Hellboy / Hellboy (2019/121/USA/Akční, Fantasy, Dobrodružný, Sci-Fi) 55% -Blu-ray-
26.11.2021 14:31
FILMY V SÉRII
Hellboy gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-01/
Akční / Dobrodružný, USA 2004
Režie: Guillermo del Toro, Hrají: Ron Perlman, Selma Blair
Hellboy 2: Zlatá armáda gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-02/
Akční / Dobrodružný, USA / Německo, 2008
Režie: Guillermo del Toro, Hrají: Ron Perlman, Selma Blair
Hellboy gastonrolinc.webnode.cz/news/hellboy-hellboy-2019-121-usa-akcni-fantasy-dobrodruzny-sci-fi-55/
Akční / Fantasy, USA 2019
Režie: Neil Marshall, Hrají: David Harbour, Milla Jovovich
Zajímavost k filmu
- Jeremy Renner odmítl hlavní roli a nelituje toho.
- Keď sa Hellboy (David Harbour) vracia z Mexika na základňu, hrá skladba od rockovej kapely Black Rebel Motorcycle Club s názvom „Beat the Devil's Tattoo.“
- V závěrečných titulcích je k vidění mezititulková a potitulková filmová scéna.
- Nechybělo málo, aby byl Hellboy součástí DCEU. Mike Mignola se svým původním námětem šel nejprve do DC. Tehdejším šéfům se však nelíbila jeho upjatost na Peklo, a tak tento populární hrdina nakonec skončil u Dark Horse Comics.
- První film od Neila Marshalla, ke kterému si on sám nenapsal scénář.
- Do role Bena Daimia (Daniel Dae Kim) byl původně obsazen Ed Skrein. Po zjištění, že v komiksech je postava asijsko-amerického původu, a po kritice fanoušků na sociálních sítích, z role sám od sebe odstoupil.
- Autor komiksů Mike Mignola se na tomto filmu posílel daleko více než na těch dřívějších od Guillerma del Tora. Podle jeho slov bylo v plánu snížit veškeré superhrdinství na minimum a ponechat film temněji orientovaný, a tím pádem věrnější předloze.
- Celosvětová premiéra proběhla 9. dubna 2019 v New Yorku.
- Natáčelo se od 12. září do 23. prosince 2017 v Anglii a Bulharsku.
- Na rozdíl od Hellboy (2004), kde Hellboye Ú.P.V.O. tají, v tomto filmu o něm ví celý svět. Také je o něco starší a zkušenější.
- Mike Mignola se v komiksové předloze často inspiruje v slovanském folklóru a tak není překvapivé, že v Hellboy universe figurují i Baba Jaga či věčný padouch Kostěj Nesmrtelný.
- Mike Mignola ocenil věrnost filmu k předloze a prozradil i jména komiksů, ze kterých scénář vzešel. Příběhová linka nejvíce vychází z epické trilogie „Wild Hunt“, „Darkness Calls“ a „The Storm and the Fury“. Dále si Mignola všiml inspirace v „Hellboy in Mexico“ z roku 2010, jehož součástí je mayský bůh Camazotz, kterého můžeme vidět ve filmu.
- Hellboy je alter ego Anung un Rama, Zvěstovatele zkázy. Tento polodémon je vyvoláný z pekla nacistickými okultisty v závěru druhé světové války, aby započal Apokalypsu. Hellboy má od přírody nadlidskou sílu a vytrvalost, znalost a cit pro nadpřirozeno a nadměrnou pravou ruku, nazývanou Pravá ruka zkázy.
- Hellboy, jehož autorem je Mike Mignola, se poprvé objevil v březnu 1993 v „Dime Press #4“ (Dime Press je italské nezávislé komiksové vydavatelství). Později dostal vlastní minisérii „Seed Destruction“ z roku 1994, a to už v barvách Legend/Dark Horse Comics.
- Hellboy patří mezi nejoblíbenější postavy Dark Horse Comics, 3. nejznámější komiksové vydavatelství po DC a Marvel. Avšak mají pod svojí střechou velice zvučná jména komiksů jako je „Maska“, „Sin City“, „Usagi Yojimbo“, „Buffy The Vampire Slayer“ anebo sérii „300“. Osud Hellboye rozhodne, jestli si ve spolupráci s Legendary AF také založí vlastní multiversum, tedy DHCU.
- Na jednom z plakátů můžeme vidět Hellboye s mečem, který dostal od Vasilisy, která se prvně objevila v komiksu „Hellboy: Darkness Calls“.
- Hlavní záporačku Nimue si zahála Milla Jovovich. Nimue alias Vivienne či Královna krve, je mocná čarodějnice, která využívá i démonické schopnosti. Žila za vlády krále Artuše a byla milou Merlina, kterého zradila a uvěznila ho v hrobce. 1 500 let po její smrti ji oživili čarodějnice jako svojí královnu, aby vedla Divoký hon.
JEDNOU VĚTOU
„Hellboy je vyslán do Londýna, aby zabránil obávané čarodějnici Nimue seslat na svět lidí morovou ránu."
OBSAH
Oblíbený temný hrdina Hellboy se vrací na plátna kin s plnou parádou. Pod hlavičkou ÚPVO (Úřadu paranormálního výzkumu a obrany) se vydává do Londýna, kde se probrala ze záhrobí obávaná čarodějnice Nimue. Hellboy musí "Královně krve" zabránit, aby seslala na svět lidí smrtící morovou ránu. Ta však potřebuje nejprve nabrat síly poté, co ji v dávných dobách zabil samotný král Artuš a její rozčtvrcené tělo ukryl napříč celou Anglií. Rohatý cynik má naštěstí k ruce svého nevlastního otce, profesora Trevora Bruttenholma, a kamarádku Alice, mimořádně nadané médium. Spolu s nimi odhalí šokující pravdu o svém původu i poslání.(Vertical Ent.)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Cynický čertovský ranař je zpět. Původní kousky měly skvělého charismatického hlavního hrdinu, ovšem krapet nesourodý a přeplácaný příběh. Tohle další dítko od úplně jiných tvůrců (Guillermu del Torovi jsem vyčítal vypravěčskou překombinovanost a přehnanou spletitost) je zrovna tak dynamické a našlapané, ale ve výsledku se tak nějak rozpadá jak domeček z karet. Pod vedením Neila Marshalla (solidní béčka Psí vojáci nebo Pád do tmy, tudíž také tady se měrou vrchovatou dočkáme utrhaných hlav a končetin) nás otravuje množství nahodilých postav a motivů, které dohromady úplně neladí. Design mnohých monster je (občas) fajn, ale je jich tolik, že bych je jen těžko vyjmenoval. Ale třeba takový souboj s třemi obry je slušně přehledný a uspokojivý. Krvelačná jízda skáče z místa na místo a v druhé polovině je to už totální guláš a o nějakém vnitřním uspokojení nemůže být absolutně řeč. Vyhledávači eRkového ratingu se budou každopádně tetelit blahem. Bez atmosféry, bez života. Dietní tři hvězdy!! (castor) 3*
Pekelně nekorektní reboot. Nový realizační tým dvě hodiny jede v přidrzlém a odvážném "dirty" stylu a navrch přidává obří porci gore, na blockbuster dost nezvyklé ražení. Neil Marshall se s tím vůbec nemaže. Na diváka se valí kanibalistické choutky Baby Jagy, oběti apokalypsy roztržené vejpůl, nejrůznější tělesné partie co chvíli končící v divákově klíně. Prostě to dává zapomenout na del Torovo nudná a uhlazená dvě předchozí zpracování. A rozhodně se mně ani nezastesklo po Ronu Perlmanovi, neb jeho nástupce David Harbour byl o poznání cool Hellboy, hláškoval ostošest a hned jsme si potykali. Dějově to sází na sexy středověkou čarodějnici Nimue, kterou obstarala s přibývajícím věkem stále mrdóznější Milla Jovovich, co vstala z mrtvých a která co chvíli hrozí apokalypsou. Její prasečí pobočník je také neméně zajímavý a zábavný. V kostce se ve filmu objeví i to, co bych nečekal, třeba obři, překvapivě ale nedojde na žádnou sexuální scénu, což je při výskytu Penelope Mitchell docela škoda. Dynamické (přec)hody budou vyhovovat divákům, kteří si na (c)hutné zápletky moc nepotrpí a ze všeho nejvíc vítají, když se pořád něco (dostatečně bláznivého) děje. Tenhle Hellboy by se hravě skamarádil s Deadpoolem. A i když se film nijak nerochní v popkulturních odkazech, stejně jako Deadpool bortí zaběhané stereotypy blockbusterů, což je naprosto osvěžující. Na svůj poměrně skromný rozpočet (50 mil.) je film napumpovaný efekty, natočenými na solidní technické úrovni. A můžu jen litovat, že filmu se nedostalo většího komerčního úspěchu. Hellboy už se tím (komerčním) pádem hned tak nevrátí, aby nakopal schematicky konzervativním blockbusterům zadky. Deadpool bude na to opět sám. 10/10 (kingik) 5*
Bližší předloze sice je, ale dobrou adaptací přesto není. Když se smíchá několik zápletek z komiksů dohromady, nevzniká automaticky film pro fanoušky a dal bych cokoli za to, abych místo přeplácaného výsledku viděl raději plánovaný závěr Del Torovy trilogie. V Marshallově režii je sice Rudoch správně nahláškovaný floutek ve světě krve, zrad a nekončícího boje, ale bezbřehá nebo záměrná béčkovost není v tomto případě předností, ale bolestivým závažím. Od samého úvodu najede scénář na kolej nutné zkratkovitosti, podtrhne si tak nohy hned na začátku, kdy rozjede tři příběhy najednou a až do konce se z nelichotivé výchozí pozice nedokáže zcela vymotat. Škoda podivně umělých masek a místy bizarních triků, které nejednou zachází na hranici směšnosti. A v neposlední řadě je trestuhodná ona čím dál častěji viděná póza, kdy se rating musí využít nejen v krvi, ale za každou cenu i v nadávkách. Ve druhé polovině už to působí natolik dětinsky, že jsem se musel téměř ošklíbat, jakkoli jsem vždy pro drzé podrývání přepjaté atmosféry. Z výsledné slepé uličky je mi smutno, protože právě Hellboy mohl a měl být ukázkou toho, jak se dá vést cesta o něco menších adaptací slavných komiksů a místo toho zavírá dveře před spoustou potenciálních zázraků. (novoten) 3*
VELKÁ RECENZE
Reboot rudého superhrdiny s ohoblovaným parožím zběsile skáče z jedné dějové zápletky do druhé, během toho mlátí hlava nehlava, co mu přijde pod ruku, hlavně tak, aby tekly hektolitry krve, a do toho trousí rádoby vtipné hlášky. Tyto a potažmo všechny další aspekty nového Hellboye, spojuje jediné; mizernost jejich zpracování.
