Andělé všedního dne / Andělé všedního dne (2014/97/Česko, Slovensko/Drama) 54%
03.01.2025 00:34
JEDNOU VĚTOU
„Kdybyste dokázali zastavit čas, možná byste si jich všimli.“
OBSAH
Našimi hrdiny jsou lidé, kteří si nechávají život prokluzovat mezi prsty. Neměli by. Pro některé z nich to totiž dneska večer skončí. A proto se v jejich blízkosti objevili andělé. Jejich podoba a názory vás asi zaskočí. Ono je to vzájemné. Lidskému oku neviditelní strážci našich osudů bývají zase pro změnu překvapeni překážkami, které sobě a jim dobrovolně stavíme do cesty. Podle mimořádného románu Michala Viewegha "Andělé všedního dne" natočila režisérka Alice Nellis originální příběh, v němž pomyslné andělské perutě nosí Marián Labuda, Vojtěch Dyk, Eliška Křenková a Vladimír Javorský. Tihle čtyři se snaží provést své lidské svěřence jejich nejtěžším dnem. Učitel autoškoly Karel (Bolek Polívka) se souží v citově prázdném manželství s Marií (Zuzana Bydžovská), které si kompenzuje sny o své studentce Ester (Klára Melíšková). Ta však právě pohřbila manžela a zatím není připravená na nové vztahové dobrodružství. Zdeněk (Václav Neužil) se chce dneska večer zabít, protože mu jeho kamarád Filip (Ondřej Sokol) přebral ženu. Těžce to nenese jen on, ale i jeho esotericky založená matka (Zuzana Kronerová), která se kvůli tomu navíc rozhádala se svou nejlepší kamarádkou, výše uvedenou Marií, protože Filip je její syn. Tenhle složitý vztahový propletenec rozetne osud už za pár hodin. Přestože andělé mají být nestrannými pozorovateli, nedá jim to, aby se alespoň částečně nepokusili situaci zachránit. (CinemArt)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nejedná se o špatný film a to mám standardně s filmovými adaptacemi Vieweghových filmů docela problém. Tenhle mi ale nevadil. Naopak se mi líbilo to realistično, kterému dominuje jak Velíšková, tak Polívka a zároveň to abstraktno v podobě andělů, kteří okolí víceméně pozorují. Neznám předlohu a po shlédnutí tohoto filmu se ani nemám v plánu na ní podívat. Na druhou stranu musím uznat, že Alice Nellis film natočila viditelně opravdu dobře. Některé momenty byly vysloveně zajímavé a říkal jsem si, že se s nimi normálně v českých filmech nesetkávám. Horší už to bylo s překomobinovaným závěrem, který mi u jiných filmů podobného typu nevadí, ale tady to bylo až absurdní. Člověk si totiž anděly představuje nějak, ale to, že nám domluví to, co domluvili tady, to by mě asi nikdy nenapadlo. Teď už teda jo… (Malarkey) 3*
Způsob vyprávění je strašně kostrbatý. Ze začátku se na nás vyhrne tolik postav najednou, že by se v tom nevyznalo ani prase. Nezastírám, že postavy andělů na mě působí mile, některé scény jsou celkem hravý, originální a na úsměv a věřím, že knížka musí být příjemný čtení, ale nemůžu si pomoct Alice tady zklamala jako scénaristka. Většinu filmu jsem strávil orientací v postavách a hledáním smyslu činnosti andělů. Jediný co film zachraňuje jsou civilní herecký projevy Bolka Polívky, Zuzany Bydžovské a Kláry Melíškové, ta se mě líbila suveréně nejvíc a Vojta Dyk mě konečně nějak zásadně nevadil. Ostatní měli poměrně malé role což zamrzí hlavně v případě Vládi Javorskýho. (Enšpígl) 2*
A Alice se svým nejnovějším hraným počinem zase vrací do jejích starých (průměrných) kolejí. Andělé nejsou vyloženě špatným filmem, čtveřice nadpozemských postav ho dokáže celkem oživit, sem tam se zde najde i něco lehce úsměvného a na snímek se docela příjemně kouká. Bohužel propletené příběhy samotných smrtelníků jsou strašně tuctové. A taky jsem moc nechápal „pravomoce“ andělů, stejně jako motivace jejich (ne)vměšování do osudů některých lidí (někde zasáhnou hodně, jinde prakticky vůbec, pro své rozhodnutí nepodají žádné alespoň trochu srozumitelné vysvětlení). A tak se vracím k původní větě a tomuto značně nevyváženému filmu přiděluju avizovaný průměr. (Sarkastic) 3*
VELKÁ RECENZE
Andělé všedního dne jsou v rámci Vieweghovy tvorby atypickým počinem. Nejprodávanější český literát se posunul o trochu dál, než je jeho běžný záběr, a na tradiční vztahové peripetie českých párů nahlédl z úhlu čtyř andělů. Ti mají za úkol zpříjemnit budoucím obětem a pozůstalým poslední chvilky na světě, pobídnout je k odpuštění, omluvě, radosti či jim splnit sexuální tužbu.
