Monty Python: Život Briana / Life of Brian (1979/94/Velká Británie/Komedie) 86%
03.01.2025 01:16
JEDNOU VĚTOU
„Judea roku 33, sobota odpoledne, okolo svačiny aneb Jak to bylo doopravdy. Biblická fraška, kterou sepsala, sehrála a natočila proslulá britská skupina."
OBSAH
Kultovní a kontroverzní komedie Život Briana vypráví příběh Briana (Graham Chapman), který se narodil ve stejný den a na stejném místě jako Ježíš. Po sérii absurdních a vtipných okolností je pak s mesiášem zaměňován. Film Terryho Jonese, který se konstantně vysmívá všem a všemu, nechává zazářit v několika rolích každého člena skupiny Monty Python. Přináší tak pohlcující anarchistickou satiru mířenou jak na náboženství, tak na hollywoodské zobrazování všeho biblického. (Pannonia Ent.)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Od Svatého grálu jsem si řekl, že na další film Monty Pythonu koukat už nebudu. pak ale přišel nedostatek komedií a náhodou se naskytla příležitost vidět Život Briana a tak jsem do něj šel. Popravdě musím říct, že když jsem film opravdu vnímal a sledoval veškeré narážky a hlášky na historii, tak jsem se fakt bavil. A možná, že když bych s Monty Pythony žil, jako hromada fanoušků, tak bych se bavil ještě víc. Každopádně to není žádná prvoplánová zábava, kde prostě vypnete a jenom si užíváte uvolněnou atmosféru. U tohodle filmu je tolik narážek, že na první shlédnutí se všecky snad ani nedají pochopit. Každopádně musím říct, a to naprosto upřímně, že jsem se fakt bavil. A když budu moct, podívám se na tenhle film znova, protože ta absurdita celé parodie Ježišova života je parádní. A já se musím omluvit, že jsem Monty Pythonům takhle křivdil. (Malarkey) 4*
Bloody Good! Typický Monty Python, ať už se jedná o skeče z Létajícího cirkusu nebo filmy. Vypointované scény takřka geniálního statusu (ukamenování ve jménu Jehovy, lekce latiny od centuriona, je tady něco směšného na jménu Pyjus Čůrus, žalářníci) vs. hluchá místa, která se nejspíš trefí do noty jen úzké skupince lidí (rozumějte autorům), ale těch je v Bvianovi naštěstí poskrovnu.. Takže, než naposledy vyjdete ze dveří, vezmete si jeden kříž a postavíte se do řady nalevo, tak vězte, že náboženství je jen fraška v Zeffirelliho kulisách, co je plná nedorozumění, falešných proroků a nedobrovolných mesiášů a k chvilkovému sjednocení dospěje jen tehdy, když si z něho utahují. Pochvala Petru Paloušovi za odvážné a přitom velmi trefné užití výrazu "nepičuj" při tvorbě titulků.. (Gilmour93) 4*
Snad nejlepší komedie všech dob. Monty Pythoni jsou pwostě nepwekonatelní. Fantastické hlášky, skvělé momenty, ale i celý děj. Tady nejde wíct jeden nebo dva nejlepší gagy, pwotože jsou všechny výbowné. A pewličkou je závěwečná písnička - ktewá má úžasně optimistický text a hoooodně chytlavou melodii. Pokud jste nikdy Monty Pythony neviděli, tenhle film je asi nejlepší volbou, jak s těmihle wecesisty začít - je to totiž z toho, co natočili, nejvíc "film" (hlavně co se týče souvislého děje) a tak nemusíte být tolik v šoku, jako tweba kybyste se nejpwve podívali na Smysl života. Ale zase na dwuhou stwanu - twacetiminutové skeče jsou něco úplně jiného, takže ty byste pwo začátek taky vynechat neměli. (Galadriel) 5*
VELKÁ RECENZE
Monty Python: Život Briana, případně Monty Pythonův Život Briana nebo jen Život Briana je britská filmová komedie, natočená v roce 1979 skupinou Monty Python. Vypráví o muži, který se narodil ve stejný den jako Ježíš, jen trochu dále v téže ulici. Celý život má pak ztrpčený tím, že je zaměňován s mesiášem.
Film je často vnímán jako parodie organizovaných náboženství a politických projevů. Díky svému kontroverznímu přístupu k tématu náboženství se stal terčem kritiky mnoha náboženských hnutí. I přesto film dodnes sbírá ocenění všeho druhu – již několikrát byl vyhlášen nejlepší komedií všech dob, například britským deníkem The Guardian
První film z produkce Monty Pythonů – Monty Python a Svatý Grál – měl (přes svůj nízký rozpočet a poměrně amatérské podmínky) obrovský úspěch jak u kritiků, tak u diváků, a členové proto začali hned uvažovat o natočení dalšího celovečerního filmu. Protože všichni sdíleli nedůvěru k organizovanému náboženství, rozhodli se pro příběh, který by parodoval počátky křesťanství – stejně jako Svatý Grál parodoval Artušovské legendy.
Práce na scénáři začaly v prosinci 1976, v lednu 1978 byla hotová finální verze (po „dvou týdnech intenzivního psaní a vodního lyžování na Barbadosu“. Film měla původně produkovat společnost EMI Films, která ale na poslední chvíli z projektu odstoupila kvůli kontroverznímu obsahu. Terry Gilliam o tom později řekl: „Vycouvali z toho ve čtvrtek. Štáb měl odjet natáčet v sobotu. Katastrofa. Nejspíš si přečetli ten scénář... konečně.
Kritickou situaci zachránil ex-Beatle a zároveň také velký fanoušek Monty Pythonů George Harrison, který se o potížích dozvěděl od svého kamaráda Erica Idlea. Rozhodl se, že celý rozpočet (3 miliony liber) pokryje z vlastních peněz, a za tím účelem založil vlastní produkční společnost Handmade Films a zaručil se vlastním domem, protože „ten film prostě chtěl vidět“ (Idle tento krok později glosoval jako „nejdražší lístek do kina v historii“). Harrison si za svou pomoc vysloužil epizodní roličku pana Papadopulose, který se krátce pozdraví a potřese si rukou s titulním hrdinou v jedné z davových scén. Jeho investice se ukázala velmi šťastnou, neboť film měl ještě větší úspěch než Svatý Grál a jen v USA vydělal 20 milionů dolarů.
