Magnolia / Magnolia (1999/188/USA/Drama) 83%

26.01.2022 11:37
JEDNOU VĚTOU
„Devět příběhů, jeden den, jedno místo..."

OBSAH
Divné věci se dějí pořád. Někdy za to možná může souhra životních náhod, jindy lidé, kteří činí omyly, páchají hříchy, konají zlé i dobré skutky. Anebo jsou za vším "nebesa" hrozící apokalypsou a přitom dávají novou naději a snad i možnost začít znovu. O tom všem vypráví film Magnolia prostřednictvím devíti příběhů, jež se navzájem prolínají v barvité mozaice, propojené televizní znalostní show. Hrdiny jsou umírající otec, televizní producent, jeho mladá žena, slavný syn, učící muže, jak svést a zničit ženy, chlapec s neuvěřitelnou pamětí, ohleduplný ošetřovatel, po lásce toužící policista, muž, jenž byl v dětství považován za génia a těžko se smiřuje se svou upadající existencí, na smrt nemocný moderátor televizní soutěže a ztracená dcera. Ti všichni a jejich blízcí se díky řadě značně absurdních náhod dostávají do nečekaných situací, které mění běh jejich života a vedou je na práh pekla i k novým nadějím... Všechny příběhy se odehrávají v jednom městě a během jednoho dne, místem děje se stala ulice Magnolia vedoucí východozápadně přes losangeleskou předměstskou část San Fernando Valle(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Tenhle komentář nebude příjemný a už vůbec nebude pozitivní. V Magnolii se totiž mluví hlavně o náhodách a já bych rád taky jednu přidal, i když se stala zrovna nedávno. To co se děje tady, to, co se začíná rozvíjet, má dozajista strhující pád, ale po chvíli to umlkne a já vlastně koukám na příběhy několika lidí míchající a proplétající se obdivuhodně do sebe, jenže během filmu se nic neděje, až nakonec jedna velká náhoda zamíchá kartami a ukáže jaká je to vlastně náhoda, že dokáže změnit celý život. Ale porovnejte fakt, který právě popíšu. Nedávno myslivec zastřelil svojí třináctiletou dceru...omylem. Při lovu mířil vysoko nad sebe a když pomalu ušlapával pozádu tak zakopl o kořen a při pádu vystřelil ještě jednou ze své brokovnice....Svojí dceru měl při lovu poprvé a vlastně jí tam ani brát neměl. Je tohle konec? Je. Tahle náhoda má od té filmové naprosto opačný charakter. Teď je otázka co si o tomhle filmu a pojmu náhoda vlastně mám myslet. Nejhorší na tom všem je, že to může potkat kohokoliv a my s tím absolutně nic nenaděláme. Tak těžký je život. Nebýt konce tohoto filmu, nestál by za nic, až na pár výborných výkonů, ale protože tam právě byla ta náhoda, mělo to něco do sebe. No a prý, že tento film depresivní... (Malarkey) 3*

Pokud je film dlouhej jak tejden, tak k němu nemám naprosto žádnou důvěru, ale zde zafungovalo jméno Paul Thomas Anderson skutečně na výbornou a risknul jsem to. Po zkouknutí je délka filmu to poslední co bych hodnotil záporně, byla opravdu potřeba k většímu souznění s postavama a jejich osudem. Těžko říci proč nejsem tak nadšen jako uživatelé z mé TOP. Možná jsem čekal až moc, možná jsem čekal větší zapadnutí všech těch příběhů do sebe, no ať tak nebo tak určitě jsem nečekal padající žáby, ale s nima je to vlastně stejný jako s celým filmem, to se prostě někdy stává, jenže já na to asi nebyl připraven, že se to stane právě teď. To sice nebyla jediná věc na kterou jsem nebyl připraven, ale ta druhá věc, fantastické herecké výkony všech herců mě nenutí ani chvíli přemýšlet jestli by mohli zahrát jinak a lépe, nemohli. Hrozně mě mrzí, že stejný a jednoznačný názor nemám i na samotný film. Nicméně jasno budou mít určitě feministky na adresu postavy Toma Cruise a jeho hlášky už mají jisto jistě vytesané na zdi svých "válečných pracoven". Já jsem se zase sem pokusil vytesat svou rozpolcenost z tohoto příběhu. Na jedné straně krásný pocit v mém srdci, na straně druhé, pocit příběhové nedotaženosti v mé hlavě. (Enšpígl) 3*

188 minut uteklo jako voda, ve které jsem se topil, takže po Shyamalanových Znameních a pár jiných kouscích tu máme další, u kterého s Tylerem poplaveme proti proudu názorového mainstreamu. Ne že by Magnoliu neshazovali i jiní, ale s Tylerem jsme zajedno ve většině momentů, které rozhodly o hodnocení dvěma hvězdami. Hloubku, šířku, výšku nebo jiný rozměr Magnolie nevidím. Asi leží nebo stojí, ale spíš se nachází v pro mě nepojmenovatelné poloze kdesi daleko mimo moje chápání. Výsledek? Tři hodiny jsem zíral na samy o sobě výborné herecké výkony, které v souhře neměly žádný efekt. Takovou přehlídku divných lidí jsem neviděl dlouho předtím ani potom, navíc celá pointa nebo spíš úvod filmu mluví o něčem, čemu odmítám věřit, takže bodový zisk z tohoto tématu je nula. Nejvíc mě zasáhl Tom Cruise, který vtrhne na plátno jako lavina (a je stejně pokrytecký jako celá Magnolia), nicméně pronese onu větu, která byla velice silným momentem, a kterou cituje Tyler, takže ji nebudu přepisovat. A co hudba? Stejně divná jako film...zkrátka a dobře, P. T. Anderson není ten, komu budu zobat z ruky... (Gemini) 2*