Hellboy měl původně navazovat na snímek Hellboy 2: Zlatá armáda režiséra Guillerma del Tora, ovšem po tvůrčích neshodách došlo jak přeobsazení režiséra (nově Neil Marshall), tak i hlavního herce – Rona Perlmana vystřídal David Harbour. Nový Hellboy se tak z plánovaného sequelu vyklubal v reboot tohoto superhrdiny. Ač by se porovnáváním dané látky v rukách dvou různých režisérů daly strávit hodiny, povzdechněme si jen nad tím, že po vizuální imaginaci a sofistikovanosti, tolik typické pro Guillerma del Tora, není ani památky. Hellboy je totiž natolik sofistikovaný asi jako stěží artikulovaný a nežádaný výkřik potácejícího se opilce.
Pokud by vyvstala potřeba nějakého, alespoň lehce distingovaného přirovnání k jiným uměleckým dílů, nabízí se například spolupráce básníků T. S. Eliota a Ezry Pounda na Eliotově básni Pustá země. Ezra Pound z Eliotovy básně odstranil obrovské kusy textu, čímž vzniklo extrémně fragmentované a zároveň geniální dílo. Hellboy se oproti tomu zdá být složen právě z takových odhozených a přebytečných částí textu, mezi nimiž nevede jediná pojící nit. Vzhledem k tomu, kolik krve ve filmu proteče, by se dalo říct, že je snímek seskládán z těch nejzbytečnějších odřezků, které zůstanou po zabijačce.
Možná právě taková zabijačková metafora by mohla vysvětlit, jak je možné, že jeden film v sobě kombinuje legendu o Artušovi, zápasy s obry, psychedelickou návštěvu Baby Jagy, oživlé čarodějnice či postavu superhrdiny Humra, která svou rukou vypaluje symbol humra na čelo nacistům. Po dějové stránce je Hellboy jedním obřím chaosem. Zároveň ovšem neskrývá dostatečnou dávku bizarnosti k tomu, aby v něm dřímal potenciál kultovní záležitosti. Cílem scénáře byl pravděpodobně útok na divácký intelekt, což se mu ve finále se značnou mírou frustrace daří.
Impotence slušného příběhu se přelévá i do vykreslení postav. Ženské postavy naštěstí jakžtakž zachraňují Mila Jovovich v roli čarodějnice Nimue a Sasha Lane coby nadané médium Alice, nicméně mužské charaktery jsou na tom o poznání hůře, především pak samotný Hellboy. Stěží odhadovat, jaký herecký výkon David Harbour předvádí pod svou rudou maskou, ovšem samotná postava Hellboye je natolik plochá, ničím neukotvená a povahově nevyrovnaná, že v podstatě není nikterak možné mu fandit. V jednom momentě dokáže Hellboy bojovat naráz s několika obry (v nejlépe nasnímané scéně celého filmu), a záhy se děsí, že vypadne z nepatrné výšky chaloupky Baby Jagy. Navrch všechny jeho hlášky vyznívají natolik prázdně a tupě, až je Hellboy místy nechtěně iritující.
Pokud snímek v něčem exceluje, pak je to jeho schopnost ve finálním aktu nechat diváka i přes veškerou akci a detaily roztrhaných těl naprosto chladným a až neuvěřitelně lhostejným vůči tomu, co se na plátně děje. Špatných filmů je přehršel a jistě by se daly rozdělit do několika skupin. Existují například filmy průměrné, hloupé a nenápadité, jako zároveň i ty, které jsou svým otřesným zpracováním předurčeny k budoucí kultovní přízni. Hellboy je ovšem film špatný skrz naskrz a nejhorší je právě v tom, že fádnost a nuda, s jakou je zrealizován, nenabízí sebemenší prostor k potenciální oblibě.
O FILMU
Uplynulo patnáct let od prvního snímku s Hellboyem v hlavní roli - na motivy vychvalované komiksové série Mikea Mignoly. Producenti Lawrence Gordon a Lloyd Levin usoudili, že nastal správný čas znovuoživit tuto filmovou franšízu. Za oněch uplynulých patnáct let se žánr hororové akční fantasy výrazně změnil. Současné velkorozpočtové tituly vycházející z komiksových předloh bývají nepřístupné pro náctileté, v méně patetických dějích vyprávějí o superhrdinech s vadami nebo o „antihrdinech.” „Vzhledem k úspěšnosti takových filmů jsme cítili, že můžeme Hellboye udělat, řekněme, trochu vážnějším: barvitějším, více nitra se dotýkajícím, více strhujícím a tematicky dospělejším. Konečně i knihy o Hellboyovi nesou doporučené označení ‚mládeži nepřístupný,’ a my chtěli udělat něco věrnějšího, bližšího Mikeově práci.”
Když přišlo na vymýšlení zápletky, filmaři byli z bohatosti námětů v rozpacích. Dvacetiletá série Hellboye se chlubí největším počtem vydání pod vedením jediného člověka ze všech současných komiksových řad. Producenti se nakonec přiklonili k řadě Hellboy, Svazek 9: Divoký hon z roku 2010. Za hlavní příběh pak zvolili děj čísel 37 až 44 této sbírky.
Divoký hon, ve vzrušující atmosféře plné hutné akční epiky, navíc odhaluje dramatický příběh o zrození Hellboye. Snímek ale také čerpá z dalších Mignolaho knih, včetně nezapomenutelné scény inspirované knihou Hellboy v Mexiku, spolu s dalším materiálem napsaným speciálně pro film.
Scénář je výsledkem úzké spolupráce Mignolaho a Andrewa Cosbyho. Mignola zůstal v procesu přítomen, pročetl všechny pracovní verze aby se ujistil, že scénárista zachovává věrný obraz Hellboyovy osobnosti.
„Je pro nás, a konečně i pro fanoušky, velice důležité držet se kořenů a počátků Hellboye,” říká producent Les Weldon. „Nikdo nechce Hellboye, kterého vymyslel někdo jiný - všichni chtějí Mikeův. Měli jsme pocit, že snad děláme na biografickém nebo historickém snímku. Klíčem je předloha. My měli Mikea a já si myslím, že se to skutečně, skutečně vyplatilo.”
Přispění Mignoly bylo zvláště důležité, protože i když mnoho scén obsahuje původní komiksové dialogy, představuje filmová verze postavy Hellboye spíš směsici z vícero knih série, než adaptaci osobnosti z jedné z nich. „Na Hellboyovi pracuji již 23 let,” říká autor. „To znamená spousty materiálu a já jsem tak trochu jediným člověkem, který tuší, jak jednotlivé kousky poskládat. Takže scénárista by mohl přijít a říci: ‚Tady je děj a tady nějaké věci, složme je dohromady.’ Mojí prací bylo říci: ‚Chápu tvoji vizi, ale myslím si, žes neposkládal všechno správně,’ nebo: ‚potřebujeme linku, která spojí tohle a tamto,’ nebo: ‚co kdybychom tam místo tohohle kousku dali tamten.’ Nakonec jde v podstatě o to sesbírat střípky mnoha mých příběhů a sestavit je do podoby, která zafunguje.”
Podle Levina také snímek zbavuje Mignolaovo dílo omezení doby, protože uvádí svět Hellboye do jednadvacátého století. „V Mikeových příbězích je cítit duch času,” říká. „I když se odehrávají ‚v přítomnosti’, máte pocit, že na vás dýchají minulost nebo éra, která již zná svůj konec. Také jsme s Mikem diskutovali o tom, jak dát filmu příchuť dnešních dnů a jak ho pojmout tak, abychom ho v přítomnosti ukotvili. Proto jsme k lesům a dalším hlavním lokacím, které mají základ v komiksové předloze, přidali kulisy města - současného Londýna.”
Producenti pro splnění jejich cíle - přenést Hellboye do současného světa v hororovějším, mládeži nepřístupném hávu - potřebovali ty správné lidi. Byli přesvědčeni, že potřebují režiséra schopného točit vážné scény, schopného pracovat na snímku plném velkolepých postav, na propletených dějových linkách a velkých akčních scénách. Neil Marshall na všechny učinil dojem jeho prací. Jeho obratným uchopením epizod trháku HBO „Hra o trůny” a „Westworldu” počínaje, až k jeho celovečernímu Pádu do tmy, který Levin nazývá „jedním z nejlepších hororů jednadvacátého století.”
„Chtěli jsme režiséra, který umí akci i horor a jemuž bude hlavní postava blízká - zejména suchým, „rádoby naivním” humorem, který tak často z Hellboy používá,” říká Levin. „Naším záměrem bylo spíš zasadit film do našeho světa bez volných konců, než udělat fantasy s velkým ‚F.’ Neilova práce tento záměr odráží.”
Mignola s volbou od začátku souhlasil. „Když zaznělo Neilovo jméno, ihned jsme si pomysleli, ‚Ach, dobře, máme chlapíka, co Hellboye udělá temnějším a lidštějším.’ Byl jsem opravdu nadšený.”