Všichni členové skupiny Monty Python jednotně odmítali obvinění, že jejich cílem bylo zesměšňovat něčí víru. V komentáři k filmu na DVD přiznávají, že film je rouhačský jen potud, že paroduje praktiky současných organizovaných náboženství – rozhodně ale neparoduje Boha jako takového. Když se ve filmu epizodně objeví Ježíš, je postava brána v podstatě vážně a s respektem. Humor začíná teprve když jeho vzdálení posluchači špatně rozumí jeho slovům o míru, lásce a toleranci („Myslím, že říkal ‚blahoslavení sýraři'“. Tady autoři zesměšňují pouze malichernost náboženských sporů a schizmat založených na odlišném výkladu různých detailů v Písmu. Ježíš a Brian jsou zcela jasně ukázáni jako dvě různé osoby, což dokazuje například scéna s vyléčeným „ex-leprotikem“, který si Brianovi stěžuje, že po tom, co ho Ježíš uzdravil, ztratil svůj pravidelný příjem z žebrání. Brian sám je pak vykreslen vlastně jako charakterní postava, jen se bránící bláznivému chování všech okolo.
PODROBNÝ POPIS FILMU (Přeložený popis filmu ze zahraničních stránek).
Brian Cohen se narodí ve stáji vedle té, ve které se narodil Ježíš , což zpočátku zmátlo tři mudrce , kteří přicházejí chválit budoucího židovského krále. Brian později vyroste v idealistického mladého muže, který nesnáší pokračující římskou okupaci Judeje .
Při poslechu Ježíšova kázání na hoře se Brian zamiluje do atraktivní mladé rebelky Judith. Jeho touha po ní a nenávist k Římanům, ještě umocněná tím, že jeho matka prozradila, že sám Brian je poloviční Říman, ho inspirují k tomu, aby se připojil k „Lidové frontě Judeje“ (PFJ), jednomu z mnoha podělaných a hašteřících se hnutí za nezávislost , která utrácejí více peněz. bojují mezi sebou než oni Římané.
Vůdce PFJ Reg pověří Briana, aby přes noc namaloval hesla na palác římského guvernéra Piláta , ale římský důstojník ho přistihne při činu. Důstojník však projeví větší zájem o Brianovu otřesnou latinskou gramatiku než o vandalský čin a po opravě hesla na „ Romi ite domum “ mu nařídí, aby ho stokrát napsal na zeď. Brian skončí po východu slunce a je pronásledován strážemi, než ho zachrání Judith.
Reg má revoluční projev k PFJ a ptá se: "Co pro nás Římané kdy udělali?" v tomto bodě posluchači nastíní všechny formy pozitivních aspektů římské okupace, jako je hygiena , lékařství, vzdělání, víno, veřejný pořádek , zavlažování , silnice , systém sladké vody , veřejné zdraví a mír . Poté nastíní plány na únos Pilátovy ženy . Uvnitř Pilátova paláce však PFJ narazí na další revoluční skupinu, která měla stejný nápad, což vyvolalo násilnou hádku. Brian jako jediný přežil boj, ale je zajat palácovými strážemi. Stráže přivedou Briana před Piláta, ale jeho výslech je přerušen, když se stráže začaly nekontrolovatelně smát jménům Pilátova přítele z Říma Bigguse Dickuse a jeho ženy Incontinentia Buttocks.
Brian na útěku je náhodně zachycen projíždějící mimozemskou vesmírnou lodí, která nouzově přistane zpět na Zemi. Snaží se zapadnout mezi proroky, kteří kážou na rušném náměstí a opakují úryvky Ježíšových kázání. Brian zastaví své kázání uprostřed věty, když někteří římští vojáci odejdou, takže jeho malé, ale zaujaté publikum se dožaduje více informací.
Brian zuří, když ho lidé pronásledují do hor a tam ho prohlásí za Mesiáše . Poté, co strávil noc s Judith, nahý Brian objeví obrovský dav stoupenců shromážděných před domem jeho matky. Její pokusy o rozptýlení davu jsou odmítnuty, takže souhlasí s tím, aby je oslovil. Ačkoli jim říká, že jsou všichni jednotlivci a že musí myslet sami, ironicky papouškují jeho slova jako doktrínu.
PFJ se snaží využít Brianův status celebrity tím, že ho nechá sloužit davu stoupenců, kteří požadují zázračné léky . Brian se proplíží zezadu, jen aby byl zajat Římany a odsouzen k ukřižování .
Na oslavu Pesachu se před Pilátovým palácem shromáždil dav, který nabízí omilostnění vězně dle vlastního výběru jako projev přátelství mezi Římany a lidem Judeje. Dav však vykřikuje jména obsahující písmeno „r“, zesměšňující Pilátovu vadu řeči , a dále je pobaví skřípání jeho přítele Bigguse . Nakonec se v davu objeví Judith a vyzývá k propuštění Briana, což dav (za předpokladu, že jde o další vtip) papouškuje a Pilát souhlasí s tím, že Bwian „pozdraví“.
Stráže nakonec dohoní Briana, který už je na kříži. Ale ve scéně, která paroduje vyvrcholení filmu Spartakus , různí ukřižovaní lidé tvrdí, že jsou Brian, aby mohli být osvobozeni, a ten nesprávný muž je propuštěn. Brian je postupně osloven a poté opuštěn PFJ, která chválí jeho mučednictví, Juditskou lidovou frontou, která spáchala masovou sebevraždu jako formu politického protestu, Judith a jeho káravou matkou.
Jak si zoufá, odsouzenec vedle něj vede zbytek ve veselé písni, ke které se Brian a ostatní připojují („ Vždy se dívej na světlou stránku života “).
V.I.M. FILMU
Týden po Svatém Grálu se do našich kin (i když jenom na pár dní) vrací jedna z nejlepších komedií všech dob. Dokonce tak vtipná, že ji zakázali v Norsku, jak svého času lákala švédská reklama. Druhý plnohodnotný pythonovský film kvůli značně neortodoxnímu nakládání s křesťanskou ikonografií ale čelil zákazům v mnoha, především katolicky smýšlejících státech – a tím snímku zajistil nehynoucí popularitu a punc ještě odvážnějšího díla, než jakým byl už sám o sobě.
Důstojnost honosného úvodu s příchodem Tří králů podbarveným andělským chórem netrvá dlouho. Rychle se ukáže, že si trio mudrců z Východu spletlo příbytek a namísto u Ježíše skončilo u obyčejného dítka Briana a jeho popudlivé matky. Po klasicky pythonovsky animovaných titulcích doplněných titulní skladbou, vyprávějící ve skoro až bondovském duchu o Brianově obyčejném životě a přízemních choutkách se ocitáme v roce 33 po Kris… ehm, před naším letopočtem.