VELKÁ RECENZE
Co už víme o "božím plánu"? Určujeme si svůj osud sami, anebo jsme jen hříčkou zlomyslné náhody a černým humorem obdařené prozřetelnosti? Co ten mladík, který skákal ze střechy, aby se zabil, a místo co by upadl do vhodně umístěné sítě, skonal bludným výstřelem své matky, která chtěla trefit otce a omylem skolila syna, který právě letěl okolo? Nehledě na to, že tu pušku před časem nabil on sám! A co ten nešťastný potápěč, kterého našli v plné výzbroji na stromě? Divné věci se stávají pořád...
Úvod nového filmu Paula Thomase Andersona (Gambler, Hříšné boogie) ovšem není jen samoúčelnou sbírkou kuriozit. Určuje pravidla hry, jejímž základním pravidlem je, že žádná pravidla nemá. V tomto světě náhod a shod okolností nelze spoléhat na logiku a pravděpodobnost a vy na to buď přistoupíte a užijete si následující tři hodiny bez trýzně zpozdilé touhy po realismu, anebo nepřistoupíte a tatáž touha vás pravděpodobně během první půlhodiny vyžene z kina.
Takže - místo děje: losangeleské San Fernando Valley. Čas: jeden den a jedna noc. Protagonisté: devět. Mediální magnát Earl Partridge (Jason Robards), jenž umírá na rakovinu. Jeho žena Linda (Julianne Mooreová). Jeho ošetřovatel Phil (Philip Seymour Hoffman). Jeho "ztracený" syn Frank (Tom Cruise). Moderátor jedné z Partridgeových show, kvízu "Co děti vědí?", Jimmy Gator (Philip Baker Hall), rovněž umírající na rakovinu. Jeho "ztracená" dcera Claudia (Melora Waltersová). Dětská hvězda kvízu, geniální Stanley. Bývalá hvězda kvízu Donnie Smith (William H. Macy). Policejní důstojník Jim Kurring (John C. Reilly). Ti všichni se během onoho bouřlivého deštivého dne budou setkávat - doslova i symbolicky, neboť kromě společného životního prostoru je povětšinou pojí i hledání téhož - odpuštění, vykoupení a lásky. Jejich příběhy se totiž (a zdaleka ne náhodou) zrcadlí jeden v druhém. Otcové se dávno odcizili svým dětem (všichni tři včetně otce malého Stanleyho, který je na nejlepší cestě) a usilují o odpuštění svých hříchů. Jejich děti v sobě nesou různě maskované trauma - Frank píše a prodává příručky typu "sveď a znič", pozvedávající mužskou sebedůvěru v jednání se ženami, Claudia je závislá na drogách a neví, co slovo sebedůvěra znamená, Stanley hledá jistotu odpovědí v knihách - aniž má šanci ji kdy najít (jak je vidno u jeho "předchůdce" Donnieho). Manželky trpí zpochybněním svého vlastního přesvědčení - Jimmyho žena se ocitá v troskách jistoty své lásky, Linda naproti tomu přehlíží zbytky svého cynismu, z nějž neočekávaně vyrostla láska.
Jen dva lidé se vymykají tomuto vzorci rodinného smutku - dobrácký ošetřovatel Phil, usilující zprostředkovat svému umírajícímu pacientovi poslední setkání se synem, a mírumilovný policista Jim, jehož snaha pomáhat lidem překonává i jeho profesionální neschopnost. Tito jediní šťastně nevinní vstupují z vůle autora jako ¨čistí anděléˇ do spleti traumatizujících mezilidských vztahů, aby konali dobro.
Nebeská terminologie přitom není zdaleka náhodná, protože vyšší moc má v tomto příběhu (neboť jde vlastně o příběh jediný) své podstatné slovo. Den, v němž osudy všech hrdinů začínají, rozvíjejí se, kulminují i doznívají, je totiž frázován v kapitolách uvedených údajem o počasí, které předznamenává další fáze (melo)dramatu, a katarze je vyprovokována a provázena už nepokrytým, takřka apokalyptickým zásahem nebes (neprozradím, jen pro vzdělané napovím - druhá kniha Mojžíšova, kapitola 7, verš 26).
