Zahradnictví: Rodinný přítel / Zahradnictví: Rodinný přítel (2017/130/Česko, Slovensko, Polsko/Drama) 54%
30.12.2024 11:57
JEDNOU VĚTOU
„První díl rodinné ságy, která časově předchází oblíbenému snímku "Pelíšky" a vychází ze života rodiny scénáristy Petra Jarchovského.“
OBSAH
Filmová trilogie ZAHRADNICTVÍ se skládá ze tří samostatných filmů odehrávajících se na pozadí nejdramatičtějších období minulého století a časově předchází oblíbenému snímku Pelíšky. Vypráví o třech rodinách: rodině leteckého radiotelegrafisty, rodině majitele kadeřnického salonu a rodině majitele zahradnictví. Obsáhne 20 let života postav, které musely v těchto pohnutých časech prožít nejlepší léta svých životů. RODINNÝ PŘÍTEL je melodrama odehrávající se ve 40. letech za německé okupace. Tři mladé ženy a dvě děti čekají na návrat svých vězněných mužů a otců. Válkou vynucenému rodinnému společenství obětavě pomáhá rodinný přítel a lékař Jiří. Film je příběhem lásky, která nesměla být naplněna, vypráví o věrnosti, touze, vině a lásce, o odchodech a návratech, o rodině, rodičích a dětech. Jde o rodinný portrét viděný pohledem žen, které osud svedl dohromady.(CinemArt)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nechci být nevděčný. Opravdu si hodně vážím toho, že mě Cinemart pozval na předpremiéru do Lucerny. Také jsem přijal s nadšením, i když Lucernu nemám za rohem. Těšil jsem se totiž na nový český film, protože český film obecně mám hodně rád. Jaké ale bylo moje zděšení, když po první scéně se Sparťanem Novotným přišlo scénáristické spražení v podobě nelogického seznámení se třemi sestrami, které na první pohled s Novotného Zahradnictvím nemají nic společného. Vnímal jsem to tak, protože druhá scéna trvala snad půl hodiny a já během toho vůbec nechápal, kam film směřuje a co je vlastně ten příběh. Scénář mě v tomto případě opravdu hrozně zklamal. Až po hodině jsem zjistil, že příběh je daleko jednodušší, než na první pohled vypadá. A jak je jednoduchý příběh, tak si film zjednodušuje i samotnou atmosféru. Tíživost tehdejší doby film neukazuje vůbec. Například z kraje vůbec nevysvětluje, proč Finger s Macháčkem skončí ve vězení. Jasně, má to nějakou spojitost s odbojem...ale jakou? Naopak mě sejme neuvěřitelně afektovaná Sabina Remundová, která rozjíždí nejchytřejší tetku z města, kterou jí sice nemám za zlé, ale do filmu mi vůbec nesedí. Stejně tak, jako samotný Ondra Sokol, který, na to, jak velkou roli měl, příliš vážnosti nepobral a tak jak se jeho role prolíná životem, tak se s ní nakonec rozloučíme na konci filmu. Naprosto bez emocí. Film mi nakonec přišel prázdný stejně jako exteriéry filmu, které díky kameře působí sice suprově, ale neuvěřitelně uměle. Kde se jako sakra vzal ten funkcionalistický barák uprostřed polí? No nevím...člověk se těší a nakonec přijde solidní zklamání. Alespoň to zachraňovaly ty suprové dětské role, které film zjemňovaly svým neotřelým humorem nebo tři sestry, které herecky byly standardně dobré. Když už nic jiného, tak alespoň to mi udělalo radost. Kéž by zbylé dva díly byly o poznání lepší. (Malarkey) 2*
Vážím si pozvání Cinemartu na slavnostní premiéru, ale to bohužel ještě nedává automaticky pět hvězdiček. Četl jsem, co film znamená pro pana Petra Jarkovského i Honzu Hřebejka, ale i když bych rád, nemůžu jinak. Zhruba první hodinu jsem absolutně netušil, která bije, která postava patří ke které, proč postavy z první scény zmizeli z děje, atd. Proč se ve filmu nic neděje nebo o co v něm vlastně jde ? Pak, když jsem si vysloveně přetrpěl první hodinu sice začne svítat, ale zase ty dialogy...Fakt chtejí ženy bejt zbouchnutý v době kdy si myslí že nepřežijou ?? (viz postelový dialog).Mimochodem ta scéna je jinak skvěla zahraná, Anička je výborná, ale tohle ?, Pak střih a projíždí se rusák na koni v domě na samotě u města ??? No nechci se v tom radši moc pitvat, ale nudilo mně to. V podstatě se jedná o dialogovou interiérovku s naprosto brutálním střihem, kde vyčnívají kvalitní práce, tu interiéry, tu herecké výkony (Aňi a David Novotný ) i když Ondra Sokol a herec.... fakt sorry jako. Zkrátka to nejnudnější, co jsem od mého oblíbeného dua Hřebejk - Jarkovský viděl. (Enšpígl) 2*
