Hancock / Hancock (2008/92/USA/Akční, Fantasy, Krimi, Komedie) 66%

13.03.2018 09:12
JEDNOU VĚTOU
„Existují hrdinové... Existují superhrdinové... A pak je tu Hancock.“

OBSAH
Existují hrdinové … existují super hrdinové… a pak je tu Hancock (Will Smith). S velkými schopnostmi přichází i velká zodpovědnost – to vědí všichni – všichni až na Hancocka. Je popudlivý, konfliktní, sarkastický a nepochopený a jeho dobře míněné hrdinské skutky by měly splnit účel a zachránit nespočet životů, ale vždycky to vypadá, že místo toho zanechává za sebou spoušť. Veřejnost má toho všeho konečně dost – dobří obyvatelé Los Angeles jsou vděčni za svého místního hrdinu, ale rádi by věděli, co kdy komu udělali, že si tohohle chlapíka zasloužili. Hancock není typem člověka, kterého zajímá, co si o něm ostatní lidé myslí – do dne, kdy zachrání život Raye Embreyho (Jason Bateman), který pracuje jako PR executive (osoba zodpovědná za styk s veřejností) a kdy začíná cynický super hrdina zjišťovat, že nakonec má přece jen svou zranitelnou stránku. To, aby to pochopil, bude pro Hancocka největší výzvou, jaké dosud čelil – a úkolem, který se může zdát nemožným, protože Rayova žena Mary (Charlize Theron) ho pokládá za ztracený případ.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Docela jsem od toho čekal dost, abych pravdu přiznal, i když to asi zas takový zázrak být ani neměl. Jenže je v tom Will Smith a ten už je předzvěst dobrého filmu sám o sobě. Hancock možná nebyl až tak ulítlej superhrdina, jak by se dalo čekat. Znám plno ulítlejších bláznů z anglických sitkomů, a to přitom hrajou (relativně) obyčejné postavy. Zase toho v sobě má Hancock něco z Ameriky a i tak je originální, néé že néé, už tu stojí fakt, že je to věčně natřískaný superhrdina, který když chce někoho zachránit zničí půlku města. Dalo se na to koukat, bylo to příjemné, natřískané akcí od začátku do konce. Možná si mohli tvůrci trošku odpustit romantickou linku, ale zase se na ní stavěl celý příběh, takže to radši nebudu komentovat. Musím se přiznat, že během cca 85ti minut jsem se solidně bavil. Film, který na momentální letní počasí pobaví, potěší možná svým příběhem a jeho námětem, ale samotným zpracováním je čistý průměr. I když jsem se bavil...možná to chtělo něco víc. Z námětu se dalo vytřískat něco víc...teď už je to ale jedno. Čtyři hvězdy si myslim jsou dostatečný počet k tomu, abych věděl, že se mi to líbilo, ale mohl to být nářez. (Malarkey) 4*

Peter Berg je letos už druhý režisér, kterému Will Smith v projektu moc nepomohl. Smith má evidentně magnet na blbé scénáristy a horlivé producenty s nůžkami v ruce, jelikož Francis Lawrence by jistě mohl vyprávět. Žánrové skoky by Hancockovi záviděl i Jumper, ale Berga na rozdíl od Douga Limana utopila serióznost látky, která na poslední chvíli změnila tvář na letní blockbuster. Tady ani Michael Mann nepomohl, byť akci zvládá Berg skvěle (pozdní přání, aby nám on naservíroval třetí X-Men) a Jason Bateman ještě stupňuje svůj komediální talent. Ten twist v půlce se dal trochu čekat a to vyústění s efektem rozlitého sirupu bohužel taky. Je to tak na 50%, plusové body za svižnost a za fakt (spoiler!), že Charlize je absolutně nej sexy superhrdinka posledních let, ale to se vlastně po Aeon Flux dalo taky čekat. Dalo se toho čekat vlastně docela hodně… (Isherwood) 3*

Superhero Hancock "sprosťák a ožrala" se mi líbil, z tohohle potenciálu se dalo vytřískat mnohem více, než ten film nabídl. Bohužel "idylka" netrvala dlouho a díky masáži prošel razatní proměnou Hancock nejen jako film ale hlavně jako postava. A potenciál vzal čert. Do úplného průs...švihu to nakonec nedospělo, ale slibná šance na zábavu se proměnila v něco, co tady pěkně definuje Brouk - "tento snímek je určen pro zaplnění volného času". A jen doplním, že tím myslím zaplnění NAPROSTO volného času, který byste strávili jinak dloubáním v nose, kousáním nehtů, nebo... spánkem (což jsem možná měl udělat já). Ještě že tam byla ta Charlize! (Radyo) 3*

VELKÁ RECENZE
Tak to nakonec vyšlo na mě. Věrný člen bergovské kliky, doživotní fanoušek Willa Smithe (mám předplatné), comicsově pozitivní. Co by se mi tak mohlo stát? Maximálně že potkám Pejska a Kočičku... Musím říct, že se mi před nahozením promítačky na novinářské projekci honila hlavou spousta myšlenek. Nabušené trailery, vyhypeovaný Berg, rozporuplné ohlasy z amerických testovaček a vzrůstající obava z toho, že vlastně nikdo neví, o čem ten film je. Včetně samotných tvůrců.
