Hra peněz / Hra peněz (2016/95/USA/Drama, Thriller) 66%

22.02.2018 19:46
JEDNOU VĚTOU
„Odpověz nebo zemři."

OBSAH
V napínavém thrilleru Hra peněz, jehož děj se odvíjí v reálném čase, se herecké hvězdy George Clooney a Julia Roberts objevují v rolích moderátora finančního televizního pořadu Leeho Gatese a jeho producentky Patty, kteří se ocitají ve velice výbušné situaci poté, co kontrolu nad studiem násilím převezme rozzlobený finančník, jenž přišel o veškerý svůj majetek (Jack O'Connell). V průběhu napínavého střetu, vysílaného televizí v přímém přenosu milionům diváků, jsou Lee a Patty nuceni pustit se do boje nejen s útočníkem samotným, ale také s časem, aby rozpletli záhadu konspirace, ukrývající se na pozadí současných frenetických a vysoce technizovaných globálních obchodních trhů.(Falcon)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
I u nás měly tupé lopaty onehdy úžasnou možnost skvěle investovat. Ten dobrák se jmenoval Viky, od pohledu altruista a filantrop, a tak za ním zůstaly tisíce spokojených dicků. A že Viky dělal, co mohl, aby se ti intelektuální investoři, co mu nasypali kupónky, měli dobře! Kupoval jim imrvére tryskáče, stovky luxusních nemovitostí ve světových metropolích, drahé sportovní brka a dokonce i několik velkých továren. Jenže on takový dik, to je povahově pěkný zmrd, a tak ten blahoslavený investiční klubík začal nakonec Vikiho špinit a pomlouvat, že místo aby se o ně staral, tak zevluje a někde radši potají kope podzemní chodby. Což byla samozřejmě jen mrzká pomluva, protože ten skvělý člověk nikdy nedržel lopatu v ruce. Nakonec došlo až k tomu, že na něj šťastní majitelé desetinásobku poštvali orgán. Jenže on by takový orgán naštěstí nenašel ani vlastní koule, a proto stihl Viky sbalit před tou hroznou nespravedlností kramle. Ale jak už to na tom světě chodí, neskončil ten úžasný chlapík věru dobře! Ubožákovi zbyly jen oči pro pláč, jak teď musí z obýváku čumět na nějaké zkurvené moře na zaplivaném ostrově daleko, předaleko od své milované vlasti, živořit na rybích jikrách v nuzné chýši 43+4 s pouze pětikilometrovou ranvejí, po které se musí dennodenně plahočit nějakou plečkou od Martinova Ástna ke svému Lírdžetu, kde si člověk s alergií na telecí kůži a mahagon ani pořádně nepohoví. A o takové nepřející dičí svini je i tento film. Tu ale v tomto případě jistota desetinásobku rozparádila natolik, že naběhla na Žužu Žorže a skoro celou stopáž mu mává pistolí před držkou. Uot els? Inu, skoro nic. Je to ale překvapivě po Pissmejkrovi asi nejzábavnější nespreso, co Jirka dosud uvařil, skvěle zahrané a ta vyrachtaná feministická lesba s fretčím xichtem to režijně a dramaturgicky i vcelku vkusně vysufražetkovala. Jen je trochu škoda, že po výborné první polovině nedotáhli poměrně zdařilé memento toho, že každý, kdo někdy vyslovil slovo burza, opce nebo derivát, by měl pro blaho budoucích generací dávno viset vykuchaný na kandelábru, až do stejně stylového konečníku a závěrem se to zvrhlo v hloupý, patetický, žlutohnědý holyúdský maglajz. (verbal) 4*

Přemýšlel jsem nad tím, proč bych tomuto filmu neměl vpálit pět hvězd. Sice může vytvářet pocit stokrát viděného, ale pokud Vás udrží v napětí takřka celý film, je to určitý důkaz kvality. K tomu bych určitě pochválil i nápad, který se ze začátku tvářil jako další hyper moderní techno-thriller ze světa peněz, aby se z něj nakonec stal naprosto jednoduchý a přímočarý napínák, který mi celou hodinu a půl v hlavě připomínal Telefonní budku od Joela Schumachera. Připomínal mi to ale jen a pouze tím, že jsem nedokázal odtrhnout oči od televize. A pokud tomu tak opravdu je, zaslouží si jakýkoliv jiný thriller lepší hodnocení, nežli tento kousek? (Malarkey) 5*

