Marco / Marco (2021/125/Dánsko/Krimi) 50%

19.10.2021 07:45
JEDNOU VĚTOU
„Oddělení Q na stopě monstrózního zločinu s českými kořeny."

OBSAH
Čtrnáctiletého Marca dopadne policie na dánských hranicích ve vlaku z České republiky. Jak se dostal k pasu pohřešovaného státního úředníka obviněného ze sexuálního zneužívání? A proč odmítá vypovídat a prchá před gangem zabijáka Zoly (Zdeněk Godla)? Oddělení Q, série dánských detektivních thrillerů podle bestsellerů Jussiho Adler-Olsena, přichází s novým filmovým pokračováním. Tým detektivů v čele s Carlem Morckem a jeho asistentem Asadem se tentokrát pustí do rozplétání případu utajené dávné vraždy, jejíž stopy sahají až do České republiky. (Aerofilms)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Opravdu jsem nepochopila, proč se po třetím (!!!) filmu rozhodli pro kompletní přeobsazení. Oficiální vyjádření hovořilo o nespokojenosti autora předlohy se zobrazením postav. OK, to bych dejme tomu i pochopila, ale mohl by mi někdo ukázat, v čem je ten avizovaný rozdíl?!? Nový Carl je stále stejný zoufalec, nový Asad je stále poměrně atraktivní a na jeho back story se z vysoka kašle a nová Rose se předloze dokonce vzdálila, takže jediné, čeho ve finále docílili, je vizuální znesympatičtění postav a zabití úžasné někdy-jsi-neskutečnej-kokot-ale-stejně-tě-miluju-kámo chemie. Co se týče kritizované kamery, tak potvrzuji, že je opravdu špatná (příliš roztřesená, s mizerným zoomem a s ještě mizernějšími střihy) a za zmínku tak stojí pouze ústřední hudební motiv a sem tam nějaká trochu povedenější scéna. 2,5*. R.I.P., moje milovaná dánská série. :-( (Allien.9) 3*

Předšlé případy Oddělení Q stály ve stejné míře na výborně vystaveném příběhu a neméně výborně fungující dvojici Kaas-Fares. Atmosféra charakteristická pro skandinávské detektivky pak byla samozřejmostí. Bohužel s přeobsazením a změnou filmařského týmu to všechno zmizelo. Zůstal snad jen ten příběh, ale jeho podání na mě působilo jako nemastná neslaná televizní záležitost na jedno použití. Thomsena mám rád a třeba v Banshee byl naprosto boží, ale tady mi připadal, jako by ho to nebavilo. No a postava Asada byl naprosto nevýrazná. Česká stopa to také nevytrhne, ačkoliv slyšet mateřštinu v cizích produkcích je vždycky fajn. Stejně tak nestačí hezký detail s rozstřelenou hubou. 40% s přivřenýma očima. (Morholt) 2*

Knížky o oddělení Q zbožňuju. Z filmů už jsem tak odvázaná nebyla, ale objevila jsem díky nim několik dánských herců v čele s fantastickým Nikolajem. Pátý díl kvůli přeobsazení VŠECH postav už dopředu čelil kritice z řad fanoušků, a to včetně mě. Do kina jsem tak vyrazila s prakticky nulovým očekáváním... a naštěstí se katastrofa nekonala. Pravdou totiž je, že zatímco v knihách má osobní rovina jednotlivých detektivů poměrně velkou úlohu, ve filmu hraje spíše vedlejší part. Oddělení Q se tentokrát snaží zjistit, co má společného mladý romský uprchlík z České republiky (změna oproti předloze) se zmizením úředníka podezřelého ze zneužívání mladistvých. Ve filmu skutečně uvidíte české romské herce, hlavní zápornou roli dokonce ztvárnil Zdeněk Godla! Když si zvyknete na kontrast dánštiny s českými nadávkami (protože nic jiného od našich herců prakticky neuslyšíte), čeká vás docela slušná podívaná. Pokud jste ale viděli předchozí filmy, jistě si uvědomíte, jak jsou noví Carl s Asadem oproti geniální původní dvojici nevýrazní. Stejně jako celý film. Slušný, ale bohužel zapomenutelný. (kajas) 3*