Boží vůle jako přijatelná varianta náhody tak více či méně zjevně prolíná celým filmem ve výsměšném kontrastu k pochybné víře v racionalitu, tak jak ji ad absurdum demonstruje obludná vědomostní soutěž ¨geniálníchˇ dětí. Relativní cenu ověřitelných faktů si proto nejbolestněji uvědomuje právě Donnie, jemuž kdysi encyklopedické znalosti přinesly slávu, ale nedaly mu návod na život, v němž tragikomicky selhává ve všem včetně pošetilé touhy po lásce pohledného barmana.
Andersonův příběh má své oprávnění právě jen v onom dokonale stylizovaném světě melodramatu, plném vypjatých emocí a velkých gest, v němž se hrdinové úlevně osvobozují od tíživé povinnosti ¨společenské přijatelnostiˇ a jsou dokonale upřímní. Jen v tomto světě mohou zcela legitimně pronášet pravdivé banality, kýčovité monology a sentimentální vyznání. A ono to funguje, dokonce lépe než v jiných podobných "kolektivních filmech z amerického života" - Robert Altman promine. Důvody jsou celkem tři.
Prvním je dokonale promyšlený scénář, jemuž se (vedle již zmíněné důsledné stylizace a zřetelného odstupu od a nebo spíše nad realitu) daří udržet v dokonalých proporcích všech devět minipříběhů. Ty nejenže se (jak bývá občas zvykem) z filmu postupně nevytrácejí, ale dokonale fungují i navzájem, neboť jejich určitá příbuznost dovoluje Andersonovi volně přecházet mezi postavami i v rámci jedné situace (tak Jimmy Gator například mluví o své dceři, ale divák sleduje Franka, pro něhož platí totéž apod.).
Druhým nepřehlédnutelným pozitivem Magnolie je hudba, která je dílem jak skladatele Jona Briona, tak písniček Aimee Mannové. Její skladba Wise Up nejenže Andersona inspirovala při psaní scénáře, ale jí patří i jedna z nejpůvabnějších sekvencí filmu. Oné deštivé smutné noci si ji pouští zfetovaná, zoufalá Claudie a začne si zpívat s ní, aby se k ní postupně přidali všichni ostatní, včetně umírajícího Earla, a předávali si ji na znamení své vnitřní příbuznosti. Magické.
Posledním (ne však nejmenším) kladem filmu je herecké obsazení, v němž se sešli z velké části Andersonovi oblíbenci z předchozích snímků - William H. Macy, Melora Waltersová, John C. Reilly, Philip Seymour Hoffman, Philip Baker Hall či Julianne Mooreová - a nově především Jason Robards a Tom Cruise. Je nemožné hodnotit jednotlivě výkon každého z nich, spokojme se tudíž s konstatováním, že tu nenajdeme slabé místo, a zmiňme se jen o Julianne Mooreové coby překvapeně zamilované nastávající vdově, už kvůli její velké hysterické scéně z lékárny, kde se snaží získat půl vagonu opiátů, a především o Tomu Cruiseovi. Nejen proto, že byste od něj hereckou účast v tomto typu filmu nečekali, ale především proto, že v postavě Franka Mackeyho podává svůj životní výkon, právem oceněný Zlatým glóbem a nominovaný na Oscara. Těžko rozhodnout, zda je lepší v neodolatelné sekvenci své sexuálně agresivní přednášky anebo dramatického rozhovoru, v němž svádí souboj se zvídavou reportérkou, jež touží odhalit jeho minulost.
Je-li možné Magnolii něco vyčíst, pak snad jen drobnost, která je zřejmě nevyhnutelným důsledkem natolik široce rozvětveného dějového schématu a tříhodinové stopáže - a totiž určitou ztrátu tempa někde na konci druhé hodiny. Ovšem vedle potěšení, které lze pociťovat z Andersonova filmařského talentu, je to jen nepatrná vada na kráse.