Sociálně-ekonomický výkřik hněvu, bohužel jen do tmy rychlého zapomnění. Jodie Foster pomoci „on-line“ vyprávění postupně utahuje thrillerové šrouby, úspěšně bourá některá očekávaná klišé (nákup Leeho akcií, vzbouřené hormony těhotné přítelkyně či vlažný dopad na občany u stolního fotbálku) a přitom nepokrytě brnká na feministickou strunu (ženské postavy jsou silné, rozhodné a emancipované, muži jen egoističtí, slabí a podlí). Jenže i přes to zběsile se stupňující tempo si nelze nevšimnout, jak je to celé bezobsažné a uhozené a teď nemyslím svět investičních makléřů a jejich naivních donátorů. Symbolem všeho budiž Clooneyho sebestředný moderátor, který se během hodiny nakazí lidstvím (zřejmě příznak stockholmského syndromu) a činí pak věci, kterým i přes Georgeovo sebevědomé herectví lze jen těžko uvěřit. No jo, tak zas za týden u dalšího dílu pořadu Money Monster a tentokrát s pětkrát větší sledovaností.. (Gilmour93) 3*

VELKÁ RECENZE
Sebevědomý a vtipný George Clooney, přísná režisérka Julia Roberts a zoufalý, nebezpečný mladík s výbušninou a pistolí. Do kin přišel americký thriller Hra peněz (Money Monster). Má smysl ho navštívit?
O čem tedy film je? O tom, že bohatí lidé chtějí ještě více peněz a nebojí se namočit do podvodů. Jak z názvu filmu vypovídá, točí se kolem peněz. George Clooney je známý a velice oblíbený moderátor show, jenž se jmenuje stejně jako film, a rád se při svých výstupech předvádí a proto nechybí v každém dílu v nějakém převleku. Rád před kamerou tancuje, zpívá a doprovází ho spoře oděné slečny.
Příběhem začneme v dalším vysílání, které vypadá, že bude jako každé jiné. Žel, nestane se tak. Když jeden miliardář okrade lidi o 800 milionů dolarů, bude to mít určitě dopad. Jeho společnost to svaluje na chybu počítače, což ale lidem, kteří do této společnosti investovali, nestačí. A jeden z nich, Kyle Budwell, vběhne do studia s bombou a pistolí v ruce. Chce znát odpovědi. Chce peníze. Lee Gates(G. Clooney) samozřejmě za to nemůže, je přeci jenom moderátor, ale útočník si ho vybral nejenom kvůli sledovanosti jeho pořadu, ale i proto, že Lee v předešlých dílech investování do této společnosti doporučoval. Lee zůstane ve studiu s vestou obsypanou bombou a mladíkem, který vyšinutě mává pistolí.
Jaký si na film udělat názor? Je-li George Clooney váš oblíbený herec a nevadí vám film v reálném čase s lehce poznatelnou zápletkou,tak na film doporučuji zajít. My, kteří jsme na obě otázky odpověděli záporně, i tak s chutí můžeme vidět kvalitní thriller. Film je svižný. Od začátku se něco děje a to až do samotného konce. Atmosféra byla vytvořena skvěle, takže je cítit napětí již od začátku. Jack O´Connel si zoufalého mladíka zahrál velice dobře a věřil jsem mu, že jeho zoufalé činny budou nabírat na obrátkách.
Několik věcí bych přeci jenom rád vytknul. Občasné nereálné scény a hlavně nelogické chování některých postav. Když máte na sobě výbušninu a pistol vám míří na čelo, přeci nebudete vtipkovat či se s útočníkem hádat. Ve filmu to vyšlo, vy to ale nezkoušejte. A pracovat já v tomto studiu, do kterého by vběhl útočník, a já byl kousek stranou či v jiné místnosti, rozhodně bych utekl a nepracoval bych dál. Ale kdo ví, třeba někdo svou práci bere velice vážně.
