho lidem, kteří dokázali vytrhnout kostru povídky, obalit ji moderním vzhledem i postavami a výsledek je skvěle koukatelný. Čistá komerce? Jasně, ale šla udělat lépe? Ne. Ke castingu včetně Toma Cruise nemám jediné slovo. Takhle to má vypadat. (Djkoma) 5*

Přesně jak říká Tyler - pár zajímavých míst, nějaká ta vizuální vychytávka, a jinak šeď. A není to barevným filtrem;) "Neočekávané dějové zvraty" jsou jasné předem, i když doba předtušení (abychom zachovali filmovou terminologii) je různá. Cruise nehraje příliš věrohodně a některé postavy naprosto nedávají smysl. Třeba Peter Stormare... O Williamsově hudebním počinu radši mluvit nebudu, tentokrát se totiž ani úderné hlavní téma nekonalo. Kdy už se konečně P. K. Dick dočká kvalitní adaptace??? (Blade Runner se nepočítá, Elektrické Ovce NEJSOU Blade Runner) PS: Product placement se musí umět podat, zářným příkladem budiž (podle některých individuí s pochybným vkusem) "pokleslé" bondovky. Víc zábavy než se Spielbergem člověk užije na Špilberku. (Gemini) 3*

Spielberg stále točí výborné filmy a tento to naoko potvrzuje. Výborné sci-fi odehrávající se v blízké budoucnosti, kdy vědci našli způsob jak zbavit svět od vražd. Výborný příběh s opravdu zajímavou pointou. Jediné co bych mu mohl vytknout bylo to, že režisér film až příliš natahoval a mohlo to být klidně o cirka 15-20 minut kratší, kdy jsem se během této doby už celkem nudil. Jinak za nejlepší scénu filmu považuju tu, kdy Tomovi transplantovali oči a poté, kdy se snažil skrýt od robůtků v ledové vaně. Akční scény výborné, herecké výkony velice slušné. Po dlouhé době velmi slušné sci-fi které má relativně hlavu i patu a zaslouží si pozornost. (Malarkey) 4*

VELKÁ RECENZE
Měli jsme tu dinosaury, vojáky, mimozemšťany, esesáky, jednoho domácího mazlíčka v polích kukuřice. Ale od Spielberga jsme ještě neviděli pořádně Sci-Fi z blízké budoucnosti. Do této doby se z dua S+L Sci-fi zabýval pouze Lucas se svými Hvězdnými válkami (I,II, IV,V,VI) a Steven Spielberg se věnoval pouze natáčení buďto komerčních produktů - trojdílná série Indiana Jones (I. J. a Dobyvatelé ztracené archy, I. J. a Chrám zkázy a zatím to nejlepší Indiana Jones a poslední křížová výprava). Nebo jiných filmový uměleckých děl, které neměli zas dobré výsledky u diváků, ale recenzenti tyto filmy ocenili. K těmto filmům patří třeba Schindlerův seznam, nebo třeba i vojenský film Zachraňte Vojína Ryana.
Nesmíme zapomenou i na A.I. umělá inteligence, kterou natočil Spielberg na památku Stanleyho Kubricka. A. I. nepatří mezi typické Spielbergovské filmy, protože z něj čiší památka na Kubricka.
Pro mě nejlepší film od S.S. byl Jutsky park, který byl na svou dobu dost novátorský a hlavně byla použita dost dobrá digitální technologie, která se postupně zlepšuje a zlepšuje.A teď k filmu, řekne se dobře odvedená práce od režiséra. A je to pravda, slavný to Spielberg svou práci umí a hlavně je na něm vidět neustálé zlepšování už dost kvalitního řemesla. John Anderton pracuje ve firmě Prekrim, která vlastní 3 tři tušitele, kteří v komatózním stavu předpovídají budoucí vraždy, a John A. jejich předtuchy analyzuje a tímto je neustále před vrahy, kteří ani nemají vůbec ponětí o svém vražedném sklonu a hlavně nemají ani tušení, že někoho zabijí. To ani nemá samotný J. A. který je označen za vraha, a proto začne utíkat a hledat svou domnělou oběť, kterou vůbec nezná. A teď začíná hon na vraha a na oběť. Jestli jej zaměstnanci Prekrimu najdou dřív, než někoho zabije, nebo jestli to vůbec není lež a manipulování s fakty. Samozřejmě někoho zabije a tím se nic nevyřeší, postupně zjišťuje, že nemůže věřit nikomu ze svých blízkých ani nadřízeným a několik chvil je i svým způsobem mrtvý, kdy ho v Prekrimu uspí, aby mohl v pořádku nic zlého nedělat. Všechno nakonec vyřeší a všechny zlé lidi zabije, jak je to správné ve správném americkém filmu. I když, sami uvidíme, jak naše budoucnost bude vypadat. Třeba i jinak, než nám S. S. nabídl. Jenom možná se stejnými auty, když ze do toho filmu zapojili i automobilky.

