Mexická jízda / Y tu mamá también (2001/106/Mexiko/Drama, Road movie) 77%
27.03.2018 11:48
JEDNOU VĚTOU
„Jedna krásná žena, dva nejlepší kamarádi, tři největší tajemství. Mexická jízda, při které ukazují směr hormony.“
OBSAH
Julio a Tenoch jsou stejní jako většina sedmnáctiletých kluků: vzájemné přátelství je pro ně posvátné, diktát hormonů možná ještě posvátnější. Jejich nespoutaná jízda životem však má svoji konečnou zastávku, a tou je dospělost. Během slavnostního odpoledne, kterého se oba účastní se svými rodinami, potkávají Luisu, vdanou osmadvacetiletou Španělku, a začnou ji svádět s nadhledem a lehkostí, která odpovídá jejich povahám a věku. Jen tak z legrace pozvou svou osudovou ženu na výlet na nádhernou pláž Boca del Cielo; přitom ovšem nemají tušení, zda takové místo vůbec existuje. Luisa navštíví lékaře, který má pro ni špatné zprávy. Žena následně příjme nabídků překvapených mladíků, a všichni tři se spolu vydají na cestu. Možná nevědí kam dojedou, ale určitě na tuhle jízdu nezapomenou. Zbytky přátelství a chlapecké nevinnosti totiž mizejí ve zpětném zrcátkuRežisér Alfonso Cuarón a kameraman Emmanuel Lubezki (kteří spolu natočili pozoruhodné filmu MALÁ PRINCEZNA a VELKÉ NADĚJE) ve velmi citovém a otevřeném road-movie MEXICKÁ JÍZDA kombinují smysl pro obrazovou poetiku s nevázaným humorem, erotikou i smutkem. Vyprávějí příběh o zážitcích, jaké přicházejí jen jednou za život.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Místy víc než softpornová záležitost, ale teď nebude řeč o nahotě a sexu na filmovém plátně - budeme se bavit o životě a o tom co přináší...požitky mládí, mejdany, krásné dívky, sex s láskou i bez ní, starosti, zradu, nenávist, smrt, naději...všechno...nic...to záleží na úhlu pohledu, na každém z nás. A Alfonso Cuarón nám se svými herci dá většinou skrz živou ruční kameru nahlédnout do toho jak to v životě chodí, a i když vás asi nepřesvědčí, že máte šanci potkat svoji Luisu (opravdu překrásná Maribel Verdú), platí, že Mexická Jízda je velice hezky a realisticky působící film, svěží svou otevřeností a nevím čím vším ještě, říkejme tomu třeba vnitřní kouzlo nebo smyslný náboj erotiky, na tom nesejde... ne právě veselý konec v duchu vzletného "něco končí, něco začíná", jen dodává celému příběhu kus reálnosti...bylo to opravdu příjemných 105 minut a děkuji všem zúčastněným, že mi připomněli hezké věci, na které jsem během krátké doby zapomněl. (Gemini) 4*
Je to film zajímavý hlavně svou obyčejností, od přirození. Tedy, je to film přirozený, o teenager vedoucích dialogy ve stylu Prci, prci, prciček, jen bez té očividné snahy být vtipní. Je to film zábavný a přesto dojemný, o mládeži a přesto mládeži nepřístupný, částečně improvizovaný a přesto dobře promyšlený (například jsem nevěřil, že štáb měl natolik štědrý rozpočet, aby si mohl dovolit vyhnat na silnici stádo krav, a přece). Alfonso Cuarón dokázal, že mu práce s nedospělými herci skutečně jde a že s nimi dokáže natočit i bezdějovou stočtyřicetiminutovou road movie a přitom nenudit. 80% (Matty) 4*
Alfonso, Alfonso, to byla tedy jízda! S klukama mávaly hormony všude, kde to jen bylo možné i nemožné (ty skokanský prkna jsi mohl s přehledem vypustit, to bylo už moc kách) a pak jsi jim ještě naservíroval rozběsněnou a zklamanou Luisu, která potřebovala nutně zmizet a na všechno zapomenout. A začala nevšední mexická jízda, kde mě toho zase tolik nepřekvapilo, jako závěrečné finále, ale ono se to dalo vlastně předvídat, když jsem si to pak zpětně všechno promítla. Jinak exteriéry jsem vnímala také a ta Nebeská brána byla kouzelná, ach jo, jen jeden den by mně tam stačil ke spokojenosti, ale bez těch zvířátek. A pak zcela kontrastní, všudypřítomné odpadky kolem silnic, tak to byl zase dost frustrující pohled. Kde jsi Boca del Cielo ? - Viděno v rámci Challenge Tour 2015: 30 dní se světovou kinematografií. (emma53) 4*
VELKÁ RECENZE
Dva týdny po ocenění získaném na zlínském festivalu vstupuje do českých kin Mexická jízda. Výhodnější start si nemohla přát. V paměti ještě vězí skvělá (a lehce skandální) pověst filmu, který na půdě dětské přehlídky, byť v sekci pro mládež, bezděky provokoval. Hosté si tu špitali: Ano, film je bezesporu výtečný, ale hrát ho pro mladé? Vždyť je celý jen „o tom“.
