Miliardové výkupné / Take Down (2016/10/USA/Thriller) 51%
OBSAH
Začne to fotografií a vzkazem na ní: "Zab ho!" A od té chvíle se odvíjí tajemný a drsný příběh Leonarda. Jeho žena byla napadena, zavražděna a on si skoro nic nepamatuje. Jeho krátkodobá paměť je pryč. Leonard se ale musí pomstít. Okamžitě jde po vrahovi. Aby nějak kompenzoval výpadky paměti, všechno si fotí, cvaká spouští na svém Polaroidu jako blázen a podstatná fakta si nechává tetovat na tělo. Story je vyprávěna zvláštním způsobem. Každá důležitá filmová scéna končí tam, kde předchozí začala, a tak musíme být pozorní, abychom ten zvláštní propletenec dějů a potkávajících se postav dobře vnímali. K hlavnímu hrdinovi se přidávají další - ukecaný Teddy a barmanka Natalie. Všichni jsou s vraždou nějak propojeni. Ale pořád se nám do mysli vnucuje klíčová otázka: Je skutečně vrahem John G, jehož jméno má Leonard vytetováno na prsou?(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Myslel jsem si, že už neuvidím nic originálního a kvalitního, že Hollywood už jen vykrádá, točí remake, prequely, sequely a spojuje hrdiny pro "větší " úspěch (Freedie VS Jason). Po tomhle filmu si myslím, že Christopher Nolan je bůh a jen doufám, že bude dál točit, co nejzajímavější filmy. Dnes je velký problém vidět noví film, který je inteligentní, chytlavý, paranoidní a po kterém si nebudete vůbec jisti ničím, kromě toho, že šlo o jedinečnou záležitost. Guy Pearce, C-A Moss, Joe Pantoliano a další předvádějí výborné výkony. Všichni lžou nebo mluví pravdu? Jednou jsem slyšel názor, že Guy Pearce neumí hrát. Kdo si to myslí i po tomhle filmu? (Djkoma) 5*
Po dlouhé době se mi stalo, že naskočily závěrečné titulky a já jen dál seděl a zíral...a pak jsem si řekl - TO JE GENIÁLNÍ!!!! Ze začátku vám asi bude dělat problémy vyprávěcí technika, ale zážitek, který získáte, rozhodně stojí za tu chvíli zmatků... Představitelé hlavních rolí hrají špičkově, hudební podkres se do filmu výborně hodí a atmosféru jde charakterizovat jedním slovem - nejistota. Od začátku až do finále.... A ještě jeden osobní důvod pro nezapomenutelnost tohohle kousku (podívejte se na moje nejoblíbenější herečky;)) - při předávání MTV Movie Awards si Hilary Swank napsala jméno Christophera Nolana (kterému předávala cenu právě za Memento) na svoje krásné tělo ... a pak dostala roli v Insomnii. (Gemini) *
Vypravěčská paráda, kde je obrácená forma narace prostředkem, nikoliv účelem. Nolan ve své první zámořské štaci dává k dobru své oblíbené propriety (muž po ztrátě manželky stále nosí na ruce snubní prsten) a dráždí jednoduchou a úspornou filmařinou, kde hrají prim postavy a děj, jehož sledování je pro diváka náročným sportem, kde i chvilková nepozornost bere body. Fascinuje mě, jak i přes vědomí „dobrého“ konce Nolan skládá působivě dílky skládačky k sobě, přičemž reverzní forma vytváří napětí ještě silněji, než tradiční chronologie. Chce se mi říct, že kdo by to byl řekl, že tentýž člověk jednou natočí nejosobitější komiksovou trilogii a bude si moci dovolit točit velkolepé sci-fi bez používání zelených pláten, ale… zpětně mi to připadá jako promyšlená cesta cílevědomého filmaře, stejně jako tenhle film. (Isherwood) *
OLDIES FILMU
Nolanův režijní debut svého času smetl kritiku i diváky a dokázal, že dobré nápady ještě nevymřely a zdaleka nelze tvrdit, že všechno už bylo jednou natočeno. Memento je živoucím důkazem o opaku a fajnovou detektivkou pořízenou za bratru pět milionů dolarů. Reklamní kampani tenkrát značně pomohly nálepky "od tvůrců Matrixu", protože se ve filmu objevuje Carrie-Anne Moss a Joe Pantoliano, ale ruku na srdce... tenhle film si vaši pozornost zaslouží, protože vám rozloží mozek na malé kousíčky, vyhodí přebytečné součástky a vy se budete cítit fajn. Pokud tedy překonáte potupný pocit toho, že vás někdo dostal na lopatky. Už trailer vyzařuje zvláštní auru a během zběsilé piánové koláže v závěru pochopíte, že jste si při losování vytáhli kratší sirku a budete se chtě nechtě muset na film podívat, abyste se dozvěděli "vo co go". Nebraňte se tomu, protože tohle je jeden z filmů s velkým F.
