Protektor / Protektor (2009/99/Česko/Drama, Romantický, Válečný) 76%
26.11.2024 13:02
JEDNOU VĚTOU
„Co všechno jste ochotni zradit pro lásku?“
OBSAH
Okupace Československa v březnu 1939 obrátí naruby manželství rozhlasového reportéra Emila a jeho ženy Hany, filmové herečky, která stojí na počátku velké kariéry. Hana je nečekaně konfrontována se svým židovským původem a z výšin společenského postavení se propadá do zvláštního druhu samoty. Aby Emil svou ženu ochránil, dává se navzdory svému přesvědčení k dispozici německé propagandě, zatímco Hana hledá řešení v iluzivních převlecích a drobných únicích. Emilova hra s kolaborací a Hanin obklíčený způsob života však zoufalé manžele odcizují. Až ve chvíli atentátu na zastupujícího říšského protektora Heydricha Emil nevědomky překročí hranici a vzápětí se vzepře svému ponížení. Nezabrání sice tragickému konci jejich osudu, dokáže ale najít pro oba okamžik vzájemného sblížení. (Česká televize)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nádherný a nesmírně originální film. Koho by vlastně napadlo v té naší malé zemičce natočit film z meziválečného období a pojmout ho takhle originálně. Marek Najbrt připravil nápaditou režii, Miloslav Holman si připravil nápaditou kameru a Midi Lidi spolu s Petrem Markem připravili hudební podkres, který mě bude lákat k poslechu snad po zbytek mého života. No a samozřejmě nemohu zapomenout na trio Tuček, Najbrt a Geisler, kteří připravili naprosto parádně vychytaný scénář a především pak herecké výkony herců a hereček, mezi které se řadí především Jana Plodková a Marek Daniel. Protektor je bezesporu nejen dobře odvedenou prací, ale pravděpodobně jedním z nejoriginálnějších filmů, které naše malá zemička měla tu čest stvořit. Gratuluji a zároveň děkuji za takový obrovský filmový zážitek. (Malarkey) 5*
Mám ohromnou radost, že můžu dát "našemu" filmu plný počet hvězdiček a když se mě někdo s ciziny zeptá "a co Vaše filmy, který by si mě doporučil? " už nemusím předstírat nedoslýchavost. Příběh ve své hořkosti připomíná fernet, a tím je právě dokonalý stejně jako třeba já. Doba za protektorátu musela bejt na hovno, ta beznaděj, snaha přežít v atmosféře strachu. Udělat něco pro druhý a přitom nepodávat ruku smrti. Nedůvěřovat ani slovu důvěra. Brrr. Hodně filmů z této doby se natočilo, některé byli zdařilé jiné méně, ale až film Protektor mě ukázal, co vlastně znamenalo pro český národ, žít za okupace. Ne radši bych mrdal se sršněm, než zažít tuhle dobu a nedej bože ocitnout se v podobný situaci jako hlavní hrdina. A propo hlavní hrdina.....jsem u herců. Já gratuluju pane Marku Danieli za svůj herecký výkon si můžete na svůj límec přišít vyznamenání nejvyšší - mou fotku. Opravdu jak mě hluboce sjemul film, tak neméně hluboce mě utnul i nadvýkon Marka Daniela. To jsem snad už ani nedoufal, že až takhle dobře tady někdo ještě umí hrát. V době bez pánů Sováka, Menšíka, Hrušinskýho, Čepka a dalších ikon herectví se mě začínalo zdát, že už se asi nedočkám žádnýho herce, který mě svým hraním posadí na prdel a hle naprosto nečekaně je to tady -- Marek Daniel, tak tedy gratulace, pusa a přání mnoha dobrých rolí. Samozřejmě nechci tady nějak moc zneuživat prostor který mám od Poma dán k vyjádření svého názoru, ale taky Marek Najbrt je pan frajer. Neznámé tváře / pro mě /, neotřelý příběh a hop, najednou má současná česká kinematografie klenot jak prase. Ostatní herci - prostě bomba, prso Sandry Novákové ještě větší bomba. Hudba, kamera....joo prostě stačí málo...umět a dělat svou práci poctivě, to platí pro všechny, kdo se na tomhle skvostu podíleli - dobrý, dost dobrý ! (Enšpígl) 5*
Kdo má jedno varle, ať zvedne pravou ruku..! Tak ten rakouský syfilitický čalouník tvrdil, že Čech je cyklista, co se nahoře hrbí a dole šlape a já za sebe dodávám, že pokud má úsměv na tváři, vyjede i sebeprudší kopec. A bez řetězu.. Skvělý výkon českého Pee-Wee Hermana M.Daniela, zvuk a hudba snesoucí světová měřítka (ten "cyklistický" motiv je úchvatný, úplné Vertigo) a temná atmosféra protektorátní Prahy, jenž vypadá, jako by se nad ní střídala polární noc se smogovou inverzí, nicméně s ohňostrojem superlativů bych byl u Najbrtova dramatu o odvaze a zbabělosti v odporné době přeci jen zdrženlivější. Místy se mi totiž nezdála ta příběhová zkratkovitost, některé přes koleno lámané (kvazi)alegorie (neberu ovšem na ně autorovi svaté právo), či třeba "ordinační" výkon nositelky dvou lentilek pod kobercem S.Novákové, ale na druhou stranu si člověk říká, že k českému filmu je nutno dlouhodobě přistupovat jako k vlastnímu dítěti na koncertě flétny. Komu odpustíte nějakou tu falešnou notičku, když ne mu..? (Gilmour93) 4*
VELKÁ RECENZE
Česká filmová a televizní akademie se letos určitě nespletla, když vyslala do oscarového boje nový film Marka Najbrta: Lepší snímek u nás (přinejmenším) v posledních dvanácti měsících opravdu nevznikl. Nemluvě o tom, že akademici američtí často doopravdy slyší právě na filmy z válečných časů, ale to už se dostáváme trochu jinam.
Začínáme chvíli před válkou. Emil Vrbata (Marek Daniel) je nevelikým zvířetem v rozhlasu, zatímco jeho manželka Hana (Jana Plodková) právě slibně startuje kariéru filmové herečky – v evidentně rozkošně provorepublikové romanci, kde je jí partnerem zkušený mazák střihu Oldřicha Nového (v překvapivě pasujícím podání Jiřího Ornesta). Protože se kolem ní neustále motají fešní mužští, Emil tak trochu žárlí, ale situace se pozvolna, leč neodvratně začne měnit a s plynoucími měsíci a roky jsou šroubky utahovány s čím dál tím větší intenzitou. Po okupaci vyjde najevo, že je Hana židovka, a její kariéra okamžitě skončí. Pak jí není dovoleno chodit do restaurací… a do parků… a Emil mezitím, zdá se, dělá slušnou kariéru.