Když bych to shrnul. Hra peněz je svižná a napínavá podívaná, která mě překvapila i humorem, který se do napjaté atmosféry protlačil. Obával jsem se, že trailery ukážou vše a já budu jen sedět a čekat na konec. Avšak film má stále čím překvapit a některé rozhodnutí či výroky ostatních postav jsou odlišné od vašeho ideálu. Konec filmu odběhl velice rychle a dalo se poměrně dobře odhadnout jak skončí.

O FILMU
„Tenhle film se mi moc líbí, protože obsahuje dvě věci, které diváci často považují za něco, co se navzájem vylučuje,“ říká Jodie Fosterová, která snímek Hra peněz s Georgem Clooneym a Julií Robertsovou režírovala. „Jedna z nich je, že se jedná o mainstreamový thriller, který je napínavý, svižný, inteligentní a přesto stále velice přístupný. A druhou jeho stránkou, která je nejdůležitějším důvodem, proč vůbec do kina chodit, je to, že na vás velice zapůsobí jeho realistický příběh. Je velice relevantní.“
„Z mého pohledu je nejzajímavější složkou celého příběhu, když pomineme policii, vrtulníky, zbraně, bomby a rychlou akci to,“ pokračuje Fosterová, „že jeden z jeho protagonistů, Lee Gates, kterého ztvárnil George Clooney, je na počátku filmu velice povrchní, namyšlený a prázdný člověk, který sice slaví úspěchy v zaměstnání, ale z pohledu všech ostatních, včetně jeho samotného, je obrovským zklamáním - ale prožije velice dramatickou situaci, která ho s Juliinou pomocí přiměje se okolnostem postavit, objevit svou lidskou stránku, dospět a změnit se.“
„Finanční svět se vymyká kontrole. Když nastane nějaký problém, vlastně ani nechápete, co se doopravdy stalo - a odnesou to obyčejní lidé,“ popisuje George Clooney, který se objevuje v roli moderátora finančního televizního programu, jenž se setká tváří v tvář s jedním takovým obyčejným člověkem, který je rozhodnutý najít toho, kdo je za jeho situaci zodpovědný, a to s pomocí jakýchkoliv prostředků.
„Jodie ani na vteřinu nijak nepolevuje,“ říká producent Daniel Dubiecki, který film produkuje se svou partnerkou Larou Alameddineovou a také s Clooneym a jeho partnerem Grantem Heslovem. „Celý film se odehrává v reálném čase a jeho události jsou vysílány v přímém přenosu televizí - je to ohromně napínavé.“
Clooney představuje Leeho Gatese, celebritního odborníka na trh s akciemi a slavného moderátora titulního televizního pořadu, který po studiu poskakuje a pronáší investiční rady a komentáře k situaci na trhu za asistence dětinských rekvizit a zvukových efektů. „Televizní pořad Hra peněz je sám o sobě dost absurdní,“ popisuje Fosterová. „Jedná se o pořad pro finančníky, ale využívá spoustu rekvizit, ukázek ze starých filmů, zvonků, trubek a prdících polštářků, což jsou všechno věci, se kterými Lee přišel, aby lidem objasnil fungování finančních trhů. Zpívá a tančí s krásnými dívkami, nosí různé klobouky a čepice - to všechno jen proto, aby mohl udílet rady o vývoji trhu s akciemi - ale výsledkem toho všeho je, že sám sebou hluboce pohrdá. Události, které se ve filmu odehrávají, jsou pro něj zcela nečekanou možností, jak znovu najít sám sebe.“
Po boku George Clooneyho se znovu objevuje Julia Robertsová, která ztvárnila Patty Fennovou, velice vyrovnanou a pragmatickou producentku pořadu Hra peněz. „Patty Fennová je superproducentka. Ve schopnosti dělat několik věcí najednou se jí nikdo nevyrovná - je prostě úžasná,“ vysvětluje Fosterová. „Je skutečnou hlavní osobností celého pořadu a pomocí vysílačky sděluje Leemu Gatesovi přímo do ucha, co má udělat. Lee Gates je občas poměrně velký lenoch. Neučí se své dialogy. Říká cokoliv, co se mu zrovna zachce, a ona je tam od toho, aby zajistila hladký průběh celého pořadu. Ví, jak tuhle neřízenou střelu dostat pod kontrolu.“
Clooney dodává, že šoumenství, které Lee předvádí, je ve skutečnosti jen maskou, pod kterou se ukrývá hluboké opovržení těmi, kteří pořad sledují. „Podobnými pořady prostupuje jistá atmosféra cynismu,“ míní Clooney. „Sledujete lidi za stoly, kteří vám říkají, jak máte investovat - a když je poslechnete a o své peníze přijdete, pokrčí rameny a řeknou vám, že to se zkrátka stává.“ Clooney ale podotýká, že „se film nesoustředí pouze na osudy těch tří postav a na to, čím si všichni tři, a zejména postava Jacka O'Connella, procházejí.“
Když za záhadných okolností selže jedna z Gatesem nejvíce opěvovaných investic, společnost Ibis Clear Capital, může se svět na vlastní oči přesvědčit o tom, jak lhostejné jsou mu osudy těch, kterých se finanční neúspěch dotkl - Kyle Budwell, rozhořčený investor, převezme kontrolu nad přímým přenosem pořadu Hra peněz a dožaduje se po Gatesovi a Fennové spravedlivého zadostiučinění.