Hlavní devízou knihy, která ji odlišuje od podobných astrálně a ezotericky laděných děl, je především způsob, jakým Viewegh míchá patetickou linku s plněním posledních přání, cynickými proslovy andělů a černohumornými situacemi. Vzniklo tak možná nekonzistentní, ale přece jen zajímavé dílo, které je jak velice osobní a intimní, tak chvílemi i sžíravě břitké a překvapující.
Menší literární úvod není vůbec na škodu, protože je důležité si uvědomit, že předloha není vůbec tak špatná, jak by se mohlo po zhlédnutí její filmové adaptace zdát. Alice Nellis totiž opět dokázala, proč je nejpřeceňovanější českou filmařkou, znovu se ukázalo, jaké jsou její slabiny – naprostý nedostatek citu a pochopení pro látku. Co bylo na „lehčích“ látkách jako Ene Bene nebo Výlet méně patrné, se v případě složitých témat jako vykoupení, smrt, Bůh stává učiněnou katastrofou (a to můžeme děkovat štěstěně, že nás ušetřila jejích Lidic).
Opravdu jen málokterý film je tak plytký jako Andělé všedního dne. A to i na české poměry. Prýští z nich snaha po emocemi nabitém příběhu, v němž se střídají smích a slzy, a který donutí k zamyšlení se nad vlastní smrtelností a nad banalitami, kterých je náš „všední den“ plný. Jenže ouha, ničeho z toho se nám nedostává. Vše je primitivně vykalkulované a pouze na efekt. Přitom v mnoha scénách stačilo jít více na dřeň, rozvinout Vieweghův námět a mohlo z toho být rázem o poznání podnětnější dílo. Nellis jako by se podobných kroků bála a nechtěla českého diváka zatahovat do něčeho složitějšího. Místo toho jen pomalu spěje k očekávatelnému konci a oproti předloze přidává i něco vlastního, co už tak patetické vyústění spolehlivě dorazí.
Nejsmutnější je ovšem způsob, jakým vede schopné herce. Místo reálných postav a jejich zdánlivě nesouvisejících činů před námi na plátně jen defilují figury jak ze cvičení scénáristy v prváku, které dělají divné věci. Některé jsou navíc obsazeny typově tak mimo, až se to dá pokládat za nekvalitní trolling diváka – hlavně Klára Melíšková tam předvádí prosím pěkně co? A proč Bolek Polívka hraje už po dvacáté to samé, když víme, že má na víc? Proč jsou naprosto nevyužití někteří z titulních Andělů (Labuda, Javorovský) a nejvíc prostoru dostává pouze Vojtěch Dyk, který – jaký div – hraje opět to samé, co v každém filmu?
Andělé všedního dne jsou promarněnou šancí, která se v ničem nevymyká tradičnímu českému šedému proudu. Nemají šanci zaujmout, ačkoliv by třeba měli čím, protože tu není snaha, aby byli něčím víc. Raději se opatrně krčí v koutě a nepouští se do velkých a nezvyklých věcí, protože by se to třeba nemuselo povést a vybájená cílovka by byla nespokojená, protože na něco nového a dravého není zvyklá. Vít Schmarz (Marigold) pro to má trefné pojmenování – český chcípácký film. V Alici Nellis našel definitivně svou novou královnu.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Na Nuselském mostě se o svém dnešním úkolu dohadují čtyři andělé: nejstarší a zkušený dobrák Hachamel, buddhisticky vyhlížející Nith-Haia, mladý, elegantní a prostořeký Jofaniel a začínající mladičká Ilmuth. Mají se postarat o sedmapadesátiletého instruktora autoškoly Karla Macha, který žije s manželkou, učitelkou Marií, v odcizeném manželství. Jejich ženatý syn Filip prodává v autosalonu Volva. Karel se zhlédl v mladší sympatické Ester, přičemž netuší, že ta před třemi týdny ovdověla. Andělé vědí, že Karel během příštích hodin zemře. Baví se o tom, zda a jak změnit trajektorii jeho života, v níž má nejdůležitější roli zklamaný Zdeněk, jehož opustila manželka Lída se dvěma malými dětmi a vzala si jeho kamaráda z dětství Filipa. Zdeňkova matka Jarmila se kvůli synovi trápí, a vrhla se proto na esoteriku. Vykládá si „andělské karty“ a hledá v nich vnuknutí pro život. Zdeněk vystudoval, ale po