Insomnie / Insomnia (2002/118/USA, Kanada/Mysteriózní, Krimi, Thriller) 79%

27.02.2018 10:00
JEDNOU VĚTOU
„Vyšetřování vraždy na Aljašce komplikuje zkušenému detektivovi nespavost, kterou ještě zhoršuje polární den, kdy slunce nezapadá."

OBSAH
Detektivové Will Dormer (AI Pacino) a Hap Eckhart (Martin Donovan) vyšetřují případ nedovoleného přistání, avšak jsou odvoláni, aby pomohli objasnit brutální vraždu středoškolské studentky,, která se stala na Aljašce. Tam se setkají s místní mladou detektivkou Ellie (Hilary Swank), která podivínského Dormera obdivuje už od dob, kdy chodila na Policejní akademii. Má ještě schovanou školní práci, ve které analyzovala jeho geniální postupy.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nevím, kdo se mi v Insomnii líbil víc, skvěle totiž hráli všichni. Takže to nakonec vyhraje Hilary Swanková, která je z nich všech nejhezčí a ještě k tomu se jí podobá jedna moje spolužačka ze střední:) Ne, vážně - Christopher Nolan je prostě a jednoduše machr, který v mých očích stále stoupá. Mimochodem, mám dojem, že vím proč hlavní roli hraje Hilary Swanková. Vy byste snad ignorovali tak krásnou ženu, kdyby si vaše jméno napsala na tělo a ukázala ho celému světu (skrze kamery na MTV Movie Awards)? Ale zpátky k filmu - Al Pacino je ve své roli pomalu vyšilujícího detektiva Willa Dormera neskutečný ("nespavé" scény v hotelu jsou jen začátek) a zákeřný psychopat Robin Williams je tak odporný jak jen může být. Jsem docela rád, že u nás máme tak krásně akorát dlouhé a temné noci... (Gemini) 5*

Nolanův opatrný vstup do Hollywoodu by bez prvotřídního obsazení byl jen dalším zbytečným americkým remakem kvalitní evropské žánrovky, rovněž pomalu vyprávěné, ale mnohem syrovější a atmosféričtější. V kontextu Nolanovy filmografie překvapí Insomnie zejména poměrně konvenční výstavbou (nejvýraznějším ozvláštněním jsou zavádějící flashbacky, které s ohledem na to, co víme, přiřazujeme někomu jinému, než komu patří) a svou světlostí, která má ovšem tematické opodstatnění (svícení se navíc proměňuje s tím, jak Dormer kvůli nedostatku spánku čím dál víc blbne). Jinak jde po Sledování a Mementu o třetí příběh muže traumatizovaného tím, co se mu přihodilo v minulosti a kterému v pevnějším uchopení situace brání čas. Čas je nepřítelem Willa Dormera v tom smyslu, že mu na Aljašce v daném ročním období nedovoluje usnout. Kromě toho, že vyšetřuje vraždu a snaží se zamaskovat, že sám spáchal zločin, začíná ztrácet nervy a dělat chyby kvůli prohlubující se únavě. Ovšem vzhledem k tomu, že Al Pacino vypadá dost vyždímaně od prvních minut, jeho proměna spočívá hlavně v tom, že stále intenzivněji žvýká a zvětšují se mu kruhy pod očima. Moc prostoru projevit svůj herecký talent nedostal ani Robin Williams, zachovávající po většinu času pokerovou tvář (což mu zřejmě mělo přidat na zlověstnosti, ale moc to nefunguje). Nolanovi zkrátka nezáleží na postavách a jejich věrohodnosti tolik jako na srozumitelnosti vyprávění pro diváka, což ve filmu z velké části založeném na hercích bije do očí víc než ve filmech, jejichž hlavním tahákem je neotřelá kompozice. Pramálo smyslu dává například chování hotelové recepční, která kdovíkdy stačila přilnout k Willovi, který tak má komu povykládat o jednom ze svých minulých hříchů (čímž je jediná vyprávěcí funkce dotyčné splněna). Rušivější jsou také jiné „tradiční“ nedostatky Nolanových filmů – rozsekávání scén do zbytečně velkého množství záběrů (jako kdyby měl autor strach, že pokud bude záběr trvat trochu déle, opadne naše pozornost), přemíra dialogů, které dopodrobna vysvětlují to, co by stačilo naznačit, haprující prostorové vztahy mezi jednotlivými záběry (herec je naráz někde jinde, než by dle předchozího záběru měl být, což částečně souvisí s tím nadužíváním střihu). Oproti svým výpravnějším pozdějším titulům Nolan k dotváření nálady moc nevyužívá lokací, což je vzhledem k žánru a dějišti celkem škoda. Insomnii ovšem nelze upřít důslednou práci s rekvizitami (vražedná zbraň, kulka, budík) a precizně načasované body obratu (zvraty přicházejí nejdříve po dvaceti minutách, ke konci po deseti), díky nimž je film i přes svou ospalost poměrně svižný. Tak jako tak jde o jediný Nolanův film, jehož další (třetí) zhlédnutí mne nijak neláká. 70% Zajímavé komentáře: Marigold, tron, akisha, Vronsky, ScarPoul. (Matty) 3*

