Křižovatka smrti / Rush Hour (1997/98/USA/Akční, Komedie, Krimi, Thriller) 74%

25.09.2018 14:33
JEDNOU VĚTOU
„Střet nejrychlejších rukou z východu a nejrychlejších úst západu."

OBSAH
Policejní detektiv ve službách FBI pátrá po unesené dcerce čínského velvyslance. Na pomoc mu přichází velvyslancův přítel, který považuje za svoji povinnost pomoci při její záchráně. Rozjíždí se pátrání protkané spoustou neuvěřitelných honiček, akčních scén a prvky asijských bojových umění. Nakonec je dcerka zachráněna a únosci předáni spravedlnosti.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
"Neviděli jste tu asijskýho prcka s volantem na ruce?" Být pověřený úkolem třídy G-14, tedy hlídáním čínské veverky alias inspektora Li, tak bych taky selhal jako detektiv Carter. S tím je alespoň legrace, i když se za něj matka stydí, protože chtěla, aby byl drogový dealer. Carter to zkrátka zvládl pusou, Li zase končetinama a já jsem dostal spustu inspirace k učení. Takže musím se naučit nastupovat do taxíku přes střechu, běhat po žebříku do nebe a zejména rozebrat pistoli jednou rukou. Nechápu, jak jsem bez toho dokázal dosud přežít. (Jara.Cimrman.jr) 4*

Sice se jedná jen o stokrát ohranou směs vykrádaček z filmů Eddie Murphyho a podobných, ale aspoň se na to dá dívat a Jackie Chanovi to kope ještě pořád dobře. Zápletka obyčejně nejobyčejnější, ale co už? Občas se člověk zasměje a Tuckerovi ta huba jede, že já být na místě jeho šéfa nebo kolegů nebo kohokoliv v jeho okolí, tak ho asi zapíchnu sám. A to podotýkám, že Juřička v českým dabingu tu jeho výřečnost naprosto nestíhá a to včetně toho, že je ukecanej strašně. V originále je to ale něco neuvěřitelnýho a asi bych tomu dal mnohem horší hodnocení, kdybych to neviděl nejdřív dabovaný. (monolog) 3*

Hlavní hrdinové jsou zábavní a jsou vtipní. To je vše co je zde potřeba k solidnímu úspěchu. Kombinace nejrychlejších nohou východu a velkého ukecance a šaška západu zafungovala poměrně solidně a z akční taškařice se překvapivě vyklubala solidní komedie majíc hlavu a patu. A fakt, že akce je někdy okatě "jenom jako" a že Jackie Chan je občas viditelně "na pérkách" se dá bez problémů prominout. Pořád má film spád a člověk se nenudí. Škoda dalších dílů, protože tohle se dalo ustát. Bavil jsem se. (Kaka) 3*

