Karate Kid / Karate Kid (2010/134/USA, Čína/Akční, Drama, Rodinný, Sportovní) 85%

20.08.2021 15:57
JEDNOU VĚTOU
„Mladý kluk se musí s rodiči odstěhova do cizí země. Setkává se jen se šikanou a nepřátelstvím. A pak potká tajemného mistra, který ho začne učit bojové umění."

OBSAH
Hlavní hrdina filmu Karate Kid, dvanáctiletý Dre Parker (Jaden Smith) mohl klidně být tím nejpopulárnějším klukem v celém Detroitu, ale poté, co je oba kariéra jeho matky zavede do Číny, má s navazováním přátelství se svými vrstevníky velké problémy. Nakonec se mu podaří najít si cestu ke své spolužačce Mej Jing, kterou, jak se zdá, Dre také zajímá, ale jejich přátelství záhy narazí na kulturní odlišnosti. A Dre si navíc znepřátelí třídního rváče Čchenga. Dre zná sice základy karate, ale v zemi kung fu mu to k ničemu není a Čcheng mu snadno dá za vyučenou. Dre, který se v cizí zemi cítí zcela osamoceně, nemá jinou možnost než se obrátit s prosbou na údržbáře pana Hana (Jackie Chan). Ten o sobě tají, že je mistrem kung fu, ale začne Dreho trénovat na nadcházející kung fu turnaj, kde by se mohl Čchengovi postavit. Zatímco mu pan Han vysvětluje, že kung fu nestojí na úderech a chvatech, ale na rozvážnosti a klidu, zjišťuje Dre, že postavit se třídním rváčům bude úkol, jaký v jeho životě neměl dosud obdoby.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
e to spíš taková pohádka. Fantasticky vypadající a hrající Jackie Chan se ujme černošského kluka, kterýho si v Číně dobírají a začne ho trénovat. Vytrénuje z něj kung-fu bojovníka, který se následně dostane do turnaje stejně starejch harantů, kteří se tam mydlej hlava nehlava, stylově a chytlavě, jako v málokterym béčkovým akčňáku. Film má ale několik naprosto parádních plusů. Například Jackie Chan. Toho jsem jako malý měl hrozně rád, ale postupem času jsem z něj měl takový zláštní pocit. A tady mi ukázal, co v sobě ještě dokáže skrýt....pak Jaden Smith - kluk, kterému předznamenávají talent po tátovi. Pokud se během natáčení to kung-fu skutečně naučil, tak to beru, jinak ať si mě ani nepřeje. No a na závěr samotné akční scény harantů, co se řežou jak zjednaný, který jsou naprosto parádní. Kamera se nijak závratně neklepe a divák vidí skutečně to, co vidět chce. Konečně to tak někdo pochopil. Proto tu taky hodnotím nového Karate Kida takhle pozitivně. To, že odborníci film sundali mě prakticky ani nepřekvapuje. Asi jim nesedlo to, že malý Karate Kid je skutečně malý a má něco málo přes deset let. No a... (Malarkey) 4*

Nová klasika všech dětí už se z podobného námětu dnes stát nemůže, ale i tak klobouk dolů za to, že se takhle jednoduchý příběh, navíc při doslova vražedné délce, nerozsypal tvůrcům pod rukama. Na rovinu ale říkám, že po úvodní klasice "přestěhování-zklamání-šikana" snad ani nešlo o zklamání, jako spíš o regulérní nudu. Až překvapivě fajn a naprosto přirozený Jaden, solidní tréninky, klasické montáže a božský Jackie Chan mě nakonec vytáhli tak vysoko, až se mi tomu při závěrečných titulcích nechtělo věřit. 70% a nakonec opravdu i čtvrtá hvězda. Remakovat klasiku tak, aby výsledný film dokázal dýchat sám za sebe, není legrace. (novoten) 4*

Americká 80.ková trilogie je pro mne filmovým "martial-arts strašákem a zvrhlostí" v jedné podobě. Tu trilogii jsem fakt nesnášel a naprosto nenáviděl. Při představě natáčení remaku mi vstávaly vlasy hrůzou na hlavě a naplňovalo moře naprostého nepochopení ... Přesto však, jako každý jiný, jsem při první možné příležitosti na film koukl... A byl jsem velmi mile překvapen! Tohle není žádný Karate Kid a absolutně s původní trilogií nemá nic společného. Vdyť i ten kluk se neučí žádné karate, ale v Číně kung-fu! Je to docela v pohodě oddychovka, dobře se na to dívá. Vadí tomu dlouhá stopáž, úplně zbytečná. Film tak obsahuje scény a výplň , které opravdu nudí ... Navíc je to pro děcka prostě. Ale pro děcka dobrý, mít syna nebo vnuka, tak bych ho na tohle do kina rozhodně vzal ... Jinak ale žádný zázrak, prostě průměr. (Flipnic) 3*