rozvodu ho vyhodili z práce, protože všechny obtěžoval svým bolestínstvím a posedlostí. Teď jezdí s dodávkou firmy Europlanet, ale více než práci se věnuje šmírovaní bývalé rodiny a užírá se žárlivostí a sebelítostí. Andělé vědí, že lékařka Ester kvůli aktivnímu životu s manželem (cyklistika, cestování, potápění apod.) neměla čas porodit dítě. Pak muž těžce onemocněl. Marie sehnala přítelkyni z mládí Jarmile místo v jídelně školy, v níž učí. Kamarádka přišla o manžela při svatbě, během jejíž oslavy ženich zmizel. Byla už tehdy těhotná a vychovávala pak Zdeňka sama. Filip se konec konců setkal s Lídou, když byl s rodiči na návštěvě ve Zdeňkově novém domku, kde se oslavovaly Jarmiliny padesátiny. Jenže od Zdeňkova rozvodu Jarmila s Marií nemluví. Manželství Marie a Karla začalo, když se náhodou setkali u železničního přejezdu. Strávili spolu dobrý život, ale k stáru se ze soužití stala jen ohleduplná rutina. Marie na vše pedantsky dohlíží a Karel odevzdaně plní její pokyny. Na dnešek je ohlášen Filip s dětmi a otec má koupit maso na španělské ptáčky. Andělé vědí, že mladík návštěvu odvolá. Uvažují o tom, jak Karla zachránit. Chtějí Marii přimět, aby řekla manželovi, že ho má ráda. Nemohou však do života lidí zasahovat aktivně, pouze prostřednictvím inspirace nebo vnuknutí. Marie se chce při obědě ve škole s Jarmilou usmířit, ale ta ji obviní, že ji připravila o vnoučata. Zhmotněný Jofaniel se v autosalonu vydává za potencionálního kupce a nenápadně se snaží přimět Filipa, aby dnes šel za rodiči. Jenže prodavači volá rozrušená Lída, která dostala poštou balíček od Zdeňka. A Filip telefonuje matce, že nepřijdou. Lída s mužem si doma pustí DVD od Zdeňka, v němž se muž svěřuje se svým neštěstím. Andělé vědí, že se zoufalec za tři hodiny zabije. Jofaniel je tedy vyslán k Jarmile jako anděl z jejích karet Uriel, aby ji přiměl zavolat synovi. Ester má v autoškole kondiční jízdu se zamilovaným Karlem, který si ve svých snech představuje, že mu lékařka dělá orál. Ona ho překvapivě poprosí, zda by s ním nemohla zajet na hřbitov vyzvednout manželovu urnu. Pak ho přemluví, aby si mohla dát panáka v blízkém baru. Sbližují se. Později se mu rozpláče na rameni. Vyčítá si totiž, že muž, o něhož se během nemoci dlouho a poctivě starala doma, nakonec zemřel u jeptišek v hospicu, protože ona už byla na dně a potřebovala si pár dnů odpočinout. Požádá instruktora, zda by s ní večer nejel autem, jež jí zůstalo po muži. Opilý Zdeněk se motá s podnikovým vozem ulicemi. Marie doma oznámí manželovi, že Filip s dětmi nepřijdou, a proto místo vaření ptáčků objednala pizzu. Tu přinese jako rozvážeč Nith-Haia. Žena ho překvapivě pozve dál a trojice si k jídlu otevře víno. Anděl se snaží manžele přimět k vzájemnému vyznání, což se mu málem podaří díky jejich vzpomínkám na seznámení. Jenže hned po jeho odchodu se pár nepohodne kvůli maličkosti a Karel odejde za Ester. Ta se zdrží doma, protože jeptišky si přijeli pro zapůjčenou speciální postel a ona se s nimi dá do řeči o víře. Jofaniel se jako Uriel (z „andělských karet“) zjeví před zaskočenou Jarmilou. Konstatuje, že její syn už je „na druhém břehu“. Matka mu má prý odpustit a pak bude šťastná. Mimo roli pak ženě přikáže, aby vyhodila karty a esoterické knihy a aby se smířila s Marií. Karel a Ester jsou v myčce u pumpy. Žena ve chvíli sblížení konstatuje, že už třičtvrtě roku neměla sex, a Karel přizná, že se nemiloval šest let. Dvojice se políbí. Po odjezdu od pumpy jsou andělé s nimi v autě a přimějí nejmladší kolegyni, aby dala Ester vnuknutí. Žena pak řekne stejná slova, jaká kdysi při seznámení řekla Karlovi Marie. Později Ester za jízdy provádí Karlovi orál. Andělé „vyprovází“ Zdeňka, který skočí z Nuselského mostu. Dopadne na auto s Karlem a Ester, jež vzápětí narazí do