PODROBNÝ POPIS FILMU
V úvodu filmu režisér a scenárista Paul Thomas Anderson odvypráví tři příběhy. V jednom poskládá příjmení známých zločinců do názvu ulice, v níž spáchali vraždu. Ve druhém příběhu vypráví o mrtvém potápěčič, kterého našli na stromě. V posledním vypráví o neúspěšný pokusu o sebevraždu, která je překlasifikována na spoluvinu v případě vlastní vraždy. Všechny příběhy mají být demonstrací toho, že některé věci, ať už jsou sebevíc bizarní a nepravděpodobné, se někdy prostě stávají. Cílem režiséra je přimět diváka, aby se stal více otevřený k nečekaným událostem. Současně chce diváka přimět k tomu, aby přistoupil na jeho pravidla hry a nechal se vtáhnout do děje a unášet sledem události, které mají jen malou šanci, že by se skutečně staly, a když už by se staly, tak pouze ve filmu.
Policejní důstojník Jim Kurring vyšetřuje nahlášený zločin a ve skříni najde tělo mrtvé ženy. Dixon, chlapec ze sousedního bytu, se mu snaží říct, kdo tu ženu zavraždil, ale Jim jej odmítne vyslyšet. Jim jde do bytu Claudie Wilsonové. Claudini sousedi volali policii poté, co ona měla potyčku s jejím otcem. V televizní dětské soutěži je hostem Jimmy Gator, hraje hlasitá hudba a Claudie šňupe kokain. Jim nevěděl o její závislosti, ona jej přesto přitahuje. Ptá se jí, zda by šla na schůzku, ona odpoví, že ano.
Jimmy, host v nekonečném kvízu s názvem Co děti vědí? (anglicky What Do Kids Know?), má rakovinu a před sebou jen pár měsíců života. Ten večer se poprvé v show představí nové zázračné, jde o Stanleye Spectora. Jeho otec jej pronásleduje, protože chce získat peníze z jeho výher, současně je Stanley ponižován okolními dospělými, když jej odmítají během komerční přestávky pustit do koupelny. Když show opět začne, pomočí se, ztuhne, cítí se ponížen, protože si uvědomí co se stalo. Jimmy, přestože je nemocný, se opije, vstoupí na scénu, kde se zhroutí, přesto požaduje, aby show pokrčovala dále. Stanley se odmítá vrátit do posledního kola.
Donnie Smith, bývalý šampion Co děti vědí? (anglicky What Do Kids Know?), sleduje show z baru. Donnieho rodiče utratili všechny peníze, které vyhráli jako dítě. Při zásahu blesku došlo k poškození jeho psychiky. Právě byl propuštěn z práce u firmy Solomon & Solomon, což je obchod s elektronikou, protože neustále přicházel pozdě a jeho prodeje byly nízké. Je posedlý tím, že chce mít krásné rovné zuby, ale nemá peníze na rovnátka. Vymýšlí plán, jak se dostat do firmy, aby mohl ukrást nějaké peníze svým bývalým šéfům.
Bývalý producent show, Earl Partridge, má také rakovinu. Earlova sexy manželka Linda mu krade recepty, na které má předepsané morfium, když je ošetřován Philem Parmou. Earl požádá Phila, aby našel jeho odcizeného syna, Franka Mackeyho, který je nyní motivační řečník, a který vyučuje kurz svádění. Frank s pomocí televize a teleshoppingu vybudoval impérium. Frank je právě uprostřed rozhovoru s novinářem, který mu odhaluje, že ví, že jeho otec umírá na rakovinu a že on se bude muset postarat o svou matku. Frank vybouchne vzteky právě v okamžiku, kdy se k němu dostane Phil.
Linda jde za Earlovým právníkem a prosí jej, aby přiměl Earla změnit poslední vůli. Připouští, že se provdala za Earla pro peníze, ale že ho teď miluje. Advokát jí navrhuje, aby se vzdala nároku na dědictví a odmítla Earlovy peníze, které by pak dostal Frank. Linda odmítá jeho radu a odchází naštvaná. Linda nadává Philovi, že hledá Franka, ale později se mu omlouvá. Jde na parkoviště, kde zapije hrst léků na předpis alkoholem. Dixon najde Lindu v jejím autě, je téměř bez známek života, zavolá sanitku a vezme ji peníze z kabelky.
Jim před schůzkou s Claudií pronásleduje zločince, několikrát vystřelí a při pronásledování ztratí zbraň. Když se setká s Claudií, domluví se, že k sobě budou upřímní, a přizná se jí, že je policista, a že nebyl na rande od doby, co se před třemi lety rozvedl. Claudia mu říká, že ji bude asi kvůli jejím problémům nenávidět, ale Jim ji ujišťuje, že na její minulosti nezáleží. Políbí ji, ale ona uteče.
Jimmy Gator jde domů ke své ženě Rose a přiznává se jí, že ji podváděl. Jimmy se ptá se, proč s ním Claudia nemluví, Rose Jimmymu přiznává, že Claudia věří, že ji jako malou sexuálně zneužíval a týral. Rose chce vědět, zda je to to pravda, ale Jimmy říká, že si nepamatuje, zda Claudii někdy zneužíval a týral. Rose řekne Jimymu, že si zaslouží, aby zemřel sám, a odchází od něj. Jimy se rozhodne zabít.
Donnie ukradne peníze z sejfu firmy Solomon & Solomon. Když se později rozhodne, že peníze vrátí, již nemůže, protože se mu zasekl klíč v zámku a on nemůže odemknout. Leze po požárním schodišti, aby se dostal na střechu, kde vidí Jima. Náhle z nebe začnou padat žáby, stane se něco, co má dalekosáhlé důsledky: když se Jimy chystá zabít, propadne několik žab světlíkem, jedna mu spadne na ruku zrovna ve chvíli, kdy chce zmáčknout spoušť, výstřel zasáhne televizi, která způsobí zkrat a požár v domě; Rose havaruje se svým autem, když jede za Claudii, jde k ní a obě se smíří, na střechu auta padají další žáby; Stanley se schoval ve školní knihovně a v úžasu sleduje padající žáby; na Donnieho spadne žába v okamžiku, kdy se snaží dostat zpět do obchodu, uklouzne, přičemž si vybije všechny zuby, jde se schovat pod střechu čerpací stanice, kde je Jim; Frank vyčítá Earlovi, že byl mizerný otec, Earl, omámený morfiem umírá, Frank sleduje padající žáby; sanitka, která veze Lindu, dostane na cestě plné žab smyk a havaruje.
Jim poradí Donniemu jak dál, a pomůže mu vrátit peníze; jeho ztracená zbraň náhle spadne z nebe. Když jde Stanley spát, řekne otci, že k němu musí být lepší, ale jeho otec jej ignoruje a řekne mu, aby šel do postele. Jim chce vidět Claudii, říká jí, že chce urovnat věci mezi nimi, ona se místo odpovědi jen usměje. Frank jde do nemocnice za Lindou, která se zotavuje z pokusu o sebevraždu. Je slyšet jak Stanley stále opakuje: „Opravdu se to všechno děje. Opravdu se to všechno děje.“