Insomnie je chladný až odtažitý film, který se dlouho tváří, jako by o diváka ani neměl moc zájem. Nakonec si jej k sobě přece jen aspoň částečně přitáhne a obejme jej svou atmosférou, zhoustlou více než mlha, která v zápletce hraje více než významnou roli. Pozorovat Al Pacina, který asi v polovině filmu vypadá, že co nevidět odpadne (a přesto neodpadne), to je prostě zážitek. Hilary Swank se postupně z venkovské policajtky, sbírající po ulicích opilce přerodí věrohodně ve skutečnou detektivku a Robin Williams v jedné z mála "nekladných" rolí rovněž předvádí tu lepší část svého hereckého umění. Zmíněná atmosféra sice může leckoho netrpělivého ukolébat ke spánku, ale většinu diváctva jistě udrží mírně napjatou a v očekávání finální pointy, která rozhodně nezklame... (Radyo) 4*

VELKÁ RECENZE
Christopher Nolan je jedním z nejoriginálnějších autorů, kteří v současné době na filmové scéně působí. Dokazuje to téměř každým filmem, který natočil. Od dob filmu „Memento“ jeho hvězda stoupá – naprosto právem. Včetně „The Dark Knight Rises“ natočil celkem osm celovečerních filmů. A pouze k jednomu z nich nenapsal scénář nebo se na jeho tvorbě nepodílel jako spoluautor. Tímto filmem není žádný jiný než právě „Insomnie“. I když se mi to moc nechce psát, tak „Insomnie“ je remake norského stejnojmenného snímku, kde zářil Stellan Skarsgard. Ale není každý remake špatný a Christopher Nolan to „Insomnií“ dokazuje.
Detektiv Will Dormer je povolán k jednomu případu, který se udál na severu, v Aljašce. Spolu s ním cestuje i jeho kolega Eckhart. Dormer na tom není úplně dobře. Oddělení vnitřních záležitostí ho vyšetřuje a Eckhart je k němu nasazený právě z toho důvodu. Při pátrání navíc dojde velmi záhy k nehodě, kdy je Eckhart právě Dormerem zastřelen. Problém, který se Dormer snaží řešit po svém. Jenže všechno mu trochu ztěžuje skutečnost, že je zrovna období, kdy slunce nezapadá. V noci je světlo jako ve dne a Dormer není schopen usnout. Nespavost se na něm zle podepisuje. Skoro se nabízí název „30 dní dlouhý den“.
Co je potřeba na filmu v první řadě vyzdvihnout, jsou herecké výkony. Jako první je to výkon Ala Pacina, který je na obrazovce téměř pořád, což ale ani trochu nevadí, protože tenhle člověk prostě umí hrát a opět to dokazuje. Ale není sám. Hilary Swank je pro mě osobně jednou z nejlepších hereček – není divu, že už má ve svém mladém věku dva Oscary. I zde hraje velmi dobře. Ale naprostým vrcholem je Robin Williams, který by měl mnohem víc hrát ve vážných filmech a ne jen v komediích.
Příběh filmu je dobrý, ale přece jen jsou zde určité nedostatky. Hlavně není přímo zaměřeno na případ, ale je spíše zaměřeno na detektiva Dormera samotného. A tak je „Insomnie“ spíše psychologickým dramatem než detektivním thrillerem. Sluší mu to, to určitě, ale přece jen tam chybí trochu víc napětí, které zde mohlo být vystavěno. Ale film má svou atmosféru, o tom nelze pochybovat. Jen je to atmosféra nejistoty, očekávání, nikoli přímo atmosféra děsu. A nakonec je zde i finální zvrat.
„Insomnie“ není nejlepším filmem Christophera Nolana, alespoň z mého pohledu, ale přesto se jedná o film, který vás ani na chvíli nenechá chladnými. Koncert hereckých hvězd je skutečnou symfonií a Robin Williams si střihl úžasného magora. Jak říkám, takovým rolí by měl mít více. Navíc je „Insomnie“ jedním z těch thrillerů, kde vůbec nevadí, že je vrah známý dávno před koncem. Stejně má snímek svou sílu, která se dostavuje i s posledními slovy, která Al Pacino pronese. Skvělé zakončení.