kandelábru. Sloup po chvíli spadne na vůz. Na místo dorazí sanitka. Jeden ze záchranařů vyprostí z vozu Ester. Ta v něm pozná tajemného mladého muže ze sousedního bytu, o němž se v domě vedou různé řeči. Záchranář Petr jí pomůže zakamuflovat před vyšetřujícím policistou, co dělala s řidičem v době nehody. Jarmila se ve škole usmíří s Marií. Lída vykládá dětem, že jejich táta je už v nebi. Ester pomáhá záchranáři vyklízet vilu po matce, o kterou se muž pět let staral při její těžké nemoci. Vezou věci do charity, kde Ester vidí Jarmiliny andělské karty. Na jedné z nich je pokyn: Pokračujte vpřed. -tbk-
Postavy a obsazení
• Marián Labuda Marián Labuda - anděl Hachamel
• Vojtěch Dyk - anděl Jofaniel
• Vladimír Javorský - anděl Nith-Haiah
• Eliška Křenková - anděl Ilmuth
• Bolek Polívka - učitel autoškoly Karel
• Zuzana Bydžovská - Marie, Karlova manželka
• Klára Melíšková - Ester
• Václav Neužil - Zdeněk
• Zuzana Kronerová - Jarmila, Zdeňkova matka
• Ondřej Sokol - Filip
• Pavel Gajdoš - Petr
• Jan Teplý - Tomáš
• Perla Kotmelová - Lída
• Miroslav Hanuš - policista
• Martin Sitta - Karlův kolega
• Sabina Remundová - jeptiška
Ocenění
Český lev
2014 - Bolek Polívka (Nejlepší herec) (nominace)
2014 - Klára Melíšková (Nejlepší herečka) (nominace)
2014 - Zuzana Bydžovská (Nejlepší vedlejší herečka) (nominace)
2014 - Michal Novinski (Nejlepší hudba) (nominace)
Ceny české filmové kritiky
2014 - Bolek Polívka (Nejlepší hlavní herec) (nominace)
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 9.10.2014 CinemArt
Premiéra Slovensko: 9.10.2014 Garfield Film
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 11.2.2015 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 8 775 117
Návštěvnost v ČR 71 273
Náklady (Rozpočet) - Kč 27 000 000
„Kdybyste dokázali zastavit čas, možná byste si jich všimli.“
OBSAH
Našimi hrdiny jsou lidé, kteří si nechávají život prokluzovat mezi prsty. Neměli by. Pro některé z nich to totiž dneska večer skončí. A proto se v jejich blízkosti objevili andělé. Jejich podoba a názory vás asi zaskočí. Ono je to vzájemné. Lidskému oku neviditelní strážci našich osudů bývají zase pro změnu překvapeni překážkami, které sobě a jim dobrovolně stavíme do cesty. Podle mimořádného románu Michala Viewegha "Andělé všedního dne" natočila režisérka Alice Nellis originální příběh, v němž pomyslné andělské perutě nosí Marián Labuda, Vojtěch Dyk, Eliška Křenková a Vladimír Javorský. Tihle čtyři se snaží provést své lidské svěřence jejich nejtěžším dnem. Učitel autoškoly Karel (Bolek Polívka) se souží v citově prázdném manželství s Marií (Zuzana Bydžovská), které si kompenzuje sny o své studentce Ester (Klára Melíšková). Ta však právě pohřbila manžela a zatím není připravená na nové vztahové dobrodružství. Zdeněk (Václav Neužil) se chce dneska večer zabít, protože mu jeho kamarád Filip (Ondřej Sokol) přebral ženu. Těžce to nenese jen on, ale i jeho esotericky založená matka (Zuzana Kronerová), která se kvůli tomu navíc rozhádala se svou nejlepší kamarádkou, výše uvedenou Marií, protože Filip je její syn. Tenhle složitý vztahový propletenec rozetne osud už za pár hodin. Přestože andělé mají být nestrannými pozorovateli, nedá jim to, aby se alespoň částečně nepokusili situaci zachránit. (CinemArt)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nejedná se o špatný film a to mám standardně s filmovými adaptacemi Vieweghových filmů docela problém. Tenhle mi ale nevadil. Naopak se mi líbilo to realistično, kterému dominuje jak Velíšková, tak Polívka a zároveň to abstraktno v podobě andělů, kteří okolí víceméně pozorují. Neznám předlohu a po shlédnutí tohoto filmu se ani nemám v plánu na ní podívat. Na druhou stranu musím uznat, že Alice Nellis film natočila viditelně opravdu dobře. Některé momenty byly vysloveně zajímavé a říkal jsem si, že se s nimi normálně v českých filmech nesetkávám. Horší už to bylo s překomobinovaným závěrem, který mi u jiných filmů podobného typu nevadí, ale tady to bylo až absurdní. Člověk si totiž anděly představuje nějak, ale to, že nám domluví to, co domluvili tady, to by mě asi nikdy nenapadlo. Teď už teda jo… (Malarkey) 3*