O NATÁČENÍ
Postavy, které zápolí s nedostatkem lásky a nadbytkem nevysvětlitelných událostí, kladou vysoké nároky na herecké obsazení. Paul Thomas Anderson svůj film psal pro tým herců, které zná a důvěřuje jim, a přibral i pár nových tváří.
Průsečíkem všech příběhů v Magnolii je Earl Partridge, umírající muž, který chce v posledních okamžicích svého života napravit chyby, kterých se dopustil. Partridge ztvárnil JASON ROBARDS, který předtím s Andersonem nikdy nepracoval. Robardse překvapila hodnověrnost scénáře. "Ten scénář mě zaskočil, protože tak upřímně vypovídá o životě, o odcizení a vztazích s rodiči a dokonce i o smrti," říká. "Ta jeho až románová podoba mě uchvátila. Žádná z rolí nebyla pro hvězdu. Všechny postavy byly rovnocenné. Byl to prostě kus každodenního života."
Role umírajícího muže Robardse, který se sám zrovna vyléčil z téměř smrtelné choroby, zaujala. "Bylo to něco jako proroctví, že mi nabídli roli člověka, který odchází ze života," dodává. "Bylo to pro mě jako dělané, že tu roli vezmu a vnesu do ní to, co tom vím."
Earl Partridge chce před svou smrtí vidět svého zavrženého syna, Franka T. J. Mackeye, který se - stejně jako jeho otec - dostal do světa televize, i když na dosti odlišnou pozici. Frank T. J. Mackey je guru ve svádění, kouzelník s thymolinovým úsměvem, který prodává drahé, ale oblíbené kurzy, kde se muži učí, "jak to zvládnout se ženami". Mackeye hraje TOM CRUISE, který se na Paula Thomase Andersona s nabídkou spolupráce obrátil poté, co viděl Hříšné boogie. Anderson napsal roli Mackeye Cruisovi přímo na tělo. Producentka JoAnne Sellarová uvádí: "Tom na scénář reagoval velmi pozitivně. Po několika setkáních s Paulem řekl, že do toho půjde. Podle mě to bylo vážně úžasné, že do toho šel s takovou důvěrou, protože Frank Mackey je velmi riskantní role."
O zprostředkování setkání mezi Earlem Partridgem a Frankem Mackeym se snaží Partridgeův oddaný ošetřovatel Phil Parma, ztvárněný PHILIPEM SEYMOUREM HOFFMANEM, který hrál již v Andersonových předchozích filmech Hard Eight a Hříšné boogie. Hoffman nabízí překvapivé pojetí citově zaujatého ošetřovatele, který se ze všech sil snaží, aby se jeho pacient mohl před smrtí smířit se synem. "On má k Earlu Partridegovi velice silný citový vztah," vysvětluje Hoffman. "Od té chvíle, kdy Phil pochopí, že Earl už brzy zemře, stane se z něj doslova citová troska, protože se to toho člověka skutečně platonicky zamiloval."
Hoffman dodává: "Líbilo se mi, že to není takový ten typický ošetřovatel v bílých kalhotách a nemocniční košili, který se v okamžiku, když dostane zaplaceno a vyjde ze dveří, už o nic víc nestará. Tenhleten chlap je vážně hrdý na to, že každodenně přichází do styku s událostmi okolo života a smrti. Líbilo se mi, že po mě Paul chtěl něco úplně jiného - a tenhle film JE něco úplně jiného. A to je něco, čeho se člověk vážně rád zúčastní."
Hoffman si byl výjimečnosti své role v rámci filmu vědom. "Má postava je ve filmu jediná, která se nesnaží začínat znovu, která se nezabývá svou minulostí. Ale i já jsem vtažen do těch snah o nápravu věcí," vysvětluje. "Celý ten film je prostoupen tím pocitem, že se každou chvíli může stát cokoliv. Takže pokud si myslíte, že byste měli něco konkrétního v životě vykonat, raději s tím začněte hned."
Stejně tak se do Earla Partridge zamiluje jeho mladá žena Linda, což je pro ni značně překvapivé, protože si ho brala jen a pouze pro peníze. Nyní je nervově labilní Linda závislá na lécích, zpytuje své svědomí a snaží se napravit chyby, jichž se ve svém manželství dopustila. Lindu ztvárnila JULIANNE MOOREOVÁ, která byla za svou roli ve filmu Hříšné boogie nominována na Oscara.
Mooreovou na roli v Magnolii přitahovalo to, že hraje osobu, která je "skoro půl filmu hysterická". Mooreová se chtěla dostat pod vnější přecitlivělost své postavy tak, aby byla, jak říká, "doopravdy lidská". "Víte, je to žena, která má na první pohled všechno - velké diamantové prsteny a kožich -, ale která odvrhla všechno duchovní. A nyní, v tom vrcholném okamžiku, si uvědomuje, že zůstane sama, že ve skutečnosti nemá vůbec nic a že v životě učinila několik velmi špatných rozhodnutí. Svým způsobem je to až operní postava," poznamenává Mooreová. "Přitahovalo mě na tom, že mám hrát velmi přirozeně a zároveň velmi citově, s velkými gesty, avšak přesto jaksi s nohama na zemi."
Vliv Earla Partridge sahá i mimo hranice jeho rodiny, až k muži, který moderuje nejoblíbenější televizní soutěžní pořad. Je to Jimmy Gator ze soutěže "Co vědí děti?" I přesto, že je jedním z nejlépe vypadajících televizních idolů v Americe, Jimmyho skutečný život by jeho image dokázal v mžiku zlikvidovat. PHILIP BAKER HALL, který zaujal filmové kritiky už svou rolí hazardního hráče z Hříšného boogie, ztvárnil Jimmy Gatora jako člověka, jehož televizní maska vezme rychle za své.
Hall vysvětluje: "Jimmy po celý svůj život lidi zesměšňoval a tyranizoval, ale na veřejnosti je znám jako laskavý a přátelský, až otcovský typ člověka, jako televizní zdroj dobré zábavy. Nyní se jeho život chýlí ke konci a stojí před otázkami, na které nezná odpověď. Má tak asi dvanáct hodin na to, aby napravil chyby za šedesát let, aby se pokusil dát do pořádku to, co ho trápí, a aby mu jeho dcera odpustila."