V.I.M. FILMU
Jsou filmy, u kterých titul zlatavého V.I.M. tušíte už při vstupu do kina. V recenzích padají tituly jako „koncepčně geniální“ či „Nolan na hrad“, ale i přes tenhle žurnalistický hype dokážete odfiltrovat, že tentokrát je to skutečně pravda a ne mnoho našponovaného povyku pro nějakou šedou myš, na kterou zapomenete už za pár dní.
Asi není po takovém úvodu překvapivým zjištěním, že Memento pro mě bylo přesně takovým titulem a navíc jedním z prvních, které stály na počátku mého zájmu o film za hranicí „běžného diváctví“. Je úsměvné, že se to tak hezky sešlo – mít Memento jako mentorskou prvotinu je asi podobně zajímavé, jako mít za jednu z prvních knih Děti ze stanice zoo (což se mi taky stalo :). Odkryje se vám netušený svět se spoustu nevídaných podnětů pro zamyšlení a to nejen v té hlavní, ideové poloze. Memento nabídlo i nový pohled na tradiční režijní postupy a vyprávěcí chronologii. Dá se vnímat jako žánrový průkopník, i když vám nikdo přesně neřekne, jaký žánr vlastně prokoplo a co definovalo. Za to vám asi spousta lidí dokáže říct, že „po Mementu už nebylo nic jako dřív“. Nastoupila řada režisérů s řadou „twistů“ a „nečekaných“ vyprávěcích kliček, které byly na první pohled efektní, ale ve své podstatě úplně čekané. Přišla vlna „šokujících thrillerů“, které visí na pointě, ale jinak jsou prázdné až to bolí. S Mementem dorazila nekonečná vlna inspirace, ale jen se potvrdilo, že originál může být jen jeden.
Zmatený Leonard je role, která udělala z Guye Pearce váženou celebritu – pokud bylo něco předtím a bylo to třeba špatné, stalo se to zapomenutým. Chtělo by se říci, že tenhle film mu předurčil kariéru, jenže to není pravda. Tahle jedna jediná poloha, která mu opravdu nejvíc sedne, nebyla už nikdy zopakována, pouze v několika variacích načrtnuta (tvrďák z Proposition). Guy Pearce se tak stal obětí génia režiséra, který vymyslel pro okolního svět pojem Guy Pearce. Stává se to nezřídka a návraty k „velkým věcem“ při vyhnutí se škatulkám nebývají snadné (kdo si dneska vzpomene na Edwarda Furlonga a Lindu Hamilton?), ale věřím, že Pearce se do těch opravdu výrazných rolí zase časem prokouše.
Memento je Nolanův středněproudý debut. To už je dneska fakt, který ho katapultoval ke všem těm Batmanům a Dokonalým trikům, pro které je (neprávem?) výrazně slavnější. Většina lidí se na takový post vyškrábe až po nějaké době, chytří producenti však v Nolanovi správně rozpoznali ohromný režijní talent (ať už si právě o Batmanovi myslí cokoliv) a už po Mementu mu dali do rukou mocné nástroje, které využívá dodnes. No řekněte, kdo může říct, že měl v jednom filmu Al Pacina s Robinem Williamsem a v dalším třeba Christiana Balea, Hugh Jackmana a Scarlett Johnasson? Svědčí to o jediném – Memento byl malý filmový zázrak. Takový ten malý inteligentní debut, který by si přál každý – kompaktní, poutavý, napínavý a ještě s obrovským přesahem. Opravdu by mě zajímalo, jestli by „popředu“ výrazně ztratil na dramatickém efektu nebo je opravdu tak dobrý, že by tou zkouškou prošel s grácií. Má s tím někdo z vás zkušenost?
