Jáma / Io non ho paura (2003/108/Itálie, Španělsko, Velká Británie/Drama) 71% -Originál DVD-
20.05.2022 01:07
JEDNOU VĚTOU
„Tajemství, zrada a vražda."
OBSAH
Italsko-španělsko-britský film se odehrává v parném létě roku 1978 v idylickém městečku na Sicílii. Vypráví o devítiletém Michelovi, který náhodou zjistí, že v podzemní sousedního domu je držen v zajetí unesený chlapec Filippo. Neví, komu se má se svým objevem svěřit a postupně zjišťuje, že dospělí, včetně jeho vlastních rodičů, se nehodlají do ničeho plést a dokonce ho varují, aby na všechno, co viděl, zapomněl.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
První třetina filmu má tak maximálně pěknou hudbu a kameru a vypadá na pěknou nudu, ale v příběhu pak nastane nečekaný zvrat a začne to být zajímavé. Dala bych i víc hvězdiček, ale vadí mi malá uvěřitelnost příběhu. Nemyslím, že by desetiletý chlapec nevěděl, že hladovému chlapci je lepší koupit chleba, než Kit Kat a že by se nesnažil alespoň někomu svěřit s tím, že našel uvězněného chlapce. Dojem o něco zlepšil závěr filmu. (Jossie) 3*
Člověk se vždycky bojí, když jde o adaptaci jeho oblíbené knížky. Ale v případě tohoto filmu to nemohlo dopadnout lépe. Jako by se vaše představy zrealizovaly a vy tak měli pocit, že se můžete stát taky filmařem, protože to je přesně tak, jak jste si přáli. Ammaniti je mistr příběhů. Film, mě stejně jako kniha, vtáhl do studny slov dětského hrdiny, jehož příběh vzbuzuje strah i smích. Syrový a něžný příběh o krutosti světa. (Kryšpín) 5*
Příběh je rozhodně zajímavý, navíc kolem poloviny obohacen zvratem, skýtajícím potenciál pro napínavou psychologickou hru. Tvůrci ale jako by nevěděli, co s danou látkou dělat - dál nezaujatě zabírají zlaté lány polí, budují hezkou letní atmosféru a zpříjemňují den kvalitním hudebním doprovodem. No a drama zůstává sedět doma. Jáma nevyvolá žádné výrazné pohnutky, pouze nasadí do mysli léto, příběh nechává mimochodem plynout, nevzruší, nenutí diváka nervózně čekat, co se odehraje v příští chvíli; nenutí ho s někým cítit, někomu fandit, nevykresluje zajímavé psychologické profily. Prostě pomalu plyne a ukazuje příjemné obrázky. Ještě že je děj zajímavý sám o sobě a pozornost jakž takž udrží až do velmi povedeného konce. Potom titulky a nic. Pokud film takového žánru a tématu nevyvolá žádné emoce, dojmy, pocity, asi je někde něco špatně. Hezky vypadat a vlastnit hezký příběh vždycky nestačí. (-bad-mad-wolf-) 3*
VELKÁ RECENZE
Pak že se mezi papírovými DVD filmy nenacházejí doslova poklady. Jedním z takových pokladů, které vydala společnost Řitka Video, je i snímek „Jáma“. Na první pohled rozhodně nevypadá tak, jaký ve skutečnosti je. Nic velkého jsem si od snímku nesliboval, ale zrovna v tomhle případě jsem něco docela velkého dostal. „Jáma“ rozhodně není film, který vás zanechá znuzené a netečné. Nechá vás přemýšlet o tom, že život je někdy vážně pes a že prostě nemusí být pořád krásný.
Kdybych nevěděl, že se film má odehrávat v Itálii, myslel bych si, že je kompletně španělský. Má španělský styl, který často těží z těžkého nuzného života, jen zde chybí zásadnější odkazy na válku a utrpení. Film, ač je ve španělské koprodukci, je skutečně italský a odehrává se v Itálii, konkrétně pak na Sicílii, kde podle všeho také není život zrovna jednoduchý. Peníze se shánějí, jak to jen jde.
