Jurský park / Jurassic Park (1993/127/USA/Dobrodružný, Sci-Fi, Thriller) 85% -Blu-ray-

25.09.2018 13:06
JEDNOU VĚTOU
„Milionář John Hammond financuje velkolepý vědecký projekt, který by měl na základě rekonstrukce genotypu druhohorních ještěrů znovu oživit dinosaury."

OBSAH
Po fantastickém nálezu miliony let starých D.N.A. se pokusí skupina ambiciózních vědců vytvořit přírodní park s žijícími prehistorickými zvířaty na vzdáleném liduprázdném ostrově. Celý projekt podporuje milionář John Hammond (Richard Attenborough), který těsně před otevřením Jurského parku pro veřejnost pozve na jeho návštěvu svá dvě vnoučata, známého paleontologa s jeho přítelkyní a další odborníky. Průběh jejich klidné návštěvy se rychle změní v noční můru poté, co jeden ze zaměstnanců v naději na tučný zisk od konkurence ukradne embrya dinosaurů. Aby snadno unikl z parku, vypne bezpečnostní systémy a tím i elektřinou napájený plot ohrazující celý Jurský park. Dinosauři se dostávají do volné přírody a souboj lidí s druhohorními obludami začíná.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Dokonalá ukázka integrace CGI do vyprávění. Díky tomu, že dinosauři také ve fikčním světě vystupují jako atrakce a postavy je tak vnímají, vyvolává film dodnes patřičný "wow" efekt (vzorovou je v tomto ohledu scéna prvního spatření dinosaurů v celé jejich kráse hlavními postavami). Zároveň jde o výbornou (nebo opovrženíhodnou, záleží, jak moc opovrhujete kapitalismem) ukázku, jak merchandising zakomponovat do příběhu (jednotnost loga filmu a loga filmového parku, "mimochodem" zabraná nabídka gift shopu). Jurský park je sebevědomým hollywoodským produktem, který vám za vaše peníze nabízí nadstandardní, ve všech ohledech fungující zábavu. Nejvíce mne fascinuje, že jeho funkčnost, kterou se zatím podařilo napodobit jen pár režisérům, působí jako něco naprosto samozřejmého. (Matty) 4*

Nevím, zda v roce 1993 byla v nějaký zemi revoluce, ale na jisto vím, že v filmové zemi se odehrávala a měl jí na svědomí Steven Spielberg. Velké dítě Hollywoodu nechalo na plátně běhat a řvát dinosaury. Každýho jednoho diváka přesvědčil o tom, že lze i komerční blockbustery dělat s láskou a zápalem pro to krásné plnění světa snů a fantazie, které stříbrné plátno umožnuje měrou vrchovatou. Ten pocit, spatřit na velkém plátně dinosaura na zádních, koukat na zuby tyranosaura a nechat se jeho řevem zařezat do sedačky, ten krásný pocit už bude mít každý, kdo viděl Juráčka v kině navždy v sobě. Co je však skvělý, že film není postaven je na wau efektu z dinasaurů, ale i příběhu který má tempo, napětí a i po letech neskutečnou dynamiku. Spielbergova hravost a nápaditost se projevuje v mnoha scenách. Herci ? Asi dobrý, ale všichni kdo v tomhle filmu hraje první housle a lidi to tedy věru nejsou. (Enšpígl) 5*