Tímto krokem dá do pohybu krizi, která se odehrává v reálném čase v přímém přenosu na televizních obrazovkách. „To byl pro nás velice zábavný faktor,“ popisuje producent Grant Heslov. „Jsme už téměř lhostejní vůči tomu, co se odehrává na televizních obrazovkách a na internetu, a to, že se děj našeho filmu odehrává v rámci přímého televizního přenosu, je takovým zábavným komentářem tohoto problému.“
Gates si začíná s Kylem povídat - nejprve s prostou motivací zachránit si život za asistence Patty, která si v režisérské místnosti zachová chladnou hlavu. „Kyle nemá tušení, že na Leeho po celou dobu prostřednictvím vysílačky Patty hovoří,“ vysvětluje Heslov. „Z dramatického hlediska je to úžasný prostředek, a myslím, že pro George a Julii to bylo po herecké stránce velice zábavné.“
Později, když se Gates s Patty pokoušejí zjistit, co se vlastně stalo, na ně začíná Kyleovo neštěstí zcela upřímně působit. Objevují v sobě zapomenuté novinářské instinkty a rozkryjí konspiraci na Wall Street, která daleko přesahuje tyto její tři nepřímé aktéry.
„Bylo velice osvěžující pracovat na příběhu, který se odehrává na Wall Street, ale není přitom jenom o tom,“ říká Alameddineová. „Šlo o tři velice odlišné osoby s různými osudy, jejichž cesty se protnuly. Náš teatrální a povrchní hrdina na konci filmu objevuje upřímné spojení s někým, do koho by to nikdy v životě neřekl.“
Aby Clooney vdechl postavě Leeho Gatese život, vytvořil postavu zcela neuctivého, potrhlého a velice teatrálního moderátora televizního pořadu. „Lee Gates je tak trochu showman,“ soudí Fosterová. „S nápadem, že by měl svůj pořad zahajovat tanečním číslem, přišel sám George. Když jsme začínali se zkouškami, prohlásil, že bude potřebovat zhruba půl hodiny, aby něco vymyslel. Opáčila jsem, že podle mě bude potřebovat o trochu víc času. Takže jsme sehnali choreografa a pustili se do toho.“
Heslov prohlašuje, že produkování filmů je někdy náročné. A pak pro změnu někdy váš produkční partner přijde s tanečním číslem. „Je to prostě zábavné sledovat,“ říká. „Šlo o jednu z těch chvil, kdy se prostě jen pohodlně usadíte a bavíte se tím, co se před vámi odehrává. Sledovat několik dní po sobě to jeho bizarní taneční vystoupení bylo prostě ohromně zábavné, protože ho znám tak dlouho. A moje děti, které tam byly se mnou, se bavily také.“
„George se skutečně ze všech sil snažil o to, aby ze sebe udělal co největšího blázna,“ pokračuje Fosterová. „To se mi na něm ohromně líbí. Sledovat šedivého muže ve středním věku, který přijde před kamery a předvede vám bizarní hip-hopové taneční číslo, na tom je cosi ohromně absurdního… Musíte se tomu smát a říkat si, jak příšerný zoufalec jeho postava je.“
Skutečnost, že se celá krize odehrává v přímém přenosu před televizními kamerami, byla pro Clooneyho dalším zajímavým prvkem natáčení. „Vyrůstal jsem s přímými televizními přenosy - přímé přenosy byly každodenní součástí prvních šestnácti let mého života, protože můj otec vystupoval v živém varieté a také naživo četl zprávy,“ vysvětluje Clooney. „Později jsem tak trochu přinutil NBC k tomu, aby natočili živou epizodu seriálu Pohotovost, a film Neodvolatelná mise jsme točili naživo. To bylo ještě předtím, než se televize začaly pouštět do skutečně odvážných televizních projektů. Říkal jsem si, že to jediné, co si lze dovolit na televizních obrazovkách, ale na plátnech kin to možné není, je přímý přenos. Nemáte při nich žádné jištění. A to je vzrušující.“