Když si totiž rozhlasový kolega (Martin Myšička) pustí v éteru hubu na příliš odvážný špacír, odměnou je mu něžná náruč Gestapa, a Emil dostane nabídku, kterou by mohlo být nebezpečné odmítnout. Má se sám posadit za mikrofon a zprostředkovávat spoluobčanům zprávy z domoviny. Pochopitelně to znamená, že se tak stane hlásnou troubou opovrhovaného režimu, ale kdyby nepřijal, mohl by se rovnou rozloučit se zaměstnáním, a velmi pravděpodobně brzy i s Hanou. V opačném případě je mu nenápadně přislíbeno přimhouření árijského oka.
Takže se v zájmu ženy, kterou doopravdy miluje, stává přisluhovačem. A léta běží dál. Jeho hlas zná celá země, ona už naopak ani nevychází z domova. Ti dva jsou obyčejní, potřební a chybující lidé z masa, kostí a emocí, takže je „obyčejně vyhrocená“ situace nesblíží, naopak se mezi ně začne vtírat klín odcizení. Hana svůj únik hledá v ilegálních návštěvách kina, kde se (zatím?) platonicky sblíží s promítačem a začnou spolu hrát poněkud nebezpečně provokatérskou hru, a Emil je stále unavenější z toho, jak se zuby nehty snaží nespadnout do propasti kolaborantství úplně a zároveň zůstat manželčiným protektorem. (Ano, název je pochopitelně dvojznačný: Reinhadt Heydrich tu sice má malé cameo a zhruba ve dvou třetinách děje je zabit - což nevidíme -, to ale „jen“ otevře stavidla proudu finálních události.)
Protektor je výjimečný především tím, jak dobový příběh (který vlastně není typickým „pevným“ příběhem, ale často spíše atmosférickou mozaikou) vypráví prostředky veskze (post)moderními. Nejviditelnější je prokládání děje symbolickými „cyklistickými“ pasážemi, v nichž se hrdinové bezmocně pachtí před zadní projekcí, ale filmová řeč je zcela současná ve všech aspektech: Od kamery, přes střih, použité triky až po minimalistickou elektronickou (!) hudbu.
Zvoleného tónu se drží i herecká stylizace, respektive její absence. Ti lidé zkrátka mluví jako lidé opravdoví, ne páně scenáristovy figurky s dikcí časů minulých. Patří zároveň do čtyřicátých let minulého století i do doby současné, nikdy ale nepřekročí hranici přílišné zmodernizovanosti. Co se konkrétních výkonů týče, nejpříjemnějším překvapením je určitě dosud nepříliš vídaná Jana Plodková (byla třeba „čárkovanou“ servírkou ve Vratných lahvích), disponující velmi zajímavým tajemstvím a osobním kouzlem. Marek Daniel je, upřímně řečeno, obvykle nepříliš zajímavý až mdlý (čestnou výjimkou byl homosexuální expřítel titulního protagonisty ve Venkovském učiteli), a ani tentokrát se nedá říct, že by mu z uší sršelo charisma. Ovšem v rámci postavy záměrně poněkud matného a vnitřně nepevného Emila to není na překážku, ba možná je to spíš ku prospěchu věci.
Mám-li s někým trochu problém, pak se Sandrou Novákovou coby po Emilovi dychtící naivkou. Jádro problému ale patrně neleží na ní, ale na tom, jak je její figura v závěrečné třetině scenáristicky nevyladěna. Ostatně, právě v této části spočívají největší nedostatky Protektora, jehož konstrukce se začne poněkud otřásat a rozpadat, a konečně svazování různých dějových nitek neprobíhá tak hladce, jak by bylo záhodno. A bohužel se také definitivně ukáže, nakolik filmu chybějí opravdové emoce, i ve chvílích, kdy by nás měl chytit pod krkem, zůstává poněkud chladným a odtažitým.
Přesto jde stále o obdivuhodný počin, a Marek Najbrt se definitivně stává režisérem, jehož nové filmy budeme moct očekávat coby skutečné události. Z osobního hlediska bych pak rád dodal, že nebude-li u diváků úspěšnější než třeba Tomášem Vorlem spáchaný zločin proti lidskosti, který se pod názvem Ulovit miliardáře přislizne do našich kin 1. října, mám v úmyslu ztratit důvěru ve svě bližní a emigrovat do Jižní Afriky nebo na Mars.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Čech je cyklistou, jenž se nahoře hrbí, dole však šlape... Adolf Hitler. 1942. Muž v klobouku (Emil) přijede domů na dámském kole. Volá na něj manželka Hana. V rádiu vysílají zprávu o atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Jeden z atentátníků ujel na kole. Popis sedí na něj. - Hana vzpomíná na nedalekou minulost. Tehdy hrála v blonďaté paruce hlavní roli po boku elegantního seladona Arnošta Fantla. 1938. Emil Vrbata natáčí s reportérem Frantou a jeho dívkou, asistentkou Věrou, rozhlasovou reportáž ze stavby bunkru. Dohaduje se s Frantou, který odmítá jakoukoliv cenzuru. Po pracovní projekci se v klubu baví Hana a Fantl se spokojeným producentem. Přijde pro ni Emil. Vidí ji zpívat a tančit s Fantlem. Žárlí na herce. Hanka ho uklidní: jejich vztah je čistě pracovní. 1939. Franta vesluje na skifu. Po natáčení přemlouvá Fantl kolegyni, aby s ním utekla z republiky. Oba jsou Židé a nečeká je tu nic dobrého. Má pro ni už i vízum. Mladá žena to odmítne. Emil dostane do rozhlasu dopis, který pak spálí ve veslařské klubovně. Cestou domů s bezmocným vztekem sleduje příjezd Němců do Prahy (15.3.1939). Hana je doma nešťastná a on jí slíbí, že se o ni postará. Nový šéf v rozhlase Tomek sděluje podřízeným cenzurní nařízení. Franta se vzpouzí a Emil s Věrou mu to pak vyčtou; je nutné chovat se pragmaticky. Vrbata musí odjet do ateliéru. Opilá Hana se dozvěděla, že u filmu končí. Vylezla na osvětlovací lávku a hrozí, že skočí. Producent je naštvaný. Emil se snaží ženu uklidnit, ta však spadne. Postupně vstupují v platnost různá protižidovská nařízení. Emil se dozví od Věry, že Franta si zase pouštěl hubu na špacír a ona se s ním rozešla. Šéf nabídne Emilovi uvolněné místo hlasatele po Frantovi. Vydírá ho poukazem na židovský původ jeho manželky. Hana si doma sundá sádru z nohy a jde do kina vedle v domě. Při šťáře jí pomůže mladý promítač Petr. Emil má o ni doma strach. Odmítne její návrh, aby se naoko rozvedli. Řekne jí o Tomkově ultimátu a rozhodne se místo přijmout. Frantu zatklo gestapo. 