VELKÁ RECENZE
Neptejte se, zda je tento film dost dobrý pro vás, ptejte se, zda jste vy dost dobří pro tento film. Ano, především ten, kdo už z kolébky poočku sledoval souboje šikmookých ďáblů, ten, kdo dokáže zpaměti vyjmenovat všechny bojové techniky a při rvačce s důchodci váhá, zda použít styl Draka, či Jestřába, ten plně ocení Křižovatku smrti. Díky tomuto filmu se totiž naplno vboural do srdcí užaslých diváků, svým hvězdným tymien ap changi do rozšklebené tváře zhýčkaného amerického publika legendární Jackie Chan.  
Cesta disciplinovaného dítěte (v zákulisí spí jen několik hodin a zásadně nepoužívá kaskadéra, na plátně nepohrdne žádným pubertálním fórem, viz pravidelné hnětení poprsí svých partnerek) do země neomezených možností však nebyla tak jednoduchá, jak by se pro úspěchu Křižovatky mohlo zdát.  
Díky hongkongskému hitu Mladý mistr se Chan už před více než dvaceti lety vydal dobýt USA, a hrál ve snímku The Big Brawl a vedlejší roli v komedii Tajný závod I. Vrátil se sem ještě dvakrát jako herec ve filmu Velký závod II a Ochránce. Dělal psí kusy (asi takové, jaké by svedli Bill a Bull, kdyby jejich kousky nevymýšleli lidé od Disneyho, ale zfetovaní členové asociace hongkongských filmových kaskadérů), ale amíci ho prostě nevzali.  
Až po realizaci filmů Project A, Police Story a v roce 1986 indianjonesovské akcičky Božká relikvie se stal uznávaným hercem amerických filmových kritiků, kteří začali šílet po hongkongských filmech jako Leonardo DiCaprio po thajské prostituce. Souboj Chana a ostatních hongkongských filmařů s Hollywoodem se rozjel na plné obrátky. Zlom nastal ve chvíli, kdy Chan hrál ve filmu Rachot v Bronxu, který natáčela hongkongská produkce v Kanadě a byl vybrán firmou New Line Cinema pro americkou distribuci. Jeho úspěch pomohl k uvedení ostatních Chanových filmů v Americe. Konečně se stal akční hvězdou áčkového kalibru i pro mainstreamové publikum.  
Paradoxně ho dostal tím, že ubral. Jeho hrdina v Křižovatce smrti není nadčlověk. Je to normální detektiv z Hongkongu, kterého vyšetřování (musí najít gangstery unesenou malou dcerku svého přítele) zavede do Los Angeles, kde se cítí jako šikmooká Alenka za polopropustným zrcadlem. Nebo ještě názorněji jako kolchozník z albánského venkova v obchodním domě Harrod´s. A stejně jako Ířij Ýksvolap se tam moc nevyzná. Navíc dostane za partnera jistého Cartera (Chris Tucker), který se rozhodne, že svému nechtěnému parťákovi ukáže, kdo je tady pánem, a bude ho držet od pátrání co nejdále.  
Stačí jen několik hodin, aby Carter zjistil, že toho malého chlápka s neforemným nosem velice podcenil. Oba detektivové si brzy uvědomí, že pokud se budou snažit jeden druhého přechytračit, nehnou se z místa ani o centimetr. Asi tak jako kdyby měli bačkory s kovovými přezkami a pod podlahu někdo ukryl něco jako... Něco jako magnet. Spojí proto své síly a věci se dají do pohybu. Jestli se při akčním filmu rádi cítíte jako lyžař na lavinovém svahu, potom neváhejte ani na okamžik a běžte a nechte se Křižovatkou smrti převálcovat.
Policejní inspektor Li se svou jednotkou rozpráší v přístavu bandu tajemného gangstera Čun-taa a zabaví rozsáhlou sbírku čínského umění, kterou se banda pokoušela propašovat z Hongkongu, který má za několik dnů přejít pod správu Číny. Odbarvený Číňan Sang, který je pravou rukou Čun-taa, však uprchne. Druhý den se Li loučí na letišti s jedenáctiletou Su-jang, dcerou svého přítele Chana, který odlétá do Spojených států jako nový konzul. O dva měsíce později je však dívenka cestou do školy unesena Sungem, který chladnokrevně zastřelí její ochranku. Chan trvá na tom, aby byl k vyšetřování případu povolán také inspektor Li. Agenti FBI Russ a Whitney musí na podmínku přistoupit, přesto však nehodlají dovolit, aby se cizinec pletl do jejich vyšetřování. Pověří svérázného černého poldu Cartera úkolem dělat cizinci doprovod a hlavně ho držet stranou od vyšetřování a konzula. To se mu však nepodaří, protože Li mu při první příležitosti uteče a pronikne ke konzulovi, když přitom hravě přemůže všechny agenty FBI. A když Russ a Whitney ukecanému Carterovi vynadají, dosáhnou jen toho, že se ctižádostivý černoch pustí se svým nedobrovolným asijským parťákem do vyšetřování. A protože oba postupují poněkud neobvyklými metodami, postupují rychleji než FBI. Zjistí, že v Čínské čtvrti se objevil nový zločinec z Hongkongu a současně zjistí, že někdo z Čínské čtvrti skupuje zbraně a výbušniny, stopa je postupně přivede až do Čun-taovy restaurace Foo Chow, kde se střetnou se Sungem a bandou zabijáků. Bitka skončí zkázou podniku a FBI má konečně záminku k tomu, aby se mohla zbavit obou nepohodlných policistů. Zklamaný Li se chce vrátit do Hongkongu, Carter ho však přemluví, aby pokračovali v pátrání.
Uvedení trháku Rachot v Bronxu společností New Line Cinema v roce 1994 udělalo z Chana, podle časopisu Time "celosvětovou filmovou hvězdu" a důležitou postavu amerických filmů. Přineslo mu to mnoho projektů v různých studiích, kde dávali Jackieho Chana dohromady s různými herci, od Sylvestra Stallone (dlouholetý Chanův fanoušek) po Wesleyho Snipese.
Když producent Arthur Sarkissian přinesl scénář ke Křižovatce smrti pozdějšímu šéfovi Caravan Pictures Rogeru Birnbaumovi a Hollywood Pictures, se kterými natočil trhák Zatím co jsi spal, bylo jim oběma jasné, že je to látka jak "ušitá" pro Jackieho Chana. "Akční scény jsou akčními scénami, pro diváky tady už není nic nového", říká Birnbaum. "Ovšem ve filmu Křižovatka smrti, byly nové hlavní dvě postavy."
"Tento příběh je dobrý v tom, že je o dvou ousiderech", říká president Caravan Jonathan Glickman, se který Birnbaum dříve natočil takové filmy jako Zatím co jsi spal a Jasný terč. "Obecně vzato, v těchto typech snímků, je vždy jeden chlapík kladný a druhý outsider. V tomto příběhu jsou oba outsideři, kteří nejsou vítáni, a to nám dalo hodně prostoru na rozvinutí postav a komiky." Glickman, který znal hongkongské filmy Jackieho Chana, byl velice potěšen myšlenkou upravit příběh na míru asijské superhvězdě. Z tříhodinové schůzky s Chanem a jeho managerem Willie Chanem v San Franciscu vzešlo mnoho nápadů pro příběh - jako například Jackieho gag, kdy bere protivníkovy z vesty zbraň - které byly promptně připsány do scénáře.
Když byl projekt prezentován New Line Cinema, studio projevilo okamžitý zájem. Mělo zkušenosti s naprostou profesionalitou Jackieho Chana, který se podílel nejen svým hereckým výkonem, ale i nejrůznějšími promo aktivitami na úspěchu Rachotu v Bronxu v Americe. Společnost New Line navíc produkovala film Řeč peněz, úspěšnou komedii režírovanou režisérem-debutantem Brettem Ratnerem, kde hrál hlavní roli právě Chris Tucker.
"V New Line řekli: 'Podívejte, chceme to dělat s Jackie Chanem, Chrisem Tuckerem a Brettem Ratnerem'", vzpomíná Sarkissian. "Potom už šlo všechno velice rychle".
"Poté, co jsem natočil Řeč peněz jsem slyšel, že kolem lítá hodně scénářů, kde se prý počítá s Jackie Chanem", vzpomíná Brett Ratner, který se rozhodl, že natočí s Chanem film. "Všechny jsem je přečetl a tento byl nejzajímavější: Není to komedie se šlehačkovými bitvami ani pouze akční film. Je tam drama, vášeň i humor."
Když se ho producenti zeptali, jestli by chtěl natočil film s Jackiem Chanem, jeho odpověď byla okamžitá a jasná. "Řekl jsem: 'Když se takhle ptáte, tak to znamená, že mě nechápete - jsem jeho největším fandou!'" směje se Ratner. Když jeli s Rogerem Birnbaumem do Jižní Afriky, aby se tam s Chanem setkali, opět je překvapila šťastná náhoda. "Říkal jsem, 'Jackie, budu s tebou natáčet film,'" vzpomíná Ratner. "Ze všech scénářů co měl, si Jackie vybral jediný, který chtěl točit: byla to Křižovatka smrti".
Ratner ukázal Jackie Chanovi film Řeč peněz a Chanovi se líbil. "Řeč peněz nebyla v té době ještě v kinech, takže Jackie do toho se mnou šel ještě předtím, než se film stal hitem," říká Ratner. "Byl to pro něho veliký risk, protože kdyby Řeč peněz neuspěla, šel by do natáčení s režisérem, který nemá nic za sebou."
Rozhodnutí nebylo lehké. Rozčarovaný z negativních zkušeností, které získal v osmdesátýchtých letech, kdy se snažil získal kvalitní role v amerických filmech, Jackie Chan čekal dlouho, než se rozhodl opět vstoupit do amerického filmu.
"Před patnácti lety, když jsem se vrátil z Ameriky, jsem úplně ztratil sebedůvěru," vzpomíná Chan. "Takže první americký film, který jsem se potom rozhodl dělat, byl pro mě velmi důležitý. U Křižovatky smrti jsem byl velice opatrný, abych se správně rozhodl. Měl jsem Rogera Birnbauma, velkého producenta; Bretta Ratnera, který je plný energie; a Chrise Tuckera, který je jedním z nejkomičtějších herců dneška. Tak jsem si řekl 'Dobře, zkusím to a uvidím, jak to dopadne.'"