„Spolupracoval jsem s Georgem na filmu Lítám v tom a jeho postavy v těchhle dvou filmech si jsou v jistém ohledu podobné,“ míní Dubiecki. „Obě postavy by mohly být velice nesympatické, jedna proto, protože létá po celém světě a dává lidem výpovědi, a druhá pro svůj velice cynický přístup k investicím, které ve svém pořadu propaguje. Ale na Georgeově herectví je úžasné to, že se do těch postav dokáže naplno vžít a zajistí, že vám sympatické jsou. Jeho postava prochází změnami a diváci jsou za všech okolností u toho a sledují je.“
Robertsová se znovu vrací po bok George Clooneyho, aby ztvárnila postavu Gatesovy producentky a režisérky Patty Fennové. Robertsová vztah Fennové s Gatesem popisuje jako kombinaci lásky a nenávisti. „Gates představuje její eso v rukávu a ona se zkrátka jen snaží udržet celý ten chaos pod kontrolou. Nikdy netuší, co zrovna udělá,“ vysvětluje Robertsová. „V jistých ohledech tvoří oba velice dobrý tým, ale jsou tu i takové, kterých má až po krk a raději by pracovala v prostředí, které by dokázala plně chápat. Současně ji to ale ohromně baví, protože jsou s Gatesem naprosto protikladné povahy a kdykoliv narazíte na někoho, kdo je vaším naprostým protikladem, je to velice zajímavé.“
Skutečný vztah mezi Robertsovou a Clooneym se projevoval i před kamerami ve vztahu mezi Fennovou a Gatesem. „George Clooney a Julie Robertsová se oba znají a jsou si blízcí a mají k sobě velice zajímavý a jasně identifikovatelný vztah, který jsme v rámci filmu mohli velice dobře využít, aniž bychom pro to museli cokoliv udělat,“ vysvětluje Fosterová. „Oba dva k sobě mají neuvěřitelně blízko. Z jejich vztahu a způsobu komunikace je jasné, že se jedná o skutečné přátele.“
„Jsme s Georgem velice dobří přátelé a skvěle si rozumíme,“ dodává Robertsová. „Našli jsme dokonalou rovnováhu v tom, jakým způsobem ho mám podporovat, jak máme tvořit společné scény, jak vnímat jejich atmosféru a tempo a jak společně naše postavy utvářet.“
Na Robertsovou udělal velký dojem aspekt přímého přenosu, který s sebou tento příběh přináší. „Pro herce je vždycky přínosné, když mu něco připomíná, že je časově omezený, že nemůže ztrácet čas,“ zamýšlí se. „V tomto případě se soustředíme na řešení problémů a dobré nápady, protože nikdo neměl nejmenší tušení, že nějaká taková situace může někdy nastat.“
Role Kylea Budwella, obyčejného člověka, dohnaného k extrémním činům následkem velkého finančního krachu, který ho stál celoživotní úspory, se ujal Jack O'Connell. Vycházející hvězda snímku Nezlomný představuje Kylea jako slušného a tvrdě pracujícího mladíka, který se pod tlakem finančních ztrát zhroutí. „Kyle je obyčejný pracující muž, který věřil tomu, že pokud se bude chovat slušně a bude se snažit, tak bude schopen žít uspokojivým životem,“ vysvětluje Fosterová. „Zdědí jisté peníze a pokouší se je co nejrozumněji investovat, ale nakonec o všechno přijde následkem něčeho, co je zcela mimo jeho kontrolu. Jediné, co v životě měl, je najednou pryč a on nemá tušení, jak se to vlastně stalo. Kyle se s tím odmítá smířit. Nedokáže si připustit, že neudělal žádnou chybu a přesto se od něj očekává, že se smíří se svým osudem. Kyle odmítá svůj neúspěch přijmout - namísto toho se rozhodne bojovat.“
„Soucítím s ním,“ říká O'Connell. „Myslím, že jeho neveselá situace je dnes velice relevantní a že bude divákům blízká. Přesto by jistě nikdo nesympatizoval s řešením, pro které se Kyle rozhodne.“
Zoufalý Kyle, který se rozhodl volit cestu násilí k tomu, aby se domohl spravedlnosti, si za svůj cíl zvolí Leeho Gatese a Walta Cambyho, CEO společnosti Ibis Clear Capital. „Kyle se vydává do studia pořadu Hra peněz v domnění, že tu najde ty, kteří jsou za situaci, v níž se ocitl, z jeho pohledu zodpovědní: Walta Cambyho, kterého si zahrál Dominic West a který je CEO onoho investičního fondu, a Leeho Gatese, který svým divákům s velkou slávou investici do Ibis Clear Capital doporučil,“ popisuje Fosterová. „Domnívá se, že se spolu ti dva domluvili a měli by se ze svých činů zodpovídat.“