Způsob vyprávění je strašně kostrbatý. Ze začátku se na nás vyhrne tolik postav najednou, že by se v tom nevyznalo ani prase. Nezastírám, že postavy andělů na mě působí mile, některé scény jsou celkem hravý, originální a na úsměv a věřím, že knížka musí být příjemný čtení, ale nemůžu si pomoct Alice tady zklamala jako scénaristka. Většinu filmu jsem strávil orientací v postavách a hledáním smyslu činnosti andělů. Jediný co film zachraňuje jsou civilní herecký projevy Bolka Polívky, Zuzany Bydžovské a Kláry Melíškové, ta se mě líbila suveréně nejvíc a Vojta Dyk mě konečně nějak zásadně nevadil. Ostatní měli poměrně malé role což zamrzí hlavně v případě Vládi Javorskýho. (Enšpígl) 2*
A Alice se svým nejnovějším hraným počinem zase vrací do jejích starých (průměrných) kolejí. Andělé nejsou vyloženě špatným filmem, čtveřice nadpozemských postav ho dokáže celkem oživit, sem tam se zde najde i něco lehce úsměvného a na snímek se docela příjemně kouká. Bohužel propletené příběhy samotných smrtelníků jsou strašně tuctové. A taky jsem moc nechápal „pravomoce“ andělů, stejně jako motivace jejich (ne)vměšování do osudů některých lidí (někde zasáhnou hodně, jinde prakticky vůbec, pro své rozhodnutí nepodají žádné alespoň trochu srozumitelné vysvětlení). A tak se vracím k původní větě a tomuto značně nevyváženému filmu přiděluju avizovaný průměr. (Sarkastic) 3*
VELKÁ RECENZE
Andělé všedního dne jsou v rámci Vieweghovy tvorby atypickým počinem. Nejprodávanější český literát se posunul o trochu dál, než je jeho běžný záběr, a na tradiční vztahové peripetie českých párů nahlédl z úhlu čtyř andělů. Ti mají za úkol zpříjemnit budoucím obětem a pozůstalým poslední chvilky na světě, pobídnout je k odpuštění, omluvě, radosti či jim splnit sexuální tužbu.
Hlavní devízou knihy, která ji odlišuje od podobných astrálně a ezotericky laděných děl, je především způsob, jakým Viewegh míchá patetickou linku s plněním posledních přání, cynickými proslovy andělů a černohumornými situacemi. Vzniklo tak možná nekonzistentní, ale přece jen zajímavé dílo, které je jak velice osobní a intimní, tak chvílemi i sžíravě břitké a překvapující.
Menší literární úvod není vůbec na škodu, protože je důležité si uvědomit, že předloha není vůbec tak špatná, jak by se mohlo po zhlédnutí její filmové adaptace zdát. Alice Nellis totiž opět dokázala, proč je nejpřeceňovanější českou filmařkou, znovu se ukázalo, jaké jsou její slabiny – naprostý nedostatek citu a pochopení pro látku. Co bylo na „lehčích“ látkách jako Ene Bene nebo Výlet méně patrné, se v případě složitých témat jako vykoupení, smrt, Bůh stává učiněnou katastrofou (a to můžeme děkovat štěstěně, že nás ušetřila jejích Lidic).
Opravdu jen málokterý film je tak plytký jako Andělé všedního dne. A to i na české poměry. Prýští z nich snaha po emocemi nabitém příběhu, v němž se střídají smích a slzy, a který donutí k zamyšlení se nad vlastní smrtelností a nad banalitami, kterých je náš „všední den“ plný. Jenže ouha, ničeho z toho se nám nedostává. Vše je primitivně vykalkulované a pouze na efekt. Přitom v mnoha scénách stačilo jít více na dřeň, rozvinout Vieweghův námět a mohlo z toho být rázem o poznání podnětnější dílo. Nellis jako by se podobných kroků bála a nechtěla českého diváka zatahovat do něčeho složitějšího. Místo toho jen pomalu spěje k očekávatelnému konci a oproti předloze přidává i něco vlastního, co už tak patetické vyústění spolehlivě dorazí.