Zatímco Ježíš (a také spousta dalších proroků) hlásá lásku a vzájemné porozumění, prostý judský lid tráví čas hašteřením, konspiracemi a obcházením pravidel. Jako by se dodnes až tolik nezměnilo, že? Snad jen oblíbené davové kratochvíle jako kamenování či přihlížení ukřižování nyní probíhají poněkud symboličtěji. Toho si byli vědomi i Monty Pythoni, jejichž exkurz do zkarikované historie nabízí vedle absurdní řachandy i nepřehlédnutelnou porci satirických popíchnutí do reálií 20. století.
Tím největším a i na poměry tohoto filmu nejkontroverznějším málem byla linka s radikálním sionistou Ottem, který vzhledem, dikcí i chováním nenáhodně připomínal Adolfa Hitlera. V zájmu rychlejšího tempa vyprávění a možná i nepřiznané snahy nestát se nejnenáviděnějšími umělci světa však Ottovy scény zůstaly na podlaze střižny. Vzhledem k až nečekaně velkému kasovnímu i kritickému úspěchu se však zdá, že tyto zásahy skutečně byly ku prospěchu věci.
Stejně jako v případě předchozího Svatého Grálu se ale finance nesháněly snadno – a opět došlo na hudebníky. Poté, co filmové oddělení hudebního vydavatelství EMI chtělo z projektu kvůli (zjevnému) rouhačství scénáře vycouvat, zakročil George Harrison. Bývalý kytarista The Beatles chtěl film vidět tak moc, až kvůli tomu založil produkční firmu a pomohl zajistit rozpočet ve výši čtyř milionů dolarů. Samotné natáčení pak už ale probíhalo lépe než kdy jindy – členové skupiny nebyli rozhádaní, Graham Chapman abstinoval, produkce pokračovala v souladu se scénářem.
Jistě pomohlo i přehlednější rozdělení rolí, a tak je pod režií podepsán pouze Terry Jones, zatímco Terry Gilliam se věnoval hraní, animacím a výpravě. Šestice komiků dohromady ztvárnila na čtyři desítky postav, z nichž leckteré se staly více než památnými. Ať už jde o neustále schůzující, avšak v činech nečekaně pasivní členy Lidové fronty Judeje, ráčkujícího Piláta, jenž vzpomíná na své římské přátele jménem Pyjus Čůrus a Polulína Permanenta, či Brianovu matku, která svého syna bez ohledu na vlastní živnost prostitutky obviňuje z necudných myšlenek.
„Co pro nás Římani kdy udělali?“ praví se v další slavné scéně a následuje výčet pokrokových opatření, jež okupanti na území Judeje zavedli. Z dnešního pohledu je až úsměvné, jak na konci 70. let mohlo dílo vzbudit až takový rozruch, že jej John Cleese a Michael Palin museli jít obhajovat před zástupci církve v rámci debaty na BBC. Život Briana totiž nelze obvinit z antisemitismu, nevysmívá se Bohu ani Ježíšovi a jeho učení. Monty Pythoni si „jen“ vystřelili ze zaslepeného dogmatismu a víry organizované tak, až se ztrácí její podstata. A to je bezesporu relevantní poselství i v dnešní době, ačkoli tradiční náboženství už nehrají ve společnosti tak výraznou roli jako dříve.
Letos si připomínáme 45. výročí vzniku filmu, a tak buďme rádi, že můžeme tuhle klasiku provokativního a nekorektního humoru (z doby, kdy tenhle termín ještě něco smysluplného znamenal) vidět na velkém plátně. A nezapomeňte – vždy se na svět dívejte z té lepší stránky!
Postavy a obsazení
• Graham Chapman - Brian Cohen; Pyjus Čůrus; 2. mudrc
• Terry Jones - Panna Manda; poustevník Šimon; spoluvězeň; a další
• John Cleese - Centurion; revolucionář Reg; Velekněz; 1. mudrc; a další
• Eric Idle - Drzoun; revolucionář Stan/Loretta; kamenující žena; Otto; trhovec; žalářníkův pomocník; zpívající ukřižovaný; a další
• Michael Palin - Nosál; Pilát Pontský; vyléčený malomocný; revolucionář Ben; nudný prorok; pořadatel ukřižovaných; 3. mudrc; a další
• Terry Gilliam - děsivý prorok; žalářník; a další
• Sue Jones-Davies - revolucionářka Judita
• Terence Bayler - pan Gregory; 2. centurion
• Carol Clevelandová - paní Gregory; a další
• Charles McKeown - falešný prorok; slepec; strážný dusící se smíchy; a další
• Kenneth Colley - Ježíš Kristus
• Neil Innes - zhulený Samaritán
• Gwen Taylorová - paní Nosálová; žena s nemocným oslem
• Bernard McKenna - Parvus; a další
• George Harrison - pan Papadopulos
• Spike Milligan - všemi opuštěný prorok
DABING
V českém znění: Jan Šťastný - Michael Palin (druhý mudrc/pan Nosál/Francis, revolucionář (v dabingu Frantík)/pan A., který hodil druhým kamenem/ex-leprotik/Ben, letitý vězeň/Pilát Pontský/římský guvernér/nudný prorok), Miroslav Táborský - Graham Chapman (první mudrc/Brian, zvaný Brian/Ptakus Velikus (v dabingu Pijus Čumus)), Jan Vondráček - John Cleese (třetí mudrc/Dirk Reg, vůdce Lidové fronty Judeje/židovský činitel při kamenování/setník/Arthur/kolemjdoucí) , David Prachař - Terry Jones (Mandy, Brianova matka/Colin, kolemjdoucí/svatý muž Šimon/Bob Hoskins/zbožný kolemjdoucí ), Martin Zahálka - Eric Idle (pan Drzoun/Stan, zvaný Loretta, zmatený revolucionář/Harry, milovník smlouvání, prodavač kamenů a falešných vousů/obviněná žena, atd.), Miloš Vávra - Terry Gilliam (další osoba ve frontě na ukřižování/revolucionář/člen komanda/zkrvavený hřmící prorok/Geoffrey, kolemjdoucí/žalářník), Petr Pelzer, Libor Terš, Andrea Elsnerová - Sue Jones-Davies (Judith), Roman Hájek, Zdeněk Dolanský, Otto Rošetzký, Jitka Sedláčková, Jarmila Švehlová, Hynek Dřízhal, Zuzana Dřízhalová, Alena Štréblová, Zdeněk Velen
Překlad: Petr Palouš a Barbora Wildová
Produkce: Milena Čapková
Zvuk: Roman Čapek a Miloš Sommer
Dialogy a režie českého znění: Vladimíra Wildová
Vyrobily: ABZ divize Bontonfilms v roce 2003
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 21.3.2024 Pannonia Ent.