VELKÁ RECENZE
egenda se vrací. Přinejmenším legenda ošoupaných videopásek a školních představení s dovolenou dávkou adrenalinu. Karate Kid byl nejčtenější pohádkou puberťáků, protože si nesl náboj arénovek, ale podával jej v úhledné a mladému oku přístupné formě, kterou rodičovstvo vidělo v přehrávači mnohem radši než Cyborga, Amerického ninju nebo Anal Addiction 3. Teď chce dostat na svou stranu další generace diváků.
Nemá cenu se znovu – letos už asi podesáté – podivovat nad tím, jak moc Hollywood ovládla retro vlna, oživující to nejzábavnější z 80s produkce. Nicméně zarazí, že jako jediný se na ní dokázal triumfálně zhoupnout právě Karate Kid. A pořádně. Nešlo přitom jen o marketingovou rychlokvašku, za níž by se po prvním víkendu zavřela voda. Na film se dál vytrvale chodí a provází ho vcelku solidní reputace, což samo o sobě naznačuje, že tenhle update má dnešnímu publiku co říct.
Diváctvo musí hlavně blahosklonně přehlédnout, že se v novém Karate Kidovi kašle na karate, ale učí se kung-fu. Navíc to rozhodně není jediná věc, kterou Sony zhřešilo v zájmu oslovení „obyčejných Pepíků“ a adekvátního kasovního úspěchu. Děj se přesunul z Kalifornie do Číny, zalidnilo ho rasově pestré obsazení a celé se to zabalilo do předchroustané kosmopolitní moudrosti, která je právě tak duchaplná, aby nadchla dvanáctileté děti. Karate Kid je ukázkou globálního obchodního vítězství, protože si z něj můžou všichni odnést „to své pohlazení“, ať už usrkávají colu v kině asijském nebo americkém. Amíci zase jednou nakopávají zadky šikmoočkům na jejich území a ještě za to sklízejí potlesk. V Číně zase můžou jásat, že Hollywood dobrovolně zfilmoval cestovního průvodce nejen po pamětihodnostech Pekingu, a ještě vylíčil nejlidnatější zemi světa jako ráj duchaplnosti a vnitřního klidu. A Evropan? Ten si smí užít alespoň poctivou žánrovou práci, která protentokrát nedělá ostudu originálu.
Karate Kid se totiž zvládl porvat s nástrahami omlazovací kúry. Smithovic famílie, která film produkovala, zjevně chtěla udělat radost synkovi Jadenovi a splnit mu sen o vlastním hrdinském bijáku ještě před patnáctkou. Proto se na žíněnkách a v uličkách kopou děti na začátku puberty. Tvůrci ale tenhle handicap obrátili ve svůj prospěch – dohmátli až na hranu snesitelné tvrdosti v bitkách, ale i na kraj „erotického“ napětí v balících scénách, takže se dá mluvit o jednom z mála filmů pro děti a neochlupené teenagery, jenž při zkombinování akčňáku, arénovky a sportovního bijáku obstojí i u dospělých. Je rozhodně fajn, že se povedlo uchovat drive a náboj originálu, i když je cílovka výrazně mladší. Filmaři v tomhle prokázali nejen odvahu, ale hlavně prozřetelnost, protože snímek evidentně ušili na míru drobotině, která se už aspoň jednou stihla mrknout na Matrix a po večerech paří do zemdlení Tekkena.
Karate Kid tak může být těžkopádný během rodinných promluv, může nudit rozmluvami matky se synem a zbytečně ztrácet čas na politicky (nebo spíš obchodně) korektních průletech po krásách Číny. Jakmile se začnou odškrtávat všechny povinné žánrové zastávky, splňuje nová verze ta nejnáročnější kritéria. Jasně, že se většinou vztahují k dynamice bitek, k budování napětí před prvním úderem, ke gradaci, efektnosti a hereckému nasazení. Jenže právě tyhle zdánlivě povrchní hodnoty jsou tím nejpodstatnějším vysvětlením úspěchu filmu. Jaden Smith párkrát otravně zakníká, ale jakmile roztočí ruce a naplno zapojí do tréninku svůj pekáč buchet (no je to spíš pekáček), musí v něm kluci před první polucí zákonitě vidět svého „Daniel-sana“. A budou mu žrát jeho lehkou rebelii, poučí se z jeho boje proti strachu a někde mezi školními skříňkami budou zkoušet jeho závěrečný nákop (bez stejně necitlivé podpory digitálních efektů to ale asi nepůjde, děti).
Skutečnosti, že v kolonce „režie“ visí jméno sračkaře Haralda Zwarta (Růžový panter 2, Agent Cody Banks), by se v podmínkách, kde má režisér plnou autorskou kontrolu nad filmem, těžko věřilo. Dobře ale víme, že tyhle rodinné bijáky nenaplňují vizi jednoho muže, ale jsou průnikem všemožných tlaků, vzešlých od studiových hlavounů, přes účetní až po produkujíci mámu a tátu Smithovy. Už jen rozdíl mezi upachtěnými domácími rozmluvami a špičkovou „dětskou“ mlátičkou svádí k podezření, že si tady předávalo kameru víc lidí… a že parťáci Jackieho Chana rozhodně nejsou v titulkové listině jen kvůli plnění kvót na zastoupení Asiatů ve štábu. Dávalo by to smysl i z toho důvodu, že právě pro Jackieho je Karate Kid jednoznačnou trefou. Nenašel se ani tak v další várce krkolomných skopičin – přeci jen, dospělý chlap nemůže do dětí moc řezat? – ale spíš v dojímavém hereckém odklonu k rolím mentorů. Ti, kdo neznají jeho východní bijáky, budou asi překvapeně civět, jak suverénně se vysmátý obličej gumového muže vyrovnal s vráskami a s povinností být ještě moudřejší a citlivější než legendární pan Miyagi. Chan to rozhodně zvládl, aniž by se stal sucharem. Za to bych před ním smekl i tu jeho oslizlou čepici.
Karate Kida je snadné předem nenávidět. Ale možná ještě snazší si ho po projekci opatrně oblíbit. Nemusíme si nic nalhávat: V takhle důstojnou inovaci jsme před rokem sotva doufali.