Co k tomu napsat? Rozjezd filmové trilogie je přinejmenším rozpačitý. Něco je rozvyprávěno, ale nedovyprávěno, a obávám se, že se k tomu už ani nevrátíme, linie se objeví a zase zmizí, postavy se přetahují o to, která je víc nesympatická, se sestrami se ani moc neseznámíme, vztahy a situace jsou umělé, emoce chybí úplně. A nejedna scéna vypadá, že se odehrává na divadelních prknech. Po šesti letech od zatýkání manželů gestapem lékař a „rodinný přítěl“ hodí oko na Aničku Geislerovou (jako jedna z mála si zaslouží uznání), aby divák pochopil, že nějaká náklonnost mezi nimi je. První díl trilogie chce být rodinným dramatem, jenže mu chybí pořádný příběh, pořádné dialogy, dynamika, konflikt, tempo. Po slušném startu (zatýkání atp.) se ovšem desítky minut nic neděje, vše je natahované běda, plné prkenných promluv. Pak přijde předlouhá scéna o podříznutí husy nebo chlapík, co se projíždí po domě na koni. A já začínám kroutit hlavou. Jsme také svědky, kdy zaznívá (v dopise) archaická čeština, ale postavy mluví prakticky současnou mluvou. Sabina Remundová je sice agresivně otravná, na děj nemá žádný dopad, ale alespoň je nějaká. Což se nedá říct o Sokolovi, který jako dramatický herec absolutně selhává. Zájem o něj coby herce prostě dlouhodobě nechápu. Vedle sester hlavní postava, jeho rozloučení je přitom naprosto odfláknuté, absolutně bez emocí. Dvojice Hřebejk – Jarchovský trpí nespornou nevyvážeností své tvorby, nedokážu pochopit, že jednou dokonale potěší (Učitelka, Nevinnost – a to nepočítám ranou tvorbu), jindy šlápnou totálně vedle (Zakázané uvolnění, Svatá čtveřice – ač tady je v tom Jarchovský nevinně). Palec dolů. (castor) 2*
VELKÁ RECENZE
Válečné melodrama začíná roku 1939, kdy se Československo dostane pod nadvládu nacistického Německa. Pár vlastenců se nenechá zastrašit a přidá se k odboji, mezi nimi i švagrové Jindřich (Martin Finger) a Otto (Jiří Macháček). Jenže gestapo má informátory všude, muže zatkne a zanedlouho je pošle do vězení daleko od manželek, a právě narozených dětí. Jindřichova Vilma (Aňa Geislerová) s dcerou Danielkou (Josefína Marková), Ottova Ela (Gabriela Míčová) se synem Karlíkem (Samuel Budiman) a jejich třetí sestra Bedřiška (Klára Melíšková) zůstanou na všechno sami.
Naštěstí se o neúplnou rodinu stará laskavý lékař Jiří (Ondřej Sokol), který kamarádům s protistátní činností také pomáhal a gestapu unikl jen o kousek. Přináší zásoby těžko dostupného jídla, čte dětem pohádky před spaním, rád kterékoliv z žen poradí. S ním se stávají úmorné válečné dny o něco jednodušší. Chtě nechtě se během šesti let, po které zuří 2. světová válka, vytvoří mezi všemi silná pouta. S Vilmou je to ale pro Jiřího jiné než s ostatními, oba cosi cítí, ale bojí si to přiznat. Jak by si mohli vyznat lásku? Nebo Jindřichova smrt vše mění a už nemusí dál skrývat to, co stejně všichni vidí?
Sehrané duo režiséra Jana Hřebejka a scenáristy Petra Jarchovského považují čeští filmoví fanoušci za sázku na jistotu. Spolu se silnou marketingovou kampaní se asi nikdo neubránil vysokým očekáváním. A to se prvnímu dílu trilogie Zahradnictví vymstilo. Celkem slušný rozjezd přeruší nicneříkající středová část ukazující výjevy všedního dne, kde probíhající válku připomenou jen občasné povzdechy a modlitby nad nepřítomnými manžely (plus jedno ukrytí proti náletům). Ke konci přijde velký zvrat a následně trochu rozpačitý závěr, finální scéna sdělující další osudy Jiřího totiž nikoho moc nedojme. Přesto (nebo právě proto), že byl nejvíce vidět a dostal nejvíce času na to, aby si získal divákovu náklonnost.
Navíc je na první zhlédnutí obtížné orientovat se ve všech příbuzenských vztazích, které se více vysvětlí přibližně v polovině filmu. Ústřední dvojice Jiří-Vilma je jasná, ale kdo jsou všichni ti lidé v zahradnictví? Více než dvouhodinovému příběhu by neuškodilo zjednodušení a sestříhání do kratší podoby. Ze tří celovečerních filmů se tak mohl stát po vzoru Quentina Tarantina příjemný povídkový snímek.
Pár nepochopitelných věcí (scéna vojáka jezdícího na koni v domě, sama funkcionalistická vila stojící kus za městem, použití ozvěn a roztřesené kamery z ruky aj.) vyvažuje především výprava a herci. O tom, na kolik se do tohoto typu filmu hodí Ondřej Sokol nebo Jiří Macháček by se dalo polemizovat, ale Sokol se popasoval s hlavní rolí obstojně. Aňa Geislerová jako citově rozpolcená Vilma i další dvě dámy předvádí standardně dobrý výkon, dětští herci ovšem do Rodinného přítele vnáší jiskru. Uvolněné a roztomilé okamžiky střídají ty smutné. U srdce bodne například ve chvíli, kdy Danielka přijme zprávu o otcově smrti téměř bez emocí. Tátu nikdy nezažila, a tudíž nemůže vědět, co ztratila. I to je odkaz války.