Michele je malý kluk, který si s ostatními dětmi hraje v opuštěném domě. Jejich hry rozhodně nejsou nevinné a laskavé. Člověka docela zamrazí, když si vzpomene, že si sám kdysi hrával a možná ani u něj v tom tenkrát nebyla pouze nevinnost. Některé dětské hry jsou prostě zlé, ale takové je dětství, takové jsou i děti. Jen si sáhněte do svědomí a řekněte, že jste si nikdy nehráli způsobem, který by rodiče úplně neschvalovali.
Michele se musí k opuštěnému domu vrátit, protože tam ztratil brýle svojí sestry. Úplnou náhodou pak objeví titulní jámu. Jáma však není prázdná, ale něco se v ní skrývá. Nejprve máme pocit, že je to mrtvola, ale nakonec zjistíme, že je to malý kluk, který je stejně starý jako Michele. Proč je v jámě? Kdo ho tam uvázal? Co bude Michele s tímhle tajemstvím dělat? Ač je z prvního setkání vyděšený, stejně se bude chtít k jámě vrátit a zjistit víc. To je prostě dětská zvědavost. Ta je silnější než cokoli jiného.
Příběh o jednom uvězněném dítěti rozhodně není pěkný. Vlastně je docela depresivní a myslím si, že „Jáma“ je jeden z těch filmů, z kterých na vás může padnout pořádne špatná nálada. Jako kdyby film natáčel Guillermo del Toro v pořádné depce. Není to laskavé, není to příjemné, ale stejně se tam někde pod povrchem skrývá naděje, která umírá jako poslední, naděje, která i ty nejslabší ještě drží při životě.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Příběh se odehrává v roce 1978 ve fiktivním městečku Aqua Traverse v jižní Itálii za nejparnějšího léta 20. století.
Desetiletý chlapec Michele Amitrano (Giuseppe Cristiano) závodí v běhu přes sluncem sežehnuté pšeničné pole s partou kamarádů. Kdo doběhne jako poslední, musí si odpykat trest. Michelova malá sestřička během závodu upadne a rozbije si brýle. Michele se pro ni vrátí, zdrží se a kvůli tomu prohraje.
Vedoucí skupiny, hoch přezdívaný Smrťák, ale rozhodne, že nejpomalejší byla tlustá Barbara – kromě Michelovy sestry druhá dívka ze skupiny. Přikáže jí, aby se před kluky svlékla. S tím Michele nesouhlasí a chce si spravedlivě odpykat trest místo ní.
Za trest tedy musí přejít po ztrouchnivělém trámu ve stodole na opuštěném statku. Pak skupinka dětí odjíždí na kolech domů. Po cestě Michelova sestra zjistí, že na statku ztratila brýle, a tak se pro ně Michele vrací. Při hledání brýlí objeví jámu zakrytou plátem kovu. Když plát odsune, spatří pár bosých nohou. Vyděsí se a uteče, a rozhodne se nechat si toto tajemství pro sebe.
Příští den se na místo znovu vrátí a zjistí, že je v jámě ukrytý chlapec. Michele mu nosí vodu, později i jídlo a dává pozor, aby ho při tom nikdo nespatřil. Zmateného a traumatizovaného chlapce se zvědavě vyptává, jak se ocitl v jámě a kde má rodiče. Chlapec věří, že je po smrti a Michele je jeho strážný anděl.
Jeden večer Michele uvidí své rodiče, jak sledují televizi, kde ukazují fotku uneseného devítiletého Filippa z Milána. Michele v něm pozná chlapce z jámy a přijde na to, že jeho vlastní otec je do únosu zapleten, stejně jako všichni další muži ve vesnici a neznámý cizinec ze „Severu“ (Miláno). Filippa (Mattia di Pierro) ale navštěvovat nepřestane, jednou ho dokonce vezme s sebou ven z jámy hrát si v pšeničném poli. Aby získal hračku pro Filippa, nabídne Michele výměnou za ni kamarádovi Salvatorovi tajemství. Vyjeví mu celý příběh. Salvatore se cítí nepříjemně, když ho slyší, ale hračku Michelovi dá a slíbí, že tajemství neprozradí.