O FILMU
„Dre Parker je sympatický americký chlapec, který musel odjet z Detroitu a teď se snaží zabydlet v Číně,“ říká Jaden Smith, který se v minulosti objevil po boku svého otce ve velice úspěšném snímku Štěstí na dosah a nyní se ujímá hlavní role filmu Karate Kid. „Rozhodně to je pro něj velice náročné - má pocit, že zkrátka nikam nezapadá. Není to jeho záměrem, ale podaří se mu proti sobě poštvat několik školních rváčů. Nemá žádné kamarády a nemá kam jít, a tehdy zjistí, že místní údržbář, pan Han, je ve skutečnosti mistrem kung fu. Pan Han ho naučí kung fu a vznikne mezi nimi velice výjimečné pouto.“
Jde o námět, který se těší divácké oblibě už dlouhou dobu a který byl prozkoumán ve stejnojmenném úspěšném filmu s Ralphem Macchiem a Noriyukim „Patem“ Moritou. Noriyukiho ztvárnění stoického senseie, pana Miyagiho, mu vysloužilo nominaci na Oscara a zapsalo se do filmových dějin.
Producent Jerry Weintraub, který produkoval jak původní filmovou sérii, tak i tento nový film, se domnívá, že má tento příběh trvalou hodnotu, protože jeho základ je zcela univerzální. „Ve finále jde o příběh otce a syna,“ míní. „Nejde tu ani tak o karate. To, co přetrvává, co děti oslovuje, je příběh chlapce, který touží po otci a mentorovi.“
Úkolu převést tento příběh do současnosti a inovovat ho se ujali producenti Will a Jada Pinket Smithovi, James Lassiter a Ken Stovitz, společně s režisérem Haraldem Zwartem. „Dospívající děti, díky kterým byl původní Karate Kid tak obrovským hitem, jsou nyní sami rodiči a mají vlastní děti,“ říká Lassiter. „Chtěli jsme jim připomenout film, který měli tak rádi - který máme všichni tak rádi - ale současně natočit moderní snímek, který se bude líbit i jejich dětem.“
Nový snímek nemohl být remakem - musel vystihnout původní témata, ale současně dokázat stát zcela samostatně. „Klíčem pro každého, kdo se pokouší pracovat s takhle klasickým materiálem, je ujistit se, že budete předloze dostatečně věrní, ale přesto najdete způsob, jak ji obohatit a přesunout do roku 2010,“ soudí Zwart.
Dost možná největším oříškem bylo obsazení role učitele. Tvůrci filmu potřebovali nějakou legendu - a v Jackiem Chanovi takovou legendu nalezli. „Upřímně, kdo jiný by to mohl být?“ ptá se Stovitz. „Jackie je jediný, kdo se pro takovou roli hodí. Když jsem si tak pro sebe řekl, že natáčíme Karate Kida s Jackie Chanem v roli pana Miyagiho, okamžitě jsem si pomyslel, že něco takového rozhodně chci sám vidět.“
Chan měl k příběhu filmu blízko, protože, jak přiznává, se do kůže mladého amerického hrdiny filmu dokáže velice snadno vcítit. „Takovýto příběh o někom, kdo se ocitl mimo své přirozené prostředí, zcela chápu,“ říká. „Asi před třiceti lety jsem se poprvé vydal do Ameriky. Když se ocitnete uprostřed zcela odlišné kultury, jde o velice děsivý zážitek.“
Když Chan souhlasil, že se role učitele ujme, bylo pro tvůrce zcela logickým krokem děj filmu ještě více otevřít. Mladý karatista se nyní přesouvá z Detroitu do čínského Pekingu - těžko byste mohli více zdůraznit zmíněný prvek o ocitnutí se mimo své přirozené prostředí. A protože se děj odehrává v Číně, bylo jasné, že bude třeba změnit i celou řadu dalších věcí - včetně bojového stylu. „Ocitáme se v nové zemi a já se učím kung fu,“ popisuje vše Jaden Smith.
„Důvod, proč se film jmenuje Karate kid, je ten, že si Dre na začátku filmu myslí, že se zvládnutými základy karate má šanci proti školním rváčům,“ říká Stovitz. „Ale v Číně ovládají kung fu i děti a jsou na něj odborníky. Takže pokud chce Dre přežít, musí se kung fu naučit také.“
Pojmenovat celý film Karate kid bylo samozřejmě také dobrou volbou, jak složit poctu původnímu snímku. „V původním filmu máme legendární scénu s voskováním auta,“ vzpomíná Zwart. „V tomhle filmu říká pan Han Dremu asi milionkrát, aby si oblékl bundu a pak si ji zase svlékl. Pokud jste původní film viděli, uvědomíte si spojitost.“
Role samozřejmě vyžadovala, aby se Smith naučil kung fu. Měl toho nejlepšího učitele - Wu Ganga, vedoucího kaskadérského týmu Jackieho Chana. Protože Chan většinu kaskadérských kousků ve svých filmech točí sám, bez dvojníků, založil v roce 1983 zmíněný kaskadérský tým, který se soustředí na choreografii bojů.
„Když jsem Jadena poprvé potkal, líbil se mi, ale nikdy si nemůžete být jisti. Nevěděl jsem jistě, jestli to zvládne,“ říká Wu. „Obstál na výbornou: je velice talentovaný a je to opravdu dříč. A nebylo to nic jednoduchého. Trénovat Jadena mě opravdu hodně bavilo.“
Kromě cenného tréninku od mistra Wu měl Smith k dispozici samozřejmě ještě další způsob, jak se učit kung fu. „Díval jsem se na spoustu Jackieho filmů a dokonce jsem napodoboval některé jeho chvaty,“ směje se Smith. Ostatně, celá jedna sekvence - ve které pan Han a Dre trénují a bojují s tyčemi - je nepřímým odkazem na jednu z Chanových raných a velmi známých bojových scén.
Smithův vztah s Chanem se skutečně podobal tomu, který mezi sebou mají jejich postavy. „Je neuvěřitelný. Pořád mě něco učil,“ vypráví Smith. „Jak se správně rozcvičit, jak během scény jednat, jak se soustředit. Měl jsem ho stále k dispozici.“