Pro Chrise Tuckera, který byl zavalen nabídkami po úspěchu filmu Řeč peněz, byla nejdůležitější souhra s partnerem, aby se rozhodl, že Křižovatka smrti bude jeho dalším filmem. "Líbila se mi naše souhra - já Američan a on z jiného světa," říká. "Věděl jsem, že tam bude hodně materiálu, se kterým se dá pracovat." Stejně jako jsou rozdílné jejich styly a předchozí kariéra, mají Jackie Chan a Chris Tucker společnou zálibu v improvizaci: Tucker coby komik se zkušeností z živých vystoupení a Chan proslulý svou zálibou ve zkoušení nových akčních scén. "Vždy chci být lepší," říká Tucker. "Podívám se do scénáře, vezmu si z něj to důležité, přeberu si to svými slovy a vrátím to vylepšené zpět. A v tom je Jackie skvělý: chce se neustále zlepšovat. Takže celý film se skutečně neustále zlepšuje."
"Chris se hodně soustředí na scénář, i v těch nejjednodušších věcech," říká Chan. "Řekne, 'Jackie, neměl by jsi říkat tuto větu,' a trochu ji změní. Potom se podívá na playback, aby viděl jak to vypadá. Hodně mě naučil."
Chan mu to vrátil v akčních scénách, které kladou vysoké požadavky na jeho kolegu. "V tomto filmu jsem měl opravdu hodně akce," říká Tucker, "dost jsem na sobě pracoval, abych byl připraven, protože jsem chtěl být rovnoceným partnerem Jackiemu. Řekl mi, že když budu dělat to co mi řekne, budu vypadat jako velká akční hvězda. S takovým ujištěním jsem neměl co ztratit."
Producenti a režisér cítili, že obě hvězdy by bylo dobré efektivně využít v dramatických scénách, postavených ne jejich povahových odlišnostech a jejich vzrůstajícím vzájemném respektu a porozumění jeden pro druhého. "Každý ví, že Chris je velice vtipný, ale on je také dobrý herec," říká Roger Birnbaum, který produkoval film Mrtví prezidenti, kde Tucker nezapomenutelně zaujal svým portrétem vietnamského veterána. "Je velice silný v dramatických scénách."
Také Chan viděl tuto nejednoduchou roli jako příležitost ukázat svůj talent i z jiné stránky. "Tento film ukazuje moji osobnost více než hongkongské snímky," říká. "Líbí se mi dramatická různorodost. Nechci, aby si všichni mysleli: 'Jackie Chan rovná se pouze akční hvězda.'"
Ratner byl pečlivý i ve výběru jiných než hlavních rolí. Vybíral takové herce pro vedlejší role, kteří normálně nehrají v hollywoodských akčních filmech. Kubánsko-Americká herečka Elizabeth Penaová, držitelka Bravo Award, ze svůj výkon v roli radikální učitelky ve filmu Johna Saylese Lone Star, říká, že přijala roli, protože její muž je velkým fandou Chana a také proto, že má ráda multikulturní filmy.
"Velice se mi líbí, že ti dva muži, kteří jsou každý jiné národnosti se dají dohromady," vysvětluje. "Myslím, že se obě postavy od sebe hodně učí."
"Podle informací které mám, je toto první hollywoodský film, kde jsou oba hrdinové barevní." Poznamenává Tzi Ma, čínsko-americký herec, který ve filmu hraje muže jménem Mr. Han. "Je to pro mě velice vzrušující. Tento film je opravdu zlomovým."
Do filmu byly obsazeni lidé s různými hereckými tradicemi. "Chris pracuje jinak než já," říká Elizabeth Pena, jejíž postava má nevděčnou práci odrážet carterovo neustálé sexuální harašení. "Dělá dobrá rozhodnutí, ale oba jsme z jiné školy. Samozřejmě nejsem komik, takže to pro mě byla dobrá zkušenost."
Tom Wilkinson, Anglický divadelní a filmová herec, který měl před Křižovatkou smrti fenomenální úspěch s filmem Do naha!, říká to samé o práci na scénách s Jackiem Chanem. "Pracuje jiným způsobem," všímá si Wilkinson. "Je z klasické školy, jako já, ale u něj to byla Peking Opera, kde mají jiný rytmus než máme my na západě - je více staccato. Bylo to zábavné a zároveň to pro mě byla zkouška se stejně naladit."
Někdo by si mohl myslet, že je něco divného na muži, který hraje postavy ze Shakespeare a Dickense a natáčí akční film, ale Wilkinson říká, že toto se zakládá na nepochopení: "Lidé si myslí, že když pocházíte z prostředí anglického divadla, tak jste nikdy nehrál v něčem akčním. Ale když každý večer hrajete Hamleta, stane se vám při něm, že musíte hrát jako o život tři a půl hodiny a potom máte patnácti minutový "šavlový souboj" na konci. Proti tomu je mnoho akčních filmů procházka růžovým sadem."
Stejně jako s ostatními herci, chtěl režisérm, aby měl Jackie Chan ty nejlepší spolupracovníky pro akční sekvence filmu. "Přesvědčil jsem studio, aby si Jackie mohl vzít s sebou svůj tým kaskadérů-koordinátorů, stejně jako Terryho Leonarda, který s nimi pracuje," říká Ratner. "Ve filmu je díky tomu šest nebo sedm scén, které nebudou pro fanoušky Chana neznámé, i když celý film v tomto stylu není." Tvůrci prostě kladli důraz i na jiné věci, než jen na akčnost.
"Na tomto filmu pracuje nejlepší světový koordinátor kaskadérů, Terry Leonard," dodává Jonathan Glickman. "Ale také máme Jackieho, který je choreografem specifických hongkongských akčních sekvencí. A všichni pracují na všech scénách společně, takže všichni mají jednotný pohled."
Leonard, který měl na starosti speciální kaskadérské kousky ve filmu Dobyvatelé ztracené archy a hned tak ho něco neohromí, nemůže zapomenout na to, jak se seznámil s prací Jackieho Chana. Zrovna když natáčel s Johnem Miliusem na Borneu, byl pozván někým z kaskadérů do místního kina na film s Chanem. "Viděl jsem pár věcí, které udělal a říkal jsem si: 'To není stutečné. To nemůže být on,'" vzpomíná. "Ale náš producent, který s ním pracoval na několika filmech v Hongkongu mě ujistil, že i při tom sebekrkolomnějším čísle je to skutečně jen a pouze Jackie Chan osobně."
Leonard byl velice opatrný, aby se nezamíchal do tvůrčích postupů, které z Chana vytvořily legendu. "Jackie je zvyklý na to, pohybovat se rychleji, ale v Hongkongu nejsou tak přehnaně opatrní jako jsme my zde," říká. "Ovšem i v Křižovatce smrti dělá stejné věci jako doma a vše je opět jen on sám. My to potom dáváme dohromady."
"Například jsme natáčeli jednu scénu na čínské ambasádě, kam se má Chan dostat oknem, které je třicet stop od země. On by se tam dostal sám ze stromu, aniž bychom ho museli nějak jistit, ale protože se musíme řídit bezpečnostními předpisy, postavili jsme k oknu obrovské lešení. Jackie se jen podíval z toho lešení skrze okno a řekl: 'Ach jo, vy Američani jste pořád tak opatrní!'"
"Když dělám kaskadérské kousky v Hollywoodu, vždy se o mě všichni postarají," říká Chan. "O auta, rychlost, o všechno. Není to jako u nás. Když natáčím film doma, tak se natáčí dokud nepadnem. Takže se většinou zraníme. Ale u tohoto filmu, se o mě koordinátor kaskadérů hodně staral, což bylo pro mě příjemné."
U akčních scén Chan strach neměl, ale připouští, že jedna věc mu ve filmu Křižovatka smrti opravdu dělala starosti: "Upřednostňuji bojové scény před dialogy. Když přijde na řečnění, to jsem pak opravdu vystrašený. Jakmile mě následující den čeká hodně dialogů, nemůžu celou noc usnout. Protože já si musím pamatovat nejenom svůj text, ale i text Chrisův. Jistě je vám jasné, že Chris je schopen zahrát stejnou scénu desetkrát a pokaždé s jiným dialogem!"
" Jackie vnesl do tohoto filmu beze zbytku vše co umí, protože Jackie je také režisér," říká Chris Tucker. "Takže v Křižovatkce smrti je mnoho věcí, které v amerických filmech nemůžete vidět, protože američtí režiséři je neznají. A Jackie nám to ukázal." Například u záběru, kdy kolem Tuckerovy hlavy letí sekyra a který se měl původně dělat digitálně, předvedl Chan režisérovi jak ušetřit čas a peníze a udělat to hongkongskou cestou: vyndal ze sekery topůrko a "vystřihl" záběr hned napoprvé. "Jakcie je užasný herec," říká Ratner. "Ví, jaká strana jeho obličeje je nejlepší. Ví kde je kamera. Ví kde je mikrofon. Je úžasné, že tento člověk režíroval třicet filmů a tady byl pod mým vedením. Jsem tím v pozitivním slova smyslu šokován!"
Během tří měsíčního natáčení pracoval filmový štáb pilně jak v ateliérech, tak ve vybrané lokalitě, kde se odehrával příběh střetu východu se západem. Od honosného Beverly Hills a vilové čtvrti Pasadena až po hamburgrové obchodní centrum Los Angeles a bazény v South Central, to vše má být pro Cartera stejně známé jako pro Leeho naprosto cizí. Naopak, v restauraci Foo Chow a v ulicích Chinatownu, kde se Carter cítil jako mimozemšťan se Lee naopak pohyboval jako doma.
Los Angeles bylo prefektním pozadím pro příjezd Jackieho Chana do Ameriky. O to víc, když v jedné nebezpečné honičce visel na nápisu "Hollywood", na rohu Hollywood and Vine. V další scéně zapadl do davu asijských turistů na historiském Mann'sChinese Theater na Hollywood Boulevard, kde Chan slavnostně zanechal otisk svých rukou před dvěma lety. Oba hovoří jasnou řečí: Jackie Chan dorazil do Hollywoodu a také tu zůstane!"