„Kyle pokládá nepříjemné otázky, které si nikdo jiný neklade,“ říká Fosterová. „Odmítá odvrátit zrak od toho, co se odehrálo. Ví, že svoje peníze zpátky nedostane, ale využije jakýchkoliv prostředků k tomu, aby dostal odpovědi na své otázky.“
O'Connell svou postavu vnímá jako oběť finančního systému, který postrádá dostatečné pojistky k tomu, aby trh ochránil před manipulacemi a chybami. „Bylo by příliš snadné vnímat Kylea jako padoucha a mávnout nad tím rukou. Ohrožovat životy druhých je jistě velmi extrémní řešení, ale domnívám se, že se jedná o člověka, který byl do své situace dohnán okolnostmi,“ vysvětluje O'Connell. „To, co Kyle dělá, je motivováno zoufalstvím a já doufám, že se mi podaří divákům zprostředkovat to, co ho do této situace dohnalo - ačkoliv za své činy zaplatí tu nejvyšší cenu.“
V průběhu filmu se Kyle ocitá prostředkem k tomu, aby se změnil samotný Gates. „Gatesovým prvním instinktem je v souladu s jeho povahou to, že se ho pokouší zmanipulovat,“ vysvětluje Fosterová. „Když si uvědomuje, že žádná z jeho starých fint a žádný z jeho manipulačních scénářů nebudou fungovat, je nucený stanout tváří v tvář skutečnosti, že se choval zcela netečně a že už nemůže být lhostejný ke lžím, kterých je jeho svět plný.“
Aby se do Budwellovy postavy dokázal O'Connell naplno vžít, musel do ní vložit veškeré své vnitřní city. „Kyle je velice citlivý člověk. Dělá uspěchaná a citově ovlivněná rozhodnutí,“ vysvětluje Fosterová „Občas je velice nestabilní a nezvladatelný. Ale jindy je to v podstatě jen malý chlapec a vy toužíte ho obejmout a ujistit ho, že bude všechno v pořádku. A Jack musel Kylea stvořit právě na základě tohoto širokého rozpětí proměnlivých emocí.“
„Jack vás popadne za srdce a nepustí vás,“ míní Alameddineová. „Má v sobě tu správnou kombinaci síly a jemnosti. Ačkoliv dělá něco velice negativního, dělá to proto, protože chtěl, aby byl jeho hlas slyšet. Jack vás přiměje k tomu, abyste s jeho postavou soucítili, aby vás její sdělení nějakým způsobem oslovilo.“
Fosterová O'Connellovu oddanost řemeslu upřímně obdivuje. „Jack je ohromně talentovaný herec,“ říká Foster. „Přála bych si, abych v mládí k herectví také přistupovala s tak neuvěřitelným nasazením a vášní. To se mi na něm ohromně líbí - je schopen toho ze sebe vydat tolik. Rozdává a nepolevuje v tom.“
Jakožto Chief Communication Officer společnosti Ibis Clear Capital Diane Lesterová je Caitriona Balfe ze seriálu Cizinka mluvčí společnosti, která se potýká s dosud nevídanou finanční krizí. „Diane je velice zajímavá. Je to poměrně ambiciozní žena a práce je pro ni velmi důležitá, ale má také velkou dávku integrity,“ míní Balfe. „Působí tak trochu naivně, což se mi na ní líbilo. Věří ve společnost, pro kterou pracuje, a je přesvědčena, že koná dobrou věc. Nemá žádné důvody zpochybňovat to, co je jí sdělováno. Ale jakmile pochopí, jaké jsou skutečné důsledky toho, co dělá, a jak to ovlivňuje ostatní, velice rychle se začne dožadovat pravdy.“
Herecký tým filmu pak dále doplňují Giancarlo Esposito ze seriálu Perníkový táta, který se ujímá role Marcuse Powella, policejního kapitána, jenž se snaží celou situaci dostat pod kontrolu, a Dominic West ze seriálu The Wire - Špína Baltimoru, CEO společnosti Ibis Clear Capital, jejíž akcie na trhu zcela nečekaně propadnou a přimějí Kylea k jeho zoufalému činu.