Jimmy Gator zároveň i dál moderuje soutěž "Co vědí děti?", která z mladého Stanleyho Spectora udělala dětského televizního hrdinu. Stanley je geniální dítě hnané neukojitelnou touhou po vzdělání a zná odpověď na každou věcnou otázku. Na otázku, proč ho jeho otec nemá rád, však odpověď nezná. Filmaři dlouho hledali dítě, které by působilo intelektuálně sebejistým a zároveň dětsky bezbranným dojmem. Nakonec jej našli v JEREMYM BLACKMANOVI, pro kterého se Magnolia stala celovečerním debutem.
Sám Blackman je držitelem ceny udělované prezidentem Spojených států za vynikající akademické výkony, a měl tudíž možnost značně se do své role vcítit. "Stanley už je génius, ale podle mě by se mu žilo mnohem lépe, kdyby mu jeho otec umožnil více se projevovat. Podle mě má Stanley dobré srdce, ale teď se právě ocitá v krizi," říká Blackman.
Problémy Stanleyho Spectora jsou podobné problémům Donnieho Smitha, který kdysi též zazářil jako známá dětská hvězda z televizní soutěže a pak rychle upadl v zapomnění. Roli Donnieho Smitha pojal jako jednu ze svých dalších dokonale prokreslených kreací WILLIAM H. MACY, včetně oné scény, kdy v nevzhledném baru vede samomluvu o životních obsesích a absurditách. Macyho přitahovala možnost, že by mohl znovu spolupracovat s režisérem Andersonem. "Podle mě se Paul už jako vynikající režisér narodil," říká. "Ten člověk má filmové myšlení. Naprosto vyčerpávajícím způsobem ovládá filmovou techniku a jeho scény jsou zábavné a plné života."
Na další spolupráci s režisérem Andersonem se těšil i JOHN C. REILLY, který ztvárnil klíčové role v obou předešlých Andersonových filmech. V Magnolii však Reilly jako strážník Jim Kurring předčil veškerá očekávání, když jej ztvárnil jako tvrdého losangelského policajta, který chce především pomáhat lidem.
Reilly vzpomíná, jak na něj scénář zapůsobil: "Opravdu mě to dojalo. Myslím, že Paul má tu zvláštní schopnost zachytit všechny drobné detaily ze života a zároveň nabídnout zeširoka pojatý pohled na lidstvo jako celek. Podle mě je to dokonalý příklad filmu z konce tisíciletí; do hloubky se zabývá tím, co nás doopravdy ovládá a rozdílem mezi tím, kdo si myslíme, že jsme, a tím, čím jsme ve skutečnosti.
Reilly již předtím několikrát policisty hrál, ale žádný z nich nebyl tak dokonale vykreslený jako Jim Kurring. Ta postava se zrodila během improvizačních setkání Reillyho a Andersona, kteří si vymysleli průměrného policistu, který se ocitá v "akčních" situacích. Pro Reillyho byla hlavní motivací práce s Andersonem. "Dnes nikdo netočí takové filmy jako Paul," tvrdí Reilly. "Ale pokud člověk do filmu chce vážně vnést svou představu, musí být neuvěřitelně vytrvalý a neodbytný. Chcete-li aby vaše představa zůstala nedotčena, musíte být tvrdošíjní, a nikdo není tvrdošíjnější než Paul."
Ke zvratu v Jimově životě dochází ve chvíli, kdy prohledává byt patřící Claudii, ženě, která je sužována svou minulostí a která je také dcerou moderátora Jimmyho Gatora. V celé té přehlídce opuštěných duší Claudie jasně hraje prim. V podání MELORY WALTERSOVÉ je roztomile nerozhodnou bytostí.
"Měla jsem z té role strach," přiznává Waltersová, "protože jsem věděla, do čeho všeho budu muset jít, abych byla jako Claudia. Musela jsem se skutečně ocitnout v té situaci, kdy máte v každém okamžiku pocit, že je to otázka života a smrti." Stejně jako i ostatní herci dodává: "Podle mě má Paul neuvěřitelnou schopnost vidět i to, co lidi skutečně udržuje v běhu, co stojí v pozadí, jak dochází k rozhodování a jak to ovlivňuje váš život i životy těch okolo vás."
Další role těch, kdo ovlivňují životy lidí z Magnolie, ztvárnili MICHAEL BOWEN, MELINDA DILLONOVÁ, HENRY GIBSON, FELICITY HUFFMANOVÁ, RICKY JAY, EMMANUEL JOHNSON, ALFRED MOLINA a MICHAEL MURPHY.
Výtvarníci MARK BRIDGES a WILLIAM ARNOLD a kameraman ROBERT ELSWIT se výrazně podepsali na výsledné podobě filmu. "Dívali jsme se na filmy, které měly opravdu nepříliš širokou barevnou škálu, na nádherné filmy v teplých barvách, a snažili se přijít na to, jak toho bylo docíleno a jak bychom to mohli vizuálně využít v Magnolii," vysvětluje Bridges. "Šlo o to, mít doopravdy kontrolu nad barvami a stíny, aby se textury stávaly sytějšími, s tím, jak se budou v průběhu filmu charaktery osob prohlubovat."
Výtvarné pojetí filmu vychází z kontrastu ve scénáři, z protikladu mezi chladnou modří televize a teplými barvami dřeva a ženské pleti v prostředí domovů. Bridges s Arnoldem chtěli též evokovat barvy květu magnólie - zelené, hnědé a šedobílé tóny. Navíc z toho všeho mělo být cítit časové zařazení filmu - současnost. Jak shrnuje Bridges: "V tomto filmu jde hodně o čas - rok 1999 - a o místo - San Fernando Valley. Přestože je to film ze současnosti, přistupovali jsme k němu jako k historickému, protože jsme chtěli postihnout to, jak dnešek vypadá - individualismus a odcizení, vliv médií a používání oblečení jako úkrytu."
Bridges byl i návrhářem kostýmů, z nichž každý přizpůsobil té které postavě při zachování jednoho společného rysu: "Každý v tomto filmu nosí oblečení jako mimikry, každý ukazuje svému okolí něco, co je odlišné od toho, co je uvnitř." To samé platí o písničkách AIMEE MANNOVÉ, které se k intimnímu stylu Magnolie dokonale hodí. "Hledám verše, které oslavují jazyk a sdělují něco zajímavým a osobitým způsobem," říká písničkářka. "Láká mě psát o lidech, v jejichž osudech se takové motivy objevují, protože to jsou motivy, které se objevují v celé řadě životních osudů. A to podle mě platí i o Magnolii."