Scénář (ještě pod jménem Tonight, He Comes) se povaloval v šuplících nejvýznamnějších producentů dobře deset let. Warneři se ho zbavili jako odjištěného granátu a Sony ho strčila do ruky Michaelu Mannovi, dost možná s tím, že jestli film propadne, mohou to svést na něj. Záruka kvality, která vyrábí za velké peníze filmy s malými tržbami. Tentokrát se to mělo změnit, protože na pomoc přispěchal Will Smith, pan zlatoruký. Ingredience byly pohromadě, Mannův chráněnec Peter Berg (pracovali spolu už na Království) nažhavený do práce na prvním "nefalšovaném blockbusteru" a od bezmála pornonázvu "Přichází pod rouškou noci..." se postupně přešlo k bezbarvému "Hancock". Pro Američany jméno s nesmazatelnou historickou hodnotou, pro průměrného Čecha velká nuda. Upoutávky nicméně rozptýlily obavy. Začali jsme se těšit... A teď za to budeme pykat.
Proč tak obšírně? Protože Hancock se nakazil chorobou, která letos kosí jeden popcorn a druhým. Scénář měl tisíc verzí, na poslední chvíli se stříhalo, přetáčelo a přepisovalo a samotnou zápletku před námi tvůrci úzkostlivě tajili. Podobnost s Indiana Jonesem není tak úplně náhodná. Zatímco u něj platilo, že některé filmy je lepší nenatáčet, tady by se hodilo říct, že některé překážky je lepší nepřeskakovat. To že přeskočíte plot ještě neznamená úspěch. Ale to jsme zase u toho psa.
A jako obvykle to začíná hrozně pěkně, skoro bych si vsadil, že právě úvod se na poslední chvíli přetáčel, protože je na něm znát "nadšení z druhého pokusu" (stačí si vzpomenout na úvodní scénu Nezvratného osudu 3, která patří k jediným snesitelným pasážím celého snímku) nebo alespoň vědomí toho, že scénář stojí za starou belu a proto bychom si to měli užít. Neoholený, nekompromisní a rozhodně nestřízlivý Smith tu honí partu Asiatů v SUV a i když je nakonec pánem situace, způsobí městu škodu za devět milionů dolarů. Jeho kousky zásobují YouTube, ale starosta má podobných výpomocí plné zuby. Při každém jeho přistání se zvlní asfalt, místo aby uhnul vlaku ho radši sešrotuje (proč? protože může) a sprostě nadává hlavně ve chvíli, kdy není po ruce flaška a on marně pátrá po další ethanolové posile. Není z Kryptonu, nemá vychování, ale taky to není žádná troska. Will Smith už z principu nemůže vypadat jako loser a utápět se v sebelítosti. V překotné první půlhodince na to ostatně není čas. Hláška střídá hlášku, spousta děr je zaplácnuta rychleschnoucím konverzačním tmelem a v ohňostroji nadprůměrných gagů a průměrných triků se vždycky najde něco, čemu se zasmějete. Hlavně pokud vám vadí jakási neviditelná sešněrovanost comicsových konceptů (získám schopnosti, naučím se je ovládát, zachráním svět, sbalím dívku svých snů).
Hancock se téhle přítěži vyhýbá velkým obloukem. Dokud Smith odhazuje zločince a spratky do vesmíru, jeho nový PR agent Jason Bateman nezávazně vtipkuje a Charlize Theron mlčky pózuje někde bokem (a že jí to sluší), je to zářez do kategorie vlhkých snů napříč demografickým spektrem. Nezávaznost a hravost spojuje masy, víc nepotřebujeme! Tenhle pokřik bohužel přichází pozdě a měl zaznít už na prvních testovacích projekcích. Hancock se totiž začne lámat a naznačený trojúhelník postav nabere s dalším vývojem zápletky na dramatických rozměrech. Náhle je distanc od comicsových pravidel křečovitý a vtipkování a adrenalin střídá zbytečné a polopatické vysvětlování. A zároveň také jakási omluva za to, že nám tvůrci nenadělí záporáka v pravém slova smyslu. Pozdě bycha honiti, Bergu. Jak už napsal Franta Fuka ve své recenzi, je celkem zábavné sledovat, jak se vynikající herci a nadprůměrný režisér snaží zachránit prachmizerný scénář. Jenže stejně jako v případě Indyho celou dobu čekáte, že se to ještě nějak zvrhne. Když už vás po čtyřiceti minutách zavrtali do křesla absurdní pointou, musejí mít ještě nějakou v druhém rukávu. No ne?
No jo... jenže další motání zbytečně kostrbaté mytologie (scénář musí být hodně barevný, jak do něj zasahoval tucet různých propisek) filmu podráží nohy. Jednoduše už nevíte, která ze Hancockových tváří je ta pravá. Ožralý bohém? Napravený slušnák? Postava z řecké tragédie, která patří spíš na divadelní prkna? (ne, nebojte, Hulk od Anga Leeho se nekoná) Výsledek připomíná pizzu quadro formaggi, přesně čtyřikrát totiž film zavrtá nos do jiných žánrů a své diváky trochu "zradí". Berg se ovšem příliš soustředí, aby další kličku zvládnul, takže přestane s publikem komunikovat na základní bázi odlehčené letní zábavy. A to tváří v tvář slibnému začátku jednoduše zamrzí. V Království se dokázal z nastupujícího stereotypu vysekat úchvatnou přestřelkou, tady mu ve finálním aktu nepomáhá ani na jedničku zvládnutý patos a herecky flexibilní Will Smith, který znovu dokazuje, že je mu každá role malá a chce víc. I významnější citová hnutí působí uvěřitelně a "shrekovská" etuda z Já, legenda je rázem zapomenuta.