O tom znamená o sexu. A je pravda, že chlapečtí hrdinové Mexické jízdy prakticky o ničem jiném nemluví, nic jiného neprovozují a po ničem jiném netouží. Ale to je zcela věrné a přirozené - vždyť je jim sedmnáct! Navíc začaly prázdniny, jejich přítelkyně odjely do ciziny, ve městě zbyly jen nuda, marihuana, mejdany a letmá péče rodičů z vyšších společenských kruhů, kteří kluky naženou na noblesní svatbu za účasti prezidenta, vnutí jim tmavé obleky, spočítají jim vypité skleničky a zase běží potřást rukou někomu významnému.
Co jiného se dá dělat mezi honorací, jejíž řidiči se zatím cpou u vládních limuzín výslužkou, než někoho polít, urazit, šokovat? Anebo se bavit bájí o daleké rajské pláži - lží, s jejíž pomocí chtějí oba mladíci oslnit mírně zmatenou Španělku, o málo starší, leč vdanou krásku, o jejímž těle beztak mohou pouze snít.
Jenže nevinná hra dostane spád. Autoři našli dva silné motivy - jeden dlouho skrývaný - pro hrdinčino rozhodnutí opustit manžela a vydat se na bláznivou cestu se zaskočenými, leč polichocenými kluky do smyšleného ráje. Jejich zdánlivě bezstarostná jízda má originální sestavu: dva pubertální studenti, kteří své nejistoty skrývají za recesemi, siláckými řečičkami a kouzelným manifestem nerozlučných „nebeských borců“, a mladá žena s intelektuálními mindráky, leč jasnou převahou své životní a erotické zkušenosti, kterou vtělí do vlastního „manifestu“ pravidel velitelky výletu.
Čirá uvolněnost, jež postupně přejde od slov ke „spravedlivě“ rozdíleným praktickým lekcím v milování, promění nejen vztahy uvnitř trojice. Humor, bolest, poznání - to jsou milníky pouti, na jejímž konci najdou kluci stud dospělosti a žena osvobozující smíření se svým údělem. Každý každého však navždy ztratí.
Ale Mexická cesta není „jen“ soukromým příběhem o jednom hříšném létu a hořkosladkém porušování všech manifestů světa. Zprvu až rušivě chladný vypravěčský komentář, který děj provází, se brzy stává novým rozměrem filmu, jakýmsi sociálním cestopisem země a lidí, jež hrdinové míjejí. Kratičké obrazové momentky - vojáci, policisté, kříže u silnic, stařeny s groteskními suvenýry, zašlé hotýlky s bazény plnými listí, rybářská rodinka, ba i to stádo vepřů, jež zpustoší tábořiště - jsou v několika suchých větách „dopovězeny“ a vřazeny do souvislostí tvořících obraz dnešního Mexika. Divák je objevuje stejně užasle jako hrdinové, zhýčkané děti velkoměsta s kapsami plnými peněz, děti, které svištěly kolem služčiny rodné vsi či netrpělivě troubily v zácpě zaviněné demonstracemi, na něž hleděly s pohrdáním. Nejen ve věcech sexu po téhle jízdě nebudou už nikdy stejní, jako byli před ní.
O FILMU
Režisér Alfonso Cuarón, ve Spojených státech amerických známý díky filmům MALÁ PRINCEZNA a VELKÉ NADĚJE, se k natočení MEXICKÉ JÍZDY dostal díky newyorské produkční společnosti Good Machine. Sám říká: "Na počátku byl Zappa. Seděli jsme s mým bratrem Carlosem u mě v zahradě, poslouchali 'Watermelon In Easter Hay' v nekonečné smyčce, vymýšleli nápady a pak je zavrhovali. A smyčka hrála pořád dokola, dokud jsme nedopsali scénář, a později až dokud jsme neměli konečný sestřih filmu. Ta píseň má přesně tu náladu, kterou jsme se snažili docílit. Zappovi vděčíme opravdu za hodně."
Scenárista Carlos Cuarón dodává: "Původní nápad byl starý tak deset let nebo i víc, a dlouho ležel v šuplíku. Několikrát jsme ho zkoušeli rozpracovat, ale nakonec k tomu nikdy nedošlo. Nedokázali jsme pospojovat všechny motivy, které jsme chtěli, až do loňského roku, kdy se objevil nápad zasadit příběh do erotických kontextů. Tím jsme celý projekt přivedli k životu. Dáte dohromady ty tři postavy, trochu sexu a trochu legrace. A samozřejmě v tom byla ta Zappova píseň.