Nikdy nezapomenu na tu zhruba 300 m dlouhou frontu (bez přehánění) na lístky (v Českých Budějovicích), která se táhla od kina po hlavní třídě. Ani na ty obrázky dinosaurů z bulletinu (speciálně vytištěným pro diváky Spielbergova megatrháku), které ještě více dráždily zvědavost a umocňovaly touhu ten "technický zázrak" vidět. Byla to svým způsobem společenská událost a každý chtěl být u toho. Jedno se určitě rozhodně ´Jurskému parku´, o kterém legendární loutkový animatronik Stan Winston s nadhledem prohlásil, že ho "připravil o zaměstnání", nedá upřít - nepřehlédnutelný zápis do historie kinematografie. Nebyl sice prvním, ve kterém se objevila první CGI postava (ten primát drží oživlá okenní mozaika rytíře z Levinsonova ´Young Sherlock Holmes´), ale byl první, kdo se odvážil zobrazit zcela realistické pohyby živé bytosti. A povedlo se nadmíru. Jenže když se seškrábe ta "slupka" přelomových triků a prvotního úžasu, zůstane v mých očích jenom zcela průměrný dobrodružný příběh, který na rozdíl od jiných Spielbergových kasaštyků (E.T., Indy Jones atd. nikdy nezestárnou) nebaví s takovou lehkostí. Já pociťoval zklamání dokonce i v době premiéry, které umocnila vysoká očekávání a příšerně zahuhlaný dabing. Mojí srdcovkou se ´Jurský park´bohužel nestal a nezměnilo se to ani s opakovaným shlédnutím po mnoha letech. (Lima) 3*

V.I.M. FILMU
Jít na Spielberga se odjakživa rovná tomu „jít na zážitek“. V pravidelných intervalech se ale nová spielbergovka rovná i tomu „jít na nevídanou atrakci“, o které si bude půlka světa vyprávět. Realizační a vypravěčské schopnosti nejslavnějšího režiséra posledního půlstoletí totiž často podporují velkou technologickou výzvu, která posune možnosti kinematografie o notný kus dopředu. Pak se lidé ptají: Viděl jsi už toho velkého bílého žraloka, co pojídá lidi? Viděl jsi malého mimozemšťana se svítícím prstem? A... viděl jsi dinosaury?
Ano, senzační výkřik „Spielberg oživil dinosaury!“ je i po letech definicí Jurského parku. Je podstatou jeho ohromného úspěchu, kdy se před kiny stály fronty a kopie rotovaly dlouhé měsíce i po zapadlých československých kinokavárnách. Je strohým vyjádřením jeho revolučnosti. V roce 1993 šlo o přelomový posun ve využívání digitálních triků, a to přesně ve spielbergovském duchu, kdy se z fantastické představy stane realita, na níž si diváci prostě musí chtít „sáhnout“.
Jurský park potvrzuje, že aby se inovativní technické řešení stalo skutečně revolučním, musí podporovat příběh, prospívat vyprávění a prohlubovat emoce. V Jurském parku tohle všechno beze zbytku platí, nad čímž se nelze podivovat. Spielberg je svou povahou špičkovým autorem časů analogové kinematografie, a přestože si v Jurském parku doslova vychutnává momenty, kdy má publikum zatajit dech při pohledu na fotorealistické dinosaury, pořád jsou ty jedničky a nuly nadstavbou k vypiplaným praktickým efektům i rozpohybovaným modelům od Stana Winstona - a účelnou atrakcí ve vyváženém dobrodružném filmu, který naturelem navazuje na čerstvě završenou trilogii s Indiana Jonesem. Jurský park sice neměl tak hvězdné herce, ale ty mírumilovné i zabijácké (a občas k počůrání děsivé) potvory měly ve výsledku charisma větší než Harrison Ford.
Film úplně přesně neodpovídá literární předloze Michaela Crichtona, ale jako lehká popcornová zábava, která nejdřív oslní technologickými možnostmi, a pak veze diváky na horské dráze s tyrannosaury a velociraptory, mohl snadno kasovně triumfovat a přitáhnout k pohyblivým obrázkům novou diváckou generaci (hodně z nás si bude přesně pamatovat přesný okamžik prvního zhlédnutí Jurského parku). A k samotným dinosaurům dovedl spoustu kluků i holek, kteří opustili mile naivní svět Karla Zemana a jeho Cesty do pravěku a bavili se naplno i bez nostalgicky přimhouřeného oka.

