Kabát 2013-2015 (koncert)

16.01.2018 09:48
Album obsahuje záznam z vystoupení v pražské O2 areně v rámci turné s pražským Big Bandem z roku 2013 a záznam z výročního koncertu na pražském Vypichu 2014.

RECENZE DVD
Ani Kabát na své fanoušky před letošními Vánocemi nezapomněl. Nové album sice ještě nějaký rok nebude tématem, 3DVD+CD "Kabát 2013 - 2015" je však hodně výživnou náhradou, která maže i několik restů z posledních let, které kapela vůči svým příznivcům měla.
Kabát vyráží na turné prakticky každý rok. Během toho letošního objel vybrané festivaly, na podzim roku 2017 se zase chystá vyjet po hokejových halách. Výjimku tvořily roky 2009 a 2014, kdy potřebovali nalákat na jedno místo co nejvíc svých fanoušků, a proto jinak nevystupovali. Vypich se v roce 2009 osvědčil, a při oslavách čtvrtstoletí tak byl jasnou volbou.
Nedá se zapomenout na velmi deštivé počasí, které koncertu několik dní předem předcházelo. Proto kapela tehdy vyzývala na svém čerstvě vzniklém Facebooku, aby se návštěvníci nebáli si obout holinky, jinak by hrozilo utopení v moři bláta. Koncert na Vypichu měl i předkapely - tehdejší vítězku Hlasu Československa Lo Hrůzovou, o které s výjimkou duetu s Elánem "Neodchádzaj" není od té doby vůbec slyšet, a dánské harcovníky D.A.D. Dvojice DVD však logicky obsahuje pouze vystoupení hlavní hvězdy večera, která si koncert neskonale užila.
Takové vystoupení musí splňovat mnohá nej. Nejvíc světel, nejlepší aparatura, nejvymakanější efekty a nejvíc fanoušků. To vše bylo přítomno, a i když se playlist oproti roku 2009 částečně proměnil, hitů bylo jako máku. Na třetím DVD je zaznamenáno o rok starší netradiční turné s Big Bandem. To je určitě zajímavější pro fajnšmekry, protože vyjma skladeb, které nesmí chybět na žádném z koncertů, se tu objevují písně, které kapela hraje naživo minimálně a nebo vůbec. Sem se však hodily perfektně "Jsem klidnej", "Já si kopu vlastní hrob", "Lady Lane" i "Don Pedro von Poltergeist".
Nemá cenu ani polemizovat o písních "Raci v práci" či "Králíci", která však na Vypichu 2014 měla odezvu daleko mohutnější. Skutečně se zde některé trvalky objevují hned dvakrát, a tak se dá porovnávat "V pekle sudy válej", "Shořel náš dům" i "Moderní děvče". Na DVD s Big Bandem však není vystoupení kompletní. Ne všechny skladby vyzněly zcela optimálně. Přece jenom rytmika Big Bandu a bigbítu je malinko rozdílná a ukočírovat na pódiu takové množství lidí naráz (nepočítám šantánové tanečnice působící jako zajímavá kulisa vystoupení) je pořádné sousto i pro největší zvukové mistry svého řemesla i aranžéra Martina Kumžáka.
U DVD z Vypichu se potvrdily mé rozpaky z chování fanoušků při koncertu. Člověk si vzpomene třeba na záznamy koncertů AC/DC na River Plate či v Doningtonu, kde skáče opravdu celý dav. Tady lidé, kteří si zaplatili za nejlepší místa na stání, mají v ruce mobily a fotí a natáčí. Kdo z nich se po vydání tohoto DVD podívá na svá roztřesená videa?
Týmy, produkující oba koncerty, byly prakticky totožné s výjimkou hlavní kamery, kterou na Vypichu obsluhoval Vítek Bělobradský a v O2 areně Aleš Matějka. Agentura Pink Panther nasbírala už dost zkušeností pro pořádání velkých koncertů a také se nebojí vzít si na starost i výsledný produkt v podobě DVD a CD. Není snad ani třeba zdůrazňovat, že bylo využito nejmodernější zvukové i vizuální techniky, výsledný zvuk všech nosičů dostal na starost jeden z největších odborníků v zemi Milan Cimfe a i designově si Kabát na podobě multinosiče dal záležet. Obal v podobě puzzle obsahuje mimo třech DVD a poslední řadovky "Do pekla/do nebe" i mnohostránkovou fotodokumentaci se všemi možnými informacemi o jednotlivých záznamech. Zvuk 5.1 a obraz 16:9 widescreen je samozřejmostí.
Jedinou vadou na kráse tak je celkem zbytečné zařazení vzpomínaného, i když povedeného posledního řadového alba. Mnohem víc by kompletu slušel ještě jeden DVD záznam právě z turné roku 2015 "Do pekla/do nebe". Při příslovečné pečlivosti, kterou kapela všem svým produktům dává, je klidně možné, že se nosiče za rok dočkáme. Tenhle skvěle hrající a obrazově dotažený komplet dokazuje, že výsledek bude stoprocentně stát za to.