Nejsmutnější je ovšem způsob, jakým vede schopné herce. Místo reálných postav a jejich zdánlivě nesouvisejících činů před námi na plátně jen defilují figury jak ze cvičení scénáristy v prváku, které dělají divné věci. Některé jsou navíc obsazeny typově tak mimo, až se to dá pokládat za nekvalitní trolling diváka – hlavně Klára Melíšková tam předvádí prosím pěkně co? A proč Bolek Polívka hraje už po dvacáté to samé, když víme, že má na víc? Proč jsou naprosto nevyužití někteří z titulních Andělů (Labuda, Javorovský) a nejvíc prostoru dostává pouze Vojtěch Dyk, který – jaký div – hraje opět to samé, co v každém filmu?
Andělé všedního dne jsou promarněnou šancí, která se v ničem nevymyká tradičnímu českému šedému proudu. Nemají šanci zaujmout, ačkoliv by třeba měli čím, protože tu není snaha, aby byli něčím víc. Raději se opatrně krčí v koutě a nepouští se do velkých a nezvyklých věcí, protože by se to třeba nemuselo povést a vybájená cílovka by byla nespokojená, protože na něco nového a dravého není zvyklá. Vít Schmarz (Marigold) pro to má trefné pojmenování – český chcípácký film. V Alici Nellis našel definitivně svou novou královnu.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Na Nuselském mostě se o svém dnešním úkolu dohadují čtyři andělé: nejstarší a zkušený dobrák Hachamel, buddhisticky vyhlížející Nith-Haia, mladý, elegantní a prostořeký Jofaniel a začínající mladičká Ilmuth. Mají se postarat o sedmapadesátiletého instruktora autoškoly Karla Macha, který žije s manželkou, učitelkou Marií, v odcizeném manželství. Jejich ženatý syn Filip prodává v autosalonu Volva. Karel se zhlédl v mladší sympatické Ester, přičemž netuší, že ta před třemi týdny ovdověla. Andělé vědí, že Karel během příštích hodin zemře. Baví se o tom, zda a jak změnit trajektorii jeho života, v níž má nejdůležitější roli zklamaný Zdeněk, jehož opustila manželka Lída se dvěma malými dětmi a vzala si jeho kamaráda z dětství Filipa. Zdeňkova matka Jarmila se kvůli synovi trápí, a vrhla se proto na esoteriku. Vykládá si „andělské karty“ a hledá v nich vnuknutí pro život. Zdeněk vystudoval, ale po rozvodu ho vyhodili z práce, protože všechny obtěžoval svým bolestínstvím a posedlostí. Teď jezdí s dodávkou firmy Europlanet, ale více než práci se věnuje šmírovaní bývalé rodiny a užírá se žárlivostí a sebelítostí. Andělé vědí, že lékařka Ester kvůli aktivnímu životu s manželem (cyklistika, cestování, potápění apod.) neměla čas porodit dítě. Pak muž těžce onemocněl. Marie sehnala přítelkyni z mládí Jarmile místo v jídelně školy, v níž učí. Kamarádka přišla o manžela při svatbě, během jejíž oslavy ženich zmizel. Byla už tehdy těhotná a vychovávala pak Zdeňka sama. Filip se konec konců setkal s Lídou, když byl s rodiči na návštěvě ve Zdeňkově novém domku, kde se oslavovaly Jarmiliny padesátiny. Jenže od Zdeňkova rozvodu Jarmila s Marií nemluví. Manželství Marie a Karla začalo, když se náhodou setkali u železničního přejezdu. Strávili spolu dobrý život, ale k stáru se ze soužití stala jen ohleduplná rutina. Marie na vše pedantsky dohlíží a Karel odevzdaně plní její pokyny. Na dnešek je ohlášen Filip s dětmi a otec má koupit maso na španělské ptáčky. Andělé vědí, že mladík návštěvu odvolá. Uvažují o tom, jak Karla zachránit. Chtějí Marii přimět, aby řekla manželovi, že ho má ráda. Nemohou však do života lidí zasahovat aktivně, pouze prostřednictvím inspirace nebo vnuknutí. Marie se chce při obědě ve škole s Jarmilou