Harald Zwart prohlašuje, že tvůrce filmu mladý herec ohromil svým výkonem. „Jaden je charismatický a okouzlující, ale současně je také skvělým hercem,“ říká režisér. „Je připraven své roli dát naprosto vše. Nejde jen o kung fu - na kterém nicméně pracoval velice tvrdě - ale o citovou stránku příběhu chlapce, který se stává mužem.“
Režisér ale obdobným způsobem chválí i Smithova zkušeného hereckého kolegu. „S Jackiem se natáčí naprosto skvěle,“ pochvaluje si Zwart. „Nikdy nepolevuje a miluje natáčení, takže vám pomáhá se vším, co je třeba. Pokud například následkem jazykové bariéry někdo ze statistů neporozuměl tak docela tomu, co se po něm chce, zašel k němu a diskrétně mu zašeptal, co je třeba udělat. Je prostě skvělý a rád pomáhá druhým.“
Děj filmu nevypráví jen příběh žáka a jeho učitele, ale zaměřuje se také na pouto, které se vytváří mezi osamělým, bezdětným mužem a chlapcem, který nemá otce. „Nejdříve se pan Han domnívá, že pouze pomáhá chlapci, kterého někdo šikanuje, ale nakonec se změní i jeho vlastní život,“ popisuje Chan. „Dre je jako každý chlapec - chce do něčeho kopat, chce se nějak pomstít,“ pokračuje. „Ale podstatou kung fu není touha ubližovat, ale touha pomáhat.“
„Ještě nikdy jsem neviděl tak chytrého chlapce, jako je Jaden,“ říká Chan o svém mladém kolegovi. „Naučí se cokoliv, co mu ukážu. A tím myslím to, že mu něco vysvětlím a on to pak napoprvé udělá naprosto bezchybně. Je skvělý!“
Zwart si vzpomíná na jednu památnou chvilku z natáčení. „Viděl jsem Jackieho a Jadena, jak odpočívají během úprav na scéně na takové malé nedaleké pláži. Prostě tam tak seděli, povídali si a házeli kameny žabky. Říkal jsem si, že být mi jedenáct let a prostě se jen tak bavit s Jackiem Chanem, šlo by o splněný sen.“
Dreho matku, Sherry, si zahrála Taraji P. Henson, která byla nominována na Oscara za svůj fascinující výkon ve filmu Podivuhodný případ Benjamina Buttona. Henson říká, že ji tato role zaujala, protože jí připomínala vztah s jejím vlastním synem. „Jsme skvělí kamarádi, protože jsme na to jen sami dva, a to mě právě oslovilo, když jsem si přečetla scénář,“ říká. „V tomhle filmu má Sherry také více 'rodičovskou' roli,“ pokračuje. „Dreho víceméně nejlépe poznáte díky scénám, v nichž komunikuje se svou matkou. Je to silná žena, která se ho ale snaží co nejlépe podporovat.“
Na Henson udělalo dojem, jak otevřeně Smithovi přistupovali k tomu, aby si s jejich synem mohla vytvořit uvěřitelný vztah. „Měli jsme před cestou do Číny asi tři týdny na zkoušení. Will i Jada pro mě s Jadenem vytvořili naprosto úžasné prostředí a dovolili nám tak, abychom se dobře poznali.“
Když se tvůrci filmu rozhodli děj přesunout do Číny, byla nutná změna bojového umění, které se Dre měl učit. Mělo jít o čínské bojové umění, nikoliv o karate, které pochází z Okinawy a Japonska.
Karate kid se tak měl naučit kung fu. V jedné scéně se místní rváči Dremu posmívají a říkají mu „karate kid“, protože se v zemi kung fu pokouší uspět s karate. Pokud má Dre přežít, nezbývá mu nic jiného, než aby se naučil kung fu.
Termín kung fu má několik různých významů, ale nejde o striktně bojový termín. Je možné ho přeložit jako „práce“, „dovednost“ nebo „čas a odhodlání“ - spisovatel může mít dobré kung fu ve psaní. Současně má tento termín speciální význam v oblasti bojových umění a mimo Čínu je kung fu možné používat jako označení celé řady čínských bojových umění a velké rozpětí technik.
Wu Gang, nebo také mistr Wu, jak mu říkal Jaden Smith, trénoval Smithe v Los Angeles před začátkem natáčení po tři měsíce a s tréninkem pokračoval i v průběhu čtyřměsíčního natáčení v Pekingu. „Když jsem se s Jadenem poprvé setkal, byl to prostě obyčejný kluk,“ vzpomíná Wu. „A za několik měsíců byl na stejné úrovni jako děti, které trénují pět nebo šest let. Velice se na to soustředil, má obrovský talent a ani jednou si na nic nestěžoval. Jsem na něj velice hrdý.“
Navzdory tomu, že šlo o natáčení filmu, nebyli jeho tvůrci nikdy v pokušení spolehnout se na filmové triky a techniky, aby s jejich pomocí vytvořili dojem, že Smith umí něco, co ve skutečnosti neumí. „Musel se zkrátka naučit pohybovat, bojovat, celý základní výcvik. Opravdu nutně jsme potřebovali, aby se kung fu naučil.“
Smith s ostatními dětmi, které ve filmu účinkují a bojují, se také samozřejmě museli naučit techniky filmového boje, ať už šlo o jeho choreografii či o to, aby na plátně vše působilo dobře. „Žádné z dětí, které se natáčení zúčastnily, nemělo zkušenosti s filmovým bojem, přestože šlo ve všech případech o skutečné studenty kung fu,“ popisuje Wu. „Není jednoduché vystihnout načasování, rytmus a reakce na to, když vás někdo zasáhne. Kromě toho jsou stejně důležité i drama a herecká stránka věci - bylo třeba, aby děti svými výrazy a těly sdělovaly příběh filmu samotného. Je to velice náročné. Tenhle film se ale od jiných liší tím, že v něm je všechno skutečné.“