PODROBNÝ POPIS FILMU
V roce 2054 zkouší zvláštní jednotka policie na území hlavního města USA Washingtonu experimentální kriminalistickou metodu, s jejíž pomocí lze zabránit vraždám. Hlavním hrdinou filmu je Tom Cruise v roli Johna Andertona, vedoucího speciálního oddělení Precrime (lze volně přeložit z angličtiny jako Předzločinný oddíl nebo Preventivní policie). S pomocí tří tušitelů, zmutovaných lidí schopných předvídat vraždy, a speciální techniky zjišťuje tým Precrime co nejvíce detailů vztahujících se k budoucí vraždě. Tušitelé jim ve svých myšlenkách prozradí čas vraždy, jména pachatelů i obětí. Na týmu Precrime je pak z útržkovitých obrazů z těchto myšlenek zjistit přesné místo vraždy, aby mohli včas zasáhnout a vraha zneškodnit. Precrime neřeší fakt, že zatýká někoho, kdo ještě nic neudělal.
John Anderton je respektovaným šéfem, který se ve své práci dobře vyzná. Je pro ni z osobních důvodů zapálen: před 6 roky, když ještě jednotka Precrime nefungovala na takové úrovni, mu někdo unesl syna Seana a on má podezření, že syn už nežije. Rozešel se s manželkou Larou a začal brát drogy. Když se o jednotku začne zajímat Danny Witwer (Colin Farrell), pracovník z ministerstva spravedlnosti, nechce si John připustit žádné pochybení a tento audit mu není po chuti. Systému plně důvěřuje. Zjišťuje však nesrovnalosti v případě neznámé Anne Livelyové, která se opakovaně objevuje v mysli nejnadanější tušitelky Agáty. Mezitím se pracovník ministerstva Witwer seznamuje detailně s principem fungování systému.
Zlom nastane, když v jedné z předtuch tušitelů uvidí John sám sebe, jak zabíjí člověka. Odvádí od přehrávaných představ tušitelů pozornost kolegů Precrimu, ale na dlouho se mu to nepodaří. Začne utíkat před vlastní jednotkou, která se ho s pomocí nejmodernější policejní techniky snaží dopadnout. Zároveň je přesvědčen o chybě v systému, protože nechápe, proč by měl zabít člověka, kterého nikdy neviděl a o kterém neslyšel. Když by ho jednotka Precrime dostihla, neměl by čas na obhajobu a byl by rovnou odsouzen a hibernován v alternativní budoucnosti, což je moderní typ vězení. Od doktorky Hinemanové, která tušitele vyvinula, se dozvídá, že ne vždy se tušitelé na předpovědi shodnou. Občas některý z tušitelů má odlišnou předtuchu než zbylí dva, tzv. menšinovou zprávu (anglicky minority report). Samotný fakt existence takové menšinové zprávy Johna Andertona šokuje. Aby dokázal svou nevinu, musí se John dostat k nejnadanější tušitelce – Agátě – a dostat z ní odlišnou zprávu.
Protože po něm intenzivně pátrá bývalý tým, který vedl, a pátrací metody jsou založeny na skenování oční duhovky, nechává si potají u jednoho lékaře vyměnit celé oči. Díky této záměně není odhalen policejními slídily, ale protože s sebou nosí své původní oči (v pytlíku), dovolí mu bezpečnostní systém Precrime vstup do budovy. Podaří se mu Agátu unést. Její menšinová zpráva se týká Anne Livelyové, John ji však nestihne celou zhlédnout, protože mu je v patách Precrime. Díky Agátiným jasnovideckým schopnostem se jim daří jednotce unikat. Dostanou se do domu, kde je ubytovaný Leo Crow, oběť Johnovy budoucí vraždy. John si je jistý, že nemá důvod Crowa zabít a proto, aby dokázal neplatnost předtuchy, se vydává přímo do jeho bytu. Agáta mu to rozmlouvá, je stále více rozrušená z blížící se vraždy. V bytě objeví John fotky unesených dětí a mezi nimi i fotky svého syna Seana; na jedné je Sean s Crowem. Johnovo šestileté utrpení ze ztráty syna v něm vyvolá vztek a když se objeví Crow a přizná se k bestiální vraždě Johnova syna, nemá John daleko k předpovězenému výstřelu na Crowa. V okamžik, kdy tušitelé předpověděli, nakonec nevystřelí a s přemáháním sděluje Crowovi obvinění z vraždy – postupuje standardním policejním postupem. Crow je překvapen, že ho Anderton nezabil, a dokonce se své vraždy dožaduje kvůli tomu, aby Crowova rodina dostala za jeho smrt peníze. John se dozvídá o objednávce a dochází mu, že vražda Crowa byla přece jen léčka na něho. Crow nakonec umírá způsobem, který byl předpovězen, avšak spíše se jedná o sebevraždu. John ustoupil od úmyslu ho zabít.
Mezitím Lamar Burgess, spoluvynálezce a ředitel Precrime, zabije v Johnově bytě Johnovou zbraní auditora Witwera. Využije nefunkčního Precrimu (Agáta je s Johnem a bez ní Precrime nepředpovídá), a umlčí Witwera, který mu právě sdělil „novinku“ o menšinových zprávách a možnosti využití echa předtuch (při zvláště závažné vraždě se obraz vraždy tušitelům několikrát vrací, tomu se říká echo) k zakrytí skutečně proběhlé vraždy. Witwer poukázal na předtuchu týkající se Anne Livelyové. To, co se dá při nepozornosti pokládat za jeden zločin a jeho echo, byly ve skutečnosti dvě předpovědi dvou vražd. Jedné se podařilo zabránit, druhá se stala, ale byla kryta předpokladem, že se jedná o echo neuskutečněné vraždy. O této „mouše“ systému už Witwer – díky pohotové Burgessově reakci – nemá možnost informovat vyšší místa.
Johna sice Precrime zadrží a uvězní, avšak John se předtím setkává se svou bývalou ženou Larou a svěřuje se jí s obavou, že se stal obětí léčky někoho hodně blízkého. Neví však koho. Následně Lara vypátrá na vlastní pěst, že tím, kdo připravil léčku na Johna, je Burgess. Osvobodí Johna z vězení a podaří se jim usvědčit Burgesse z vraždy Livelyové. Anne Livelyová, matka Agáty, se vyléčila z drogové závislosti a projevila zájem o svou dceru, již zapojenou do projektu Precrime. Burgess, vědom si nesmírné důležitosti Agáty v celém svém projektu, využil mezery systému a Agátinu matku zabil.
Burgess po prozrazení spáchá sebevraždu a  tím odsoudí i svůj projekt Precrime k zániku. Systém, ve kterém se nebere v potaz existence menšinových zpráv a který lze zneužít pro utajení vlastní vraždy, není možné dále používat, a lidé, kteří kvůli němu byli uvězněni, jsou osvobozeni. Tušitelé jsou odvezeni na bezpečné a odlehlé místo, kde mohou žít své vlastní životy a kde už je nebudou trýznit drastické předtuchy.
V závěru filmu John obnoví svůj vztah s Larou a Lara znovu otěhotní ...