usmířit, ale ta ji obviní, že ji připravila o vnoučata. Zhmotněný Jofaniel se v autosalonu vydává za potencionálního kupce a nenápadně se snaží přimět Filipa, aby dnes šel za rodiči. Jenže prodavači volá rozrušená Lída, která dostala poštou balíček od Zdeňka. A Filip telefonuje matce, že nepřijdou. Lída s mužem si doma pustí DVD od Zdeňka, v němž se muž svěřuje se svým neštěstím. Andělé vědí, že se zoufalec za tři hodiny zabije. Jofaniel je tedy vyslán k Jarmile jako anděl z jejích karet Uriel, aby ji přiměl zavolat synovi. Ester má v autoškole kondiční jízdu se zamilovaným Karlem, který si ve svých snech představuje, že mu lékařka dělá orál. Ona ho překvapivě poprosí, zda by s ním nemohla zajet na hřbitov vyzvednout manželovu urnu. Pak ho přemluví, aby si mohla dát panáka v blízkém baru. Sbližují se. Později se mu rozpláče na rameni. Vyčítá si totiž, že muž, o něhož se během nemoci dlouho a poctivě starala doma, nakonec zemřel u jeptišek v hospicu, protože ona už byla na dně a potřebovala si pár dnů odpočinout. Požádá instruktora, zda by s ní večer nejel autem, jež jí zůstalo po muži. Opilý Zdeněk se motá s podnikovým vozem ulicemi. Marie doma oznámí manželovi, že Filip s dětmi nepřijdou, a proto místo vaření ptáčků objednala pizzu. Tu přinese jako rozvážeč Nith-Haia. Žena ho překvapivě pozve dál a trojice si k jídlu otevře víno. Anděl se snaží manžele přimět k vzájemnému vyznání, což se mu málem podaří díky jejich vzpomínkám na seznámení. Jenže hned po jeho odchodu se pár nepohodne kvůli maličkosti a Karel odejde za Ester. Ta se zdrží doma, protože jeptišky si přijeli pro zapůjčenou speciální postel a ona se s nimi dá do řeči o víře. Jofaniel se jako Uriel (z „andělských karet“) zjeví před zaskočenou Jarmilou. Konstatuje, že její syn už je „na druhém břehu“. Matka mu má prý odpustit a pak bude šťastná. Mimo roli pak ženě přikáže, aby vyhodila karty a esoterické knihy a aby se smířila s Marií. Karel a Ester jsou v myčce u pumpy. Žena ve chvíli sblížení konstatuje, že už třičtvrtě roku neměla sex, a Karel přizná, že se nemiloval šest let. Dvojice se políbí. Po odjezdu od pumpy jsou andělé s nimi v autě a přimějí nejmladší kolegyni, aby dala Ester vnuknutí. Žena pak řekne stejná slova, jaká kdysi při seznámení řekla Karlovi Marie. Později Ester za jízdy provádí Karlovi orál. Andělé „vyprovází“ Zdeňka, který skočí z Nuselského mostu. Dopadne na auto s Karlem a Ester, jež vzápětí narazí do kandelábru. Sloup po chvíli spadne na vůz. Na místo dorazí sanitka. Jeden ze záchranařů vyprostí z vozu Ester. Ta v něm pozná tajemného mladého muže ze sousedního bytu, o němž se v domě vedou různé řeči. Záchranář Petr jí pomůže zakamuflovat před vyšetřujícím policistou, co dělala s řidičem v době nehody. Jarmila se ve škole usmíří s Marií. Lída vykládá dětem, že jejich táta je už v nebi. Ester pomáhá záchranáři vyklízet vilu po matce, o kterou se muž pět let staral při její těžké nemoci. Vezou věci do charity, kde Ester vidí Jarmiliny andělské karty. Na jedné z nich je pokyn: Pokračujte vpřed. -tbk-
Postavy a obsazení
• Marián Labuda Marián Labuda - anděl Hachamel
• Vojtěch Dyk - anděl Jofaniel
• Vladimír Javorský - anděl Nith-Haiah
• Eliška Křenková - anděl Ilmuth
• Bolek Polívka - učitel autoškoly Karel
• Zuzana Bydžovská - Marie, Karlova manželka
• Klára Melíšková - Ester
• Václav Neužil - Zdeněk
• Zuzana Kronerová - Jarmila, Zdeňkova matka
• Ondřej Sokol - Filip
• Pavel Gajdoš - Petr