PODROBNÝ POPIS FILMU
Policejní inspektor Li se svou jednotkou rozpráší v přístavu bandu tajemného gangstera Čun-taa a zabaví rozsáhlou sbírku čínského umění, kterou se banda pokoušela propašovat z Hongkongu, který má za několik dnů přejít pod správu Číny. Odbarvený Číňan Sang, který je pravou rukou Čun-taa, však uprchne. Druhý den se Li loučí na letišti s jedenáctiletou Su-jang, dcerou svého přítele Chana, který odlétá do Spojených států jako nový konzul. O dva měsíce později je však dívenka cestou do školy unesena Sungem, který chladnokrevně zastřelí její ochranku. Chan trvá na tom, aby byl k vyšetřování případu povolán také inspektor Li. Agenti FBI Russ a Whitney musí na podmínku přistoupit, přesto však nehodlají dovolit, aby se cizinec pletl do jejich vyšetřování. Pověří svérázného černého poldu Cartera úkolem dělat cizinci doprovod a hlavně ho držet stranou od vyšetřování a konzula. To se mu však nepodaří, protože Li mu při první příležitosti uteče a pronikne ke konzulovi, když přitom hravě přemůže všechny agenty FBI. A když Russ a Whitney ukecanému Carterovi vynadají, dosáhnou jen toho, že se ctižádostivý černoch pustí se svým nedobrovolným asijským parťákem do vyšetřování. A protože oba postupují poněkud neobvyklými metodami, postupují rychleji než FBI. Zjistí, že v Čínské čtvrti se objevil nový zločinec z Hongkongu a současně zjistí, že někdo z Čínské čtvrti skupuje zbraně a výbušniny, stopa je postupně přivede až do Čun-taovy restaurace Foo Chow, kde se střetnou se Sungem a bandou zabijáků. Bitka skončí zkázou podniku a FBI má konečně záminku k tomu, aby se mohla zbavit obou nepohodlných policistů. Zklamaný Li se chce vrátit do Hongkongu, Carter ho však přemluví, aby pokračovali v pátrání.