VELKÁ RECENZE
Memento je něco, co zůstalo. Je to vzpomínka. Bývalý pojišťovací úředník Leonard Shelby však vzpomínky nemá k dispozici - ztratil po nehodě krátkodobou paměť. Během několika minut neví, kde je a jak se tam dostal, nepoznává lidi, které vídá každý den. Stále začíná se vším znova, postaven před fakta bez souvislostí. Pamatuje si ale, co se stalo před "nehodou" - někdo znásilnil a zavraždil jeho milovanou ženu. Film Memento vychází na videokazetách.
Leonard přežívá v motelových pokojích, ačkoli jezdí jaguárem a po kapsách má spoustu peněz. Už si opravdu nepamatuje, kde k nim přišel. Snaží se vší silou vraha své manželky najít a zabít. Myšlenky na pomstu určují vše, co dělá. Při pátrání po vrahovi je odkázán pouze na hromadu fotografií lidí, které už po několika minutách nepozná, lístečky, na něž si všechno píše, a na své tělo, kam si nejdůležitější věci tetuje. Na Leonardově hrudi stojí: John G. znásilnil a zabil mou ženu. Nevíme, kdo je John G., ani Leonard to neví. Souvislosti zapomněl. Má před sebou jen fakta, u nichž ani nezná zdroj. V hledání mu pomáhá policista Teddy, který sám může být vrahem, a barmanka Natalie.
Film začíná netypicky vraždou - tedy řešením. To, že možná nebylo správné, se dozvídáme z retrospektivně řazených úseků filmu, který skončí až úplným začátkem celého příběhu. Pozornost diváka musí být od začátku do konce napjatá - prolínající se časové roviny, střídání černobílých a barevných scén, nová fakta o již "zaškatulkovaných" lidech...
Devětadvacetiletý americký režisér Christopher Nolan, který společně s bratrem Jonathanem napsal i scénář, obsadil do hlavních rolí Guye Pearce (Krvavá volba, L. A. Přísně tajné), Carrie-Anne Mossovou (Matrix) a Joea Pantoliana (Přelet nad kukaččím hnízdem, Matrix). Natáčelo se v s nízkým rozpočtem během pětadvaceti dnů, navíc ve vyčerpávajícím horku kalifornského Burbanku.
DABING
VV českém znění: Martin Stránský - Guy Pearce (Leonard), Petra Hanžlíková - Carrie-Anne Moss (Natalie), Jiří Prager - Joe Pantoliano (Teddy Gammell), Miloš Vávra - Mark Boone Junior (Burt), Petr Štěpánek - Stephen Tobolowsky (Sammy), Jaroslava Brousková - Harriet Sansom Harris (paní Jankisová), Hana Ševčíková - Jorja Fox (Leonardova žena), Zbyšek Pantůček - Callum Keith Rennie (Dodd), Otto Rošetzký - Larry Holden (Jimmy), Jaromíra Brettová, Radka Malá
Spolupracovaly: Barbora Wildová, Vladimíra Wildová
Produkce: Milena Čapková
Zvuk: Miloš Sommer
Dialogy a režie českého znění: Jana Kovaříková
Vyrobily: ABZ - Divize Bontonfilms 2002
Premiéra ČR: 30.8.2001 Bontonfilm
Premiéra USA: 25.5.2001 Newmarket Films
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.03.2002 (VHS) Bonton Home Entertainment
Poprvé na DVD: 1.06.2002 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: -
- Natáčanie prebiehalo na viacerých miestach vo Walese a na ostrove Man.
Hrají:
Jeremy Sumpter, Ed Westwick, Phoebe Tonkin, Max Deacon, Sebastian Koch, Anna-Louise Plowman, Dominic Sherwood, Mark Bonnar, Ashley Walters, Simon Merrells, Anna Wilson-Jones, Elliot Knight, Tracy Ifeachor, Rory Keenan, Robert Cavanah, Julia Ragnarsson, Sara Stewart, Júho Jamašita, Susannah Wise, Hari Dhillon