Naším záměrem bylo natočit film s románovými postavami. Tenoch je syn politika a jeho matka je spirituálně či mysticky založenou osobou - Tenoch je aztécké jméno. Mladík chce být spisovatelem, dobrým spisovatelem. A bojuje s tím. Julio je mnohem skromnější. Narodil se v Mexiku, jeho matka je obyčejná sekretářka, jeho sestra zase studentská bojovnice za lidská práva a aktivistka různých mexických hnutí." "Vždycky jsem chtěl natočit film, který by byl úplně jiný než ty předchozí," říká Alfonso, "něco, co by víc vycházelo z reality. Proto jsem se rozhodl změnit hledisko ve všem - od způsobu, jakým je příběh vyprávěn, až po to, jakou by měl vizuální podobu. O natočení takového filmu jsem mluvil s 'el Chivem' (kameraman a stálý spolupracovník Emmanuel Lubezki) od té doby, co jsme dokončili natáčení VELKÝCH NADĚJÍ.
Pokud jde o sex, po mých rozhovorech s producentem Tedem Hopem jsme měli v záměru natočit film, který by v oblasti sexu nic neskrýval. Chtěli jsme být prostě upřímní ohledně posdtav, a zobrazit sexuální výjevy prostě takové, jaké jsou. Vždycky jsem chtěl natáčet v Mexiku a ve španělštině... v čilangu (slang Mexico City). V MEXICKÉ JÍZDĚ jsme chtěli zachytit sociální zázemí postav stejně detailně, jako jejich jednání. V mexické kinematografii došlo k zajímavé situaci. Jsou tam noví autoři, nové a různé způsoby financování, nová kina a nové publikum, které si zvolilo víru v domácí produkci. Teď je to na nás, na filmařích."
O NATÁČENÍ
První velkou výzvou, která se před autory objevila během příprav natáčení, bylo obsazení tří hlavních postav. Kvůli klíčové postavě Luisy se obrátili na španělskou hvězdu Mirabel Verudovou. Ta o své hrdince říká: "Luisa je žena plná života, hlavně proto, že ve skutečnosti vlastně žádný život neměla. Je to Španělka, která přijela do Mexika se svým přítelem a která zjišťuje, že musí žít tak, jak toho dosud nebyla schopna." Pro roli dvou mužů, kteří se s Luisou vydávají na výlet, si autoři vybrali mexické herce Diega Lunu a Gaela Garcíu Bernala. Přátelství obou herců se obráží i v hrdinech, které představují. Diego Luna říká: "Znám Gaela od svého narození. Je o rok starší. Naši rodiče byli vždy přátelé, naše matky jsou si velmi blízké."
Bernal souhlasí: "Naši rodiče byli přátelé, tudíž jsme se spřátelili i my dva. Dospívali jsme společně. Ve filmu je svým způsobem zachycena spousta našich společných zážitků. Hrdinům je sedmnáct, mě je dvacet, Diegovi devatenáct, takže si ta léta dobře pamatujeme." Hlavím zdrojem potíží byla pro herce nezvykle velká míra nahoty, kterou jejich role vyžadovaly. Diego Luna říká: "Měl jsem štěstí, že jsem svůj první film natočil v sedmi letech. Byl jsem v něm nahý dobrých deset minut. Od té doby jsem měl dvě nebo tři role, které vyžadovaly nahotu. Jediný způsob, jak se zbavit studu, je uvědomit si, že jsem svobodný. Když mám být nahý, musím si připomenout, že jde o umění, které vytvářím svým tělem, a nahota je důležitá - stejně jako jsou důležité ruce nebo nohy. Jsem to já, tak bych měl být hrdý!"
Kvůli realistickému vyznění filmu se tvůrci rozhodli natáčet příběh chronologicky. "Točili jsme všechno tak, jak se to odehrávalo ve filmu," vysvětluje Bernal. "Natáčelo se tři týdny v Mexicu, pak jsme nasedli do auta a jeli na pláž. Příběh jsme prožívali, jen s tím rozdílem, že kromě nás tří tam byl ještě štáb dvaceti lidí." Dalším klíčovým členem autorského týmu byl Cuarónův dlouholetý přítel a spolupracovník, kameraman Emmanuel Lubezki (mj. OSPALÁ DÍRA). "Jak se pracuje s Emmanuelem? Já nevím, jak se s ním NEPRACUJE! Spolupracujeme už od mládí, od dob filmových studií, a baví nás to. Je to úplně automatický proces, takřka telepatie. Emmanuel natočil spoustu skvělých filmů v době, kdy jsem já nepracoval. Naše komunikace je však stejná jako kdysi, a navíc jsou tu jeho zkušenosti. To je skvělý a velký luxus." Ke svému vztahu k rodnému Mexiku Cuarón podotýká: "Nikdy jsem Mexiko neopustil. Hollywood nikdy nebyl můj cíl. Chtěl jsem se vrátit a natáčet ve španělštině, v Mexiku, o specificky mexických postavách. Jde o to, experimentovat s různými věcmi. Chci pokračovat v natáčení v Americe, věřím, že tam natočím svůj další film. Ale chci také natáčet v Evropě a v dalších zemích."