O NATÁČENÍ
Uvedení trháku Rachot v Bronxu společností New Line Cinema v roce 1994 udělalo z Chana, podle časopisu Time "celosvětovou filmovou hvězdu" a důležitou postavu amerických filmů. Přineslo mu to mnoho projektů v různých studiích, kde dávali Jackieho Chana dohromady s různými herci, od Sylvestra Stallone (dlouholetý Chanův fanoušek) po Wesleyho Snipese.
Když producent Arthur Sarkissian přinesl scénář ke Křižovatce smrti pozdějšímu šéfovi Caravan Pictures Rogeru Birnbaumovi a Hollywood Pictures, se kterými natočil trhák Zatím co jsi spal, bylo jim oběma jasné, že je to látka jak "ušitá" pro Jackieho Chana. "Akční scény jsou akčními scénami, pro diváky tady už není nic nového", říká Birnbaum. "Ovšem ve filmu Křižovatka smrti, byly nové hlavní dvě postavy."
"Tento příběh je dobrý v tom, že je o dvou ousiderech", říká president Caravan Jonathan Glickman, se který Birnbaum dříve natočil takové filmy jako Zatím co jsi spal a Jasný terč. "Obecně vzato, v těchto typech snímků, je vždy jeden chlapík kladný a druhý outsider. V tomto příběhu jsou oba outsideři, kteří nejsou vítáni, a to nám dalo hodně prostoru na rozvinutí postav a komiky." Glickman, který znal hongkongské filmy Jackieho Chana, byl velice potěšen myšlenkou upravit příběh na míru asijské superhvězdě. Z tříhodinové schůzky s Chanem a jeho managerem Willie Chanem v San Franciscu vzešlo mnoho nápadů pro příběh - jako například Jackieho gag, kdy bere protivníkovy z vesty zbraň - které byly promptně připsány do scénáře.
Když byl projekt prezentován New Line Cinema, studio projevilo okamžitý zájem. Mělo zkušenosti s naprostou profesionalitou Jackieho Chana, který se podílel nejen svým hereckým výkonem, ale i nejrůznějšími promo aktivitami na úspěchu Rachotu v Bronxu v Americe. Společnost New Line navíc produkovala film Řeč peněz, úspěšnou komedii režírovanou režisérem-debutantem Brettem Ratnerem, kde hrál hlavní roli právě Chris Tucker.
"V New Line řekli: 'Podívejte, chceme to dělat s Jackie Chanem, Chrisem Tuckerem a Brettem Ratnerem'", vzpomíná Sarkissian. "Potom už šlo všechno velice rychle".
"Poté, co jsem natočil Řeč peněz jsem slyšel, že kolem lítá hodně scénářů, kde se prý počítá s Jackie Chanem", vzpomíná Brett Ratner, který se rozhodl, že natočí s Chanem film. "Všechny jsem je přečetl a tento byl nejzajímavější: Není to komedie se šlehačkovými bitvami ani pouze akční film. Je tam drama, vášeň i humor."
Když se ho producenti zeptali, jestli by chtěl natočil film s Jackiem Chanem, jeho odpověď byla okamžitá a jasná. "Řekl jsem: 'Když se takhle ptáte, tak to znamená, že mě nechápete - jsem jeho největším fandou!'" směje se Ratner. Když jeli s Rogerem Birnbaumem do Jižní Afriky, aby se tam s Chanem setkali, opět je překvapila šťastná náhoda. "Říkal jsem, 'Jackie, budu s tebou natáčet film,'" vzpomíná Ratner. "Ze všech scénářů co měl, si Jackie vybral jediný, který chtěl točit: byla to Křižovatka smrti".
Ratner ukázal Jackie Chanovi film Řeč peněz a Chanovi se líbil. "Řeč peněz nebyla v té době ještě v kinech, takže Jackie do toho se mnou šel ještě předtím, než se film stal hitem," říká Ratner. "Byl to pro něho veliký risk, protože kdyby Řeč peněz neuspěla, šel by do natáčení s režisérem, který nemá nic za sebou."
Rozhodnutí nebylo lehké. Rozčarovaný z negativních zkušeností, které získal v osmdesátýchtých letech, kdy se snažil získal kvalitní role v amerických filmech, Jackie Chan čekal dlouho, než se rozhodl opět vstoupit do amerického filmu.
"Před patnácti lety, když jsem se vrátil z Ameriky, jsem úplně ztratil sebedůvěru," vzpomíná Chan. "Takže první americký film, který jsem se potom rozhodl dělat, byl pro mě velmi důležitý. U Křižovatky smrti jsem byl velice opatrný, abych se správně rozhodl. Měl jsem Rogera Birnbauma, velkého producenta; Bretta Ratnera, který je plný energie; a Chrise Tuckera, který je jedním z nejkomičtějších herců dneška. Tak jsem si řekl 'Dobře, zkusím to a uvidím, jak to dopadne.'"
Pro Chrise Tuckera, který byl zavalen nabídkami po úspěchu filmu Řeč peněz, byla nejdůležitější souhra s partnerem, aby se rozhodl, že Křižovatka smrti bude jeho dalším filmem. "Líbila se mi naše souhra - já Američan a on z jiného světa," říká. "Věděl jsem, že tam bude hodně materiálu, se kterým se dá pracovat." Stejně jako jsou rozdílné jejich styly a předchozí kariéra, mají Jackie Chan a Chris Tucker společnou zálibu v improvizaci: Tucker coby komik se zkušeností z živých vystoupení a Chan proslulý svou zálibou ve zkoušení nových akčních scén. "Vždy chci být lepší," říká Tucker. "Podívám se do scénáře, vezmu si z něj to důležité, přeberu si to svými slovy a vrátím to vylepšené zpět. A v tom je Jackie skvělý: chce se neustále zlepšovat. Takže celý film se skutečně neustále zlepšuje."
"Chris se hodně soustředí na scénář, i v těch nejjednodušších věcech," říká Chan. "Řekne, 'Jackie, neměl by jsi říkat tuto větu,' a trochu ji změní. Potom se podívá na playback, aby viděl jak to vypadá. Hodně mě naučil."
Chan mu to vrátil v akčních scénách, které kladou vysoké požadavky na jeho kolegu. "V tomto filmu jsem měl opravdu hodně akce," říká Tucker, "dost jsem na sobě pracoval, abych byl připraven, protože jsem chtěl být rovnoceným partnerem Jackiemu. Řekl mi, že když budu dělat to co mi řekne, budu vypadat jako velká akční hvězda. S takovým ujištěním jsem neměl co ztratit."
Producenti a režisér cítili, že obě hvězdy by bylo dobré efektivně využít v dramatických scénách, postavených ne jejich povahových odlišnostech a jejich vzrůstajícím vzájemném respektu a porozumění jeden pro druhého. "Každý ví, že Chris je velice vtipný, ale on je také dobrý herec," říká Roger Birnbaum, který produkoval film Mrtví prezidenti, kde Tucker nezapomenutelně zaujal svým portrétem vietnamského veterána. "Je velice silný v dramatických scénách."
Také Chan viděl tuto nejednoduchou roli jako příležitost ukázat svůj talent i z jiné stránky. "Tento film ukazuje moji osobnost více než hongkongské snímky," říká. "Líbí se mi dramatická různorodost. Nechci, aby si všichni mysleli: 'Jackie Chan rovná se pouze akční hvězda.'"