VELKÁ RECENZE
Když se před dvěma a půl lety zdálo, že se dánská kriminální série o Oddělení Q pomalu uzavírá, ambivalentní pocity byly na místě. Na jednu stranu se totiž jednalo o kvalitní adaptace oblíbených knih a každý ze čtyř vzniklých snímků dokázal fanouška žánru uspokojit; zároveň se však vkrádal pocit, že už není třeba přidávat nic dalšího a upadat do nekonečného koloběhu sequelů. Podobně asi uvažoval i Nikolaj Lie Kaas v hlavní roli bručounského detektiva Carla, který neměl zájem se sérií pokračovat – ovšem i s přihlédnutím k tomu, že se předloňská Složka 64 stala nejnavštěvovanějším dánským filmem všech dob, bylo pravděpodobné, že se konce jen tak nedočkáme.
Autor knižní předlohy Jussi Adler-Olsen totiž zatím napsal osm knižních případů Oddělení Q a poté, co slavná produkční společnost Zentropa natočila první čtyři, se pokračování ujali jejich kolegové z rovněž známého Nordisku. Tato změna byla vynucena prodanými právy na zfilmování, ovšem fanoušci mohli zůstat v klidu: Podobný tvůrčí tým totiž stál třeba za povedeným válečným dramatem V písku – Příslib svobody. Pod taktovkou režiséra Martina Zandvlieta tedy vznikl i Marco, který tuzemského diváka bude zajímat hlavně díky výrazné české stopě; a to jak v příběhu, tak i hereckém obsazení.
V centru dění se totiž ocitá romský chlapec Marco (debutující Luboš Oláh), který z Čech uprchne do Dánska, kde pracuje jeho otec pro nebezpečného mafiána Zolu. Toho si zahrál Zdeněk Godla, který tak opět rozšiřuje repertoár svých rolí a úlohu nepředvídatelného gangstera bez problémů zvládá. Brzy se však ukáže, že Marco viděl něco, co neměl, a jak už to u Oddělení Q chodí, zločinná síť sahá až vysoko do státní správy.
Film se snaží pracovat s podobnými motivy jako předchozí snímky, ale výsledek v řadě momentů působí jako laciná béčková nápodoba úspěšného konceptu. Od prvního setkání je vcelku jasné, kdo je „nečekaným“ záporákem (nebo alespoň jedním z nich), následně sledujeme zamotané pátrání, které nás má k němu dovést. Jenže zatímco předchozí snímky série (a platí to pro lepší kriminálky obecně) se držely procedurálního pachtění detektivů, kteří z náznaků stop v archivech a střípků výpovědí skládají mozaiku toho, co se stalo obvykle před mnoha lety, v Marcovi přicházejí prozření skokově, nemotivovaně a nesmyslně. Neatraktivní a překombinovaný děj opakuje ozkoušené metody, ovšem o poznání nudněji.
Největším problémem je však změna ústřední herecké dvojice. Nikolaj Lie Kaas a Fares Fares tvořili detektivní duo s dobře vybudovanou chemií a pochopitelnou osobní historií. V rámci produkčních změn došlo i k herecké obměně, která ve filmu není nijak komentována. Noví hrdinové spolu ale komunikují jinak a jsou i charakterově trochu odlišní (přestože možná věrnější knižní předloze). Zaki Youssef se snaží Farese napodobit, což v praxi vypadá tak, že neustále nosí čepici a uklidňuje svého kolegu. Toho si zahrál Ulrich Thomsen, jedna z největších dánských hereckých hvězd. V jeho podání však postava Carla Morcka působí jinak než Lie Kaasův raplovitý depkař nad alkoholovou propastí – totiž spíše jako zmatený strýček, který už má to své odpito a odvyšetřováno, a teď se jen snaží doklepat těch pár let do důchodu. A bohužel to nefunguje.
Vedle Godly a Oláha je česká stopa vidět i díky pár měsícům natáčení v Čechách a mnoha našincům ve štábu, čímž tento případ Oddělení Q získává pro tuzemského diváka na atraktivitě. Jinak se však jedná suverénně o nejhorší snímek v sérii a nezbývá než se obávat, jak dopadnou další plánovaná pokračování. Podle Zandvlieta bylo cílem restartovat sérii v drsnějším a temnějším hávu – nakonec však tato severská detektivka jede hodně na volnoběh a kvalitám předchozích dílů se nepřibližuje.