Historické drama originálně pojednává o rodičích a dětech, o ztrátě, o morálním dilematu, o pocitu viny. Nedá se mu upřít řemeslná propracovanost založená na bohatých zkušenostech autorů, chytlavá hudba proslavená Voskovcem a Werichem, elegantní dobové kostýmy od Kataríny Štrbové Bielikové a velmi dobré herecké výkony dětských i většiny dospělých herců. Milé je také to, že Petr Jarchovský napsal příběh na motivy skutečných rodinných vzpomínek a trilogie volně navazuje na kultovní Pelíšky. Dojem trochu kazí příliš zdlouhavý děj a nepřehlednost. Zahradnictví: Rodinný přítel není žádná katastrofa, ale v rámci filmografie zmíněné tvůrčí dvojice patří k tomu slabšímu. Na druhou stranu, těžko soudit bez dalších dvou dílů, které poskytnou odstup a ucelenější pohled.
PODROBNÝ POPIS FILMU
1939. Zahradník Miloš Pecka přiveze do svého zahradnictví bedýnky se vzácnými kaktusy. Jedná se o polovinu unikátní sbírky cestovatele Alberta Vojtěcha Friče, kterou chce zachránit před Němci. Ve své vášni pro kaktusy ani nevnímá, že mu jeho švagři Rohnovi, radiotelegrafista z pražského letiště Jindřich a nádražák Karel, nutně potřebují něco říct. Milošova žena Emilka pochopí, že ho její bratři chtějí zatáhnout do odbojové činnosti a vehementně protestuje. Ohání se bezpečností rodiny, do níž nedávno přibyla malá Jiřinka. Zdá se, že Miloš musí jejich prosbu o úschovu letáků odmítnout. O Jindřichovu těhotnou manželku Vilmu se stará rodinný přítel, doktor Jiří Erben. Ten se přes kamaráda Jindřicha také začlení do odboje. Do skupiny patří i Jindřichův švagr Otto Böck, majitel luxusního kadeřnického salónu Valentino a manžel Vilminy sestry Ely (jíž se nedávno narodil syn Karlík). V salónu pracuje Ela i nejstarší sestra, neprovdaná Bedřiška Brünnerová. Před těhotenstvím tam byla zaměstnaná také Vilma. Jindřich, Otto a Karel jsou později kvůli udavači, číšníku Havránkovi, zatčeni. Jiří s Vilmou předstírají před nacistickým komisařem Steinerem předčasný porod. Mladá maminka může později uvězněnému Jindřichovi ukázat dcerku Danielu (Danuška). 1944. Sestry žijí s Danuškou a Karlíkem v moderní vile Böckových na pražské periferii. Pečlivě se o ně stará Jiří, který tehdy unikl zatčení. Ten také musí zabít tajně chovanou husu, protože ženy to nedokážou. Je Štědrý večer. Všichni vzpomínají na Jindřicha a Ottu, kteří jsou v lágrech. Obě sestry vědí, že mezi Vilmou a lékařem narůstá pouto. Po slavnostní večeři a rozdávání dárků promítne Jiří všem loutkového Ferdu Mravence. Sestry mu dají Jindřichův úmrtní list, aby Vilmě sdělil tragickou zprávu, ale nakonec to musejí udělat ony. M muž to nedokázal, když se mu Vilma svěřila se svým vztahem k němu; stále si však vykají. Danuška se v noci probudí a Jiří jí místo zhroucené maminky řekne, co se stalo tatínkovi. Dítě, které otce vůbec nezná, to přijme vcelku klidně. Vilma s Elou, dětmi a Jiřím přijedou do Milošova zahradnictví, kde Rohnovi pořádají pohřeb bez nebožtíka. Kromě Emilky, Miloše a Jiřinky je tu i neomalená nejstarší sestra Rohnových, vdova Mařči. Ta vytuší vztah mezi Vilmou a rodinným přítelem a dá okamžitě najevo nespokojenost. Ještě předtím stačí vypeskovat Emilku, že nezabránila bratrům v odboji, jakoby to udělala ona, kdyby to věděla. Jiří před ní mluví o tom, že Jindřich byl jeho nejlepší kamarád. Mařči a také Danuška vidí ve vizi Jindřicha v uniformě radiotelegrafisty. Vilma se Jiřímu svěří, že se sice cítí provinilá, ale je jí teď dobře. V noci nadšený Miloš probudí děti, aby nikdo nezmeškal úžasný zážitek: jsou tak první, kteří vidí vykvést vzácný kaktus. Ale dětem to je jedno. Vilma si všimne, že je Danuška asi náměsíčná. 1945. Před vilou Böckových táboří rudoarmejci. Jiří je ošetřuje. Pak zajde do domu a baví se s Vilmou. Zdá se, že jejich lásce už nestojí nic v cestě. Začnou si tykat. Jenže v tu chvíli se u vily objeví zbědovaný Jindřich, jehož z lágru osvobodili Američané. Danuška ho samozřejmě nepozná. Ela a Bedřiška ho nadšeně přivítají, Vilma a Jiří nedokážou projevit patřičnou radost. V domě zavládnou rozpaky. Jiří odejde do nemocnice. Bedřiška se za ním večer vydá na kole. Předá mu zbytek jeho věcí. Zatančí si spolu při gramofonu, ale nešťastný Jiří se jemně vyvine z jejího objetí. Ona se při návratu napije s rudoarmejci. Mezitím se manželé v posteli Ely a Otta baví. Vilma muže žádá o trpělivost; nedokáže se naráz vyrovnat s tím, že se šest let neviděli. On se přizná, že jí byl nevěrný. Stalo se to v Kasselu při velkém spojeneckém náletu, kdy Němci zavřeli vězně a vězeňkyně do jednoho krytu. Byli přesvědčení, že nepřežijí, a