Cestou domů jsem měl asi začít nějak synchronně škytat, protože Franta Fuka - na projekci měl ten správný nadhled... seděl nad ostatními a snímek simultánně odpřekládal, musím říct, že místy mnohem peprněji, než by to zvládnulo kterékoliv dabingové studio - opět v recenzi ťuká na stejný hřebíček. Hancock vyčuhuje... nejen pojetím, ale i očividnou snahou o uhašení horkého bramboru, který ležel na bedrech Hollywoodu tak dlouho. Deset let je dlouhá doba, sahající před mutanty z Xavierovy školy, netopýří reinkarnace, pavoučí vzestupy a pády nebo experimenty s příměsí železa. Klobouk dolů před Bergem, že tuhle rukavici zvednul. Klobouk dolů před Smithem, že se jí pokusil uhrát. Jenže dobré úmysly dláždí cestu do pekla a když se ve filmu objeví scéna, ve které je ikonický duel jen tak pro zábavu "vyšperkován" amatérsky renderovanými tornády (asi utekly Emmerichovi z ledničky), vzpomenete si na třetího Spider-Mana. Méně je někdy více, Petere. To že ti seberu svatozář ještě není žádný průšvih. Jen by sis měl příště ve scénáři podtrhnout, co je k smíchu a co je směšné. Aby se ti to pak nespletlo dohromady.
p.s. Will Smith byl, je a pořád bude bůh. Dokud se neprovalí, že chodí s Tomem Cruisem a Davidem Beckhamem na lekce šermu. Oops.

PODROBNÝ POPIS
John Hancock (Will Smith) není normálním superhrdinou, na které jsme zvyklí např. z filmů od společnosti Marvel, nýbrž na počátku příběhu představuje postavu opilce a člověka bez chuti do života. I přes tyto vlastnosti se snaží pomáhat lidem, avšak nedaří se mu to úplně podle představ, jelikož vždy napáchá více škody než užitku. Vše se ale změní, když jednoho dne zachrání Raye Embreyho (Jason Bateman), který pracuje jako PR executive (osoba zodpovědná za styk s veřejností) a propaguje svou myšlenku zastoupenou logem ve tvaru srdce, které by mělo znamenat vzájemnou pomoc mezi lidmi. Mezitím co všichni Hancocka vidí jen jako ničitele všeho co mu přijde do cesty, tak Ray v něm spatřuje hrdinu, kterým doopravdy je. Proto Hancocka přesvědčuje, aby k němu, jeho manželce Mary (Charlize Theron) a synu Aaronovi (Jae Head) přišel na večeři. Mary se k němu již od začátku chová odtažitě a má pro to důvod, jelikož se později ukazuje, že i ona má nadpřirozené schopnosti totožné s těmi Hancocka a dále se dozvíme, že Hancock i Mary jsou na Zemi již od samého počátku a nebyli vždy sami. Ostatní jedinci jejich druhu totiž utvořili páry a stali se lidmi, což Mary nechce, protože miluje Raye a navíc ví, že Hancock je předurčen k tomu být hrdinou. Proto naposledy, když byli s Hancockem pár a něho poranili zloději při přepadení tak, že si nic nepamatoval, nehlásila se k němu a myslela si, že bude lepší, když si nebude nic pamatovat a bude tak moci naplnit své poslání. Bohužel, jak tomu osud chtěl, on se po 80 letech znovu objevil a navíc přímo v jejím domě. Postupem příběhu se Hancock napraví a lidé si ho velmi oblíbí jako ochránce jejich města Los Angeles. Ovšem příběh se opět zamotává, když Hancock zjistí, co mu Mary tají a následně se to dozví i Ray. Kvůli tomuto zjištění Hancock málem padá do starých kolejí, jenže obchod, kam si jde koupit whisky, je právě vykrádán. John tedy neváhá a zakročuje, ovšem kulky se od něj již neodráží jako dříve, kvůli blízkému kontaktu s Mary, a tudíž je postřelen. Poté, co je odvezen do nemocnice ho Mary s Rayem navštíví a vše mu ještě jednou vysvětlí. Ale oni nejsou jediní, kdo za ním přišel do nemocnice. Situace přišli využít i kriminálníci, které dostal Hancock za mříže. Vážně postřelí Mary, která už také není nezranitelná a další na řadě má být John. Ten z posledních sil brání Raye s Aaronem, ale před posledním ze zločinců padne na zem, a když už to vypadá, že je to jeho konec, Ray na poslední chvíli zasáhne a Hancocka zachrání. Nakonec Mary přežije a má svůj vysněný rodinný život s Rayem a Aaronem. No a Hancock? Ten je tím, kým měl vždy být... hrdinou.

O FILMU
„Hancock není řadový superhrdina,“ prohlašuje Will Smith, hvězda nové akční komedie Columbia Pictures, Hancock. Smith říká, že ho na filmu zaujala možnost zahrát si v něčem novém a originálním - Hancock je film, který posouvá žánr filmů o superhrdinech dál v tom, že klade důraz na lidské emoce. „Lidi mají zažito, že letní filmy jsou 'akční' a podzimní 'charakterové',“ míní. „No, a co kdybyste vzali napínavý a dramatický příběh a zasadili ho do světa klasického letního trháku? Proč byste to nemohli spojit a vzít si z obou možností jen to nejlepší?“
Smith se svými kolegy - producenty Akivou Goldsmanem, Michaelem Mannem a Jamesem Lassiterem a režisérem Peterem Bergem - toho docílili tím, že svého hrdinu divákovi představují netradičním způsobem. Film se nezaměřuje na to, jak Hancock ke svým schopnostem přišel nebo jak se rozhodoval, jak jich využije. Místo toho poznáváme Hancocka jako muže, který svou práci už dělá docela dlouho, nesnáší ji a chce mít od ní pokoj. Jeho superschopnosti, které rozhodně nevnímá jako dar z nebes, způsobily, že se naučil lidi, kteří by ho měli mít spíš rádi, upřímně nesnášet.