SLOŽENÍ
Josef Vojtek - zpěv
Milan Špalek - basová kytara, zpěv
Ota Váňa - kytara
Tomáš Krulich - kytara
Radek Hurčík - bicí
Seznam skladeb a autoři
DVD
2DVD Kabát Vypich 2014
DVD 1
1. intro
2. Úsměv pana Lloyda (Ota Váňa, Milan Špalek /Milan Špalek)
3. V pekle sudy válej (Tomáš Krulich/Milan Špalek)
4. Porcelánový prasata (Milan Špalek /Milan Špalek)
5. Na sever (Milan Špalek, Ota Váňa/Milan Špalek)
6. Malá dáma (Ota Váňa/Milan Špalek)
7. Centrifuga (Ota Váňa/Milan Špalek)
8. Víte jak to bolí (Milan Špalek /Milan Špalek)
9. Dávám ti jeden den (Milan Špalek /Milan Špalek)
10. Starej bar (Tomáš Krulich/Milan Špalek)
11. Máš to už za sebou Radek Hurčík/Milan Špalek)
12. Buldozerem (Tomáš Krulich/Milan Špalek)
13. Virtuos (Tomáš Krulich/Milan Špalek)
14. Bruce Willis (Ota Váňa/Milan Špalek)
15. Shořel náš dům (Milan Špalek /Milan Špalek)
16. Kalamity Jane (Tomáš Krulich/Milan Špalek)
17. Ebenový hole (Ota Váňa/Milan Špalek)
DVD 2
1. Go Satane Go (Milan Špalek /Milan Špalek)
2. Banditi di Praga (Ota Váňa/Milan Špalek)
3. Králíci (Milan Špalek /Milan Špalek)
4. Joy (Milan Špalek /Milan Špalek)
5. Colorado (Milan Špalek /Milan Špalek)
6. Opilci v dějinách (Tomáš Krulich/Milan Špalek)
7. Stará Lou (Ota Váňa/Milan Špalek)
8. Šaman (Tomáš Krulich/Milan Špalek)
9. Burlaci (Ota Váňa/Milan Špalek)
10. Žízeň (Tomáš Krulich/Milan Špalek)
11. Dole v dole (Tomáš Krulich/Milan Špalek)
12. Kdo ví jestli (Ota Váňa/Milan Špalek)
13. Pohoda (Tomáš Krulich/Milan Špalek)
14. Moderní děvče (Milan Špalek /Milan Špalek)
- (Režie), Petr Kapoun (Produkce), Roman Nešleha (Produkce), Milan Špalek (Hudba), Ota Váňa (Hudba), Tomáš Krulich (Hudba), Radek Hurčík (Hudba), Vítek Bělobradský (Kamera), Lenka Kužvartová (Střih), Milan Benka (Střih), Petr Svoboda (Střih), Milan Cimfe (Zvuk)
 DVD Kabát & Big Band O2 Aréna 2013
1. V pekle sudy válej (Tomáš Krulich/Milan Špalek)
2. Na sever (Milan Špalek, Ota Váňa/Milan Špalek)
3. Shořel náš dům (Milan Špalek /Milan Špalek)
4. Už mě bijou (Ota Váňa/Milan Špalek)
5. Don Pedro von Poltergeist (Tomáš Krulich, Robert Kodym/Milan Špalek)
6. Jsem klidnej (Ota Váňa/Milan Špalek)
7. Králíci (Milan Špalek /Milan Špalek)
8. Já si kopu vlastní hrob (Tomáš Krulich/Milan Špalek)
9. Raci v práci (s.r.o.) (Ota Váňa/Milan Špalek)
10. Mravenci (Tomáš Krulich/Milan Špalek)
11. Lady Lane (Ota Váňa/Milan Špalek)
12. Joy (Milan Špalek /Milan Špalek)
13. Bum Bum tequilla (Tomáš Krulich/Milan Špalek)
14. Všechno bude jako dřív (tradicionál/Milan Špalek)
15. Moderní děvče (Milan Špalek /Milan Špalek)
- (Režie),Lucie Seligová (Produkceú, Simona Jánská (Produkce), Josef Vojtek (Hudba), Milan Špalek (Hudba), Ota Váňa (Hudba), Tomáš Krulich (Hudba), Radek Hurčík (Hudba), Aleš Matějka (Kamera), Lenka Kužvartová (Střih), Petr Svoboda (Střih), Milan Cimfe (Zvuk)

- (Režie), Petr Kapoun (Produkce), Roman Nešleha (Produkce), Lucie Seligová (Produkce), Simona Jánská (Produkce), Josef Vojtek (Hudba), Milan Špalek (Hudba), Ota Váňa (Hudba), Tomáš Krulich (Hudba), Radek Hurčík (Hudba), Vítek Bělobradský (Kamera), Aleš Matějka (Kamera), Lenka Kužvartová (Střih), Milan Benka (Střih), Petr Svoboda (Střih), Milan Cimfe (Zvuk), Ota Váňa (Autor hudby), Milan Špalek (Autor hudby), Milan Špalek (Autor hudby), Radek Hurčík (Autor hudby), Robert Kodym (Autor hudby), Milan Špalek (Autor textu), Josef Vojtek (Učinkující)