Marshall připouští, že při první nabídce režírovat Hellboye váhal. „Moje první odpověď byla, ‚Inu, to je hřiště někoho jiného a já jim opravdu nechci šlapat po trávníku.’ Ale po nějaké chvíli začalo být stále zřetelnější, že producenti franšízy chtějí vytvořit její novou verzi. Řekl jsem: ‚Skvělé, jde se na to.’”
Režisér říká, že cítil velkou zodpovědnost k fanouškům stejně jako k Mignolaovi i producentům. „Larry a Lloyd nesli světlo po docela dlouhou dobu. Takže otázkou bylo, jak můžeme dílo znovuzrodit, aniž bychom se příliš vzdálili od originálu? A v jakých ohledech se více spolehnout na zdroj? V temnější verzi jsem nahlédl velký potenciál. A Mikeovi a všem se tenhle koncept líbil, takže ‚Okay, pojďme do temnoty.’”
Pro Marshalla to znamenalo zalovit v koutech duší postav a jejich příběhů. „Hellboy se vydává na velkou emoční pouť, pouť za objevováním, a tehdy, doslova, vše potemní, zrudne, zhrubne násilím. Ale není to hitparáda věcí, které do žebříčku nepatří. Stále to byla záležitost, když jsme pochybovali, návratu ke zdroji.”
Když přišlo na obsazení ohromné hlavní postavy, bylo potřeba herce s hloubkou herectví, humorem a výraznou fyzickou stránkou. Filmaři se jednoznačně shodli na Davidu Harbourovi.
Marshall byl jeho fanouškem dlouho před tím, než Harbour ve „Stranger Things,” velice úspěšném seriálu platformy Netflix, ztvárnil hvězdnou roli policejního náčelníka Jima Hoppera. „Po dlouhá, dlouhá léta podával skvělé výkony,” říká režisér. „A nebolí, že je vzrůstem šest stop a tři palce veliký pořízek s úžasným hlasem a těma očima, co vás okamžitě uchvátí. Vyzařuje přirozenou sílu, moc. To skrz postavu cítíte. Takže když bylo zmíněno jeho jméno, nikdo nezapochyboval. Jako bychom si řekli: ‚Jasné. Dokonale pasuje.’”
Mignola vzpomíná, že s manželkou shlédli „Stranger Things” ještě před jakýmikoliv rozhodnutími o obsazení. „Hned jak se David Harbour poprvé objevil na obrazovce, Christine řekla: ‚tenhle chlap by měl být Hellboy.’ Nikomu jsem o tom neřekl. A po dvou týdnech pak zavolal Lloyd Levin a povídá mi: ‚Co si myslíš o Davidu Harbourovi jako Hellboyovi?’ Takže David je doslova jediným jménem, které v souvislosti s touto verzí zaznělo.”
Agenti herci volali na plac natáčení druhé řady „Stranger Things.” „Nebyla to hned absolutní zelená,” vzpomíná Harbour. „Neměli studio. Tým tvořili zatím jen Lloyd Levin, Larry Gordon, Neil Marshall a jejich scénář, ale vypadali dost nadšení z myšlenky, že - Hellboye - budu hrát já.”
„A já si řekl; to je velmi lichotivé… a děsivé, že si, kluci, myslíte, že bych mohl být takovým naštvaným démonem!” směje se Harbour. „Ale vypadalo to, že to sedí. Film je obecně mnohem temnější, strašidelnější než komiksová předloha.”
I když ho role od začátku zajímala, Harbour přiznává, že byl nervózní z myšlenky nového uchopení díla. „Nenávidím ten termín, protože jsem zhlédl milion týpků hrát Hamleta, a zamiloval jsem si pojetí role všech. Každý z nich přináší něco osobitého. Nechtěl jsem zkoušet soutěžit s ničím, co ve filmech přede mnou roli dali jiní herci. Muselo to být něco naprosto jiného. Muselo to být něco, v čem bych jako herec mohl vyniknout, něco zcela jiného, než co předvedl Ron Perlman. Takže fakt, že projektu chtěli vdechnout nový život s poměrně rozdílným přístupem, způsobil, že jsem řekl: ‚Dobře. To zní skvěle. Jdu do toho.’”
Postava Hellboye, tak, jak byla vykreslena ve scénáři, Harboura přitahovala jeho rozpolcenou duší s mnoha kazy. „Nezajímá mě superhrdina, který vždy hledá cestu, jak udělat správnou věc,” říká. „Mám rád charaktery, jejichž motivace ne vždy vycházejí ze dobrých základů, ale mohou vést k dobrým skutkům. Tenhle týpek stojící mezi dvěma světy se mi zamlouvá.”
Hellboyova poloha vyvrhele herce také baví. „Hellboy? Magor, rapl,” říká. „Dělá si legraci, zažívá ponížení od lidských bytostí, a já se s ním mohu ztotožnit, protože občas cítívám to samé. Myslím, že občas takové pocity vnímáme všichni. Není skutečné ‚normality’ v tomto světě. Jeden z velkých důvodů, proč Hellboye miluji. A proč ho milují fanoušci.”
Obsadit Harboura se ukázalo být klíčovým kreativním rozhodnutím, říká Levin, protože herec výtečně zachytil osobnost Hellboye, kterou si filmaři představovali - a pak ji povznesl o stupeň výš. „V procesu jsme se snažili dosáhnout charakteru přístupnějšího, uzemněnějšího, emocionálnějšího a citlivějšího, spolu s jeho obchodní značkou, jeho humorem pronášeným s kamennou tváří,” říká Levin. „Ale dokud se David do role neponořil, nevěděl jsem, co vlastně naše definice znamená. A protože on se s rolí i příběhem vnitřně ztotožnil, všechny rysy postavy rozkvetly daleko za za horizont našich představ.”
Harbourův Hellboy je impozantně vysoký poloviční démon s rudou kůží, ocasem a uříznutými rohy. Takže filmaři potřebovali najít stejně působivou herečku pro roli Hellboyovy soupeřky Nimue - Královny krve.
„Pro něco takového potřebujete skvělou herečku, jakou je Milla Jovovich,” říká Marshall. „Milla je totální osobnost. Slyšíte to v každém tónu jejích slov, v každém pohybu, který udělá, každém pohledu, který vám věnuje. Je úžasná, je zábava s ní pracovat a z její práce jsou cítit tuny energie.”
Herečka s ukrajinskými kořeny, kterou nejspíš nejvíce proslavila úspěšná série Resident Evil, říká, že ji postava okamžitě uchvátila svým vyzařováním, které budí respekt. „Ihned mě dostala svým myšlením. Je přesvědčená, že je pokroková. A záhy je zrazena a napadena. Její směřování považuje za oprávněné, ale je poražena. Takže jsem byla fascinována a zvědavá, jakou cestou se vydá její osud.”
Při přípravě na roli si Jovovich koupila několik sbírek ve vydání tvrdé vazby. „Ilustrace jsou fenomenální,” říká. „Jak krásně jsou vyvedené, kolik duše a srdce z příběhů cítíte. Pomyslela jsem si: ‚Wow, můžeme tu dokázat něco velkého.’”
Nimue pro Hellboye představuje něco víc, než nadpřirozeně mocnou čarodějnici. Zjistí, že jeho nepřítel má mnoho společného s jeho minulostí. „Pro Hellboye je extrémně těžkým protivníkem, protože v něm vyvolává otázky po tom, kým je, proč je tady a čím by se mohl stát,” poznamenává Levin. „V pochopení jeho totožnosti ji můžeme chápat jako protiváhu profesora Brooma sedícího Hellboyovi na druhém rameni.”
Nimue toho beze zbytku využije - i Hellboyových obav a nejistot - aby se ho pokusila strhnout na svou stranu, odhaluje Jovovich. „Řekne mu, ‚Jsi jedním z nás.’ Chce vědět, proč se Hellboy pokouší žít jako člověk, proč se snaží o přízeň lidí, kteří se ho obávají a nenávidí ho. Přesvědčuje ho: ‚V mém světě bys mohl být hrdinou.’ Chce jeho sílu uplatnit v jejím království, vytvořit jejich království.”
Harbour oceňuje profesionální přístup Jovovichové, její pevné uchopení světa fantazie. „Práci s Millou jsem si opravdu užil,” říká. „Chápe každý aspekt této umělecké formy a dokáže z nich vydolovat maximum. Dostává se za hranice herectví - vždy přemýšlí nad širšími souvislostmi. Je laskavá a líbezná. Nechávala mě v mém naléhavém, podivném mikrosvětě, ale zároveň zůstávala empatická. Parádní.”
Pro ztvárnění role Hellboyova adoptivního otce, učeného a poněkud popudlivého profesora Trevora „Brooma” Bruttenholma, se filmaři obrátili na známého britského herce Iana McShanea. Ten je ve Spojených státech nejspíš nejznámější díky jeho roli oceněné Zlatým glóbem - Ala Swearengena, majitele saloonu ve vzkvétajícím městečku seriálu produkce HBO jménem „Deadwood.” Za více než padesát let jeho herecké kariéry se objevil ve stovkách snímků a televizních epizod.
„Obsazení Iana McShanea nám ve filmu dovolilo, společně s přispěním Mikea Mignolaa, vykreslit postavu profesora Brooma do větší hloubky než je tomu v komiksu,” říká Levin. „Ian přidal svoji úžasnou osobnost: Energičnost a sílu, ostrost a vtip. A dobře ví, že tak mu to funguje. Mezi jím a Davidem byla cítit skvělá chemie, která kreativně pomohla i mně.”
McShane si užíval prokreslenosti a hloubky blízkého a složitého vztahu Hellboye s jeho otcem. „Vlastně jde trochu o polohu ‚My dva proti světu,’” přemýšlí herec. „Mezi nimi to trochu skřípe, trochu vrže. Hellboy nevyrostl na hraní monopolů se svým otcem - spíš ho otec učil jak bojovat s pětiokou příšerou a jak ji porazit pomocí vykrajovátka na melouny.”