OLDIES FILMU
K fenoménu, který beztak všichni znáte nazpaměť a který stál daňové poplatníky i dlužníky všech zemí bezmála miliardu dolarů, nás přivádí sedmdesátisekundový minitrailer, v němž se v duchu Spielbergovy klasické marketingové strategie moc nemachruje s tím „nejlepším“. Proto nečekejte velociraptory ječící přímo do kamery nebo T-Rexe na zpomalené promenádě Jurským parkem, ale jen několik „nažhavujících“ záběrů, které navazují na prvotní, zvlášť proslulou a na hlavní stránce vystavenou ťápotu tyranosaura do měkkého bahna. Bylo mi deset a byl jsem z toho paf. Teď už mi deset není a tudíž žádné nové paf nehrozí (i když triky jsou furt na výtečné úrovni, zvlášť při existenci Lovců dinosaurů :-), a i proto si při pohledu na sotva průměrnou ukázku umím v hlavě poskládat pocity, které jsme tucet let nazpátek prožívali i u takovýchhle ukázek. Vzpomenete si bleskurychle už kvůli tomu, že na rozdíl od právě vydaného traileru na Mnichov exhibuje Jurský park přímo s hlavním hudebním motivem Johna Williamse.

GOLDIE FILMU
Steven Spielberg minulý týden oslavil ďábelských šestašedesát let. Když se podívá zpět na svou kariéru, jistě nemá důvod k zahořklosti. Nenašli byste vlivnějšího filmaře, a to co do reálné hollywoodské "moci", tak i množství trendů nastolených výlučně jeho osobou. Byl to právě Spielberg, kdo vytvořil dnešní pojetí mainstreamové kinematografie. Začal Čelistmi, prvním plnohodnotným blockbusterem, a přes sérii o Indiana Jonesovi se dostal až k završujícímu Jurskému parku, na který se zaměříme právě dnes.
Mnohým Stevenovo jméno nevoní právě proto, že (spolu se svým kamarádem Georgem Lucasem) definitivně určil, že mainstream se bude zaměřovat na stále mladší diváky a bude se dějově zjednodušovat směrem k masám. Redukoval "filmy pro každého" na trikové podívané a v podstatě vložil do kinematografie to, co dnes vnímáme jako její nejhorší prvky.
Výčitky jsou to ale poněkud plané. Jakkoliv s nově nabytými možnostmi ostatní neumějí pracovat a považují je leda za možnost "lacině" přijít k milionům, on se v nich cítí jako ryba ve vodě.
Dnes to potvrzuje tím spíš, točí snímky s rozpočtem blockbusterů bez cílového publika, čistě pro vlastní potěchu. A potvrzoval to i v minulosti, kdy míval ve zvyku připravovat zároveň dramata a blockbustery v rámci jediné sezóny. Najednou tak vznikaly Schindlerův seznam s Jurským parkem či později Ztracený svět a Zachraňte vojína Ryana. Jako podobný postup můžeme vnímat i loňskou dvojici Tintin a Válečný kůň.
Spielberg se pasoval do role velkého amerického filmaře, co masy jednou rukou baví a druhou vzdělává. Ročník 93, ročník Jurského parku a Schindlerova seznamu (Steven skutečně "běhal" od jednoho štábu ke druhému), lze považovat za vrchol tohoto přístupu.
Jako představuje Schindler "drama, jež muselo být natočeno", tak zvládá Jurský park roli "spektáklu, který jsme chtěli". Kultovní výprava do zábavného parku vymknutému kontrole měla tendenci formovat dětství snad všem z nás, co jsme tenkrát měli správný věk, a starší nechal jednoduše sedět s otevřenou pusou.
Právě na údivu a úctě Jurský park stojí a majestátní motivy Johna Williamse nebudí ani tak napětí nebo strach, ale ze všech diváků dělají návštěvníky země divů, jež nechá wowovat z plna hrdla.
Zkratovité by ale bylo odsoudit snímek jako revoluční, ale hloupou trikovou podívanou, která krom stárnoucího CGI nemá mnoho co nabídnoud a po ošoupání prvotního údivu mizí i její kvality.
