Kult hákového kříže / American History X (1998/119/USA/Drama, Krimi) 88%

13.09.2021 12:25
JEDNOU VĚTOU
„Lze odčinit bez následků hříchy nerozumného mládí?“

OBSAH
Danny Vinyard vidí vzor ve svém starším bratrovi Derekovi, který se po smrti otce, jenž byl coby profesionální hasič zastřelen v černošském ghettu, stal zapřísáhlým vyznavačem rasistických hodnot. Strmě stoupal v neonacistické skupině Bílá síla. Pak byl ale odsouzen za chladnokrevnou vraždu dvou černochů. Po třech letech v base se Derek vrací domů, ale už to není člověk jako dřív. Poté, co mu černoch ve vězení zachránil život, když se ho běloši snažili znásilnit a zabít, nedokáže být rasista. Jeho bratr Danny ale tento obrat nechápe, sám je členem Bílé síly. Ve škole má průšvih kvůli rasistické eseji. Proto se Derek sejde s vůdcem Bílé síly Cameronem a chce ho přesvědčit, aby nechal Dannyho jít. Všichni z gangu, jeho bývalí bratři, se však obrací proti němu, ani u Dannyho nenachází pochopení. Soukolí gangu se prostě točí dál. Semele i Dannyho? (TV Nova)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Tak tenhle film se jen tak nevidí. Režisér se nebál natočit film na téma fašismus a jeho následky. Na tomto filmu je vidět jak je důležité mít rodinu a jak se podle ní jejich dětí řídí. Finální scéna je očekávatelná ale naprosto úchvátná. A k tomu opravdu vynikající výkon Edwarda Nortona. Opravdu nemůžu dát jinak než za pět, protože jak již řeklo mnoho uživatelé přemýšlel jsem nad timto filmem ještě dlouhou dobu. (Malarkey) 5*

Dva Edwardové vládnou všem... Edward Norton vládne filmu pevnou rukou a starý známý rebel Edward Furlong se představuje v jedné svých posledních, opravdu dobrých, rolích. Kult hákového kříže má myšlenku, jde si za svým a předkládá mnohé argumenty. Pro neznalého amerického světa může tohle být poměrně mrazivá sprcha z rasistického stylu života tamních tvrdých bělochů... Jednoznačně film, který vás donutí zamyslet se a ještě nějakou dobu na něj vzpomínat... v dobrém. (Djkoma) 5*

Když jsem dostal do výzvy film o fašounech, říkal jsem si ach bože, co to bude tentokrát, fašoun se zamiluje do koho už tu byla homo láska, láska do židovky, láska do černošky, nebo fašoun ze sociálně chudý rodiny, fašoun bez táty nebo co to bude zase za gejzír "orginality" . Omyl, tohle byl film, který měl svým konečným vyzněním dostihl a trefil přesně a silně. Ed je sice charismatickej a zajímalo by mě jak zrovna on přišel k tak skvělý postavě, ale to hlavná je tady po mě Danny v podání Edwarda Furlonga, jeho postava je totiž skutečným motorem filmu a druhý Ed ho hraje bohovsky. Přesně jsem viděl jakou měl Danny před sebou křižovatku a držel jsem palce Derekovi ať mu posvití baterkou na tu správnou cestou, protože v určitým věku bychom měli mít brášku jako je Derek co už byl na procházce peklem a umí říct, pozor chlapče, tady už jsem šel a ne je to slepá cesta. Vastně to White power téma tady beru jako podružný, silnější pro mě byl krásný bratrský vztah rozvinutý v druhý části filmu i když je ukrytý ve filmově atraktivnějším obálku a tématu. (Enšpígl) 5*

ODLIES FILMU
Edward Norton ještě nikdy nebyl tak „bad“. Holohlavý nácek s obrovskou „vyvěšenou vlajkou“ na prsou je jedním z vůbec nejvýraznějších filmových symbolů devadesátých let. Stejně jako spousta momentů z tohoto pravdivě líčeného příběhu; Kdo jednou viděl scénu s přeražením čelisti o obrubník chodníku, pravděpodobně na ten obraz už nikdy nezapomněl… Ale teď už k předmětu dne: Překvapivě působivá první polovina a překvapivě inteligentní druhá. Trailer ke Kultu hákového kříže by se dal ověnčit cenami za nápad, jen by to lusklo: Při síle svého sdělení neustupuje hře na prvotní divácký zážitek a nechává za sebou silnou chuťovou stopu společenské výpovědi, která má tu sílu oslovit širé divácké davy. Melancholické výjevy se protínají s efektně zpomalenou hrou s obrazy a do pozvolna vznikajícího celku se vtírá sada emocionálně zajímavých hudebních témat. Většina stopáže se překvapivě věnuje času „po“ než „před“ a možná vyzrazuje až příliš – v líbivé formě a se striktním Edwardem Nortonem v hledáčku tvůrcům přemíru spoilerů však asi prominete.