Ocenění:
Academy Awards
2003 - Alfonso Cuarón, Carlos Cuarón (Původní scénář) (nominace)
Golden Globes
2002 - Nejlepší zahraniční film (nominace)
Venezia IFF
2001 - Diego Luna, Gael García Bernal (Cena Marcella Mastroianniho)
2001 - Alfonso Cuarón, Carlos Cuarón (Zlatá Osella - Za scénář)
2001 - Alfonso Cuarón (Zlatý lev za nejlepší film) (nominace)
European Film Awards
2001 - Alfonso Cuarón (Cena pro mimoevropský film) (nominace)
BAFTA
2003 - Alfonso Cuarón, Carlos Cuarón (Původní scénář) (nominace)
2003 - Neanglicky mluvený film (nominace)
New York Film Critics Circle
2002 - Nejlepší cizojazyčný film
Los Angeles Film Critics Association
2002 - Alfonso Cuarón (Nejlepší cizojazyčný film)
DABING
V českém znění: Lumír Olšovský - Diego Luna (Tenoch Iturbide), Zdeněk Hruška - Gael García Bernal (Julio Zapata), Miroslava Součková - Maribel Verdú (Luisa), Zdeněk Mahdal - Juan Carlos Remolina (Alejandro Montes de Oca), Josef Nedorost, Michal Michálek, Klára Šumanová, Tereza Chudobová, Daniela Bartáková, Martin Kolár (jako Martin Spurný) (titulky).
Překlad: Erika Housková
Zvuk: Jiří Peřina
Produkce: Milan Soták
Dialogy a režie: Július Matula
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 13.6.2002
Premiéra USA: 6.10.2001 (New York Film Festival)
Premiéra Mexiko: 8.6.2001
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.2.2003 (VHS) H.C.E.
Poprvé na DVD: 6.01.2003 H.C.E.
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 2 400 749
Tržby celkem - $ 33 600 000
Návštěvnost v ČR 25 475
Náklady (Rozpočet) - $ 5 000 000
„Jedna krásná žena, dva nejlepší kamarádi, tři největší tajemství. Mexická jízda, při které ukazují směr hormony.“
OBSAH
Julio a Tenoch jsou stejní jako většina sedmnáctiletých kluků: vzájemné přátelství je pro ně posvátné, diktát hormonů možná ještě posvátnější. Jejich nespoutaná jízda životem však má svoji konečnou zastávku, a tou je dospělost. Během slavnostního odpoledne, kterého se oba účastní se svými rodinami, potkávají Luisu, vdanou osmadvacetiletou Španělku, a začnou ji svádět s nadhledem a lehkostí, která odpovídá jejich povahám a věku. Jen tak z legrace pozvou svou osudovou ženu na výlet na nádhernou pláž Boca del Cielo; přitom ovšem nemají tušení, zda takové místo vůbec existuje. Luisa navštíví lékaře, který má pro ni špatné zprávy. Žena následně příjme nabídků překvapených mladíků, a všichni tři se spolu vydají na cestu. Možná nevědí kam dojedou, ale určitě na tuhle jízdu nezapomenou. Zbytky přátelství a chlapecké nevinnosti totiž mizejí ve zpětném zrcátkuRežisér Alfonso Cuarón a kameraman Emmanuel Lubezki (kteří spolu natočili pozoruhodné filmu MALÁ PRINCEZNA a VELKÉ NADĚJE) ve velmi citovém a otevřeném road-movie MEXICKÁ JÍZDA kombinují smysl pro obrazovou poetiku s nevázaným humorem, erotikou i smutkem. Vyprávějí příběh o zážitcích, jaké přicházejí jen jednou za život.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Místy víc než softpornová záležitost, ale teď nebude řeč o nahotě a sexu na filmovém plátně - budeme se bavit o životě a o tom co přináší...požitky mládí, mejdany, krásné dívky, sex s láskou i bez ní, starosti, zradu, nenávist, smrt, naději...všechno...nic...to záleží na úhlu pohledu, na každém z nás. A Alfonso Cuarón nám se svými herci dá většinou skrz živou ruční kameru nahlédnout do toho jak to v životě chodí, a i když vás asi nepřesvědčí, že máte šanci potkat svoji Luisu (opravdu překrásná Maribel Verdú), platí, že Mexická Jízda je velice hezky a realisticky působící film, svěží svou otevřeností a nevím čím vším ještě, říkejme tomu třeba vnitřní kouzlo nebo smyslný náboj erotiky, na tom nesejde... ne právě veselý konec v duchu vzletného "něco končí, něco začíná", jen dodává celému příběhu kus reálnosti...bylo to opravdu příjemných 105 minut a děkuji všem zúčastněným, že mi připomněli hezké věci, na které jsem během krátké doby zapomněl. (Gemini) 4*