„Tohle dokáže zahrát jen jediný člověk,“ míní Goldman. „Nedokážu si Hancocka bez Willa Smithe vůbec představit.“
„Will byl nadšený z toho, že si zahraje superhrdinu,“ popisuje producent James Lassiter. „Když jsme viděli scénář, říkali jsme si, že je to skvělý nápad - hrubiánský superhrdina, jakého jste dosud neviděli. Hancock je výjimečná postava, která vybočuje z řady.“

Jakmile souhlasil Will Smith, nebylo těžké přesvědčit ke spolupráci Petera Berga, který je uznávaným režisérem za svou práci na Světlech páteční noci a Království. „Will je jedním z mála filmových herců, kteří jsou skutečně všestranní,“ vysvětluje Berg. „Má talent, nebojí se a je zcela upřímný. Když se ty tři věci sejdou, může takový herec zahrát prakticky cokoliv, a Will je rozhodně odhodlaný cokoliv zkusit.“
Smith se domnívá, že je film postaven na silných emocích. „Hancock je jako středoškolský fotbalový záložník, který má úžasný talent, ale má problémy s přístupem,“ pokračuje.
„Neuvědomuje si, že důvodem toho, že jeho tým nevyhrává, je to, že tu hru nemá rád a nechápe ji - nechápe krásu týmové spolupráce. Základní myšlenkou je tu skutečnost, že je člověk součástí skupiny, že komunikuje s ostatními. Hancock je úplně sám, než potká Raye Embreye, který ho přivede zpátky mezi lidi.“
Role Raye, specialisty na styk s veřejností, se ujal Jason Bateman. „Když mu Hancock zachrání život, chce se mu Ray odvděčit tím, že ho naučí, jak se vhodněji chovat a vylepšit si reputaci. Ale Rayovi nejde jen o to, aby si Hancock zlepšil image - skutečně mu záleží na tom, aby se z něj stal lepší superhrdina.“
„Měl jsem spoustu hereckého prostoru, protože Ray je veliký důvěřivec,“ dodává Bateman. „Nosí růžové brýle, je naivní a myslí si, že dokázal prohlédnout Hancockovu nepřístupnou a drsnou masku, pak se ale jejich vztah trochu více zkomplikuje. Kvůli tomu všemu se Ray moc dobře hrál.“ „Charlize Theron Willa a Jasona Batemana perfektně doplňuje,“ říká Goldsman. „Potřebovali jsme tři postavy, z nichž každé by mohli diváci fandit. Bylo potřeba najít dokonalou rovnováhu.“ Co se Theron týče, přilákala ji tato role z mnoha různých důvodů. V první řadě to samozřejmě byla možnost zahrát si znovu se Smithem, se kterým pracovala na Legendě o slavném návratu. „Will je pro tu roli jako stvořený,“ prohlašuje.
Theron zaujal také scénář, ve kterém vystupovaly mnoharozměrné a poutavé postavy. Zatímco její manžel Ray vnímá Hancocka jako superhrdinu, kterým by jednoho dne mohl být, Mary ho vidí očima obyčejného obyvatele Los Angeles. „Má už Hancockova chování po krk, protože se navenek chová velice nezodpovědně a destruktivně,“ vysvětluje. „Je odhodlána zabránit tomu, aby narušil idylický život, který s Rayem a jejich synem žijí. Ale když začne Hancock vykazovat známky toho, že na konci tunelu možná je světlo a že se možná dokáže změnit, a ona jím stále pohrdá, pak se musíte začít ptát, proč tomu tak je.“
Emocionální náboj tvůrci zvýšili také tím, že do role Aarona, mladého syna Embreyových, vybrali Jae Heada. Ačkoliv tento jedenáctiletý herec hrál v Bergově filmu Světla páteční noci, byl vybrán z více než třiceti herců. „S dětskými herci bývají potíže,“ míní Berg, „ale Jae je nedotčený a nezkažený. Žije v Texasu, kde jeho otec trénuje středoškolský fotbalový tým, a jeho matka je neustále u něj. Máte z něj pocit, že pomáhání otci ho baví úplně stejně jako se poflakovat po place s Willem Smithem. Je to vnímavý kluk, který toho hodně prožil, a chápe, že každý den je dar. Má skvělý přístup. Do všeho se vrhá po hlavě.“
Berg ve filmu použil tradici ze své vlastní rodiny, kdy se každou neděli dělají špagety s masovými noky, aby s její pomocí demonstroval, jak mají k sobě členové rodiny blízko. Embreyovi každý čtvrtek večer pořádají „špagetové šílenství“ a alespoň jednou v týdnu si nenechají společnou večeři pokazit pracovními, školními nebo jinými povinnostmi. „Snědl jsem asi dvacet porcí,“ vypráví Head o natáčení rodinných scén. „Toho dne jsem se ráno zapomněl nasnídat, takže jsem byl rád, že se najím při natáčení a na začátku jsem si to užíval. Ale k večeru už jsem toužil křičet, aby přede mnou nikdo nemluvil o špagetách!“
Peter Berg, který se původně proslavil jako herec, si v poslední době dělá velké jméno v režisérském křesle. Po spolupráci s Michaelem Mannem na svém filmu Království se ujal Hancocka. Mann říká, že ačkoliv Berg při natáčení vytváří přátelskou a pohodovou atmosféru, v nitru jde o připraveného a soustředěného režiséra.