Vezměme v potaz, že první akčnější scéna, pokud nepočítáme předtitulkový incident, se odehraje až na začátku druhé poloviny! Takové tempo by si letní blockbuster nemohl dovolit (a potvrdí to King Kong Petera Jacksona), pokud v sobě nemá víc než tendenci bavit.
Celou první polovinu Steven čistě ohromuje neakčními záběry (příjezd na ostrov, první setkání s dinosaurem) a diskutuje o lidské hamižnosti a neúctě k přírodě. S předlohou Michaela Crichtona zachází podle vlastního uvážení a nebojí se ji značně změkčit, přesto i jeho Parku zůstal silně kritický tón, soustředěný především okolo postavy Jeffa Goldbluma.
Kombinace s všudypřítomným údivem se možná jeví protichůdně, ve skutečnosti nás ale režisér chytře staví do zvláštní role. Stáváme se návštěvníky zábavního parku a čekáme na další atrakce, abychom časem pochopili, jak pošetilé to od nás bylo.
Atrakce se první polovinu v podstatě nedostavují. Když k nim konečně dojde, přichází s nimi také razantní změna tempa a stylu, až to zaskočí. Skvěle to tematizuje scéna těsně před přelomením těchto dvou rytmicky odlišných částí filmu. V ní zvědaví a natěšení hrdinové projíždějí kolem klecí, jež jsou ale prázdné, což je začíná postupně značně iritovat. Tedy tak dlouho, dokud se dinosauři skutečně nedostaví a neukážou, kdo tu stojí na vrcholu potravního řetězce.
Spielberg nebyl v dotahování těchto prvků nekompromisně přísný, osobně si myslím, že kdyby eye candy momenty v první polovině potlačil zcela, dosáhl by silnějšího dojmu. Přesto je motiv "vymknutí z rukou" a "hamižných konzumentů, co si zaslouží trest" velmi jasný a působí na diváka dostatečně srozumitelně.
Už díky zmíněné předtitulkové scéně a následných náznacích vnímáme park jako časovanou bombu, co musí každým okamžikem explodovat. Ať už čistě z principu "přírody, jež si vždy najde cestu", nebo z více či méně znepokojivých náznaků rodících se problémů (uplácený zaměstnanec, opakovaně připomínaná inteligence velociraptorů).
Selhání Jurského parku pak pramení jak z velikosti přírody, tak z malosti člověka nezávisle na sobě. V dnešní době, kdy je environmentální poselství Avatara vnímáno skoro jako nějaká urážka dobrého vkusu, se sluší připomenout, že motivy mocné přírody, jež nakonec vždy zvítězí nad člověkem, kinematografii prostupují napříč časem, světadíly i cílovým publikem - nejde o žádný dobový výstřelek.
Pro většinu diváků samozřejmě zůstává Jurský park především velkolepou atrakcí, ostatně je koncipován právě tak, aby ji co nejvíce připomínal. Spielberg na umělost parku neustále upozorňuje a diváky staví do pozice v podstatě obyčejných konzumentů, co se přišli bavit, stejně jako potenciální zákazníci klonovací laboratoře.
Crichton mu vždy vyčítal, že se snímek nikdy nepřetáhne od zábavné jízdy směrem k nekompromisnímu hororu, jak je koncipována předloha. Jistě měl pravdu, že by to mohlo být zajímavé. To bychom tu ale pak měli docela jiný film - Spielbergovým záměrem bylo vytvořit poctivý blockbuster, jehož pomocí především ohromí triky Stana Winstona a jejich co nejlepším využitím. Zachování ducha předlohy a několika kritických prvků je pouze prostředkem, jak toho dosáhnout.
Zatímco v Schindlerově seznamu tentýž rok využíval prvků mainstreamového dramatu, aby sdělil myšlenku, již považoval za důležitou, v Jurském parku využívá myšlenkově bohatou předlohu, aby ohromoval mainstreamovými prvky. Oba snímky se tak v sobě zrcadlí jako přesný opak druhého, kdy se z opačných směrů přišlo k oné "pravé americké filmové poctivosti". A Jurský park sám o sobě dokazuje, že i blockbustery potřebují nehloupé myšlenkové jádro.