Ratner byl pečlivý i ve výběru jiných než hlavních rolí. Vybíral takové herce pro vedlejší role, kteří normálně nehrají v hollywoodských akčních filmech. Kubánsko-Americká herečka Elizabeth Penaová, držitelka Bravo Award, ze svůj výkon v roli radikální učitelky ve filmu Johna Saylese Lone Star, říká, že přijala roli, protože její muž je velkým fandou Chana a také proto, že má ráda multikulturní filmy.
"Velice se mi líbí, že ti dva muži, kteří jsou každý jiné národnosti se dají dohromady," vysvětluje. "Myslím, že se obě postavy od sebe hodně učí."
"Podle informací které mám, je toto první hollywoodský film, kde jsou oba hrdinové barevní." Poznamenává Tzi Ma, čínsko-americký herec, který ve filmu hraje muže jménem Mr. Han. "Je to pro mě velice vzrušující. Tento film je opravdu zlomovým."
Do filmu byly obsazeni lidé s různými hereckými tradicemi. "Chris pracuje jinak než já," říká Elizabeth Pena, jejíž postava má nevděčnou práci odrážet carterovo neustálé sexuální harašení. "Dělá dobrá rozhodnutí, ale oba jsme z jiné školy. Samozřejmě nejsem komik, takže to pro mě byla dobrá zkušenost."
Tom Wilkinson, Anglický divadelní a filmová herec, který měl před Křižovatkou smrti fenomenální úspěch s filmem Do naha!, říká to samé o práci na scénách s Jackiem Chanem. "Pracuje jiným způsobem," všímá si Wilkinson. "Je z klasické školy, jako já, ale u něj to byla Peking Opera, kde mají jiný rytmus než máme my na západě - je více staccato. Bylo to zábavné a zároveň to pro mě byla zkouška se stejně naladit."
Někdo by si mohl myslet, že je něco divného na muži, který hraje postavy ze Shakespeare a Dickense a natáčí akční film, ale Wilkinson říká, že toto se zakládá na nepochopení: "Lidé si myslí, že když pocházíte z prostředí anglického divadla, tak jste nikdy nehrál v něčem akčním. Ale když každý večer hrajete Hamleta, stane se vám při něm, že musíte hrát jako o život tři a půl hodiny a potom máte patnácti minutový "šavlový souboj" na konci. Proti tomu je mnoho akčních filmů procházka růžovým sadem."
Stejně jako s ostatními herci, chtěl režisérm, aby měl Jackie Chan ty nejlepší spolupracovníky pro akční sekvence filmu. "Přesvědčil jsem studio, aby si Jackie mohl vzít s sebou svůj tým kaskadérů-koordinátorů, stejně jako Terryho Leonarda, který s nimi pracuje," říká Ratner. "Ve filmu je díky tomu šest nebo sedm scén, které nebudou pro fanoušky Chana neznámé, i když celý film v tomto stylu není." Tvůrci prostě kladli důraz i na jiné věci, než jen na akčnost.
"Na tomto filmu pracuje nejlepší světový koordinátor kaskadérů, Terry Leonard," dodává Jonathan Glickman. "Ale také máme Jackieho, který je choreografem specifických hongkongských akčních sekvencí. A všichni pracují na všech scénách společně, takže všichni mají jednotný pohled."
Leonard, který měl na starosti speciální kaskadérské kousky ve filmu Dobyvatelé ztracené archy a hned tak ho něco neohromí, nemůže zapomenout na to, jak se seznámil s prací Jackieho Chana. Zrovna když natáčel s Johnem Miliusem na Borneu, byl pozván někým z kaskadérů do místního kina na film s Chanem. "Viděl jsem pár věcí, které udělal a říkal jsem si: 'To není stutečné. To nemůže být on,'" vzpomíná. "Ale náš producent, který s ním pracoval na několika filmech v Hongkongu mě ujistil, že i při tom sebekrkolomnějším čísle je to skutečně jen a pouze Jackie Chan osobně."
Leonard byl velice opatrný, aby se nezamíchal do tvůrčích postupů, které z Chana vytvořily legendu. "Jackie je zvyklý na to, pohybovat se rychleji, ale v Hongkongu nejsou tak přehnaně opatrní jako jsme my zde," říká. "Ovšem i v Křižovatce smrti dělá stejné věci jako doma a vše je opět jen on sám. My to potom dáváme dohromady."
"Například jsme natáčeli jednu scénu na čínské ambasádě, kam se má Chan dostat oknem, které je třicet stop od země. On by se tam dostal sám ze stromu, aniž bychom ho museli nějak jistit, ale protože se musíme řídit bezpečnostními předpisy, postavili jsme k oknu obrovské lešení. Jackie se jen podíval z toho lešení skrze okno a řekl: 'Ach jo, vy Američani jste pořád tak opatrní!'"
"Když dělám kaskadérské kousky v Hollywoodu, vždy se o mě všichni postarají," říká Chan. "O auta, rychlost, o všechno. Není to jako u nás. Když natáčím film doma, tak se natáčí dokud nepadnem. Takže se většinou zraníme. Ale u tohoto filmu, se o mě koordinátor kaskadérů hodně staral, což bylo pro mě příjemné."
U akčních scén Chan strach neměl, ale připouští, že jedna věc mu ve filmu Křižovatka smrti opravdu dělala starosti: "Upřednostňuji bojové scény před dialogy. Když přijde na řečnění, to jsem pak opravdu vystrašený. Jakmile mě následující den čeká hodně dialogů, nemůžu celou noc usnout. Protože já si musím pamatovat nejenom svůj text, ale i text Chrisův. Jistě je vám jasné, že Chris je schopen zahrát stejnou scénu desetkrát a pokaždé s jiným dialogem!"
" Jackie vnesl do tohoto filmu beze zbytku vše co umí, protože Jackie je také režisér," říká Chris Tucker. "Takže v Křižovatkce smrti je mnoho věcí, které v amerických filmech nemůžete vidět, protože američtí režiséři je neznají. A Jackie nám to ukázal." Například u záběru, kdy kolem Tuckerovy hlavy letí sekyra a který se měl původně dělat digitálně, předvedl Chan režisérovi jak ušetřit čas a peníze a udělat to hongkongskou cestou: vyndal ze sekery topůrko a "vystřihl" záběr hned napoprvé. "Jakcie je užasný herec," říká Ratner. "Ví, jaká strana jeho obličeje je nejlepší. Ví kde je kamera. Ví kde je mikrofon. Je úžasné, že tento člověk režíroval třicet filmů a tady byl pod mým vedením. Jsem tím v pozitivním slova smyslu šokován!"
Během tří měsíčního natáčení pracoval filmový štáb pilně jak v ateliérech, tak ve vybrané lokalitě, kde se odehrával příběh střetu východu se západem. Od honosného Beverly Hills a vilové čtvrti Pasadena až po hamburgrové obchodní centrum Los Angeles a bazény v South Central, to vše má být pro Cartera stejně známé jako pro Leeho naprosto cizí. Naopak, v restauraci Foo Chow a v ulicích Chinatownu, kde se Carter cítil jako mimozemšťan se Lee naopak pohyboval jako doma.
Los Angeles bylo prefektním pozadím pro příjezd Jackieho Chana do Ameriky. O to víc, když v jedné nebezpečné honičce visel na nápisu "Hollywood", na rohu Hollywood and Vine. V další scéně zapadl do davu asijských turistů na historiském Mann'sChinese Theater na Hollywood Boulevard, kde Chan slavnostně zanechal otisk svých rukou před dvěma lety. Oba hovoří jasnou řečí: Jackie Chan dorazil do Hollywoodu a také tu zůstane!"