V.I.M. FILMU
Na CSFD není mnoho režisérů, jejichž celá filmografie spočívá v červené zóně. U Christophera Nolana je to o to zajímavější, že není zasloužilým tvůrcem s šesti křížky na hřbetě, ale v podstatě mladíčkem, který je vzhledem k věku většinové čtenářské základny Moviezone v pozici staršího bratra. Bratra, který prostě umí, vy mu jeho úspěch přejete a u každého nového filmu se modlíte, aby mu to vyšlo stejně jako minule. Prostě aby u vás neměl černý puntík. První Nolanův film, který u nás byl uveden - Memento (na debut Following dosud čekáme) - se stal oprávněně hitem. Od Insomnie se čekalo minimálně potvrzení režijních kvalit. Je to asi dáno mými šedinami, ale Insomnie mě i po opakovaných zhlédnutích baví o kousek víc než jakkoli skvěle vysoustružené, leč pro mě poněkud chladně dokonalé Memento. Ostatně i kolega Kocour se na CSFD vyznává z toho, že po Fincherově Sedm považuje Insomnii za vůbec nejlepší krimi, která kdy byla natočena. Něco na tom bude. A vlastně ani nevadí, že se jedná o remake stejnojmenného skandinávského filmu režiséra Erika Skjoldbjarga z roku 1999 se Stellanem Skasgardem. Kdyby se v Hollywoodu točily takto výrazné předělávky (byť remake evropských filmů dopadají stále lépe než asijských) tak se klidně nebudu dívat na nic jiného.
Dormerovi v masivním podání Al Pacina rostou s každou následující scénou vaky pod očima, je hypersenzitivní na zvuky, a zároveň má těžší hlavu, protože mu osud předhodil dost možná nejzapeklitější případ jeho kariéry, ve kterém má záporák náskok o několik koňských délek. Za takových podmínek děláte chyby, jež samopádem přivolávají další problémy. A Dormer jich tentokrát udělal víc než obvykle. Insomnie je jedním z mála filmů, kde tázání po platnosti absolutních mravních ideálů oblečeno do příběhu, ve kterém nepůsobí moralistně. Všichni víme, že zákon platí (a když je nám ublíženo, dovoláváme se jeho majestátu a platnosti), zároveň však těžko může postihnout otázky "vyššího dobra," kdy se v mezních situacích uplatňuje situační etika. Když není důkazů a instinkt křičí "vinen, vinen," je holt nutné nějaké vyrobit a vstoupit do zóny šedi. Dormer si velmi dobře uvědomuje dvojznačnost svého konání a proto paradoxně žádá mladou policejní elévku, aby nikdy nesešla z cesty. Toto vnitřní pnutí krásně vystihuje "převrácená situace" nekonečného (a nekonečně únavného) dne, kdy je pod svícnem větší tma, než by se čekalo.
S rostoucí Dormerovou únavou vypovídají kdysi ostré smysly službu a je těžké se na ně spolehnout. Dostavuje se tělesné vyčerpání, kdy hrozí nevratné změny. Dormer vnímá svět pokrouceně, vše je jakoby za stěnou z mléčného skla. V tomto smyslu je Insomnie pokračováním Mementa, ve kterém má hlavní hrdina poruchu krátkodobé paměti, jíž v jeho případě zastupuje tělo, kam si tetuje výsledky svého pátrání. Ale lze se na ně spolehnout? Můžeme se spolehnout na Dormera, jehož prostřednictvím film "čteme?"
Insomnie je jedním z filmů, který prostě musíte mít ve své sbírce. Její kvality s opakovanými projekcemi a životními zkušenostmi narůstají.
P.S. ("dormir" znamená španělsky spát)

