Babylon / Babylon (2022/189/USA/Drama, Komedie) 78%
27.11.2024 13:51
JEDNOU VĚTOU
„Filmový epose odehrávajícím se v Los Angeles dvacátých letech minulého století."
OBSAH
Tehdy, ve dvacátých letech minulého století, se v pouštním městečku Los Angeles mohlo snadno stát, že jste se na opulentní a divoký filmařský večírek vetřeli jako absolutní nicka a hned následující ráno se stali filmovou hvězdou. Přesně takovou trajektorii nabrala dráha herečky (zatím bez jediné role) Nellie LaRoy (Margot Robbie), která si za poslední prachy koupila hezké šaty a rozhodla se oslnit kohokoliv, kdo by jí dal šanci. Svědkem její strmé kariéry je „holka pro všechno“ Manny Torres (Diego Calva), mexický přistěhovalec, který plní filmovým magnátům i ty nejdivočejší sny (chcete-li mít na večírku živého slona, Manny ho sežene). V rámci svých povinností Manny pečuje i o Jacka Conrada (Brad Pitt), nejslavnějšího herce své doby, který moc dobře ví, jak těžké je se na vrcholu udržet, a který dělá možné i nemožné pro to, aby na něm zůstal. Na obzoru se však rýsuje revoluce, do té doby němé filmy začínají mluvit. Na Hollywood se řítí uragán změny, který mnoho životů, nadějí a tužeb zničí a smete, a jen pár vyvolených vynese nahoru mezi hvězdy. Babylon je multižánrová freska, která nenechá své hrdiny ani diváky vydechnout. Navštěvujeme s nimi dekadentní párty, kde se odehrávají věci, které byste si ani při bohaté fantazii nedokázali představit, pracujeme s nimi, sníme s nimi a snažíme se to celé přežít. (Cinemart)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Musel jsem se po Babylonu trošku uklidnit. Přijet z kina domů, vydechnout, usnout, nechat si zdát nějaké hezké filmové sny (což se opravdu splnilo), ráno se vzbudit, udělat procházku zamrzlou krajinou do práce, nadechnout se a uvědomit si, čeho jsem byl vlastně svědkem. Babylon je úctyhodný film. Vypráví příběh z doby němé éry v Hollywoodu formou tří různých postav a jejich příběhů, kde ve všech třech ohledech tu herci hrají jak z partesu. Konkrétně Brad Pitt, Margot Robbie a Diego Calva. A zatímco první dva tu hrají na hranici emotivních možností, tak Diego Calva minimálně coby nováček neskutečně překvapuje. Tyto tři různé příběhy se pak různě prolínají a procházejí jednou filmovou érou, která má své místo pod Sluncem. Už v úvodním asi půl hodiny dlouhém prologu je vše řečeno. Kamera postupně prochází místnostmi domu, ve kterém se koná jedna z mnoha akcí majitele filmového studia. To co se ale na scéně dělo byla dějová dekadence nejhrubšího zrna. Můžete jenom litovat, že v tu chvíli máte jen dvě oči, protože ani jimi nedokážete zabrat vše, co se na plátně děje. Po finále samotného úvodu a naběhnutí nápisu Babylon přichází konečně samotný děj. Ten v kulisách dobového Hollywoodu odkazuje na různé osobnosti doby a divák vchází z jedné scény do druhé, kde každá další přináší něco nového, nepoznaného. V celém průběhu pak film podporuje fantastický hudební podkres, který si místy vykrádá La La Land, ale mně to vůbec nevadilo a vtip, který ve mně místy vyvolával až záchvaty. Ve druhé třetině pak děj výrazně potemňuje a finále je reálný filmový orgasmus. Bylo krásné být svědkem premiéry tohoto filmu. Asi ve mně Babylon bude dlouho rezonovat… (Malarkey) 5*
Musím říct, že ta móda s přepálenou stopáží mě začíná pěkně srát, ale to se rozhodně netýká tohoto bijáku. Filmová krasojízda, která svým nádherným finále způsobila diváckou extázi ve který bych si přál být na čas zakonzervován. Příběh a vlastně celé zlaté období Hollywoodu je vyprávěno přes tři hlavní postavy s neuvěřitelným citem pro výstavbu příběhu i dobovou atmosféru, že moje dolní čelist na konci potřebovala zvedák, aby se opět setkala se svou horní částí. Film je sice dlouhej jak tejden, ale když jsem jako divák prošel bránou Hollywoodu ve dvacátých letech minulého století, čas se pro mě stal nepodstatnou veličinou. Takovou sílu filmu a režisérkého supertalentu jsem snad v kině ještě nezažil a nebo hodně, ale hodně dávno. Všechny filmové složky k sobě naprosto na milimetry pasují. Hudba, obraz, kostýmy, dialogy a ne není to jen nudná profesionální práce, poutávé vyprávění má v sobě humor a doslova za geniální považuji pasáž, když se a v ateleriéch natáčí první zvukovej film, kdy je velmi zábavnou formou předvedena revoluční přechod z němého filmu ke zvukovému. Na závěr jsem se nechal herecké výkony, zde pochválním dva i když všichni tam jsou dobří o tom žádná, ale Diego Calva je absolutně fenomenální, právě přes jeho postavu jsem se dokázal přenést do této filmové éry a užíval si celé vyprávění. A pak tu Margot Robbie, protože ona je absolutně dokonalá, nejlepší ženský herecký výkon za poslední dobu co jsem u žen viděl. Margot je totální vládkyně tohoto filmu, kolik rozdílných emocí dala do své postavya s jakou suverenitou a přirozeností, to se hned tak nevidí a ještě k tomu stíhá být hlavně v první části ultrasexy. Má favoritka na letošního Oscara je jasná. Film, který má ty nejvyšší ambice, oslovit Tvoje filmové srdce a u mě to byl zásah s přesností Viléma Tella. (Enšpígl) 5*
Chazell a jeho óda na Hollywood a období příchodu zvukových filmů. První dvě hodiny plně zábavy a hořkosladkého pohledu na tehdejší dobu a pozadí továrny na sny. Skoro jak splněny sen fanouška filmu a jeho historie. Současně také další ukázka,že režisér po svých obrovských úspěších trpí pocitem všemocnosti a jeho filmy to stahuje dolů. Ve filmu přichází (díky filtrům i formální) zlom a poslední část není zrovna povedená... Příliš se tu tlačí na umelecký záměr na úkor obsahu. Je to škoda. Vlastně není moc filmů, kterým bych ve výsledku přál lepší konec. PS: proč režisér i jeho dvorní skladatel si tu několikrát vykrádá/vkládá hudbu z LaLaLandu (chápu potenciální pocitovou návaznost,ale je to nutné...)? (Djkoma) 3*
VELKÁ RECENZE
Damien Chazelle. Třicet osm let, jeden Oscar a čtyři celovečerní filmy, z nichž dva jsou už dnes považované za klasiku a třetí skoro taky. A to čtvrté byl černobílý debut, takže se to skoro nepočítá. To je docela hezká bilance na někoho, kdo je mladší než většina redaktorů MovieZone. V tomhle případě však nejde z naší strany ani v nejmenším o závist, jako spíš o respekt. Když se mluví o nejzajímavějších tvůrcích generace třicátníků, Chazelleovi jméno bývá na prvních místech a bez debat právem. A nejspíš na tom nic nezmění ani komerční neúspěch jeho novinky Babylon. Peníze totiž sice nevydělala a za mořem se jí nedostalo úplně nadšeného přijetí, ale tak už to v životě chodí. A to se někdy těm nejlepší filmům stává. A šance, že Babylon bude jedním z těch nejlepších přinejmenším v letošním roce, není vůbec malá.