Premiéra USA: 17,8,1979
Premiéra Velká Británie: 8,11,1979
18.4.2019 Trafalgar Releasing
7.04.2023 National Amusements
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.4.2003 (VHS) Bonton Home Entertainment
Poprvé na DVD: 23.4.2003 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 10.12.2007 Bontonfilm
Tržby celkem - $ 20 700 000
Náklady (Rozpočet) - $ 4 000 000
„Judea roku 33, sobota odpoledne, okolo svačiny aneb Jak to bylo doopravdy. Biblická fraška, kterou sepsala, sehrála a natočila proslulá britská skupina."
OBSAH
Kultovní a kontroverzní komedie Život Briana vypráví příběh Briana (Graham Chapman), který se narodil ve stejný den a na stejném místě jako Ježíš. Po sérii absurdních a vtipných okolností je pak s mesiášem zaměňován. Film Terryho Jonese, který se konstantně vysmívá všem a všemu, nechává zazářit v několika rolích každého člena skupiny Monty Python. Přináší tak pohlcující anarchistickou satiru mířenou jak na náboženství, tak na hollywoodské zobrazování všeho biblického. (Pannonia Ent.)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Od Svatého grálu jsem si řekl, že na další film Monty Pythonu koukat už nebudu. pak ale přišel nedostatek komedií a náhodou se naskytla příležitost vidět Život Briana a tak jsem do něj šel. Popravdě musím říct, že když jsem film opravdu vnímal a sledoval veškeré narážky a hlášky na historii, tak jsem se fakt bavil. A možná, že když bych s Monty Pythony žil, jako hromada fanoušků, tak bych se bavil ještě víc. Každopádně to není žádná prvoplánová zábava, kde prostě vypnete a jenom si užíváte uvolněnou atmosféru. U tohodle filmu je tolik narážek, že na první shlédnutí se všecky snad ani nedají pochopit. Každopádně musím říct, a to naprosto upřímně, že jsem se fakt bavil. A když budu moct, podívám se na tenhle film znova, protože ta absurdita celé parodie Ježišova života je parádní. A já se musím omluvit, že jsem Monty Pythonům takhle křivdil. (Malarkey) 4*
Bloody Good! Typický Monty Python, ať už se jedná o skeče z Létajícího cirkusu nebo filmy. Vypointované scény takřka geniálního statusu (ukamenování ve jménu Jehovy, lekce latiny od centuriona, je tady něco směšného na jménu Pyjus Čůrus, žalářníci) vs. hluchá místa, která se nejspíš trefí do noty jen úzké skupince lidí (rozumějte autorům), ale těch je v Bvianovi naštěstí poskrovnu.. Takže, než naposledy vyjdete ze dveří, vezmete si jeden kříž a postavíte se do řady nalevo, tak vězte, že náboženství je jen fraška v Zeffirelliho kulisách, co je plná nedorozumění, falešných proroků a nedobrovolných mesiášů a k chvilkovému sjednocení dospěje jen tehdy, když si z něho utahují. Pochvala Petru Paloušovi za odvážné a přitom velmi trefné užití výrazu "nepičuj" při tvorbě titulků.. (Gilmour93) 4*
Snad nejlepší komedie všech dob. Monty Pythoni jsou pwostě nepwekonatelní. Fantastické hlášky, skvělé momenty, ale i celý děj. Tady nejde wíct jeden nebo dva nejlepší gagy, pwotože jsou všechny výbowné. A pewličkou je závěwečná písnička - ktewá má úžasně optimistický text a hoooodně chytlavou melodii. Pokud jste nikdy Monty Pythony neviděli, tenhle film je asi nejlepší volbou, jak s těmihle wecesisty začít - je to totiž z toho, co natočili, nejvíc "film" (hlavně co se týče souvislého děje) a tak nemusíte být tolik v šoku, jako tweba kybyste se nejpwve podívali na Smysl života. Ale zase na dwuhou stwanu - twacetiminutové skeče jsou něco úplně jiného, takže ty byste pwo začátek taky vynechat neměli. (Galadriel) 5*
VELKÁ RECENZE
Monty Python: Život Briana, případně Monty Pythonův Život Briana nebo jen Život Briana je britská filmová komedie, natočená v roce 1979 skupinou Monty Python. Vypráví o muži, který se narodil ve stejný den jako Ježíš, jen trochu dále v téže ulici. Celý život má pak ztrpčený tím, že je zaměňován s mesiášem.
Film je často vnímán jako parodie organizovaných náboženství a politických projevů. Díky svému kontroverznímu přístupu k tématu náboženství se stal terčem kritiky mnoha náboženských hnutí. I přesto film dodnes sbírá ocenění všeho druhu – již několikrát byl vyhlášen nejlepší komedií všech dob, například britským deníkem The Guardian
První film z produkce Monty Pythonů – Monty Python a Svatý Grál – měl (přes svůj nízký rozpočet a poměrně amatérské podmínky) obrovský úspěch jak u kritiků, tak u diváků, a členové proto začali hned uvažovat o natočení dalšího celovečerního filmu. Protože všichni sdíleli nedůvěru k organizovanému náboženství, rozhodli se pro příběh, který by parodoval počátky křesťanství – stejně jako Svatý Grál parodoval Artušovské legendy.
Práce na scénáři začaly v prosinci 1976, v lednu 1978 byla hotová finální verze (po „dvou týdnech intenzivního psaní a vodního lyžování na Barbadosu“. Film měla původně produkovat společnost EMI Films, která ale na poslední chvíli z projektu odstoupila kvůli kontroverznímu obsahu. Terry Gilliam o tom později řekl: „Vycouvali z toho ve čtvrtek. Štáb měl odjet natáčet v sobotu. Katastrofa. Nejspíš si přečetli ten scénář... konečně.