DABING
V českém znění: Vladislav Beneš - George Clooney (Lee Gates), Nela Boudová - Julia Roberts (Patty Fennová), Marek Holý - Jack O'Connell (Kyle Budwell), Tomáš Borůvka - Dominic West (Walt Camby), Anna Brousková - Caitriona Balfe (Diane Lesterová), Pavel Vondra - Giancarlo Esposito (Kapitán Powell), Michal Holán - Christopher Denham (Ron Sprecher), Pavel Šrom - Dennis Boutsikaris (Avery Goodloe), Marek Libert - Makhaola Ndebele (Moše Mambo), Jana Zenáhlíková, Ladislav Cigánek, Ludvík Král, Martina Šťastná, Ludvík Král, Svatopluk Schuller, Radovan Vaculík, Petr Neskusil, Tomáš Juřička, Šárka Vondrová, Petr Hrach, Martin Svejštil, Tomáš Hospodský
Překlad: Jan Zenáhlík
Dialogy: Jana Dotlačilová
Zvuk: Filip Mošner
Produkce: Evelyna Vrbová
Režie: Alice Hurychová
Vyrobila: LS Productions dabing 2016

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 30.6.2016 Falcon
Premiéra USA: 8.4.2016 TriStar Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 2.11.2016 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 2.11.2016 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 3 014 872
Tržby celkem - $ 93 282 604
Návštěvnost v ČR - 21 130
Náklady (Rozpočet) - $ 27 400 000
 
Tvůrci a herci
Jodie Foster (Režie), George Clooney (Produkce), Grant Heslov (Produkce), Daniel Dubiecki (Produkce), Lara Alameddine (Produkce), Dominic Lewis (Hudba), Matthew Libatique (Kamera), Matt Chesse (Střih), Avy Kaufman (Casting), Kevin Thompson (Scénografie), Susan Lyall (Kostýmy), Steve Slanec (Zvuk), Kyra Panchenko (Masky), Alan DiFiore (Scénář), Jim Kouf (Scénář), Jamie Linden (Scénář), George Clooney (Herec), Julia Roberts (Herec), Jack O'Connell (Herec), Dominic West (Herec), Caitriona Balfe (Herec), Christopher Denham (Herec), Giancarlo Esposito (Herec), Liz Celeste (Herec), Marko Caka (Herec), Pernell Walker (Herec), Robert C. Kirk (Herec), Dennis Boutsikaris (Herec), Darri Ingolfsson (Herec), Christina Saragaglia (Herec), Greta Lee (Herec), Aly Mang (Herec), Matt Walton (Herec)
 
2016/95/USA/Drama, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Lee Gates (George Clooney) nosí zlaté hodinky Omega Speedmaster.
- Ve 32. a 66. minutě můžeme zahlédnout akční hru "Just Cause 3".
- Scénář k filmu figuroval v roce 2014 na černé listině nejpovedenějších nezrealizovaných scénářů.
- Patty Fenn (Julia Roberts) se původně jmenovala Nancy.
 
Odkazy