OLDIES FILMU
Výborná sci-fi podle P. K. Dicka, ve které prvně spojily síly dvě přední celebrity Hollywoodu, sice nezkultovněla do té míry, jak se asi předpokládalo, nic to však nemění na spoustě jejích nezpochybnitelných deviz. A ty si připomene právě teď prostřednictvím této dvouminutové ukázky. Ta vznikla až zhruba čtrnáct dní před premiérou, v době, kdy byl svět zahlcen dvěma vlažnými teasery (tahle paralela s Válkou světů je až příliš zjevná) a přinesla s sebou na Spielbergovu adresu obrovskou dávku rozporuplných ohlasů. Kromě toho, že je moc pěkně sestříhaná, ukazuje totiž ve své druhé polovině Minority Report jako rychlokvašený akční výplach, který náhodou zasazen do budoucnosti a čachruje se v něm s futuristickými udělátky. Těch sice nakonec byla spousta, ale výplach se naštěstí nedostavil. Diváci dostali inteligentní sci-fi detektivku, v níž šlo o akci až na třetím místě. První příčku si pro sebe zabral příběh a tu druhou perfektní atmosféra. Atributy, které se vám z těchto dvou minut podaří nasát vrchovatou měrou. A co ty udělátka? Dočkáte se ;). Skleněná výměnná média, obří bezdotykové monitory, hbití špivouci, pohodlné jetpacky, cool tlaková brokovnice a představa futuristického vozítka pánů techniků z Lexusu, to všechno je tu pohromadě v rámci úhledně napěchovaného balíčku s efektními obrazovými filtry made in Steven Spielberg. Posuďte sami, jak si Minority Report dnes stojí v porovnání s trailerem k Válce světů. Podle mého skromného názoru je to 1:0 pro modrou...