Broom zkoušel Hellboye připravit na nevyhnutelný osud, kdy jednoho dne bude čelit soupeři osamocen, říká McShane. „Ochraňoval ho, ale v okamžiku, kdy ho vypouští do světa, Hellboy je již dospělou lidskou bytostí připravenou nést na bedrech tíhu jak světa lidského, tak i světa polopříšer.”
McShane byl na akční scény více než připraven. Učinil tak přítrž všem doporučením, aby jeho postava stála za autovou čarou a vtípky podporovala hlavní děj, „Nehraji si na stařečky.” A třebaže McShane vnesl do postavy svoji osobitost, herec ctí svého předchůdce Johna Hurta. Považuje se za jeho přítele a kolegu. Pojetím role jako „drobné pocty Johnovi” vyjadřuje respekt Johnově tvorbě.
McShane si užívá fantazijních prvků snímku, světa, kde vedle sebe žijí lidé a démoni. „Hrát vedle šest stop sedm palců vysokého rudého chlápka s rohy je vlastně docela legrace. David, dobrý to herec, měří s rohy čirou náhodou také šest stop a sedm palců. Víte, perfektně si to sedlo a dává to dokonalý smysl.
Filmaři do filmu přidali majora Bena Daimia, velitele týmu B.P.R.D. Levin přiznává, že se tím trochu odchýlili od komiksu. „V Mignolavesmíru se Daimio a Hellboy na jedné stránce zatím nikdy nesetkali, ale do vyprávění nám Ben přirozeně zapadl. Je to skvělá postava a tak trochu Hellboyovo zrcadlo.”
Málomluvný a uzavřený Daimio, bývalý voják, nyní agent, v mnoha ohledech představuje naprostý Hellboyův opak. „Na tom Daimiovi je něco zvláštního, tajemného,” říká Levin. „O Hellboyově minulosti také mnoho nevíme, ale na první pohled je zřejmé, s kým máme tu čest. Tito dva se doplňují, a to snímku dodává na plastičnosti.”
V roli Bena Daimia vystupuje Dae Kim. Jeho tvář jsme osm let vídali v hitu stanice CBS, kriminálním seriálu „Hawaii Five-O,” a sedm let v seriálu „Ztraceni” z té samé dílny.
Kim si po přečtení scénáře promluvil s Marshallem přes Skype. „Hovořili jsme o postavě, jakou měl Neil představu a jak ji chtěl natočit. Tyhle věci jsou, podtrženo, sečteno, tím nejdůležitějším. Myslím, že Neil znal moji opráci, a já znal jeho. Takže to vlastně bylo o tom, jestli budou naše vnímání v souladu. A byla.”
Kim byl do snímku obsazen jen několik dnů před začátkem natáčení. Do Bulharska, kde se měla točit jeho první scéna, dorazil po třicetihodinové cestě krátce před klapkou. „Bylo to opravdu rychlé,” říká. „Výzva, která vás ale nakopne. David a já jsme oba divadelní herci z New Yorku, oplývá velkorysostí a zvědavostí. S těmito rysy souzním. Cítil jsem se přirozeně, což se v situacích, jako je tato, často nestává.”
Herec popisuje dynamiku mezi Daimiem a Hellboyem jako „lepkavou.” „Sice kopou za jeden tým, ale ne vždy vidí věci stejným pohledem,” vysvětluje. „Takže chvilku trvá, než si vybudují fungující vztah.”
I když jsou Kim a postava, kterou ztvárňuje, docela rozdílní, herec se k Daimiovým kvalitám vyjadřuje obdivně. „Mám rád, jak je mužem akce. Díky jeho vojenskému pozadí příliš nepřemýšlí o překážkách; přemýšlí o cíli. Je poznamenán bojem s jaguárem a tato událost dokonale změnila směr jeho života. Spousta nejen smyšlených osobností přemítá, hloubá, a já to o sobě v reálném životě také slyšel. Ale Daimio odsune těžkosti a otázky stranou a soustředí se na poslání. To není špatný způsob existence.”
K jeho překvapení filmaři Kima poprosili, zda by sáhl do šuplíku s nápisem „škola dramatu” a vytáhl z něj svůj nejlepší britský přízvuk. „Většina děje je zasazena do Londýna a Broom je Brit. Takže přízvuk do takového světa, který chtěli filmaři vytvořit, přirozeně patří,” vysvětluje. „Tehdy ve škole jsem byl z hodin přejatého přízvuku nadšený, ale tehdy jsem si kladl řečnickou otázku: ‚po mně, asijsko-americkém herci, někdo někdy bude žádat britský přízvuk?’ A najednou kde se vzal, tu se vzal: Hellboy.”
Kim, se narodil v Korei a vyrůstal ve Spojených státech. Je poctěn příležitostí hrát na velkém plátně jednoho z prvních komiksových hrdinů s asijskými kořeny. „Vnímám tuto událost jako podstatnou, protože jsem při dospívání nemohl v herectví pozorovat mnoho asijsko-amerických příkladů. V televizi, ani ve filmech. Mnoho z komiksových hrdinů bylo vytvořeno v padesátých letech. A tehdy nebyla diverzita tak důležitá. Takže otázka zní: kdy začneme v roli hrdiny komiksu vídat víc barevných herců?”
Postavy a obsazení
• David Harbour - Hellboy
• Milla Jovovich - Nimue / Královna krve
• Ian McShane - Trevor
• Sasha Lane - Alice Monaghan
• Daniel Dae Kim - Ben Daimio
• Brian Gleeson - Merlin
• Sophie Okonedo - Lady Hatton
• Penelope Mitchell - Ganeida
• Alistair Petrie - Lord Adam Glaren
Ocenění
Golden Raspberry Awards (Razzies)
2019 - Neil Marshall (Nejhorší režisér) (nominace)
2019 - David Harbour (Nejhorší herec) (nominace)
2019 - Nejhorší Prequel, Remake, Rip-off nebo Sequel (nominace)
2019 - Andrew Cosby (Nejhorší scénář) (nominace)
2019 - Nejhorší přístup k lidskému životu a veřejnému majetku (nominace)
DABING
1.DABING (Kino)
V českém znění: Petr Štěpán - David Harbour (Hellboy), Kateřina Lojdová - Milla Jovovich (Nimue), Marika Šoposká - Sasha Lane (Alice Monanghanová), Pavel Rímský - Ian McShane (profesor Bruttenholm), Zdeněk Podhůrský - Daniel Dae Kim (Ben Daimio), Ondřej Kavan - Stephen Graham (Gruagach), Filip Jančík - Alistair Petrie (lord Adam Glaren), Vanda Károlyi - Emma Tate (Baba Jaga), Jiří Schwarz - Thomas Haden Church (Lobster Johnson), Tomáš Borůvka - Dawn Sherrer (agent Strode), Bořek Slezáček - Mario de la Rosa (Esteban Ruiz / Camazotz), Václav Rašilov - Rick Warden (Dr. Edwin Carp), Lucie Svobodová - Meglena Karalambova (Ježibaba), Hana Ševčíková - Sophie Okonedo (lady Hattonová), Ivan Jiřík - Nitin Ganatra (August Swain), Petr Gelnar - Brian Gleeson (Merlin), Andrea Daňková - Penelope Mitchell (Ganeida), Zdeněk Maryška, Eva Miláčková, Dagmar Čárová, Vendula Příhodová, Ivan Jiřík, Zbyšek Horák, Michal Holán, Miroslav Saic, Pavel Tesař
Překlad: Martin Petřík
Dialogy: Marek Píša
Produkce: Markéta Watzková
Zvuk: Pavel Balcar
Režie: Vojtěch Hájek
Vyrobilo S Pro Alfa CZ a.s. v roce 2019
2.DABING JOJ (Hellboy: Královna krve)
V českém znění: Petr Štěpán - David Harbour (Hellboy), Eva Novotná - Milla Jovovich (Nimue), Kateřina Mendlová Horáčková - Sasha Lane (Alice Monanghanová), Milan Horský - Ian McShane (profesor Bruttenholm), Aleš Slanina - Daniel Dae Kim (Ben Daimio), Zdeněk Junák - Stephen Graham (Gruagach), Martin Sláma - Alistair Petrie (lord Adam Glaren), Aranka Lapešová - Emma Tate (Baba Jaga), Vladimír Hauser - Mario de la Rosa (Esteban Ruiz / Camazotz), Jana Musilová, Tomáš Sagher, Jana Štvrtecká, Evelína Kaločová a další
Překlad: Kristýna Novotná
Dialogy: Petr Dočkal
Vedoucí dramaturg: Lucie Mitková
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Peter Čížek, Karolína Zbořilová
Šéfproducent: Branislav Mitka
Režie: Aleš Zbořil
Pro JOJ Group vyrobila Brněnská soukromá televize - 2019
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 11.4.2019 Vertical Ent.
Premiéra USA: 12.4.2019 Lionsgate US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé na DVD: 28.8.2019 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 28.8.2019 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 6 173 670
Tržby celkem - $ 21 903 748
Návštěvnost v ČR 39 638
Náklady (Rozpočet) - $ 50 000 000
BONUS (Blu-ray)
• Upoutávka
„Hellboy je vyslán do Londýna, aby zabránil obávané čarodějnici Nimue seslat na svět lidí morovou ránu."
