23.01.2022 11:47
JEDNOU VĚTOU
„Trochu jiný druh milostného příběhu."

OBSAH
Nesmělá jedničkářka Ellie pomáhá sympatickému sportovci Paulovi sbalit dívku jeho snů. Všechno se ale zkomplikuje, když se do ní Ellie zamiluje taky.(Netflix)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Jak může filmu vládnout nesmělá holčina bez charakteru a bez jakékoliv možnosti ji fandit, tak to fakt nevím. Ale zase je to upřímné, působí to hodně realisticky a navíc to má téma, které není úplně běžné. V zakřiknuté Americe by to asi plno lidí nerozdýchalo, ale na myšlenkářsky pokrokovou Evropu je to pohodová romantika s pár zajímavými nápady. (Malarkey) 3*

Trochu jsem se bálo toho, že se holka zamiluje do holky a bude to trapné, ale nakonec mě to mile překvapilo, protože to takové vůbec nebylo. Naopak. Hlavně tam vůbec ani nešlo o pohlaví, spíš o vztahy mezi lidmi, budování přátelství, objevování sama sebe a to velmi příjemnou a přirozenou cestou. Dobře se na to koukalo, žádný cringe se nekonal, pěkně to odsýpalo. Pěkná podívaná ze střední v zapadákově. (Zíza) 4*

Taková lehká srdce zahřívající zábavná a řemeslně dobře provedená teen romance o dvou dívkách , jednom chlapci, milostných dopisech a umění romantického psaní, která ubíhá snadno a zachází se sexuální orientací s lehkým dotekem. Postavy si zamilujete na první pohled. Je to inspirováno ze života režiséra a scénáristy Wu z jeho mladých let. Přitom je to univerzální. (Marze) 3*

VELKÁ RECENZE
Upřímně, vždycky jsem měl slabost pro teenagerské romantiky a coming-of-age dramata, které překypovaly pohodovou atmosférou a divák měl po jejich skončení většinou úsměv od ucha k uchu. A zatímco před několika lety vznikaly tyto kousky většinou v nezávislých indie produkcích, v poslední době do této kategorie fušuje zejména Netflix, a to jak na seriálovém a filmovém poli. A zatímco v seriálech se mu např. díky skvělému Sex Education daři, v případě filmů tohoto žánru mě ještě internetový gigant úplně neoslnil. Nová romantika Kdybys jen tušil však ten potenciál rozhodně měla. Upoutávka totiž disponovala nejen pohodovou atmosférou, ale také hezkou zápletkou, v níž se po vzoru úspěšného Já, Simon pracuje i s homosexuálním motivem. Máme tu tedy další feel-good pecku?
Ellie je zakřiknutá středoškolačka, jež by chtěla školou tak nenápadně proplout. A přivydělává si tím, že za ostatní píše domácí úkoly a eseje. Toho chce využít nesmělý sportovec Paul, jenž po ní chce sepsat trochu něco jiného. Má totiž za něj napsat milostný dopis pro jeho vysněnou dívku, půvabnou Aster. Ellie po chvíli váhání souhlasí. Situace se ovšem začíná brzy komplikovat, hlavní hrdinka si s dívkou pod Paulovou identitou píše čím dál víc a zdá se, že mu opravdu pomůže získat holku jeho snů. Jenže sama je do Aster tak trochu zamilovaná.
The Half of It naštěstí není klasickou středoškolskou romanťárnou, která se chce jen odlišit lesbickým tématem. Naopak, prostředí střední školy a jeho typickým klišé se zde věnuje jen velmi málo času a LGBT linie zde rozhodně není nijak tlačena na sílu. Zkrátka ve snímku vyznívá naprosto přirozeně a jako jedna z částí Elliena příběhu. Film totiž není stoprocentní romantikou, ale spíš právě coming-of-age kouskem, v němž tři ústřední postavy tak trochu hledají samy sebe a bojují i s tím, že bydlí v tom největším americkém zapadákově. Ano, nic originálního pod sluncem, po této stránce však funguje netflixárna velmi solidně a nabídne několik skvělých komorních momentů. Vztahy mezi hlavní trojicí jsou hezky napsané a díky sympatickým hercům také zahrané. Leah Lewis zvládá zakřiknutou a dost zmatenou Ellie bez problémů a do Alexxis Lemire alias Aster opravdu není těžké se zamilovat.
Je proto škoda, že scénář nedokáže tyto trumfy úplně prodat a zejména v poslední třetině se snímek kvůli tomu malinko rozpadá tvůrcům pod rukama. Skvěle načrtnuté linie a vztahy nakonec tak trochu padnou za oběť zkratkovitosti a nefungujícím scénám, jež jakoby přišly z jiného snímku. Čemuž nepomáhá ani fakt, že vedlejší postavy jsou vlastně jen tak nahozené a plytké. A neustálé dialogy o lásce v jistých scénách už také malinko šustí papírem, nepůsobí přirozeně a po hodině filmu se už dost oposlouchají. Což je škoda, protože zejména ve své polovině je Kdybys jen tušil hodně příjemnou a svižnou podívanou, v níž se sice humorem spíše šetří, ale pracovat s charaktery a romantickou linií umí režisérka Alice Wu velmi šikovně.
The Half of It tedy nakonec není feel-good peckou, u níž byste po skončení měli správně pohodovou náladu. Do toho chybí kousku lépe napsaný závěr a v jistých pasážích po režijní stránce trochu větší tah na branku. Stále se ovšem jedná o solidní žánrovku, která na sebe nechce hlasitě upozorňovat lesbickou linií, ale nabízí hezky komorní náhled do života tří zmatených teenagerů. Seriálová tvorba Netflixu je v tomhle ohledu sice pořád trochu výš, fanoušci podobných titulů by však neměli být úplně zklamání.