Ocenění:
Academy Awards
2000 - Tom Cruise (Vedlejší herec) (nominace)
2000 - Paul Thomas Anderson (Původní scénář) (nominace)
2000 - Píseň (nominace)

Golden Globes
2000 - Tom Cruise (Nejlepší herec ve vedlejší roli)
2000 - Nejlepší originální píseň (nominace)

Berlinale IFF
2000 - Paul Thomas Anderson (Zlatý Medvěd za nejlepší film)

San Sebastián IFF
2000 - Paul Thomas Anderson (Cena FIPRESCI Film roku)

Florida Film Critics Circle Awards
1999 - Nejlepší film
1999 - Nejlepší obsazení

Guldbaggen
2000 - Paul Thomas Anderson (Zahraniční film)

DABING
V českém znění: Ivana Andrlová - Julianne Moore (Linda), Tomáš Juřička - William H. Macy (Donnie Smith), Libor Hruška - John C. Reilly (Jim Kurring), Michal Dlouhý - Tom Cruise (Frank T.J. Mackey), Bohuslav Kalva - Philip Baker Hall (Jimmy Gator), Jiří Hromada - Philip Seymour Hoffman (Phil Parma), Bohumil Švarc - Jason Robards (Earl Partridge), Bohdan Tůma - Alfred Molina (Solomon Solomon), Luis Guzmán (Luis), Martina Hudečková - Melora Walters (Claudia), Luděk Čtvrtlík - Michael Bowen (Rick Spector), Petr Oliva - Ricky Jay (Burt Ramsey), Petros Alexandridis - Jeremy Blackman (Stanley Spector), Dana Batulková - Melinda Dillon (Rose), Ivana Milbachová - April Grace (Gwenovier), Ladislav Županič - Henry Gibson (Thurston Howell), Helena Dytrtová - Felicity Huffman (Cynthia), Radek Škvor - Emmanuel Johnson (Dixon), Pavel Rímský - Don McManus (dr. Landon), Alena Procházková - Eileen Ryan (Mary), Rostislav Čtvrtlík - Danny Wells (Dick Jennings), Jan Vlasák - Michael Murphy (Alan Kligman), Zdeněk Maryška - Ricky Jay (Vypravěč), Karel Chromík, Vlasta Žehrová, Jana Altmannová, Klára Vodenková, Olga Želenská, Hynek Dřízhal, Tomáš Racek, Julie Alexandridisová, Jan Škvor, Tomáš Vaverka, Bedřich Šetena (titulky) a další.
Dramaturgie: Ladislav Kadlec
Asistentka režie: Milana Hlíbová
Zvuk: Martin Jílek
Produkce: Evelyna Vrbová
Překlad a dialogy: Anna Kareninová
Režie: Petr Sitár
Vyrobila: LS Productions pro ČT & Magic Box 2001

Premiéra ČR: 28.9.2000 Space Films
Premiéra USA: 7.1.2000 New Line Cinema
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.7.2001 (VHS) Magic Box
Poprvé na TV: 2.1.2015 HBO
Poprvé na DVD: 1.8.2001 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 2 272 702
Tržby celkem - $ 48 451 803
Návštěvnost v ČR - 29 892

FILMY NA SPOLEČNÉM DVD
Magnolia gastonrolinc.webnode.cz/news/magnolia-magnolia-1999-188-usa-drama-83/
Drama, USA, 1999
Režie: Paul Thomas Anderson, Hrají: Julianne Moore, William H. Macy

Na dotek gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/na-dotek-closer-2004-104-usa-velka-britanie-romanticky-drama/
Romantický / Drama, USA / Velká Británie, 2004
Režie: Mike Nichols, Hrají: Julia Roberts, Jude Law
 
Tvůrci a herci
Paul Thomas Anderson (Režie), JoAnne Sellar (Produkce), Paul Thomas Anderson (Produkce), Jon Brion (Hudba), Aimee Mann (Hudba), Robert Elswit (Kamera), Dylan Tichenor (Střih), Cassandra Kulukundis (Casting), William Arnold (Scénografie), Mark Bridges (Kostýmy), Richard King (Zvuk), Joann Kozloff (Masky), Paul Thomas Anderson (Scénář), Julianne Moore (Herec), William H. Macy (Herec), John C. Reilly (Herec), Tom Cruise (Herec), Philip Baker Hall (Herec), Philip Seymour Hoffman (Herec), Jason Robards (Herec), Alfred Molina (Herec), Melora Walters (Herec), Michael Bowen (Herec), Ricky Jay (Herec), Jeremy Blackman (Herec), Melinda Dillon (Herec), April Grace (Herec), Luis Guzmán (Herec), Henry Gibson (Herec), Felicity Huffman (Herec), Orlando Jones (Herec), Michael Murphy (Herec), Neil Flynn (Herec), Thomas Jane (Herec), Veronica Hart (Herec), Cleo King (Herec), John S. Davies (Herec), Neil Pepe (Herec), Meagen Fay (Herec), Natalie Marston (Herec), Clark Gregg (Herec), Matt Gerald (Herec), Paul F. Tompkins (Herec), Mary Lynn Rajskub (Herec), Jim Beaver (Herec), Ezra Buzzington (Herec), Robert Downey Sr. (Herec), William Mapother (Herec), Scott Alan Smith (Herec), Miriam Margolyes (Herec), Michael Shamus Wiles (Herec), Pat Healy (Herec), Patton Oswalt (Herec), Don McManus (Herec), Patricia Scanlon (Herec), Eileen Ryan (Herec), Kevin Breznahan (Herec), Brad Hunt (Herec), Lillian Adams (Herec), Art Frankel (Herec), Allan Graf (Herec), Rod McLachlan (Herec), Miguel Pérez (Herec), Jim Ortlieb (Herec), Patrick Warren (Herec), Danny Wells (Herec)
 