Jenže při další návštěvě Filippa je Michele odhalen jedním z únosců, starším bratrem Smrťáka, který ho vytáhne z jámy a odveze domů. Salvatore tedy Michelovo tajemství vyzradil. Otec Michela potrestá a vyhrožuje mu, že pokud se k jámě vrátí, hrozí mu výprask. A tak musí Michele přísahat, že už se tam neukáže.
Přísahu poruší, ale zjistí, že Filippo už v jámě není. Salvatore mu prozradí jeho nový úkryt a Michele další noc zaslechne, jak se dospělí dohadují, kdo půjde Filippa zabít. Michele se proto hned vydává ho zachránit. Pomůže mu ven z jeskyně, kam ho dospělí schovali, ale sám už utéct nestihne. Michele uvidí přicházet svého otce a utíká k němu, ale ten v domnění, že jde o Filippa, po něm vystřelí.
V poslední filmové scéně Michelův otec utíká s Michelem v náručí vyhledat lékařskou pomoc. Střetne se s mužem ze Severu Milánem, který trvá na tom, aby dokončil svůj úkol a zabil Filippa. Filippo riskuje a ukáže se Michelovi, aby prokázal svůj vděk. Přilétá policejní helikoptéra. Film končí, kající se otec tiskne svého syna k sobě a Michele se natahuje k Filippovi.
O PRODUKCI
Film Jáma je inspirován románem Niccola Ammanitiho Io non ho paura. Námět napadl Ammanitiho během výletu do Apulie. Román vyhrál v roce 2001 cenu Viareggio-Repaci za Fikci. Od té doby se prodalo přes 700 000 výtisků a kniha byla přeložena do více než dvaceti jazyků (česky byla vydána nakladatelstvím Havran v roce 2005, přeložila ji Alice Flemrová).
Kniha vychází ze skutečného příběhu chlapce uneseného z Milána během Olověných let. Tehdy bylo běžné unášet lidi ze Severu a převážet je na Jih, kde byli skrýváni a někdy i zabiti, pokud nedošlo k zaplacení výkupného. V roce 1978 dosáhl počet unesených čísla 600. Většina únosů byla politicky motivována, ale docházelo také k unášení dětí z bohatých severských italských rodin. Problém nabyl takových rozměrů, že italská vláda automaticky zmrazila jmění všech rodin, jejichž děti byly uneseny za účelem výkupného, aby pachatele odradila od dalších únosů.
Podle Salvatorese je film primárně zaměřený na záhady, které kolem únosů panovaly, a na ztrátu nevinnosti malého chlapce. Většinu herců tvořilo místní obyvatelstvo, které nemělo s natáčením žádné dřívější zkušenosti. Pro Giuseppa Cristiana, který hrál hlavního hrdinu, to byla filmová premiéra. V dospělých rolích se objevili zkušení herci Aitana Sanchez-Gijon, Dino Abbrescia a Giorgio Careccia.
Film se natáčel v Basilicatě a Apulii, v místech, kde režisér Gabriele Salvatores strávil mládí. Jedním z hlavních rysů filmu je pestrá scenérie, plná pohledů na nekonečné lány pšenice a zelené kopce. Krajina kolem Aqua Traverse měla přímo lákat k dětským dobrodružstvím. Film používá silné schéma základních barev, aby se tak přiblížil pohledu dětí na svět, a soustředí se na různé objekty jejich zájmu, které na kameře přibližuje. Hudba k filmu, v níž převažuje smyčcové kvarteto, je od Ezia Bossa a Pepa Schermana.