proto chtěli využít zbytky svých životů... Jindřich s Vilmou, s Danuškou a s Jiřím se jdou podívat na nový služební byt v moderním činžáku. Domovník Zíka jim však řekne, že v bytě ještě čekají na odsun Němka s dcerkou. Návštěvníci si rozlehlý byt prohlédnou a Jindřich s Jiřím si zahrají na klavír Ježka. Noví nájemníci tam Němku s dcerkou Gudrun zatím nechají. Rodina odjede do Jaroměře k Milošovi a Emilce. Je tu i Mařči a Karel, který také přežil věznění. Jenže se z něj na rozdíl od Jindřicha stal přesvědčený komunista. Miloš bratrům předá brašnu s letáky, kterou navzdory Emilce v roce 1939 uschoval. Vilma začne psát Danušce deník, než v něm bude moci dívenka sama pokračovat. Vzpomíná na její narození a závažný poporodní problém, který miminko přežilo nejen díky ní, ale i díky péči Jiřího a jejích sester. V novém bytě čte matka dívčino „zpovědní zrcadlo“. Danuška prohlásí, že až vyroste, vezme si strejdu Jiřího. Vilma pokračuje v deníkovém zápisu: Jiří zemřel, když odjel do Terezína kvůli tyfové epidemii. Dcerka by na něj nikdy neměla zapomenout... (Mezi titulky) Ela, Karlík a Jindřich navštíví v klášterní nemocnici Otta se zcela ovázanou hlavou. -tbk-
Postavy a obsazení
• Aňa Geislerová - Vilma
• Klára Melíšková - Bedřiška
• Gabriela Míčová - Ela
• Martin Finger - Jindřich
• Ondřej Sokol - Jiří
• Jiří Macháček - Otto
• Sabina Remundová - Mařči
• Lenka Krobotová - Emilka
• David Novotný - Miloš
• Karel Dobrý - Karel
• Miroslav Táborský - Stárek
• Anna Fialová - dcera Daniela
Ocenění
Český lev
2017 - Martin Finger (Nejlepší vedlejší herec) (nominace)
2017 - Petr Ostrouchov (Nejlepší hudba) (nominace)
2017 - Katarína Štrbová Bieliková (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2017 - Zdeněk Klika (Nejlepší masky) (nominace)
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 27.4.2017 CinemArt
Premiéra Slovensko: 1.6.2017 Forum Film SK
Premiéra Polsko: 15.2.2019 Żółty Szalik
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 15.9.2017 (DVD) Fog'n'Desire Films
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 15.9.2017 Fog'n'Desire Films
Poprvé na DVD: 20.9.2017 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 13 895 511
Návštěvnost v ČR 118 071
Náklady (Rozpočet) - Kč 44 000 000
FILMY V SÉRII
Zahradnictví: Rodinný přítel gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/gst263/
Česko / Slovensko, Drama, 2017
Režie: Jan Hřebejk, Hrají: Aňa Geislerová, Ondřej Sokol
Zahradnictví: Dezertér gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/gst264/
Česko / Slovensko, Drama / Komedie, 2017
Režie: Jan Hřebejk, Hrají: Jiří Macháček, Gabriela Míčová
Zahradnictví: Nápadník gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/gst262/
Česko / Slovensko, Drama / Komedie, 2017
Režie: Jan Hřebejk, Hrají: Anna Fialová, Aňa Geislerová
„První díl rodinné ságy, která časově předchází oblíbenému snímku "Pelíšky" a vychází ze života rodiny scénáristy Petra Jarchovského.“
OBSAH
Filmová trilogie ZAHRADNICTVÍ se skládá ze tří samostatných filmů odehrávajících se na pozadí nejdramatičtějších období minulého století a časově předchází oblíbenému snímku Pelíšky. Vypráví o třech rodinách: rodině leteckého radiotelegrafisty, rodině majitele kadeřnického salonu a rodině majitele zahradnictví. Obsáhne 20 let života postav, které musely v těchto pohnutých časech prožít nejlepší léta svých životů. RODINNÝ PŘÍTEL je melodrama odehrávající se ve 40. letech za německé okupace. Tři mladé ženy a dvě děti čekají na návrat svých vězněných mužů a otců. Válkou vynucenému rodinnému společenství obětavě pomáhá rodinný přítel a lékař Jiří. Film je příběhem lásky, která nesměla být naplněna, vypráví o věrnosti, touze, vině a lásce, o odchodech a návratech, o rodině, rodičích a dětech. Jde o rodinný portrét viděný pohledem žen, které osud svedl dohromady.(CinemArt)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nechci být nevděčný. Opravdu si hodně vážím toho, že mě Cinemart pozval na předpremiéru do Lucerny. Také jsem přijal s nadšením, i když Lucernu nemám za rohem. Těšil jsem se totiž na nový český film, protože český film obecně mám hodně rád. Jaké ale bylo moje zděšení, když po první scéně se Sparťanem Novotným přišlo scénáristické spražení v podobě nelogického seznámení se třemi sestrami, které na první pohled s Novotného Zahradnictvím nemají nic společného. Vnímal jsem to tak, protože druhá scéna trvala snad půl hodiny a já během toho vůbec nechápal, kam film směřuje a co je vlastně ten příběh. Scénář mě v tomto případě opravdu hrozně zklamal. Až po