VELKÁ RECENZE
V ději je využíváno obrovského rozvoje genetického inženýrství konce 20. století k umožnění setkání člověka a dávno vyhynulých, nyní však opět naklonovaných, dinosaurů. Multimilionář John Hammond vybuduje na ostrově Isla Nublar, vzdáleném 126 mil od pobřeží Kostariky, atrakci na způsob zábavního parku, plnou naklonovaných dinosaurů. Jeho biotechnologická společnost InGen (International Genetic Technologies) dinosaury po mnoha letech úsilí přivede k životu. Potřebnou DNA dávno vyhynulých tvorů se jim podaří získat z krev sajících moskytů, uchovaných ve výborném stavu v jantaru, což je pravěká zkamenělá pryskyřice, do které se hmyz před mnoha miliony let přilepil. Společnost skupuje zásoby jantaru z celého světa a během 80. let 20. století je park vybudován. V roce 1989 je atrakce již před otevřením. Hammond potřebuje pro nervózní investory dobrozdání o bezpečnosti parku od odborníků, a tak pozve skupinu vědců (paleontolog Alan Grant, paleobotanička Ellie Sattlerová a matematik Ian Malcolm), zástupce investorů i svá vnoučata Tima a Lex.
Přesně podle zákona eskalace děje však dojde ke katastrofě, když hlavní počítačový technik Dennis Nedry, který chce zbohatnout prodejem embryí dinosaurů konkurenční biotechnologické společnosti Biosyn (Biology Synthetics Technologies), vypne proud v ohradách pro dinosaury. Chce se tak dostat z chráněného parku do přístaviště, ale způsobí tím kolaps všech bezpečnostních opatření v parku a všichni dinosauři, včetně nesmírně nebezpečného tyranosaura a vysoce inteligentních velociraptorů se dostanou ven a brzy začnou ohrožovat životy návštěvníků i zaměstnanců parku. Nedry a mnozí další přijdou o život, než se povede přivolat pomoc zvenčí. (Telefony jsou při vypnutí bezpečnostních opatření vyřazeny z provozu, a tak je nakonec nutné použít dosud fungující počítač).
V knize je v závěru ostrov pro jistotu zničen bombovým náletem námořnictva Spojených států (ve filmu nikoliv). Nikdo ale netuší, že ještě předtím překonala skupina vysoce inteligentních a nebezpečných velociraptorů moře směrem k pevnině na plovoucích kmenech stromů a nákladních lodích. V pralesích Střední Ameriky pak založí novou, rychle se šířící populaci chytrých zabijáků, kteří se nerozpakují zaútočit ani na člověka… Film ale končí jinak - v závěrečné epické scéně útočí na Granta, Sattlerovou a obě děti dva velociraptoři v budově pro návštěvníky. V poslední chvíli, kdy se již jeden dravec vymrští do vzduchu, však vnikne dovnitř tyranosaurus a rozdrtí ho v čelistech. Druhý raptor s mohutným odrazem skočí tyranosaurovi na záda, je ale proti němu příliš slabý a brzy je také zabit. Mezitím všichni lidští hrdinové utíkají k džípu a odjedou k heliportu. Odlétají z ostrova a cestou pozorují ptáky letící nad hladinou - jediné skutečně žijící potomky dinosaurů...
Crichtonova kniha byla poprvé vydána roku 1989 a ihned bylo jasné, že zanedlouho vznikne i film podle této podnětné předlohy. Film, který pak vznikl ve společnosti Universal Studios a byl natočen pod taktovkou úspěšného režiséra Stevena Spielberga podle stejnojmenného románu, byl do kin uveden 11. června 1993 a jeho tržby do roku 1998 přesáhly celosvětově 914 milionů dolarů. Tím se stal Jurský park na dlouho nejúspěšnějším filmem vůbec a v současnosti se stále pohybuje kolem 20. místa. Natočila se také zatím tři pokračování filmu. V roce 2015 byl uveden čtvrtý díl této veleúspěšné série, a to pod pozměněným názvem Jurský svět, který má být prvním filmem nové trilogie Jurského světa. Čtyři dosavadní filmy (Jurský park, Ztracený svět: Jurský park, Jurský park 3 a Jurský svět) dohromady vydělaly svým tvůrcům přes 3,6 miliardy dolarů. Úspěch podpořilo i první rozsáhlé využití filmových počítačových triků společnosti Industrial Light and Magic, známé například z Hvězdných válek.
Dinosauři byli ve filmu zobrazeni nesmírně realistickým způsobem, který do té doby nebyl za použití starších trikových technik vůbec myslitelný. V prvním dílu byla počítačová animace dlouhá celkem jen asi 6,5 minuty, v pokračování z roku 1997 však už přes 20 minut a ve třetím Jurském parku (2001), který byl o půl hodiny kratší než oba předchozí díly, představovala počítačová animace ještě větší podíl z celkového času. V Jurském parku se na jejich vývoji podílel zejména Dennis Muren a Phil Tippett. Na počítačově vytvořené dinosaury v JP navázala úspěšná pseudo-dokumentární série BBC Putování s dinosaury, kde celý průřez druhohorním světem tvoří právě velmi zdařilá a vědecky fundovaná počítačová rekonstrukce mnoha druhů dinosaurů.
Dnes se obecně uznává, že premiéra filmu Jurský park v roce 1993 spustila celosvětovou vlnu zájmu o dinosaury a paleontologii, která se ve zvýšené míře udržuje zvláště u dětí a náctiletých téměř všech zemí dodnes. Objevují se také názory, že ve filmu je hlavním nosným prvkem na první pohled skrytá symbolika založená na konceptu rodiny a mateřských instinktů (ochrana dětí před dinosaury apod.).
Jurský park je americký vědeckofantastický film režiséra Stevena Spielberga z roku 1993. Autorem knižní předlohy je známý americký spisovatel Michael Crichton, který svůj román vydal roku 1990. Práva ke zfilmování nakonec získali mezi mnoha dalšími zájemci Universal Studios a sám Crichton byl najat jako scenárista.