Ocenění:
Robert Awards (Danish Film Awards) (nominace)
2022 - Anders Frithiof August, Martin Zandvliet, Thomas Porsager (Nejlepší adaptovaný scénář) (nominace)
2022 - Martin Hoberg Hedegaard (Nejlepší originální píseň) (nominace)
2022 - Martin Madsen (Nejlepší vizuální efekty) (nominace)

DABING
-

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 5.8.2021 Aerofilms
Premiéra Dánsko: 27.05.2021 Nordisk Film Den.
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé na DVD: (Zatím nevyšlo)
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
 
FILMY V SÉRII
Žena v kleci gastonrolinc.webnode.cz/news/a0275/
Krimi / Thriller, Dánsko / Německo, 2013
Režie: Mikkel Norgaard, Hrají: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares

Zabijáci gastonrolinc.webnode.cz/news/a0272/
Thriller / Krimi, Dánsko / Německo, 2014
Režie: Mikkel Norgaard, Hrají: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares

Vzkaz v láhvi gastonrolinc.webnode.cz/news/a0271/
Krimi / Drama, Dánsko / Německo, 2016
Režie: Hans Petter Moland, Hrají: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares

Složka 64 gastonrolinc.webnode.cz/news/slozka-64-journal-64-2018-119-dansko-nemecko-krimi-mysteriozni-thriller-82/
Krimi / Mysteriózní, Dánsko / Německo, 2018
Režie: Christoffer Boe, Hrají: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares

Marco gastonrolinc.webnode.cz/news/marco-marco-2021-125-dansko-krimi-50/
Drama / Krimi, Dánsko, 2021
Režie: Martin Zandvliet, Hrají: Ulrich Thomsen, Zaki Youssef

SOUNDTRACK
Nevyšel
 
Tvůrci a herci
Martin Zandvliet (Režie), Mikael Chr. Rieks (Produkce), Sune Martin (Hudba), Aske Alexander Foss (Kamera), Per Sandholt (Střih), Per K. Kirkegaard (Střih), Tanja Grunwald (Casting), Arwa Salmanova  (Casting), Gitte Malling (Scénografie), Susie Bjornvad (Kostýmy), Lars Ginzel (Zvuk), Martin Saabye (Zvuk), Tina Helmark (Masky), Anders Frithiof August (Scénář), Ulrich Thomsen (Herec), Zaki Youssef (Herec), Sofie Torp (Herec), Anders Matthesen (Herec), Luboš Oláh (Herec), Henrik Noél Olesen (Herec), Thomas W. Gabrielsson (Herec), Lisa Carlehed (Herec), Caspar Phillipson (Herec), Louise Gammelgaard (Herec), Mads Reuther (Herec), Zdeněk Godla (Herec), Julius Oračko (Herec), David Oláh (Herec), Joen Bille (Herec), Shanti Roney (Herec), Mikkel Arndt (Herec), Cecilie Beck (Herec)
 
2021/125/Dánsko/Krimi
 
Zajímavost k filmu
-
 
Odkazy
 

 

JEDNOU VĚTOU
„Oddělení Q na stopě monstrózního zločinu s českými kořeny."

OBSAH
Čtrnáctiletého Marca dopadne policie na dánských hranicích ve vlaku z České republiky. Jak se dostal k pasu pohřešovaného státního úředníka obviněného ze sexuálního zneužívání? A proč odmítá vypovídat a prchá před gangem zabijáka Zoly (Zdeněk Godla)? Oddělení Q, série dánských detektivních thrillerů podle bestsellerů Jussiho Adler-Olsena, přichází s novým filmovým pokračováním. Tým detektivů v čele s Carlem Morckem a jeho asistentem Asadem se tentokrát pustí do rozplétání případu utajené dávné vraždy, jejíž stopy sahají až do České republiky. (Aerofilms)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Opravdu jsem nepochopila, proč se po třetím (!!!) filmu rozhodli pro kompletní přeobsazení. Oficiální vyjádření hovořilo o nespokojenosti autora předlohy se zobrazením postav. OK, to bych dejme tomu i pochopila, ale mohl by mi někdo ukázat, v čem je ten avizovaný rozdíl?!? Nový Carl je stále stejný zoufalec, nový Asad je stále poměrně atraktivní a na jeho back story se z vysoka kašle a nová Rose se předloze dokonce vzdálila, takže jediné, čeho ve finále docílili, je vizuální znesympatičtění postav a zabití úžasné někdy-jsi-neskutečnej-kokot-ale-stejně-tě-miluju-kámo chemie. Co se týče kritizované kamery, tak potvrzuji, že je opravdu špatná (příliš roztřesená, s mizerným zoomem a s ještě mizernějšími střihy) a za zmínku tak stojí pouze ústřední hudební motiv a sem tam nějaká trochu povedenější scéna. 2,5*. R.I.P., moje milovaná dánská série. :-( (Allien.9) 3*