V.I.M. FILMU
Tam, kde pro Spielberga končila vlna kontroverzních ohlasů na A.I. – Umělou inteligenci, začalo pění ód na spolupráci s Tomem Cruisem a modrý svět plný technických hejblátek. Skutečnost je taková, že Spielberg nenabídl po příběhové stránce žádné překvapivé terno a v podstatě jen přeformuloval notorické známé v originálnějších kulisách z budoucnosti. Anderton vede šťastný život do chvíle, než mu zavraždí syna a neuteče od něj manželka. Dává se k policii a své trápení utápí v hromadách drog a alkoholu. No neviděli jsme to už párkrát? Jen díky netradičnímu konceptu a časovému zasazení může Spielberg rozehrát něco více než jen obyčejnou kapitolu životem zklamaného policisty.
A že je o co stát! Minority report mám rád hlavně proto, jak fungující, soběstačný a uvěřitelný svět nabízí. Hodně se ve své době mluvilo o tom, kterak se režisér sešel s těmi nejpovolanějšími odborníky a vizi budoucnosti si přál mít co nejvěrnější tomu, co nás opravdu čeká. Kromě toho, že tenhle pocit mám, je to samozřejmě i poměrně cool a zábavné. Ve světě Minority Report jako by všichni hráli počítačové hry a neživili se rukama, jako je tomu ještě dneska občas zvykem ;). V PreKrimu jde tenhle pocit ještě daleko za horizont ostatních okolních ilustrací – způsob, jakým si Cruise pohrává s obrázky z místa činu, nemají daleko k dirigování orchestru.
Ano, a pak je tu ta detektivka, jejíž zápletka řídne a řídne, čím více se blížíme k závěru. V tomto ohledu má Spielberg bohužel smůlu, že si potrpí na happyendy, a proto je rozuzlení takové, jaké je, bez ohledu na to, jestli to čirou náhodou neodporuje „dobrému pocitu“ a jakýmsi racionálním úvahám. Akčně-pátrací průběh je však ukázkovým řemeslem se všemi odhalovacími milníky, honičkami, i pseudozáporákem v podáni Collina Farrella a jak už bylo řečeno, v kulisách budoucnosti vypadá prostě mnohem nářezověji než fádní příběh z portfolia Big Bena. Nadháněčka v automobilové továrně, invaze špivouků, či operace očí v podání bizarního Petera Stormarea, to jsou filmové okamžiky, které se nezapomínají a zaslouží si své jmenování v popcornové síni slávy. Ač se druhá spolupráce dua Spielberg-Cruise (Válka světů) už nedotkla hvězd, Minority Report navždy zůstává brilantní ukázkou toho, že ze spojení velkých jmen nemusí automaticky vzniknout velký hype. Jednoduše skvělá a divácky přístupná sci-fi, o které si budou vyprávět ještě vaši potomci.

O FILMU
Ve Washingtonu, D.C., v roce 2054, byla vražda eliminována. Budoucnost je jasná a vinna je potrestána, dříve než dojde ke zločinu. Ve spolupráci s PreKrim, speciální sekcí Ministerstva spravedlnosti, jsou všechny důkazy k usvědčení - zjevné díky tušitelům - třem lidem s okultními schopnostmi, kteří se ve svých vidinách vraždy, nikdy nezmýlili. Je to nejmodernější obrana proti zločinu , dokonalý systém. A nikdo nepracuje usilovněji pro PreKrim, než jeho velitel, šéf John Anderton. Zničen tragickou ztrátou, Anderton obětoval veškeré své úsilí systému, který by potencionálně mohl tisícům lidí ušetřit tragédii, kterou on prožil.
Anderton nemá důvod pochybovat.. dokud se nestane podezřelým číslo 1. Jako velitel skec PreKrim, Anderton první vidí obrazy, tak jak plynou z napínavé komory, kde se tušitelům zdá o vraždě. Scéna je neznámá, obličeje cizí, ale tentokrát je zabijákova totožnost jasná - John Anderton za necelých 36 hodin zavraždí zcela cizího člověka. Nyní, kdy ho jeho vlastní jednotka sleduje na každém kroku, za vedení jeho soupeře, Danny Witwera, Anderton musí projít radarovou zkouškou automatového města, kde je každý krok monitorován, každé auto, kterým jedeš, kontrolováno někým jiným a vaše vlastní oči říkají světu, kdo jsi, co chceš a kam míříš.
John, který nemá možnost se bránit, proti obvinění PreKrimu, musí vypátrat, co ho sem přivedlo, odhalit pravdu, která se skrývá za otázkou, kterou chtěl v průběhu uplynulých šesti let eliminovat: Je možné, že se tušitelé mýlí. Steven Spielberg přichází s futuristický thrillerem Minority Report, v hlavní roli Tom Cruise v roli detektiva, který musí závodit s časem, aby odhalil pravdu, než se stane obětí systému, který pomohl vytvořit. Scénář napsal Scott Frank a John Cohen, podle krátkého příběhu "The Minority Report" od legendárního autora Philipa K.Dicka, film je produkován Geraldem R. Molenem, Bonnie Curtisovou, Walterem F.Parkesem a Janem De Bontem. Gary Goldman a Ronald Shusett jsou výkonnými producenty. Vedle Toma Cruise, ve filmu hraje Colin Farrell v roli Danny Witwera, Andertonova rivala. Samantha Mortonová (nominace na Oskara, Sweet and Lowdown) v roli Agathy, záhadné tušitelky, která hraje důležitou roli v Andertonově boji při hledání pravdy. Max von Sydow v roli Lamara Burgesse.
Lois Smith v roli Iris Hinemanové, výzkumnice, jejíž práce vyústila v tento radikální nový systém a Kathryn Morrisová v roli Lary, odcizené Andertonovy manželky. Dále ve filmu hraje Tim Blake Nelson v roli Gideona. Peter Stormare v roli dr. Eddie a Neal McDonough v roli před zločinného důstojníka Fletchera. Steven Spielbergův produkční tým zastupuje nositel Oscara Janusz Kaminski (Schindlerův seznam, Zachraňte vojína Ryana), nositel Oscara střihač Michael Kahn (Dobyvatelé Ztracené Archy, Zachraňte vojína Ryana), produkční výtvarník Alex McDowell (Klub rváčů) a nositelka Oscara, kostýmní návrhářka Deborah L.Scottová (Titanic). John Williams, několikanásobný nositel Oscara, (Hvězdné války, Zachraňte vojína Ryana) složil hudbu. Supervizor vizuálních efektů Scott Farrar (A.I.) ze společnosti Industrial Light and Magic, a nositel Oscara Michael Lantieri (Jurský park) dohlíželi na vizuální efekty. Brian Smrz (Mission: Impossible II) koordinoval práci kaskadérů.