Ocenění:
Academy Awards
1994 - Mix zvuku
1994 - Střih zvuku
1994 - Vizuální efekty

BAFTA
1994 - Vizuální efekty
1994 - Cena diváků pro film roku
1994 - Zvuk (nominace)

DABING
V českém znění: Jiří Štěpnička - Sam Neill (Dr. Alan Grant), Helena Friedrichová - Laura Dern (Dr. Ellie Sattlerová), Soběslav Sejk - Richard Attenborough (John Hammond), Ladislav Županič - Jeff Goldblum (Dr. Ian Malcolm), Petr Oliva - Wayne Knight (Dennis Nedry), Radan Rusev - Samuel L. Jackson (Ray Arnold), Jan Pohan - Bob Peck (Robert Muldoon), Nikola Votočková - Ariana Richards (Lex), Bohumil Švarc ml. - Joseph Mazzello (Tim), Michal Pavlata - Cameron Thor ( Dr. Lewis Dodgson), Dalimil Klapka - Gerald R. Molen (doktor Gerry Harding), Jiří Novotný - Martin Ferrero (Gennaro), Pavel Šrom - Richard Kiley (hlas průvodce Jurského parku) + Miguel Sandoval (Juanito Rostagno), Jaroslav Horák - B.D. Wong (Henry Wu), Josef Velda - Greg Burson (pan D.N.A.), Bedřich Šetena, Jana Páleníčková a další
Překlad: Ivan Němeček
Dialogy: Bohumíra Peychlová    
Zvuk: Lubomír Zajíc
Produkce: Zdena Sirotková
Režie: Tomáš Tintěra
Vyrobilo: Studio AB Barrandov Dabing 1993