Postavy a obsazení
• Giuseppe Cristiano - Miguel
• Mattia Di Pierro - Filippo
• Adriana Conserva - Barbara
• Fabio Tetta - Teschio
• Giulia Matturo - Maria
• Stefano Biase - Salvatore
Ocenění
European Film Awards
2003 - Italo Petriccione (Nejlepší kamera - Cena Carlo di Palma) (nominace)
Berlinale (Berlin International Film Festival)
2003 - Gabriele Salvatores (Zlatý Medvěd za nejlepší film) (nominace)
DABING
V českém zněn: Petr Neskusil - Giuseppe Cristiano (Michele), Ivana Milbachová - Aitana Sánchez-Gijón (Anna), Libor Hruška - Dino Abbrescia (Pino), Jaromír Meduna - Diego Abatantuono (Sergio), Oldřich Hajlich, David Štěpán, Jan Rimbala, Viktorie Taberyová, Terezie Taberyová, Filip Jančík, Dagmar Čárová, Radana Herrmannová, Jitka Moučková, Miloslav Študent a další.
Překlad: Irena Novotná
Zvuk: Svatopluk Cechel
Dialogy a režie: Jiří Kodeš
Vyrobil: Cinema Casting Kodešová pro Filmhouse 2005
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 7.7.2003 (Karlovy Vary International Film Festival)
Premiéra USA: 30.8.2003 (Telluride Film Festival)
Premiéra Velká Británie: 11.6.2004 Buena Vista Int. UK
Premiéra Španělsko: 16.5.2003 20th Century Fox Espana
Premiéra Itálie: 3.3.2003
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
„Tajemství, zrada a vražda."
OBSAH
Italsko-španělsko-britský film se odehrává v parném létě roku 1978 v idylickém městečku na Sicílii. Vypráví o devítiletém Michelovi, který náhodou zjistí, že v podzemní sousedního domu je držen v zajetí unesený chlapec Filippo. Neví, komu se má se svým objevem svěřit a postupně zjišťuje, že dospělí, včetně jeho vlastních rodičů, se nehodlají do ničeho plést a dokonce ho varují, aby na všechno, co viděl, zapomněl.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
První třetina filmu má tak maximálně pěknou hudbu a kameru a vypadá na pěknou nudu, ale v příběhu pak nastane nečekaný zvrat a začne to být zajímavé. Dala bych i víc hvězdiček, ale vadí mi malá uvěřitelnost příběhu. Nemyslím, že by desetiletý chlapec nevěděl, že hladovému chlapci je lepší koupit chleba, než Kit Kat a že by se nesnažil alespoň někomu svěřit s tím, že našel uvězněného chlapce. Dojem o něco zlepšil závěr filmu. (Jossie) 3*
Člověk se vždycky bojí, když jde o adaptaci jeho oblíbené knížky. Ale v případě tohoto filmu to nemohlo dopadnout lépe. Jako by se vaše představy zrealizovaly a vy tak měli pocit, že se můžete stát taky filmařem, protože to je přesně tak, jak jste si přáli. Ammaniti je mistr příběhů. Film, mě stejně jako kniha, vtáhl do studny slov dětského hrdiny, jehož příběh vzbuzuje strah i smích. Syrový a něžný příběh o krutosti světa. (Kryšpín) 5*
Příběh je rozhodně zajímavý, navíc kolem poloviny obohacen zvratem, skýtajícím potenciál pro napínavou psychologickou hru. Tvůrci ale jako by nevěděli, co s danou látkou dělat - dál nezaujatě zabírají zlaté lány polí, budují hezkou letní atmosféru a zpříjemňují den kvalitním hudebním doprovodem. No a drama zůstává sedět doma. Jáma nevyvolá žádné výrazné pohnutky, pouze nasadí do mysli léto, příběh nechává mimochodem plynout, nevzruší, nenutí diváka nervózně čekat, co se odehraje v příští chvíli; nenutí ho s někým cítit, někomu fandit, nevykresluje zajímavé psychologické profily. Prostě pomalu plyne a ukazuje příjemné obrázky. Ještě že je děj zajímavý sám o sobě a pozornost jakž takž udrží až do velmi povedeného konce. Potom titulky a nic. Pokud film takového žánru a tématu nevyvolá žádné emoce, dojmy, pocity, asi je někde něco špatně. Hezky vypadat a vlastnit hezký příběh vždycky nestačí. (-bad-mad-wolf-) 3*
VELKÁ RECENZE
Pak že se mezi papírovými DVD filmy nenacházejí doslova poklady. Jedním z takových pokladů, které vydala společnost Řitka Video, je i snímek „Jáma“. Na první pohled rozhodně nevypadá tak, jaký ve skutečnosti je. Nic velkého jsem si od snímku nesliboval, ale zrovna v tomhle případě jsem něco docela velkého dostal. „Jáma“ rozhodně není film, který vás zanechá znuzené a netečné. Nechá vás přemýšlet o tom, že život je někdy vážně pes a že prostě nemusí být pořád krásný.