O NATÁČENÍ
Spielberg se okamžitě rozhodl, že se vizuální svět filmu bude podobat našemu každodennímu prostředí - specificky Washington, D.C. Počínaje vědci jako například John Udnerkoffler, po městské návrháře, architekty, vynálezce, spisovatele (jako autora díla Generation X Douglase Couplanda -) se všichni sešli v jednom hotelu v Santa Monice, v Californii, aby během třídenní konference prodiskutovali společenské a technologické detaily naší nad blízké budoucnosti. Přítomni byli filmaři, scénárista Scott Frank a produkční výtvarník Alex McDowell a jeho tým. "Seděli jsme v místnosti a mluvili o možnostech, jak se společnost vyvine během pěti, deseti, dvaceti, třicetiletého období," vzpomíná McDowell. "Co se změní, jak se bude všechno vyvíjet kde logicky skončí. Konverzace se týkala všeho od úspěchů v medicíně, k tomu, jak si lidé budou čistit zuby, dopravy, urbanistiky, architektury a umění.
Předpokládáme postupnou ztrátu soukromí. "Ne že by vás lidé chtěli špehovat," vysvětluje Frank, "ale chtějí vám prodávat. V nedaleké budoucnosti, není vyloučeno, že skenováním vašich očí, budete stále pod dohledem. Budou sledovat co kupujete, aby vám to mohli prodat." "Proroctví George Orwella se stane skutečností, ne ve dvacátém století, ale v jednadvacátém," říká režisér. "Během dvaceti třiceti let se zcela vypaří vaše soukromí, protože technologie prohlédne stěnami, střechou, vnikne do našich životů."
Minority Report začíná jednoho dne v životě detektiva Johna Andertona. Muž, který přišel o všechno. Vyrovnává se se svým životem na základě myšlenky, že předcházení zločinu je odpovědí na neduhy společnosti. " V zásadě se přidal ke stoupencům předcházení zločinu (PreKrim) protože ztratil syna a rozpadla se mu rodina," říká Cruise. "Chce se zbavit zločinného světa." Scénárista Scott Frank začal postavou Andertona. "Jaký člověk by uvítal takový systém?" Anderton přišel o syna, který je zřejmě mrtev a Anderton ještě po šesti letech truchlí, v tom smyslu, že je posedlý okamžikem kdy ztratil svého syna, okamžikem, kdy se odvrátil, a neustále si v mysli tento okamžik opakuje. Pocit viny ho přiměje k tomu, že věří tomuto systému, protože kdyby díky tomu už žádní rodiče nepřišli o své dítě, musí to být dobrá věc." Anderton v roli vedoucího sekce PreKrim, před zločinné divize Ministerstva spravedlnosti, nese zodpovědnost za to, jak se naloží s vidinami skupiny tušitelů - psychotronických osobností, které vidí vraždy dříve než k nim dojde. "Informace přejde do počítače, a John třídí obrázky, aby provedl analýzu toho na co se dívá, kde je a aby pochopil informace z toho, co tušitelé vidí." říká Cruise.
Tři tušitelé - Dashiell, Arthur a Agatha - snesou "vajíčko" hluboko na velitelství PreKrim, ponoří do tekutiny, která je bohatá na biologické živiny a prostředek, který pomáhá propojit jejich jasnozřivá vidění. Rovněž filtruje obrázky, tak, aby tušitelé viděli pouze vraždu. Přestože venkovní svět o nich neví, Anderton žije jejich vidinami a naváže spojení s jedinou ženskou bytostí: s Agathou. Samantha Mortonová (Sweet and Lowdown ) popisuje Agathu, "jako dítě, které je na svůj věk velmi moudré," říká herečka. " vidí lidské pocity a emoce a cítí jejich bolest a trápení. Je to pro ni drsná skutečnost." Mortonová považuje Agathu za nejtěžší roli, jakou zatím natočila, nejenom proto, že je citově náročná ale také pro její fyzické vytížení. "herec není připraven na to, že bude hrát ve vodě - není na to zvyklý," říká. "Vyžaduje to zcela jiný jazyk těla. Deborah Scottová mi navrhla oblek do vody, který mě ve vodě chrání, ale přesto jsem zranitelná. A musela jsem si oholit vlasy a řasy. Byla jsem zcela průhledná fyzicky i emocionálně.