Jaden Smith soudí, že filmový boj není snadný. „Musíte svého protivníka skutečně udeřit - dotknete se ho velice jemně, ale je třeba, aby to působilo jako silný zásah,“ říká. „Kromě toho se musíte krýt. Pokud se vám nepodaří ránu vykrýt, praští vás někdo do obličeje.“
Smithe trénink zřejmě velice bavil. „Požádal mě, zda bych ho nemohl trénovat i po skončení natáčení,“ svěřuje se Wu. „Byl jsem tím poctěn.“ „Ano, chci zůstat v kondici,“ vysvětluje Smith. „Kdyby někdy Taylor Lautner potřeboval záskok, jsem k dispozici.“
V průběhu adaptace filmu Karate Kid pro moderní diváky hledali tvůrci lokace, které by Dremu do cesty stavěly co nejvíce překážek. „Přemýšleli jsme o tom, zda bychom mohli najít místo, kde by si Dre připadal jako ve zcela jiném světě,“ popisuje Will Smith. „Když jsme obsadili do role Dreova učitele Jackieho Chana, najednou nám to došlo - Čína. Věděli jsme, že si tím rozhodně nic neulehčíme, ale ve finále je díky tomu film nejen působivější, ale také velkolepější. Jsem ohromně hrdý na to, co se nám v Číně podařilo dokázat. Když vidíte Jadena a Jackieho, jak společně trénují na Velké čínské zdi, jasně si uvědomíte, že něco takového bychom v Los Angeles nikdy natočit nemohli.“
Rozhodnutí přesunout se s celým natáčením do Číny nebylo snadné. Protože je celá řada z požadovaných lokací nepřístupná nebo problematicky dostupná, obrátili se producenti s žádostí o pomoc se zajišťováním natáčecích lokací na společnost China Film Group, nejstarší a nejvlivnější státní firmu v Číně, která se natáčením filmů zabývá.
„Jeden záběr nás stál měsíce plánování,“ objasňuje Zwart. „Například jsme prvním filmem, kterému se podařilo získat svolení k natáčení za bránou Tiananmen a v Zakázaném městě od chvíle, kdy tu před více než dvaceti lety natáčel Bertolucci svého Posledního císaře.“
Pro Chana se jednalo jak o návrat domů, tak o splněný sen. „Jsem produkční společnosti ohromně vděčný za to, že se film natáčel v Číně. Možná máme dějiny, které sahají pět tisíc let do minulosti, ale naše vláda je stará teprve šedesát let, je to vláda zcela nová. Tento film poskytne divákům možnost poznat čínskou kulturu i čínská bojová umění. Je to ohromná reklama,“ raduje se.
Producentka Jada Pinkett Smith podotýká, že natáčení na skutečných historických lokacích posiluje herecké výkony. „Energie, kterou na takových místech vnímáte, je zcela nenahraditelná. Nemůžete ji vytvořit uměle. Jde o velice specifickou věc, díky které je film autentičtější,“ soudí.
„Čína je zcela výjimečná a pro nás jako rodinu se jednalo o velice silný zážitek, mít možnost pracovat na takových místech,“ pokračuje. „Šlo o jednu z oněch příležitostí, které se naskýtají jednou za život a navždy na ně vzpomínáte. A samozřejmě budeme mít úžasný film, který nám to vše bude připomínat.“
Štáb měl hlavní stan ve starých pekingských filmových studiích. Vedle nich je pro natáčení k dispozici obrovské množství uliček a klasických domů s centrálním dvorem. Ty jsou tradičním, byť mizejícím stylem bydlení v Pekingu. Jde o pozemek se čtvercovým centrálním dvorem, obklopeným ze všech stran nízkými jednopatrovými domky, širokými obvykle jeden až šest metrů.
Nacházela se zde také prázdná sedmipatrová budova, která ve filmu figuruje jako exteriér domu, v němž Dre bydlí, a na jeho střeše pan Han a Dre začali s tréninkem. Dům pana Hana a jeho garáž byly také vytvořeny za použití stávajících starých budov a kulis.
Natáčení u brány Tiananmen a uvnitř Zakázaného města bylo pro herce i štáb vzrušujícím, i když náročným zážitkem. Jen málokdo získá do Zakázaného města přístup a štáb filmu byl první po dvaceti letech, komu se něco takového podařilo.
„Museli jsme se vším spěchat, protože jsme měli na natočení celé scény pouhé dvě hodiny,“ vysvětluje Zwart. „Naštěstí jsme měli k dispozici velice pružně reagující štáb a možnost tam natáčet byla naprosto ohromující.“
Natáčelo se také u Zlatého Buddhy, který se tyčí nad celým Zakázaným městem. Tato posvátná socha, vystavěná na nejvyšším místě Pekingu, nabízí ničím neomezený výhled na celé město.
Dalším husarským kouskem štábu byla možnost natáčet na Velké čínské zdi. „Pan Han vezme Dreho na Velkou čínskou zeď, aby tam společně trénovali,“ vysvětluje Pinkett Smith. „Tam se naučí některé základní věci a také po zdi běhají. Je to tak trochu jeho paralela na scénu z Rockyho.“
Protože dopravní prostředky na Zeď nemají přístup, byl štáb nucen těžké vybavení nosit ručně. „Pro štáb to bylo velice náročné. Když tu zeď vidíte na obrázku, nezdá se to, ale na mnoha místech je velice strmá,“ popisuje Zwart.
Zwart byl také fascinován tím, jak se Chan zapojil do celého procesu natáčení. „Stačí se rozhlédnout a uvidíte Jackieho, jak někam odnáší techniku nebo kropí cestu. Dělal vše, co bylo v jeho silách, aby byl při natáčení nápomocen.“