1940. Emil vysílá přímý přenos z výstavy německého umění a vede rozhovor s jejím kurátorem, docentem Koubou. Na výstavě je Věra, která chodí s Tomkem. Ten představí Emila německým oficírům. Muž přijede domů pozdě večer opilý. Vykládá Hance, co se mu stalo. Manželka si stěžuje, že je pořád sama doma. Manžel ji tedy vezme na procházku na hřbitov. To je jediné místo, kam Židé volně smějí. Vrbata se díky svému pořadu Hlasy domova stává populární. Zpovídá ho mladá novinářka Krista. Přizná jí, že kdysi chtěl být veslařským šampionem, ale neměl na to. V rozhlase při mikulášském večírku dělá šéf Mikuláše a Věra anděla. Během zábavy si Emil vzpomene na Frantu, který po propuštění z gestapa pracuje v rozhlasovém archivu. Přítel mu odpustil, že vzal jeho místo. Po večírku přiměje Věra ve studiu Emila, aby se s ní pomiloval. Hana doma pozná, že jí byl manžel nevěrný. Pohádají se. Emil odejde a ona se vydá do kina za Petrem, který jí pustí její film s Fantlem. Herečka v blonďaté paruce překvapí v klubu producenta. Petr ji přitom tajně fotografuje, a pak ji fotí i před různými nápisy s protižidovskými zákazy. Emil je s Věrou u vody. Žena má před svatbou s Tomkem, ale nemíní se kvůli tomu nového milence vzdát. Radí mu, aby se vykašlal na svědomí. Zatímco Hanka vyvolává s Petrem fotky, uspořádá Emil doma mejdan, na nějž pozve i tři mladé veslaře. Po jednom z nich vyjíždí Věra, ostatní hostitel uráží. Hana doma narazí na pozůstatky večírku a na opilou Kristu, která Emila miluje. Vrbata komentuje z Rudolfina přímý přenos koncertu na počest Reinharda Heydricha. Franta sabotáží způsobí přerušení vysílání a Emil skončí na gestapu. Vidí tam zmláceného kamaráda. Hanka je zase u Petra, který byl medikem a teď pracuje na patologii. Mladík si s ní píchne morfium. Heydrich přitvrzuje opatření proti Židům. Emil je propuštěn z gestapa s varováním. Později natáčí rozhovor s loajálním dělníkem, vychvalujícím zmíněná opatření i vyšší výplaty. Hana u Petra na patologii vidí mrtvolu mladíka, který se zabil, aby nemusel do transportu. Ona i přítel jsou zase pod vlivem morfia. Dělají další provokativní fotografie. Šéf dá podřízenému ultimátum: buď se rozvede, nebo nebude moci před mikrofon. Herečka opět odmítne vyspat se s Petrem, ale je ochotná fotografovat se nahá. Na Hanu čeká před bytem zbědovaný Fantl. Žena ho vezme dovnitř a on jí vyčte, že si žije jako v ráji. Emil večer tajně pozoruje veslaře v klubovně. Když za ním mladíci vyběhnou, skočí před nimi do řeky. Doma celý zmáčený objeví ve vaně Fantla. Herec se nedostal do ciziny a utekl z transportu. Navzdory Hance ho žárlivý a bázlivý muž vyhodí. Hanka bouchá tak dlouho do ústředního topení, až jí domovník otevře; manžel ji zamknul. V paruce žena vtrhne na svatební oslavu Věry a Tomka. Emil ji odvede a zamkne do spižírny, pak se vrátí zpět. Tomek běsní a předvolá si ho na druhý den. Věra mu řekne, že s ním skončila. Nešťastného muže sbalí Krista. Emil se ráno budí v její posteli. Uvědomí si, že zaspal, a na ulici před domem sebere kolo... V budově rozhlasu slyší zprávy o atentátu a o hledaném muži s kolem. Dostane strach a rychle odjede na kole domů. (Viz začátek) Hanka na něj v bytě volá. Vzápětí dovnitř vtrhne německá šťára, prohledávající domy. Velitel vidí Hanu ve vaně. Emilovi pomůže jeho fotka na obálce časopisu; je přece „hlásnou troubou Říše“. Němci odejdou. Za Hanou přijde zamilovaný Petr. Ona však odmítne dál brát morfium: vrací se do reality. Myslí si totiž, že manžel je v odboji, a chce mu pomoct. Petr míjí nic netušícího muže na schodech a zahajluje mu. - Emil doma pověsí jako mimikry portrét Vůdce. Vrbata má přečíst přísahu loajality rozhlasových pracovníků, i když ho Tomek odvolal. Kolega mu řekne o represích a o tom, že Franta byl popraven. Ve vrátnici čeká na milence naivní Krista. Vidí, jak ho odvádějí gestapáci. Hned běží za Hanou a řekne jí to. Zároveň mluví o tom, že se s Emilem milují, a že si ji muž po rozvodu vezme. Herečka chce, aby jí pomohla zbavit se kola, ukrytého ve světlíku. Novinářka pozná, že je to bicykl od nich z domu. Vysvětlí, proč ho Emil vzal. Hanka pochopí, že se v manželovi opět zmýlila. Gestapo vyslýchá Emila kvůli zatčeným a zbitým mladým veslařům, přesvědčeným, že je udal on. Podle vyšetřovatele Köppeho se teď hlasatel bez ohledu na pravdu už nálepky kolaboranta nezbaví. Hanka najde v kině zdrogovaného Petra, který si pouští nahlas film. Zmizí dříve, než promítače zatknou. Propuštěný Emil volá domů, ale telefon zvedne Krista. Emil zkouší číst přísahu věrnosti. Hanka se vydá ke sběrnému místu, odkud odcházejí Židé do transportů. V přímém přenosu Emil před šokovanými kolegy přísahu nepřečte a odejde z hlasatelny. Doma nikoho nenajde. Přijdou pro něj gestapáci, ale on se mezitím přes sklep dostane do kina, kde je všechno rozházené. V temné komoře vidí pošlapané a roztrhané Hančiny fotky. Opět odjíždí na kole. Postaví se do cesty transportu, směřujícímu k nádraží, ale dva strážní ho surově srazí. Hanka mezi ostatními Židy vidí, jak ho vojáci odvlékají. -tbk-
Postavy a obsazení
• Jana Plodková - Hana Vrbatová
• Marek Daniel - Emil Vrbata
• Klára Melíšková - Věra
• Martin Myšička - Franta
• Richard Stanke - Tomek
• Tomáš Měcháček - Petr
• Sandra Nováková - Krista
• Jiří Ornest - Fantl
• Jan Budař - kolega
• Josef Polášek - producent
• Matthias Brandt - šéf rozhlasu
• Simon Schwarz - důstojník gestapa
• Štěpán Rusín - Svitáček
• Leoš Noha - dělník
• Cyril Drozda - docent Kouba
• Pavel Kryl - Zdeněk
• Adam Kubišta - Jenda
• Tomáš Žatečka - Jindra
• Ondřej Matějka - Reinhard Heydrich
Ocenění
Český lev
2009 - Milan Kuchynka, Pavel Strnad (Nejlepší film)
2009 - Marek Najbrt (Nejlepší režie)