"Se třemi bytostmi v nádrži se nezachází jako s lidmi." Říká Spielberg. "Ani jako se státními zaměstnanci. Jednáme s nimi jako se zeleninou, která plive magický elixír, díky kterému, můžeme zabránit vraždám. Andertonovi chvíli trvá než se naučí komunikovat s hlavní jasnovidkou, Agathou." Anderton vstupuje do tohoto příběhu jako profesionál, protože on je nejlepší ve všem co dělá," vysvětluje Spielberg. "Ale je také pod velmi temným mrakem, protože přišel o syna a nikdy nezjistil, kdo ho o něj před šesti léty připravil. "Anderton agresivně pronásleduje lidi, kteří se chystají spáchat vraždu." říká Frank "Je posedlý tím, aby je našel, shromáždí kusé informace a dá je dohromady, aby vyřešil vraždu. Přes den je muž na svém místě, ale v noci je to zlomený člověk. Produkce filmu Minority Report začala 22. března 2001 v Los Angeles, v místech jako je Ronald Reagan Federal Building, Willard Hotel, a Federal Triangle Plaza ve Washingtonu D.C., prostor kolem metra. A Jižní Kalifornie, exteriéry kole středu L.A., opuštěné nákupní středisko v Hawthornu a továrna ve Vernonu. Dále pak Hennessy Street na Warner Bros. A Studia Universalu a Foxu.
Souhrn drama a akce, tak jak ho Spielberg pro film pochopil, vyžadoval bezpočet složitých scén a dokonalou spolupráci mezi všemi odděleními - od osvětlovačů k návrhářům vizuálních efektů k pozoruhodným zvláštním efektům a kaskadérským výkonům. Spielberg viděl Minority Report od samého začátku jako černý film. "Řekl jsem Januszovi, že chci udělat nejošklivější, nejdrsnější film, jaký jsem kdy natočil." vzpomíná Spielberg. Chci, aby to byl film temný, ponurý a chladný. Kaminski a Spielberg vytvořil vizuální svět, který zrcadlí Andertonovu temnou emocionální a psychologickou cestu. Chtěli jsme vytvořit realistický svět, trochu zpustlý a plný stínů." Popisuje Kaminski. Chtěli jsme, aby to byl nebezpečný svět."
Akci, kterou Spielberg naplánoval pro film Minority Report , zaměstnala ambiciózní kaskadéry, kteří pracovali na filmech Indiana Jones. "V tomto filmu jsme zašli dál než co bylo ve filmu natočeno." Říká koordinátor kaskadérů Brian Smrz (Mission: Impossible 2). Tom Cruise , jak je jeho zvykem , odmítal kaskadéra. - někdy tím zmátnul režiséra, který si vzpomíná na své první setkání s Cruisem, pokud se týká kaskadérů. "Poprvé jsem ho navštívil když se točil film Mission: Impossible 2., kde Tom skákal třiceti metrové skoky volným pádem, bez ochranné sítě. Šel jsem k režisérovi filmu, Johnu Wooovi a zeptal jsem se:"Jak to, že mu to dovolíte?" John se na mě podíval a řekl, "Nemůžu mu v tom zabránit."
"Tak jsem se s Tomem dohodnul," pokračuje Spielberg. "Řekl jsem, "já určím, které kaskadérské kousky, můžeš provést a můžeš je také odmítnout." Ale většinu těchto kousků udělal sám." Po celý film, Anderton uniká před zločinnými policisty, kteří si myslí že se chystá spáchat vraždu. Protože ho mohou sledovat na každém kroku, unikat jim, vyžaduje odvahu a duchaplnost. Jedna z těch sekvencí se odehrávala v obytné ulici, vyžadovala jak horizontální únik tak vertikální únik. Koordinátor kaskadérů Smrz úzce spolupracoval s McDowellem, Vyrobili výstroj, na které mohlo létat několik lidí způsobem jaký zatím ještě lidé neviděli.
Vizuální efekty ve filmu Minority Report nejsou ani tak hojné, jako zvláštní podrobnými prvky a ke složení těchto prvků bylo třeba dokonale naplnit Spielbergovu vizi. 481 vizuálních efektů ve filmu bylo rozděleno s většinovým podílem práce v San Rafaelu, CA základny Industrial Light and Magic, která hrála významnou roli v mnoha Spielbergových filmech. ILM tým, který vedl Scott Farrar (nominován na Oscara za film Artificial Intelligence ), vytvořil prostorný interiér, za použití digitálního příslušenství.
Minority Report spojuje Spielberga s pětinásobným nositelem Oscara skladatelem Johnem Williamsem, se kterým spolupracoval na devatenácti filmech v průběhu tří desetiletí. Pro Minority Report, skládá Williams to, čemu Spielberg říká "černobílé noty" - klasické napínavé noty a lehkým nádechem. "Myslím, že všechny Johnovy předchozí filmy byly "barevné"., vysvětluje Spielberg, "ale tyhle noty jsou víc experimentální. Víc to cítíte než slyšíte."