Předšlé případy Oddělení Q stály ve stejné míře na výborně vystaveném příběhu a neméně výborně fungující dvojici Kaas-Fares. Atmosféra charakteristická pro skandinávské detektivky pak byla samozřejmostí. Bohužel s přeobsazením a změnou filmařského týmu to všechno zmizelo. Zůstal snad jen ten příběh, ale jeho podání na mě působilo jako nemastná neslaná televizní záležitost na jedno použití. Thomsena mám rád a třeba v Banshee byl naprosto boží, ale tady mi připadal, jako by ho to nebavilo. No a postava Asada byl naprosto nevýrazná. Česká stopa to také nevytrhne, ačkoliv slyšet mateřštinu v cizích produkcích je vždycky fajn. Stejně tak nestačí hezký detail s rozstřelenou hubou. 40% s přivřenýma očima. (Morholt) 2*

Knížky o oddělení Q zbožňuju. Z filmů už jsem tak odvázaná nebyla, ale objevila jsem díky nim několik dánských herců v čele s fantastickým Nikolajem. Pátý díl kvůli přeobsazení VŠECH postav už dopředu čelil kritice z řad fanoušků, a to včetně mě. Do kina jsem tak vyrazila s prakticky nulovým očekáváním... a naštěstí se katastrofa nekonala. Pravdou totiž je, že zatímco v knihách má osobní rovina jednotlivých detektivů poměrně velkou úlohu, ve filmu hraje spíše vedlejší part. Oddělení Q se tentokrát snaží zjistit, co má společného mladý romský uprchlík z České republiky (změna oproti předloze) se zmizením úředníka podezřelého ze zneužívání mladistvých. Ve filmu skutečně uvidíte české romské herce, hlavní zápornou roli dokonce ztvárnil Zdeněk Godla! Když si zvyknete na kontrast dánštiny s českými nadávkami (protože nic jiného od našich herců prakticky neuslyšíte), čeká vás docela slušná podívaná. Pokud jste ale viděli předchozí filmy, jistě si uvědomíte, jak jsou noví Carl s Asadem oproti geniální původní dvojici nevýrazní. Stejně jako celý film. Slušný, ale bohužel zapomenutelný. (kajas) 3*