2009 - Jana Plodková (Nejlepší herečka)
2009 - Benjamin Tuček, Marek Najbrt, Robert Geisler (Nejlepší scénář)
2009 - Nejlepší střih
2009 - Midi Lidi (Nejlepší hudba)
2009 - Marek Najbrt, Milan Kuchynka, Pavel Strnad (Cena filmových kritiků a teoretiků za nejlepší hraný film)
2009 - Nejlepší filmový plakát
2009 - Marek Daniel (Nejlepší herec) (nominace)
2009 - Klára Melíšková (Nejlepší vedlejší herečka) (nominace)
2009 - Miloslav Holman (Nejlepší kamera) (nominace)
2009 - Nejlepší zvuk (nominace)
2009 - Nejlepší výtvarný počin (nominace)
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 24.9.2009 Falcon
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé na DVD: 12.4.2010 Sony Music
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 8 907 718
Návštěvnost v ČR 98 362
Náklady (Rozpočet) - Kč 62 000 000
„Co všechno jste ochotni zradit pro lásku?“
OBSAH
Okupace Československa v březnu 1939 obrátí naruby manželství rozhlasového reportéra Emila a jeho ženy Hany, filmové herečky, která stojí na počátku velké kariéry. Hana je nečekaně konfrontována se svým židovským původem a z výšin společenského postavení se propadá do zvláštního druhu samoty. Aby Emil svou ženu ochránil, dává se navzdory svému přesvědčení k dispozici německé propagandě, zatímco Hana hledá řešení v iluzivních převlecích a drobných únicích. Emilova hra s kolaborací a Hanin obklíčený způsob života však zoufalé manžele odcizují. Až ve chvíli atentátu na zastupujícího říšského protektora Heydricha Emil nevědomky překročí hranici a vzápětí se vzepře svému ponížení. Nezabrání sice tragickému konci jejich osudu, dokáže ale najít pro oba okamžik vzájemného sblížení. (Česká televize)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nádherný a nesmírně originální film. Koho by vlastně napadlo v té naší malé zemičce natočit film z meziválečného období a pojmout ho takhle originálně. Marek Najbrt připravil nápaditou režii, Miloslav Holman si připravil nápaditou kameru a Midi Lidi spolu s Petrem Markem připravili hudební podkres, který mě bude lákat k poslechu snad po zbytek mého života. No a samozřejmě nemohu zapomenout na trio Tuček, Najbrt a Geisler, kteří připravili naprosto parádně vychytaný scénář a především pak herecké výkony herců a hereček, mezi které se řadí především Jana Plodková a Marek Daniel. Protektor je bezesporu nejen dobře odvedenou prací, ale pravděpodobně jedním z nejoriginálnějších filmů, které naše malá zemička měla tu čest stvořit. Gratuluji a zároveň děkuji za takový obrovský filmový zážitek. (Malarkey) 5*
Mám ohromnou radost, že můžu dát "našemu" filmu plný počet hvězdiček a když se mě někdo s ciziny zeptá "a co Vaše filmy, který by si mě doporučil? " už nemusím předstírat nedoslýchavost. Příběh ve své hořkosti připomíná fernet, a tím je právě dokonalý stejně jako třeba já. Doba za protektorátu musela bejt na hovno, ta beznaděj, snaha přežít v atmosféře strachu. Udělat něco pro druhý a přitom nepodávat ruku smrti. Nedůvěřovat ani slovu důvěra. Brrr. Hodně filmů z této doby se natočilo, některé byli zdařilé jiné méně, ale až film Protektor mě ukázal, co vlastně znamenalo pro český národ, žít za okupace. Ne radši bych mrdal se sršněm, než zažít tuhle dobu a nedej bože ocitnout se v podobný situaci jako hlavní hrdina. A propo hlavní hrdina.....jsem u herců. Já gratuluju pane Marku Danieli za svůj herecký výkon si můžete na svůj límec přišít vyznamenání nejvyšší - mou fotku. Opravdu jak mě hluboce sjemul film, tak neméně hluboce mě utnul i nadvýkon Marka Daniela. To jsem snad už ani nedoufal, že až takhle dobře tady někdo ještě umí hrát. V době bez pánů Sováka, Menšíka, Hrušinskýho, Čepka a dalších ikon herectví se mě začínalo zdát, že už se asi nedočkám žádnýho herce, který mě svým hraním posadí na prdel a hle naprosto nečekaně je to tady -- Marek Daniel, tak tedy gratulace, pusa a přání mnoha dobrých rolí. Samozřejmě nechci tady nějak moc zneuživat prostor který mám od Poma dán k vyjádření svého názoru, ale taky Marek Najbrt je pan frajer. Neznámé tváře / pro mě /, neotřelý příběh a hop, najednou má současná česká kinematografie klenot jak prase. Ostatní herci - prostě bomba, prso Sandry Novákové ještě větší bomba. Hudba, kamera....joo prostě stačí málo...umět a dělat svou práci poctivě, to platí pro všechny, kdo se na tomhle skvostu podíleli - dobrý, dost dobrý ! (Enšpígl) 5*
Kdo má jedno varle, ať zvedne pravou ruku..! Tak ten rakouský syfilitický čalouník tvrdil, že Čech je cyklista, co se nahoře hrbí a dole šlape a já za sebe dodávám, že pokud má úsměv na tváři, vyjede i sebeprudší kopec. A bez řetězu.. Skvělý výkon českého Pee-Wee Hermana M.Daniela, zvuk a hudba snesoucí světová měřítka (ten "cyklistický" motiv je úchvatný, úplné Vertigo) a temná atmosféra protektorátní Prahy, jenž vypadá, jako by se nad ní střídala polární noc se smogovou inverzí, nicméně s ohňostrojem superlativů bych byl u Najbrtova dramatu o odvaze a zbabělosti v odporné době přeci jen zdrženlivější. Místy se mi totiž nezdála ta příběhová zkratkovitost, některé přes koleno lámané (kvazi)alegorie (neberu ovšem na ně autorovi svaté právo), či třeba "ordinační" výkon nositelky dvou lentilek pod kobercem S.Novákové, ale na druhou stranu si člověk říká, že k českému filmu je nutno dlouhodobě přistupovat jako k vlastnímu dítěti na koncertě flétny. Komu odpustíte nějakou tu falešnou notičku, když ne mu..? (Gilmour93) 4*
VELKÁ RECENZE
Česká filmová a televizní akademie se letos určitě nespletla, když vyslala do oscarového boje nový film Marka Najbrta: Lepší snímek u nás (přinejmenším) v posledních dvanácti měsících opravdu nevznikl. Nemluvě o tom, že akademici američtí často doopravdy slyší právě na filmy z válečných časů, ale to už se dostáváme trochu jinam.