DABING
V českém znění: Johana Krtičková - Leah Lewis (Ellie Chuová), Ondřej Havel - Daniel Diemer (Paul Munsky), Vendula Příhodová - Alexxis Lemire (Aster Floresová), Štěpán Dostál - Wolfgang Novogratz (Trig Carson), Jakub Saic - Collin Chou (Edwin Chu), Petra Hobzová - Catherine Curtin (Colleen Munskyová), Ivana Měřičková - Becky Ann Baker (paní Geselschapová), Sabina Rojková - Gabrielle Samels (Amber), Eliška Zbranková - Haley Murphy (Solange), Rudolf Kubík - Macintyre Dixon (otec Shanley), Ivan Jiřík - Patrick T. Johnson (Tom Carson), Anna Novotná, Kryštof Dvořáček, Jan Köhler, Zbyšek Horák, Tereza Chudobová, Jan Titlbach, Lucie Kušnírová, Michal Goldsmith, Vojtěch Hájek
Překlad: Michaela Křížová
Dialogy: Jana Zenáhlíková
Produkce: Zdena Sirotková
Zvuk: Matěj Sirotek
Výsledný mix: Lukáš Moudrý
Režie: Vojtěch Hájek
Pro Netflix vyrobilo Studio Beep ve studiu babidabi - 2020

Premiéra ČR: 1.5.2020 Netflix
Premiéra USA: 1.5.2020 (internet)
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: -
Premiéra na VOD: 1.5.2020 Netflix

FILMY NA SPOLEČNÉM DVD
Šprtky to chtěj taky gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/sprtky-to-chtej-taky-booksmart-2019-102-usa-komedie/
Komedie, USA, 2019
Režie: Olivia Wilde, Hrají: Beanie Feldstein, Kaitlyn Dever

Kdybys jen tušil gastonrolinc.webnode.cz/news/kdybys-jen-tusil-the-half-of-it-2020-104-usa-drama-romanticky-komedie-60/
Drama / Romantický, USA, 2020
Režie: Alice Wu, Hrají: Leah Lewis, Alexxis Lemire

Tvůrci a herci
Alice Wu (Režie), Anthony Bregman (Produkce), Blair Breard (Produkce), Alice Wu (Produkce), Anton Sanko (Hudba), Greta Zozula (Kamera), Ian Blume (Střih), Lee Percy (Střih), Rori Bergman (Casting), Jeanne McCarthy (Casting), Leslie Woo (Casting), Sue Chan (Scénografie), Vicki Farrell (Kostýmy), Steve Borne (Zvuk), Peter Waggoner (Zvuk), Diane Calfee (Masky), Tricia Heine (Masky), Leah Lewis (Herec), Alexxis Lemire (Herec), Daniel Diemer (Herec), Enrique Murciano (Herec), Becky Ann Baker (Herec), Catherine Curtin (Herec), Collin Chou (Herec), Wolfgang Novogratz (Herec), Haley Murphy (Herec)

2020/104/USA/Drama, Romantický, Komedie

Zajímavost k filmu
- Filmovanie snímky prebiehalo na viacerých miestach v americkom štáte New York. Trvalo od 22. apríla 2019 do 31. mája 2019.