Babylon se odehrává v Hollywoodu ve dvacátých letech, kdy pomalu končila éra němého filmu a nastupoval zvuk. Superhvězda Jack Conrad (přesný Pitt) pomalu zjišťuje, že v novém světě pro něj možná už není místo, ambiciózní Nellie (sexy a divoká Robbie), která sem přijela z bůhvíjakého vidlákova, je odhodlaná stát se novou hereckou ikonou, Mexičan Manny chce prostě jen točit a svoje hollywoodské sny si sní i černošský muzikant Sidney, exotická Lady Fay Zhu nebo stárnoucí novinářka a kritička Elinor St. John. V turbulentním světě stříbrného plátna, nových technologií, pomíjivé slávy a pokrytectví jsou ale sny hodně nebezpečné.
Babylon do značné míry připomíná předchozí Chazelleovy kousky, ty totiž taky vyprávěly o plnění snů tužeb a o tom, co je člověk ochotný pro ně obětovat. Bubeník Miles Teller se nechal ve Whiplash šikanovat J.K. Simmonsem, Emma Stone a Ryan Gosling riskovali v La La Landu svůj vztah kvůli tomu, aby uspěli a i ten První člověk byl v tomhle směru o tom, co všechno musel Neil Armstrong zaplatit, aby se prošel po Měsíci. Bylo by snadné, zároveň ovšem krátkozraké koukat na Babylon jako na příběh jedné hollywoodské éry, jako to pojal třeba The Artist. Chazelle do jisté míry samozřejmě zkouší oživit téměř sto let starý Hollywood a jeho hvězdy (v tomhle případě fiktivní, ale částečně inspirované skutečnými), které jsou filmem posedlé. Jenže stejně jako ve svých starších dílech nechává hrdiny kvůli plnění jejich snů trpět. Fyzicky, morálně, psychicky, nešťastnou láskou, pouhou hloupostí, věkem, pocitem bezvýznamnosti… a zároveň nekonečnou touhou být pořád u toho.
Babylon je o lidech, kteří točí filmy. O lidech, které nevidíte, protože jsou někde v pozadí a snaží se sehnat kameru dřív, než zapadne slunce a záběr bude v háji. O těch, co doufají, že právě na ně čeká někde za rohem agent schopný udělat z nich nové hvězdy. A nebo o těch, kteří už se těmi hvězdami stali, ale trpí tím, že na ně všichni okolo musejí mít nějaký názor, nebo jimž dochází, že jejich kariéra končí. Lidi, o nichž dnes – po sto letech – nikdo nic neví, jejich jména znají jen fajnšmekři a oni museli svému snu obětovat mnohdy víc, než byli zprvu ochotni. Jenže všichni dohromady tvořili filmy a když to do sebe všechno správně zapadlo, stvořili zázrak. Chazelle nenatočil poctu Hollywoodu, spíš poctu snílkům, bez nichž by Hollywood neexistoval. A natočil ji takovým způsobem, na jaký možná nejste připravení.
Hned na začátku Babylon jasně nastaví, kde jsou hranice, za které je ochotný jít. A jsou sakra daleko. Tak moc daleko, že bych se nedivil, kdyby útlocitnější diváci odešli domů, protože Chazelle úvod pojal jako jednu obrovskou párty. Nebo jinak. Ještě než na párty dorazí, vydělá se na člověka slon. To jen abyste hned od začátku věděli, do čeho jdete. Následující hollywoodský večírek je něco naprosto šíleného. Asi jako kdyby Baz Luhrmann natočil kalby z Vlka z Wall Street, byl u toho sjetý koksem a nechal se vyhecovat, aby tam dal „fakt úplně všechno“. Nahota a drogy? Jasně, ale to jsme teprve na začátku… nebudu tu konkrétní, jen … no tohle jste prostě ještě asi neviděli.
Chazelle navíc netočí hollywoodské orgie proto, aby šokoval nebo lacině bavil. Gigantický večírek se stovkami lidí mu dává příležitost vyblbnout se s kamerou, projíždí mezi lidmi. Oblétává jednotlivé hrdiny během jejich dialogů a hned zase utíká pryč, aby ukázala další drobnůstky z párty plné kostýmů, sexu, drog, a jazzu (rock and roll se tehdy ještě nehrál). A trvá to snad půl hodiny, během níž poznáme všechny hlavní hrdiny, kteří se tu jasně vyprofilují a člověk hned ví, komu by měl držet palce a proč, co umí a jestli jde o profesionála, naivku nebo někoho, koho stejně dřív nebo později nejspíš čeká krutý osud. A to vše za dokonalého soundtracku Justina Hurwitze.
Třicetiminutová opulentní párty pak naznačí, jak bude nakonec vypadat celý Babylon. Ten se odehrává na prostoru několika let a hrdinové se v něm často potkají jen na chvilku, každý má svůj vlastní příběh, ale Chazelle je vypráví tak, že se nebojí věnovat se dvacet minut jednomu jedinému dni na place, večírku v lepší společnosti, prvnímu natáčení se zvukem nebo výletu k šílenému gangsterovi, při němž zahraje na zvrácenější strunu. A naznačí, že hororový žánr by v jeho podání mohl být hodně zajímavý. Velký hollywoodský příběh tu tvoří jednotlivé epizodky, v nichž režisér ukazuje, že natáčení jedné malé scény ve studiu může být audiovizuálně stejně strhující jako režírování stovek komparzistů u historického velkofilmu. Dovede v nich vyvolat emoce, občas zahraje na komickou strunu, jindy dokáže dojímat, ukazovat svoje hrdiny jako bandu magorů, hvězd hodných obdivu i zoufalců řítících se do propasti. A vytváří komplexní obraz lidí, kteří tvořili Hollywood, přičemž není důvod myslet si, že to dnes vypadá nějak zásadně jinak.