Kritickou situaci zachránil ex-Beatle a zároveň také velký fanoušek Monty Pythonů George Harrison, který se o potížích dozvěděl od svého kamaráda Erica Idlea. Rozhodl se, že celý rozpočet (3 miliony liber) pokryje z vlastních peněz, a za tím účelem založil vlastní produkční společnost Handmade Films a zaručil se vlastním domem, protože „ten film prostě chtěl vidět“ (Idle tento krok později glosoval jako „nejdražší lístek do kina v historii“). Harrison si za svou pomoc vysloužil epizodní roličku pana Papadopulose, který se krátce pozdraví a potřese si rukou s titulním hrdinou v jedné z davových scén. Jeho investice se ukázala velmi šťastnou, neboť film měl ještě větší úspěch než Svatý Grál a jen v USA vydělal 20 milionů dolarů.
Všichni členové skupiny Monty Python jednotně odmítali obvinění, že jejich cílem bylo zesměšňovat něčí víru. V komentáři k filmu na DVD přiznávají, že film je rouhačský jen potud, že paroduje praktiky současných organizovaných náboženství – rozhodně ale neparoduje Boha jako takového. Když se ve filmu epizodně objeví Ježíš, je postava brána v podstatě vážně a s respektem. Humor začíná teprve když jeho vzdálení posluchači špatně rozumí jeho slovům o míru, lásce a toleranci („Myslím, že říkal ‚blahoslavení sýraři'“. Tady autoři zesměšňují pouze malichernost náboženských sporů a schizmat založených na odlišném výkladu různých detailů v Písmu. Ježíš a Brian jsou zcela jasně ukázáni jako dvě různé osoby, což dokazuje například scéna s vyléčeným „ex-leprotikem“, který si Brianovi stěžuje, že po tom, co ho Ježíš uzdravil, ztratil svůj pravidelný příjem z žebrání. Brian sám je pak vykreslen vlastně jako charakterní postava, jen se bránící bláznivému chování všech okolo.
PODROBNÝ POPIS FILMU (Přeložený popis filmu ze zahraničních stránek).
Brian Cohen se narodí ve stáji vedle té, ve které se narodil Ježíš , což zpočátku zmátlo tři mudrce , kteří přicházejí chválit budoucího židovského krále. Brian později vyroste v idealistického mladého muže, který nesnáší pokračující římskou okupaci Judeje .
Při poslechu Ježíšova kázání na hoře se Brian zamiluje do atraktivní mladé rebelky Judith. Jeho touha po ní a nenávist k Římanům, ještě umocněná tím, že jeho matka prozradila, že sám Brian je poloviční Říman, ho inspirují k tomu, aby se připojil k „Lidové frontě Judeje“ (PFJ), jednomu z mnoha podělaných a hašteřících se hnutí za nezávislost , která utrácejí více peněz. bojují mezi sebou než oni Římané.
Vůdce PFJ Reg pověří Briana, aby přes noc namaloval hesla na palác římského guvernéra Piláta , ale římský důstojník ho přistihne při činu. Důstojník však projeví větší zájem o Brianovu otřesnou latinskou gramatiku než o vandalský čin a po opravě hesla na „ Romi ite domum “ mu nařídí, aby ho stokrát napsal na zeď. Brian skončí po východu slunce a je pronásledován strážemi, než ho zachrání Judith.
Reg má revoluční projev k PFJ a ptá se: "Co pro nás Římané kdy udělali?" v tomto bodě posluchači nastíní všechny formy pozitivních aspektů římské okupace, jako je hygiena , lékařství, vzdělání, víno, veřejný pořádek , zavlažování , silnice , systém sladké vody , veřejné zdraví a mír . Poté nastíní plány na únos Pilátovy ženy . Uvnitř Pilátova paláce však PFJ narazí na další revoluční skupinu, která měla stejný nápad, což vyvolalo násilnou hádku. Brian jako jediný přežil boj, ale je zajat palácovými strážemi. Stráže přivedou Briana před Piláta, ale jeho výslech je přerušen, když se stráže začaly nekontrolovatelně smát jménům Pilátova přítele z Říma Bigguse Dickuse a jeho ženy Incontinentia Buttocks.
Brian na útěku je náhodně zachycen projíždějící mimozemskou vesmírnou lodí, která nouzově přistane zpět na Zemi. Snaží se zapadnout mezi proroky, kteří kážou na rušném náměstí a opakují úryvky Ježíšových kázání. Brian zastaví své kázání uprostřed věty, když někteří římští vojáci odejdou, takže jeho malé, ale zaujaté publikum se dožaduje více informací.
Brian zuří, když ho lidé pronásledují do hor a tam ho prohlásí za Mesiáše . Poté, co strávil noc s Judith, nahý Brian objeví obrovský dav stoupenců shromážděných před domem jeho matky. Její pokusy o rozptýlení davu jsou odmítnuty, takže souhlasí s tím, aby je oslovil. Ačkoli jim říká, že jsou všichni jednotlivci a že musí myslet sami, ironicky papouškují jeho slova jako doktrínu.
PFJ se snaží využít Brianův status celebrity tím, že ho nechá sloužit davu stoupenců, kteří požadují zázračné léky . Brian se proplíží zezadu, jen aby byl zajat Římany a odsouzen k ukřižování .
Na oslavu Pesachu se před Pilátovým palácem shromáždil dav, který nabízí omilostnění vězně dle vlastního výběru jako projev přátelství mezi Římany a lidem Judeje. Dav však vykřikuje jména obsahující písmeno „r“, zesměšňující Pilátovu vadu řeči , a dále je pobaví skřípání jeho přítele Bigguse . Nakonec se v davu objeví Judith a vyzývá k propuštění Briana, což dav (za předpokladu, že jde o další vtip) papouškuje a Pilát souhlasí s tím, že Bwian „pozdraví“.
Stráže nakonec dohoní Briana, který už je na kříži. Ale ve scéně, která paroduje vyvrcholení filmu Spartakus , různí ukřižovaní lidé tvrdí, že jsou Brian, aby mohli být osvobozeni, a ten nesprávný muž je propuštěn. Brian je postupně osloven a poté opuštěn PFJ, která chválí jeho mučednictví, Juditskou lidovou frontou, která spáchala masovou sebevraždu jako formu politického protestu, Judith a jeho káravou matkou.
Jak si zoufá, odsouzenec vedle něj vede zbytek ve veselé písni, ke které se Brian a ostatní připojují („ Vždy se dívej na světlou stránku života “).
V.I.M. FILMU
Týden po Svatém Grálu se do našich kin (i když jenom na pár dní) vrací jedna z nejlepších komedií všech dob. Dokonce tak vtipná, že ji zakázali v Norsku, jak svého času lákala švédská reklama. Druhý plnohodnotný pythonovský film kvůli značně neortodoxnímu nakládání s křesťanskou ikonografií ale čelil zákazům v mnoha, především katolicky smýšlejících státech – a tím snímku zajistil nehynoucí popularitu a punc ještě odvážnějšího díla, než jakým byl už sám o sobě.