„Pete má specifický styl,“ míní Smith. „Je naprosto jedinečný. Natáčí a pracuje velice vědeckým způsobem. Těšil jsem se na to, co se stane, až Pete obleče Hancocka, skutečného člověka se skutečnými problémy, do superhrdinského kostýmu.“
„Pete projevuje herecké sebevědomí, což se hodně liší od toho, jak působí scénáristé, režiséři nebo producenti,“ pokračuje Mann. „Ví, kdy se musí na nějakou myšlenku nebo na emoce upnout a jak docílit toho, aby se scéna nebo záběr s konkrétním hercem natáčeli dobře a vyvolali v divákovi právě ty pocity, po kterých touží.“
„Je velice upřímný a otevřený v tom, jak chce pracovat,“ popisuje Theron a vybavuje si své první setkání s Bergem. „Řekl mi, že na mě bude prostě uprostřed záběrů pokřikovat pokyny. Říkal, že nerad záběry ukončuje, že to nemá rád, tak že doufá, že mi to bude vyhovovat. Nikdy jsem takovým způsobem nenatáčela, ale teď si to nedovedu představit jinak.“
„Natáčení filmu je týmovou záležitostí,“ říká Smith. „V případě filmu jako Hancock jsme potřebovali co nejvíce různých úhlů pohledu - a nikdo z našeho týmu nevnímá svět tak docela obvykle. Krásné na tom všem bylo to, že jsme měli skutečně bizarní nápady - kdokoliv mohl říct cokoliv - a ten nejlepší z nich, který působil jako součást DNA toho celého projektu, se sám odhalil.“ „Tvořili jsme skupinu, ve které jsme se jeden na druhého skutečně spoléhali,“ vysvětluje Goldsman. „Pete umí psát scénáře, režírovat a produkovat filmy, Michael umí režírovat a produkovat, Will je producent a režisér, J.L. je producent zcela nepopiratelně, já umím napsat scénář a pokud byste mi drželi pistoli u hlavy, zřejmě bych byl schopen pár scén zrežírovat. Neznamená to, že byste měli dělat práci za druhé, jenom to, že jsme si navzájem byli schopni pomáhat.“
„Tým s lidmi jako Akiva, Michael, Will a J.L., to je jako přírodní živel,“ směje se Berg. „Pořád jsem musel být ve střehu. Will se s něčím objevil, bum, pak Akiva, a pak J.L., který je jako tichý zabiják. Vychytávali jsme mouchy na scénáři a pak dolaďovali detaily, ale hlavní práci na scénáři samozřejmě odvedli Vincent Ngo a Vince Gilligan.“
„Jako herec jsem se naučil, že je důležité mít ve všem jasno a vnímat okolí,“ pokračuje. „Při filmování řada lidí zapomíná na to, kdo je nejdůležitější - divák, který sedí v kině a užívá si vaší práce rok poté, co jste ji dokončili. Will říkává: když jste pořád připraveni, nemusíte se připravovat. A udržovat se v tom správném rozpoložení mi něco takového umožňuje.“
Co se týče vizuální podoby celého filmu, spoléhal se Peter Berg na celou řadu zkušených umělců. Ať už jde o kameramana, na Oscara nominovaného Tobiase Schliesslera (Dreamgirls), přes výtvarníka Neila Spisaka, Oscarem oceněného tvůrce vizuálních efektů Johna Dykstry, kaskadérů Simona Cranea a Wadea Eastwooda, až po odborníky na speciální efekty Johna Fraziera a Jima Schwalma, všichni při práci na filmu úzce spolupracovali.
Schliesser, se kterým Berg pracoval na Vítejte v džungli a Světlech páteční noci, si přizval ke spolupráci kamerové operátory Davida Luckenbacha a Lukazse Bielana. Velká část filmu byla natočena 'v ruce', stylem, kterým se Berg proslavil, ale s jistou zvláštností: variace téže scény se točily s různou měrou aktivit kamery a s různými objektivy.
„Nechtěl jsem navodit stejný efekt, jaký jsem zkoušel v Království,“ vysvětluje Berg, „takže jsme kamery více stabilizovali a více používali jeřáby a vozíky. Pomohlo nám to také zachovat velkolepost příběhu o superhrdinovi, protože tam by divoká kamera byla spíše na škodu.“ Odborníci na natáčení kaskadérských kousků Simon Crane (který současně fungoval jako pomocný režisér) a Wade Eastwood dohlíželi na detaily natáčení létacích sekvencí a současně pracovali na obvyklých scénách bojů a honiček. Na rozdíl od řady jiných akčních filmů ale nebyli žádáni, aby vytvořili iluzi toho, že je hlavní hrdina naprosto dokonalý.