Ocenění:
Golden Globes
1992 - Eric Clapton (Nejlepší originální píseň) (nominace)

DABING
1. DABING (VHS, DVD)
V českém znění: Tomáš Juřička - Chris Tucker (detektiv James Carter), Jiří Plachý - Jackie Chan (inspektor Lee), Miloš Vávra - Rex Linn (agent Whitney), Jiří Hromada - Tzi Ma (konzul Han), Pavel Rímský - Mark Rolston (speciální agent Russ), Pavel Šrom - Chris Penn (Clive Cod), Miroslav Středa - Tom Wilkinson (Thomas Griffin), Oldřich Vlach - Philip Baker Hall (William Diel), Bohdan Tůma - Ken Leung (Sang + titulky), Jitka Sedláčková - Elizabeth Pena (Tania Johnson), David Suchařípa - Clifton Powell (Luke), Karel Chromík - Gene LeBell (taxikář), Helena Dytrtová, Lucie Kožinová, Radovan Vaculík (agent FBI u konzula), Alena Procházková, Sylva Sequensová, Ivo Novák, Martin Kolár (agent FBI u konzula), Martin Sobotka, a další
Překlad: Tamara Vosecká
Produkce: Jiří Beránek
Zvuk: Miloš Zajdl
Dialogy a režie: Jitka Tošilová
Vyrobila: pro Warner Home Video Společnost AVF Studio Zero, 1999