Je to film zajímavý hlavně svou obyčejností, od přirození. Tedy, je to film přirozený, o teenager vedoucích dialogy ve stylu Prci, prci, prciček, jen bez té očividné snahy být vtipní. Je to film zábavný a přesto dojemný, o mládeži a přesto mládeži nepřístupný, částečně improvizovaný a přesto dobře promyšlený (například jsem nevěřil, že štáb měl natolik štědrý rozpočet, aby si mohl dovolit vyhnat na silnici stádo krav, a přece). Alfonso Cuarón dokázal, že mu práce s nedospělými herci skutečně jde a že s nimi dokáže natočit i bezdějovou stočtyřicetiminutovou road movie a přitom nenudit. 80% (Matty) 4*
Alfonso, Alfonso, to byla tedy jízda! S klukama mávaly hormony všude, kde to jen bylo možné i nemožné (ty skokanský prkna jsi mohl s přehledem vypustit, to bylo už moc kách) a pak jsi jim ještě naservíroval rozběsněnou a zklamanou Luisu, která potřebovala nutně zmizet a na všechno zapomenout. A začala nevšední mexická jízda, kde mě toho zase tolik nepřekvapilo, jako závěrečné finále, ale ono se to dalo vlastně předvídat, když jsem si to pak zpětně všechno promítla. Jinak exteriéry jsem vnímala také a ta Nebeská brána byla kouzelná, ach jo, jen jeden den by mně tam stačil ke spokojenosti, ale bez těch zvířátek. A pak zcela kontrastní, všudypřítomné odpadky kolem silnic, tak to byl zase dost frustrující pohled. Kde jsi Boca del Cielo ? - Viděno v rámci Challenge Tour 2015: 30 dní se světovou kinematografií. (emma53) 4*
VELKÁ RECENZE
Dva týdny po ocenění získaném na zlínském festivalu vstupuje do českých kin Mexická jízda. Výhodnější start si nemohla přát. V paměti ještě vězí skvělá (a lehce skandální) pověst filmu, který na půdě dětské přehlídky, byť v sekci pro mládež, bezděky provokoval. Hosté si tu špitali: Ano, film je bezesporu výtečný, ale hrát ho pro mladé? Vždyť je celý jen „o tom“.
O tom znamená o sexu. A je pravda, že chlapečtí hrdinové Mexické jízdy prakticky o ničem jiném nemluví, nic jiného neprovozují a po ničem jiném netouží. Ale to je zcela věrné a přirozené - vždyť je jim sedmnáct! Navíc začaly prázdniny, jejich přítelkyně odjely do ciziny, ve městě zbyly jen nuda, marihuana, mejdany a letmá péče rodičů z vyšších společenských kruhů, kteří kluky naženou na noblesní svatbu za účasti prezidenta, vnutí jim tmavé obleky, spočítají jim vypité skleničky a zase běží potřást rukou někomu významnému.
Co jiného se dá dělat mezi honorací, jejíž řidiči se zatím cpou u vládních limuzín výslužkou, než někoho polít, urazit, šokovat? Anebo se bavit bájí o daleké rajské pláži - lží, s jejíž pomocí chtějí oba mladíci oslnit mírně zmatenou Španělku, o málo starší, leč vdanou krásku, o jejímž těle beztak mohou pouze snít.
Jenže nevinná hra dostane spád. Autoři našli dva silné motivy - jeden dlouho skrývaný - pro hrdinčino rozhodnutí opustit manžela a vydat se na bláznivou cestu se zaskočenými, leč polichocenými kluky do smyšleného ráje. Jejich zdánlivě bezstarostná jízda má originální sestavu: dva pubertální studenti, kteří své nejistoty skrývají za recesemi, siláckými řečičkami a kouzelným manifestem nerozlučných „nebeských borců“, a mladá žena s intelektuálními mindráky, leč jasnou převahou své životní a erotické zkušenosti, kterou vtělí do vlastního „manifestu“ pravidel velitelky výletu.
Čirá uvolněnost, jež postupně přejde od slov ke „spravedlivě“ rozdíleným praktickým lekcím v milování, promění nejen vztahy uvnitř trojice. Humor, bolest, poznání - to jsou milníky pouti, na jejímž konci najdou kluci stud dospělosti a žena osvobozující smíření se svým údělem. Každý každého však navždy ztratí.