Postavy a obsazení
• Tom Cruise - John Anderton
• Colin Farrell - Danny Witwer – auditor z ministerstva spravedlnosti
• Samantha Morton - Agáta – vůdčí osobnost trojice tušitelů
• Kathryn Morris - Lara – manželka Johna Andertona
• Max von Sydow - Lamar Burgess - zakladatel a ředitel Precrime
• Jessica Harper - Anne Livelyová – matka Agáty
• Lois Smith - Dr. Iris Hinemanová – genetická inženýrka
• Peter Stormare - Dr. Solomon Eddie – operatér Johnových očí
• Tim Blake Nelson - Gideon
• Arye Gross - Howard Marks
• Ashley Crow - Sarah Marks
• Mike Binder - Leo Crow

Ocenění
Academy Awards
2003 - Střih zvuku (nominace)

European Film Awards
2002 - Steven Spielberg (Cena pro mimoevropský film) (nominace)

British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
2003 - Vizuální efekty (nominace)

César Awards
2003 - Nejlepší zahraniční film (nominace)

Critics Choice Awards
2003 - Steven Spielberg (Nejlepší režie)
2003 - John Williams (Nejlepší hudební skladatel)

The Saturn Awards
2003 - Nejlepší sci-fi
2003 - Steven Spielberg (Nejlepší režie)
2003 - Jon Cohen, Scott Frank (Nejlepší scénář)
2003 - Samantha Morton (Nejlepší herečka ve vedlejší roli)
2003 - Tom Cruise (Nejlepší herec) (nominace)
2003 - Max von Sydow (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2003 - John Williams (Nejlepší hudba) (nominace)
2003 - Deborah L. Scott (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2003 - Camille Calvet (Nejlepší masky) (nominace)
2003 - Henry LaBounta, Michael Lantieri, Nathan McGuinness, Scott Farrar (Nejlepší speciální / vizuální efekty) (nominace)
2003 - Nejlepší speciální DVD vydání (nominace)

DABING
V českém znění: Gustav Bubník - Tom Cruise (John Anderton), Jan Pohan - Max von Sydow (Lamar Burgess), Jitka Ježková - Samantha Morton (Agatha), Filip Jančík - Colin Farrell (Danny Witwer), Hana Talpová - Lois Smith (Iris Hinemanová), Michal Pavlata - Peter Stormare (Solomon Eddie), Antonín Navrátil - Neal McDonough (Fletcher), Martin Kolár - Steve Harris (Jad), Hana Krtičková - Kathryn Morris (Lara Clarkeová), Pavel Vondra - Tim Blake Nelson (Gideon), Jitka Moučková - Jessica Capshaw (Evanna), Lucie Kožinová - Ashley Crow (Sarah Marksová), Jiří Kvasnička - Arye Gross (Howard Marks), Bohdan Tůma - Joel Gretsch (Donald Dubin, titulky), Tomáš Juřička, Radovan Vaculík, Radka Stupková, Jaroslav Kaňkovský, Lucie Svobodová, Ladislav Novák, Kristýna Uhrová, Radek Škvor, Rozita Erbanová a další
Překlad: Markéta Záleská, David Záleský
Produkce: Iva Koudelková
Dialogy: Veronika Kernová
Režie: Bohdan Tůma
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska, Studio Budíkov pro Bonton Home Enterteiment v roce 2003

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 26.9.2002
Premiéra USA: 21.6.2002 20th Century Fox
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.4.2003 (VHS) Bonton Home Entertainment
Poprvé na VHS: 1.8.2003 Bonton Home Entertainment
Poprvé na DVD: 1.4.2003 Bonton Home Entertainment
Poprvé na Blu-ray: 26.4.2010 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 19 575 842
Tržby celkem - $ 358 372 926
Návštěvnost v ČR 198 082
Náklady (Rozpočet) - $ 102 000 000

BONUSY (Blu-ray)
• VZRUŠUJÍCÍ BONUSY VÁS ZAVEDOU PŘÍMO DO CENTRA DĚNÍ!
• Budoucnost podle Stevena Spielberga*
• Uvnitř světa PreKrimu
• Previzualizace scény s Maglevem
• Philip K. Dick, Steven Spielberg a Minority Report
• Minority Report: Uskutečněná budoucnost
• Minority Report: Rekvizity z budoucnosti
• To nejlepší z Minority Report: Z natáčení
• Minority Report: Reklamy z budoucnosti
• Previzualizace scény se vznášedlem ... a mnoho dalších.

ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.39:1
česky Dolby Digital 2.0, anglicky DTS-HD Master Audio 5.1, francouzsky (Paříž) DTS Digital Surround 5.1, maďarsky Dolby Digital 5.1, německy DTS Digital Surround 5.1, polský komentář Dolby Digital 5.1, turecky Dolby Digital 2.0
anglické, české, francouzské, holandské, maďarské, německé, polské, portugalské, rumunské, srbské, turecké
 