O FILMU
"Dobrý policajt nemůže spát, dokud není případ vyřešen, a špatný policajt proto, že ho trápí svědomí", to říká detektiv Will Dormerv psychologickém thrilleru "Insomnie", což značí v lékařském slovníku chorobnou nespavost. Americký režisér Christopher Nolan, který se nedávno předvedl kvalitním thrillerem Memento, natočil remake norského thrilleru z r. 1997 s vynikajícími herci: oscarovým Al Pacinem (za film Vůně ženy) a vícekrát nominovaným např. za filmy Serpico, ... a spravedlnost pro všechny, Dick Tracy, Kmotr atd. a neméně slavným Robinem Williamsem, který získal Oscara za Dobrého Willa Huntinga a nominován byl m.j. za Krále rybáře a Dobré jitro, Vietname a rovněž oscarovou Hilary Swank, která cenu získala za film Kluci nepláčou. Bez dechu budete sledovat souboj mezi chytrostí a rafinovaností úchylného vraha a genialitou úspěšného detektiva v podání Al Pacina...

O NATÁČENÍ
Natáčení probíhalo v čarokrásné krajině Britské Columbie. Kamera sledovala hlavní postavu. Podobně jako tomu bylo ve filmu Memento. Kameraman Wally Pfister vysvětluje: "Kamera stále sleduje Willa Dormera, buď před ním nebo snímá krajinu z jeho pohledu. Tak diváci vidí spolu s ním neznámou krajinu a vnímají neodbytné světlo, vnikající oknem, když se zoufale pokouší usnout." Světlo - typický fenomén známý jako "půlnoční slunce" (bílá noc) - hraje v příběhu důležitou roli. "Chtěli jsme s Wallym vyjádřit ten pocit všudypřítomného světla," říká Nolan. "které neustále připomíná nebezpečí, provinění a hrozbu odhalení." Téma světla se také objeví v návrhu scén. "Chtěli jsme udržet temné interiéry, v kontrastu s konstantním, pronikavým denním světlem exteriérů." vysvětluje výtvarník Nathan Crowley. Hlavní natáčení filmu Insomnie probíhalo v Britské Columbii po dobu 53 dní od poloviny dubna do konce června 2001. "Při natáčení Mementa jsme s Chrisem nasadili velmi rychlý pracovní rytmus." říká Pfister, který pracoval na filmu nejen jako kameraman. "Pracovali jsme v těsné spolupráci. Vím přesně, co Chris hledá a on mi věří."
Důvěra je klíč k úspěchu jejich spolupráce - Nolan musí často při natáčení spoléhat na Pfistera , protože on raději pobývá s herci u kamery. Nolan používal záchytný monitor, aby sledoval Pfisterovy záběry. "Tato technika byla velmi praktická, protože jsem mohl být u kamery, tváří v tvář hercům, mluvit o tom co právě udělali, a co bychom mohli ve scéně využít," říká Nolan, který raději naslouchá hercům při zkoušce a natáčí bez sluchátek. "Al Pacino, Robin Williams a Hilary Swanková jsou herci, kteří hodně sdělují výrazem tváře a gesty a tyto okamžiky využíváte ve střižně, tak doopravdy potřebujete vidět všechno, když natáčíte, abyste s nimi mohli diskutovat." Hilary Swanková si vážila režisérova přístupu. "Christopher Nolan spolupracoval s herci a s filmovým štábem opravdu skvěle," říká. Je tak pozorný a všudypřítomný a má jasnou představu co chce, ale zároveň ho zajímá názor ostatních. Má vynikající přístup k hercům a ke štábu."