OBSAH
Oblíbený temný hrdina Hellboy se vrací na plátna kin s plnou parádou. Pod hlavičkou ÚPVO (Úřadu paranormálního výzkumu a obrany) se vydává do Londýna, kde se probrala ze záhrobí obávaná čarodějnice Nimue. Hellboy musí "Královně krve" zabránit, aby seslala na svět lidí smrtící morovou ránu. Ta však potřebuje nejprve nabrat síly poté, co ji v dávných dobách zabil samotný král Artuš a její rozčtvrcené tělo ukryl napříč celou Anglií. Rohatý cynik má naštěstí k ruce svého nevlastního otce, profesora Trevora Bruttenholma, a kamarádku Alice, mimořádně nadané médium. Spolu s nimi odhalí šokující pravdu o svém původu i poslání.(Vertical Ent.)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Cynický čertovský ranař je zpět. Původní kousky měly skvělého charismatického hlavního hrdinu, ovšem krapet nesourodý a přeplácaný příběh. Tohle další dítko od úplně jiných tvůrců (Guillermu del Torovi jsem vyčítal vypravěčskou překombinovanost a přehnanou spletitost) je zrovna tak dynamické a našlapané, ale ve výsledku se tak nějak rozpadá jak domeček z karet. Pod vedením Neila Marshalla (solidní béčka Psí vojáci nebo Pád do tmy, tudíž také tady se měrou vrchovatou dočkáme utrhaných hlav a končetin) nás otravuje množství nahodilých postav a motivů, které dohromady úplně neladí. Design mnohých monster je (občas) fajn, ale je jich tolik, že bych je jen těžko vyjmenoval. Ale třeba takový souboj s třemi obry je slušně přehledný a uspokojivý. Krvelačná jízda skáče z místa na místo a v druhé polovině je to už totální guláš a o nějakém vnitřním uspokojení nemůže být absolutně řeč. Vyhledávači eRkového ratingu se budou každopádně tetelit blahem. Bez atmosféry, bez života. Dietní tři hvězdy!! (castor) 3*
Pekelně nekorektní reboot. Nový realizační tým dvě hodiny jede v přidrzlém a odvážném "dirty" stylu a navrch přidává obří porci gore, na blockbuster dost nezvyklé ražení. Neil Marshall se s tím vůbec nemaže. Na diváka se valí kanibalistické choutky Baby Jagy, oběti apokalypsy roztržené vejpůl, nejrůznější tělesné partie co chvíli končící v divákově klíně. Prostě to dává zapomenout na del Torovo nudná a uhlazená dvě předchozí zpracování. A rozhodně se mně ani nezastesklo po Ronu Perlmanovi, neb jeho nástupce David Harbour byl o poznání cool Hellboy, hláškoval ostošest a hned jsme si potykali. Dějově to sází na sexy středověkou čarodějnici Nimue, kterou obstarala s přibývajícím věkem stále mrdóznější Milla Jovovich, co vstala z mrtvých a která co chvíli hrozí apokalypsou. Její prasečí pobočník je také neméně zajímavý a zábavný. V kostce se ve filmu objeví i to, co bych nečekal, třeba obři, překvapivě ale nedojde na žádnou sexuální scénu, což je při výskytu Penelope Mitchell docela škoda. Dynamické (přec)hody budou vyhovovat divákům, kteří si na (c)hutné zápletky moc nepotrpí a ze všeho nejvíc vítají, když se pořád něco (dostatečně bláznivého) děje. Tenhle Hellboy by se hravě skamarádil s Deadpoolem. A i když se film nijak nerochní v popkulturních odkazech, stejně jako Deadpool bortí zaběhané stereotypy blockbusterů, což je naprosto osvěžující. Na svůj poměrně skromný rozpočet (50 mil.) je film napumpovaný efekty, natočenými na solidní technické úrovni. A můžu jen litovat, že filmu se nedostalo většího komerčního úspěchu. Hellboy už se tím (komerčním) pádem hned tak nevrátí, aby nakopal schematicky konzervativním blockbusterům zadky. Deadpool bude na to opět sám. 10/10 (kingik) 5*
Bližší předloze sice je, ale dobrou adaptací přesto není. Když se smíchá několik zápletek z komiksů dohromady, nevzniká automaticky film pro fanoušky a dal bych cokoli za to, abych místo přeplácaného výsledku viděl raději plánovaný závěr Del Torovy trilogie. V Marshallově režii je sice Rudoch správně nahláškovaný floutek ve světě krve, zrad a nekončícího boje, ale bezbřehá nebo záměrná béčkovost není v tomto případě předností, ale bolestivým závažím. Od samého úvodu najede scénář na kolej nutné zkratkovitosti, podtrhne si tak nohy hned na začátku, kdy rozjede tři příběhy najednou a až do konce se z nelichotivé výchozí pozice nedokáže zcela vymotat. Škoda podivně umělých masek a místy bizarních triků, které nejednou zachází na hranici směšnosti. A v neposlední řadě je trestuhodná ona čím dál častěji viděná póza, kdy se rating musí využít nejen v krvi, ale za každou cenu i v nadávkách. Ve druhé polovině už to působí natolik dětinsky, že jsem se musel téměř ošklíbat, jakkoli jsem vždy pro drzé podrývání přepjaté atmosféry. Z výsledné slepé uličky je mi smutno, protože právě Hellboy mohl a měl být ukázkou toho, jak se dá vést cesta o něco menších adaptací slavných komiksů a místo toho zavírá dveře před spoustou potenciálních zázraků. (novoten) 3*
VELKÁ RECENZE
Reboot rudého superhrdiny s ohoblovaným parožím zběsile skáče z jedné dějové zápletky do druhé, během toho mlátí hlava nehlava, co mu přijde pod ruku, hlavně tak, aby tekly hektolitry krve, a do toho trousí rádoby vtipné hlášky. Tyto a potažmo všechny další aspekty nového Hellboye, spojuje jediné; mizernost jejich zpracování.
Hellboy měl původně navazovat na snímek Hellboy 2: Zlatá armáda režiséra Guillerma del Tora, ovšem po tvůrčích neshodách došlo jak přeobsazení režiséra (nově Neil Marshall), tak i hlavního herce – Rona Perlmana vystřídal David Harbour. Nový Hellboy se tak z plánovaného sequelu vyklubal v reboot tohoto superhrdiny. Ač by se porovnáváním dané látky v rukách dvou různých režisérů daly strávit hodiny, povzdechněme si jen nad tím, že po vizuální imaginaci a sofistikovanosti, tolik typické pro Guillerma del Tora, není ani památky. Hellboy je totiž natolik sofistikovaný asi jako stěží artikulovaný a nežádaný výkřik potácejícího se opilce.
Pokud by vyvstala potřeba nějakého, alespoň lehce distingovaného přirovnání k jiným uměleckým dílů, nabízí se například spolupráce básníků T. S. Eliota a Ezry Pounda na Eliotově básni Pustá země. Ezra Pound z Eliotovy básně odstranil obrovské kusy textu, čímž vzniklo extrémně fragmentované a zároveň geniální dílo. Hellboy se oproti tomu zdá být složen právě z takových odhozených a přebytečných částí textu, mezi nimiž nevede jediná pojící nit. Vzhledem k tomu, kolik krve ve filmu proteče, by se dalo říct, že je snímek seskládán z těch nejzbytečnějších odřezků, které zůstanou po zabijačce.
Možná právě taková zabijačková metafora by mohla vysvětlit, jak je možné, že jeden film v sobě kombinuje legendu o Artušovi, zápasy s obry, psychedelickou návštěvu Baby Jagy, oživlé čarodějnice či postavu superhrdiny Humra, která svou rukou vypaluje symbol humra na čelo nacistům. Po dějové stránce je Hellboy jedním obřím chaosem. Zároveň ovšem neskrývá dostatečnou dávku bizarnosti k tomu, aby v něm dřímal potenciál kultovní záležitosti. Cílem scénáře byl pravděpodobně útok na divácký intelekt, což se mu ve finále se značnou mírou frustrace daří.
Impotence slušného příběhu se přelévá i do vykreslení postav. Ženské postavy naštěstí jakžtakž zachraňují Mila Jovovich v roli čarodějnice Nimue a Sasha Lane coby nadané médium Alice, nicméně mužské charaktery jsou na tom o poznání hůře, především pak samotný Hellboy. Stěží odhadovat, jaký herecký výkon David Harbour předvádí pod svou rudou maskou, ovšem samotná postava Hellboye je natolik plochá, ničím neukotvená a povahově nevyrovnaná, že v podstatě není nikterak možné mu fandit. V jednom momentě dokáže Hellboy bojovat naráz s několika obry (v nejlépe nasnímané scéně celého filmu), a záhy se děsí, že vypadne z nepatrné výšky chaloupky Baby Jagy. Navrch všechny jeho hlášky vyznívají natolik prázdně a tupě, až je Hellboy místy nechtěně iritující.
Pokud snímek v něčem exceluje, pak je to jeho schopnost ve finálním aktu nechat diváka i přes veškerou akci a detaily roztrhaných těl naprosto chladným a až neuvěřitelně lhostejným vůči tomu, co se na plátně děje. Špatných filmů je přehršel a jistě by se daly rozdělit do několika skupin. Existují například filmy průměrné, hloupé a nenápadité, jako zároveň i ty, které jsou svým otřesným zpracováním předurčeny k budoucí kultovní přízni. Hellboy je ovšem film špatný skrz naskrz a nejhorší je právě v tom, že fádnost a nuda, s jakou je zrealizován, nenabízí sebemenší prostor k potenciální oblibě.
O FILMU
Uplynulo patnáct let od prvního snímku s Hellboyem v hlavní roli - na motivy vychvalované komiksové série Mikea Mignoly. Producenti Lawrence Gordon a Lloyd Levin usoudili, že nastal správný čas znovuoživit tuto filmovou franšízu. Za oněch uplynulých patnáct let se žánr hororové akční fantasy výrazně změnil. Současné velkorozpočtové tituly vycházející z komiksových předloh bývají nepřístupné pro náctileté, v méně patetických dějích vyprávějí o superhrdinech s vadami nebo o „antihrdinech.” „Vzhledem k úspěšnosti takových filmů jsme cítili, že můžeme Hellboye udělat, řekněme, trochu vážnějším: barvitějším, více nitra se dotýkajícím, více strhujícím a tematicky dospělejším. Konečně i knihy o Hellboyovi nesou doporučené označení ‚mládeži nepřístupný,’ a my chtěli udělat něco věrnějšího, bližšího Mikeově práci.”
Když přišlo na vymýšlení zápletky, filmaři byli z bohatosti námětů v rozpacích. Dvacetiletá série Hellboye se chlubí největším počtem vydání pod vedením jediného člověka ze všech současných komiksových řad. Producenti se nakonec přiklonili k řadě Hellboy, Svazek 9: Divoký hon z roku 2010. Za hlavní příběh pak zvolili děj čísel 37 až 44 této sbírky.