Tahle skládačka malých příběhů ovšem trošku brzdí snahy o fungování vztahů mezi postavami. Hrdinové se potkávají spíš výjimečně a nejvíc prostoru nakonec dostává láska mezi nezvladatelnou hvězdou Nellie a Mannym, jenž na rozdíl od ní chce u filmu být, ale spíš za kamerou a v zákulisí. To, že mezi nimi něco je, Chazelle řekne hned při jejich prvním setkání, avšak díky epizodičnosti Babylonu tu bohužel není příliš prostoru k tomu, aby se jejich vztah mohl nějak tradičně vyvíjet. A i když to ke konci do sebe zapadne, forma vyprávění zkrátka pro velkou romanci v ještě větším Hollywoodu úplně vhodná není. Ale režisér si toho evidentně byl vědom a rozhodně se nedá říct, že by milostná linka nefungovala nebo dokonce rušila. Jen to, jak se směřuje k jejímu vyvrcholení, tu z logických důvodů nefunguje tak, jak by to fungovalo v běžném filmu.
Asi jste však pochopili, že Babylon běžný film není. Je to kombinace cirkusového řádění, lehce bizarních postaviček a epizodek ze života snílků a bláznů, kteří chtěli vyprávět příběhy, toužili po potlesku a Hollywood se jim dostal pod kůži tak moc, že ani neměli čas všimnout si, že stejně rychle jako tu hvězdy vznikají, tak i zhasínají. A že sny se můžou měnit v noční můry. Ale že sakra stojí za to být toho součástí a možná dosáhnout nesmrtelnosti.
Postavy a obsazení
• Brad Pitt - Jack Conrad
• Margot Robbie - Nellie LaRoy
• Diego Calva - Manny Torres
• Jovan Adepo - Sidney Palmer
• Li Jun Li - Lady Fay Zhu
• Jean Smart - Elinor St. John
• Tobey Maguire - James McKay
• Lukas Haas - George Munn
• Max Minghella - Irving Thalberg
• Katherine Waterston - Ruth Arzner
• Flea - Bob Levine
• Jeff Garlin - Don Wallach
• Rory Scovel - The Count
• Chloe Fineman - Marion Davies
• Karina Fontes - Jen
• Olivia Hamilton - Ruth Adler
• Telvin Griffin - Reginald
• Samara Weaving - Constance Moore
• Olivia Wilde - Ina Conrad
• Spike Jonze - německý filmový režisér
• P. J. Byrne - Max, Ruthin asistent režie
• Eric Roberts - Robert LaRoy, otec Nellie
• Ethan Suplee - Wilson
• Phoebe Tonkin - Jane Thornton
• Troy Metcalf - Orville Pickwick
Ocenění
Academy Awards
2023 - Justin Hurwitz (Nejlepší původní hudba) (nominace)
2023 - Anthony Carlino, Florencia Martin (Nejlepší výprava) (nominace)
2023 - Mary Zophres (Nejlepší kostýmy) (nominace)
British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
2023 - Anthony Carlino, Florencia Martin (Nejlepší výprava)
2023 - Justin Hurwitz (Nejlepší hudba) (nominace)
2023 - Mary Zophres (Nejlepší kostýmy) (nominace)
AACTA International Awards
2023 - Margot Robbie (Nejlepší herečka) (nominace)
2023 - Brad Pitt (Nejlepší vedlejší herec) (nominace)
2023 - Jean Smart (Nejlepší vedlejší herečka) (nominace)
Golden Globes
2023 - Justin Hurwitz (Nejlepší hudba)
2023 - Nejlepší film - komedie/muzikál (nominace)
2023 - Diego Calva (Nejlepší herec - komedie/muzikál) (nominace)
2023 - Margot Robbie (Nejlepší herečka - komedie/muzikál) (nominace)
2023 - Brad Pitt (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
Critics Choice Awards
2023 - Anthony Carlino, Florencia Martin (Nejlepší výprava)
2023 - Nejlepší film (nominace)
2023 - Damien Chazelle (Nejlepší režie) (nominace)
2023 - Margot Robbie (Nejlepší herečka) (nominace)
2023 - Linus Sandgren (Nejlepší kamera) (nominace)
2023 - Tom Cross (Nejlepší střih) (nominace)
2023 - Justin Hurwitz (Nejlepší hudba) (nominace)
2023 - Mary Zophres (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2023 - Nejlepší masky (nominace)
Florida Film Critics Circle Awards
2022 - Justin Hurwitz (Nejlepší hudba)
2022 - Nejlepší výprava a dekorace
2022 - Nejlepší obsazení (nominace)
DABING
1.DABING (SkyShowtime)
V českém znění: Michal Dlouhý - Brad Pitt (Jack Conrad), Jolana Smyčková - Margot Robbie (Nellie LaRoyová), Vojtěch Hájek - Diego Calva (Manny Torres), Oldřich Hajlich - Jovan Adepo (Sidney Palmer), Martina Kechnerová - Li Jun Li (Lady Fay Zhu), Zuzana Mixová - Jean Smart (Elinor St. Johnová), Jan Maxián - Tobey Maguire (James McKay), Michal Jagelka - Lukas Haas (George Munn), Michal Holán - Max Minghella (Irving Thalberg), Andrea Elsnerová - Olivia Hamilton (Ruth Adlerová), Filip Tomsa - Rory Scovel (hrabě), Kateřina Peřinová - Olivia Wilde (Ina Conradová) + Katherine Waterston (Estelle), Jan Kříž - Cutty Cuthbert (Jimmy), Roman Štabrňák - P.J. Byrne (Max), Luděk Čtvrtlík - Flea (Bob Levine), Martin Zahálka - Jeff Garlin (Don Wallach), Zdeněk Mahdal - Eric Roberts (Robert Roy), Filip Švarc - Spike Jonze (Otto), Vendula Příhodová - Samara Weaving (Constance Mooreová), Lukáš Král - Carson Higgins (Lloyd), Radovan Vaculík - Troy Metcalf (Orville Pickwick), Petra Hobzová - Phoebe Tonkin (Jane Thorntonová), Marcel Vašinka - Pat Skipper (Hearst), Kristýna Skružná - Karina Fontes (Jen), Radana Herrmannová - Trisha Simmons (dáma), Jiří Ployhar, Martin Überall, Michal Gulyáš, Tomáš Juřička, Bohdan Tůma
Překlad: Tereza Tučková
Produkce: Pavel Novák
Zvuk: Václav Vondráček
Dialogy a režie: Vojtěch Hájek
Pro SkyShowtime vyrobilo Iyuno - 2023
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 19.1.2023 Cinemart
Premiéra USA: 23.12.2022 Paramount Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 14.4.2023 (DVD) (Magic Box)
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 14.4.2023 (Magic Box)
Poprvé na DVD: 19.4.2023 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 19.4.2023 Magic Box
Poprvé na 4K Blu-ray: 19.4.2023 Magic Box
Poprvé na VOD: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 6 416 943
Tržby celkem - $ 63 351 455
Návštěvnost v ČR 35 098
Náklady (Rozpočet) - $ 80 000 000
„Filmový epose odehrávajícím se v Los Angeles dvacátých letech minulého století."