1999/188/USA/Drama
 
Zajímavost k filmu
- Před oficiální českou premiérou proběhla premiéra na Karlovarském IFF 6. července 2000.
- Celosvětová premiéra proběhla 8. prosince 1999 ve Westwoodu v Kalifornii.
- Až 13 hercov z filmu si spolu zahralo aj v inej úspešnej Andersonovej snímke Hriešne noci (1997). Boli nimi Julianne Moore, Philip Baker Hall, Philip Seymour Hoffman, William H. Macy, John C. Reilly, Melora Walters, Luis Guzmán, Thomas Jane, Alfred Molina, Ricky Jay, Robert Downey Sr., Allan Graf a Veronica Hart.
- Phil Parma (Philip Seymour Hoffman) nosí hodinky značky Casio W-728.
- Philip Seymour Hoffman hrá vo filme postavu ošetrovateľa Phila Parmu. S jeho povolaním súvisí aj jeho priezvisko, grécko slovo "pharmakon" sa totiž prekladá ako liečivo.
- Příběh muže, který byl zastřelen z okna při pádu z budovy, je dlouho používán v kriminalistice jako příklad kauzality.
- Příběh potápěče, který spadne z letadla, je jednou z amerických městských legend a byl použit například i v seriálu Kriminálka Las Vegas (od r. 2000).
- Nevyřčené jméno chlapce, který na začátku filmu rapuje, je Dixon.
- Paul Thomas Anderson chtěl obsadit Burta Reynoldse do blíže nespecifikované role. Kvůli konfliktu během propagačního turné k filmu Hříšné noci (1997) však herec roli odmítl.
- Hned několik postav ve filmu umírá na rakovinu. Květy magnólie obsahují látku, která pomáhá zastavit růst nádorů. V Japonsku je potom čaj z květů magnólie oblíbeným prostředkem proti stresu.
- Pokaždé, když sedí Donnie (William H. Macy) v autě, v rádiu hraje stejná píseň. Konkrétně se jedná o skladbu "Dreams" od anglické zpěvačky Gabrielle.
- Paul Thomas Anderson rovněž navrh plakát k filmu a sestříhal trailer.
- V každém obýváku visí na zdi obraz s květinou.
- Natáčení trvalo 90 dní.
- Déšť žab je relativně častý meteorologický fenomén, často vysvětlovaný nasátím živočichů do atmosféry tornádem. Zaznamenané případy padajících žab byly prozatím v letech 1939, 1953, 1986, 1996, 1997, 1998 a 2005.
- Muž, který zabaví divákovi transparent "Exodus 8:2" chvíli po začátku soutěže, je sám řežisér Paul Thomas Anderson.
- Exodus 8:2 zní: "Pokud je však odmítáš propustit, udeřím na celý tvůj kraj žábami!"
- Claudie šňupe kokain z obalu CD "I'm with stupid" od autorky několika písní z filmu - Aimee Mann.
- Claudiina věta "Now that I've met you, would you object to never seeing me again?" pochází z písně "Deathly" od Aimee Mann, v jejíchž textech se Paul Thomas Anderson inspiroval pro scénář vícekrát.
- Stránky seduceanddestroy.com a wdkk.com, použité ve filmu, byly opravdu zaregistrovány a přímo odkazovaly na oficiální web filmu.
 
Odkazy
 

Hrají:

Julianne Moore, William H. Macy, John C. Reilly, Tom Cruise, Philip Baker Hall, Philip Seymour Hoffman, Jason Robards, Alfred Molina, Melora Walters, Michael Bowen, Ricky Jay, Jeremy Blackman, Melinda Dillon, April Grace, Luis Guzmán, Henry Gibson, Felicity Huffman, Orlando Jones, Michael Murphy, Neil Flynn, Thomas Jane, Veronica Hart, Cleo King, John S. Davies, Neil Pepe, Meagen Fay, Natalie Marston, Clark Gregg, Matt Gerald, Paul F. Tompkins, Mary Lynn Rajskub, Jim Beaver, Ezra Buzzington, Robert Downey Sr., William Mapother, Scott Alan Smith, Miriam Margolyes, Michael Shamus Wiles, Pat Healy, Patton Oswalt, Don McManus, Patricia Scanlon, Eileen Ryan, Kevin Breznahan, Brad Hunt, Lillian Adams, Art Frankel, Allan Graf, Rod McLachlan, Miguel Pérez, Jim Ortlieb, Patrick Warren, Danny Wells, John Pritchett, Patricia Forte, Jason Andrews, Cory Buck, Emmanuel Johnson, Greg Bronson