VELKÁ RECENZE
Když se před dvěma a půl lety zdálo, že se dánská kriminální série o Oddělení Q pomalu uzavírá, ambivalentní pocity byly na místě. Na jednu stranu se totiž jednalo o kvalitní adaptace oblíbených knih a každý ze čtyř vzniklých snímků dokázal fanouška žánru uspokojit; zároveň se však vkrádal pocit, že už není třeba přidávat nic dalšího a upadat do nekonečného koloběhu sequelů. Podobně asi uvažoval i Nikolaj Lie Kaas v hlavní roli bručounského detektiva Carla, který neměl zájem se sérií pokračovat – ovšem i s přihlédnutím k tomu, že se předloňská Složka 64 stala nejnavštěvovanějším dánským filmem všech dob, bylo pravděpodobné, že se konce jen tak nedočkáme.
Autor knižní předlohy Jussi Adler-Olsen totiž zatím napsal osm knižních případů Oddělení Q a poté, co slavná produkční společnost Zentropa natočila první čtyři, se pokračování ujali jejich kolegové z rovněž známého Nordisku. Tato změna byla vynucena prodanými právy na zfilmování, ovšem fanoušci mohli zůstat v klidu: Podobný tvůrčí tým totiž stál třeba za povedeným válečným dramatem V písku – Příslib svobody. Pod taktovkou režiséra Martina Zandvlieta tedy vznikl i Marco, který tuzemského diváka bude zajímat hlavně díky výrazné české stopě; a to jak v příběhu, tak i hereckém obsazení.
V centru dění se totiž ocitá romský chlapec Marco (debutující Luboš Oláh), který z Čech uprchne do Dánska, kde pracuje jeho otec pro nebezpečného mafiána Zolu. Toho si zahrál Zdeněk Godla, který tak opět rozšiřuje repertoár svých rolí a úlohu nepředvídatelného gangstera bez problémů zvládá. Brzy se však ukáže, že Marco viděl něco, co neměl, a jak už to u Oddělení Q chodí, zločinná síť sahá až vysoko do státní správy.
Film se snaží pracovat s podobnými motivy jako předchozí snímky, ale výsledek v řadě momentů působí jako laciná béčková nápodoba úspěšného konceptu. Od prvního setkání je vcelku jasné, kdo je „nečekaným“ záporákem (nebo alespoň jedním z nich), následně sledujeme zamotané pátrání, které nás má k němu dovést. Jenže zatímco předchozí snímky série (a platí to pro lepší kriminálky obecně) se držely procedurálního pachtění detektivů, kteří z náznaků stop v archivech a střípků výpovědí skládají mozaiku toho, co se stalo obvykle před mnoha lety, v Marcovi přicházejí prozření skokově, nemotivovaně a nesmyslně. Neatraktivní a překombinovaný děj opakuje ozkoušené metody, ovšem o poznání nudněji.
Největším problémem je však změna ústřední herecké dvojice. Nikolaj Lie Kaas a Fares Fares tvořili detektivní duo s dobře vybudovanou chemií a pochopitelnou osobní historií. V rámci produkčních změn došlo i k herecké obměně, která ve filmu není nijak komentována. Noví hrdinové spolu ale komunikují jinak a jsou i charakterově trochu odlišní (přestože možná věrnější knižní předloze). Zaki Youssef se snaží Farese napodobit, což v praxi vypadá tak, že neustále nosí čepici a uklidňuje svého kolegu. Toho si zahrál Ulrich Thomsen, jedna z největších dánských hereckých hvězd. V jeho podání však postava Carla Morcka působí jinak než Lie Kaasův raplovitý depkař nad alkoholovou propastí – totiž spíše jako zmatený strýček, který už má to své odpito a odvyšetřováno, a teď se jen snaží doklepat těch pár let do důchodu. A bohužel to nefunguje.
Vedle Godly a Oláha je česká stopa vidět i díky pár měsícům natáčení v Čechách a mnoha našincům ve štábu, čímž tento případ Oddělení Q získává pro tuzemského diváka na atraktivitě. Jinak se však jedná suverénně o nejhorší snímek v sérii a nezbývá než se obávat, jak dopadnou další plánovaná pokračování. Podle Zandvlieta bylo cílem restartovat sérii v drsnějším a temnějším hávu – nakonec však tato severská detektivka jede hodně na volnoběh a kvalitám předchozích dílů se nepřibližuje.

Ocenění:
Robert Awards (Danish Film Awards) (nominace)
2022 - Anders Frithiof August, Martin Zandvliet, Thomas Porsager (Nejlepší adaptovaný scénář) (nominace)
2022 - Martin Hoberg Hedegaard (Nejlepší originální píseň) (nominace)
2022 - Martin Madsen (Nejlepší vizuální efekty) (nominace)

DABING
-

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 5.8.2021 Aerofilms
Premiéra Dánsko: 27.05.2021 Nordisk Film Den.
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé na DVD: (Zatím nevyšlo)
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

FILMY V SÉRII
Žena v kleci
Krimi / Thriller, Dánsko / Německo, 2013
Režie: Mikkel Norgaard, Hrají: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares

Zabijáci
Thriller / Krimi, Dánsko / Německo, 2014
Režie: Mikkel Norgaard, Hrají: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares

Vzkaz v láhvi
Krimi / Drama, Dánsko / Německo, 2016
Režie: Hans Petter Moland, Hrají: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares

Složka 64
Krimi / Mysteriózní, Dánsko / Německo, 2018
Režie: Christoffer Boe, Hrají: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares

Marco
Drama / Krimi, Dánsko, 2021
Režie: Martin Zandvliet, Hrají: Ulrich Thomsen, Zaki Youssef

www.fdb.cz/film/marco-marco-effekten/184039
www.kfilmu.net/film/marco/