OBSAH
Tehdy, ve dvacátých letech minulého století, se v pouštním městečku Los Angeles mohlo snadno stát, že jste se na opulentní a divoký filmařský večírek vetřeli jako absolutní nicka a hned následující ráno se stali filmovou hvězdou. Přesně takovou trajektorii nabrala dráha herečky (zatím bez jediné role) Nellie LaRoy (Margot Robbie), která si za poslední prachy koupila hezké šaty a rozhodla se oslnit kohokoliv, kdo by jí dal šanci. Svědkem její strmé kariéry je „holka pro všechno“ Manny Torres (Diego Calva), mexický přistěhovalec, který plní filmovým magnátům i ty nejdivočejší sny (chcete-li mít na večírku živého slona, Manny ho sežene). V rámci svých povinností Manny pečuje i o Jacka Conrada (Brad Pitt), nejslavnějšího herce své doby, který moc dobře ví, jak těžké je se na vrcholu udržet, a který dělá možné i nemožné pro to, aby na něm zůstal. Na obzoru se však rýsuje revoluce, do té doby němé filmy začínají mluvit. Na Hollywood se řítí uragán změny, který mnoho životů, nadějí a tužeb zničí a smete, a jen pár vyvolených vynese nahoru mezi hvězdy. Babylon je multižánrová freska, která nenechá své hrdiny ani diváky vydechnout. Navštěvujeme s nimi dekadentní párty, kde se odehrávají věci, které byste si ani při bohaté fantazii nedokázali představit, pracujeme s nimi, sníme s nimi a snažíme se to celé přežít. (Cinemart)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Musel jsem se po Babylonu trošku uklidnit. Přijet z kina domů, vydechnout, usnout, nechat si zdát nějaké hezké filmové sny (což se opravdu splnilo), ráno se vzbudit, udělat procházku zamrzlou krajinou do práce, nadechnout se a uvědomit si, čeho jsem byl vlastně svědkem. Babylon je úctyhodný film. Vypráví příběh z doby němé éry v Hollywoodu formou tří různých postav a jejich příběhů, kde ve všech třech ohledech tu herci hrají jak z partesu. Konkrétně Brad Pitt, Margot Robbie a Diego Calva. A zatímco první dva tu hrají na hranici emotivních možností, tak Diego Calva minimálně coby nováček neskutečně překvapuje. Tyto tři různé příběhy se pak různě prolínají a procházejí jednou filmovou érou, která má své místo pod Sluncem. Už v úvodním asi půl hodiny dlouhém prologu je vše řečeno. Kamera postupně prochází místnostmi domu, ve kterém se koná jedna z mnoha akcí majitele filmového studia. To co se ale na scéně dělo byla dějová dekadence nejhrubšího zrna. Můžete jenom litovat, že v tu chvíli máte jen dvě oči, protože ani jimi nedokážete zabrat vše, co se na plátně děje. Po finále samotného úvodu a naběhnutí nápisu Babylon přichází konečně samotný děj. Ten v kulisách dobového Hollywoodu odkazuje na různé osobnosti doby a divák vchází z jedné scény do druhé, kde každá další přináší něco nového, nepoznaného. V celém průběhu pak film podporuje fantastický hudební podkres, který si místy vykrádá La La Land, ale mně to vůbec nevadilo a vtip, který ve mně místy vyvolával až záchvaty. Ve druhé třetině pak děj výrazně potemňuje a finále je reálný filmový orgasmus. Bylo krásné být svědkem premiéry tohoto filmu. Asi ve mně Babylon bude dlouho rezonovat… (Malarkey) 5*
Musím říct, že ta móda s přepálenou stopáží mě začíná pěkně srát, ale to se rozhodně netýká tohoto bijáku. Filmová krasojízda, která svým nádherným finále způsobila diváckou extázi ve který bych si přál být na čas zakonzervován. Příběh a vlastně celé zlaté období Hollywoodu je vyprávěno přes tři hlavní postavy s neuvěřitelným citem pro výstavbu příběhu i dobovou atmosféru, že moje dolní čelist na konci potřebovala zvedák, aby se opět setkala se svou horní částí. Film je sice dlouhej jak tejden, ale když jsem jako divák prošel bránou Hollywoodu ve dvacátých letech minulého století, čas se pro mě stal nepodstatnou veličinou. Takovou sílu filmu a režisérkého supertalentu jsem snad v kině ještě nezažil a nebo hodně, ale hodně dávno. Všechny filmové složky k sobě naprosto na milimetry pasují. Hudba, obraz, kostýmy, dialogy a ne není to jen nudná profesionální práce, poutávé vyprávění má v sobě humor a doslova za geniální považuji pasáž, když se a v ateleriéch natáčí první zvukovej film, kdy je velmi zábavnou formou předvedena revoluční přechod z němého filmu ke zvukovému. Na závěr jsem se nechal herecké výkony, zde pochválním dva i když všichni tam jsou dobří o tom žádná, ale Diego Calva je absolutně fenomenální, právě přes jeho postavu jsem se dokázal přenést do této filmové éry a užíval si celé vyprávění. A pak tu Margot Robbie, protože ona je absolutně dokonalá, nejlepší ženský herecký výkon za poslední dobu co jsem u žen viděl. Margot je totální vládkyně tohoto filmu, kolik rozdílných emocí dala do své postavya s jakou suverenitou a přirozeností, to se hned tak nevidí a ještě k tomu stíhá být hlavně v první části ultrasexy. Má favoritka na letošního Oscara je jasná. Film, který má ty nejvyšší ambice, oslovit Tvoje filmové srdce a u mě to byl zásah s přesností Viléma Tella. (Enšpígl) 5*
Chazell a jeho óda na Hollywood a období příchodu zvukových filmů. První dvě hodiny plně zábavy a hořkosladkého pohledu na tehdejší dobu a pozadí továrny na sny. Skoro jak splněny sen fanouška filmu a jeho historie. Současně také další ukázka,že režisér po svých obrovských úspěších trpí pocitem všemocnosti a jeho filmy to stahuje dolů. Ve filmu přichází (díky filtrům i formální) zlom a poslední část není zrovna povedená... Příliš se tu tlačí na umelecký záměr na úkor obsahu. Je to škoda. Vlastně není moc filmů, kterým bych ve výsledku přál lepší konec. PS: proč režisér i jeho dvorní skladatel si tu několikrát vykrádá/vkládá hudbu z LaLaLandu (chápu potenciální pocitovou návaznost,ale je to nutné...)? (Djkoma) 3*
VELKÁ RECENZE
Damien Chazelle. Třicet osm let, jeden Oscar a čtyři celovečerní filmy, z nichž dva jsou už dnes považované za klasiku a třetí skoro taky. A to čtvrté byl černobílý debut, takže se to skoro nepočítá. To je docela hezká bilance na někoho, kdo je mladší než většina redaktorů MovieZone. V tomhle případě však nejde z naší strany ani v nejmenším o závist, jako spíš o respekt. Když se mluví o nejzajímavějších tvůrcích generace třicátníků, Chazelleovi jméno bývá na prvních místech a bez debat právem. A nejspíš na tom nic nezmění ani komerční neúspěch jeho novinky Babylon. Peníze totiž sice nevydělala a za mořem se jí nedostalo úplně nadšeného přijetí, ale tak už to v životě chodí. A to se někdy těm nejlepší filmům stává. A šance, že Babylon bude jedním z těch nejlepších přinejmenším v letošním roce, není vůbec malá.