Důstojnost honosného úvodu s příchodem Tří králů podbarveným andělským chórem netrvá dlouho. Rychle se ukáže, že si trio mudrců z Východu spletlo příbytek a namísto u Ježíše skončilo u obyčejného dítka Briana a jeho popudlivé matky. Po klasicky pythonovsky animovaných titulcích doplněných titulní skladbou, vyprávějící ve skoro až bondovském duchu o Brianově obyčejném životě a přízemních choutkách se ocitáme v roce 33 po Kris… ehm, před naším letopočtem.
Zatímco Ježíš (a také spousta dalších proroků) hlásá lásku a vzájemné porozumění, prostý judský lid tráví čas hašteřením, konspiracemi a obcházením pravidel. Jako by se dodnes až tolik nezměnilo, že? Snad jen oblíbené davové kratochvíle jako kamenování či přihlížení ukřižování nyní probíhají poněkud symboličtěji. Toho si byli vědomi i Monty Pythoni, jejichž exkurz do zkarikované historie nabízí vedle absurdní řachandy i nepřehlédnutelnou porci satirických popíchnutí do reálií 20. století.
Tím největším a i na poměry tohoto filmu nejkontroverznějším málem byla linka s radikálním sionistou Ottem, který vzhledem, dikcí i chováním nenáhodně připomínal Adolfa Hitlera. V zájmu rychlejšího tempa vyprávění a možná i nepřiznané snahy nestát se nejnenáviděnějšími umělci světa však Ottovy scény zůstaly na podlaze střižny. Vzhledem k až nečekaně velkému kasovnímu i kritickému úspěchu se však zdá, že tyto zásahy skutečně byly ku prospěchu věci.
Stejně jako v případě předchozího Svatého Grálu se ale finance nesháněly snadno – a opět došlo na hudebníky. Poté, co filmové oddělení hudebního vydavatelství EMI chtělo z projektu kvůli (zjevnému) rouhačství scénáře vycouvat, zakročil George Harrison. Bývalý kytarista The Beatles chtěl film vidět tak moc, až kvůli tomu založil produkční firmu a pomohl zajistit rozpočet ve výši čtyř milionů dolarů. Samotné natáčení pak už ale probíhalo lépe než kdy jindy – členové skupiny nebyli rozhádaní, Graham Chapman abstinoval, produkce pokračovala v souladu se scénářem.
Jistě pomohlo i přehlednější rozdělení rolí, a tak je pod režií podepsán pouze Terry Jones, zatímco Terry Gilliam se věnoval hraní, animacím a výpravě. Šestice komiků dohromady ztvárnila na čtyři desítky postav, z nichž leckteré se staly více než památnými. Ať už jde o neustále schůzující, avšak v činech nečekaně pasivní členy Lidové fronty Judeje, ráčkujícího Piláta, jenž vzpomíná na své římské přátele jménem Pyjus Čůrus a Polulína Permanenta, či Brianovu matku, která svého syna bez ohledu na vlastní živnost prostitutky obviňuje z necudných myšlenek.
„Co pro nás Římani kdy udělali?“ praví se v další slavné scéně a následuje výčet pokrokových opatření, jež okupanti na území Judeje zavedli. Z dnešního pohledu je až úsměvné, jak na konci 70. let mohlo dílo vzbudit až takový rozruch, že jej John Cleese a Michael Palin museli jít obhajovat před zástupci církve v rámci debaty na BBC. Život Briana totiž nelze obvinit z antisemitismu, nevysmívá se Bohu ani Ježíšovi a jeho učení. Monty Pythoni si „jen“ vystřelili ze zaslepeného dogmatismu a víry organizované tak, až se ztrácí její podstata. A to je bezesporu relevantní poselství i v dnešní době, ačkoli tradiční náboženství už nehrají ve společnosti tak výraznou roli jako dříve.
Letos si připomínáme 45. výročí vzniku filmu, a tak buďme rádi, že můžeme tuhle klasiku provokativního a nekorektního humoru (z doby, kdy tenhle termín ještě něco smysluplného znamenal) vidět na velkém plátně. A nezapomeňte – vždy se na svět dívejte z té lepší stránky!
Postavy a obsazení
• Graham Chapman - Brian Cohen; Pyjus Čůrus; 2. mudrc
• Terry Jones - Panna Manda; poustevník Šimon; spoluvězeň; a další
• John Cleese - Centurion; revolucionář Reg; Velekněz; 1. mudrc; a další
• Eric Idle - Drzoun; revolucionář Stan/Loretta; kamenující žena; Otto; trhovec; žalářníkův pomocník; zpívající ukřižovaný; a další
• Michael Palin - Nosál; Pilát Pontský; vyléčený malomocný; revolucionář Ben; nudný prorok; pořadatel ukřižovaných; 3. mudrc; a další
• Terry Gilliam - děsivý prorok; žalářník; a další
• Sue Jones-Davies - revolucionářka Judita
• Terence Bayler - pan Gregory; 2. centurion
• Carol Clevelandová - paní Gregory; a další
• Charles McKeown - falešný prorok; slepec; strážný dusící se smíchy; a další
• Kenneth Colley - Ježíš Kristus
• Neil Innes - zhulený Samaritán
• Gwen Taylorová - paní Nosálová; žena s nemocným oslem
• Bernard McKenna - Parvus; a další
• George Harrison - pan Papadopulos
• Spike Milligan - všemi opuštěný prorok
DABING
V českém znění: Jan Šťastný - Michael Palin (druhý mudrc/pan Nosál/Francis, revolucionář (v dabingu Frantík)/pan A., který hodil druhým kamenem/ex-leprotik/Ben, letitý vězeň/Pilát Pontský/římský guvernér/nudný prorok), Miroslav Táborský - Graham Chapman (první mudrc/Brian, zvaný Brian/Ptakus Velikus (v dabingu Pijus Čumus)), Jan Vondráček - John Cleese (třetí mudrc/Dirk Reg, vůdce Lidové fronty Judeje/židovský činitel při kamenování/setník/Arthur/kolemjdoucí) , David Prachař - Terry Jones (Mandy, Brianova matka/Colin, kolemjdoucí/svatý muž Šimon/Bob Hoskins/zbožný kolemjdoucí ), Martin Zahálka - Eric Idle (pan Drzoun/Stan, zvaný Loretta, zmatený revolucionář/Harry, milovník smlouvání, prodavač kamenů a falešných vousů/obviněná žena, atd.), Miloš Vávra - Terry Gilliam (další osoba ve frontě na ukřižování/revolucionář/člen komanda/zkrvavený hřmící prorok/Geoffrey, kolemjdoucí/žalářník), Petr Pelzer, Libor Terš, Andrea Elsnerová - Sue Jones-Davies (Judith), Roman Hájek, Zdeněk Dolanský, Otto Rošetzký, Jitka Sedláčková, Jarmila Švehlová, Hynek Dřízhal, Zuzana Dřízhalová, Alena Štréblová, Zdeněk Velen
Překlad: Petr Palouš a Barbora Wildová
Produkce: Milena Čapková
Zvuk: Roman Čapek a Miloš Sommer
Dialogy a režie českého znění: Vladimíra Wildová
Vyrobily: ABZ divize Bontonfilms v roce 2003
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 21.3.2024 Pannonia Ent.