Ale Mexická cesta není „jen“ soukromým příběhem o jednom hříšném létu a hořkosladkém porušování všech manifestů světa. Zprvu až rušivě chladný vypravěčský komentář, který děj provází, se brzy stává novým rozměrem filmu, jakýmsi sociálním cestopisem země a lidí, jež hrdinové míjejí. Kratičké obrazové momentky - vojáci, policisté, kříže u silnic, stařeny s groteskními suvenýry, zašlé hotýlky s bazény plnými listí, rybářská rodinka, ba i to stádo vepřů, jež zpustoší tábořiště - jsou v několika suchých větách „dopovězeny“ a vřazeny do souvislostí tvořících obraz dnešního Mexika. Divák je objevuje stejně užasle jako hrdinové, zhýčkané děti velkoměsta s kapsami plnými peněz, děti, které svištěly kolem služčiny rodné vsi či netrpělivě troubily v zácpě zaviněné demonstracemi, na něž hleděly s pohrdáním. Nejen ve věcech sexu po téhle jízdě nebudou už nikdy stejní, jako byli před ní.
O FILMU
Režisér Alfonso Cuarón, ve Spojených státech amerických známý díky filmům MALÁ PRINCEZNA a VELKÉ NADĚJE, se k natočení MEXICKÉ JÍZDY dostal díky newyorské produkční společnosti Good Machine. Sám říká: "Na počátku byl Zappa. Seděli jsme s mým bratrem Carlosem u mě v zahradě, poslouchali 'Watermelon In Easter Hay' v nekonečné smyčce, vymýšleli nápady a pak je zavrhovali. A smyčka hrála pořád dokola, dokud jsme nedopsali scénář, a později až dokud jsme neměli konečný sestřih filmu. Ta píseň má přesně tu náladu, kterou jsme se snažili docílit. Zappovi vděčíme opravdu za hodně."
Scenárista Carlos Cuarón dodává: "Původní nápad byl starý tak deset let nebo i víc, a dlouho ležel v šuplíku. Několikrát jsme ho zkoušeli rozpracovat, ale nakonec k tomu nikdy nedošlo. Nedokázali jsme pospojovat všechny motivy, které jsme chtěli, až do loňského roku, kdy se objevil nápad zasadit příběh do erotických kontextů. Tím jsme celý projekt přivedli k životu. Dáte dohromady ty tři postavy, trochu sexu a trochu legrace. A samozřejmě v tom byla ta Zappova píseň.
Naším záměrem bylo natočit film s románovými postavami. Tenoch je syn politika a jeho matka je spirituálně či mysticky založenou osobou - Tenoch je aztécké jméno. Mladík chce být spisovatelem, dobrým spisovatelem. A bojuje s tím. Julio je mnohem skromnější. Narodil se v Mexiku, jeho matka je obyčejná sekretářka, jeho sestra zase studentská bojovnice za lidská práva a aktivistka různých mexických hnutí." "Vždycky jsem chtěl natočit film, který by byl úplně jiný než ty předchozí," říká Alfonso, "něco, co by víc vycházelo z reality. Proto jsem se rozhodl změnit hledisko ve všem - od způsobu, jakým je příběh vyprávěn, až po to, jakou by měl vizuální podobu. O natočení takového filmu jsem mluvil s 'el Chivem' (kameraman a stálý spolupracovník Emmanuel Lubezki) od té doby, co jsme dokončili natáčení VELKÝCH NADĚJÍ.
Pokud jde o sex, po mých rozhovorech s producentem Tedem Hopem jsme měli v záměru natočit film, který by v oblasti sexu nic neskrýval. Chtěli jsme být prostě upřímní ohledně posdtav, a zobrazit sexuální výjevy prostě takové, jaké jsou. Vždycky jsem chtěl natáčet v Mexiku a ve španělštině... v čilangu (slang Mexico City). V MEXICKÉ JÍZDĚ jsme chtěli zachytit sociální zázemí postav stejně detailně, jako jejich jednání. V mexické kinematografii došlo k zajímavé situaci. Jsou tam noví autoři, nové a různé způsoby financování, nová kina a nové publikum, které si zvolilo víru v domácí produkci. Teď je to na nás, na filmařích."
O NATÁČENÍ
První velkou výzvou, která se před autory objevila během příprav natáčení, bylo obsazení tří hlavních postav. Kvůli klíčové postavě Luisy se obrátili na španělskou hvězdu Mirabel Verudovou. Ta o své hrdince říká: "Luisa je žena plná života, hlavně proto, že ve skutečnosti vlastně žádný život neměla. Je to Španělka, která přijela do Mexika se svým přítelem a která zjišťuje, že musí žít tak, jak toho dosud nebyla schopna." Pro roli dvou mužů, kteří se s Luisou vydávají na výlet, si autoři vybrali mexické herce Diega Lunu a Gaela Garcíu Bernala. Přátelství obou herců se obráží i v hrdinech, které představují. Diego Luna říká: "Znám Gaela od svého narození. Je o rok starší. Naši rodiče byli vždy přátelé, naše matky jsou si velmi blízké."