V.I.M. FILMU
Téma rasismu je všudypřítomné. A snad ještě nikdy nebylo tak přístupné v rámci filmové látky jako v podání debutanta jménem Tony Kaye a jeho svěřence Edwarda Nortona. Žijeme ve světě násilí, předsudků a touhy hledat vady na kráse u lidí, kteří jsou jiní než my. A když se nám jeden z nich pokusí něco provést, házíme je automaticky do jednoho pytle. Tak jako Derek, který byl mírumilovným studentem se skvělými výsledky, dokud jeho tátu hasiče nezabil černoch. Pak už to šlo od desíti k pěti a všechny černochy světa je zčistajasna třeba poslat k pánu – jako by se tím to příkoří smazalo, jako by mezi černochy nebyl jediný dobrý člověk. Že i mezi bílými dokážou být větší svině, na to přijde Derek až příliš pozdě – když se si zlomí nos o dlaždičky a patero „homeboyů“ ho obšťastňuje zezadu.
Kult hákového kříže nevynáší soudy, pouze nastavuje zrcadlo. Nedává radu, neříká co dělat, jak z věčných rasových problémů ven. S ohledem na vyústění nabízí jen jediné přirozené vyústění své anabáze – korektní, společensky přijatelné. Nezáleží na barvě pleti, ale na výchově, povaze modelované dnešní uspěchanou dobou plnou násilí. I běloch vám může vrazit kudlu do zad, stejně jako černoch pomoct, když se topíte ve vlastních výkalech a potřebujete ruku kamaráda. A ještě jedna věc: Jednotlivci jsou svině a není třeba je spojovat s pomstychtivostí na celé rase. Derek to hned nepochopil, ale jeho čas nakonec přišel.
Tony Kaye ho vede fatálním prozřením skrze sexy vizuály, chutné zpomalovačky a ve světle černobílosti jeho jednání i skrze lahodné barevné kontrasty. Kdo by mohl zapomenout na scénu ve sprše, kde se o Edwarda Nortona v pomyslném očistci tříští tisíce kapek, zatímco zpytuje své svědomí a probírá se svou špinavou minulostí. Jen pár vteřin obrazu vám řekne víc než sto slov ze scénáře a emocionálně vás vtáhne do Derekova souboje se sebou samým, který nemá vítězů ani poražených. No a pak je tu ona legendární scéna s „ochutnáváním“ chodníku, po které už spousta věcí nebyla nikdy jako dřív.
Šokující naturalističnost, nulový patetismus a přitom i silný příběh, který na vedlejší koleji sdružuje rodinné příslušníky a životní hodnoty. Životní výkon Edwarda Nortona a zřejmě jediný film, po kterém jsem v noci ani na okamžik nezamhouřil oko. Kult hákového kříže je pravda a ta ve filmech působí mnohokrát silněji než sebelépe scenáristicky vysoustružená fikce.