O PRODUKCI
Will Dormer je ostřílený policejní inspektor v L.A. Viděl všechno - vraždu, násilí, korupci - nyní chce vyřešit zločiny a zajistit pachatele. Když dojde během vyšetřování vraždy ve vzdáleném městečku na Aljašce k zabití jeho partnera, je Dormer nucen uzavřít kompromisní vztah s hlavním podezřelým Walterem Finchem, který postupně podkopává jeho rozhodnutí a ohrožuje jeho psychickou stabilitu.. a s velkou pravděpodobností celou jeho kariéru. "Dormer a Finch mají velmi napjatý vztah," poznamenává nositel Oscara, herec Al Pacino, který ztělesňuje kontroverzního detektiva. Krom Finchových psychologických her, Dormer, čelí nezvyklému prostředí. "Will Dormer přichází do severního aljašského městečka během bílých nocí, kdy slunce nezapadá doslova 24 hodin denně," vysvětluje režisér Christopher Nolan. "Jako mnozí lidé, kteří přijíždějí do tohoto kraje, Dormer nemůže spát. Čelí vzrůstajícímu psychologickému tlaku, který prohlubuje jeho problémy se spánkem, a komplikuje jeho schopnost rozhodování. Nespavost je fyzickým zástupcem psychologického boje, který se stává v průběhu filmu čím dál naléhavější.
Původně uvedený norský film Insomnia, v roce 1997 vzbudil zájem producentů Paula Jungera Witta a Eda McDonnella, kteří začali pracovat na americké verzi příběhu se scenáristkou Hillary Seitzovou. "Film se nám líbil, stejně tak jako Christopherovi Nolanovi," říká Witt, "ale připadal nám kulturně specifický. Věděli jsme, že naše verze nebude tradičním remakem nebo doslovným překladem." Poté, co Seitzová rok přemýšlela o fiktivním aljašském městě Nightmute a pečlivě tvořila postavy a příběh, předložila návrh scénáře, který upoutal pozornost spoluzakladatelů a spolu prezidentů společnosti Alcon Entertainment Andrew A.Kosovea a Brodericka Johnsona. "Původně mě ve scénáři Hillary Seitzové upoutal její křehký leč evokující portrét Willa Dormera.
Nolan, zaujat scénářem Seitzové, promítl producentům filmu a společnosti Warner Bros film Memento. "Od okamžiku, kdy jsme viděli Memento," říká Witt," jsme chtěli pouze jediného režiséra, a tím byl Christopher Nolan." Memento, Nolanův stylový thriller o vraždě, o ztrátě paměti a o pomstě se liší od filmu Insomnie strukturou. "Zatímco Memento se odvíjí od konce příběhu, Insomnie sleduje hlavní postavu od začátku." uvažuje Nolan. "Prožíváte prohlubující se zápas Willa Dormera s vnitřními démony, jeho vzrůstající zápas s nedostatkem spánku a jeho čím dál tím nebezpečnější vztah k podezřelému vrahovi. Výkonní producenti Steven Soderbergh a George Clooney byli podobně ohromeni Nolanovým Mementem a jeho přístupem k Insomnii, a zaštítili projekt svojí podporou a svou společností Section Eight production company. Režisér Christopher Nolan a producenti filmu Insomnie začali s hereckým obsazováním - diskusemi o tom, kdo by nejlépe ztělesnil zkušeného policejního inspektora v L.A. Willa Dormera. "Bylo mi jasné, že obsazení Ala bylo klíčové. Zahrál za ta léta tolik skvělých poldů od Serpica přes Moře lásky po Nelítostný souboj." říká Nolan. Producent Kosove dodává: "Al točí mnoho filmů s urbanistickým pozadím a je úzce spjat s New Yorkem a s filmy z New Yorku, tak bylo velmi lákavé, obsadit ho do role, která ho vrhne do divočiny.