Mezi další unikátní místa, na kterých se v Pekingu a jeho okolí natáčelo, patří například Beijing Capital International Airport, největší a nejrušnější letiště v Číně a hlavní centrála největších čínských aerolinií Air China, Foton Auto Factory, špičkově vybavená automobilka na výrobu kamionů, která ve filmu sehrála roli nového pracoviště Dreho matky, a také Wang Fu Jing Snack Street, lokace v Pekingu, která se proslavila svými zajímavými kulinářskými výrobky, například „smaženým štírem“, kterého Dre a Mej Jing jedí na svém rande. „Při natáčení tohoto filmu nebylo ublíženo žádným štírům,“ deklamuje s úsměvem Zwart. „Rekvizitáři vyrobili napodobeninu z těsta, kterou poté usmažili a Jaden s Wen Wen si na ní mohli v klidu pochutnat.“
V jedné z nejdojemnějších a nejpůsobivějších scén filmu vezme pan Han Dreho na spirituální pouť do hor Wudang, kde má Dre za úkol odhalit kořeny kung fu. Teprve poté, co vyšplhá až na vrchol hory, se Dre smí napít a osvěžit se ze Studny kung fu.
Štáb se do těchto tajemných hor ve střední Číně vydal na čtyři dny. Jednalo se o nejambicioznější natáčecí lokaci a herce, štáb i techniku bylo třeba přepravit nejprve lanovkou a poté se před nimi tyčilo strmé schodiště, po kterém bylo možno vystoupat až na samý vrchol k chrámu.
Zwart toto místo objevil při surfování po internetu. „Hledal jsem krásné chrámy a narazil na fotografii tohoto a říkal si, že to je ten nejkrásnější chrám, jaký jsem kdy viděl. Pak jsem zjistil, že Wudang Šan a celé okolí jsou samým srdcem kung fu. Bylo mi jasné, že tam musíme točit. Auru a energii takových chrámů ničím nenahradíte.“
To, kolika překážkám budou při natáčení čelit, se podle něj odhalovalo postupně. „Cítil jsem se trochu provinile, protože jsem po členech štábu chtěl, aby vynášeli velice těžkou techniku na naprosto bizarní místa,“ říká. „V žádném případě jsme se tam nemohli dostat s auty. Museli jsme jít po schodech a procházet lesy. Cestovali jsme tak nalehko, jak to jen šlo.“
Navzdory problémům bylo začlenění hor Wudang podle Willa Smithe pro natáčení klíčové. „Všechno, co v životě děláte, by mělo být vedeno touhou po nových zkušenostech a osobním růstu. Takže pokud máte možnost natáčet na místech jako Wudang, musíte se do toho pustit! Naučili jsme se něco z čínských dějin a poznali tak krásná místa jako tohle. Bylo pro nás velice obohacující, že jsme tam natáčeli,“ zamýšlí se.
Na hoře se natáčelo několik scén, zásadních pro Dreho vývoj. „Sekvence tréninku s tyčemi se inspirovala jedním z Jackieho raných filmů. Jde o ten, kde kopíruje pohyby loutky. Později se to ve filmu ještě uplatní,“ popisuje Zwart. „Další klíčovou scénou, kterou jsme tam natáčeli, byla ta, v níž Dre fascinovaně sleduje ženu, která kontrolovanými pohyby ovládá kobru. Je to úžasná podívaná.“
Sekvence, v níž pan Han a Dre jedou na Wudang, se natáčela se stojícím vagónem u uměleckého centra v Pekingu. Každoroční oslavy festivalu Čchi Si připadají na sedmý den sedmého měsíce podle čínského kalendáře. Občas je festival nazýván čínským Valentýnem. Jde o oslavu podle příběhu dvou milenců, kteří jsou od sebe krutým osudem odděleni. Podle legendy se nad nimi jednu noc v roce ustrnou všichni ptáci na obloze a vytvoří most, po kterém k sobě milenci mohou přejít.
Oslavy se natáčely v noci v China Film Group Film Base, kde byla vytvořena rozzářená vesnice, osvětlená krásnými lampiony všech tvarů a velikostí. Právě na této oslavě Dre narazí na svou lásku Mej Jing, mají tam své první rande a poprvé se políbí.
„Byla jsem z natáčení scény s polibkem hodně nervózní a třásla se mi kolena,“ vzpomíná Wenwen Han, která představuje Mej Jing. „Ale Jaden mi řekl, ať se ničeho nebojím, že on je nervózní také.“
„I pro mě šlo o první filmový polibek,“ popisuje Jaden Smith. „Bylo to docela divné, když jsme tu scénu začali natáčet a Wen Wen pak byla pořád víc a víc nervózní, tak jsem jí řekl, ať si s tím nedělá starosti, že já umím líbat skvěle, takže to nebude problém! A nakonec to dopadlo dobře a scénu jsme natočili.“
Všechno to, co pan Han Dreho učí, má za cíl připravit ho na turnaj, kde se odehraje finální souboj mezi Drem a rváčem Čchengem. Turnaj se natáčel v interiérech pekingské sportovní haly Feng Tai.
Aby tvůrci filmu dopřáli Jadenovi Smithovi a jeho hereckým kolegům co nejvíce času na přípravy a trénink, bylo natáčení těchto scén naplánováno až na posledních osm dní celého natáčení. Finále je prací kaskadérského týmu Jackieho Chana, ve kterém kombinují své filmové dovednosti se skutečným bojovým uměním. „Všechno, co vidíte, pochází z Jackieho hlavy,“ říká Wu Gang.
Kromě toho byl kaskadérský tým zodpovědný za nalezení mladých bojovníků, kteří se v průběhu finále filmu na plátně objevují. Hledání probíhalo mezi tisícovkami dětí po celé Číně. „Celá řada z těch dětí byla velice dobrá v kung fu, ale nedokázali se popasovat s filmovým bojem. Musel jsem je učit pět až osm hodin denně, aby se naučily potřebné časování, rytmus a reakce na úder,“ popisuje Wu.
Diváci turnaje byli tvořeni více než osmi stovkami statistů. Kromě toho se při natáčení objevovaly desítky dalších statistů, kteří hráli fotografy a televizní štáby.