„Tohle není Superman nebo Spider-man, abychom vymýšleli hezké, stylové přistání,“ říká Eastwood. „Museli jsme dělat spousty testů, abychom vymysleli přistání, které bude sice přesně na požadovaném místě, ale Hancock při něm zavrávorá nebo upadne a bude se muset zvedat, což znamená, že musíte přesně propočítat potřebná protizávaží a přesné okamžiky, kdy které použít, a nezbývalo nic jiného, než to s Willem donekonečna opakovat. Vždycky jsem slýchal, že je v kondici a je s ním zábava, a byla to pravda. Byl jedinečný.“
„Mojí nejoblíbenější scénou byla ta, kde jsme s ním letěli bokem, vleže, asi tři centimetry nad zemí,“ pokračuje. „Naše výbava pro tuhle scénu byla z těch jednodušších, ale museli jsme se pohybovat hodně rychle a vypadalo to skvěle. Hancock letí k policistovi, který se schovává za autem, a pohybuje se asi šedesátikilometrovou rychlostí směrem k autu, hlavou napřed. Museli jsme použít další kladky, kterými ho potom zvedneme tak, že se zastaví přímo vedle policisty přibližně v sedě nebo v kleče, a celé to musel být jeden záběr. Ačkoliv jsme si veškeré kabely připravili den před natáčením, ráno jsme je museli kvůli provozu odstranit, a pak je zase znovu připravit a vyzkoušet je s pytli písku.“
Smith se na kaskadérských scénách podílel v maximální možné míře, jak jen mohl. „Občas to bylo docela drsné,“ směje se Smith. „Letíte třicet metrů nad ulicí, v noci, a pak volným pádem padáte, než vás asi půl metru nad zemí zachytí drát, a to celé trvá asi vteřinu a půl - no, to je prostě síla. Je to jako být na horské dráze a nesedět ve vozíku. Neuvěřitelné!“
„Některé pohyby na drátech jsou dost neobvyklé,“ vysvětluje dál Smith. „Dokonce i takový vzlet z lavičky může zabolet, protože dráty vás táhnou tak silně, že pokud jste napjatí, snadno si můžete natáhnout krk nebo kolenní šlachy, nebo příliš zatížit koleno. Uvědomíte si to až ve chvíli, kdy jste to už párkrát absolvovali a najednou se ta drobná zranění pomalu začnou ozývat.“
„Trénovali jsme s Willem na parkovišti,“ popisuje Crane. „Začínali jsme pomalu, protože je to dost děsivé. Will měl letět nějakých sto metrů ve výšce kolem patnácti až třiceti metrů maximální rychlostí 80 kilometrů za hodinu - a při tom se ještě různě pohybovat - a když se dostanete na plnou rychlost, tak se začne objevovat stav beztíže a vy jenom doufáte, že toho neměl k snídani moc,“ směje se. „Říkáme všem hercům, že klíčovým slovem pro práci s dráty je 'utrpení'. Vypadá to skvěle, ale může to být nepříjemné a někdy bolestivé.“
Odborníci na speciální efekty John Frazier a Jim Schwalm se postarali o klasické efekty. Ať už šlo o tisíce kulek během přestřelky, vyhození křižovatky do povětří, shození auta z nebe, prohození zloducha výlohou nebo ledničky stěnou domu, pokaždé byli neocenitelnými pomocníky v realizaci režisérových přání.
„Kaskadérské kousky a speciální efekty byly první polovinou celého procesu,“ vysvětluje Berg, „a pak jsme se obrátili na našeho autora vizuálních efektů, Johna Dykstru. Záviseli jsme na tom, aby spolu všichni dokonale spolupracovali.“
„Setkal jsem se s Peterem Bergem a Ianem Brycem a dostal příležitost poznat, jak Peter přemýšlí,“ říká Dykstra. „Vysvětlil mi, že chce, aby všechno vypadalo reálně, ne tak stylizovaně jako ve většině superhrdinských filmů. Asi nejlíp se to dá popsat jako 'dokumentárně' - je to agresivní, točí se kamerami v ruce, což je pro takový technicky náročný film neobvyklé. Takže to rozhodně byla výzva.“
Dykstru na filmu lákala také možnost zkusit si kompletní paletu vizuálních efektů, od digitálních postav ve scénách, kdy Hancock létá, po počítačově generované trosky a tvorbu vizuálních prostředí. Největší a nejvíce vzrušující výzvou ale pro odborníka na vizuální efekty je možnost zkusit něco, co ještě předtím nikdo nedělal. Jak Dykstra vysvětluje, patří to k práci. „Jedním z problémů vizuálních efektů je to, že technologie, dostupná na začátku natáčení, je na jeho konci zastaralá, takže zkrátka musíte automaticky předpokládat, že v průběhu natáčení vymyslíte nějaké lepší postupy,“ míní.
„Hancock létá po Los Angeles pětinásobkem rychlosti zvuku v mikině s kapucí a kraťasech,“ popisuje Dykstra. „Zařídit, aby se látka správně pohybovala, je vždycky dost náročné, a pak musíte zařídit, aby se různé druhy látek chovaly konzistentně, a aby to vypadalo uvěřitelně (o což Peteovi šlo především), to bylo těžké, ale současně to byla zábava.“
Je zajímavé, že zmíněná reálnost a poplatnost příběhu celého filmu byla náročná i pro animátory, kteří se s hrdinou jako Hancock dosud nikdy nesetkali. „Hancock létá hrozně rychle a ledabyle, nepohybuje se s ladností a elegancí jako ostatní superhrdinové,“ říká Dykstra, „takže to animátorům dalo zabrat. Hancock se prostě probíjí čímkoliv, co mu stojí v cestě, tak rychle, jak jen může.“
„Pokud natáčíte film, odehrávající se v exteriérech, ve studiu, je to vidět,“ myslí si producent efektů pro Imageworks Josh R. Jaggars. „Natáčení ve skutečných exteriérech nám poskytuje řadu výhod. Například natáčet v ostrém slunci, jako třeba během scény u trati, kde Hancock zachraňuje Raye, dodává scéně na uvěřitelnosti, ale současně nás nutí objevovat během natáčení nové postupy.“
Nejdůležitějším místem natáčení byl dům Embreyových v prostorách Universal Studios. Dům, který stál jen kousek od pověstné Wisteria Lane ze Zoufalých manželek, vytvořil výtvarník Neil Spisak společně s uměleckým vedoucím Williamem Hawkinsem a hlavním návrhářem kulis Jeffem Markwithem.