Bernal souhlasí: "Naši rodiče byli přátelé, tudíž jsme se spřátelili i my dva. Dospívali jsme společně. Ve filmu je svým způsobem zachycena spousta našich společných zážitků. Hrdinům je sedmnáct, mě je dvacet, Diegovi devatenáct, takže si ta léta dobře pamatujeme." Hlavím zdrojem potíží byla pro herce nezvykle velká míra nahoty, kterou jejich role vyžadovaly. Diego Luna říká: "Měl jsem štěstí, že jsem svůj první film natočil v sedmi letech. Byl jsem v něm nahý dobrých deset minut. Od té doby jsem měl dvě nebo tři role, které vyžadovaly nahotu. Jediný způsob, jak se zbavit studu, je uvědomit si, že jsem svobodný. Když mám být nahý, musím si připomenout, že jde o umění, které vytvářím svým tělem, a nahota je důležitá - stejně jako jsou důležité ruce nebo nohy. Jsem to já, tak bych měl být hrdý!"
Kvůli realistickému vyznění filmu se tvůrci rozhodli natáčet příběh chronologicky. "Točili jsme všechno tak, jak se to odehrávalo ve filmu," vysvětluje Bernal. "Natáčelo se tři týdny v Mexicu, pak jsme nasedli do auta a jeli na pláž. Příběh jsme prožívali, jen s tím rozdílem, že kromě nás tří tam byl ještě štáb dvaceti lidí." Dalším klíčovým členem autorského týmu byl Cuarónův dlouholetý přítel a spolupracovník, kameraman Emmanuel Lubezki (mj. OSPALÁ DÍRA). "Jak se pracuje s Emmanuelem? Já nevím, jak se s ním NEPRACUJE! Spolupracujeme už od mládí, od dob filmových studií, a baví nás to. Je to úplně automatický proces, takřka telepatie. Emmanuel natočil spoustu skvělých filmů v době, kdy jsem já nepracoval. Naše komunikace je však stejná jako kdysi, a navíc jsou tu jeho zkušenosti. To je skvělý a velký luxus." Ke svému vztahu k rodnému Mexiku Cuarón podotýká: "Nikdy jsem Mexiko neopustil. Hollywood nikdy nebyl můj cíl. Chtěl jsem se vrátit a natáčet ve španělštině, v Mexiku, o specificky mexických postavách. Jde o to, experimentovat s různými věcmi. Chci pokračovat v natáčení v Americe, věřím, že tam natočím svůj další film. Ale chci také natáčet v Evropě a v dalších zemích."
Ocenění:
Academy Awards
2003 - Alfonso Cuarón, Carlos Cuarón (Původní scénář) (nominace)
Golden Globes
2002 - Nejlepší zahraniční film (nominace)
Venezia IFF
2001 - Diego Luna, Gael García Bernal (Cena Marcella Mastroianniho)
2001 - Alfonso Cuarón, Carlos Cuarón (Zlatá Osella - Za scénář)
2001 - Alfonso Cuarón (Zlatý lev za nejlepší film) (nominace)
European Film Awards
2001 - Alfonso Cuarón (Cena pro mimoevropský film) (nominace)
BAFTA
2003 - Alfonso Cuarón, Carlos Cuarón (Původní scénář) (nominace)
2003 - Neanglicky mluvený film (nominace)
New York Film Critics Circle
2002 - Nejlepší cizojazyčný film
Los Angeles Film Critics Association
2002 - Alfonso Cuarón (Nejlepší cizojazyčný film)
DABING
V českém znění: Lumír Olšovský - Diego Luna (Tenoch Iturbide), Zdeněk Hruška - Gael García Bernal (Julio Zapata), Miroslava Součková - Maribel Verdú (Luisa), Zdeněk Mahdal - Juan Carlos Remolina (Alejandro Montes de Oca), Josef Nedorost, Michal Michálek, Klára Šumanová, Tereza Chudobová, Daniela Bartáková, Martin Kolár (jako Martin Spurný) (titulky).
Překlad: Erika Housková
Zvuk: Jiří Peřina
Produkce: Milan Soták
Dialogy a režie: Július Matula
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 13.6.2002
Premiéra USA: 6.10.2001 (New York Film Festival)
Premiéra Mexiko: 8.6.2001
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.2.2003 (VHS) H.C.E.
Poprvé na DVD: 6.01.2003 H.C.E.
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 2 400 749
Tržby celkem - $ 33 600 000
Návštěvnost v ČR 25 475
Náklady (Rozpočet) - $ 5 000 000
Tvůrci a herci
Alfonso Cuarón (Režie), Jorge Vergara (Produkce), Alfonso Cuarón (Produkce), Annette Fradera (Hudba), Liza Richardson (Hudba), Emmanuel Lubezki (Kamera), Alex Rodríguez (Střih), Alfonso Cuarón (Střih), Manuel Teil (Casting), Marc Bedia (Scénografie), Miguel Ángel Álvarez (Scénografie), Gabriela Diaque (Kostýmy), Michael Holmstrom (Zvuk), José Antonio García (Zvuk), Carlos Sánchez (Masky), Alfonso Cuarón (Scénář), Carlos Cuarón (Scénář), Ana López Mercado (Herec), Diego Luna (Herec), Gael García Bernal (Herec), Nathan Grinberg (Herec), Verónica Langer (Herec), Diana Bracho (Herec), Emilio Echevarría (Herec), Maribel Verdú (Herec), Daniel Giménez Cacho (Herec), Andrea López (Herec)
2001/106/Mexiko/Drama, Road movie
Zajímavost k filmu
- Kvůli nerozpačitému zobrazení sexuality měl film v několika státech problémy se zařazením do kategorie přístupnosti.