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 14.10.1993
Premiéra USA: 11.6.1993 Universal Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.10.2000 (DVD) Universal
Poprvé na DVD: 6.12.2004 Universal
Poprvé na Blu-ray: 26.10.2011 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 32 735 071
Tržby celkem - $ 1 029 153 882
Návštěvnost v ČR 1 159 662
Náklady (Rozpočet) - $ 63 000 000

BONUSY (Blu-ray)
• NÁVRAT DO JURSKÉHO PARKU: Úsvit nové éry
• NÁVRAT DO JURSKÉHO PARKU: Vytváření prehistorie
• NÁVRAT DO JURSKÉHO PARKU: Další krok v evoluci
• Jurský park: Z natáčení
• Archivní filmy o filmu
• Pohled do zákulisí natáčení
 
ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 1.85:1
anglický 7.1 DTS-HD, český 5.1 DTS, maďarský 5.1 DTS, polský 5.1, portugalský 5.1 DTS, ruský 5.1, španělský 5.1 DTS, thajský 2.0 DTS, turecký 2.0 DTS
anglické, české, chorvatské, maďarské, polské, portugalské, rumunské, řecké, slovinské, španělské, thajské, turecké
 
FILMY V SÉRII
Jurský park (Blu-ray) gastonrolinc.webnode.cz/news/jursky-park-jurassic-park/
Dobrodružný / Sci-Fi, USA, 1993
Režie: Steven Spielberg, Hrají: Sam Neill, Laura Dern

Ztracený svět: Jurský park gastonrolinc.webnode.cz/news/a297/
Dobrodružný / Sci-Fi, USA, 1997
Režie: Steven Spielberg, Hrají: Jeff Goldblum, Julianne Moore

Jurský park 3 gastonrolinc.webnode.cz/news/jursky-park-jurassic-park1/
Akční / Dobrodružný, USA, 2001
Režie: Joe Johnston, Hrají: Sam Neill, William H. Macy

Jurský svět gastonrolinc.webnode.cz/news/jursky-svet-jurassic-world-2015-125-usa-akcni-dobrodruzny-sci-fi-thriller-77/
Sci-Fi / Dobrodružný, USA, 2015
Režie: Colin Trevorrow, Hrají: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard

Jurský svět: Zánik říše gastonrolinc.webnode.cz/news/a268/
Akční / Dobrodružný, USA / Španělsko, 2018
Režie: J.A. Bayona, Hrají: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard
 
Jurský svět: Nadvláda gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/05/
USA, Akční / Dobrodružný / Sci-Fi, 2022
Režie: Colin Trevorrow, Hrají: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard
 
Tvůrci a herci
Steven Spielberg (Režie), Kathleen Kennedy (Produkce), Gerald R. Molen (Produkce), John Williams (Hudba), Dean Cundey (Kamera), Michael Kahn (Střih), Janet Hirshenson (Casting), Jane Jenkins (Casting), Rick Carter (Scénografie), - (Kostýmy), David Koepp (Scénář), Michael Crichton (Scénář), Michael Crichton (kniha) (Předloha), Sam Neill (Herec), Laura Dern (Herec), Jeff Goldblum (Herec), Richard Attenborough (Herec), Joseph Mazzello (Herec), Ariana Richards (Herec), Martin Ferrero (Herec), Samuel L. Jackson (Herec), B.D. Wong (Herec), Wayne Knight (Herec), Miguel Sandoval (Herec), Dean Cundey (Herec), Brian Smrz (Herec), Bob Peck (Herec), Richard Kiley (Herec)
 