Kdybych nevěděl, že se film má odehrávat v Itálii, myslel bych si, že je kompletně španělský. Má španělský styl, který často těží z těžkého nuzného života, jen zde chybí zásadnější odkazy na válku a utrpení. Film, ač je ve španělské koprodukci, je skutečně italský a odehrává se v Itálii, konkrétně pak na Sicílii, kde podle všeho také není život zrovna jednoduchý. Peníze se shánějí, jak to jen jde.
Michele je malý kluk, který si s ostatními dětmi hraje v opuštěném domě. Jejich hry rozhodně nejsou nevinné a laskavé. Člověka docela zamrazí, když si vzpomene, že si sám kdysi hrával a možná ani u něj v tom tenkrát nebyla pouze nevinnost. Některé dětské hry jsou prostě zlé, ale takové je dětství, takové jsou i děti. Jen si sáhněte do svědomí a řekněte, že jste si nikdy nehráli způsobem, který by rodiče úplně neschvalovali.
Michele se musí k opuštěnému domu vrátit, protože tam ztratil brýle svojí sestry. Úplnou náhodou pak objeví titulní jámu. Jáma však není prázdná, ale něco se v ní skrývá. Nejprve máme pocit, že je to mrtvola, ale nakonec zjistíme, že je to malý kluk, který je stejně starý jako Michele. Proč je v jámě? Kdo ho tam uvázal? Co bude Michele s tímhle tajemstvím dělat? Ač je z prvního setkání vyděšený, stejně se bude chtít k jámě vrátit a zjistit víc. To je prostě dětská zvědavost. Ta je silnější než cokoli jiného.
Příběh o jednom uvězněném dítěti rozhodně není pěkný. Vlastně je docela depresivní a myslím si, že „Jáma“ je jeden z těch filmů, z kterých na vás může padnout pořádne špatná nálada. Jako kdyby film natáčel Guillermo del Toro v pořádné depce. Není to laskavé, není to příjemné, ale stejně se tam někde pod povrchem skrývá naděje, která umírá jako poslední, naděje, která i ty nejslabší ještě drží při životě.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Příběh se odehrává v roce 1978 ve fiktivním městečku Aqua Traverse v jižní Itálii za nejparnějšího léta 20. století.
Desetiletý chlapec Michele Amitrano (Giuseppe Cristiano) závodí v běhu přes sluncem sežehnuté pšeničné pole s partou kamarádů. Kdo doběhne jako poslední, musí si odpykat trest. Michelova malá sestřička během závodu upadne a rozbije si brýle. Michele se pro ni vrátí, zdrží se a kvůli tomu prohraje.
Vedoucí skupiny, hoch přezdívaný Smrťák, ale rozhodne, že nejpomalejší byla tlustá Barbara – kromě Michelovy sestry druhá dívka ze skupiny. Přikáže jí, aby se před kluky svlékla. S tím Michele nesouhlasí a chce si spravedlivě odpykat trest místo ní.
Za trest tedy musí přejít po ztrouchnivělém trámu ve stodole na opuštěném statku. Pak skupinka dětí odjíždí na kolech domů. Po cestě Michelova sestra zjistí, že na statku ztratila brýle, a tak se pro ně Michele vrací. Při hledání brýlí objeví jámu zakrytou plátem kovu. Když plát odsune, spatří pár bosých nohou. Vyděsí se a uteče, a rozhodne se nechat si toto tajemství pro sebe.