Postavy a obsazení
• Jaden Smith - Dre Parker
• Jackie Chan - pan Han
• Taraji P. Henson - Sherry Parker
• Wenwen Han - Meiying
• Jü Žung Kuang - Mistr Li
• Zhenwei Wang - Čcheng
• Harry Van Gorkum - instruktor hudby
• Zhensu Wu - Meiyingin otec
• Zhiheng Wang - Meiyingina matka
• Jared Minns - Detroitský přítel Drea
• Shijia Lü - Liang
• Yi Zhao - Zhuang
• Bo Zhang - Song
• Luke Carberry - Harry
• Cameron Hillman - Mark

DABING
V českém znění: David Štěpán - Jaden Smith (Dre Parker), Lukáš Hlavica - Jackie Chan (pan Han), René Slováčková - Taraji P. Henson (maminka Cherry Parker), Rozita Erbanová - Wenwen Han (Mej Jing), Jan Škvor - Zhenwei Wang (Čcheng), Nikola Votočková (Sie), Valérie Zawadská (Pcho), Jan Rimbala - Luke Carberry (Harry), Svatopluk Schuller (Tin), Zbyšek Pantůček - Harry Van Gorkum (učitel houslí), Jitka Moučková - Tess Liu (učitelka, letuška), Libor Terš - Rongguang Yu (mistr Li), Jiří Köhler a další
Produkce: Blanka Cichon
Překlad: Zdeněk Hofmann
Dialogy: Věra Wajsarová
Zvuk: Juraj Mravec
Režie: Alice Hurychová
Vyrobilo: Studio Soundsquare pro Falcon v roce 2010