Dům, postavený od základů, se inspiruje kombinací stylů, ale nejvíce ze všeho připomíná klasický kalifornský dům, který byl v průběhu let upravován a rozšiřován. Byl postaven natrvalo, je do něj zaveden vodovod a elektřina a bude na pozemcích Universalu ponechán a posléze využit pro další projekty. Štáb tu postavil dům, ve kterém by každý z nich rád bydlel, a to i přesto, že nemá koupelnu ani dokončené první patro.
„Myslel jsem, že je to opravdový dům,“ směje se Jason Bateman. „Musím přiznat, že jsem zavolal ženě a řekl jí, že jsem našel náš vysněný dům. Ale špatná zpráva byla ta, že se nachází na pozemku studia Universal, takže ačkoliv bude velice dobře hlídaný, pravděpodobně si nebudeme moci dát na branku bzučák.“
„Potřebovali jsme, aby místnosti vzájemně dobře fungovaly, vzhledem k tomu, jak je celý dům otevřený,“ popisuje designérka Rosemary Brandenburg. „Ať už jde o Maryinu kuchyni a obývací pokoj, ve kterých vidíte, že jsou jistým nenápadným způsobem její, po Rayovu pracovnu a Aaronovy věci, rozházené po celém domě, a také o jeho bunkr na zahradě.“
V Hancockově polorozpadlém přívěsu je obrázek nádherného výhledu na oceán z opuštěného útesu v Malibu. Hancockův domov, který mu občas slouží jako útočiště před veřejností, kterou nemá zrovna v lásce, tak trochu připomíná zoufalou pustinu, ze které nemůže jen tak odejít. Jeho „trávník“ je posetý hromadami prázdných lahví od bourbonu, válejí se tam plechovky od jídla a hliníkové tácky.
S Brandenburg spolupracovala na návrhu Hancockova domova umělecká vedoucí Dawn Swiderski. Jde o dva přívěsy spojené provizorní markýzou, naplněné všemožným harampádím a předměty, které Hancockovi připomínají světlejší minulost, na kterou si už vzpomíná jen s obtížemi. Na ledničce má pětidolarovku s Abrahamem Lincolnem, všude má hromady polámaných slunečních brýlí, které nosí po vzoru svého hudebního idola Milese Davise, a různé další cetky, které pomáhají lépe definovat jeho postavu.
Když Brandenburg dokončí nějaké natáčecí místo, přidá ze zvyku jako třešničku na dort vůně nebo pachy, která ono místo pomáhají definovat. Dům Embreyových například provoněla levandulovým olejem, v nemocnici použila čpavek, a Hancockův přívěs páchl whisky. Výkonný producent Ian Bryce je zastáncem natáčení v Los Angeles a okolí, jakmile je to jen trochu možné. „Uzavřít dálnice, uzavřít Hollywood Boulevard, uzavřít železniční linku, to všechno na několik dní, to vyžaduje spoustu práce a detailního plánování a koordinace s různými úřady. Stáli jsme před spoustou těžkých úkolů, ale všechno to nakonec vyšlo naprosto skvěle. Tenhle film je takovou virtuální pohlednicí Los Angeles.“ Uzavřít na týden Hollywood Boulevard mezi Orange a Highland Avenue, to je obvykle výsadou jen velmi luxusních akcí jako předávání cen Akademie. Každý, kdo je ve styku s veřejností dobrý, chce, aby jeho klient vypadal dobře a elegantně, a Ray Embrey není výjimkou. Ví, že první dojem udělá hrozně moc, takže trvá na tom, aby Hancock nosil speciální kostým, který se hodí pro superhrdinu jeho formátu.
Peter Berg se s návrhem kostýmu obrátil na kostymérku Louise Mingenbach, která s ním v minulosti spolupracovala na filmu Vítejte v džungli, aby vytvořila Hancockovo oblečení, které se podobá oblečení bezdomovců, jeho superoblek, a také Maryin umírněný šatník, který se postupem času mění. Mingenbach, která pracovala jako kostýmní návrhářka na prvních dvou dílech série X-men a na filmu Superman se vrací, věděla, že musí pro neobvyklého hrdinu, jakým je Hancock, přijít s něčím naprosto novým.
„Pete byl od začátku naprosto jednoznačně proti čemukoliv ze spandexu,“ prozrazuje, „což zcela vyřadilo určité potenciální možnosti. Taky říkal, že nestojí o žádné pláště a o spodky, které se nosí navrch kalhot,“ směje se a vzpomíná na jejich rozhovor. „Takže superoblek musel vypadat prakticky, ale odolně, a samozřejmě jako oblek, který by mu nechal udělat Ray.“
„Vzhledem k tomu, jaké škody Hancock při létání páchá, jsem si říkala, že by měl být patrně od hlavy k patě navlečený do výstražné žluté,“ pokračuje. „Je pro svoje okolí v podstatě hrozbou, ale dospěli jsme ke kompromisu a použili jsme takové žluté nakonec jen málo. Také jsme se drželi Hancockovy posedlosti orly a zařadili je do návrhu. Ale na začátku filmu je to jen příšerně oblečený chlápek, co se nezajímá o módu a ani nestojí o to, aby se někomu líbil, což podtrhuje, jak je mu jedno, jestli do společnosti nějak zapadá.“
Mingenbach samozřejmě vyrobila několik verzí Hancockova kostýmu - do vody, pro létací i skákací postroje, a také pro Smithovy dvojníky, kteří nejsou naprosto stejně velcí jako on.