VELKÁ RECENZE
Tento film není o skinheadech nebo "bílé moci". Je o strašné současné tragédii, která postihla jednu rodinu. Scenárista David McKenna vyrůstal v době, kdy se - občas násilně - rozvíjela punk-rocková scéna. Byl zasvěcený do tohoto "omezeného chování", které se velmi často projevuje agresivitou, xenofobií, či přímým rasismem a to ho inspirovalo k napsání Kultu hákového kříže.
"Viděl jsem, jak vzrůstá fanatismus a to mě donutilo přemýšlet o psaní zaměřeném na vystižení tohoto světa nenávisti. Ve scénáři jsem se snažil ukázat, že člověk se nenarodí jako rasista. To se naučí z prostředí ve kterém žije a které ho obklopuje,"říká McKenna. "Zajímá mě, proč lidé nenávidí a jak to někdo může změnit. Myslím si, že nenávist vzniká v rodině."
McKenna hovořil s mnoha skinheady a strávil mnoho času tím, že je pozoroval v akci. "Viděl jsem mnoho dokumentů, kterým se mi ani nechtělo věřit a tak jsem chtěl napsat portrét o tom, jak se dobré děti z dobrých rodin dostanou na šikmou plochu."
"Chtěl jsem, aby mé postavy byly co nejvíce skutečné, a ne povrchní, stereotypní neotesaní idioti, jak jsem je již mnohokrát viděl. Byl jsem unaven z toho, koukat se na protagonisty, kteří vypadali a mluvili jako hlupáci. Tím, že je rodina páteří příběhu, film Kult hákového kříže zaznamenává růst a pád vůdce: idolu, který musí čelit skutečnosti, že dostal svého citlivého mladšího bratra do nebezpečné takřka podzemní války."
Producent John Morrissey četl poprvé scénář před třemi roky. Byl překvapen a okouzlen temperamentními postavami a silnými dialogy. " Není tajné, jak se pozná skvělý scénář: když ho čtete, nepřestáváte otáčet stránky," poznamenává Morrisey. "Více než cokoli jiného se mi dotkl základní problém rasismu, který ničí lidi, rodiny a komunity i celé sociální skupiny."
Scénář byl přinesen do New Line Productions presidentu Michaelu De Lucovi, který se okamžitě chopil projektu, jako společenské výstrahy - jasného provokativního příběhu s burcujícím poselstvím.
"Je jedním z mála scénářů, které zahrají na vaše nervy," říká De Luca. "Zaujalo mě jeho napětí, přesvědčení a úplná upřímnost. Postavy jsou skvěle vykresleny a věděl jsem, že když uděláme vše správně, budeme mít něco speciálního. Výkony jsou výbušné a ve filmu jsou dramaticky ukázány jak kořeny rasismu tak možnosti nápravy."
O tom, že se jim to povedlo svědčí fakt, že díky velké působivosti filmu, jej americká odnož Amnesty International plánuje použít pro výchovné účely. Jedna z největších světových humánních společností zahájí jeho promítání na školách v USA a později i na celém světě.
Důležité je také zdůraznit, že film ukazuje šanci na změnu. Morrissey říká,"Není to kázání a v tom je doufám krása tohoto díla. Postavy v tomto příběhu jsou tragicky nedokonalé a vy je začínáte chápat přes jejich pád do ignorance a nenávisti."
K tomu, aby se diváci dokázali vcítit do ďábla jsou potřeba silné herecké osobnosti a filmaři původně o Edwardu Nortonovi pro roli Dereka neuvažovali. Byl to právě Norton, kdo film producentům navrhl poté, co si dočetl scénář.
"Tony Kaye, John Morrissey a já jsme strávili s Edwardem pět minut a nadšení, které v sobě pro tento projekt měl, bylo nakažlivé. Potom jsme s ním udělali kamerovou zkoušku," vzpomíná výkonný producent Steve Tisch, držitel Oscara za produkci Forresta Gumpa.
Nabídnutá role Dereka Vinyarda znamenala pro Nortona, stále ještě mladého herce na startu kariéry, velkou příležitost. "Byla to pro mě výzva hrát postavu, která je na začátku tak nesmírně hrozná. Líbila se mi složitost role. Na konci filmu se "polidští" a může být divákům i sympatický," říká Norton.
"Derek je chlapík, který dopustí, aby jeho inteligenci ovládl hněv a vztek. Ochromí to jeho schopnosti. Líbí se mi, čím si projde a jak jeho inteligence zvítězí nad vztekem."
Kromě dramatického zvratu u této postavy, Norton ocenil rady McKenna. Jako například upozornil na to, jak jsou Derek a Danny ovlivněni svým otcem.
" Kdyby jejich otec byl nějaký americký náboženský fanatik, nebylo by to zajímavé. Nevyzývalo by tě to, porovnávat to celé jako komplexní smutnou realitu, která se odehrává v této zemi. Derek je ovlivněn normálním otcem rodiny. Ten miluje své děti. Tvrdě pracuje. Je dobrý muž, hasič, který je frustrován událostmi jimž nedokáže sám čelit, což ho dovádí k zuřivosti. Chápete jeho úzkost a cítíte, že hledá obětního beránka. Vidíte, jak se díky těmto společenským věcem vytvářela jeho fanatičnost. Nemůžete ho odmítnout, dělí se o vše se svým synem - přenáší na něj svoji ignoranci, což on považuje za lásku a starostlivost."
Proto je ve filmu důležitým dramatickým momentem Derekův proslov. Norton navrhl McKennovi, který hledal podkladové materiály pro napsání této řeči, aby se podíval po dalším materiálu do některých z proslovů guvernéra Peteho Wilsona. Ten se proslavil promluvou nazvanou Proposition 209, kde se mluví o státem dotovaném aktivním programu. McKenna v něm objevil pro svoji práci na filmu několik skutečných skvostů, což ho inspirovalo k formulování Derekova řečnění.