Začínáme chvíli před válkou. Emil Vrbata (Marek Daniel) je nevelikým zvířetem v rozhlasu, zatímco jeho manželka Hana (Jana Plodková) právě slibně startuje kariéru filmové herečky – v evidentně rozkošně provorepublikové romanci, kde je jí partnerem zkušený mazák střihu Oldřicha Nového (v překvapivě pasujícím podání Jiřího Ornesta). Protože se kolem ní neustále motají fešní mužští, Emil tak trochu žárlí, ale situace se pozvolna, leč neodvratně začne měnit a s plynoucími měsíci a roky jsou šroubky utahovány s čím dál tím větší intenzitou. Po okupaci vyjde najevo, že je Hana židovka, a její kariéra okamžitě skončí. Pak jí není dovoleno chodit do restaurací… a do parků… a Emil mezitím, zdá se, dělá slušnou kariéru.
Když si totiž rozhlasový kolega (Martin Myšička) pustí v éteru hubu na příliš odvážný špacír, odměnou je mu něžná náruč Gestapa, a Emil dostane nabídku, kterou by mohlo být nebezpečné odmítnout. Má se sám posadit za mikrofon a zprostředkovávat spoluobčanům zprávy z domoviny. Pochopitelně to znamená, že se tak stane hlásnou troubou opovrhovaného režimu, ale kdyby nepřijal, mohl by se rovnou rozloučit se zaměstnáním, a velmi pravděpodobně brzy i s Hanou. V opačném případě je mu nenápadně přislíbeno přimhouření árijského oka.
Takže se v zájmu ženy, kterou doopravdy miluje, stává přisluhovačem. A léta běží dál. Jeho hlas zná celá země, ona už naopak ani nevychází z domova. Ti dva jsou obyčejní, potřební a chybující lidé z masa, kostí a emocí, takže je „obyčejně vyhrocená“ situace nesblíží, naopak se mezi ně začne vtírat klín odcizení. Hana svůj únik hledá v ilegálních návštěvách kina, kde se (zatím?) platonicky sblíží s promítačem a začnou spolu hrát poněkud nebezpečně provokatérskou hru, a Emil je stále unavenější z toho, jak se zuby nehty snaží nespadnout do propasti kolaborantství úplně a zároveň zůstat manželčiným protektorem. (Ano, název je pochopitelně dvojznačný: Reinhadt Heydrich tu sice má malé cameo a zhruba ve dvou třetinách děje je zabit - což nevidíme -, to ale „jen“ otevře stavidla proudu finálních události.)
Protektor je výjimečný především tím, jak dobový příběh (který vlastně není typickým „pevným“ příběhem, ale často spíše atmosférickou mozaikou) vypráví prostředky veskze (post)moderními. Nejviditelnější je prokládání děje symbolickými „cyklistickými“ pasážemi, v nichž se hrdinové bezmocně pachtí před zadní projekcí, ale filmová řeč je zcela současná ve všech aspektech: Od kamery, přes střih, použité triky až po minimalistickou elektronickou (!) hudbu.
Zvoleného tónu se drží i herecká stylizace, respektive její absence. Ti lidé zkrátka mluví jako lidé opravdoví, ne páně scenáristovy figurky s dikcí časů minulých. Patří zároveň do čtyřicátých let minulého století i do doby současné, nikdy ale nepřekročí hranici přílišné zmodernizovanosti. Co se konkrétních výkonů týče, nejpříjemnějším překvapením je určitě dosud nepříliš vídaná Jana Plodková (byla třeba „čárkovanou“ servírkou ve Vratných lahvích), disponující velmi zajímavým tajemstvím a osobním kouzlem. Marek Daniel je, upřímně řečeno, obvykle nepříliš zajímavý až mdlý (čestnou výjimkou byl homosexuální expřítel titulního protagonisty ve Venkovském učiteli), a ani tentokrát se nedá říct, že by mu z uší sršelo charisma. Ovšem v rámci postavy záměrně poněkud matného a vnitřně nepevného Emila to není na překážku, ba možná je to spíš ku prospěchu věci.
Mám-li s někým trochu problém, pak se Sandrou Novákovou coby po Emilovi dychtící naivkou. Jádro problému ale patrně neleží na ní, ale na tom, jak je její figura v závěrečné třetině scenáristicky nevyladěna. Ostatně, právě v této části spočívají největší nedostatky Protektora, jehož konstrukce se začne poněkud otřásat a rozpadat, a konečně svazování různých dějových nitek neprobíhá tak hladce, jak by bylo záhodno. A bohužel se také definitivně ukáže, nakolik filmu chybějí opravdové emoce, i ve chvílích, kdy by nás měl chytit pod krkem, zůstává poněkud chladným a odtažitým.