DABING
V českém znění: Tomáš Juřička – Will Smith (John Hancock), Ladislav Cigánek – Jason Bateman (Ray), Petra Hanžlíková – Charlize Theron (Mary), Adam Mišík – Jae Head (Aron), Lukáš Hlavica - Eddie Marsan (Red), Michal Holán - Johnny Galecki (Jeremy), Marek Libert - Thomas Lennon (Mike), Jan Battěk - Daeg Faerch (Michel), Helena Brabcová - Cher Calvin (reportérka), Dagmar Čárová - Nancy Grace (sama sebe), Jaroslav Kaňkovský - John Frazier (strojvůdce), Martin Stránský - Darrell Foster (seržant), Pavel Šrom - Gregg Daniel (policejní šéf), Tomáš Borůvka, Petr Burian, Vasil Fridrich, Radana Herrmannová, Zdeněk Hess, Bohuslav Kalva, Štěpán Krtička, Hana Krtičková, Stanislav Lehký, Jitka Moučková, Tomáš Racek, Libor Terš, Michaela Tvrdíková, Radovan Vaculík, Jiří Valšuba, Pavel Vondra, Nikola Votočková
Překlad: Petr Putna
Úprava: Jiří Ptáček
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Michal Pajdiak
Mix zvuku: Shepperton Studios
Režie českého znění: Alice Hurychová
Vyrobil: LS Productions, 2008

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 3.7.2008 Falcon
Premiéra USA: 2.7.2008 Columbia/Sony
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 10.11.2008 (DVD) Bontonfilm
Poprvé na DVD: 10.11.2008 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 10.11.2008 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 15 862 180
Tržby celkem - $ 629 400 000
Návštěvnost v ČR 149 472
Náklady (Rozpočet) - $ 150 000 000
 
Tvůrci a herci
Peter Berg (Režie), Akiva Goldsman (Produkce), James Lassiter (Produkce), Michael Mann (Produkce), Will Smith (Produkce), John Powell (Hudba), Tobias A. Schliessler (Kamera), Colby Parker (Střih), Jr. Paul Rubell (Střih), Francine Maisler (Casting), Neil Spisak (Scénografie), Louise Mingenbach (Kostýmy), Vincent Ngo (Scénář), Vince Gilligan (Scénář), Will Smith (Herec), Charlize Theron (Herec), Jason Bateman (Herec), Jae Head (Herec), Daeg Faerch (Herec), Darrell Foster (Herec), Thomas Lennon (Herec), Eddie Marsan (Herec), Johnny Galecki (Herec), Martin Klebba (Herec), Mike Epps (Herec), Donald Gibb (Herec), Michael Mann (Herec), Daniel Quinn (Herec), Atticus Shaffer (Herec), Kyla Dang (Herec), Mike Cochrane (Herec), Giovanni V. Giusti (Herec), David Hill (Herec), Matt Bettinelli-Olpin (Herec), DJ Rivers (Herec), Gregg Daniel (Herec), Hayley Marie Norman (Herec)
 
2008/92/USA/Akční, Fantasy, Krimi, Komedie
 
Zajímavost k filmu
- Will Smith chtěl, aby roli Mary Embrey hrála Aishwarya Rai Bachchan, ale ta odmítla, protože byla příliš zaneprázdněná.
- Charlize Theron a Will Smith se setkali již během natáčení snímku Legenda o slavném návratu (2000).
- Will Smith se v maximální možné míře podílel na natáčení kaskadérských scén.
- Hancocka (Will Smith) v celém filmu nazvali 18krát "asshole", neboli debil.
- Tržby v USA za první víkend: 62 603 879 dolarů (3965 kin). Náklady na výrobu: 150 milionů dolarů.
- Tržby v ČR za první víkend: 3 022 412 Kč.
- Hancock se stal se svými více jak 624 milionovými tržbami v kinech čtvrtým nejúspěšnějším filmem roku 2008 a zároveň nejvýdělečnějším filmem Willa Smithe.
- Když je Mary přichystaná si jít lehnout, můžete na ní spatřit triko se znakem Malcasterské univerzity. Právě tam také odpromoval režisér Peter Berg.
- Filmaři na poslední chvíli vystřihávali scény, aby snížili přístupnost. Jednalo se zejména o sexuální narážky a opilé nezletilce.
- Film měl být původně drsnější. Na scénář se hlásil Michael Mann, ale nakonec dal přednost režii Miami Vice.
- Will Smith se při natáčení létajících sekvencí pohyboval rychlostí až 80km/h!
- Původní scénář vzniknul zhruba před 13-ti lety a objevovaly se zde i scény kdy Hancock znásilňoval ženy, atd. Podobná scéna byla skutečně natočena, ale z filmu byla později vystřižena.
- Scénář se původně jmenoval "Tonight, He Comes", k jeho realizaci došlo až deset let po jeho vzniku.
 
Odkazy