"V Derekově proslovu je plno dobrých věcí," říká Norton. "Pro mě je nepřekonatelné, že to, co Derek říká se může v určité úrovni některých lidí týkat. Ale tragickým fenoménem je to, když emoce a vztek převažují nad inteligencí, a o tom vypráví tento příběh."
Původně zamýšlel McKenna udělat z Dereka pouze brutální postavu: někoho, kdo zastrašuje hrubou sílou a zlomyslností. "Ale jednou jsme si s Edwardem sedli a předělali to. Edward přinesl jinou postavu, někoho, jehož vnitřní síla a inteligence souzní s vnější nepoddajností. Změnil můj pohled na tuto postavu, čímž se stal tento film mnohem silnějším."
Podle Tische, Edward Norton přinesl tomuto filmu spolehlivost a celistvost. "Při natáčení každého filmu jde především o spolupráci a Edward Norton byl od prvního dne tím "motorem," který uváděl věci do pohybu.
Producent Morrissey dodává,"Edward má schopnost jasně ztvárnit postavu v intelektuálním boji. Ve filmu Prvotní strach, jsme ho viděli v nesmírně vypočítavé a šílené postavě. Ve filmu Lid versus Larry Flynt, jsme ho zase poznali v roli čestného právníka s jasným intelektem, který si jde za svým. V Kultu hákového kříže uvidíme v další velice silné a nezapomenutelné roli.
Další, kdo přispěl svou porcí naprosté profesionality ke zkvalitnění tohoto filmu je uznávaný herec Edward Furlong, který ztvárnil postavu Danny Vinyarda. Příběh se odehrává skrze jeho oči a podrobně líčí co vedlo k uvěznění Dereka.
Ale když se černobílé vzpomínky na svého bratra, kterého obdivuje jako hrdinu, neshodují s přeměněným Derekem, vzroste mezi nimi citelné napětí. Náhle je jasné, že se oba bratři budou muset chopit šance na nové vybudování svého vztahu. Ale díky okolnímu oslavování Derekova návratu, jsou stále přerušováni v pokusu o usmíření.
"Eddie dodal projektu rovnováhu," říká Norton. "Má citlivou tvář a mluví velice měkce, byli jsme jak psychicky tak fyzicky rozdílní, ale věděli jsme co máme dělat. A to bylo pro tento film rozhodující."
"Více mě překvapil Eddie Furlong než Edward Norton, protože já jsme čekal, že Norton bude skvělý s velkým S. A ukázalo se, že Eddie Furlong byl také skvělý," říká Morrissey. "On představuje ztracenou nevinnost a mladou kulturu, která je přístupná a citlivá společenskému zlu."
"Věděl jsem, že tento film bude kontroverzní, protože uhodil hřebíček na hlavičku," říká Furlong. "Ale nebyl napsán pro to, aby byl bezpečný nebo kontroverzní. Měl být silný a provokativní a myslím, že se to povedlo lépe než jsme čekali. Pokud se díky tomuto filmu změní jediný člověk, nedělal se tento film zbytečně."
Casting na postavy ředitelů školy Boba Sweeneyho a Camerona Alexandera, kteří bojují o Derekovu duši, byl pro filmaře rozhodující.
"Jak Avery tak Stacy jsou rozdílní a my jsme pro obě role potřebovali herce vysoké, silné a starší," dodává Morrissey.
Původně měl být Cameron věkově blíže Derekovi. Ale jak se příběh vyvíjel, Cameron se stával starším.
Herecký veterán Stacy Keach byl obsazen do role rekruta skinheadů, je to kontroverzně oblečený byznysman s uvolněným chováním.
Keach byl přizván díky jeho pevnému a tvrdému pohledu na americkou společnost. "Viděl jsem hodně takovýchto filmů, jako byly Mrtvý muž přichází, Takoví normální zabijáci nebo Leaving Las Vegas. Myslím si, že tento film rozpoutá více diskusí a doufejme, že se lidé více zaměří na potřebu mladých lidí mít svojí identitu. Děti si vždy hledají místo, kam by patřily a často ho bohužel najdou v gangu nebo ve skupině rasistických nesnášenlivců."
"Film byl celý skvěle obsazen herci jako Beverly D'Angelová, Elliott Gould, Fairuza Balková, Ethan Suplee a Guy Torry," říká Tisch. "Bylo to skvělé, jak všichni spolu spolupracovali na tom, aby se vše vydařilo."B Podle Morrisseyho, byla Beverly D'Angelo také velice aktivní při úpravě své role.
Také Tony Kaye dělal víc, než bývá na place běžné: zastával při natáčení trojitou práci: režiséra, kameramana a kamerového technika. Stejným stylem pracoval na svých oceněných reklamách a videu z celého světa.
"Tony čekal dlouho, než natočil svůj film, protože je velice vybíravý. Když se podíváte na jeho práci v reklamě, uvidíte muže, který nezaspí příležitost a který má jasnou představu. To co natočil, je přemýšlivý, podmanivý film se skvělými výkony a unikátním stylem," říká Morrissey.
Tisch souhlasí: "Když jsem četl scénář, snažil jsem si představit, jak by ten film mohl vypadat. Nikdy to ale nebylo to co si představoval Tony. Je to talent. Natáčí velice syrově a reálně; je schopný přitáhnout diváky, kteří mají pocit, že se o tuto zkušenost dělí právě s nimi."
Kromě jeho vypravěčské dovednosti, má svůj režijní styl, protože jako technik kamery upřednostňuje přirozené světlo. Morrissey vzpomíná," Normálně je dobré, když uděláte třicet záběrů za den. Pokud hodně tlačíte, tak jich uděláte čtyřicet. Tony jich první den udělal stodvacettři. Nikdo tomu číslu nemohl uvěřit."