Tvůrci a herci
Steven Spielberg (Režie), Bonnie Curtis (Produkce), Jan de Bont (Produkce), Gerald R. Molen (Produkce), Ronald Shusett (Produkce), John Williams (Hudba), Janusz Kaminski (Kamera), Michael Kahn (Střih), Denise Chamian (Casting), Alex McDowell (Scénografie), Deborah Lynn Scott (Kostýmy), Richard Hymns      (Zvuk), Camille Calvet (Masky), Scott Frank (Scénář), Jon Cohen (Scénář), Philip Kindred Dick (kniha) (Předloha), Tom Cruise (Herec), Colin Farrell (Herec), Samantha Morton (Herec), Max von Sydow (Herec), Patrick Kilpatrick (Herec), Kathryn Morris (Herec), Lois Smith (Herec), Peter Stormare (Herec), Jessica Capshaw (Herec), Tim Blake Nelson (Herec), Steve Harris (Herec), Frank Grillo (Herec), Mike Binder (Herec), Neal McDonough (Herec), Anna Maria Horsford (Herec), Arye Gross (Herec), Stephen Ramsey (Herec), Joel Gretsch (Herec), Jessica Harper (Herec), Cameron Crowe (Herec), Katy Boyer (Herec), William Mapother (Herec), Meredith Monroe (Herec), Scott Frank (Herec), Paul Wesley (Herec), Caroline Lagerfelt (Herec), Ashley Crow (Herec), Tyler Patrick Jones (Herec), Anne Judson-Yager (Herec), Dominic Scott Kay (Herec), Daniel London (Herec), Michael Ahl (Herec), Victor Raider-Wexler (Herec), Blake Bashoff (Herec), Jason Antoon (Herec), Kirk B.R. Woller (Herec), Bonnie Morgan (Herec), Jim Rash (Herec), Rebecca Ritz (Herec), Riley Schmidt (Herec), Gina Gallego (Herec), George Wallace (Herec)
 
2002/145/USA/Sci-Fi, Akční, Thriller, Mysteriózní
 
Zajímavost k filmu
- Pro zvuk Maglevů, magnetických automobilů, po kterých John (Tom Cruise) za jízdy přeskakuje, použil zvukový designer filmu zvuk své nově zakoupené pračky Bosch. (MartinezZ)
- O hlavnu rolu mal záujem i Arnold Schwarzenegger.
- Ve scéně v obchodním domě je možné slyšet slavnou píseň "Moon River" z filmu Snídaně u Tiffanyho (1961).
- Filmem byla inspirovaná čtvrtá epizoda osmé série seriálu Futurama (od r. 1999) - „Fryority Report“.
- Na natáčanie filmu boli používané najčastejšie kamery s objektívmi kratšími ako 27 mm, pričom sa striedali 17, 21 a 27 mm objektívy. Spielberg to odôvodnil tým, že chcel, aby boli herci čo najbližšie k sebe ako to bude možné.
- V celom filme bol kontrast farieb znížený o 40% percent, čím sa dosiahlo "vyblednutého" vzhľadu, pretože sa Spielberg snažil dostať do svojho filmu prvky noir-u.
- Priemerná dĺžka záberu vo filme je 6,5 sekúnd.
- Scéna, kde bojuje John Anderton (Tom Cruise) s dôstojníkmi v Jetpackoch bola natáčaná v uličke, ktorá bola postavená v štúdiu Warner Bros.
- Pri natáčaní scény v továrni na autá boli použité skutočné zariadenia a rekvizity.
- Nakrúcanie trvalo od 22. marca do 18. júla 2001.
- Jedná se již o 18. film Stevena Spielberga, ke kterému složil hudbu John Williams.
- Na motivy filmu byla společností Treyarch vyrobena videohra „Minority Report: Everybody Runs“.
- Oproti knižnej predlohe bol dej filmu presunutý z New Yorku do Washingtonu DC.
- Scenár napísali v roku 1997 Scott Frank a Jon Cohen a má zhruba 200 strán. Úplne prvú verziu však už v roku 1992 vytvoril Gary Goldman.
 
Odkazy
 

Hrají:

Tom Cruise, Colin Farrell, Samantha Morton, Max von Sydow, Patrick Kilpatrick, Kathryn Morris, Lois Smith, Peter Stormare, Jessica Capshaw, Tim Blake Nelson, Steve Harris, Frank Grillo, Mike Binder, Neal McDonough, Anna Maria Horsford, Arye Gross, Stephen Ramsey, Joel Gretsch, Jessica Harper, Cameron Crowe, Katy Boyer, William Mapother, Meredith Monroe, Scott Frank, Paul Wesley, Caroline Lagerfelt, Ashley Crow, Tyler Patrick Jones, Anne Judson-Yager, Dominic Scott Kay, Daniel London, Michael Ahl, Victor Raider-Wexler, Blake Bashoff, Jason Antoon, Kirk B.R. Woller, Bonnie Morgan, Jim Rash, Rebecca Ritz, Riley Schmidt, Gina Gallego, George Wallace, David Hornsby, Diane Robin, Richard Coca, Karina Logue, Keith Flippen, Eugene Osment, Keith Campbell, Jay Shindell, Ann Ryerson, Andrew Sandler, Jorge-Luis Pallo, Tom Choi, Klea Scott, Christian Taylor, Nina Kaczorowski, Nancy Linehan Charles

 


Vytvořte si webové stránky zdarma! Webnode