Babylon se odehrává v Hollywoodu ve dvacátých letech, kdy pomalu končila éra němého filmu a nastupoval zvuk. Superhvězda Jack Conrad (přesný Pitt) pomalu zjišťuje, že v novém světě pro něj možná už není místo, ambiciózní Nellie (sexy a divoká Robbie), která sem přijela z bůhvíjakého vidlákova, je odhodlaná stát se novou hereckou ikonou, Mexičan Manny chce prostě jen točit a svoje hollywoodské sny si sní i černošský muzikant Sidney, exotická Lady Fay Zhu nebo stárnoucí novinářka a kritička Elinor St. John. V turbulentním světě stříbrného plátna, nových technologií, pomíjivé slávy a pokrytectví jsou ale sny hodně nebezpečné.
Babylon do značné míry připomíná předchozí Chazelleovy kousky, ty totiž taky vyprávěly o plnění snů tužeb a o tom, co je člověk ochotný pro ně obětovat. Bubeník Miles Teller se nechal ve Whiplash šikanovat J.K. Simmonsem, Emma Stone a Ryan Gosling riskovali v La La Landu svůj vztah kvůli tomu, aby uspěli a i ten První člověk byl v tomhle směru o tom, co všechno musel Neil Armstrong zaplatit, aby se prošel po Měsíci. Bylo by snadné, zároveň ovšem krátkozraké koukat na Babylon jako na příběh jedné hollywoodské éry, jako to pojal třeba The Artist. Chazelle do jisté míry samozřejmě zkouší oživit téměř sto let starý Hollywood a jeho hvězdy (v tomhle případě fiktivní, ale částečně inspirované skutečnými), které jsou filmem posedlé. Jenže stejně jako ve svých starších dílech nechává hrdiny kvůli plnění jejich snů trpět. Fyzicky, morálně, psychicky, nešťastnou láskou, pouhou hloupostí, věkem, pocitem bezvýznamnosti… a zároveň nekonečnou touhou být pořád u toho.
Babylon je o lidech, kteří točí filmy. O lidech, které nevidíte, protože jsou někde v pozadí a snaží se sehnat kameru dřív, než zapadne slunce a záběr bude v háji. O těch, co doufají, že právě na ně čeká někde za rohem agent schopný udělat z nich nové hvězdy. A nebo o těch, kteří už se těmi hvězdami stali, ale trpí tím, že na ně všichni okolo musejí mít nějaký názor, nebo jimž dochází, že jejich kariéra končí. Lidi, o nichž dnes – po sto letech – nikdo nic neví, jejich jména znají jen fajnšmekři a oni museli svému snu obětovat mnohdy víc, než byli zprvu ochotni. Jenže všichni dohromady tvořili filmy a když to do sebe všechno správně zapadlo, stvořili zázrak. Chazelle nenatočil poctu Hollywoodu, spíš poctu snílkům, bez nichž by Hollywood neexistoval. A natočil ji takovým způsobem, na jaký možná nejste připravení.
Hned na začátku Babylon jasně nastaví, kde jsou hranice, za které je ochotný jít. A jsou sakra daleko. Tak moc daleko, že bych se nedivil, kdyby útlocitnější diváci odešli domů, protože Chazelle úvod pojal jako jednu obrovskou párty. Nebo jinak. Ještě než na párty dorazí, vydělá se na člověka slon. To jen abyste hned od začátku věděli, do čeho jdete. Následující hollywoodský večírek je něco naprosto šíleného. Asi jako kdyby Baz Luhrmann natočil kalby z Vlka z Wall Street, byl u toho sjetý koksem a nechal se vyhecovat, aby tam dal „fakt úplně všechno“. Nahota a drogy? Jasně, ale to jsme teprve na začátku… nebudu tu konkrétní, jen … no tohle jste prostě ještě asi neviděli.
Chazelle navíc netočí hollywoodské orgie proto, aby šokoval nebo lacině bavil. Gigantický večírek se stovkami lidí mu dává příležitost vyblbnout se s kamerou, projíždí mezi lidmi. Oblétává jednotlivé hrdiny během jejich dialogů a hned zase utíká pryč, aby ukázala další drobnůstky z párty plné kostýmů, sexu, drog, a jazzu (rock and roll se tehdy ještě nehrál). A trvá to snad půl hodiny, během níž poznáme všechny hlavní hrdiny, kteří se tu jasně vyprofilují a člověk hned ví, komu by měl držet palce a proč, co umí a jestli jde o profesionála, naivku nebo někoho, koho stejně dřív nebo později nejspíš čeká krutý osud. A to vše za dokonalého soundtracku Justina Hurwitze.
Třicetiminutová opulentní párty pak naznačí, jak bude nakonec vypadat celý Babylon. Ten se odehrává na prostoru několika let a hrdinové se v něm často potkají jen na chvilku, každý má svůj vlastní příběh, ale Chazelle je vypráví tak, že se nebojí věnovat se dvacet minut jednomu jedinému dni na place, večírku v lepší společnosti, prvnímu natáčení se zvukem nebo výletu k šílenému gangsterovi, při němž zahraje na zvrácenější strunu. A naznačí, že hororový žánr by v jeho podání mohl být hodně zajímavý. Velký hollywoodský příběh tu tvoří jednotlivé epizodky, v nichž režisér ukazuje, že natáčení jedné malé scény ve studiu může být audiovizuálně stejně strhující jako režírování stovek komparzistů u historického velkofilmu. Dovede v nich vyvolat emoce, občas zahraje na komickou strunu, jindy dokáže dojímat, ukazovat svoje hrdiny jako bandu magorů, hvězd hodných obdivu i zoufalců řítících se do propasti. A vytváří komplexní obraz lidí, kteří tvořili Hollywood, přičemž není důvod myslet si, že to dnes vypadá nějak zásadně jinak.