PODROBNÝ POPIS FILMU
Snímek Kult hákového kříže je vážné drama o důsledcích městského rasismu, jehož zákeřným vlivem je jedna rodina málem roztrhána na kusy. Tvůrci se rozhodli ve svém filmu pro zkoumání extremismu v Americe. Vyprávějí o boji muže, který se chce změnit a zachránit svého bratra poté, co je jeho život pohlcen násilím a slepým fanatismem.
Film napsal David McKenna a režíroval jej Tony Kaye, producentem byl John Morrissey. Příběh je vyprávěn Danny Vineyardem (EDWARD FURLONG), který zbožnuje svého staršího bratra Dereka (EDWARD NORTON). V silné touze pomstít vraždu otce a ve snaze uvolnit svůj vztek, nedokáže se Derek ubránit touze po pomstě a stane se zcela posedlým nenávistí. Jeho žhářské činy namířené proti domnělým viníkům nakonec vyvrcholí vraždou a jeho uvězněním.
O tři roky později.
Na Dereka, který se vrací z vězení čekají jeho matka Doris (BEVERLY D'ANGELOVÁ), která se za něj nepřestala modlit a doufat v jeho prozření; přítelkyně (FAIRUZA BALKOVÁ) a nejvíc Danny, který se nemůže dočkat lásky a vedení, jaké může poskytnout pouze starší bratr mladšímu. Shodou okolností, právě v den jeho propuštění, se Danny zaplete do školní práce o Hitlerově knize Mein Kampf. Vzteklý ředitel školy požaduje, aby Danny ve své studii na toto téma zašel tak daleko, že napíše o tom, co vedlo k uvěznění jeho bratra.
Derek však ještě bude muset ujít velký kus cesty, než se mu podaří napravit své činy a vymýtit zlo, které svým dřívějším chováním zasel do Dannyho duše. Derek, čerstvě propuštěný z vězení, už nevidí nenávist jako něco, za co by měl dostat vyznamenání. Stydí se za to co udělal a chce uchránit Dannyho a rodinu Vineyardů před násilím, které k nim vnesl.
Na Oscara nominovaný Edward Norton (Prvotní strach) a Edward Furlong (Terminátor 2: Den zúčtování) hrají ve filmu Kult hákového kříže, který ukazuje Achillovu patu rasismu v Americe.
Film produkovala společnost New Line Cinema s Turman-Morrissey Company s koproducenty McKennem a Jonem Hessem. Ve filmu dále hrají Stacy Keach, Jennifer Lienová, Elliott Gould, Ethan Suplee a Guy Torry..