1993/127/USA/Dobrodružný, Sci-Fi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Klietku, v ktorej prepravovali velociraptora, vydražili na e-Bay. Vyvolávacia cena bola 99 centov, no veľmi rýchlo vyskočila na 100 100 amerických dolárov. Majiteľ získal aj malé prekvapenie k tomu, umelého dinosaura.
- Filmaři se při rekonstrukci dinosaurů dopustili několika drobných chyb. Např. brachiosaurus se pravděpodobně nikdy nestavěl na zadní, při jeho váze by při podobném artistickém výkonu došlo k polámíní ocasních obratlů. Triceratops má zcela evidentně miliony let staré fosilizované rohy. Brachiosaurus při krmení žvýká jako třeba dnešní kráva, toho ovšem nebyl schopen, čelisti sauropodů umožňovaly pouze vertikální pohyb, ani zuby nebyly uzpůsobeny ke žvýkání. (Landauer)
- Ve scéně, kdy Tyranosaurus útočí na Jeep, byl použitý i robotický model v téměř životní velikosti. Jelikož však při ve scéně poměrně dost prší, musel být model neustále vysušován, aby se neponičila vnitřní technika vodou.
- Raptorův hlas byl kombinací mrože a delfína.
- Legendární americký filmový kritik Roger Eber udělil filmu Jurassic Park 3D své nejvyšší ohodnocení.
- Jurský park se vrátil do kin ve 3D podobě v ČR 11. 04. 2013.
- Všechny digitální triky se renderovaly na počítačích řady Silicon Graphics Indigo. Tyto počítače měly 33 MHz procesor a 96 MB RAM a jejich výkon byl cca 30 MIPS. 20 let po uvedení filmu se jedná o setinu výkonu smartphonů.
- V původní knize má Tyrannousaurus Rex v příběhu o mnoho důležitější postavení, navíc se vedle něj objevuje nedorostlé mládě.
- Na vytvorenie efektu zvlnenej vody vo Forde Explorer použili struny z gitary, a to tak, že ich pripojili na spodnú stranu dverí pod sklo.
- Ve filmu se podobně jako v dalších Spielbergových snímcích objevuje pohled do zpětného zrcátka, tentokrát okolo 77. minuty.
- Herec a dabér Richarda Kiley, který ve filmu zvukově doprovází návštěvníky parku, propůjčil svůj hlas také stejnojmenné atrakci ve studiích Universal.
- Dinosauři jsou ve fimu k vidění z celkové stopáže pouhých 10 minut.
- V původním románu, podle něhož byl snímek natočen, se objevují také dinosauři apatosaurus, procomsognatus, maiasaura, hypsilophodon a stegosaurus, kteří však ve filmu chybí.
- Dilophosaurus nejenže pravděpodobně vůbec neuměl plivat, ale neměl ani onu krční plachtu, kterou si tvůrci vypůjčili od agamy límcové.
- Pokud byste se někdy střetli tváří v tvář velociraptorovi, asi by vás nevyděsil jako ten filmový. Ve skutečnosti byl jen o něco málo větší než slepice s tělem pokrytým chmýřím. Spielberg je pro potřeby filmu „zvětšil“ aniž by tušil, že předpovídá budoucnost. Několik let po uvedení snímku byly nalezeny pozůstatky raptorů o velikosti těch filmových. Odborně byli pojmenovaní jako Utahraptoři.
- Původně se ve filmu měla objevit i scéna, kdy si Lex (Ariana Richards) po noci strávené v koruně gigantického stromu hraje s malým triceratopsem. V ateliérech byl už dokonce vytvořen i animatronický model, ale Spielberg nakonec tuto scénu zavrhl jako příliš infantilní.
- Přestože se film nazývá Jurský park, jediné dva rody z období jury, které se ve snímku objeví, jsou brachiosaurus a dilophosaurus. Velociraptor, tyrannosaurus, triceratops, gallimimus a parasaurolophus pocházejí z období křídy.
 
Odkazy