Divoký hon, ve vzrušující atmosféře plné hutné akční epiky, navíc odhaluje dramatický příběh o zrození Hellboye. Snímek ale také čerpá z dalších Mignolaho knih, včetně nezapomenutelné scény inspirované knihou Hellboy v Mexiku, spolu s dalším materiálem napsaným speciálně pro film.
Scénář je výsledkem úzké spolupráce Mignolaho a Andrewa Cosbyho. Mignola zůstal v procesu přítomen, pročetl všechny pracovní verze aby se ujistil, že scénárista zachovává věrný obraz Hellboyovy osobnosti.
„Je pro nás, a konečně i pro fanoušky, velice důležité držet se kořenů a počátků Hellboye,” říká producent Les Weldon. „Nikdo nechce Hellboye, kterého vymyslel někdo jiný - všichni chtějí Mikeův. Měli jsme pocit, že snad děláme na biografickém nebo historickém snímku. Klíčem je předloha. My měli Mikea a já si myslím, že se to skutečně, skutečně vyplatilo.”
Přispění Mignoly bylo zvláště důležité, protože i když mnoho scén obsahuje původní komiksové dialogy, představuje filmová verze postavy Hellboye spíš směsici z vícero knih série, než adaptaci osobnosti z jedné z nich. „Na Hellboyovi pracuji již 23 let,” říká autor. „To znamená spousty materiálu a já jsem tak trochu jediným člověkem, který tuší, jak jednotlivé kousky poskládat. Takže scénárista by mohl přijít a říci: ‚Tady je děj a tady nějaké věci, složme je dohromady.’ Mojí prací bylo říci: ‚Chápu tvoji vizi, ale myslím si, žes neposkládal všechno správně,’ nebo: ‚potřebujeme linku, která spojí tohle a tamto,’ nebo: ‚co kdybychom tam místo tohohle kousku dali tamten.’ Nakonec jde v podstatě o to sesbírat střípky mnoha mých příběhů a sestavit je do podoby, která zafunguje.”
Podle Levina také snímek zbavuje Mignolaovo dílo omezení doby, protože uvádí svět Hellboye do jednadvacátého století. „V Mikeových příbězích je cítit duch času,” říká. „I když se odehrávají ‚v přítomnosti’, máte pocit, že na vás dýchají minulost nebo éra, která již zná svůj konec. Také jsme s Mikem diskutovali o tom, jak dát filmu příchuť dnešních dnů a jak ho pojmout tak, abychom ho v přítomnosti ukotvili. Proto jsme k lesům a dalším hlavním lokacím, které mají základ v komiksové předloze, přidali kulisy města - současného Londýna.”
Producenti pro splnění jejich cíle - přenést Hellboye do současného světa v hororovějším, mládeži nepřístupném hávu - potřebovali ty správné lidi. Byli přesvědčeni, že potřebují režiséra schopného točit vážné scény, schopného pracovat na snímku plném velkolepých postav, na propletených dějových linkách a velkých akčních scénách. Neil Marshall na všechny učinil dojem jeho prací. Jeho obratným uchopením epizod trháku HBO „Hra o trůny” a „Westworldu” počínaje, až k jeho celovečernímu Pádu do tmy, který Levin nazývá „jedním z nejlepších hororů jednadvacátého století.”
„Chtěli jsme režiséra, který umí akci i horor a jemuž bude hlavní postava blízká - zejména suchým, „rádoby naivním” humorem, který tak často z Hellboy používá,” říká Levin. „Naším záměrem bylo spíš zasadit film do našeho světa bez volných konců, než udělat fantasy s velkým ‚F.’ Neilova práce tento záměr odráží.”
Mignola s volbou od začátku souhlasil. „Když zaznělo Neilovo jméno, ihned jsme si pomysleli, ‚Ach, dobře, máme chlapíka, co Hellboye udělá temnějším a lidštějším.’ Byl jsem opravdu nadšený.”
Marshall připouští, že při první nabídce režírovat Hellboye váhal. „Moje první odpověď byla, ‚Inu, to je hřiště někoho jiného a já jim opravdu nechci šlapat po trávníku.’ Ale po nějaké chvíli začalo být stále zřetelnější, že producenti franšízy chtějí vytvořit její novou verzi. Řekl jsem: ‚Skvělé, jde se na to.’”
Režisér říká, že cítil velkou zodpovědnost k fanouškům stejně jako k Mignolaovi i producentům. „Larry a Lloyd nesli světlo po docela dlouhou dobu. Takže otázkou bylo, jak můžeme dílo znovuzrodit, aniž bychom se příliš vzdálili od originálu? A v jakých ohledech se více spolehnout na zdroj? V temnější verzi jsem nahlédl velký potenciál. A Mikeovi a všem se tenhle koncept líbil, takže ‚Okay, pojďme do temnoty.’”
Pro Marshalla to znamenalo zalovit v koutech duší postav a jejich příběhů. „Hellboy se vydává na velkou emoční pouť, pouť za objevováním, a tehdy, doslova, vše potemní, zrudne, zhrubne násilím. Ale není to hitparáda věcí, které do žebříčku nepatří. Stále to byla záležitost, když jsme pochybovali, návratu ke zdroji.”
Když přišlo na obsazení ohromné hlavní postavy, bylo potřeba herce s hloubkou herectví, humorem a výraznou fyzickou stránkou. Filmaři se jednoznačně shodli na Davidu Harbourovi.
Marshall byl jeho fanouškem dlouho před tím, než Harbour ve „Stranger Things,” velice úspěšném seriálu platformy Netflix, ztvárnil hvězdnou roli policejního náčelníka Jima Hoppera. „Po dlouhá, dlouhá léta podával skvělé výkony,” říká režisér. „A nebolí, že je vzrůstem šest stop a tři palce veliký pořízek s úžasným hlasem a těma očima, co vás okamžitě uchvátí. Vyzařuje přirozenou sílu, moc. To skrz postavu cítíte. Takže když bylo zmíněno jeho jméno, nikdo nezapochyboval. Jako bychom si řekli: ‚Jasné. Dokonale pasuje.’”
Mignola vzpomíná, že s manželkou shlédli „Stranger Things” ještě před jakýmikoliv rozhodnutími o obsazení. „Hned jak se David Harbour poprvé objevil na obrazovce, Christine řekla: ‚tenhle chlap by měl být Hellboy.’ Nikomu jsem o tom neřekl. A po dvou týdnech pak zavolal Lloyd Levin a povídá mi: ‚Co si myslíš o Davidu Harbourovi jako Hellboyovi?’ Takže David je doslova jediným jménem, které v souvislosti s touto verzí zaznělo.”
Agenti herci volali na plac natáčení druhé řady „Stranger Things.” „Nebyla to hned absolutní zelená,” vzpomíná Harbour. „Neměli studio. Tým tvořili zatím jen Lloyd Levin, Larry Gordon, Neil Marshall a jejich scénář, ale vypadali dost nadšení z myšlenky, že - Hellboye - budu hrát já.”
„A já si řekl; to je velmi lichotivé… a děsivé, že si, kluci, myslíte, že bych mohl být takovým naštvaným démonem!” směje se Harbour. „Ale vypadalo to, že to sedí. Film je obecně mnohem temnější, strašidelnější než komiksová předloha.”
I když ho role od začátku zajímala, Harbour přiznává, že byl nervózní z myšlenky nového uchopení díla. „Nenávidím ten termín, protože jsem zhlédl milion týpků hrát Hamleta, a zamiloval jsem si pojetí role všech. Každý z nich přináší něco osobitého. Nechtěl jsem zkoušet soutěžit s ničím, co ve filmech přede mnou roli dali jiní herci. Muselo to být něco naprosto jiného. Muselo to být něco, v čem bych jako herec mohl vyniknout, něco zcela jiného, než co předvedl Ron Perlman. Takže fakt, že projektu chtěli vdechnout nový život s poměrně rozdílným přístupem, způsobil, že jsem řekl: ‚Dobře. To zní skvěle. Jdu do toho.’”
Postava Hellboye, tak, jak byla vykreslena ve scénáři, Harboura přitahovala jeho rozpolcenou duší s mnoha kazy. „Nezajímá mě superhrdina, který vždy hledá cestu, jak udělat správnou věc,” říká. „Mám rád charaktery, jejichž motivace ne vždy vycházejí ze dobrých základů, ale mohou vést k dobrým skutkům. Tenhle týpek stojící mezi dvěma světy se mi zamlouvá.”
Hellboyova poloha vyvrhele herce také baví. „Hellboy? Magor, rapl,” říká. „Dělá si legraci, zažívá ponížení od lidských bytostí, a já se s ním mohu ztotožnit, protože občas cítívám to samé. Myslím, že občas takové pocity vnímáme všichni. Není skutečné ‚normality’ v tomto světě. Jeden z velkých důvodů, proč Hellboye miluji. A proč ho milují fanoušci.”
Obsadit Harboura se ukázalo být klíčovým kreativním rozhodnutím, říká Levin, protože herec výtečně zachytil osobnost Hellboye, kterou si filmaři představovali - a pak ji povznesl o stupeň výš. „V procesu jsme se snažili dosáhnout charakteru přístupnějšího, uzemněnějšího, emocionálnějšího a citlivějšího, spolu s jeho obchodní značkou, jeho humorem pronášeným s kamennou tváří,” říká Levin. „Ale dokud se David do role neponořil, nevěděl jsem, co vlastně naše definice znamená. A protože on se s rolí i příběhem vnitřně ztotožnil, všechny rysy postavy rozkvetly daleko za za horizont našich představ.”
Harbourův Hellboy je impozantně vysoký poloviční démon s rudou kůží, ocasem a uříznutými rohy. Takže filmaři potřebovali najít stejně působivou herečku pro roli Hellboyovy soupeřky Nimue - Královny krve.