- Film byl nominován na Oscara v kategorii Nejlepší původní scénář a na Zlatý glóbus v kategorii Nejlepší cizojazyčný film.
- Právě díky tomuto mezinárodně úspěšnému snímku byla Cuarónovi studiem Warner Bros. svěřena režie filmu Harry Potter a vězeň z Azkabanu (2004).
- Ceny (výběr): MFF Benátky 2001: nejlepší scénář, Cena Marcella Mastroianniho, MFF Valdivia 2001: nejlepší herec (Bernal, Luna), Independent Spirit Awards 2003: nejlepší zahraniční film, MFF Havana 2001: Cena FIPRESCI, MFF Zlín 2002: Zlatý střevíček. [LFŠ 2010]
- Fráze "Y tu mamá también" (originální název filmu) sama o sobě není nadávkou (“A tvoji matku taky“), psána však určitým způsobem nebo v určité souvislosti vyslovena je jednou z nejhorších nadávek v mexické španělštině.
- V červnu 2001 film zlomil mexický kasovní rekord, když za první týden promítání vynesl 2,2 miliónu dolarů.
- Tenocha měl hrát Isaac Sánchez. Jelikož mu ale bylo v té době 16 a scénář obsahoval výrazné sexuální scény, bylo nakonec rozhodnuto o obsazení staršího herce.
- Ve filmu nezazní jiná hudba, než z rádia nebo různých přehrávačů. V pozadí žádnou neuslyšíme.
- Příjmení všech hlavních postav (Zapata, Iturbide, Carranza) jsou jména důležitých postav v mexické historii.
- Gael Garcia Bernal v rozhovoru odhalil, že kapky proslulé značky na umývání vlasů byly ve filmu užity jako sperma v masturbačbí scéně Julia Zapaty a Tenocha Iturbide v bazenu.
- Závěrečná scéna, kde hlavní hrdinové mluví po letech u kávy byla natočena jako první.
- Diego Luna má ve filmu obřezaný penis. Ve skutečnosti obřezaný není.
- Tenoch je jméno legendárního zakladatele hlavního města Aztécké říše - Tenochtitlán.
- Kvůli nerozpačitému zobrazení sexuality měl film v několika státech problémy se zařazením do kategorie přístupnosti.
- Film byl nominován na Oscara v kategorii Nejlepší původní scénář a na Zlatý glóbus v kategorii Nejlepší cizojazyčný film.
- Právě díky tomuto mezinárodně úspěšnému snímku byla Cuarónovi studiem Warner Bros. svěřena režie filmu Harry Potter a vězeň z Azkabanu (2004).
- Ceny (výběr): MFF Benátky 2001: nejlepší scénář, Cena Marcella Mastroianniho, MFF Valdivia 2001: nejlepší herec (Bernal, Luna), Independent Spirit Awards 2003: nejlepší zahraniční film, MFF Havana 2001: Cena FIPRESCI, MFF Zlín 2002: Zlatý střevíček. [LFŠ 2010]
- Fráze "Y tu mamá también" (originální název filmu) sama o sobě není nadávkou (“A tvoji matku taky“), psána však určitým způsobem nebo v určité souvislosti vyslovena je jednou z nejhorších nadávek v mexické španělštině.
- V červnu 2001 film zlomil mexický kasovní rekord, když za první týden promítání vynesl 2,2 miliónu dolarů.
- Tenocha měl hrát Isaac Sánchez. Jelikož mu ale bylo v té době 16 a scénář obsahoval výrazné sexuální scény, bylo nakonec rozhodnuto o obsazení staršího herce.
- Ve filmu nezazní jiná hudba, než z rádia nebo různých přehrávačů. V pozadí žádnou neuslyšíme.
- Příjmení všech hlavních postav (Zapata, Iturbide, Carranza) jsou jména důležitých postav v mexické historii.
- Gael Garcia Bernal v rozhovoru odhalil, že kapky proslulé značky na umývání vlasů byly ve filmu užity jako sperma v masturbačbí scéně Julia Zapaty a Tenocha Iturbide v bazenu.
- Závěrečná scéna, kde hlavní hrdinové mluví po letech u kávy byla natočena jako první.
- Diego Luna má ve filmu obřezaný penis. Ve skutečnosti obřezaný není.
- Tenoch je jméno legendárního zakladatele hlavního města Aztécké říše - Tenochtitlán.
Odkazy