Příští den se na místo znovu vrátí a zjistí, že je v jámě ukrytý chlapec. Michele mu nosí vodu, později i jídlo a dává pozor, aby ho při tom nikdo nespatřil. Zmateného a traumatizovaného chlapce se zvědavě vyptává, jak se ocitl v jámě a kde má rodiče. Chlapec věří, že je po smrti a Michele je jeho strážný anděl.
Jeden večer Michele uvidí své rodiče, jak sledují televizi, kde ukazují fotku uneseného devítiletého Filippa z Milána. Michele v něm pozná chlapce z jámy a přijde na to, že jeho vlastní otec je do únosu zapleten, stejně jako všichni další muži ve vesnici a neznámý cizinec ze „Severu“ (Miláno). Filippa (Mattia di Pierro) ale navštěvovat nepřestane, jednou ho dokonce vezme s sebou ven z jámy hrát si v pšeničném poli. Aby získal hračku pro Filippa, nabídne Michele výměnou za ni kamarádovi Salvatorovi tajemství. Vyjeví mu celý příběh. Salvatore se cítí nepříjemně, když ho slyší, ale hračku Michelovi dá a slíbí, že tajemství neprozradí.
Jenže při další návštěvě Filippa je Michele odhalen jedním z únosců, starším bratrem Smrťáka, který ho vytáhne z jámy a odveze domů. Salvatore tedy Michelovo tajemství vyzradil. Otec Michela potrestá a vyhrožuje mu, že pokud se k jámě vrátí, hrozí mu výprask. A tak musí Michele přísahat, že už se tam neukáže.
Přísahu poruší, ale zjistí, že Filippo už v jámě není. Salvatore mu prozradí jeho nový úkryt a Michele další noc zaslechne, jak se dospělí dohadují, kdo půjde Filippa zabít. Michele se proto hned vydává ho zachránit. Pomůže mu ven z jeskyně, kam ho dospělí schovali, ale sám už utéct nestihne. Michele uvidí přicházet svého otce a utíká k němu, ale ten v domnění, že jde o Filippa, po něm vystřelí.
V poslední filmové scéně Michelův otec utíká s Michelem v náručí vyhledat lékařskou pomoc. Střetne se s mužem ze Severu Milánem, který trvá na tom, aby dokončil svůj úkol a zabil Filippa. Filippo riskuje a ukáže se Michelovi, aby prokázal svůj vděk. Přilétá policejní helikoptéra. Film končí, kající se otec tiskne svého syna k sobě a Michele se natahuje k Filippovi.
O PRODUKCI
Film Jáma je inspirován románem Niccola Ammanitiho Io non ho paura. Námět napadl Ammanitiho během výletu do Apulie. Román vyhrál v roce 2001 cenu Viareggio-Repaci za Fikci. Od té doby se prodalo přes 700 000 výtisků a kniha byla přeložena do více než dvaceti jazyků (česky byla vydána nakladatelstvím Havran v roce 2005, přeložila ji Alice Flemrová).
Kniha vychází ze skutečného příběhu chlapce uneseného z Milána během Olověných let. Tehdy bylo běžné unášet lidi ze Severu a převážet je na Jih, kde byli skrýváni a někdy i zabiti, pokud nedošlo k zaplacení výkupného. V roce 1978 dosáhl počet unesených čísla 600. Většina únosů byla politicky motivována, ale docházelo také k unášení dětí z bohatých severských italských rodin. Problém nabyl takových rozměrů, že italská vláda automaticky zmrazila jmění všech rodin, jejichž děti byly uneseny za účelem výkupného, aby pachatele odradila od dalších únosů.
Podle Salvatorese je film primárně zaměřený na záhady, které kolem únosů panovaly, a na ztrátu nevinnosti malého chlapce. Většinu herců tvořilo místní obyvatelstvo, které nemělo s natáčením žádné dřívější zkušenosti. Pro Giuseppa Cristiana, který hrál hlavního hrdinu, to byla filmová premiéra. V dospělých rolích se objevili zkušení herci Aitana Sanchez-Gijon, Dino Abbrescia a Giorgio Careccia.