Přesto jde stále o obdivuhodný počin, a Marek Najbrt se definitivně stává režisérem, jehož nové filmy budeme moct očekávat coby skutečné události. Z osobního hlediska bych pak rád dodal, že nebude-li u diváků úspěšnější než třeba Tomášem Vorlem spáchaný zločin proti lidskosti, který se pod názvem Ulovit miliardáře přislizne do našich kin 1. října, mám v úmyslu ztratit důvěru ve svě bližní a emigrovat do Jižní Afriky nebo na Mars.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Čech je cyklistou, jenž se nahoře hrbí, dole však šlape... Adolf Hitler. 1942. Muž v klobouku (Emil) přijede domů na dámském kole. Volá na něj manželka Hana. V rádiu vysílají zprávu o atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Jeden z atentátníků ujel na kole. Popis sedí na něj. - Hana vzpomíná na nedalekou minulost. Tehdy hrála v blonďaté paruce hlavní roli po boku elegantního seladona Arnošta Fantla. 1938. Emil Vrbata natáčí s reportérem Frantou a jeho dívkou, asistentkou Věrou, rozhlasovou reportáž ze stavby bunkru. Dohaduje se s Frantou, který odmítá jakoukoliv cenzuru. Po pracovní projekci se v klubu baví Hana a Fantl se spokojeným producentem. Přijde pro ni Emil. Vidí ji zpívat a tančit s Fantlem. Žárlí na herce. Hanka ho uklidní: jejich vztah je čistě pracovní. 1939. Franta vesluje na skifu. Po natáčení přemlouvá Fantl kolegyni, aby s ním utekla z republiky. Oba jsou Židé a nečeká je tu nic dobrého. Má pro ni už i vízum. Mladá žena to odmítne. Emil dostane do rozhlasu dopis, který pak spálí ve veslařské klubovně. Cestou domů s bezmocným vztekem sleduje příjezd Němců do Prahy (15.3.1939). Hana je doma nešťastná a on jí slíbí, že se o ni postará. Nový šéf v rozhlase Tomek sděluje podřízeným cenzurní nařízení. Franta se vzpouzí a Emil s Věrou mu to pak vyčtou; je nutné chovat se pragmaticky. Vrbata musí odjet do ateliéru. Opilá Hana se dozvěděla, že u filmu končí. Vylezla na osvětlovací lávku a hrozí, že skočí. Producent je naštvaný. Emil se snaží ženu uklidnit, ta však spadne. Postupně vstupují v platnost různá protižidovská nařízení. Emil se dozví od Věry, že Franta si zase pouštěl hubu na špacír a ona se s ním rozešla. Šéf nabídne Emilovi uvolněné místo hlasatele po Frantovi. Vydírá ho poukazem na židovský původ jeho manželky. Hana si doma sundá sádru z nohy a jde do kina vedle v domě. Při šťáře jí pomůže mladý promítač Petr. Emil má o ni doma strach. Odmítne její návrh, aby se naoko rozvedli. Řekne jí o Tomkově ultimátu a rozhodne se místo přijmout. Frantu zatklo gestapo. 1940. Emil vysílá přímý přenos z výstavy německého umění a vede rozhovor s jejím kurátorem, docentem Koubou. Na výstavě je Věra, která chodí s Tomkem. Ten představí Emila německým oficírům. Muž přijede domů pozdě večer opilý. Vykládá Hance, co se mu stalo. Manželka si stěžuje, že je pořád sama doma. Manžel ji tedy vezme na procházku na hřbitov. To je jediné místo, kam Židé volně smějí. Vrbata se díky svému pořadu Hlasy domova stává populární. Zpovídá ho mladá novinářka Krista. Přizná jí, že kdysi chtěl být veslařským šampionem, ale neměl na to. V rozhlase při mikulášském večírku dělá šéf Mikuláše a Věra anděla. Během zábavy si Emil vzpomene na Frantu, který po propuštění z gestapa pracuje v rozhlasovém archivu. Přítel mu odpustil, že vzal jeho místo. Po večírku přiměje Věra ve studiu Emila, aby se s ní pomiloval. Hana doma pozná, že jí byl manžel nevěrný. Pohádají se. Emil odejde a ona se vydá do kina za Petrem, který jí pustí její film s Fantlem. Herečka v blonďaté paruce překvapí v klubu producenta. Petr ji přitom tajně fotografuje, a pak ji fotí i před různými nápisy s protižidovskými zákazy. Emil je s Věrou u vody. Žena má před svatbou s Tomkem, ale nemíní se kvůli tomu nového milence vzdát. Radí mu, aby se vykašlal na svědomí. Zatímco Hanka vyvolává s Petrem fotky, uspořádá Emil doma mejdan, na nějž pozve i tři mladé veslaře. Po jednom z nich vyjíždí Věra, ostatní hostitel uráží. Hana doma narazí na pozůstatky večírku a na opilou Kristu, která Emila miluje. Vrbata komentuje z Rudolfina přímý přenos koncertu na počest Reinharda Heydricha. Franta sabotáží způsobí přerušení vysílání a Emil skončí na gestapu. Vidí tam zmláceného kamaráda. Hanka je zase u Petra, který byl medikem a teď pracuje na patologii. Mladík si s ní píchne morfium. Heydrich přitvrzuje opatření proti Židům. Emil je propuštěn z gestapa s varováním. Později natáčí rozhovor s loajálním dělníkem, vychvalujícím zmíněná opatření i vyšší výplaty. Hana u Petra na patologii vidí mrtvolu mladíka, který se zabil, aby nemusel do transportu. Ona i přítel jsou zase pod vlivem morfia. Dělají další provokativní fotografie. Šéf dá podřízenému ultimátum: buď se rozvede, nebo nebude moci před mikrofon. Herečka opět odmítne vyspat se s Petrem, ale je ochotná fotografovat se nahá. Na Hanu čeká před bytem zbědovaný Fantl. Žena ho vezme dovnitř a on jí vyčte, že si žije jako v ráji. Emil večer tajně pozoruje veslaře v klubovně. Když za ním mladíci vyběhnou, skočí před nimi do řeky. Doma celý zmáčený objeví ve vaně Fantla. Herec se nedostal do ciziny a utekl z transportu. Navzdory Hance ho žárlivý a bázlivý muž vyhodí. Hanka bouchá tak dlouho do ústředního topení, až jí domovník otevře; manžel ji zamknul. V paruce žena vtrhne na svatební oslavu Věry a Tomka. Emil ji odvede a zamkne do spižírny, pak se vrátí zpět. Tomek běsní a předvolá si ho na druhý den. Věra mu řekne, že s ním skončila. Nešťastného muže sbalí Krista. Emil se ráno budí v její posteli. Uvědomí si, že zaspal, a na ulici před domem sebere kolo... V budově rozhlasu slyší zprávy o atentátu a o hledaném muži s kolem. Dostane strach a rychle odjede na kole domů. (Viz začátek) Hanka na něj v bytě volá. Vzápětí dovnitř vtrhne německá šťára, prohledávající domy. Velitel vidí Hanu ve vaně. Emilovi pomůže jeho fotka na obálce časopisu; je přece „hlásnou troubou Říše“. Němci odejdou. Za Hanou přijde zamilovaný Petr. Ona však odmítne dál brát morfium: vrací se do reality. Myslí si totiž, že manžel je v odboji, a chce mu pomoct. Petr