Premiéra USA: 17,8,1979
Premiéra Velká Británie: 8,11,1979
18.4.2019 Trafalgar Releasing
7.04.2023 National Amusements
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.4.2003 (VHS) Bonton Home Entertainment
Poprvé na DVD: 23.4.2003 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 10.12.2007 Bontonfilm
Tržby celkem - $ 20 700 000
Náklady (Rozpočet) - $ 4 000 000
Tvůrci a herci
Terry Jones (Režie), John Goldstone (Produkce), Geoffrey Burgon (Hudba), Peter Biziou (Kamera), Julian Doyle (Střih), - (Casting), Terry Gilliam (Scénografie), Roger Christian (Scénografie), Charles Knode (Kostýmy), Hazel Pethig (Kostýmy), Garth Marshall (Zvuk), Maggie Weston (Masky), Graham Chapman (Herec), John Cleese (Herec), Terry Gilliam (Herec), Eric Idle (Herec), Terry Jones (Herec), Michael Palin (Herec), Terence Bayler (Herec), Carol Cleveland (Herec), Kenneth Colley (Herec), George Harrison (Herec), Spike Milligan (Herec), Chris Langham (Herec), Neil Innes (Herec), John Young (Herec), Charles Knode (Herec), Peter Brett (Herec), Gwen Taylor (Herec), Charles McKeown (Herec), Andrew MacLachlan (Herec),
1979/94/Velká Británie/Komedie
Zajímavost k filmu
- Pythoni si nevěděli rady se závěrem filmu. Pohled na les křížů s ukřižovanými jim přišel divný, a tak vymýšleli, co s tím. Erica Idleho napadlo, že by film mohl skončit veselou písničku v Disneyho stylu. Během dvaceti minut měl napsaný text a poté začal na hotelu na své kytaře vymýšlet melodii.
- Píseň „Always Look On the Bright Side of Life“ od Erica Idleho patří mezi nejoblíbenější písně hrané na pohřbech ve Velké Británii.
- V jedné z vynechaných scén tohoto filmu můžeme vidět alternativní verzi spiknutí k únosu Pilátovy ženy. Potkají se obě dvě skupiny (People's Front of Judea & Judean People's Front) a ze začátku se rozhádají (to je vidět i ve finální verzi). Ale potom obě přistoupí na to, že se spojí a unesou Pilátovu ženu společně. Tu však jen rozzuřenou probudí, ona je vyhodí z ložnice a skupiny se poperou, což vidíme v tomto filmu.
- Film doprovázely reklamní slogany jako: „Odhalte taje filmu, který je kontroverzní, svatokrádežný a rouhačský. A kdyby ho nedávali, zajděte na Život Briana.“
- V roce 1996 se měl dostavit na mnichovskou policejní stanici uživatel, který na serveru FidoNet citoval výrok z filmu: „Pryč s Judskou lidovou frontou! Ať žije Lidová fronta Judeje,“ který se pokoušeli němečtí žalobci cenzurovat.
- V roce 1998 zaznamenali britští filmoví tvůrci úspěch, když získali zpět právo na kontrolu nad úpravou díla v případě prodeje do televize a na video poté, co distributor porušil uzavřenou smlouvu.
- V Irsku se snímek vrátil na seznam filmů, které se nesmějí promítat v kinech v roce 2000, ale jak uvedl časopis ComputerScope, veřejné promítání videokazet zakázané není, a tak slovy Davida D´Arcy: „Video zvítězilo nad cenzurou!“
- Stejně jako ve filmu Monty Python a svatý grál (1975) hraje nejvíce postav Michael Palin - opět 12.
- V roce 2006 uspořádala anglická stanice Channel 4 anketu o nejlepší komedii. Přes 22 000 diváků vybralo 50 nejlepších filmů a Život Briana skončil na prvním místě.
- Web „LoveFilm“ v roce 2012 označil snímek desátou nejvtipnější komedií všech dob s průměrnou dobou smíchu 1,2 vteřiny za minutu. V hlasování uživatelů však Život Briana zvítězil. (JoranProvenzano)
- Amfiteátr pochází z tuniského města El-Jem. Na stejném místě se o 21 let později natáčel slavný film Gladiátor (2000).
- Podle jednoho konceptu měl být Brian (Graham Chapman) třináctým apoštolem.
- John Cleese si přál, aby Ježíše hrál George Lazenby. Ten však tou dobou pracoval na jiném projektu, a tak roli nakonec dostal Kenneth Colley.
- Snímek byl zakázán v Itálii, velmi intenzivní úsilí jej nepovolit panovalo rovněž v Německu. V křesťansky založeném Irsku se na jeho uvedení do kin čekalo dlouhých 8 let, Norové se ho dočkali až v roce 1990. Švédský distributor této situace využil a prezentoval film sloganem: "Tento film je tak vtipný, že ho v Norsku zakázali!" V městě Valdosta (stát Georgia, USA) mu stop vystavil místní soudce. Ovšem už po jediném dni byl zákaz označen za protiústavní. Ve většině zemí byly postupně restrikce zrušeny.
- Jedinou z postav, která se objevuje ve všech čtyřech celovečerních filmech Pythonů, je bůh.
- Když Monty Python v Karibiku pracovali na scénáři, byl u toho i bubeník kapely Who Keith Moon. Původně si měl zahrát roli jednoho z věštců v ulicích města, ale vše zhatila jeho tragická smrt (7. 9. 1978, Londýn).