Film se natáčel v Basilicatě a Apulii, v místech, kde režisér Gabriele Salvatores strávil mládí. Jedním z hlavních rysů filmu je pestrá scenérie, plná pohledů na nekonečné lány pšenice a zelené kopce. Krajina kolem Aqua Traverse měla přímo lákat k dětským dobrodružstvím. Film používá silné schéma základních barev, aby se tak přiblížil pohledu dětí na svět, a soustředí se na různé objekty jejich zájmu, které na kameře přibližuje. Hudba k filmu, v níž převažuje smyčcové kvarteto, je od Ezia Bossa a Pepa Schermana.
Postavy a obsazení
• Giuseppe Cristiano - Miguel
• Mattia Di Pierro - Filippo
• Adriana Conserva - Barbara
• Fabio Tetta - Teschio
• Giulia Matturo - Maria
• Stefano Biase - Salvatore
Ocenění
European Film Awards
2003 - Italo Petriccione (Nejlepší kamera - Cena Carlo di Palma) (nominace)
Berlinale (Berlin International Film Festival)
2003 - Gabriele Salvatores (Zlatý Medvěd za nejlepší film) (nominace)
DABING
V českém zněn: Petr Neskusil - Giuseppe Cristiano (Michele), Ivana Milbachová - Aitana Sánchez-Gijón (Anna), Libor Hruška - Dino Abbrescia (Pino), Jaromír Meduna - Diego Abatantuono (Sergio), Oldřich Hajlich, David Štěpán, Jan Rimbala, Viktorie Taberyová, Terezie Taberyová, Filip Jančík, Dagmar Čárová, Radana Herrmannová, Jitka Moučková, Miloslav Študent a další.
Překlad: Irena Novotná
Zvuk: Svatopluk Cechel
Dialogy a režie: Jiří Kodeš
Vyrobil: Cinema Casting Kodešová pro Filmhouse 2005
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 7.7.2003 (Karlovy Vary International Film Festival)
Premiéra USA: 30.8.2003 (Telluride Film Festival)
Premiéra Velká Británie: 11.6.2004 Buena Vista Int. UK
Premiéra Španělsko: 16.5.2003 20th Century Fox Espana
Premiéra Itálie: 3.3.2003
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tvůrci a herci
Zajímavost k filmu
Gabriele Salvatores (Režie), Marco Chimenz (Produkce), Giovanni Stabilini (Produkce), Maurizio Totti (Produkce), Riccardo Tozzi (Produkce), Ezio Bosso (Hudba), Pepo Scherman (Hudba), Italo Petriccione (Kamera), Massimo Fiocchi (Střih), Fabiola Banzi (Casting), Fabio Scamoni (Casting), Giancarlo Basili (Scénografie), Patrizia Chericoni (Kostýmy), Florence Emir (Kostýmy), Danilo Moroni (Zvuk), Luigi Ciminelli (Masky), Francesca Marciano (Scénář), Niccolo Ammaniti (Scénář), Aitana Sánchez-Gijón (Herec), Dino Abbrescia (Herec), Diego Abatantuono (Herec)
2003/108/Itálie, Španělsko, Velká Británie/Drama
- Film je volně inspirován skutečným únosem dítěte z Milána a novelou napsanou o něm.
- Režisér Gabriele Salvatores oslovil téměř 600 dětí pro roli Filippeho, nakonec se rozhodl pro nováčka Giuseppeho Cristiano, syna pracovníka firmy Fiat.
- Režisér Gabriele Salvatores oslovil téměř 600 dětí pro roli Filippeho, nakonec se rozhodl pro nováčka Giuseppeho Cristiano, syna pracovníka firmy Fiat.
Odkazy
Hrají:
Aitana Sánchez-Gijón, Dino Abbrescia, Diego Abatantuono, Susi Sánchez, Giuseppe Cristiano, Giulia Matturro, Mattia Di Pierro, Riccardo Zinna, Antonella Stefanucci