míjí nic netušícího muže na schodech a zahajluje mu. - Emil doma pověsí jako mimikry portrét Vůdce. Vrbata má přečíst přísahu loajality rozhlasových pracovníků, i když ho Tomek odvolal. Kolega mu řekne o represích a o tom, že Franta byl popraven. Ve vrátnici čeká na milence naivní Krista. Vidí, jak ho odvádějí gestapáci. Hned běží za Hanou a řekne jí to. Zároveň mluví o tom, že se s Emilem milují, a že si ji muž po rozvodu vezme. Herečka chce, aby jí pomohla zbavit se kola, ukrytého ve světlíku. Novinářka pozná, že je to bicykl od nich z domu. Vysvětlí, proč ho Emil vzal. Hanka pochopí, že se v manželovi opět zmýlila. Gestapo vyslýchá Emila kvůli zatčeným a zbitým mladým veslařům, přesvědčeným, že je udal on. Podle vyšetřovatele Köppeho se teď hlasatel bez ohledu na pravdu už nálepky kolaboranta nezbaví. Hanka najde v kině zdrogovaného Petra, který si pouští nahlas film. Zmizí dříve, než promítače zatknou. Propuštěný Emil volá domů, ale telefon zvedne Krista. Emil zkouší číst přísahu věrnosti. Hanka se vydá ke sběrnému místu, odkud odcházejí Židé do transportů. V přímém přenosu Emil před šokovanými kolegy přísahu nepřečte a odejde z hlasatelny. Doma nikoho nenajde. Přijdou pro něj gestapáci, ale on se mezitím přes sklep dostane do kina, kde je všechno rozházené. V temné komoře vidí pošlapané a roztrhané Hančiny fotky. Opět odjíždí na kole. Postaví se do cesty transportu, směřujícímu k nádraží, ale dva strážní ho surově srazí. Hanka mezi ostatními Židy vidí, jak ho vojáci odvlékají. -tbk-
Postavy a obsazení
• Jana Plodková - Hana Vrbatová
• Marek Daniel - Emil Vrbata
• Klára Melíšková - Věra
• Martin Myšička - Franta
• Richard Stanke - Tomek
• Tomáš Měcháček - Petr
• Sandra Nováková - Krista
• Jiří Ornest - Fantl
• Jan Budař - kolega
• Josef Polášek - producent
• Matthias Brandt - šéf rozhlasu
• Simon Schwarz - důstojník gestapa
• Štěpán Rusín - Svitáček
• Leoš Noha - dělník
• Cyril Drozda - docent Kouba
• Pavel Kryl - Zdeněk
• Adam Kubišta - Jenda
• Tomáš Žatečka - Jindra
• Ondřej Matějka - Reinhard Heydrich
Ocenění
Český lev
2009 - Milan Kuchynka, Pavel Strnad (Nejlepší film)
2009 - Marek Najbrt (Nejlepší režie)
2009 - Jana Plodková (Nejlepší herečka)
2009 - Benjamin Tuček, Marek Najbrt, Robert Geisler (Nejlepší scénář)
2009 - Nejlepší střih
2009 - Midi Lidi (Nejlepší hudba)
2009 - Marek Najbrt, Milan Kuchynka, Pavel Strnad (Cena filmových kritiků a teoretiků za nejlepší hraný film)
2009 - Nejlepší filmový plakát
2009 - Marek Daniel (Nejlepší herec) (nominace)
2009 - Klára Melíšková (Nejlepší vedlejší herečka) (nominace)
2009 - Miloslav Holman (Nejlepší kamera) (nominace)
2009 - Nejlepší zvuk (nominace)
2009 - Nejlepší výtvarný počin (nominace)
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 24.9.2009 Falcon
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: -
Poprvé na DVD: 12.4.2010 Sony Music
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Tržby v ČR - Kč 8 907 718
Návštěvnost v ČR 98 362
Náklady (Rozpočet) - Kč 62 000 000
Tvůrci a herci
Marek Najbrt (Režie), Pavel Strnad (Produkce), Milan Kuchynka (Produkce), Midi Lidi (Hudba), Miloslav Holman (Kamera), Pavel Hrdlička ml. (Střih), Kateřina Oujezdská (Casting), Ondřej Nekvasil (Scénografie), Andrea Králová (Kostýmy), Marek Hart (Zvuk), Tomáš Zůbek (Zvuk), Jana Bílková (Masky), Lukáš Král (Masky), Benjamin Tuček (Scénář), Robert Geisler (Scénář), Marek Najbrt (Scénář), Jana Plodková (Herec), Marek Daniel (Herec), Richard Stanke (Herec), Jiří Ornest (Herec), Klára Melíšková (Herec), Tomáš Měcháček (Herec), Sandra Nováková (Herec), Martin Myšička (Herec), Simon Schwarz (Herec), Josef Polášek (Herec), Jan Budař (Herec), Štěpán Rusín (Herec), Pavel Kryl (Herec), Adam Kubišta (Herec), Tomáš Žatečka (Herec), Cyril Drozda (Herec), Leoš Noha (Herec), Eduard Jenický (Herec), Philipp Schenker (Herec), Roman Slovák (Herec), Roman Vejdovec (Herec), Thomas Zielinski (Herec), David Máj (Herec), Jan Jankovský (Herec), Ondřej Matějka (Herec), Petra Nesvačilová (Herec), Dana Marková (Herec), Lída Hroudová (Herec), Mikuláš Lubomírský (Herec), Robert Geisler (Herec), Robert Soukup (Herec), Kateřina Sorejsová (Herec), Kamil Švejda (Herec), Ivo Machalík (Herec), Michal Dalecký (Herec), Jan Lepšík (Herec), Tomáš Bambušek (Herec), Petr Cholt (Herec), Vítek Březka (Herec), Marie Ludvíková (Herec), Lenka Zogatová (Herec), Štěpánka Ludvíková (Herec), Marie Cichá (Herec), Radek Vašín (Herec), Martin Mičan (Herec), Martin Hladík (Herec), Luděk Pokorný (Herec), Daniel Chalupa (Herec), Viktor Janč (Herec), Jana Jančová (Herec), Miroslav Pluháček (Herec), Hana Prokešová (Herec), Jan Ptáčník (Herec), Iveta Ptáčníková (Herec), Jiří Roháček (Herec), Blanka Roháčková (Herec), Jaroslav Kantor (Herec), Ladislav Šindler (Herec), Jan Janda (Herec), Zdeněk Pazourek (Herec), Jiří Toufar (Herec), Marek Němec (Herec), Jiří Hajdyla (Herec), Bohouš Maceček (Herec), Václav Neužil ml. (Herec), Žaneta Filípková (Herec), Edita Zákravská (Herec), Barbora Halamová (Herec), Jiří Jelínek (Herec), Kamila Valůšková (Herec), Jindřich Skopec (Herec), Ida Sovová (Herec), Nikol Kouklová (Herec), Karolína Máchová (Herec), Čeněk Koliáš (Herec), Michaela Huffsteter (Herec), Michal Krupík (Herec), Anna Medková (Herec), Pavel Vítek (Herec), Lucie Redlová (Herec), Richard Němec (Herec), Tommy Karas (Herec), David Czesany (Herec), Marta Vítů (Herec), Jan Řehák (Herec), Veronika Rašťáková (Herec), Tomáš Pospíšil (Herec), Vojtěch Novák (Herec), Kryštof Lubomírský (Herec), Tadeáš Lubomírský (Herec), Adam Schiller (Herec), Natálie Denkrová (Herec), Štěpán Moska (Herec), Amálie Kovářová (Herec), Veronika Samcová (Herec), Kateřina Samcová (Herec), Michaela Berkovičová (Herec), Vojtěch Žák (Herec), Iva Krumpholzová (Herec), Tereza Stanislavová (Herec), Jakub Doležal (Herec), Marek Šulista (Herec), Matěj Barták (Herec), Daniel Sidon (Herec)
2009/99/Česko/Drama, Romantický, Válečný
Zajímavost k filmu
- Film byl vybrán jako zástupce českého filmu, který se ucházel o Oscara v sekci cizojazyčný film za rok 2009.