- John Cleese původně počítal s postavou Briana pro sebe, ale zbytek skupiny tak dlouho trval na Grahamovi Chapmanovi, až Cleese uznal svoji porážku a ustoupil.
- Někdejší člen Beatles George Harrison financoval film prostřednictvím své společnosti Handmade films. Stalo se tak poté, co EMI dala od projektu ruce pryč. Harrison svůj příspěvek zdůvodnil tím, že zkrátka chtěl vidět další film Monty Python. Bývalého kytaristu "Brouků" můžeme zaregistrovat v davu následovníků Briana (Graham Chapman) prchajícího před Římany.
- Členové Monty Python se vyjádřili ke kritickým reakcím, týkajících se údajného zesměšnění Krista: “Postava Ježíše není v zásadě vtipná, vtipné je, když někdo mluví o lásce a míru a lidé pak tráví dva tisíce let tím, že se navzájem mučí a zabíjejí, protože se nemohou dohodnout, jak to řekl.“
- Píseň "Always Look On the Bright Side of Life" si zpívali i námořníci potápějící se válečné lodi HMS Sheffield po zásahu raketou během konfliktu na Falklandách. Návrh Erica Idlea, aby Pythoni námořníky žalovali za porušení práv, nebyl realizován.
- Píseň „Always Look On the Bright Side of Life“ od Erica Idleho patří mezi nejoblíbenější písně hrané na pohřbech ve Velké Británii.
- V jedné z vynechaných scén tohoto filmu můžeme vidět alternativní verzi spiknutí k únosu Pilátovy ženy. Potkají se obě dvě skupiny (People's Front of Judea & Judean People's Front) a ze začátku se rozhádají (to je vidět i ve finální verzi). Ale potom obě přistoupí na to, že se spojí a unesou Pilátovu ženu společně. Tu však jen rozzuřenou probudí, ona je vyhodí z ložnice a skupiny se poperou, což vidíme v tomto filmu.
- Film doprovázely reklamní slogany jako: „Odhalte taje filmu, který je kontroverzní, svatokrádežný a rouhačský. A kdyby ho nedávali, zajděte na Život Briana.“
- V roce 1996 se měl dostavit na mnichovskou policejní stanici uživatel, který na serveru FidoNet citoval výrok z filmu: „Pryč s Judskou lidovou frontou! Ať žije Lidová fronta Judeje,“ který se pokoušeli němečtí žalobci cenzurovat.
- V roce 1998 zaznamenali britští filmoví tvůrci úspěch, když získali zpět právo na kontrolu nad úpravou díla v případě prodeje do televize a na video poté, co distributor porušil uzavřenou smlouvu.
- V Irsku se snímek vrátil na seznam filmů, které se nesmějí promítat v kinech v roce 2000, ale jak uvedl časopis ComputerScope, veřejné promítání videokazet zakázané není, a tak slovy Davida D´Arcy: „Video zvítězilo nad cenzurou!“
- Stejně jako ve filmu Monty Python a svatý grál (1975) hraje nejvíce postav Michael Palin - opět 12.
- V roce 2006 uspořádala anglická stanice Channel 4 anketu o nejlepší komedii. Přes 22 000 diváků vybralo 50 nejlepších filmů a Život Briana skončil na prvním místě.
- Web „LoveFilm“ v roce 2012 označil snímek desátou nejvtipnější komedií všech dob s průměrnou dobou smíchu 1,2 vteřiny za minutu. V hlasování uživatelů však Život Briana zvítězil. (JoranProvenzano)
- Amfiteátr pochází z tuniského města El-Jem. Na stejném místě se o 21 let později natáčel slavný film Gladiátor (2000).
- Podle jednoho konceptu měl být Brian (Graham Chapman) třináctým apoštolem.
- John Cleese si přál, aby Ježíše hrál George Lazenby. Ten však tou dobou pracoval na jiném projektu, a tak roli nakonec dostal Kenneth Colley.
- Snímek byl zakázán v Itálii, velmi intenzivní úsilí jej nepovolit panovalo rovněž v Německu. V křesťansky založeném Irsku se na jeho uvedení do kin čekalo dlouhých 8 let, Norové se ho dočkali až v roce 1990. Švédský distributor této situace využil a prezentoval film sloganem: "Tento film je tak vtipný, že ho v Norsku zakázali!" V městě Valdosta (stát Georgia, USA) mu stop vystavil místní soudce. Ovšem už po jediném dni byl zákaz označen za protiústavní. Ve většině zemí byly postupně restrikce zrušeny.
- Jedinou z postav, která se objevuje ve všech čtyřech celovečerních filmech Pythonů, je bůh.
- Když Monty Python v Karibiku pracovali na scénáři, byl u toho i bubeník kapely Who Keith Moon. Původně si měl zahrát roli jednoho z věštců v ulicích města, ale vše zhatila jeho tragická smrt (7. 9. 1978, Londýn).
- John Cleese původně počítal s postavou Briana pro sebe, ale zbytek skupiny tak dlouho trval na Grahamovi Chapmanovi, až Cleese uznal svoji porážku a ustoupil.
- Někdejší člen Beatles George Harrison financoval film prostřednictvím své společnosti Handmade films. Stalo se tak poté, co EMI dala od projektu ruce pryč. Harrison svůj příspěvek zdůvodnil tím, že zkrátka chtěl vidět další film Monty Python. Bývalého kytaristu "Brouků" můžeme zaregistrovat v davu následovníků Briana (Graham Chapman) prchajícího před Římany.
- Členové Monty Python se vyjádřili ke kritickým reakcím, týkajících se údajného zesměšnění Krista: “Postava Ježíše není v zásadě vtipná, vtipné je, když někdo mluví o lásce a míru a lidé pak tráví dva tisíce let tím, že se navzájem mučí a zabíjejí, protože se nemohou dohodnout, jak to řekl.“
- Píseň "Always Look On the Bright Side of Life" si zpívali i námořníci potápějící se válečné lodi HMS Sheffield po zásahu raketou během konfliktu na Falklandách. Návrh Erica Idlea, aby Pythoni námořníky žalovali za porušení práv, nebyl realizován.
Odkazy
Hrají:
Graham Chapman, John Cleese, Terry Gilliam, Eric Idle, Terry Jones, Michael Palin, Terence Bayler, Carol Cleveland, Kenneth Colley, George Harrison, Spike Milligan, Chris Langham, Neil Innes, John Young, Charles Knode, Peter Brett, Gwen Taylor, Charles McKeown, Andrew MacLachlan