hodině jsem zjistil, že příběh je daleko jednodušší, než na první pohled vypadá. A jak je jednoduchý příběh, tak si film zjednodušuje i samotnou atmosféru. Tíživost tehdejší doby film neukazuje vůbec. Například z kraje vůbec nevysvětluje, proč Finger s Macháčkem skončí ve vězení. Jasně, má to nějakou spojitost s odbojem...ale jakou? Naopak mě sejme neuvěřitelně afektovaná Sabina Remundová, která rozjíždí nejchytřejší tetku z města, kterou jí sice nemám za zlé, ale do filmu mi vůbec nesedí. Stejně tak, jako samotný Ondra Sokol, který, na to, jak velkou roli měl, příliš vážnosti nepobral a tak jak se jeho role prolíná životem, tak se s ní nakonec rozloučíme na konci filmu. Naprosto bez emocí. Film mi nakonec přišel prázdný stejně jako exteriéry filmu, které díky kameře působí sice suprově, ale neuvěřitelně uměle. Kde se jako sakra vzal ten funkcionalistický barák uprostřed polí? No nevím...člověk se těší a nakonec přijde solidní zklamání. Alespoň to zachraňovaly ty suprové dětské role, které film zjemňovaly svým neotřelým humorem nebo tři sestry, které herecky byly standardně dobré. Když už nic jiného, tak alespoň to mi udělalo radost. Kéž by zbylé dva díly byly o poznání lepší. (Malarkey) 2*
Vážím si pozvání Cinemartu na slavnostní premiéru, ale to bohužel ještě nedává automaticky pět hvězdiček. Četl jsem, co film znamená pro pana Petra Jarkovského i Honzu Hřebejka, ale i když bych rád, nemůžu jinak. Zhruba první hodinu jsem absolutně netušil, která bije, která postava patří ke které, proč postavy z první scény zmizeli z děje, atd. Proč se ve filmu nic neděje nebo o co v něm vlastně jde ? Pak, když jsem si vysloveně přetrpěl první hodinu sice začne svítat, ale zase ty dialogy...Fakt chtejí ženy bejt zbouchnutý v době kdy si myslí že nepřežijou ?? (viz postelový dialog).Mimochodem ta scéna je jinak skvěla zahraná, Anička je výborná, ale tohle ?, Pak střih a projíždí se rusák na koni v domě na samotě u města ??? No nechci se v tom radši moc pitvat, ale nudilo mně to. V podstatě se jedná o dialogovou interiérovku s naprosto brutálním střihem, kde vyčnívají kvalitní práce, tu interiéry, tu herecké výkony (Aňi a David Novotný ) i když Ondra Sokol a herec.... fakt sorry jako. Zkrátka to nejnudnější, co jsem od mého oblíbeného dua Hřebejk - Jarkovský viděl. (Enšpígl) 2*
Co k tomu napsat? Rozjezd filmové trilogie je přinejmenším rozpačitý. Něco je rozvyprávěno, ale nedovyprávěno, a obávám se, že se k tomu už ani nevrátíme, linie se objeví a zase zmizí, postavy se přetahují o to, která je víc nesympatická, se sestrami se ani moc neseznámíme, vztahy a situace jsou umělé, emoce chybí úplně. A nejedna scéna vypadá, že se odehrává na divadelních prknech. Po šesti letech od zatýkání manželů gestapem lékař a „rodinný přítěl“ hodí oko na Aničku Geislerovou (jako jedna z mála si zaslouží uznání), aby divák pochopil, že nějaká náklonnost mezi nimi je. První díl trilogie chce být rodinným dramatem, jenže mu chybí pořádný příběh, pořádné dialogy, dynamika, konflikt, tempo. Po slušném startu (zatýkání atp.) se ovšem desítky minut nic neděje, vše je natahované běda, plné prkenných promluv. Pak přijde předlouhá scéna o podříznutí husy nebo chlapík, co se projíždí po domě na koni. A já začínám kroutit hlavou. Jsme také svědky, kdy zaznívá (v dopise) archaická čeština, ale postavy mluví prakticky současnou mluvou. Sabina Remundová je sice agresivně otravná, na děj nemá žádný dopad, ale alespoň je nějaká. Což se nedá říct o Sokolovi, který jako dramatický herec absolutně selhává. Zájem o něj coby herce prostě dlouhodobě nechápu. Vedle sester hlavní postava, jeho rozloučení je přitom naprosto odfláknuté, absolutně bez emocí. Dvojice Hřebejk – Jarchovský trpí nespornou nevyvážeností své tvorby, nedokážu pochopit, že jednou dokonale potěší (Učitelka, Nevinnost – a to nepočítám ranou tvorbu), jindy šlápnou totálně vedle (Zakázané uvolnění, Svatá čtveřice – ač tady je v tom Jarchovský nevinně). Palec dolů. (castor) 2*
VELKÁ RECENZE
Válečné melodrama začíná roku 1939, kdy se Československo dostane pod nadvládu nacistického Německa. Pár vlastenců se nenechá zastrašit a přidá se k odboji, mezi nimi i švagrové Jindřich (Martin Finger) a Otto (Jiří Macháček). Jenže gestapo má informátory všude, muže zatkne a zanedlouho je pošle do vězení daleko od manželek, a právě narozených dětí. Jindřichova Vilma (Aňa Geislerová) s dcerou Danielkou (Josefína Marková), Ottova Ela (Gabriela Míčová) se synem Karlíkem (Samuel Budiman) a jejich třetí sestra Bedřiška (Klára Melíšková) zůstanou na všechno sami.