„Pro něco takového potřebujete skvělou herečku, jakou je Milla Jovovich,” říká Marshall. „Milla je totální osobnost. Slyšíte to v každém tónu jejích slov, v každém pohybu, který udělá, každém pohledu, který vám věnuje. Je úžasná, je zábava s ní pracovat a z její práce jsou cítit tuny energie.”
Herečka s ukrajinskými kořeny, kterou nejspíš nejvíce proslavila úspěšná série Resident Evil, říká, že ji postava okamžitě uchvátila svým vyzařováním, které budí respekt. „Ihned mě dostala svým myšlením. Je přesvědčená, že je pokroková. A záhy je zrazena a napadena. Její směřování považuje za oprávněné, ale je poražena. Takže jsem byla fascinována a zvědavá, jakou cestou se vydá její osud.”
Při přípravě na roli si Jovovich koupila několik sbírek ve vydání tvrdé vazby. „Ilustrace jsou fenomenální,” říká. „Jak krásně jsou vyvedené, kolik duše a srdce z příběhů cítíte. Pomyslela jsem si: ‚Wow, můžeme tu dokázat něco velkého.’”
Nimue pro Hellboye představuje něco víc, než nadpřirozeně mocnou čarodějnici. Zjistí, že jeho nepřítel má mnoho společného s jeho minulostí. „Pro Hellboye je extrémně těžkým protivníkem, protože v něm vyvolává otázky po tom, kým je, proč je tady a čím by se mohl stát,” poznamenává Levin. „V pochopení jeho totožnosti ji můžeme chápat jako protiváhu profesora Brooma sedícího Hellboyovi na druhém rameni.”
Nimue toho beze zbytku využije - i Hellboyových obav a nejistot - aby se ho pokusila strhnout na svou stranu, odhaluje Jovovich. „Řekne mu, ‚Jsi jedním z nás.’ Chce vědět, proč se Hellboy pokouší žít jako člověk, proč se snaží o přízeň lidí, kteří se ho obávají a nenávidí ho. Přesvědčuje ho: ‚V mém světě bys mohl být hrdinou.’ Chce jeho sílu uplatnit v jejím království, vytvořit jejich království.”
Harbour oceňuje profesionální přístup Jovovichové, její pevné uchopení světa fantazie. „Práci s Millou jsem si opravdu užil,” říká. „Chápe každý aspekt této umělecké formy a dokáže z nich vydolovat maximum. Dostává se za hranice herectví - vždy přemýšlí nad širšími souvislostmi. Je laskavá a líbezná. Nechávala mě v mém naléhavém, podivném mikrosvětě, ale zároveň zůstávala empatická. Parádní.”
Pro ztvárnění role Hellboyova adoptivního otce, učeného a poněkud popudlivého profesora Trevora „Brooma” Bruttenholma, se filmaři obrátili na známého britského herce Iana McShanea. Ten je ve Spojených státech nejspíš nejznámější díky jeho roli oceněné Zlatým glóbem - Ala Swearengena, majitele saloonu ve vzkvétajícím městečku seriálu produkce HBO jménem „Deadwood.” Za více než padesát let jeho herecké kariéry se objevil ve stovkách snímků a televizních epizod.
„Obsazení Iana McShanea nám ve filmu dovolilo, společně s přispěním Mikea Mignolaa, vykreslit postavu profesora Brooma do větší hloubky než je tomu v komiksu,” říká Levin. „Ian přidal svoji úžasnou osobnost: Energičnost a sílu, ostrost a vtip. A dobře ví, že tak mu to funguje. Mezi jím a Davidem byla cítit skvělá chemie, která kreativně pomohla i mně.”
McShane si užíval prokreslenosti a hloubky blízkého a složitého vztahu Hellboye s jeho otcem. „Vlastně jde trochu o polohu ‚My dva proti světu,’” přemýšlí herec. „Mezi nimi to trochu skřípe, trochu vrže. Hellboy nevyrostl na hraní monopolů se svým otcem - spíš ho otec učil jak bojovat s pětiokou příšerou a jak ji porazit pomocí vykrajovátka na melouny.”
Broom zkoušel Hellboye připravit na nevyhnutelný osud, kdy jednoho dne bude čelit soupeři osamocen, říká McShane. „Ochraňoval ho, ale v okamžiku, kdy ho vypouští do světa, Hellboy je již dospělou lidskou bytostí připravenou nést na bedrech tíhu jak světa lidského, tak i světa polopříšer.”
McShane byl na akční scény více než připraven. Učinil tak přítrž všem doporučením, aby jeho postava stála za autovou čarou a vtípky podporovala hlavní děj, „Nehraji si na stařečky.” A třebaže McShane vnesl do postavy svoji osobitost, herec ctí svého předchůdce Johna Hurta. Považuje se za jeho přítele a kolegu. Pojetím role jako „drobné pocty Johnovi” vyjadřuje respekt Johnově tvorbě.
McShane si užívá fantazijních prvků snímku, světa, kde vedle sebe žijí lidé a démoni. „Hrát vedle šest stop sedm palců vysokého rudého chlápka s rohy je vlastně docela legrace. David, dobrý to herec, měří s rohy čirou náhodou také šest stop a sedm palců. Víte, perfektně si to sedlo a dává to dokonalý smysl.
Filmaři do filmu přidali majora Bena Daimia, velitele týmu B.P.R.D. Levin přiznává, že se tím trochu odchýlili od komiksu. „V Mignolavesmíru se Daimio a Hellboy na jedné stránce zatím nikdy nesetkali, ale do vyprávění nám Ben přirozeně zapadl. Je to skvělá postava a tak trochu Hellboyovo zrcadlo.”
Málomluvný a uzavřený Daimio, bývalý voják, nyní agent, v mnoha ohledech představuje naprostý Hellboyův opak. „Na tom Daimiovi je něco zvláštního, tajemného,” říká Levin. „O Hellboyově minulosti také mnoho nevíme, ale na první pohled je zřejmé, s kým máme tu čest. Tito dva se doplňují, a to snímku dodává na plastičnosti.”
V roli Bena Daimia vystupuje Dae Kim. Jeho tvář jsme osm let vídali v hitu stanice CBS, kriminálním seriálu „Hawaii Five-O,” a sedm let v seriálu „Ztraceni” z té samé dílny.
Kim si po přečtení scénáře promluvil s Marshallem přes Skype. „Hovořili jsme o postavě, jakou měl Neil představu a jak ji chtěl natočit. Tyhle věci jsou, podtrženo, sečteno, tím nejdůležitějším. Myslím, že Neil znal moji opráci, a já znal jeho. Takže to vlastně bylo o tom, jestli budou naše vnímání v souladu. A byla.”
Kim byl do snímku obsazen jen několik dnů před začátkem natáčení. Do Bulharska, kde se měla točit jeho první scéna, dorazil po třicetihodinové cestě krátce před klapkou. „Bylo to opravdu rychlé,” říká. „Výzva, která vás ale nakopne. David a já jsme oba divadelní herci z New Yorku, oplývá velkorysostí a zvědavostí. S těmito rysy souzním. Cítil jsem se přirozeně, což se v situacích, jako je tato, často nestává.”
Herec popisuje dynamiku mezi Daimiem a Hellboyem jako „lepkavou.” „Sice kopou za jeden tým, ale ne vždy vidí věci stejným pohledem,” vysvětluje. „Takže chvilku trvá, než si vybudují fungující vztah.”
I když jsou Kim a postava, kterou ztvárňuje, docela rozdílní, herec se k Daimiovým kvalitám vyjadřuje obdivně. „Mám rád, jak je mužem akce. Díky jeho vojenskému pozadí příliš nepřemýšlí o překážkách; přemýšlí o cíli. Je poznamenán bojem s jaguárem a tato událost dokonale změnila směr jeho života. Spousta nejen smyšlených osobností přemítá, hloubá, a já to o sobě v reálném životě také slyšel. Ale Daimio odsune těžkosti a otázky stranou a soustředí se na poslání. To není špatný způsob existence.”
K jeho překvapení filmaři Kima poprosili, zda by sáhl do šuplíku s nápisem „škola dramatu” a vytáhl z něj svůj nejlepší britský přízvuk. „Většina děje je zasazena do Londýna a Broom je Brit. Takže přízvuk do takového světa, který chtěli filmaři vytvořit, přirozeně patří,” vysvětluje. „Tehdy ve škole jsem byl z hodin přejatého přízvuku nadšený, ale tehdy jsem si kladl řečnickou otázku: ‚po mně, asijsko-americkém herci, někdo někdy bude žádat britský přízvuk?’ A najednou kde se vzal, tu se vzal: Hellboy.”
Kim, se narodil v Korei a vyrůstal ve Spojených státech. Je poctěn příležitostí hrát na velkém plátně jednoho z prvních komiksových hrdinů s asijskými kořeny. „Vnímám tuto událost jako podstatnou, protože jsem při dospívání nemohl v herectví pozorovat mnoho asijsko-amerických příkladů. V televizi, ani ve filmech. Mnoho z komiksových hrdinů bylo vytvořeno v padesátých letech. A tehdy nebyla diverzita tak důležitá. Takže otázka zní: kdy začneme v roli hrdiny komiksu vídat víc barevných herců?”