O FILMU
Tento film není o skinheadech nebo "bílé moci". Je o strašné současné tragédii, která postihla jednu rodinu. Scenárista David McKenna vyrůstal v době, kdy se - občas násilně - rozvíjela punk-rocková scéna. Byl zasvěcený do tohoto "omezeného chování", které se velmi často projevuje agresivitou, xenofobií, či přímým rasismem a to ho inspirovalo k napsání Kultu hákového kříže.
"Viděl jsem, jak vzrůstá fanatismus a to mě donutilo přemýšlet o psaní zaměřeném na vystižení tohoto světa nenávisti. Ve scénáři jsem se snažil ukázat, že člověk se nenarodí jako rasista. To se naučí z prostředí ve kterém žije a které ho obklopuje,"říká McKenna. "Zajímá mě, proč lidé nenávidí a jak to někdo může změnit. Myslím si, že nenávist vzniká v rodině."
McKenna hovořil s mnoha skinheady a strávil mnoho času tím, že je pozoroval v akci. "Viděl jsem mnoho dokumentů, kterým se mi ani nechtělo věřit a tak jsem chtěl napsat portrét o tom, jak se dobré děti z dobrých rodin dostanou na šikmou plochu."
"Chtěl jsem, aby mé postavy byly co nejvíce skutečné, a ne povrchní, stereotypní neotesaní idioti, jak jsem je již mnohokrát viděl. Byl jsem unaven z toho, koukat se na protagonisty, kteří vypadali a mluvili jako hlupáci. Tím, že je rodina páteří příběhu, film Kult hákového kříže zaznamenává růst a pád vůdce: idolu, který musí čelit skutečnosti, že dostal svého citlivého mladšího bratra do nebezpečné takřka podzemní války."
Producent John Morrissey četl poprvé scénář před třemi roky. Byl překvapen a okouzlen temperamentními postavami a silnými dialogy. " Není tajné, jak se pozná skvělý scénář: když ho čtete, nepřestáváte otáčet stránky," poznamenává Morrisey. "Více než cokoli jiného se mi dotkl základní problém rasismu, který ničí lidi, rodiny a komunity i celé sociální skupiny."
Scénář byl přinesen do New Line Productions presidentu Michaelu De Lucovi, který se okamžitě chopil projektu, jako společenské výstrahy - jasného provokativního příběhu s burcujícím poselstvím.
"Je jedním z mála scénářů, které zahrají na vaše nervy," říká De Luca. "Zaujalo mě jeho napětí, přesvědčení a úplná upřímnost. Postavy jsou skvěle vykresleny a věděl jsem, že když uděláme vše správně, budeme mít něco speciálního. Výkony jsou výbušné a ve filmu jsou dramaticky ukázány jak kořeny rasismu tak možnosti nápravy."
O tom, že se jim to povedlo svědčí fakt, že díky velké působivosti filmu, jej americká odnož Amnesty International plánuje použít pro výchovné účely. Jedna z největších světových humánních společností zahájí jeho promítání na školách v USA a později i na celém světě.
Důležité je také zdůraznit, že film ukazuje šanci na změnu. Morrissey říká,"Není to kázání a v tom je doufám krása tohoto díla. Postavy v tomto příběhu jsou tragicky nedokonalé a vy je začínáte chápat přes jejich pád do ignorance a nenávisti."
K tomu, aby se diváci dokázali vcítit do ďábla jsou potřeba silné herecké osobnosti a filmaři původně o Edwardu Nortonovi pro roli Dereka neuvažovali. Byl to právě Norton, kdo film producentům navrhl poté, co si dočetl scénář.
"Tony Kaye, John Morrissey a já jsme strávili s Edwardem pět minut a nadšení, které v sobě pro tento projekt měl, bylo nakažlivé. Potom jsme s ním udělali kamerovou zkoušku," vzpomíná výkonný producent Steve Tisch, držitel Oscara za produkci Forresta Gumpa.
Nabídnutá role Dereka Vinyarda znamenala pro Nortona, stále ještě mladého herce na startu kariéry, velkou příležitost. "Byla to pro mě výzva hrát postavu, která je na začátku tak nesmírně hrozná. Líbila se mi složitost role. Na konci filmu se "polidští" a může být divákům i sympatický," říká Norton.
"Derek je chlapík, který dopustí, aby jeho inteligenci ovládl hněv a vztek. Ochromí to jeho schopnosti. Líbí se mi, čím si projde a jak jeho inteligence zvítězí nad vztekem."
Kromě dramatického zvratu u této postavy, Norton ocenil rady McKenna. Jako například upozornil na to, jak jsou Derek a Danny ovlivněni svým otcem.
" Kdyby jejich otec byl nějaký americký náboženský fanatik, nebylo by to zajímavé. Nevyzývalo by tě to, porovnávat to celé jako komplexní smutnou realitu, která se odehrává v této zemi. Derek je ovlivněn normálním otcem rodiny. Ten miluje své děti. Tvrdě pracuje. Je dobrý muž, hasič, který je frustrován událostmi jimž nedokáže sám čelit, což ho dovádí k zuřivosti. Chápete jeho úzkost a cítíte, že hledá obětního beránka. Vidíte, jak se díky těmto společenským věcem vytvářela jeho fanatičnost. Nemůžete ho odmítnout, dělí se o vše se svým synem - přenáší na něj svoji ignoranci, což on považuje za lásku a starostlivost."
Proto je ve filmu důležitým dramatickým momentem Derekův proslov. Norton navrhl McKennovi, který hledal podkladové materiály pro napsání této řeči, aby se podíval po dalším materiálu do některých z proslovů guvernéra Peteho Wilsona. Ten se proslavil promluvou nazvanou Proposition 209, kde se mluví o státem dotovaném aktivním programu. McKenna v něm objevil pro svoji práci na filmu několik skutečných skvostů, což ho inspirovalo k formulování Derekova řečnění.
"V Derekově proslovu je plno dobrých věcí," říká Norton. "Pro mě je nepřekonatelné, že to, co Derek říká se může v určité úrovni některých lidí týkat. Ale tragickým fenoménem je to, když emoce a vztek převažují nad inteligencí, a o tom vypráví tento příběh."
Původně zamýšlel McKenna udělat z Dereka pouze brutální postavu: někoho, kdo zastrašuje hrubou sílou a zlomyslností. "Ale jednou jsme si s Edwardem sedli a předělali to. Edward přinesl jinou postavu, někoho, jehož vnitřní síla a inteligence souzní s vnější nepoddajností. Změnil můj pohled na tuto postavu, čímž se stal tento film mnohem silnějším."
Podle Tische, Edward Norton přinesl tomuto filmu spolehlivost a celistvost. "Při natáčení každého filmu jde především o spolupráci a Edward Norton byl od prvního dne tím "motorem," který uváděl věci do pohybu.
Producent Morrissey dodává,"Edward má schopnost jasně ztvárnit postavu v intelektuálním boji. Ve filmu Prvotní strach, jsme ho viděli v nesmírně vypočítavé a šílené postavě. Ve filmu Lid versus Larry Flynt, jsme ho zase poznali v roli čestného právníka s jasným intelektem, který si jde za svým. V Kultu hákového kříže uvidíme v další velice silné a nezapomenutelné roli.
Další, kdo přispěl svou porcí naprosté profesionality ke zkvalitnění tohoto filmu je uznávaný herec Edward Furlong, který ztvárnil postavu Danny Vinyarda. Příběh se odehrává skrze jeho oči a podrobně líčí co vedlo k uvěznění Dereka.
Ale když se černobílé vzpomínky na svého bratra, kterého obdivuje jako hrdinu, neshodují s přeměněným Derekem, vzroste mezi nimi citelné napětí. Náhle je jasné, že se oba bratři budou muset chopit šance na nové vybudování svého vztahu. Ale díky okolnímu oslavování Derekova návratu, jsou stále přerušováni v pokusu o usmíření.
"Eddie dodal projektu rovnováhu," říká Norton. "Má citlivou tvář a mluví velice měkce, byli jsme jak psychicky tak fyzicky rozdílní, ale věděli jsme co máme dělat. A to bylo pro tento film rozhodující."
"Více mě překvapil Eddie Furlong než Edward Norton, protože já jsme čekal, že Norton bude skvělý s velkým S. A ukázalo se, že Eddie Furlong byl také skvělý," říká Morrissey. "On představuje ztracenou nevinnost a mladou kulturu, která je přístupná a citlivá společenskému zlu."
"Věděl jsem, že tento film bude kontroverzní, protože uhodil hřebíček na hlavičku," říká Furlong. "Ale nebyl napsán pro to, aby byl bezpečný nebo kontroverzní. Měl být silný a provokativní a myslím, že se to povedlo lépe než jsme čekali. Pokud se díky tomuto filmu změní jediný člověk, nedělal se tento film zbytečně."
Casting na postavy ředitelů školy Boba Sweeneyho a Camerona Alexandera, kteří bojují o Derekovu duši, byl pro filmaře rozhodující.
"Jak Avery tak Stacy jsou rozdílní a my jsme pro obě role potřebovali herce vysoké, silné a starší," dodává Morrissey.
Původně měl být Cameron věkově blíže Derekovi. Ale jak se příběh vyvíjel, Cameron se stával starším.
Herecký veterán Stacy Keach byl obsazen do role rekruta skinheadů, je to kontroverzně oblečený byznysman s uvolněným chováním.
Keach byl přizván díky jeho pevnému a tvrdému pohledu na americkou společnost. "Viděl jsem hodně takovýchto filmů, jako byly Mrtvý muž přichází, Takoví normální zabijáci nebo Leaving Las Vegas. Myslím si, že tento film rozpoutá více diskusí a doufejme, že se lidé více zaměří na potřebu mladých lidí mít svojí identitu. Děti si vždy hledají místo, kam by patřily a často ho bohužel najdou v gangu nebo ve skupině rasistických nesnášenlivců."
"Film byl celý skvěle obsazen herci jako Beverly D'Angelová, Elliott Gould, Fairuza Balková, Ethan Suplee a Guy Torry," říká Tisch. "Bylo to skvělé, jak všichni spolu spolupracovali na tom, aby se vše vydařilo."B Podle Morrisseyho, byla Beverly D'Angelo také velice aktivní při úpravě své role.
Také Tony Kaye dělal víc, než bývá na place běžné: zastával při natáčení trojitou práci: režiséra, kameramana a kamerového technika. Stejným stylem pracoval na svých oceněných reklamách a videu z celého světa.
"Tony čekal dlouho, než natočil svůj film, protože je velice vybíravý. Když se podíváte na jeho práci v reklamě, uvidíte muže, který nezaspí příležitost a který má jasnou představu. To co natočil, je přemýšlivý, podmanivý film se skvělými výkony a unikátním stylem," říká Morrissey.
Tisch souhlasí: "Když jsem četl scénář, snažil jsem si představit, jak by ten film mohl vypadat. Nikdy to ale nebylo to co si představoval Tony. Je to talent. Natáčí velice syrově a reálně; je schopný přitáhnout diváky, kteří mají pocit, že se o tuto zkušenost dělí právě s nimi."
Kromě jeho vypravěčské dovednosti, má svůj režijní styl, protože jako technik kamery upřednostňuje přirozené světlo. Morrissey vzpomíná," Normálně je dobré, když uděláte třicet záběrů za den. Pokud hodně tlačíte, tak jich uděláte čtyřicet. Tony jich první den udělal stodvacettři. Nikdo tomu číslu nemohl uvěřit."