Naštěstí se o neúplnou rodinu stará laskavý lékař Jiří (Ondřej Sokol), který kamarádům s protistátní činností také pomáhal a gestapu unikl jen o kousek. Přináší zásoby těžko dostupného jídla, čte dětem pohádky před spaním, rád kterékoliv z žen poradí. S ním se stávají úmorné válečné dny o něco jednodušší. Chtě nechtě se během šesti let, po které zuří 2. světová válka, vytvoří mezi všemi silná pouta. S Vilmou je to ale pro Jiřího jiné než s ostatními, oba cosi cítí, ale bojí si to přiznat. Jak by si mohli vyznat lásku? Nebo Jindřichova smrt vše mění a už nemusí dál skrývat to, co stejně všichni vidí?
Sehrané duo režiséra Jana Hřebejka a scenáristy Petra Jarchovského považují čeští filmoví fanoušci za sázku na jistotu. Spolu se silnou marketingovou kampaní se asi nikdo neubránil vysokým očekáváním. A to se prvnímu dílu trilogie Zahradnictví vymstilo. Celkem slušný rozjezd přeruší nicneříkající středová část ukazující výjevy všedního dne, kde probíhající válku připomenou jen občasné povzdechy a modlitby nad nepřítomnými manžely (plus jedno ukrytí proti náletům). Ke konci přijde velký zvrat a následně trochu rozpačitý závěr, finální scéna sdělující další osudy Jiřího totiž nikoho moc nedojme. Přesto (nebo právě proto), že byl nejvíce vidět a dostal nejvíce času na to, aby si získal divákovu náklonnost.
Navíc je na první zhlédnutí obtížné orientovat se ve všech příbuzenských vztazích, které se více vysvětlí přibližně v polovině filmu. Ústřední dvojice Jiří-Vilma je jasná, ale kdo jsou všichni ti lidé v zahradnictví? Více než dvouhodinovému příběhu by neuškodilo zjednodušení a sestříhání do kratší podoby. Ze tří celovečerních filmů se tak mohl stát po vzoru Quentina Tarantina příjemný povídkový snímek.
Pár nepochopitelných věcí (scéna vojáka jezdícího na koni v domě, sama funkcionalistická vila stojící kus za městem, použití ozvěn a roztřesené kamery z ruky aj.) vyvažuje především výprava a herci. O tom, na kolik se do tohoto typu filmu hodí Ondřej Sokol nebo Jiří Macháček by se dalo polemizovat, ale Sokol se popasoval s hlavní rolí obstojně. Aňa Geislerová jako citově rozpolcená Vilma i další dvě dámy předvádí standardně dobrý výkon, dětští herci ovšem do Rodinného přítele vnáší jiskru. Uvolněné a roztomilé okamžiky střídají ty smutné. U srdce bodne například ve chvíli, kdy Danielka přijme zprávu o otcově smrti téměř bez emocí. Tátu nikdy nezažila, a tudíž nemůže vědět, co ztratila. I to je odkaz války.
Historické drama originálně pojednává o rodičích a dětech, o ztrátě, o morálním dilematu, o pocitu viny. Nedá se mu upřít řemeslná propracovanost založená na bohatých zkušenostech autorů, chytlavá hudba proslavená Voskovcem a Werichem, elegantní dobové kostýmy od Kataríny Štrbové Bielikové a velmi dobré herecké výkony dětských i většiny dospělých herců. Milé je také to, že Petr Jarchovský napsal příběh na motivy skutečných rodinných vzpomínek a trilogie volně navazuje na kultovní Pelíšky. Dojem trochu kazí příliš zdlouhavý děj a nepřehlednost. Zahradnictví: Rodinný přítel není žádná katastrofa, ale v rámci filmografie zmíněné tvůrčí dvojice patří k tomu slabšímu. Na druhou stranu, těžko soudit bez dalších dvou dílů, které poskytnou odstup a ucelenější pohled.