"Nikdy jsem nehrál postavu jako je Will Dormer," říká Pacino. "Je to velmi odlišný typ policajta, jakého jsem kdy ztělesnil. Existují rozdíly mezi skutečnými policajty, stejně tak jako existují rozdíly v každé společnosti. Doufám, že když srovnáte postavy, které jsem hrál, ať už je to Frank Serpico ve filmu Serpico nebo Vincent Hanna ve filmu Nelítostný souboj, že každá bude posuzována individuálně." Když se Nolan a Pacino sešli, aby prodiskutovali roli, "hovořili jsme o přístupu, jaký jsme si v souvislosti s touto postavou představovali." vzpomíná Nolan. "Will Dormer je neuvěřitelně složitá postava, která vyžaduje herce, schopného vyjádřit jistou, v této zápletce zásadní, morální inteligenci. Al dodává této postavě morální složitost a hloubku, kterou by jinak neměla." Pacino oceňuje Nolanovo vidění. "Okamžitě jsem se s Chrisem cítil dobře," říká. Hodně jsem mu věřil, což mi značně pomohlo. Souhlasil jsem s ním na sto procent." Nolan také velmi ocenil Pacinův disciplinovaný citový projev. "Al přispívá filmu neuvěřitelně lehkým hereckým projevem. Pohledem nebo nepatrným gestem - předvede nejsložitější lidský boj. Je fenomenálně zdrženlivý."
"Hledali jsme někoho, kdo by hrál po boku Ala, kdo by byl nejen skvělý herec, ale kdo by měl podobné divácké ztotožnění se svou hereckou osobností," říká Nolan. Když jsem se sešel s Robinem a uvědomil jsem si, jak dobře pochopil Finche. S úžasem jsem konstatoval, že tato role je pro něj jako ušitá na míru." "V tomto filmu nejsou výrazné komické okamžiky," říká producent Ed McDonnell. "Robin dodává Finchovi klidnou, duševní sílu." Williamse upoutal složitý vztah Dormera a Finche a jejich psychologická bitva o zvládnutí stále se komplikující chaotické situace. "Obvykle hodný polda pronásleduje zlého poldu, ale na Insomnii je zajímavé, že morální zázemí se rychle ztratí a příběh se přesune do záhadnější oblasti." poznamenává Williams. "Postavy se střetnou v morální šedé zóně, hrají smrtící hru o vítězství. Když přidáte psychický tlak na neznámém místě, kde je v zásadě světlo 24 hodin denně, jak to na vás mentálně působí? To mě na tom filmu tak zajímalo." Herce lákala příležitost hrát nekonvenčně a využít svůj celoživotní obdiv pro detektivy, policii a svět kriminalistiky. "Je vzrušující hrát tak opovrženíhodnou postavu jako je Walter Finch," říká Williams. "Walter Finch je člověk, který překročil jistou mez a cítil se tak dobře," komentuje Steven Soderbergh. "Je stažený do sebe, introvert a vidět Robina Williamse v této roli je zážitek. Walter se snaží ovládat, být normální, bojuje v nitru. Robin hraje tuto dichotomii dokonale." "Robin měl velkou chuť zahrát si tuto roli - to je vždycky prima, když má herec na tu roli chuť." říká Pacino.