Ocenění:
Academy Awards
1999 - Edward Norton (Hlavní herec) (nominace)

The Saturn Awards
1999 - Edward Norton (Nejlepší herec) (nominace)

DABING
1.DABING (VHS, DVD, TV)
V českém znění: Kamil Halbich - Edward Norton (Derek Vinyard), Michal Michálek - Edward Furlong (Danny Vinyad), Martin Sobotka - Ethan Suplee (Seth Ryan), Antonín Molčík - Elliott Gould (Murray), Pavel Šrom - Avery Brooks (Dr. Bob Sweeney), Kamila Špráchalová - Jennifer Lien (Davina Vinyard), Jorga Kotrbová - Beverly D'Angelo (Doris Vinyard), Daniel Tůma, Jan Dolanský, Jiří Černý, Helena Dytrtová - Fairuza Balk (Stacey), Lucie Kožinová, Miroslav Středa, Karel Chromík, Radovan Vaculík, Oldřich Vlach, Martin Kolár - Stacy Keach (Cameron Alexander), Ivo Novák, Jiří Zavřel, Bohdan Tůma (titulky)
Překlad: Jan Kohout
Zvuk: Miloš Zajdl
Produkce: Jiří Beránek
Dialogy a režie: Jitka Tošilová
Vyrobilo: AVF Studio Zero pro Warner Home Video v roce 1999

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 25.3.1999
Premiéra USA: 20.11.1998 New Line Cinema
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 11.10.1999 (VHS) Warner Home Video, 27.7.2009 (DVD) Bontonfilm
Poprvé na VHS: 1.3.2000 Warner Home Video
Poprvé na DVD: 27.7.2009 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 742 489
Tržby celkem - $ 23 900 000
Návštěvnost v ČR 14 099
Náklady (Rozpočet) - $ 20 000 000
 