Tahle skládačka malých příběhů ovšem trošku brzdí snahy o fungování vztahů mezi postavami. Hrdinové se potkávají spíš výjimečně a nejvíc prostoru nakonec dostává láska mezi nezvladatelnou hvězdou Nellie a Mannym, jenž na rozdíl od ní chce u filmu být, ale spíš za kamerou a v zákulisí. To, že mezi nimi něco je, Chazelle řekne hned při jejich prvním setkání, avšak díky epizodičnosti Babylonu tu bohužel není příliš prostoru k tomu, aby se jejich vztah mohl nějak tradičně vyvíjet. A i když to ke konci do sebe zapadne, forma vyprávění zkrátka pro velkou romanci v ještě větším Hollywoodu úplně vhodná není. Ale režisér si toho evidentně byl vědom a rozhodně se nedá říct, že by milostná linka nefungovala nebo dokonce rušila. Jen to, jak se směřuje k jejímu vyvrcholení, tu z logických důvodů nefunguje tak, jak by to fungovalo v běžném filmu.
Asi jste však pochopili, že Babylon běžný film není. Je to kombinace cirkusového řádění, lehce bizarních postaviček a epizodek ze života snílků a bláznů, kteří chtěli vyprávět příběhy, toužili po potlesku a Hollywood se jim dostal pod kůži tak moc, že ani neměli čas všimnout si, že stejně rychle jako tu hvězdy vznikají, tak i zhasínají. A že sny se můžou měnit v noční můry. Ale že sakra stojí za to být toho součástí a možná dosáhnout nesmrtelnosti.
Postavy a obsazení
• Brad Pitt - Jack Conrad
• Margot Robbie - Nellie LaRoy
• Diego Calva - Manny Torres
• Jovan Adepo - Sidney Palmer
• Li Jun Li - Lady Fay Zhu
• Jean Smart - Elinor St. John
• Tobey Maguire - James McKay
• Lukas Haas - George Munn
• Max Minghella - Irving Thalberg
• Katherine Waterston - Ruth Arzner
• Flea - Bob Levine
• Jeff Garlin - Don Wallach
• Rory Scovel - The Count
• Chloe Fineman - Marion Davies
• Karina Fontes - Jen
• Olivia Hamilton - Ruth Adler
• Telvin Griffin - Reginald
• Samara Weaving - Constance Moore
• Olivia Wilde - Ina Conrad
• Spike Jonze - německý filmový režisér
• P. J. Byrne - Max, Ruthin asistent režie
• Eric Roberts - Robert LaRoy, otec Nellie
• Ethan Suplee - Wilson
• Phoebe Tonkin - Jane Thornton
• Troy Metcalf - Orville Pickwick
Ocenění
Academy Awards
2023 - Justin Hurwitz (Nejlepší původní hudba) (nominace)
2023 - Anthony Carlino, Florencia Martin (Nejlepší výprava) (nominace)
2023 - Mary Zophres (Nejlepší kostýmy) (nominace)
British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
2023 - Anthony Carlino, Florencia Martin (Nejlepší výprava)
2023 - Justin Hurwitz (Nejlepší hudba) (nominace)
2023 - Mary Zophres (Nejlepší kostýmy) (nominace)
AACTA International Awards
2023 - Margot Robbie (Nejlepší herečka) (nominace)
2023 - Brad Pitt (Nejlepší vedlejší herec) (nominace)
2023 - Jean Smart (Nejlepší vedlejší herečka) (nominace)
Golden Globes
2023 - Justin Hurwitz (Nejlepší hudba)
2023 - Nejlepší film - komedie/muzikál (nominace)
2023 - Diego Calva (Nejlepší herec - komedie/muzikál) (nominace)
2023 - Margot Robbie (Nejlepší herečka - komedie/muzikál) (nominace)
2023 - Brad Pitt (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
Critics Choice Awards
2023 - Anthony Carlino, Florencia Martin (Nejlepší výprava)
2023 - Nejlepší film (nominace)
2023 - Damien Chazelle (Nejlepší režie) (nominace)
2023 - Margot Robbie (Nejlepší herečka) (nominace)
2023 - Linus Sandgren (Nejlepší kamera) (nominace)
2023 - Tom Cross (Nejlepší střih) (nominace)
2023 - Justin Hurwitz (Nejlepší hudba) (nominace)
2023 - Mary Zophres (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2023 - Nejlepší masky (nominace)
Florida Film Critics Circle Awards
2022 - Justin Hurwitz (Nejlepší hudba)
2022 - Nejlepší výprava a dekorace
2022 - Nejlepší obsazení (nominace)
DABING
1.DABING (SkyShowtime)
V českém znění: Michal Dlouhý - Brad Pitt (Jack Conrad), Jolana Smyčková - Margot Robbie (Nellie LaRoyová), Vojtěch Hájek - Diego Calva (Manny Torres), Oldřich Hajlich - Jovan Adepo (Sidney Palmer), Martina Kechnerová - Li Jun Li (Lady Fay Zhu), Zuzana Mixová - Jean Smart (Elinor St. Johnová), Jan Maxián - Tobey Maguire (James McKay), Michal Jagelka - Lukas Haas (George Munn), Michal Holán - Max Minghella (Irving Thalberg), Andrea Elsnerová - Olivia Hamilton (Ruth Adlerová), Filip Tomsa - Rory Scovel (hrabě), Kateřina Peřinová - Olivia Wilde (Ina Conradová) + Katherine Waterston (Estelle), Jan Kříž - Cutty Cuthbert (Jimmy), Roman Štabrňák - P.J. Byrne (Max), Luděk Čtvrtlík - Flea (Bob Levine), Martin Zahálka - Jeff Garlin (Don Wallach), Zdeněk Mahdal - Eric Roberts (Robert Roy), Filip Švarc - Spike Jonze (Otto), Vendula Příhodová - Samara Weaving (Constance Mooreová), Lukáš Král - Carson Higgins (Lloyd), Radovan Vaculík - Troy Metcalf (Orville Pickwick), Petra Hobzová - Phoebe Tonkin (Jane Thorntonová), Marcel Vašinka - Pat Skipper (Hearst), Kristýna Skružná - Karina Fontes (Jen), Radana Herrmannová - Trisha Simmons (dáma), Jiří Ployhar, Martin Überall, Michal Gulyáš, Tomáš Juřička, Bohdan Tůma
Překlad: Tereza Tučková
Produkce: Pavel Novák
Zvuk: Václav Vondráček
Dialogy a režie: Vojtěch Hájek
Pro SkyShowtime vyrobilo Iyuno - 2023
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 19.1.2023 Cinemart
Premiéra USA: 23.12.2022 Paramount Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 14.4.2023 (DVD) (Magic Box)
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 14.4.2023 (Magic Box)
Poprvé na DVD: 19.4.2023 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 19.4.2023 Magic Box
Poprvé na 4K Blu-ray: 19.4.2023 Magic Box
Poprvé na VOD: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 6 416 943