2. DABING (Prima)
V českém znění: Martin Sobotka - Chris Tucker (detektiv James Carter), Radovan Vaculík - Jackie Chan (inspektor Lee), Lukáš Hlavica - Mark Rolston (agent Russ), Libor Hruška - Rex Linn (agent Whitney), Jiří Hromada - Philip Baker Hall (William Diel), Ladislav Cigánek - Chris Penn (Clive Cod), Karel Richter - Tom Wilkinson (Thomas Griffin), René Slováčková - Elizabeth Pena (Tania Johnson), Pavel Vondrák - Ken Leung (Sang), Ludvík Král - Tzi Ma (konzul Han), Jakub Saic, Daniel Tůma, Klára Sochorová, Zuzana Schulzová, Otmar Brancuzský, Ivo Novák, Jan Rimbala, Lucie Kušnírová, a další.
Překlad: Vladimír Fuksa
Dramaturg: Petr Anderle
Zvuk: Milan Blažek
Produkce: Jaroslav Richtr, Markéta Stegbauerová, Jana Janoušková
Dialogy: Radka Přibyslavská
Režie českého znění: Michal Michálek
Vyrobila: pro FTV Prima Studio Dabing, S Pro Alfa CZ a.s., 2008

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 11.3.1999
Premiéra USA: 18.9.1998 New Line Cinema
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 4.10.2010 Magicbox
Poprvé na VHS: 1.1.2000 Warner Home Video
Poprvé na DVD: 13.5.2002 Warner Bros. CZ
Poprvé na Blu-ray: 13.10.2010 Magicbox

Tržby v ČR - Kč 1 489 171
Tržby celkem - $ 244 386 864
Návštěvnost v ČR 26 211
Náklady (Rozpočet) - $ 35 000 000

FILMY V SÉRII
Křižovatka smrti gastonrolinc.webnode.cz/news/krizovatka-smrti-rush-hour/
Akční / Komedie, USA, 1998
Režie: Brett Ratner, Hrají: Jackie Chan, Chris Tucker

Křižovatka smrti 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/krizovatka-smrti-rush-hour2/
Akční / Komedie, USA / Hong Kong, 2001
Režie: Brett Ratner, Hrají: Jackie Chan, Chris Tucker

Křižovatka smrti 3 - Tentokráte v Paříži gastonrolinc.webnode.cz/news/krizovatka-smrti-rush-hour1/
Akční / Komedie, USA / Německo, 2007
Režie: Brett Ratner, Hrají: Jackie Chan, Chris Tucker
 
Tvůrci a herci
Brett Ratner (Režie), Roger Birnbaum (Produkce), Jonathan Glickman (Produkce), Arthur M. Sarkissian (Produkce), Lalo Schifrin (Hudba), Adam Greenberg (Kamera), Mark Helfrich (Střih), Matthew Barry (Casting), Nancy Green-Keyes (Casting), Robb Wilson King (Scénografie), Sharen Davis (Kostýmy), Tim Chau (Zvuk), Andy D'Addario (Zvuk), Tom E. Dahl (Zvuk), Donald J. Malouf (Zvuk), Melanie Hughes (Masky), Myke Michaels (Masky), Jim Kouf (Scénář), Ross LaManna (Scénář), Jackie Chan (Herec), Chris Tucker (Herec), Tom Wilkinson (Herec), Tzi Ma (Herec), Ken Leung (Herec), Chris Penn (Herec), Rex Linn (Herec), Mark Rolston (Herec), Elizabeth Pena (Herec), Philip Baker Hall (Herec), John Hawkes (Herec), Clifton Powell (Herec), Dan Martin (Herec), Barry Shabaka Henley (Herec), Ken Lo (Herec), Andy Cheng (Herec), Stephen Blackehart (Herec), Ada Tai (Herec), Arlene Tai (Herec), George Cheung (Herec), Mars (Herec), Matthew Barry (Herec), Kai Lennox (Herec), Lydia Look (Herec), Nicky Li (Herec)
 
1997/98/USA/Akční, Komedie, Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Ve filmu ukazuje Carter inspektorovi Lee otisky nohou Johna Waynea. Ve filmu Tenkrát na východě Jackie Chan ztvárnil postavu Chona Wanga, kterému říkali John Wayne.
- Scéna, kde detektiv Carter uplácí svého informátora Stuckyho, aby mu dal pár odpovědí, byla dílem jedné velké improvizace mezi Chrisem Tuckerem a Johnem Hawkesem. Podle Bretta Ratnera bylo značně problematické sestříhat natočený materiál do podoby souvislého rozhovoru a i z tohoto důvodu je v dialogu mnoho chyb.
- Brett Ratner byl velikým fanouškem hongkongských filmů Jackieho Chana. Měl za to, že americké publikum nebude znát vtipy z Jackieho ranějších filmů, a vědomě použil některé z jeho dřívějších gagů. Například scéna, kde inspektor Lee náhodou uchopí ňadra Johnsonové, je narážka na Jackieho film Terč z roku 1997.
- Afro účes a knír, které měl detektiv Carter na fotografii ve svém služebním odznaku, byly dodělány dodatečně v postprodukci.
- Chris Tucker při svých dialozích většinou improvizoval, dělá to tak ve svých filmech běžně.
- Původně měl roli detektiva Cartera ztvárnit Martin Lawrence.
- Poznávačka na autě detektiva Cartera se shoduje s poznávačkou dodávky, ve které je držena konzulova dcera.
 
Odkazy