V průběhu natáčení, místní lidé stejně tak jako herci a filmový štáb pozorovali chování nezkrotného Williamse - který rozdával autogramy a nechával se fotit s fanoušky a chování uzavřeného Pacina. "Pracovat s Robinem byla radost," rozplývá se Pacino nadšením, "nejen protože je zábavný, ale také protože je velmi inteligentní. Dobře se s ním pracuje, protože umí být velmi citlivý k vašim hereckým požadavkům." "Robin se rád prochází po scéně a baví celý štáb a účastní se celé produkce, zatímco Al je uzavřený. Odstoupí stranou, připraví se a vrátí se v roli," říká Nolan. "Ale na velkých hercích mě neustále udivuje, jak obrovsky vycházejí s ostatními herci, jak konstruktivně spolupracují,"
Postava Hilary Swankové, ctižádostivé, ale nezkušené místní inspektorky Ellie Burrové, se rýsuje v ostrém kontrastu s Pacinovým rozháraným poldou a Williamsovým vypočítavým podezřelým vrahem. "Ellie je nadšená, oddaná a talentovaná, ale domnívá se, že je svými šéfy přehlížena, i když dělá policejní inspektorku v tak mladém věku," říká Swanková. "Tato role byla pro mě výzvou ve smyslu ztvárnění postavy, která nemusí procházet žádnou fyzickou transformací," říká Swanková, která, hrála po svém hereckém výkonu ve filmu Boys Don´t Cry, (Oscar) hrála hlavní roli v historickém dramatu Aféra s náhrdelníkem. "připadala jsem si jako nahá, v roli Ellie Burrové, protože byla tak otevřená."
Chce s Dormerem navázat vztah . Postupně získává jeho úctu. "Ellie čeká, že ji její idol naučí jak se stát zajímavou policejní inspektorkou, ale místo toho se dozvídá daleko víc o jeho lidských pocitech," říká Swanková. "Každý má svého hrdinu a je trpkým poznáním, když se člověk dozví, že jsou to chybující lidé. Swanková přiznává, že její reálná zkušenost pracovat s Pacinem svým způsobem odpovídá zkušenosti její postavy ve filmu. "Hodně jsem se od něj naučila jen tím, že jsem pozorovala jeho přístup k roli. Existuje jistá paralela mezi tímto zážitkem a zkušeností Ellie s Willem, tak to fungovalo dokonale." Martin Donovan hraje Hapa Eckharta, Dormerova dlouholetého partnera, který s ním jede na Aljašku, k vyšetřování případu zákeřné vraždy mladé dívky. "Will je skvělý vyšetřovatel a myslím, že Hap nedosahuje jeho intelektu. Will má převahu, ale Hap se hned na začátku prosadí a karty se nečekaně obrátí. "Je to skvěle napsaný vztah a brzy se nenásilným způsobem dozvíte celý jejich příběh."
Will překvapivě nachází pochopení u Rachel, majitelky penzionu, kde jsou s Hapem ubytováni. Hraje ji Maura Tierneyová. "Rachel je vnímavá osoba, někdo kdo nevynáší o lidech unáhlené soudy," říká Tierneyová. Vznikne mezi ní a Willem vztah plný důvěry. On nemůže spát a Rachel je často celou noc vzhůru. Svěřuje se jí. Myslím, že někdy je snazší a bezpečnější - být s cizím člověkem než s někým, koho znáte." Jonathan Jackson, který se proslavil mýdlovou operou General Hospital, hraje roli Randyho Stetze, přítele zavražděné dívky.