Tržby celkem - $ 63 351 455
Návštěvnost v ČR 35 098
Náklady (Rozpočet) - $ 80 000 000
Tvůrci a herci
Damien Chazelle (Režie), Marc Platt (Produkce), Matthew Plouffe (Produkce), Olivia Hamilton (Produkce), Justin Hurwitz (Hudba), Linus Sandgren (Kamera), Tom Cross (Střih), Francine Maisler (Casting), Florencia Martin (Scénografie), Anthony Carlino (Scénografie), Anthony D. Parrillo (Scénografie), Mary Zophres (Kostýmy), Ai-Ling Lee (Zvuk), Mildred Iatrou (Zvuk), Andy Nelson (Zvuk), Steven Morrow (Zvuk), Jaime Leigh McIntosh (Masky), Thomas Floutz (Masky), Damien Chazelle (Scénář), Damien Chazelle (Scénář), Diego Calva (Herec), Margot Robbie (Herec), Brad Pitt (Herec), Jean Smart (Herec), Jovan Adepo (Herec), Li Jun Li (Herec), Lukas Haas (Herec), Max Minghella (Herec), Tobey Maguire (Herec), Olivia Hamilton (Herec), P.J. Byrne (Herec), Rory Scovel (Herec), Katherine Waterston (Herec), Flea (Herec), Jeff Garlin (Herec), Eric Roberts (Herec), Ethan Suplee (Herec), Samara Weaving (Herec), Olivia Wilde (Herec), Spike Jonze (Herec), Chloe Fineman (Herec), Karina Fontes (Herec), Damon Gupton (Herec), Phoebe Tonkin (Herec), Troy Metcalf (Herec), Danny Jolles (Herec), Lewis Tan (Herec), Shane Powers (Herec), Jennifer Grant (Herec), Vanessa Bednar (Herec), Karolina Szymczak (Herec), Marcos A. Ferraez (Herec), Nana Ghana (Herec), E.E. Bell (Herec), Joe Dallesandro (Herec), Sol Landerman (Herec), Kaia Gerber (Herec), Cici Lau (Herec), Patrick Fugit (Herec), Bob Clendenin (Herec), Miraj Grbic (Herec), James Wellington (Herec), Laura Steinel (Herec), Trisha Simmons (Herec), Sean O'Bryan (Herec), Frederick Koehler (Herec), David Ury (Herec), Ric Sarabia (Herec), John Kerry (Herec), Pat Skipper (Herec), Taylor Nichols (Herec), Chris Doubek (Herec), Kevin Symons (Herec), Jonathan Thomson (Herec), Mather Zickel (Herec), Todd Giebenhain (Herec), Dorian Martin (Herec), Andrew Hawtrey (Herec), Jonathan Ohye (Herec), James Crittenden (Herec), Pete Ploszek (Herec), Robert Beitzel (Herec), Walker Hare (Herec), Taylor Hill (Herec), Marc Platt (Herec), Karen Bethzabe (Herec), Jonah Platt (Herec), Max Reeves (Herec), Mike Gassaway (Herec), Kelly Daly (Herec), Brenna Power (Herec), Bourke Floyd (Herec), Azizi Donnelly (Herec), Mike C. Manning (Herec), Masha Ko (Herec), Anna Dahl (Herec), Cameron Wong (Herec), Michael Russnow (Herec), Zhan Wang (Herec), John Mitchell (Herec), Nikole Davis (Herec), J.C. Currais (Herec),
2022/189/USA/Drama, Komedie
Zajímavost k filmu
- Brad Pitt (Jack Conrad) i Leonardo DiCaprio četli scénář Damiena Chazelleho k filmu Babylon při natáčení Tenkrát v Hollywoodu (2019). DiCapriův přítel Tobey Maguire je jedním z výkonných producentů Babylonu.
- Ari Levin dostal nabídku na roli ve filmu a musel ji odmítnout kvůli svému nabitému programu výkonného producenta v Madison Center for the Arts.
- Brad Pitt měl v době natáčení 59 let, byl tedy o více než dvacet let starší než John Gilbert v době své smrti. Pittova postava Jack Conrad je založena právě na Gilbertovi.
- V dubnu 2022 bylo oznámeno, že Tobey Maguire bude hrát ve filmu Charlese Chaplina. Ve skutečnosti však hraje fiktivní postavu jménem James McKay.
- Na začátku filmu, když Jack Conrad (Brad Pitt) mluví italsky, mu jeho žena Ina Conrad (Olivia Wilde) řekne, že není z itálie, že je ze Shawnee. Brad Pitt opravdu pochází z města Shawnee v Oklahomě.
- Název filmu se objeví až ve 32. minutě.
- V ději filmu je i drobná česká stopa. Jack (Brad Pitt) v jedné z replik pronese: „Sejdeme se v Benátkách nebo v Praze.“
- Logo Paramount ve filmu odpovídá době, do které je film zasazen, tzn. je v grafickém provedení z 20. let 20. století.
- Slovo „fuck“ zazní ve filmu 165krát.
- Původně byla do hlavní role obsazena Emma Stone, ale díky zpožděnému natáčení kvůli pandemii covid-19 odstoupila, jelikož měla plný kalendář. Role se ujala Margot Robbie.
- Damien Chazelle v jednom podcastu uvedl, že inspirací k sepsání scénáře se stal seriál Babylon Berlín (od r. 2017).
- Brad Pitt v traileri k filmu pred pádom cez zábradlie na stole tancuje, v samotnom filme však pádu tanec nepredchádza. Režisér Damien Chazelle použil do traileru inú klapku identickej scény než sa napokon dostala do finálneho strihu filmu.
- Režiséra s nemeckým prízvukom si zahral skutočný režisér Spike Jonze.
- Keď sa Nellie LaRoy snaží dostať do kina na premietanie jej prvého filmu, dožaduje sa voľného vstupu, lebo v uvádzanom filme hrá. Margot Robbie si vo veľmi podobnej scéne zahrala aj v titule Tenkrát v Hollywoodu (2019). Poklonu Quentinovi Tarantinovi možno postrehnúť aj v taliančine, ktorú imituje Brad Pitt podobne ako vo filme Hanebný pancharti (2009).
- Zhodou okolností Margot Robbie získala svoju rolu vďaka odstúpeniu Emmy Stone. Presne opačná situácia nastala pri filme Birdman (2014), kde Emma Stone získala rolu vďaka tomu, že ju odmietla Margot Robbie.
- Po pozretí filmu herec Eric Roberts pochválil výkon Margot Robbie. Porovnal ju s Elizabeth Taylor vo filme Kto sa bojí Virginie Woolfovej? (1966) a povedal, že si myslí, že Robbie by mohla za svoju rolu vyhrať Oscara. Nakoniec sa jej nedostalo nominácie.
- Damien Chazelle ponúkol tento film producentovi v roku 2009, ktorý si v tom čase myslel, že bol pre tohto filmára trochu ambiciózny. Zapáčila sa mu však myšlienka vzťahu filmu a hudby a navrhol Chazelleovi, aby skúsil napísať muzikál. A tak sa z tohto filmového nápadu nakoniec vznikol La La Land (2016).