Postavy a obsazení
• David Harbour - Hellboy
• Milla Jovovich - Nimue / Královna krve
• Ian McShane - Trevor
• Sasha Lane - Alice Monaghan
• Daniel Dae Kim - Ben Daimio
• Brian Gleeson - Merlin
• Sophie Okonedo - Lady Hatton
• Penelope Mitchell - Ganeida
• Alistair Petrie - Lord Adam Glaren
Ocenění
Golden Raspberry Awards (Razzies)
2019 - Neil Marshall (Nejhorší režisér) (nominace)
2019 - David Harbour (Nejhorší herec) (nominace)
2019 - Nejhorší Prequel, Remake, Rip-off nebo Sequel (nominace)
2019 - Andrew Cosby (Nejhorší scénář) (nominace)
2019 - Nejhorší přístup k lidskému životu a veřejnému majetku (nominace)
DABING
1.DABING (Kino)
V českém znění: Petr Štěpán - David Harbour (Hellboy), Kateřina Lojdová - Milla Jovovich (Nimue), Marika Šoposká - Sasha Lane (Alice Monanghanová), Pavel Rímský - Ian McShane (profesor Bruttenholm), Zdeněk Podhůrský - Daniel Dae Kim (Ben Daimio), Ondřej Kavan - Stephen Graham (Gruagach), Filip Jančík - Alistair Petrie (lord Adam Glaren), Vanda Károlyi - Emma Tate (Baba Jaga), Jiří Schwarz - Thomas Haden Church (Lobster Johnson), Tomáš Borůvka - Dawn Sherrer (agent Strode), Bořek Slezáček - Mario de la Rosa (Esteban Ruiz / Camazotz), Václav Rašilov - Rick Warden (Dr. Edwin Carp), Lucie Svobodová - Meglena Karalambova (Ježibaba), Hana Ševčíková - Sophie Okonedo (lady Hattonová), Ivan Jiřík - Nitin Ganatra (August Swain), Petr Gelnar - Brian Gleeson (Merlin), Andrea Daňková - Penelope Mitchell (Ganeida), Zdeněk Maryška, Eva Miláčková, Dagmar Čárová, Vendula Příhodová, Ivan Jiřík, Zbyšek Horák, Michal Holán, Miroslav Saic, Pavel Tesař
Překlad: Martin Petřík
Dialogy: Marek Píša
Produkce: Markéta Watzková
Zvuk: Pavel Balcar
Režie: Vojtěch Hájek
Vyrobilo S Pro Alfa CZ a.s. v roce 2019
2.DABING JOJ (Hellboy: Královna krve)
V českém znění: Petr Štěpán - David Harbour (Hellboy), Eva Novotná - Milla Jovovich (Nimue), Kateřina Mendlová Horáčková - Sasha Lane (Alice Monanghanová), Milan Horský - Ian McShane (profesor Bruttenholm), Aleš Slanina - Daniel Dae Kim (Ben Daimio), Zdeněk Junák - Stephen Graham (Gruagach), Martin Sláma - Alistair Petrie (lord Adam Glaren), Aranka Lapešová - Emma Tate (Baba Jaga), Vladimír Hauser - Mario de la Rosa (Esteban Ruiz / Camazotz), Jana Musilová, Tomáš Sagher, Jana Štvrtecká, Evelína Kaločová a další
Překlad: Kristýna Novotná
Dialogy: Petr Dočkal
Vedoucí dramaturg: Lucie Mitková
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Peter Čížek, Karolína Zbořilová
Šéfproducent: Branislav Mitka
Režie: Aleš Zbořil
Pro JOJ Group vyrobila Brněnská soukromá televize - 2019
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 11.4.2019 Vertical Ent.
Premiéra USA: 12.4.2019 Lionsgate US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé na DVD: 28.8.2019 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 28.8.2019 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 6 173 670
Tržby celkem - $ 21 903 748
Návštěvnost v ČR 39 638
Náklady (Rozpočet) - $ 50 000 000
BONUS (Blu-ray)
• Upoutávka
ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 2.39:1
Český DTS-HD Master Audio 5.1, Anglický DTS-HD Master Audio 5.1
české, slovenské
FILMY V SÉRII
Hellboy gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-01/
Akční / Dobrodružný, USA 2004
Režie: Guillermo del Toro, Hrají: Ron Perlman, Selma Blair
Hellboy 2: Zlatá armáda gastonrolinc.webnode.cz/news/a0-02/
Akční / Dobrodružný, USA / Německo, 2008
Režie: Guillermo del Toro, Hrají: Ron Perlman, Selma Blair
Hellboy gastonrolinc.webnode.cz/news/hellboy-hellboy-2019-121-usa-akcni-fantasy-dobrodruzny-sci-fi-55/
Akční / Fantasy, USA 2019
Režie: Neil Marshall, Hrají: David Harbour, Milla Jovovich
Tvůrci a herci
Neil Marshall (Režie), Lawrence Gordon (Produkce), Carl Hampe (Produkce), Yariv Lerner (Produkce), Lloyd Levin (Produkce), Matthew O'Toole (Produkce), Mike Richardson (Produkce), Les Weldon (Produkce), Philip Westgren (Produkce), Benjamin Wallfisch (Hudba), Lorenzo Senatore (Kamera), Mark Sanger (Střih), Martin Bernfeld (Střih), Daniel Hubbard (Casting), Paul Kirby (Scénografie), Stephanie Collie (Kostýmy), Rob Prynne (Zvuk), Andrew Stirk (Zvuk), Jill Sweeney (Masky), Andrew Cosby (Scénář), Mike Mignola (komiks) (předloha), David Harbour (Herec), Milla Jovovich (Herec), Ian McShane (Herec), Sasha Lane (Herec), Daniel Dae Kim (Herec), Thomas Haden Church (Herec), Penelope Mitchell (Herec), Sophie Okonedo (Herec), Brian Gleeson (Herec), Alistair Petrie (Herec), Kristina Klebe (Herec), Mario de la Rosa (Herec), Vanessa Eichholz (Herec), Atanas Srebrev (Herec), Douglas Tait (Herec), Stephen Graham (Herec), Laila Morse (Herec), Carl Hampe (Herec), Ashley Edner (Herec), Mark Stanley (Herec), Joel Harlow (Herec)
2019/121/USA/Akční, Fantasy, Dobrodružný, Sci-Fi
- Jeremy Renner odmítl hlavní roli a nelituje toho.
- Keď sa Hellboy (David Harbour) vracia z Mexika na základňu, hrá skladba od rockovej kapely Black Rebel Motorcycle Club s názvom „Beat the Devil's Tattoo.“
- V závěrečných titulcích je k vidění mezititulková a potitulková filmová scéna.
- Nechybělo málo, aby byl Hellboy součástí DCEU. Mike Mignola se svým původním námětem šel nejprve do DC. Tehdejším šéfům se však nelíbila jeho upjatost na Peklo, a tak tento populární hrdina nakonec skončil u Dark Horse Comics.
- První film od Neila Marshalla, ke kterému si on sám nenapsal scénář.
- Do role Bena Daimia (Daniel Dae Kim) byl původně obsazen Ed Skrein. Po zjištění, že v komiksech je postava asijsko-amerického původu, a po kritice fanoušků na sociálních sítích, z role sám od sebe odstoupil.
- Autor komiksů Mike Mignola se na tomto filmu posílel daleko více než na těch dřívějších od Guillerma del Tora. Podle jeho slov bylo v plánu snížit veškeré superhrdinství na minimum a ponechat film temněji orientovaný, a tím pádem věrnější předloze.
- Celosvětová premiéra proběhla 9. dubna 2019 v New Yorku.
- Natáčelo se od 12. září do 23. prosince 2017 v Anglii a Bulharsku.
- Na rozdíl od Hellboy (2004), kde Hellboye Ú.P.V.O. tají, v tomto filmu o něm ví celý svět. Také je o něco starší a zkušenější.
- Mike Mignola se v komiksové předloze často inspiruje v slovanském folklóru a tak není překvapivé, že v Hellboy universe figurují i Baba Jaga či věčný padouch Kostěj Nesmrtelný.
- Mike Mignola ocenil věrnost filmu k předloze a prozradil i jména komiksů, ze kterých scénář vzešel. Příběhová linka nejvíce vychází z epické trilogie „Wild Hunt“, „Darkness Calls“ a „The Storm and the Fury“. Dále si Mignola všiml inspirace v „Hellboy in Mexico“ z roku 2010, jehož součástí je mayský bůh Camazotz, kterého můžeme vidět ve filmu.
- Hellboy je alter ego Anung un Rama, Zvěstovatele zkázy. Tento polodémon je vyvoláný z pekla nacistickými okultisty v závěru druhé světové války, aby započal Apokalypsu. Hellboy má od přírody nadlidskou sílu a vytrvalost, znalost a cit pro nadpřirozeno a nadměrnou pravou ruku, nazývanou Pravá ruka zkázy.
- Hellboy, jehož autorem je Mike Mignola, se poprvé objevil v březnu 1993 v „Dime Press #4“ (Dime Press je italské nezávislé komiksové vydavatelství). Později dostal vlastní minisérii „Seed Destruction“ z roku 1994, a to už v barvách Legend/Dark Horse Comics.
- Hellboy patří mezi nejoblíbenější postavy Dark Horse Comics, 3. nejznámější komiksové vydavatelství po DC a Marvel. Avšak mají pod svojí střechou velice zvučná jména komiksů jako je „Maska“, „Sin City“, „Usagi Yojimbo“, „Buffy The Vampire Slayer“ anebo sérii „300“. Osud Hellboye rozhodne, jestli si ve spolupráci s Legendary AF také založí vlastní multiversum, tedy DHCU.
- Na jednom z plakátů můžeme vidět Hellboye s mečem, který dostal od Vasilisy, která se prvně objevila v komiksu „Hellboy: Darkness Calls“.
- Hlavní záporačku Nimue si zahála Milla Jovovich. Nimue alias Vivienne či Královna krve, je mocná čarodějnice, která využívá i démonické schopnosti. Žila za vlády krále Artuše a byla milou Merlina, kterého zradila a uvěznila ho v hrobce. 1 500 let po její smrti ji oživili čarodějnice jako svojí královnu, aby vedla Divoký hon.
Odkazy
Hrají:
David Harbour, Milla Jovovich, Ian McShane, Sasha Lane, Daniel Dae Kim, Thomas Haden Church, Penelope Mitchell, Sophie Okonedo, Brian Gleeson, Alistair Petrie, Kristina Klebe, Mario de la Rosa, Vanessa Eichholz, Atanas Srebrev, Douglas Tait, Stephen Graham, Laila Morse, Carl Hampe, Ashley Edner, Mark Stanley, Joel Harlow, Manal El-Feitury, Gary Martin