- Atmosféru pohnuté doby navozoval pěchotní srub OP-S 25 v Opavě-Milostovicích.
- Film se objevil ve výběru na festivalech London International Film Festival, Seattle International Film Festival, Jerusalem Jewish Film Festival, Tallin Black Nights Film Festival, Palm Springs International Film Festival, New York Jewish Film Festival, Atlanta Jewish Film Festival, Portland Film Festival, Cleveland Film Festival, Sofia International Film Festival, Vilnius International Film Festival, Belfast Film Festival, Moscow International Film Festival, Shanghai International Film Festival, Karlovy Vary International Film Festival, Sarajevo International Film Festival, Vancouver International Film Festival a London Jewish Film Festival.
- Autorský tým Marek Najbrt, Robert Geisler a Benjamin Tuček (předešlý společný počin Mistři z roku 2004) připravoval film pět let.
- Protektor získal cenu českých filmových kritiků - Kristián.
- Ceny za nejlepší film získal Protektor na festivalech Denver Film Festival (USA), Off Camera Film Festival (Polsko), Cine Pécs (Maďarsko) a Syracuse International Film Fest (+ nejlepší scénář, nejlepší herečka, nejlepší střih a nejlepší hudba), který proběhl také v USA.
- S hledáním vhodných lokací měl štáb Protektora velké problémy. Situaci mu zkomplikovala především právě probíhající rekonstrukce historické budovy pražského rozhlasu. Naopak v překvapivě zachovalém stavu bylo několik staveb takzvaného Radiotrhu, místa v sousedství pražského Veletržního paláce, kde byl židovský koncentrační tábor určený pro transporty z nádraží Praha-Bubny do Terezína.
- Celkový rozpočet snímku je proti obvyklým domácím projektům zhruba dvojnásobný a činí 61,5 milionu korun.
- 6. 7. 2009 poprvé představili tvůrci filmu Protektor na 44. Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech plakát výtvarníka a designéra Aleše Najbrta, a trailer.
- Český lev 2009: film, režie, scénář, nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli (Jana Plodková), střih, hudba. Nominace na Českého lva 2009: kamera, hlavní mužský herecký výkon, vedlejší ženský herecký výkon, zvuk, nejlepší výtvarný počin.
- Protektor získal na prestižním filmovém festivalu Starz Denver Film Festival 2009 (SDFF) v konkurenci dalších sedmnácti snímků cenu Krzysztofa Kieslowského pro nejlepší hraný film.
- Atmosféru pohnuté doby navozoval pěchotní srub OP-S 25 v Opavě-Milostovicích.
- Film se objevil ve výběru na festivalech London International Film Festival, Seattle International Film Festival, Jerusalem Jewish Film Festival, Tallin Black Nights Film Festival, Palm Springs International Film Festival, New York Jewish Film Festival, Atlanta Jewish Film Festival, Portland Film Festival, Cleveland Film Festival, Sofia International Film Festival, Vilnius International Film Festival, Belfast Film Festival, Moscow International Film Festival, Shanghai International Film Festival, Karlovy Vary International Film Festival, Sarajevo International Film Festival, Vancouver International Film Festival a London Jewish Film Festival.
- Autorský tým Marek Najbrt, Robert Geisler a Benjamin Tuček (předešlý společný počin Mistři z roku 2004) připravoval film pět let.
- Protektor získal cenu českých filmových kritiků - Kristián.
- Ceny za nejlepší film získal Protektor na festivalech Denver Film Festival (USA), Off Camera Film Festival (Polsko), Cine Pécs (Maďarsko) a Syracuse International Film Fest (+ nejlepší scénář, nejlepší herečka, nejlepší střih a nejlepší hudba), který proběhl také v USA.
- S hledáním vhodných lokací měl štáb Protektora velké problémy. Situaci mu zkomplikovala především právě probíhající rekonstrukce historické budovy pražského rozhlasu. Naopak v překvapivě zachovalém stavu bylo několik staveb takzvaného Radiotrhu, místa v sousedství pražského Veletržního paláce, kde byl židovský koncentrační tábor určený pro transporty z nádraží Praha-Bubny do Terezína.
- Celkový rozpočet snímku je proti obvyklým domácím projektům zhruba dvojnásobný a činí 61,5 milionu korun.
- 6. 7. 2009 poprvé představili tvůrci filmu Protektor na 44. Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech plakát výtvarníka a designéra Aleše Najbrta, a trailer.
- Český lev 2009: film, režie, scénář, nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli (Jana Plodková), střih, hudba. Nominace na Českého lva 2009: kamera, hlavní mužský herecký výkon, vedlejší ženský herecký výkon, zvuk, nejlepší výtvarný počin.
- Protektor získal na prestižním filmovém festivalu Starz Denver Film Festival 2009 (SDFF) v konkurenci dalších sedmnácti snímků cenu Krzysztofa Kieslowského pro nejlepší hraný film.
Odkazy