- Názov filmu odkazuje na biblický Babylon, ktorý sa v priebehu rokov stal veľkým a nádherným mestom, ale natoľko upadol do nerestí a skazenosti, že ho Boh zničil, čo má byť malá paralela s Hollywoodom 20. rokov 20. storočia.
- Damien Chazelle spomenul, že existuje verzia filmu, ktorá bola plne natočená na jeho telefón u neho doma, pričom každú rolu hral on, jeho manželka a Diego Calva. Toto malo pomôcť Calvovi adaptovať sa na rolu v čase lockdownu, kedy sa nemohlo nakrúcať. Chazelle zažartoval, že aj táto verzia je celkom dobrá.
- Film sa natáčal v Los Angeles a Santa Clarite (Kalifornia, USA) od 1. júla do 21. októbra 2021.
- Ari Levin dostal nabídku na roli ve filmu a musel ji odmítnout kvůli svému nabitému programu výkonného producenta v Madison Center for the Arts.
- Brad Pitt měl v době natáčení 59 let, byl tedy o více než dvacet let starší než John Gilbert v době své smrti. Pittova postava Jack Conrad je založena právě na Gilbertovi.
- V dubnu 2022 bylo oznámeno, že Tobey Maguire bude hrát ve filmu Charlese Chaplina. Ve skutečnosti však hraje fiktivní postavu jménem James McKay.
- Na začátku filmu, když Jack Conrad (Brad Pitt) mluví italsky, mu jeho žena Ina Conrad (Olivia Wilde) řekne, že není z itálie, že je ze Shawnee. Brad Pitt opravdu pochází z města Shawnee v Oklahomě.
- Název filmu se objeví až ve 32. minutě.
- V ději filmu je i drobná česká stopa. Jack (Brad Pitt) v jedné z replik pronese: „Sejdeme se v Benátkách nebo v Praze.“
- Logo Paramount ve filmu odpovídá době, do které je film zasazen, tzn. je v grafickém provedení z 20. let 20. století.
- Slovo „fuck“ zazní ve filmu 165krát.
- Původně byla do hlavní role obsazena Emma Stone, ale díky zpožděnému natáčení kvůli pandemii covid-19 odstoupila, jelikož měla plný kalendář. Role se ujala Margot Robbie.
- Damien Chazelle v jednom podcastu uvedl, že inspirací k sepsání scénáře se stal seriál Babylon Berlín (od r. 2017).
- Brad Pitt v traileri k filmu pred pádom cez zábradlie na stole tancuje, v samotnom filme však pádu tanec nepredchádza. Režisér Damien Chazelle použil do traileru inú klapku identickej scény než sa napokon dostala do finálneho strihu filmu.
- Režiséra s nemeckým prízvukom si zahral skutočný režisér Spike Jonze.
- Keď sa Nellie LaRoy snaží dostať do kina na premietanie jej prvého filmu, dožaduje sa voľného vstupu, lebo v uvádzanom filme hrá. Margot Robbie si vo veľmi podobnej scéne zahrala aj v titule Tenkrát v Hollywoodu (2019). Poklonu Quentinovi Tarantinovi možno postrehnúť aj v taliančine, ktorú imituje Brad Pitt podobne ako vo filme Hanebný pancharti (2009).
- Zhodou okolností Margot Robbie získala svoju rolu vďaka odstúpeniu Emmy Stone. Presne opačná situácia nastala pri filme Birdman (2014), kde Emma Stone získala rolu vďaka tomu, že ju odmietla Margot Robbie.
- Po pozretí filmu herec Eric Roberts pochválil výkon Margot Robbie. Porovnal ju s Elizabeth Taylor vo filme Kto sa bojí Virginie Woolfovej? (1966) a povedal, že si myslí, že Robbie by mohla za svoju rolu vyhrať Oscara. Nakoniec sa jej nedostalo nominácie.
- Damien Chazelle ponúkol tento film producentovi v roku 2009, ktorý si v tom čase myslel, že bol pre tohto filmára trochu ambiciózny. Zapáčila sa mu však myšlienka vzťahu filmu a hudby a navrhol Chazelleovi, aby skúsil napísať muzikál. A tak sa z tohto filmového nápadu nakoniec vznikol La La Land (2016).
- Názov filmu odkazuje na biblický Babylon, ktorý sa v priebehu rokov stal veľkým a nádherným mestom, ale natoľko upadol do nerestí a skazenosti, že ho Boh zničil, čo má byť malá paralela s Hollywoodom 20. rokov 20. storočia.
- Damien Chazelle spomenul, že existuje verzia filmu, ktorá bola plne natočená na jeho telefón u neho doma, pričom každú rolu hral on, jeho manželka a Diego Calva. Toto malo pomôcť Calvovi adaptovať sa na rolu v čase lockdownu, kedy sa nemohlo nakrúcať. Chazelle zažartoval, že aj táto verzia je celkom dobrá.
- Film sa natáčal v Los Angeles a Santa Clarite (Kalifornia, USA) od 1. júla do 21. októbra 2021.
Odkazy
Hrají:
Diego Calva, Margot Robbie, Brad Pitt, Jean Smart, Jovan Adepo, Li Jun Li, Lukas Haas, Max Minghella, Tobey Maguire, Olivia Hamilton, P.J. Byrne, Rory Scovel, Katherine Waterston, Flea, Jeff Garlin, Eric Roberts, Ethan Suplee, Samara Weaving, Olivia Wilde, Spike Jonze, Chloe Fineman, Karina Fontes, Damon Gupton, Phoebe Tonkin, Troy Metcalf, Danny Jolles, Lewis Tan, Shane Powers, Jennifer Grant, Vanessa Bednar, Karolina Szymczak, Marcos A. Ferraez, Nana Ghana, E.E. Bell, Joe Dallesandro, Sol Landerman, Kaia Gerber, Cici Lau, Patrick Fugit, Bob Clendenin, Miraj Grbic, James Wellington, Laura Steinel, Trisha Simmons, Sean O'Bryan, Frederick Koehler, David Ury, Ric Sarabia, John Kerry, Pat Skipper, Taylor Nichols, Chris Doubek, Kevin Symons, Jonathan Thomson, Mather Zickel, Todd Giebenhain, Dorian Martin, Andrew Hawtrey, Jonathan Ohye, James Crittenden, Pete Ploszek, Robert Beitzel, Walker Hare, Taylor Hill, Marc Platt, Karen Bethzabe, Jonah Platt, Max Reeves, Mike Gassaway, Kelly Daly, Brenna Power, Bourke Floyd, Azizi Donnelly, Mike C. Manning, Masha Ko, Anna Dahl, Cameron Wong, Michael Russnow, Zhan Wang, John Mitchell, Nikole Davis, J.C. Currais