PODROBNÝ POPIS FILMU
1939. Zahradník Miloš Pecka přiveze do svého zahradnictví bedýnky se vzácnými kaktusy. Jedná se o polovinu unikátní sbírky cestovatele Alberta Vojtěcha Friče, kterou chce zachránit před Němci. Ve své vášni pro kaktusy ani nevnímá, že mu jeho švagři Rohnovi, radiotelegrafista z pražského letiště Jindřich a nádražák Karel, nutně potřebují něco říct. Milošova žena Emilka pochopí, že ho její bratři chtějí zatáhnout do odbojové činnosti a vehementně protestuje. Ohání se bezpečností rodiny, do níž nedávno přibyla malá Jiřinka. Zdá se, že Miloš musí jejich prosbu o úschovu letáků odmítnout. O Jindřichovu těhotnou manželku Vilmu se stará rodinný přítel, doktor Jiří Erben. Ten se přes kamaráda Jindřicha také začlení do odboje. Do skupiny patří i Jindřichův švagr Otto Böck, majitel luxusního kadeřnického salónu Valentino a manžel Vilminy sestry Ely (jíž se nedávno narodil syn Karlík). V salónu pracuje Ela i nejstarší sestra, neprovdaná Bedřiška Brünnerová. Před těhotenstvím tam byla zaměstnaná také Vilma. Jindřich, Otto a Karel jsou později kvůli udavači, číšníku Havránkovi, zatčeni. Jiří s Vilmou předstírají před nacistickým komisařem Steinerem předčasný porod. Mladá maminka může později uvězněnému Jindřichovi ukázat dcerku Danielu (Danuška). 1944. Sestry žijí s Danuškou a Karlíkem v moderní vile Böckových na pražské periferii. Pečlivě se o ně stará Jiří, který tehdy unikl zatčení. Ten také musí zabít tajně chovanou husu, protože ženy to nedokážou. Je Štědrý večer. Všichni vzpomínají na Jindřicha a Ottu, kteří jsou v lágrech. Obě sestry vědí, že mezi Vilmou a lékařem narůstá pouto. Po slavnostní večeři a rozdávání dárků promítne Jiří všem loutkového Ferdu Mravence. Sestry mu dají Jindřichův úmrtní list, aby Vilmě sdělil tragickou zprávu, ale nakonec to musejí udělat ony. M muž to nedokázal, když se mu Vilma svěřila se svým vztahem k němu; stále si však vykají. Danuška se v noci probudí a Jiří jí místo zhroucené maminky řekne, co se stalo tatínkovi. Dítě, které otce vůbec nezná, to přijme vcelku klidně. Vilma s Elou, dětmi a Jiřím přijedou do Milošova zahradnictví, kde Rohnovi pořádají pohřeb bez nebožtíka. Kromě Emilky, Miloše a Jiřinky je tu i neomalená nejstarší sestra Rohnových, vdova Mařči. Ta vytuší vztah mezi Vilmou a rodinným přítelem a dá okamžitě najevo nespokojenost. Ještě předtím stačí vypeskovat Emilku, že nezabránila bratrům v odboji, jakoby to udělala ona, kdyby to věděla. Jiří před ní mluví o tom, že Jindřich byl jeho nejlepší kamarád. Mařči a také Danuška vidí ve vizi Jindřicha v uniformě radiotelegrafisty. Vilma se Jiřímu svěří, že se sice cítí provinilá, ale je jí teď dobře. V noci nadšený Miloš probudí děti, aby nikdo nezmeškal úžasný zážitek: jsou tak první, kteří vidí vykvést vzácný kaktus. Ale dětem to je jedno. Vilma si všimne, že je Danuška asi náměsíčná. 1945. Před vilou Böckových táboří rudoarmejci. Jiří je ošetřuje. Pak zajde do domu a baví se s Vilmou. Zdá se, že jejich lásce už nestojí nic v cestě. Začnou si tykat. Jenže v tu chvíli se u vily objeví zbědovaný Jindřich, jehož z lágru osvobodili Američané. Danuška ho samozřejmě nepozná. Ela a Bedřiška ho nadšeně přivítají, Vilma a Jiří nedokážou projevit patřičnou radost. V domě zavládnou rozpaky. Jiří odejde do nemocnice. Bedřiška se za ním večer vydá na kole. Předá mu zbytek jeho věcí. Zatančí si spolu při gramofonu, ale nešťastný Jiří se jemně vyvine z jejího objetí. Ona se při návratu napije s rudoarmejci. Mezitím se manželé v posteli Ely a Otta baví. Vilma muže žádá o trpělivost; nedokáže se naráz vyrovnat s tím, že se šest let neviděli. On se přizná, že jí byl nevěrný. Stalo se to v Kasselu při velkém spojeneckém náletu, kdy Němci zavřeli vězně a vězeňkyně do jednoho krytu. Byli přesvědčení, že nepřežijí, a proto chtěli využít zbytky svých životů... Jindřich s Vilmou, s Danuškou a s Jiřím se jdou podívat na nový služební byt v moderním činžáku. Domovník Zíka jim však řekne, že v bytě ještě čekají na odsun Němka s dcerkou. Návštěvníci si rozlehlý