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 16.9.2010 Falcon
Premiéra USA: 11.6.2010 Columbia/Sony
Premiéra Čína: 22.6.2010 China Film
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 31.5.2010 Bontonfilm
Poprvé na DVD: 17.1.2011 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 17.1.2011 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 4 457 931
Tržby celkem - $ 359 126 022
Návštěvnost v ČR 36 998
Náklady (Rozpočet) - $ 40 000 000

FILMY V SÉRII
Karate Kid gastonrolinc.webnode.cz/news/a0167/
Rodinný / Drama, USA, 1984
Režie: John G. Avildsen, Hrají: Ralph Macchio, Pat Morita

Karate Kid 2 gastonrolinc.webnode.cz/news/a0168/
Akční / Romantický, USA, 1986
Režie: John G. Avildsen, Hrají: Pat Morita, Ralph Macchio

Karate Kid 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/a0170/
Akční / Drama, USA, 1989
Režie: John G. Avildsen, Hrají: Ralph Macchio, Pat Morita

Nový Karate Kid gastonrolinc.webnode.cz/news/novy-karate-kid-the-next-karate-kid/
Akční / Sportovní, USA, 1994
Režie: Christopher Cain, Hrají: Pat Morita, Hilary Swank

Karate Kid gastonrolinc.webnode.cz/news/karate-kid-karate-kid-2010/
Akční / Drama, USA / Čína, 2010
Režie: Harald Zwart, Hrají: Jackie Chan, Jaden Smith
 
Tvůrci a herci
Harald Zwart (Režie), James Lassiter (Produkce), Jada Pinkett Smith (Produkce), Will Smith (Produkce), Ken Stovitz (Produkce), Jerry Weintraub (Produkce), James Horner (Hudba), Roger Pratt (Kamera), Joel Negron (Střih), PoPing AuYeung (Casting), Zoe Thompson (Casting), François Séguin (Scénografie), Han Feng (Kostýmy), Tateum Kohut (Zvuk), Steven Ticknor (Zvuk), Jiang Tang (Masky), Christopher Murphey (Scénář), Jackie Chan (Herec), Jaden Smith (Herec), Taraji P. Henson (Herec), Ringo Yu (Herec), Wenwen Han (Herec), Zhensu Wu (Herec), Zhenwei Wang (Herec), Ji Wang (Herec), Xiaofei Zhou (Herec)
 
2010/134/USA, Čína/Akční, Drama, Rodinný, Sportovní
 
Zajímavost k filmu
- Film má také alternativní konec, který se do finální verze nedostal. V tom dojde k souboji mezi mistrem Hanem (Jackie Chan) a mistrem Li (Yu Rongguang).
- Film si ponechal název Karate Kid, aby se zachovala návaznost na původní snímek, kterým je inspirován, přestože se odehrává v Číně a používá se kung fu, a ne karate.
- Will Smith s manželkou boli na celom natáčaní, aby dávali pozor na syna.
- Jaden Smith musel podstúpiť náročný výcvik kung-fu.
- Taraju P. Henson její role zaujala, protože jí připomínala vztah s jejím vlastním synem.
- Rozhodnutí přesunout celé natáčení do Číny nebylo snadné. Protože je celá řada z požadovaných lokací nepřístupná nebo problematicky dostupná, obrátili se producenti s žádostí o pomoc se zajišťováním natáčecích lokací na společnost China Film Group, nejstarší a nejvlivnější státní firmu v Číně, která se natáčením filmů zabývá. „Jeden záběr nás stál měsíce plánování,“ objasňuje režisér Zwart. „Například jsme prvním filmem, kterému se podařilo získat svolení k natáčení za bránou Tiananmen a v Zakázaném městě od chvíle, kdy tu před více než dvaceti lety natáčel Bertolucci snímek Poslední císař (1987).“
- Tvůrci měli unikátní možnost natáčet na Velké čínské zdi. Na tuto památku ale nemají dopravní prostředky přístup, a tak byl štáb nucen těžké vybavení přepravit ručně.
- Justin Bieber nahral k filmu pieseň Never Say Never.
- V Číně je film uváděn pod názvem Kung-fu sen, v Japonsku jako Nejlepší kluk.
 
Odkazy