Postavy a obsazení
• Al Pacino - Will Dormer
• Robin Williams - Walter Finch
• Hilary Swank - Ellie Burr
• Maura Tierney - Rachel Clement
• Martin Donovan - Hap Eckhart
• Nicky Katt - Fred Duggar
• Paul Dooley - šerif Nyback
• Crystal Lowe - Kay Connell
• Jay Brazeau - Francis
• Larry Holden - Farrell
• Kerry Sandomirsky - Trish Eckhart
• Lorne Cardinal - Rich

Ocenění
Robert Awards (Danish Film Awards)
2003 - Christopher Nolan (Nejlepší americký film) (nominace)

The Saturn Awards
2003 - Hillary Seitz (Nejlepší scénář) (nominace)
2003 - Robin Williams (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)

DABING
1.DABING (VHS, DVD)
V českém znění: Jiří Prager - Al Pacino (detektiv Will Dormer), Jaromír Meduna - Robin Williams (Walter Finch), Simona Postlerová - Hilary Swank (detektiv Ellie Burrová), Luděk Čtvrtlík - Martin Donovan (detective Hap Eckhart + titulky), Jan Hanžlík - Paul Dooley (Charlie Nyback), Zdeněk Hruška - Nicky Katt (Fred Duggar), Radek Hoppe - Jonathan Jackson (Randy Stetz), Pavlína Dytrtová - Katharine Isabelle (Tanya Franckeová), Otto Rošetzký - Lorne Cardinal (Rich), Martin Stránský - Larry Holden (Farrell), Zuzana Schulzová - Paula Shaw (patoložka), Petra Jindrová - Tasha Simms (paní Connelová), Rudolf Kubík - Ian Tracey (Warfield - hlas v telefonu), Zdeněk Dolanský - Jay Brazeau (Francis), Petra Hanžlíková - Maura Tierney (Rachel Clementová) a další
Překlad: Renata Mlíkovská
Produkce: Milena Čapková
Zvuk: Miloš Sommer, Oldřich Wajsar
Dialogy a režie českého znění: Jana Kovaříková
Vyrobilo: ABZ divize Bontonfilms v roce 2002

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 3.10.2002
Premiéra USA: 24.5.2002 Warner Bros. US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.2.2003 Bonton Home Entertainment (VHS)
Poprvé na DVD: 1.4.2003 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 3 224 750
Tržby celkem - $ 113 714 830
Návštěvnost v ČR - 30 386
Náklady (Rozpočet) - $ 46 000 000
 
Tvůrci a herci
Christopher Nolan (Režie), Broderick Johnson (Produkce), Andrew A. Kosove (Produkce), Paul Junger Witt (Produkce), David Julyan (Hudba), Wally Pfister (Kamera), Dody Dorn (Střih), Marci Liroff (Casting), Nathan Crowley (Scénografie), Tish Monaghan (Kostýmy), Aaron Glascock (Zvuk), Curt Schulkey (Zvuk), Larry Sutton (Zvuk), Norma Hill Patton (Masky), Hillary Seitz (Scénář), Al Pacino (Herec), Robin Williams (Herec), Hilary Swank (Herec), Martin Donovan (Herec), Paul Dooley (Herec), Nicky Katt (Herec), Jay Brazeau (Herec), Crystal Lowe (Herec), Maura Tierney (Herec), Jonathan Jackson (Herec), Katharine Isabelle (Herec), Chris Gauthier (Herec), Ian Tracey (Herec), Emily Perkins (Herec), James Hutson (Herec), Paula Shaw (Herec)
 
2002/118/USA, Kanada/Mysteriózní, Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Pro Robina Williamse byla účast na filmu první zápornou rolí v jeho kariéře.
- Dívka, jejíž smrt vyšetřuje postava Al Pacina, se jmenuje Kay. To je i jméno manželky Michaela Corleona z Kmotrovské ságy, kterého hrál právě Pacino.
- Al Pacino (Will Dormer) svého času skutečně trpěl nespavostí.
- Nolan oproti původní verzi upravil několik explicitních scén: pes, do kterého Dormer (Al Pacino) střílí, je v originálu živý, s recepční v hotelu se hlavní postava sblíží mnohem víc a málem ji znásilní a kamarádce zavražděné při jízdě autem sáhne do klína.
- Insomnie znamená v lékařském slovníku chorobná nespavost.
- Pro roli Willa Dormera (Al Pacino) byl zvažován Harrison Ford.
- Na pozici režiséra byl zvažován Jonathan Demme.
- Příjmení postavy Willa Dormera (Al Pacino) pochází z latinského slova "dormire" – spát.
- Podle původní verze scénáře měl Dormer (Al Pacino) přežít a Ellie (Hilary Swank) mu měla pomoci utéct od domu u jezera. Tento konec byl i nafilmován, ale nakonec se do výsledného sestřihu po úpravě scénáře nedostal.
- Robin Williams se jako Walter Finch objeví až po více jak 50 minutách.
 
Odkazy