byt prohlédnou a Jindřich s Jiřím si zahrají na klavír Ježka. Noví nájemníci tam Němku s dcerkou Gudrun zatím nechají. Rodina odjede do Jaroměře k Milošovi a Emilce. Je tu i Mařči a Karel, který také přežil věznění. Jenže se z něj na rozdíl od Jindřicha stal přesvědčený komunista. Miloš bratrům předá brašnu s letáky, kterou navzdory Emilce v roce 1939 uschoval. Vilma začne psát Danušce deník, než v něm bude moci dívenka sama pokračovat. Vzpomíná na její narození a závažný poporodní problém, který miminko přežilo nejen díky ní, ale i díky péči Jiřího a jejích sester. V novém bytě čte matka dívčino „zpovědní zrcadlo“. Danuška prohlásí, že až vyroste, vezme si strejdu Jiřího. Vilma pokračuje v deníkovém zápisu: Jiří zemřel, když odjel do Terezína kvůli tyfové epidemii. Dcerka by na něj nikdy neměla zapomenout... (Mezi titulky) Ela, Karlík a Jindřich navštíví v klášterní nemocnici Otta se zcela ovázanou hlavou. -tbk-
Postavy a obsazení
• Aňa Geislerová - Vilma
• Klára Melíšková - Bedřiška
• Gabriela Míčová - Ela
• Martin Finger - Jindřich
• Ondřej Sokol - Jiří
• Jiří Macháček - Otto
• Sabina Remundová - Mařči
• Lenka Krobotová - Emilka
• David Novotný - Miloš
• Karel Dobrý - Karel
• Miroslav Táborský - Stárek
• Anna Fialová - dcera Daniela
Ocenění
Český lev
2017 - Martin Finger (Nejlepší vedlejší herec) (nominace)
2017 - Petr Ostrouchov (Nejlepší hudba) (nominace)
2017 - Katarína Štrbová Bieliková (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2017 - Zdeněk Klika (Nejlepší masky) (nominace)
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 27.4.2017 CinemArt
Premiéra Slovensko: 1.6.2017 Forum Film SK
Premiéra Polsko: 15.2.2019 Żółty Szalik
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 15.9.2017 (DVD) Fog'n'Desire Films
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 15.9.2017 Fog'n'Desire Films
Poprvé na DVD: 20.9.2017 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 13 895 511
Návštěvnost v ČR 118 071
Náklady (Rozpočet) - Kč 44 000 000
FILMY V SÉRII
Zahradnictví: Rodinný přítel gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/gst263/
Česko / Slovensko, Drama, 2017
Režie: Jan Hřebejk, Hrají: Aňa Geislerová, Ondřej Sokol
Zahradnictví: Dezertér gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/gst264/
Česko / Slovensko, Drama / Komedie, 2017
Režie: Jan Hřebejk, Hrají: Jiří Macháček, Gabriela Míčová
Zahradnictví: Nápadník gastonrolinc.cms.webnode.cz/news/gst262/
Česko / Slovensko, Drama / Komedie, 2017
Režie: Jan Hřebejk, Hrají: Anna Fialová, Aňa Geislerová
Tvůrci a herci
Jan Hřebejk (Režie), Viktor Tauš (Produkce), Petr Ostrouchov (Hudba), Bartek Cierlica (Kamera), Vladimír Barák (Střih), Jan Kadlec (Scénografie), Katarína Štrbová-Bieliková (Kostýmy), Jiří Klenka (Zvuk), Zdeněk Klika (Masky), Petr Jarchovský (Scénář), Petr Jarchovský (kniha) (Předloha), Ondřej Sokol (Herec), Aňa Geislerová (Herec), Martin Finger (Herec), Jiří Macháček (Herec), Gabriela Míčová (Herec), Klára Melíšková (Herec), Karel Dobrý (Herec), David Novotný (Herec), Lenka Krobotová (Herec), Sabina Remundová (Herec), Richard Stanke (Herec), Jakub Laurych (Herec), Josefína Krycnerová (Herec), Rozálie Krycnerová (Herec), Josefína Marková (Herec), Johana Suchá (Herec), Samuel Budiman (Herec)
2017/130/Česko, Slovensko, Polsko/Drama
Zajímavost k filmu
- Pôvodne bol do úlohy Jindricha zvažovaný Martin Finger. Nakoniec ho ale stvárnil Ondřej Sokol.
- Natáčelo se v Jaroměři, Praze a Žatci. Natáčení trvalo celkem 80 dní a probíhalo od června do prosince 2016.
- Natáčení v Jaroměři zkomplikoval 16. 10. 2016 požár agregátu. Na místě zasahovalo několik jednotek hasičů. Nikomu se nic nestalo.
- Scény v zahradnictví byly natáčeny v zámku Veltrusy.
- Natáčelo se v Jaroměři, Praze a Žatci. Natáčení trvalo celkem 80 dní a probíhalo od června do prosince 2016.
- Natáčení v Jaroměři zkomplikoval 16. 10. 2016 požár agregátu. Na místě zasahovalo několik jednotek hasičů. Nikomu se nic nestalo.
- Scény v zahradnictví byly natáčeny v zámku Veltrusy.
Odkazy