Tvůrci a herci
Tony Kaye (Režie), John Morrissey (Produkce), Anne Dudley (Hudba), Tony Kaye (Kamera), Gerald B. Greenberg (Střih), Alan Heim (Střih), Valerie McCaffrey (Casting), Jon Gary Steele (Scénografie), Doug Hall (Kostýmy), Frederick Howard (Zvuk), Yuri Reese (Zvuk), Joe Barnett (Zvuk), Janie Kelman (Masky), Matthew W. Mungle (Masky), David McKenna (Scénář), Edward Norton (Herec), Edward Furlong (Herec), Beverly D'Angelo (Herec), Jennifer Lien (Herec), Ethan Suplee (Herec), Fairuza Balk (Herec), Avery Brooks (Herec), Elliott Gould (Herec), Stacy Keach (Herec), William Russ (Herec), Guy Torry (Herec), Joe Cortese (Herec), Antonio David Lyons (Herec), Keram Malicki-Sánchez (Herec), Giuseppe Andrews (Herec), Christopher Masterson (Herec), Jordan Marder (Herec), Paul Le Mat (Herec), Allie Moss (Herec), Sam Sarpong (Herec), Jim Norton (Herec), Selwyn Ward (Herec), Anne Lambton (Herec), Sam Vlahos (Herec)
 
1998/119/USA/Drama, Krimi
 
Zajímavost k filmu
- Kvůli roli Dereka Vinyarda odmítl Edward Norton roli vojína Ryana (Matt Damon) ve filmu Zachraňte vojína Ryana (1998).
- Restaurace, do níž jdou Danny (Edward Furlong) a Derek (Edward Norton) na snídani předtím, než jde Danny do školy, je stejná jako ve známé scéně ve filmu Big Lebowski (1998). Nachází se na Wilshire Boulevard a Fairfax Avenue v Los Angeles a nazývá se Johnie's Coffee Shop a je otevřena pouze pro natáčení. V roce 2016 byla přejmenována na Bernie's Coffee Shop.
- Tento film byl inspirován životním příběhem skinheada Franka Meeinka. Meeink, který si odpykal tři roky ve vězení za obvinění související s přesvědčením bílé nadřazenosti, byl později dokonalým anti-skinheadem a lektorem.
- Natáčelo se od 17. března do 21. května 1998 v Kalifornii.
- Little Henry (Jason Bose Smith) má ve filmu zbraň Beretta 92FS ráže 9x19mm.
- Křestní jména všech sourozenců Vinyardových začínají na písmeno D. Derek (Edward Norton), Danny (Edward Furlong) a Davina (Jennifer Lien). Stejně tak i jejich rodiče se jmenují Doris (Beverly D'Angelo) a Dennis (William Russ).
- Edward Norton (Derek Vinyard) odmítl ve filmu kouřit.
- Zbraň, kterou Derek Vinyard (Edward Norton) použil na začátku filmu, je Ruger P94.
- Postavu Camerona Alexandera (Stacy Keach) mohl ztvárnit Marlon Brando, avšak roli odmítl.
- Fyzická příprava Edwarda Nortona (Derek Vinyard) trvala 2,5 roku.
- Tony Kaye se po rozporech s Edwardem Nortonem (Derek Vinyard) pokusil své jméno z filmu odstranit. Veřejně udal důvod, čímž porušil stanovy Director's Guild of America. Kaye poté zažaloval studio New Line a Director's Guild of America o 275 milionů amerických dolarů, protože mu nebylo dovoleno vystupovat v titulcích pod pseudonymem "Humpty Dumpty".
- Seth (Ethan Suplee) má na sobě při basketbalovém zápase triko s číslem 88. 88 je označení nacistů pro "Heil Hitler".
- Citace, kterou Danny (Edward Furlong) zakončuje svou práci, jsou závěrečná slova Abrahama Lincolna při jeho prvním inauguračním projevu roku 1861.
- Postava Camerona Alexandera (Stacy Keach) je založená na vůdci extrémistické skupiny White Aryan Resistance (WAR), Tomu Metzgerovi.
- Edward Norton (Derek Vinyard) až příliš zasahoval do natáčení a nemohl se dohodnout s režisérem Tonym Kayem, proto Tony Kaye od projektu odstoupil (asi v půlce natáčení) a režie se ujal Edward Norton.
- Edward Norton (Derek Vinyard) nabral před natáčením filmu 15 kg svalové hmoty.
- Slovo "fuck" se ve filmu objevuje 205krát.
- Punková kapela Anti-Heroes žalovala New Line Cinema za to, že jeden z herců má vytetovaný její název. Skupina nechtěla mít nic společného s nazi-skinheady, byť pouze fiktivními. Později nahrála kapela písničku "NLC", kde studio ztrapňuje.
- Cameron (Stacy Keach) popisuje postavu Boba Sweeneyho, kterého hraje Avery Brooks, jako "strýčka Toma". V roce 1987 hrál právě Brooks postavu strýčka Toma v televizním filmu Uncle Tom's Cabin.
- Režisér Tony Kaye celý film videl prvý raz až v roku 2007.
 
Odkazy