• Jan Teplý - Tomáš
• Perla Kotmelová - Lída
• Miroslav Hanuš - policista
• Martin Sitta - Karlův kolega
• Sabina Remundová - jeptiška
Ocenění
Český lev
2014 - Bolek Polívka (Nejlepší herec) (nominace)
2014 - Klára Melíšková (Nejlepší herečka) (nominace)
2014 - Zuzana Bydžovská (Nejlepší vedlejší herečka) (nominace)
2014 - Michal Novinski (Nejlepší hudba) (nominace)
Ceny české filmové kritiky
2014 - Bolek Polívka (Nejlepší hlavní herec) (nominace)
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 9.10.2014 CinemArt
Premiéra Slovensko: 9.10.2014 Garfield Film
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 11.2.2015 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 8 775 117
Návštěvnost v ČR 71 273
Náklady (Rozpočet) - Kč 27 000 000
Tvůrci a herci
Alice Nellis (Režie), Rudolf Biermann (Produkce), Michal Novinski (Hudba), Matěj Cibulka (Kamera), Filip Issa (Střih), Mirka Hyžíková (Casting), Petr Fořt (Scénografie), Katarína Hollá (Kostýmy), Ivana Řezáčová (Kostýmy), Viktor Ekrt (Zvuk), Michal Pajdiak (Zvuk), Lucie Lišková (Masky), Michal Viewegh (Scénář), Alice Nellis (Scénář), Michal Viewegh (kniha) (Předloha), Marián Labuda st. (Herec), Vladimír Javorský (Herec), Vojtěch Dyk (Herec), Eliška Křenková (Herec), Bolek Polívka (Herec), Zuzana Bydžovská (Herec), Václav Neužil ml. (Herec), Klára Melíšková (Herec), Zuzana Kronerová (Herec), Ondřej Sokol (Herec), Pavel Gajdoš (Herec), Jan Teplý ml. (Herec), Perla Kotmelová (Herec), Rafael De Abrauer e Lima (Herec), David Beneš (Herec), Richard Borkovec (Herec), Zuzana Čapková (Herec), Anna Čermáková (Herec), Veronika Fajčíková (Herec), Miroslav Hanuš (Herec), Robert Hlavatý (Herec), Lukáš Hlavica (Herec), Vanda Károlyi (Herec), Libor Kovář (Herec), Adam Kyznar (Herec), Marie Poulová (Herec), Lukáš Příkazký (Herec), Jan Pšenčík (Herec), Veronika Rašťáková (Herec), Igor Rattaj (Herec), Sabina Remundová (Herec), Martin Sitta (Herec), Erika Stárková (Herec), Hana Strnadová (Herec), Patrik Surovka (Herec), Doubravka Svobodová (Herec), Hana Štádlerová (Herec), Kamil Švejda (Herec), Josef Kuhn (Herec), Michal Zimula (Herec),
2014/97/Česko, Slovensko/Drama
Zajímavost k filmu
- Na motivy knihy, dříve než film, vzniklo v roce 2008 divadelní představení v Městském divadle Zlín. V hlavních rolích s Josefem Kollerem, Pavlem Leicmanem, Michaelou Doleželovou, Radoslavem Šopíkem, Petrou Hřebíčkovu, Helenou Čermákovou, Luďkem Randárem aj. Dramatizace a režie se pak ujali Dodo Gombár a Petr Štindl.
- Natáčení probíhalo například na střeše sportovní haly Folimanka, na pilíři Nuselského mostu a také 80 metrů nad zemí na střeše hotelu Corinthia v Praze.
- Natáčení probíhalo například na střeše sportovní haly Folimanka, na pilíři Nuselského mostu a také 80 metrů nad zemí na střeše hotelu Corinthia v Praze.
Odkazy
Hrají:
Marián Labuda st., Vladimír Javorský, Vojtěch Dyk, Eliška Křenková, Bolek Polívka, Zuzana Bydžovská, Václav Neužil ml., Klára Melíšková, Zuzana Kronerová, Ondřej Sokol, Pavel Gajdoš, Jan Teplý ml., Perla Kotmelová, Rafael De Abrauer e Lima, David Beneš, Richard Borkovec, Zuzana Čapková, Anna Čermáková, Veronika Fajčíková, Miroslav Hanuš, Robert Hlavatý, Lukáš Hlavica, Vanda Károlyi, Libor Kovář, Adam Kyznar, Marie Poulová, Lukáš Příkazký, Jan Pšenčík, Veronika Rašťáková, Igor Rattaj, Sabina Remundová, Martin Sitta, Erika Stárková, Hana Strnadová, Patrik Surovka, Doubravka Svobodová, Hana Štádlerová, Kamil Švejda, Josef Kuhn, Michal Zimula